TELEFUNKEN PHILIPS Nieuws- en Advertentieblad Verschijnt Woensdag en Zaterdag Het eene noodige. Kerstmis nadert en Nieuwjaar (omzetbelasting) Techn. Bur. H. SCHUIJFF 0e groote Overwinning No 99 Bekendmakingen Officieel Binnenland Vrijheid en Vrijheidsbond Z'n Excellentie DE NATHALS (uijeiduiaxa oooe 3eeido spwspueiESao) Een en Twintigste Jaargang Woensdag 13 December 1933 BUREAU VOOR ADMINISTRATIE: VAN WEEDESTRAAT7 - SOESTDIJK ADVERTENTIËN EN INGEZONDEN STUKKEN WORDEN INGEWACHT TOT UITERLIJK DINSDAGS- EN VRIJDAGSMORGENS 10 u.a. h. BUREAU UITGA! E: N.V. EERSTE SOESTER ELECTR. DRUKKERIJ ».h. 8. v. d. 80VE4KAMP HET AUTEURSRECHT VAN DIT BLAD WORDT UITDRUKKELIIK VOORBEHOUDEN OVEREENKOMSTIG ART. 15 VAN DE AUTEURSWET 1912-(STAATSBLAD No. 380) ADVERTENTIËN: VAN 1-5 REGELS 75 CTS ELKE REGEL MEER 15 CTS" GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE, BIJ ABONNEM. KORTING ABONNEMENTSPRIJS I 1— PER DRIE MAANDEN, FRANCO PER POST REDACTIE- EN AOM.-ADRESv. WEEDESTR. 7 - TEL. 962 - GIRO 161165 DIENSTPLICHT. Bekendmaking inzake vrijstelling. De Burgemeester van Soest brengt ter algemeene kennis, dat: 1. Bernardus Lambertus Jozef Rademaker 2. Matheus Koenraad Visser beiden dienstplichtige der lichting 15134 de-» zer gemeente, bij beschikking van den Mi nister van Defensie dd. 4 December 1933, VIle afdeeling No. 230 V, met ingang van 15 Februari 1934, voorgoed vrijstelling van den dienstplicht is verleend wegen-s het ver- keeren in een geval, als bedoeld in art. 12, eerste lid, punt d, der Dienstplichtwet. Tegen deze uitspraak kan binnen tien dagen na den dag dezer bekendmaking in beroep worden gekomen, door: a. den ingeschrevene, wien de uitspraak geldt, cf door diens wettigen vertegenwoor diger; b. door elk der overige voor deze ge meente voor dezelfde lichting ingeschreven personen, of door diens wettigen, vertegen woordiger. Het verzoekschrift daartoe aan de Ko ningin te richten, moet met redenen zijn omkleed en worden ingediend bij den bur gemeester ter secretarie dezer gemeente. De Burgemeester zorgt voor de doorzen ding van het verzoekschrift. Soest, 8 December 1933. De Burgemeester voornoemd, G. Deketh. BEKENDMAKING. Burgemeester en Wethouders van Soest; Gelet op art. 9 der Winkelsluitingswet; Brengen ter kennis van belanghebbenden, dat tengevolge van een in de raadsverga dering van 29 November 1933 genomen be sluit, de winkels gedurende het tijdvak van Woensdag 27 December tot en met Vrijdag 29 December a.s. tot 10 uur in plaats van tot 8 uur, voor het publiek geopend mogen blijven. Soest, 6 December 1933. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, G. Deketh. De Secretaris, J. Batenburg. HINDERWET. Burgemeester en Wethouders van Soest maken bekend, dat het verzoek van Jan Jongerius te Utrecht, om op/in perceel, kadastraal bekend in sectie H., No. 3862 gelegen aan den Hartweg een ondergrond- sche petroleumbewaarplaats bestaande uit 2 reservoirs elk met een inhoud van 2000 L. met bovengrondsche aftapinrichting te mogen oprichten door hen is ingewilligd op 5 December 1933. Soest, 8 Decefnber 1933. Burgemeester en Wethouders voornoemd. De Burgemeester, G. Deketh. De Secretaris, J. Batenburg. HINDERWET. Burgemeester en Wethouders van Soest maken bekend, dat het verzoek van de N.V. American Petroleum Company te 's-Gra- venhage om op/in perceel, kadastraal be kend in sectie C., No. 1342, gelegen aan de Birktstraat de bestaande benzinebewaar plaats te mogen uitbreiden en wijzigen door hen is ingewilligd op 5 December 1933. Soest, 8 December 1933. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, G. Deketh. De Secretaris, J. Batenburg. Ik zou niets kunnen bedenken, dat heden tem dage meer noodig is om beoefend te worden, dan die intense en- scherp-omlijnde onderscheiding in onze gedachten en harten tusschen goed en kwaad, aldus merkte on langs iemand op. En dat is inderdaad vol komen juist, dat is het eerst noodige, het eene noodige, het belangrijkste in onze menschelijke ervaring, dat aankweeken van een scherp onderscheidingsvermogen tus schen goed en kwaad. Juist in onze moder ne wereld is er zooveel verwarring en ver vaging op dit punt, is er zooveel dat onze aandacht van de beschouwing van het zui vere onderscheid afleidt, of het uitzicht on duidelijk maakt. En het aantal diergenen, die meenen dat veel van de moeilijkheden waarmee de wereld van heden te kampen heeft, ten slotte is terug te voeren tot een gebrek aan inzicht in het verschil tusschen goed en kwaad, of een verwaarloozing van de oude waarheden daaromtrent, neemt toe. Het aanvaarden van deze stelling leidt ons tot de logische gevolgtrekkingen, dat uit het ontwakend besef van de oorzaken der huidige ontwrichting en verwarring een duidelijker en helderder inzicht zal ont staan in wat de wereld dan als remedie noo dig heeft; namelijk een verhelderd ea zui verder moreel geweten. Wat de goedwillen den onder ons in de achter ons liggende jaren het pijnlijkst heeft getroffen was de onverschilligheid der massa ten aanzien van het kwaad in het maatschappelijk leven. De onthullingen die tallooze malen hebben plaats gehad bij diverse zoogenaamde groo te „schandalen" (men denke aan de Kreu- ger-affaire, aan de jongste schandalen in zake de aankoop van Fransche em Belgi sche groote dagbladen door de wapenin dustrie-belangen, aan de talrijke schandalen in het maatschappelijk en openbare leven, falsificaties, fraude enz.) zijn dingen, die, toen ze tot onze kennis kwamen, een om mekeer behoorden te hebben teweegge bracht en de onwaardigen uit hun functie^ verdreven en een nieuwe natie doen her boren worden. De slapheid echter en de be trekkelijke onverschilligheid, de zorgeloos heid als 't ware waarmee we die dingen hebben aanvaard, het gebrek aan zedelijk geweten van de menschen in het algemeen, is wel het droevigste feit geweest, waar we in de achter ons liggende jaren tegen opbotsten. Evenwel, er schijnt 'n ontwaken te zijn, er schijnt zich een beter besef tt ontwikkelen, er schijnt een terugkeer te zijn naar de oude grondwaarheden, men schijnt te gaan inzien, dat waarheid en eerlijkheid trouw en oprechtheid, kortom het goede in al zijn vormen en manifestaties, nog steeds de grondpeilers vormen van ons bestaan en van ons heele maatschappelijke bestel. En dat leidt op natuurlijke en logische wijze naar een andere gevolgtrekking, na melijk dat de oplossing voor onze huidige moeilijkheden, politieke zoowel als econo inische en maatschappelijke, gevonden moet worden in een nauwer verband tus schen onze hoogste godsdienstige gevoe lens, onze hoogste opvattingen van moraal, van goedheid en waarheid, eenerzijds en ons zaken- of bedrijfsleven anderzijds. We hebben tot nu toe nog te weinig beseft, dat ons heele maatschappelijke- en zaken-leven gebouwd moet zijn op den gezonden grond slag van oprechtheid, eerlijkheid, vertrou wen; dat zijn dezelfde regelen voor zede lijk gedrag, welke tweeduizend jaar gele den golden en nog gelden, in even sterkt mate als toen. Zij hoeven niet gewijzigd of veranderd te worden om aangepast te worden aan de twintigste eeuw. We hebben ze te aanvaarden zooals ze zijn en ze zorg vuldig op te volgen. En dat houdt in, dat we scherp hebben uit te zien in dit gecompli ceerde leven van thans, om de scheidings lijn tusschen goed en kwaad niet uit het oog te verliezen, dat eene zoo broodnoodige ding, dat als 't ware ons kompas vormt op de zeeën van ons dagelijksch leven. FLORIS C. (Nadruk verboden). NATIONAAL JONGEREN VERBOND. OPEN BRIEF aan Ir. A. A. M.ussert, Al gemeen leider der Nationaal Socialistische Beweging. Weledelgestrenge Heer, In het Nationaal Jongeren Verbond heerscht, evenals in een zeer ruimen kring van nationaal voelende ouderen, een ern stig wantrouwen jegens de door U gestich te en geleide beweging, met name wat be treft de rechten van, oprechte liefde voor en principieëlen trouw aan het Huis van Oranje. Dit wantrouwen is gewekt bij den aanvang Uwer beweging en nimmer konden Uw uitingen, in woord of geschrift, het doen verdwijnen. Verscheidene, bijna pa thetische uitingen van sprekers op Uwe vergaderingen betreffende het Oranje Huis zijn bekend, doch zij waren weinig over tuigend voor den gevvaarschuwden en goed verstaanden hoorder; een principieel en be leefd monarchistisch standpunt sprak cr in het geheel niet uit. Integendeel, de indruk was veeleer, dat U, gezien de onmiskenbare sympathieën van duizenden Uwer volge lingen, om redenen van utiliteit gedwongen waart een Oranje-stemming in Uw bewe ging te aanvaarden. Er leeft in den kring der nationaal jon geren een sterke drang naar een groote zelfstandigheid van het Overheidsgezag en mede dientengevolge de wensch, dat de grondwettige rechten des Konings in ieder geval onverkort zullen worden gehand haafd. Wij, nationaal jongeren, zullen nooit en te nimmer schipperen met onze oprech te liefde voor en onwankelbarcn en princi- pieelen trouw aan den werkelijken invloed van Oranje op ons staats- en volksleven. Met alle ons ten» dienste staande middelen zullen wij ons verzetten tegen iedere aan randing van de, in de Grondwet en de his torie gefundeerde, verhouding tusschen den Koning en ons Volk. Terwijl Uw programma en de toelichting daarop, behalve één vagen zin, niets ver meldt over de monarchie, bevat echter de later uitgegeven „Nationaal Socialistische (Fascistische) Staatsleer" een aantal zeer vage en onderling tegenstrijdige opmerkin gen, die voor zoover ze begrijpelijk zijn. in niets afwijken van de gangbare liberale theorie. In afwijking daarvan zijn dc, in die uit gave verstrekte, in het geheel niet vage ge gevens over de positie van den minister president evenwel zeer opmerkelijk. De Koning oefent zijn invloed op het staatsleven in de eerste plaats uit door een gebruik van het recht, vervat in de eerste alinea van artikel 77 van de Grondwet, lui dende: „De Koning stelt ministerieele de partementen in, benoemt er de hoofden van en ontslaat die naar welgevallen." Uit Uw Nationaal Socialistische Staatsleer blijkt, dat Uw beweging beoogt, dit essentieele grondwettig recht aan den Koning te ont nemen. Immers pagina van de brochure vermeldt nadrukkelijk, dat het den minister president zal zijn, die zijn ministers be noemt en ontslaat naar zijn inzicht. Door deze bepaling, in welke het z.g. „Führer-principe" besloten ligt, wordt na- .uurlijk de door U formeel gehandhaafde verantwoordelijkheid van de ministers aan Jen Koning tot een wassen neus, omdat iemand practisch alleen verantwoordelijk is aan deilgene, van wien hij afhangt, d.w.z. van dengene, die hem ontslaan kan. Feite lijk wordt door deze bepaling de leider, ■enmaal minister-president geworden, op Je grondwettige plaats van Oranje gesteld. Het is in dit verband opmerkelijk, dat in le brochure niet wordt vermeld, dat de Ko ning in Uw stelsel behalve het recht van benoeming ook het recht van ontslag van Jen minister-president zal behouden. Wel licht zult Gij zeggen, dat dit van zelf spreekt en ook de bedoeling is, maar dit verweer zou weinig beteekenen. Het komt er niet :oozeer op aan, of men een principieel •echt heeft, dan wel of men het inderdaad can uitoefenen1. Een minister-president, die zich onder het geldend recht tegen den; Ko ning zou willen verzetten, zou door een on middellijk effectief ontslag worden getrof- en. Geheel anders zou het zijn onder een Aelsel, waaronder hij, door de slechts van ïem afhankelijke ministers over alle machtsmiddelen van den Staat beschikken de, het ontslag des Konings gemakkelijk ou kunnen trotseereni. Deze geest van Uwe beweging ten op- ichte van Oranje komt trouwens nogmaals luidelijk tot uiting op pagina 23: de minis- er-president „heeft de hoogste, werkelijk .-egeerendc persoon te zijn, die den alge- neenen zedelijken en redelijken wil in zich ïeeft, die in de natie leeft." Voor ons is en ilijft het Huis van Oranje en niet een mi ïister-president de drager van dezen wil, erwijl Gij, niet slechts staatkundig, maar lok in den hoogeren zedelijken zin den Ko- ïing door den minister-president wenscht te .ervangen. Trouwens, indien het anders ware en Gij, 'ientengevolge, bereid zoudt worden ge vonden de bovenbestreden beginselen uit Jw staatsleer te schrappen, zou daardoor 'iet voor Uwe beweging essentiëele „Füh rer-principe" komen te vervallen, en Uwe beweging ophouden zich met recht als de Nationaal Socialistische Beweging in Ne derland aan te dienen. Het Nationaal Jongeren Verbond heeft verscheidene bezwaren tegen den opzet van de Nationaal Socialistische Beweging. On der die bezwaren is echter haar houding jegens Oranje het eerste en voornaamste Duizenden nationaal voelende ouderen van iedere richting en overtuiging deelen onze gevoelens in deze ten volle en zullen even onwrikbaar blijven in hun trouw zonder eenig voorbehoud aan het Huis van Oranje. Inmiddels verblijf ik, met de meeste hoogachting, Uw dienstwilligen dienaar, W. INDEN. Algemeen Voorzitter van het Nationaal Jongeren Verbond. GEWESTELIJKE VARKENSCEN TRALE VOOR UTRECHT. Bekendmaking aan de leden der „Geweste lijke Varkenscentrale, voor Utrecht". Aantal te houden varkens boven 20 K.G. Het bestuur van de Nederlandsche Var kenscentrale heeft besloten den datum, waarop tegenover de leden van de Gewes telijke Varkenscentrales zal worden opge treden op grond van overtreding van dc bepalingen van het maximum aantal gelijk tijdig te houden varkenfc, uit te stellen tot 1. Maart 1934, met dien verstande, dat deze uitzonderingsbepaling alleen geldt voor die genen, die aan kunnen toonen, dat zij se dert het tijdstip, waarop hun het cijfer van de toewijzing bekend was, geen varkens meer hebben bijgekocht en geen eigen ge fokte biggen boven 20 K.G. hebben door gehouden. KAMER VAN KOOPHANDEL FA BRIEKEN VOOR DE GELDERSCHE VALLEI. VERKIEZING K. v. K. v. d. GELDER- SCHE VALLEI. De uitslag van de stemming voor 5 ze tels Kleinbedrijf der K. v. K. v. d. Geld. Vallei, Amersfoort, op 7 December 1.1. is als volgt: Bij eerste telling waren) gekozen Mr. A. van der Deure, Bennekom, en A. de Ruiter, Veenendaal. Daarna werd het overschot van Mr. v. d. Dcurc overgedragen, waardoor gekozen was B. van Dijk, Nijkerk. Bij dc verdere telling viel eerst uit Duin, Soest, daarna Vonk, Soest, en werd geko zen B. Kramer, Amersfoort. Twee gunitige factoren om zich nog heden een modern radio- apparaat aan te schaffen. Elk gewenscht type van TElfFUNKEN of PHILIPS voorradig. Vraagt inlichtingen en demonstratie bi] Soest Telefoon 487 v. Weedeslraat 46 OFFICIEEL SERVICE-STATION Na verdere overdracht van stemmen viel eerst uit Koelink, Soest. Tenslotte, na uit putting van alle overdraagbare stemmen, werd tegenover Petersen, Nijkerk, gekozen verklaard Joh. A. van Waveren, te Drie bergen. Het totaal aantal uitgebrachte stemmen was 676, waarvan 77 ongeldig. Het kies- ^uotient was 100. Er is over het algemeen zeer weinig door de kiezers gestemd. Het best was de op- Komst in Veenendaal en Nijkerk en het minst te Amersfoort. De gekozen candidaten zijn dus: Mr. A. v. d. Deure (Bennekom), (aftr.); B. van Dijk .Nijkerk), (aftr.); B. Kramer (Amersfoort), aftr.); A. de Ruiter (Veenendaal) en Joh. A. van Waveren (Driebergen). Afschrift van het proces-verbaal der stemming ligt ter gemeente-secretarie Amersfoort ter inzage. INVENTARISATIE VAN BROED MACHINES. De Regeeringscommissaris voor de kip pen- en eendenhouderij maakt bekend, dat 'iet in de bedoeling ligt in de naaste toe- comst het uitbroeden van eieren aan re gels te binden, teneinde zoodoende de grootte van den hoender- en eendenstapel .e kunnen beïnvloeden. De maatregelen zul len zoodanig zijn samengesteld, dat ze te vens eert prikkel inhouden1 tot verbetering van deti pluimveestapel. Het is wenschelijk, dat de overgang van ien ouden op den nieuwen toestand zoo vlot mogelijk verloopt. Om dit te bevorde ren zal nu reeds worden aangevangen met voorbereidende werkzaamheden. Allereerst '.al er een inventarisatie plaats vinden van de thans aanwezig zijnde broedmachines, iedereen, die in 1934 een of meer van deze machines zou willen gebruiken, wordt met iet oog op een vlugge afwikkeling verzocht deze vóór 14 Dcc. a s. op te geven aan het ■cantoor van den Regeeringscommissaris, Spelderholt 9 te Beekbergen, gemeente Apeldoorn. De aangifte dient te geschieden ap bepaalde formulieren, die op aanvrage bij genoemden Regeeringscommissaris aan iedereen worden beschikbaar gesteld. De formulieren, zijn zoo ingericht, dat ze te vens dienen ter verkrijging van enkele an dere noodzakelijke gegevens. In afwachting van de voorschriften in de bedoelde ïegeling omtrent het gebruik van broedmachines, zal het voor iedereen ver standig zijn geen nieuwe broedmachines te plaatsen noch de broedcapaciteit uit te brei den. Menig Nederlander heeft er zich oveT verwonderd, dat de propagandisten der Nationaal-Socialisten in Duitschland tc ge lijker tijd verklaren, dat door hun beweging de vrijheid van den Duitschen burger het best gewaarborgd wordt, terwijl zij het par lementaire stelsel, dat in Nederland door 95 der Nederlanders als het sterkste bol werk der vrijheid wordt beschouwd, fel be- Wanneer men deze kwestie oppervlak- strijden. kig beschouwt, is men geneigd de propa gandisten der N. S. D. A. P. van bedrog te beschuldigen. Men moet echter deze be schuldiging wederom terugnemen, als men bedenkt, dat geen politieke volksmenner een groot deel van een volk voor zijn zaak wint, indien de leuzen, die hij gebruikt, niet door een groot aantal volksgenooten als waarheid worden erkend. De tegenstelling tusschen de Duitschc en Nederlandsche opvatting kan dan ook al leen voortvloeien uit een verschil in op vatting betreffende de begrippen vrijheid en parlementair stelsel aan weerszijden van de grens. Vrijheid is, oppervlakkig beschouwd, het ontbreken van banden, van beperkingen, die den menschelijken wil belemmeren zich in daden te verwezenlijken. Op aarde bestaat echter zoo'n vrijheid niet. Dc mensch is hier gebonden door vele maatschappelijke en natuurlijke banden en wel zoodanig dat hoe sterker de maatschappelijke banden zijn, hoe vrijer de mensch is van dc beper kingen, die dc natuur hem stelt, en omge keerd, hoe vrijer dc mensch zich maakt van dc maatschappij, hoe meer hij gedwongen wordt tot den strijd met dc natuur. Wat de ze strijd betcekenit, kan men zich voorstel len, als men zich indenkt in den onafgebro ken strijd, -dien de natuurmensch heeft te voeren tegen honger, dorst, wilde dieren, natuurrampen, ziekten, enz. liet maatschap pelijk samenleven der menschen heeft juist ten doel „verbonden", dus gebonden, groo- tere vrijheid te krijgen van den strijd tegen de natuur. Hoe groot die, in maatschappe lijke gebondenheid verkregen, vrijheid is, blijkt uit het feit, dat -de meesten onzer zich niet bewust zijn, dat ook zij nog dagelijks den strijd met de natuur voeTen. Hlier op aarde is alleen gebondenheid. Vrijheid kan dus niet anders zijn dan een toestand van gebondenheid en wel een ge bondenheid die men als redelijk erkent, een gebondenheid, waaraan men zich uit eigen vrijen wil onderwerpt. Redelijke vrijheid is redelijke gebondenheid. Ongebondenheid is noch redelijk noch vrijheid, maar chaos en strijd. Vrijheid is een subjectief begrip, voor zoover het uit eigen redelijkheid voort komt, maar men voelt eigen vrijheid niet als redelijk, indien die andercr vrijheid on redelijk inkort. Redelijke subjectieve ge bondenheid sluit dus in, het recht van an deren op „redelijke gebondenheid", hetgeen zich in het maatschappelijk leven openbaart in het rechtsgevoel van het volk. Aan de hand van deze overwegingen wordt het nationaal-socialistische stand punt duidelijk. Het Duitsche volk is anders geaard dan het Nederlandsche en zal ook een andere mate en vooral ook een anderen vorm van gebondenheid als redelijk erken nen. Houden wij er rekening mede, dat het tegenwoordige Duitschland oostelijk van de Elbe 600 jaar geleden nog bewoond was uitsluitend door Slavische volksstammen, dat het Duitsche volk van thans dus een sterken Slavischen inslag heeft en dat daar mede in het Duitsche volkskarakter geko men is de aan de Slaven eigen zoo typisch Aziatische karaktertrek van onderworpen heid, welken den ouden Germanen vreemd was, dan begrijpen wij, dat het Duitsche volk een veel grootere gebondenheid dan het Nederlandsche volk nog als vrijheid aanvaardt. In tegenstelling met het Duitsche heeft het Nederlandsche volk door de geheele ge schiedenis heen een sterke hang gehad naar onafhankelijkheid en vrijheid. Een absolute monarchie heeft het nooit geduld. Lijfeigen schap en hoorigheid zijn hier vroeger dan elders verdwenen. De steden hebben zich vroeg, een belangrijken, later een doorslag- gevendem invloed op de regeering verwor ven. Herhaaldelijk heeft het volk de regee ring zijn wil opgelegd. Dwang heeft altijd een negatieve uitwerking gehad. Toch is het volk ordelijk, mits het de maatregelen begrijpt, waaraan het zich te onderwerpen heeft. Wie echter begrijpt, wil mede praten, wil deelhebben aan de verantwoordelijkheid en wil dus mede beslissen. Dit maakt het parlementaire stelsel hier te lande noodzakelijk. Dit stelsel is door de geheele historie heen het eenige geweest, dat deelname van het geheele volk aan de regeering mogelijk heeft gemaakt en wel naar de mate van elks willen, kennem en kunnen. De individueele inzichten der staatsbur gers worden daarbij georganiseerd in diver se politieke partijen, die naar de mate, dat onder het volk de verschillende inzichten aanwezig zijn, ook in het parlement verte genwoordigd worden, waar zij door middel der ministerieele verantwoordelijkheid in vloed op het regeeringsbeleid uitoefenen. Het staat elkeen vrij, aan het werk van zijn partij deel te nemen en wel naarmate hij vertrouwen weet te wekken in zijn kennis en daadkracht als lid, bestuurder, als hoofd bestuurder, als volksvertegenwoordiger, dan wel als minister. Dit bevredigt het re- DONDERDAG a.s. in Café De Sport, Nieuwstraat. Klucht in 5 aclen en een Universal Picture (Hooi Glbson) Wild West. 10.000 medespel-oden Entree 40 en 25 ct. - 8 uur. 4 uur KINDERVOORSTELLING.

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1933 | | pagina 1