VOOR DE BRUID
Wollen-, Kunstwollen-
Sportieve Accessoires
gemengde weefsels
GRETA GARBO
KNIPPATROON
als actrice en collega
Zakgeld voor het kind
Bijzondere aandacht vraagt het persen van
kunstwol.
Vele wollen stoffen, die wij thans voor
onze kleeding verwerken bestaan gedeel
telijk uit kunstwol. Er bestaan verschillen
de soorten kunstwol, o.a. celwol en acehaal-
wol, terwijl men eenigen tijd geleden ook
in de dagbladen heeft kunnen lezen hoe
ook uit ondermelk het ruwe materiaal
wordt verkregen. De practijk heeft bewe
zen, dat de kunstwollenweefsels in mooie
kleuren geverfd kunnen worden en er soe
pel en min of meer glanzend uit zien.
Het tekort aan dierlijke ruwe materialen
heeft het noodig gemaakt toevlucht tot deze
kunstmatige producten te nemen, ten einde
in de rteeds stijgende behoefte te voorzien.
Hetzelfde geldt voor zuivere zijde, die groo-
tendeels door kunstzijde is vervangen ge
worden en thans, dank zij de onvermoeide
pogingen der textielfabrikanten, aan hooge
eischen voldoet. Vele huisvrouwen, althans
zij, ^ie niet meer tot de jongeren behoo-
ren, kennen de zuivere zijde nog wel uit
haar jeugd en weten ook, hoe de japonnen
van haar moeders en grootmoeders jaren
en jaren meegingen. De behandeling van
zuivere wol en zuivere zijde wijkt echter
wel iets af van die materialen, welke ge
heel of gedeeltelijk van kunstmatige pro-
cedé's gemaakt zijn.
Het is dan ook ongetwijfeld gewenscht
dat men op de hoogte is van de eischen,
die deze weefsels stellen. Een niet inge
wijde zal de gemengde en celwolweefseis
niet van de zuiver dierlijke kunnen onder
scheiden, hetgeen minder moeilijk is bij
zuivere- en kunstzijde.
Het strijken van kunstwol vereischt meer
voorzichtigheid en zware persijzers en ster
ken druk moeten vermeden worden, wil
men voorkomen, dat het weefsel te plat
geperst wordt, iets, dat niet meer verhol
pen kan worden. Het weefsel is tevens
harder geworden, heeft zijn soepelheid ver
loren en zal gaan kreukelen. Men krijgt
een z.g. persglans, vooral ook zichtbaar
op de doorgedrukte naden en deze is niet
of met groote moeite te verwijderen. Voor
zichtigheidshalve zal men wollen stoffen
dus luchtig persen over een vochtigen doek
en steeds zorgen voor een dikke, zachte
onderlaag, waarin de stof als het ware
weg kan zakken onder het oppersen. Een
niet meer gebruikte wollen deken, dubbel
genomen of eenige lagen molton met katoe
nen overtrek, zullen het meest geschikt
zijn. Bij het oppersen moet men steeds
zorgen, dat men het ijzer in één richting
voortbeweegt niet heen en weer en
dat men den doek telkenmale omhoog
houdt, om de damp te laten ontsnappen.
Verschillende kleedingstukken als mantels,
soms ook japonnen e.d. moeten bij het in
zetten der verschillende deelen „gedres
seerd" worden. De knippatronen geven
mantel-japon.
Succespatroon P.M. 400.
Prijs f 0.30 -p f 0.05 voor adm.- en verzend
kosten.
Manteljapon met doorloopende, aanslui
tende banen en een weinig klokkende
onderkant. Als materiaal is een roestkleu
rig vischgraatweefsel verwerkt, terwijl
over de geheele lengte aan voorzyde een
ingeperste plooi te zien is. Sluiting met
bruin leer overtrokken, groote haken en
oogen; ook de ceintuur is van bruin leer.
Kraag met scherpe punten en aansluitende
mouwen.
Patronen in de maten 44, 46, 48 en 50
voor f 0.30 f 0.05 voor adm. en verzend
kosten.
Besteladres: Het Practisch Modeblad,
Postbus 36, Den Haag, Giro 203203. Bij
bestelling het verschuldigde bedrag in
postzegels insluiten of overmaken per post
wissel et per giro.
vaak verschillende aanwijzingen „rekken",
„toegeven" of „instrijken", hetgeen meer
malen het geval is als een breeder deel
met een, dat iets smaller is, verbonden
moet worden. Om weefsels iets te rekken
wordt de zuiver wollen stof goed vochtig
gemaakt en daarna onder den druk van het
ijzer gerekt. Kunstwol wordt niet nat ge
maakt voor dit doel, doch droog en steeds
over een doek, uitgestreken. Men zal deze
behandeling vlug moeten uitvoeren en niet
langer persen dan noodig en gewenscht is,
vooral niet bij dunne weefsels, opdat de
draden niet vaneen gaan en openingen te
zien geven, hetgeen niet meer te verhelpen
Het z.g. instryken kan men by kunstwol
moeilijk doen, eventueel meerdere ruimte
zal men door kleine uitnaadjes of ingehaal
de ruimte moeten verdeelen.
Kunst wol laat zich zeer goed verwerken,
mits men rekening houdt met de bijzondere
eigenschappen, die in hoofdzaak, zooals ge
zegd, op de wijze van persen berusten.
Voorzichtigheidshalve zal men in de toe
komst meer aandacht aan het persen van
wollen weefsels dienen te besteden, dan
voorheen het geval was. Deze bestaan te
genwoordig grootendeels uit een mengsel
van dierlijke en kunstmatige wol, vaak
zelfs uit meer dan 50% kunst wol, daar
gelaten de zuiver kunstwollen weefsels. In
alle landen neemt men zijn toevlucht tot
kunstwol en men kan feitelijk niet meer
spreken van „Ersatz", doch van een nieuw
materiaal, dat geenszins minderwaardig is,
een groote toekomst tegemoet gaat, en vele
mogelijkheden biedt.
„Wat waren Uw eerste indrukken, toen f
U begon te werken?"
„Ik schaam mij er niet voor, ik voelde
plankenkoorts. De grootheid van de figuur
die ik te belichamen kreeg en waarvoor
ik als mensch en als Franschman uiter
aard een ongeveinsde bewondering heb,
gevoegd bij het feit, dat ik de tegenspeler
zou zijn van een vrouw, die ik kende als
een trotsche, ja hooghartige figuur, zoodra
zij voor den schijnwerper stond, gaf mij
een gevoel van onzekerheid. Maar van het
eerste oogenblik af, toen de regisseur Cla-
rence Brown, die haar in vele films geleid
heeft, het teeken had gegeven, verdween
dat gevoel voor olledig vertrouwen in het
werk en in de samenwerking zelf. Greta
Garbo was zeldzaam natuurlijk en har
telijk, tegenover iedereen, die op de „set"
met haar te maken had."
„Gelooft U alstublieft niet, dat ik ook
maar in 't minst overdrijf, wanneer ik
mijn bewondering zoo volmondig te ken
nen geef. Garbo is naar mijn meening een
waarlijk unieke actrice en zal dat altijd
blyven."
,Dat is heel wat voor een actrice. Maar
v/at voor vrouw is zij?"
„De meest fascineerende en tegelijkertijd
de minst op een „ster" gelijkende vrouw,
die U zich kunt voorstellen."
„Ik maak uit Uw woorden op, dat zij
een zeer grooten invloed op U uitoefent?"
„Ja, en ten goede. Als mijn spel als Na
poleon goed is, dan heb ik dat grootendeels
aan Greta Garbo te danken. Om een voor
beeld te noemen: het is de gewoonte van
Miss Garbo om eiken middag om vijf uur
precies de studio te verlaten. En niemand
zou er over durven denken om haar te
vragen, zelfs maar voor één keer, dezen
regel te breken. Maar vaak genoeg, niet-
In de enorme Metro-Goldwyn-Mayer
studio's te Culver City werpen de schijn
werpers hun overvloedig licht op een der
glorieuze tafreelen aan het hof van Napo
leon den Grooten, vlak voor den tocht
naar Rusland, welke het débacle van het
eerste Keizerrijk zal brengen.
Achter deze schijnwerpers is het donker.
Daar staat de kleine, gedrongen maar veer
krachtige figuur van Charles Boyer, die
uitgekozen is om naast Greta Garbo in
haar nieuwe film Marie Walewska de rol
van Napoieon te spelen en wiens physieke
gelijkenis met den „kleinen korporaal"
zelfs de meest geroutineerde experts in
verbazing gebracht heeft. Maar hij weigert
over zichzelf te praten. Hij is te vervuld
van den magnetischen invloed, die van de
figuur van Garbo uitgaat en dien men in
de studio's voelt, elfs nu zij de „set" voor
een korte lunchpauze verlaten heeft.
„Natuurlijk praat ik over Garbo Ieder
een zou dat doen."
We vragen hem wat ervan waar is, dat
Garbo in den omgang zoo moeilijk zou zijn.
Hij antwoordt met den breeden, milden
glimlach, die zoo kenschetsend voor hem
„Dat is pure fantasie. Het is
waar, dat zij er niet van houdt,
wanneer anderen zich met haar
privé leven bemoeien, maar wie
geeft haar daarin ongelijk? U zult
mij derhalve ten goede houden, dat
ook ik niet over haar privé leven
spreek; daar weet ik trouwens
werkelijk niets van af. Maar ik
kan U mijn oprechte meening over
haar geven, als acteur over een
collega. En dan voel ik in de eerste
plaats bewondering, f diepe, oprech
te bewondering.
Ik ben niet zooals andere acteurs pas op
het laatste oogenblik, vlak voor het spelen
van mijn rol, met haar persoonlijk in con
tact gekomen. Wij waren reeds jaren lang
vrienden, maar wy hadden nooit samen
gewerkt en wilt U wel gelooven, dat wer
ken met haar mij een dusdanige artistieke
voldoening heeft gegeven als ik nog nim
mer sinds myn komst in Hollywood heb
ondergaan?"
Gekleed ensemble beslaande uil zwart
wollen japon met beige leeren ceintuur
en knoopen. Kort wollen manteltje van
een nieuw weefsel, dat de naam van
„Teddy Beerdraagt.
Photo Paquin, Parijs.
tegenstaande het feit, dat zij doodmoe was
na een heèle dag hard werken, en dikwijls
na bijzonder lange en emotioneele scènes,
besloot Miss Garbo om langer te blijven,
teneinde mij gezelschap te houden en haar
raad en richting te geven voor mijn solo
opnamen. En slechts een acteur is in staat
om deze geste van een collega te appre-
cieeren!"
Wij ouderen zullen ons zeker nog wel
allen herinneren, hoe we als kinderen ge
regeld iederen Zondag ons zakgeld kre
gen. Wat konden we toenmaals niet van
allerlei voor onzen stuiver koopen: zakjes
met een wonderlijken inhoud, pepermunt
stokken, reepen chocolade, tooverballen,
trekbrokkenü enz. Menig poppenmoedertje
wist van die weinige centen nog te sparen
om voor haar lieveling schoentjes of kous
jes te koopen, ja zelfs kon zij zich meu
beltjes voor haar poppenkamer of keuken
tje aanschaffen. Ook onze jongens konden
door het sparen van die centen menige
droom verwezenlijken in den vorm van
een zak mooie stuiters! Hoe rekenden wij
niet, hoe we iets bij elkander konden krij
gen voor moeder's verjaardag; dan konden
wij niet met leege handen aankomen, al
was Vader's hulp dan ook onontbeerlijk en
moest hij ons spaargeld naar boven afron
den!
Zondag aan Zondag was het aantreden
en velen onzer moesten den ouders verslag
uitbrengen hoe het zakgeld wel besteed
was. Hoe gelukkig waren we niet als voor
een goed rappe rt nog een toeslag gegeven
werd en hoe trotsch waren we niet als wij
zooveel hadden, dat onze centen eindelijk
voor een zilverstuk werden ingewisseld.
De tijden zijn echter veranderd. De be
koring van het zakgeld is door de styging
van den levensstandaard verbroken en de
veel moeilijkere strijd om het bestaan dan
voorheen heeft een generatie van kinde
ren voortgebracht, die in vergelijking met
De zwarte, donker blauwe en bruine
sportcostumes, welke by de beoefening dei-
wintersport gedragen worden, vragen ac
cessoires in sprekende kleuren. Juist deze
geven zoo'n vroolijken aanblik, indien men
zich op de met sneeuw bedekte velden of
op de spiegelgladde ijsbanen bevindt. Wit
en crème en onbestemde kleuren hebben
weinig succes. Het garnituur, bestaande uit
een Schotsch type muts, een das en wan
ten is in geel en bruin gebreid. De geruite
das met franje langs de kanten is in blauw
rood, en groen, en is bestemd om onder
een sportieve mantel gedragen te worden.
Ongetwijfeld zal het
de toekomstige bruid
veel hoofdbrekens kos
ten, op welke wijze zij
zich zal kleeden op den
grooten dag, waarop zy
in het huwelijk zal tre
den. Bijzondere omstan
digheden kunnen het
dragen van een bruids
japon niet mogelijk ma
ken. Geleid door de
noodzakelijkheid om al
les min of meer sober
te doen zal menige jon
ge vrouw, de illusie
harer meisjesjaren in
rook zien opgaan. In
plaats daarvan zal zij
dan een gekleed ensem
ble kunnen nemen of
een fluweelen japon
met dito cape, die met
een rand niet kostbaar
bont is afgezet. Onge
twijfeld kan er met een
weinig overleg en
smaak ook op deze
wijze een flatteus ge
heel verkregen worden,
dat alleszins de moeite
waard is. Vrouwen, die
op rijperen leeftijd in
het huwelijk treden,
zullen evenmin als we
duwen een bruidsjapon
dragen.
Als materiaal voor
deze japonnen komt sa-
tin in de eerste plaats
in aanmerking, liefst
dof verwerkt, terwijl
men ook verschillende
mooie crêpe soorten
heeft, alsmede fijne
wollen weefsels. Uit
practische overweging
zal men zich vooraf
moeten vergewissen of
het materiaal voor ver
ven in aanmerking komt, hetgeen niet met
alle weefsels het geval zal zijn, b.v. niet
met kunstzijde. Om teleurstellingen te
voorkomen zendt men een staaltje op naar
een ververy, waar men het beste van ad
vies zal kunnen dienen.
De voorkeur boven wit of uitgesproken
crème, dient gegeven te worden aan ivoor-
onze jeugd nuchterder en practlscher te
genover het leven staan.
De vreugde echter, om iets te bezitten,
het verlangen om door sparen zich het
een en ander aan te schaffen, over eigen
spaargeld naar goedvinden te kunnen be
schikken, vervult heden ten dage nog even
zeer als vroeger het kindergemoed.
Al zullen wij dan ook geen groote bedra
gen geven, laten wij de goede, oude ge
woonte van het wekelijksche zakgeld dan
toch weer invoeren.
Zijn er meerdere kinderen, dan is dit het
beste middel tot zelfopvoeding en boven
dien zullen de ouders een inzicht omtrent
aanleg en karakter van het kind krijgen,
daar zich verschillende eigenschappen
openbaren. Het eene kind zal zijn geld ver
snoepen, de ander blijkt gierig te zijn, een
derde gaat slordig met zijn geld om en
vaak zal het de ouders gelukken met ge
duld en tact deze gebreken in den kiem
te smoren, en in goede banen te leiden
(Nadruk verboden.)
BEIGNETS SECS.
Als gebak of bij vla.
250 gr. tarwebloem, 5 gr. zout, 50 gr.
poedersuiker, 2 eieren, 50 gr. boter, wat
water.
Boter week maken en de andere ingre
diënten er bijvoegen, kneden tot men een
soepel deeg heeft. Uitrollen tot y2 c.M.
Snijd er met een taartradje rechthoekige
stukjes deeg van, bak ze in dampend heet
frituurvet. Na bekoeling bestrooien.
MACARONEN.
200 gr. poedersuiker, 2 eiwitten, 60 gr.
amandelen.
Eiwit zeer styf kloppen met de suiker;
amandelen zeer fijn hakken. Bakblik met
boter en bloem en daarop hoöpjes deeg.
Zeer matig warmen oven Buiten cro-
quant, van binnen week.
kleur, waarvan deze bruidsjapon ook is ge
maakt. De aansluitende rok valt in ruime
plooien op den grond, waardoor het noo
dig is een vierdeelige voorbaan te maken
Achterbaan met aangeknipte sleep bestaat
uit twee deelen.
Het lijfje is boven den rok ingehaald en
heeft een hooge halsafwerking met incrus
tatie van kant.
De sluier valt langs het gelaat tot een
flink stuk voorbij de taillelijn en is op het
hoofd bij wijze van kapje opgemaakt en
versierd met oranjebloesem.
De bruidsmeisjes dragen een hyacint
kleurige tafzijden Empire japon met een
garneering van fuchsiakleurig fluweel. De
halsopening wordt met vleeschkleurige
tulle aangevuld, terwijl lange zijden hand
schoenen worden gedragen.