TWEEDE BLAD
behoorende bij het nummer van VRIJDAG 9 MEI 1924.
2de Lezing Dr. Schoenmaekers.
In zijn 2de lezing kwam Dr. Schoen
maekers tot uitbreiding van het begrip der
Triniteit, die in wezen is: verhouding van het
betrekkelijke en het volstrekte. Spreker noemt
deze verhouding de universecle verhouding,
omdat alle verhoudingen terug te brengen zijn
tot deze, n.l. tot een van uiterlijkheid en in
nerlijkheid. En universeele verhouding is
synoniem met universeel bewustzijn, dat is
bewustzijn in potentie. Zooals electriciteit o.a.
is: in potentie licht en in potentie warmte, of
macht tot licht en macht tot warmte, doch
niet hetzelfde is als licht en warmte, zoo is
het universeele bewustzijn in potentie men-
schclijk bewustzijn. Het mensohelijk bewust
zijn (of subject) wordt zich 'bewust aan het
betrekkelijke (het object), maar is zich bewust
v a n het volstrekte (het inject).
De formuleering der Triniteit is dus ook:
object-subject-inject. Daarin zijn object en
inject tegendeelen en is het subject, dat, wat
zweeft tusschen object en inject, of wel de
verhouding van beide.
Ons denken is overgave van ons aparte be
wustzijn aan het universeele bewustzijn. Het
echte verklarende denken is een triniteitsden-
ken, n.l. een van relativeeren en absoluteeren
(o.a. nog tiouw toegepast in de fysica). De
antieke wijsbegeerte onderscheidde: object-
subject-inject; de moderne (sedert Kant) al
leen object en subject en ziet deze als tcgen-
ovcrgesteldheden, als vijanden. De moderne
wijsbegeerte is niet waar. zooals de antieke,
doch heeft scherper begrippen, wat zijn
groote voordeelen heeft en zeer zeker een
eigen taak voor de toekomstom n.l. eens te
komen tot een exacte onweifelbare aan
schouwing van God en wereld.
Na de pauze beschouwde spreker nog het
cirkelvlak, dat, beeldend gezien, bestaat uit
straling en omlijning. Denkt men zich het
middelpunt op oncindigen afstand, dan ont
staat de T-figuur of het kruis, waarin dan
eigenlijk geen reèele straal en omtrek meer is,
doch alleen nog als analogie. De straal is 't
principe der ontplooiing, der verticaliteit, het
karakteristieke symbool der Ruimte. De lijn
(omlijning) is horizontaal, is egale ommegang
zonder meer, 'het karakteristieke symbool van
den Tijd. Het volstrekte bestaat niet, doch
komt tot gelding in de volstrekte Ruimte en
in den volst rekten Tijd.
De Provinciale Waterleiding in Laren*
Naar wij vernemen, hebben Ged. Staten
aan den directeur van het Prov. Waterleiding
bedrijf van Noordholland machtiging verleend
om tot levering van water in dc gemeente
Laren over te gaan. Reeds zijn1 enkele percee-
len, wc-lker eigenaren een verzoek tot aanslui
ting hadden ingediend, aangesloten. Binnen
kort zal aan het Gemeentebestuur de ver-
eischte vergunning om tot den aanleg in deze
gemeente over te gaan, worden aangevraagd
Totdat die algemeene vergunning zal zijn
verkregen, zal voor de aansluiting door hen,
die daartoe wensohen over te gaan, speciale
vergunning aan B. en W. moeten worden
aangevraagd. Zoodra die verkregen is, zal men
zich tot het P.W.N. om aansluiting kunnen
wenden Zoo is althans gehandeld door de
eigenaren der thans aangesloten perceelen en
blijkbaar met succes
Voorloopig zijn alleen die perceelen aan-
sluitbaar, die langs de leiding der Provincie
gelegen zijn (Hilversumschcwcg-Tafelberg),
Protestantenbond.
Voor de afdeeling Laren-Blaricum van
den Ned, Protestantenbond hield Ds. A. R. de
Jong van Bussum Woensdagavond j.l. een
openbare voordracht over Prometcus, de
hemelbestormer.
Zooals steeds, had de heer De Jong een
talrijk en aandachtig gehoor, dat met groote
belangstelling zijn voordracht volgde. Het
Bestuur had blijkbaar niet op zoo'n groote
opkomst gerekend, want „ter elfder ure" wer
den de aanvankelijk in de kleine zaal onderge
brachte belangstellenden uitgenoodigd tot een
exodus naar de groote zaal.
Daar is meer in hemel en aarde, dan waar
van uw filosofie droomt", zegt Hamlet, en
inderdaad doen zich in bet leven dingen voor,
waar we eigenlijk geen raad mee weten, nóch
met onze wijsheid, nóch met onze eigenwijs
heid. Wij hebben bijv. ontdekt, aldus spr.,
dat ons denken zeer afhankelijk is van de
omstandigheden waarin we leven: opvoeding,
temperament enz. De omstandigheden hebben
een zeer grooten invloed en wat zit er voor
redelijkheid in deze toevalligheden? Hoe af
hankelijk is voorts ons denken van onze in
tuïtie, dat geheimzinnige vermogen om de din
gen zoo maar in het hart te zien. Dat is de
kracht van de dichtcis en de denkers en die
het uitbeelden in kleur en lijn en maat. „Wij
leven allen in 't wonder". Er ligt een wonder
achter de dingen, dat, beeft de mensch het
gegrepen, hem oneindig gelukkig maakt. Hoe
wij redenceren, dat groote geheim zullen we
nooit uit kunnen schakelen, of we schakelen
bet allerbeste van onze xncnschelijkheid uit.
De mcnschheid heeft het toch altijd gezocht in
die richting en dat blijkt ook uit de Grieksch-
Promethcus-mythc.
Den oudsten vorm daarvan vindt men reeds
Azië. Hesiodus gaf er het oudste verhaal
van. De half-god Prometheus wilde alles doen
om dc menschheid te helpen, en stal daarom
van een Zeus-altaar het vuur en brengt dat
aan de aarde. Nu hebben' de menschen de
kans van de ontwikkeling. Dan voegt zich in
de mythe Pandora, de Grieksche Eva, die
over het menschdom de verleiding en de
ellende brengt. Pirometheus wordt bovendien
aan een rots geketend, als straf van Zcus.
Het vuur" symboliseert hier een goddelijk
bezit en was voor alle volkeren door alle
tijden het middel om zich te ontwikkelen door
de cultuur.
De goddelijke vonk in den mensch, die in
hem de begeerte doet ontstaan, deel te hebben
aan het goddelijke, dat symboliseert het vuur
uit dc mythe. Maar zooals Prometheus aan
de rots vast zat, zóó zit dé mensch vastge
klonken aan zijn natuurlijkheid.
Aeschilus heeft een drietal drama's over dc
Prometheus-mythe geschreven, waaruit blijkt,
dat de primitieve volkeren reeds notie hadden
van de geweldige diepte van deze sage.
Aeschilus brengt m de sage het wereldred
dende beginsel van de opstandigheid. Zeus
was willekeurig 'tegen de menschheid; Pro
metheus verzet zich daar tegen, ondanks dat
macht en geweld hem aan dc rots ketenen,
want „dc menschen hebben recht op 'het vuur".
Wanneer Prometheus buigt, buigt hij niet voor
Zeus, maar voor het Noodlot. (Spr. citeerde
tot illustratie hierv n een gedeelte uit dc ver
taling van Boutens).
Alle geheimen der cultuur en van den voor
uitgang brengt Prometheus den menschen, en
dat stelt hem in staat den strijd met Zeus
niet op te geven, zoodat deze ten slotte slechts
Prometheus met rots en al in de onderwereld
kan werpen.
„Zoowaar met dc daad,, niet langer met het
woord".
Prometheus gaat onder, maaronge
broken. Hij weet zich evenwel onsterfelijk van
natuur en ook Zeus zal eens moeten buigen
voor het Hoogere.
Zóó verdiepte Aeschilos het drama reeds tot
iets algemeen menschelijks.
Da/t de mensch leeft op de grens van twee
werelden is het noodlot, niet van Prometheus
alléén, maar ook van den modernen mensch.
Prometheus is de mensch in z'n zelfstandige
geestkracht, en de Prometheus-figuur komt in
de literatuur van alle tijden en alle volkeren
voor. Wij gevoelen ons ook aLs Prometheus:
onafhankelijk. Het streven naar vrijheid, dat
komt telkens weer op in de wereld. In deze
tijden komt dat weer sterk aan den dag. Wij
willen weer vrij zijn in onze kunst en in ons
leven. Laat u gaan 1 Vrij-denken is ons hoog
ste ideaal. Niets mag ons meer dienen. Lang
schouwden wij het luchtruim in en hebben de
vogels hun vrijheid benijd. Mij dc lucht I Mij
de diepte der Oceaan! Niet meer afhankelijk
van de elementen; vrij is alles, vrij ook in
het „nemen", óók In het „dooden". Daarom
is dc Prometheus van tegenwoordig ook wel
tc noemen Imperialisme. Wie zou hem keeren?
Doch deze vrijheid is gebouwd op een
verouderde onvrijheid van de massa's. Daar
om moet Prometheus een andere incarnecring
zoeken. Hier op de aarde moet het hemelrijk
reeds gesticht worden. Sinds iO-tallen jaren
klinkt de vrijheidszang reeds over de aarde,
die weer versmoord werd in het geweld. Wij
zijn het moe naar andre's wil tc leven. Geen
plicht zónder recht. De moderne Prometheus
heeft een schitterende vertolkst r gevonden
in Henriettc Roland Holst, o.m. in haar
Opgaande wegen. (Spr. citeerde uit deze su
blieme poëzie). Dit is Prometheus met het
roodc vaandel. Nog écn stap en men komt tot
de zelfvergoddelijking. Waarom een macht
boven, onder of in zich erkennen? Wij kunnen
ons zélf wel redden, zeggen dé moderne
Promelheus-menschcn.
Vóór dc pauze eindigde spr. met een door
hem vertaald citaat uit Goethe's Prometheus.
Voor den mensch geldt dan„ecce deus", dat
is dc hoogste triomf waartoe Prometheus kan
komen.
A 1 s Pirometheus maar niet steeds vastzat
aan dc koude harde rots der realiteit 1 Aan
die rots ligt gekluisterd, die zich almachtig
dacht. Prometheus leeft in de beperktheid; hij
kan niet wat hij wil. Hij denkt zich een 'hemel
en vindt zich terug in de vreesclijke wereld
van „het compromis". In onzen tijd is dat wel
heel duidelijk. Om der wille van goud
aardsche macht speelt de mensch van onze
dagen met de heiligste gedachten der mensch
heid. Nog nooit was dat zoo erg als thans,
nu we een laagtepunt van cultuur hebben be
reikt. Wc zoeken de schoonheid en we jagen
de menschen bij millioencn de verdoemenis
van den oorlog in'. Wat geeft de moderne Pro
methcus om kunstgewrochten? In den oorlog
verwoestte hij cathcdralen. Prometheus is aan
dc nratherie gekluisterd en is er mede ten
onder gegaan. Zoo ging het ook met de we
tenschap. Waar is die voor gebruikt? In dc
vorige eeuw was het „pluizen"; vcruitwendi
ging van dc dingen. Alles ligt uit elkander.
En het slot was, dat al ons vernuft en onze
speciale kennis culmineerde in een 42 c.M. en
stikgas. Ons laatste gebod van zedelijkheid is
„sla dood". Dat is de grootheid van Prome
theus in het negatief. We verbijten- en vereten
elkander; uitbuiting is de grondslag van sa
menleving, die op de materie is gebaseerd. De
wereld gaat daarmede naar den afgrond.
De laatste troeven speelt Prometheus uit ii
de dictatuur van het proletariaat, dat naar de
middelen der oude tyrannen grijpt: het
zwaard. De banier van dc inquisitie was óók de
roode vaan.
Er zit vuur in de menschen en daarom nog
kansen op verbetering Er is wèl vuur, maar
„koud vuur"; de waarlijke karakters worden
in onze dagen karicaturen. Er is een verloo
chening van het rechtvaardigheidsbegrip. Het
beest heeft ons te pakken; in al onze wapen
schilden staat een verscheurend beest. De Hol-
landschc en Vlaamsche Leeuw moet „klau
wen". Zouden we niet verder kunnen komen?
..Het goede dat ik wil, dat doe ik niet en
het kwade dat ik niet wil, dat doe ik". Dat
is d'e tragedie van den mensch.
En nu het schuldmotief. Welk mensch durft
te zeggen, dat hij geen schuld heeft aan de
wereld-ellende? Wie durft te zeggen: verant
woordelijkheid heb ik niet?
„Er zijn veel dingen in hemel en aarde
waar onze filosofie geen raad mee weet". Zoo
gaat het ook met de schuldvraag. Ik hoop,
dat gij vanavond in mij geen dominéé hebt
gezien, en daarom kan ik u zeggen in eenigs-
zins dominé's taal: er is nog een objectieve
innerlijke drang, er is nog een geweten. Wij
hebben in het Groote Verband een plaats.
Ik weet, dat er bevrijding is van het geloof
in de materie, die door geen schuldgevoel
wordt tegengehouden. „Prometheus ontboeid"
is het symbool waaraan de menschheid zich
weer naar boven zal werken. Dan moeten we
eerst verkrijgen een verdieping van de gods-
idée, een nieuwe harmonie. Het gods-beeld
moet zich wijzigener moet groei van gods
kennis komen.
Prometheus kon alléén gered worden, wan
neer er een god komt, die zijn lijden over
neemt. Daar, waar het begrip opofferende
liefde opkomt, wordt Prometheus bevrijd.
Dat was reeds de gedachte der oude Grieken.
Herkent gij hierin niet iets van Jezus
Christus?
Wij zoeken weer naar het groote éénc wat
ons binden kan, lós van al onze kleine be
langetjes.
Wij moeten de vrijheid zoeken mèt de liefde,
anders wordt de Prometheus in ons tot een
tyran. Alles moet gaan om verinnerlijking
zoek zóó de volledige harmonie. Oan zijn we
geroepen om god te zijn. Waarlijk ecce deus,
zie den mensch, zie God. De goddelijke orde
der Liefde moet de nieuwe verhoudingen
scheppen. Een „partij" zal de nieuwe mensch
heid niet brengen!
De drang die de wereld moet veranderen,
moet van onderen af komen. Strijdt tegen de
„goden van deze eeuwen", slaat ze dood naar
den geest.
Geef een kans op de nieuwe cultuurde
vrijheid en de groot-menschelijke liefde. Dat
kan geven een redelijke, zedelijke en dus
kunstzinnige wereldorde.
De overwinning van Prometheus was, dat
hij durfde volharden. Zoo zij het ook met
ons. Wij geven elkander den fakkel over. Niet
dë rots, niet de materie, maar de eeuwige
liefde, dc universeele mcnschelijkheid wint.
Een dronken juffrouw.
Gisteravond werd de politie omstreeks
10 uur opgebeld door den heer Munrai, huize
Bella Vista, aan den Hilversumscheweg, met
de mcdedeeling, dat een jonge juffrouw van
ongeveer 20 jaar bij hem aangebeld had; ze
was met een bebloed hoofd en hangende haren
aangekomen. De 'heer M. dacht dat zij aan
gerand was, aangezien hij uit het verhaal der
ontstelde damo niet kon wijs worden. De
politie, die tor plaatse kwam, was al heel gauw
de meening toegedaan dat ze dronken was.
Ook dc dokter, die intusschen door de politie
was ontboden, kwam tot dezelfde conclusie,
waarna haar na veel vieren en vijven een ver
blijfplaats is gegeven in de cel van het politie
bureau. Ze was in een dergelijke toestand
dat ze weigerde te loopende politie heeft
heel veel moeite gehad haar te bewegen zich
in de brancard te plaatsen. Ze viel telkens
flauw en bleek in een toestand van delirium.
D.r. Lommei alhier verleende hulp.
Na ontnuchtering werd zij weer ontslagen,
des morgens vijf uur. Het was een zekere
mej. C. S. uit Hilversum en een oud bekende
van de politie.
Inmiddels heeft de agent F. onderzoek in
gesteld op den weg en m het hotel „Klein
Hamdorff". Ze was daar uitgezet in een verre
gaande bui van dronkenschap. 's-Morgens na
de ontnuchtering stapte ze weer welgemoed
op pad.
Ongeluk.
Gistermiddag omstreeks 3 uur is een
kleine jongen van 3 jaar bij het Mauvezand,
een zoontje van zekere v. d. V., door een
met een paard bespannen wagen overreden,
Het ventje wou lusschen het voor- en achter
wiel trachten door dc glippen, terwijl de wa
gen reed. De moeder was naar de markt en
de vader op het werk. De kinderen waren
alle thuis. Volgens ooggetuigen kon de voer
man er niets aan doen. Het jongetje werd het
dijbeen stuk gereden en bekwam een blessuur
aan het armpje. De agent v. d. B., die daar
dichtbij woont, werd ontboden. Hij bracht de
jongen onmiddellijk naar het ziekenhuis in
een kinderwagen. Dr. Hollman legde het
eerste verband.
Rijkspostspaarbank.
Aan het postkantoor Laren (N.H.) en dc
daaronder ressortcerende hulppostkantoren,
werd gedurende de maand April 1924 ingelegd
f 14.090.90, terugbetaald f 26.871.56.
Het laatste door dat kantoor uitgegeven
boekje diraagt het nummer 6939.
Bekeurd.
De groentehundeluar de G. is dezer
dagen bekeurd wegens het berijden met
paard en wagen van 't rywieLpad op don
Tafelbergwcg alhier.
Bevolkingsopgaven.
VERTROKKENH. J. Stephanus naar
Nieuw Loosdrecht. Mej. E. Frohn naar
Duitschland. Mej. K. Wodarzich naar
Duitschland. Mej. E. Matthias naar Duitsch-
land. J. B. van Hall en gezin naar Blairicum,
Langeweg 200a. Mej. I. Stieber naar Duitsch
land. Mej. A. E. van 't Hoff naar Blaricum,
Langeweg 200a. J. W. van Zomeren naar Bus
sum, De Gooische Boer. Mej. A. Klein naar
Duitschland. Mej. H. Runde naar Duitsch
land. Wel. M. J. van NeijenhoffDorper en
gezin naar Amsterdam, Joh. Verhulststraat 73.
Mej. A. M Boendermaker naar Amsterdam,
Keizersgracht 9. C. V. Polderman en gezin
naar Blaricum, Ecnmesserweg 27. A. Oelkers
en gezin naar Hilversum. J. v. d. Heijden-
straat 115. A. J. A. C. Kellerhuis naar Hil
versum. Chrysantenstraat I.
GEVESTIGD: Mej. M. E. A. Kleinefeldt,
van Maarssen naar Engweg 270. Mej. A. E.
Vonk van Bussum, naar Torcnlaan 954. Mej.
M Melchers, van Amsterdam naar Bergstich
ting. L. H. W. H. van Zutphcn, van Alphen
a.d Rijn naar Bergstichting. Mej. Th. C.
Ruijg, van Parijs naar Tafelbergweg 662a
O. H. F. Scbnelle, van Utrecht naar Brink
1041. Wed. C. J. Schiloovan Duren, van
Nijmegen naar P. C. v. d. Brinkweg 339 a.
A. Strijbis en gezin, van Hilversum naar P.
C. v. d. Brinkweg 369. W. J. C. Huizinga en
gezin, van Amsterdam naar Oud Blaricum-
merweg 866. J. Hamersma, van 's-Gravenhage
naar Houtweg 485. Ph. L. Marx en gezin, van
Amsterdam naar Eemnesserweg 1065. F. W.
Marx en gezin, van Amsterdam naar Eemnes
serweg 1065.
Burgerlijke Stand.
GEBORENJohan Christiaan, zoon van
J. C. Hermcler en H. Th. Scvcrein.
ONDERTROUWD: J. Calls cn W. Duur-
land. H. Bakker en J. Smit.
Raadsvergadering.
op Donderdag 18 Mei 1924, des voormid
dags 9.30 uur.
Aanwezig alle raadsleden; wegens ziekte
van den Burgemeester, treedt de loco-Burge-
meestcr, dc hedr B. Groen, als voorzitter op.
Klokslag half tien opent dc Voorzitter de
vprgadering met verzoek aan den Secretaris,
de notulen van de voorgaande bijeenkomst
voor te lezen. Zonder opmerking worden deze
goedgekeurd.
Punt II. Ingekomen Stukken.
Verzoekschrift van J. Kuyt, om van de Ge
meente bijdrage tc bekomen voor de helft der
verpleegkosten voor zijn te Den Dolder ver
pleegde dochter.
Na eenige discussie toegestaan.
Toelagenvoor Wijkverpleging f 100.en
voor den Rijksveldwachter Roskamp f 50.
Na enkele discussie toegestaan.
Adres van de Afdeeling Gooiland der Mij.
vootr Landbouw, welke tezamen met de Ver-
eeniging voor Landbouw en Sport te Naar-
den, aldaar weder eene landbouwtentoonstel
ling organiseert en daartoe van de Gemeente
bijdrage verzoekt in den vorm van 1 of meer
prijzenzij verzoekt vetrder om een onder
houd ten behoeve eener daartoe benoemde
commissie.
De VOORZITTER stelt namens B. en W.
voor, afwijzend tc beschikken.
De heer STOUTENBURG verstrekt eene
toelichting; hij heeft met die Commissie een
onderhoud gehadbij vorige tentoonstellingen
was gebleken, dat het Gooische Vee niet kan
concurreeren tegen Weesp, Muiden c.d., waar
om men besloten heeft prijzen per gemeente
uit te loven De uit een bepaalde plaats door
Gemeente, Boerenbond of particulier gegeven
bedragen blijven dus voor die plaats bestemd.
Spr. wijst op 't belang van verbetering van
den veestapel en legt den nadruk op 't feit,
dat Eemnes voor meer dan de helft land-
bouwdorp is. Ook Boerenbond en Melkvee-
houdetrsverceniging doen iets, al is 't erg ge
ring. Een groot bedrag is niet noodig, doch
gewenscht, dat de Gemeente van haar belang
stelling doet blijken.
Ook muziek, rijwielpaden e.a. worden ge
subsidieerd. Spr. acht een goede veestapel nog
heel wat belangrijker.
Wethouder PAS is er beslist tegen; ook
tegen de door den vorigen spreker genoemde
subsidiesmen stcune liever op eigeni kracht,
dan steeds maar bij dc Gemeente aan te klop
pen het geldt hier een particulier belang,
dat de belanghebbenden zeer goed zelf kun
ncn behartigen-. Als deze er al zoo weinig
voor gevoelen, ligt 't zekér niet op den weg
der Gcmeeqte. Spr. bestrijdt principieel dit
en dergelijke beroepen op de openbare kas, en
acht dit weer een gevaarlijk precedent, dat
aanmoedigend op andere aanvragers zal wer
ken.
Dc heer SELDENRIJK vindt dergelijke
subsidies oak verkeerd, doch waar men zich
eenmaal op dien weg heeft begeven, meent
spr. dat wij ons hier niet mogen onthouden.
Dc lieer PAS is verheugd, dat de heer
Seldenrijk met hem het verkeerde van- dien
weg inziet, doch roept hem toe, als je op den
verkeerden weg bent, keer dan terug voor het
te laat is.
Dc VOORZITTER, Weth. GROEN, maakt
zich los van het advies van B en W. en wijst
er op, dat het wel degelijk algemeen belang
is, handel nijverheid en landbouw tc bevorde
ren, zulks behoort tot de taak van het Ge
meentebestuur. Het gaat niet aan, botweg alle
aanvragen en bloc af te wijzen; ieder geval
dient op zichzelf 'beoordeeld te worden. Hij
geeft den raadsleden, welke voorstellen heb
ben te doen, in overweging, daartoe thans
9ver tc gaan.
De heer v. d. BRIN'K stelt voor f 50.
De heer SELDENRIJK acht dit te veel;
hij wil best wat doen, doch men overschatte
de zaak niet. Verleden jaar waren er 1 stier
en 3 geiten uit Ecmnes, terwijl de belangstel
ling, welke zich uitte in bezoek door Eem-
nessers, al heel gering was. Hij stelt voor
f 25te geven. Volgend jaar kan men weer
zien; de zaak moet groeien.
Er wordt eerst gestemd oven 't voorstel
v. d. Brink. Verworpen met slechts 2 stemmen
voorv. d. Brink en van Klooster.
Het voorstel-Seldenrijk wordt aangenomen
met alleen de heer Pas tegen.
Eene Mededecling der Gemeente Bunscho
ten, welke 15 Dec. 1923 besloten had het ge
meenschappelijk contract betreffende uitvoe
ring Vleeschkeuringswet met Baarn en Eem
ncs op te zeggen en thans genoemd besluit
weder herroept, zoodat de toestand van ver
leden jaar weder wordt hersteld; voor kennis
geving aangenomen.
Eene redactiewijziging in de bouwverorde
ning geeft geen aanleiding tot discussie.
De VOORZITTER deelt mede, dat het ge
meenteverslag voor dc hccren ter inzage ligt;
de gemeente telt thans 1712 inwoners.
Punt III. Wijziging Begrooting 1924 en af-
en overschrijving begrooting 1923 betreft al
leen eenige administratieve regelingen, welke
zwijgend worden aangehoord.
Bij de rondvraag bespreekt Weth. PAS
de maximum snelheid der automobielende
paal, welke beperkte snelheid aangeeft, staat
bij de Molenbuurtspr. zou die verplaatst
willen' zien naar de Gooiersgracht, en wijst
ter staving op het ongeval van gisteren.
De VOORZITTER betwijfelt of het Ge
meentebestuur zulks eigenmachtig kan doen,
doch de zaak zal onderzocht worden.
De heer JAN HAGEN was laatst bij 't
loslaten van een zwerver, welke nachtverblijf
had gehad; dc toestand van de cel is treurig,
de ligging slecht, de dekens vuil, het geheel
erger dan een varkenshok. Voorts vestigt hij
er de aandacht op, dat een zwerver 's morgens
niets krijgt, noch koffie, noch brood.
De heer STOUTENBURG: Beter dat ze
jc nuchter loslaten, dan dat ze je vergeten.
De VOORZITTER deelt mede, dat de Bur
gemeester inmiddels instructies van reiniging
gaf en nieuwe dekens bestelde, terwijl aan de
voedingskwestic aandacht zal worden gewijd'.
Vroeger werd er veel voedsel verstrekt, doch
toen kwamen er te veel liefhebbers.
Te 10.15 sluit dc Voorzitter dc vergadering.
Onkruidbestrijding.
De Boerenbond neemt dit jaar een proef
onkruid te bestrijden door gratis fijngemalen
kainiet ter beschikking der leden te stellen.
Dit moet dienen tegen dauwnetel en herik in
haver en tegen blauwbloem in rogge.
Werkzaamheden aan de vaart.
Men is reeds druk bezig aan het droog
leggen van de schutsluis en aan het uitdiepen
van dc vaart. Nu de scheepvaart gestremd is,
wil men van de gelegenheid gebruik maken
tevens het verharden van het marktveld te
voleindigen. Dc eigenaren der daar ge
plaatste steenhoopen hebben aanzegging ge
kregen deze weg te halen, terwijl het Ge
meentebestuur bij de aanneemster op spoed
aandringt.
Mevr. Laan. f
De heer T. Pluim schrijft ons:
Dezer dagen bevatten sommige bladen de
kennisgeving, dat op 13 April j.l. overleden
was Mevr. de Wed. LaanLeuveling Tjeenk,
in den, ouderdom van .ruim 84 jaren.
Velen zullen niet vermoeden, dat dit de
echtgenoote was van onzen vroegeren Burge
meester Mr. Laan, den peetvader der Laan
straat. Laat mij u er dus iets meer van mee-
deelen.
Mr. J C. G. C. Laan werd in 1826 te Zuilen
geboren en studeerde te Utrecht in de rech
ten, waar hij in 1851 promoveerde. Hij ves
tigde zich toen op „Steevlied", destijds een
prachtig buiten, iets voorbij Groenevcld. Hier
woonde eerst zijn oom M«r. C. D. Laan, die
van 1826 tot 1850 burgemeester van Eemnes
is geweest. Bij dezen in woonde ook de vader
van onzen lateren Burgemeester, n.l. Hendrik
Arnold Laan, lid van Ged. Staten van Utrecht.
(Het kan echter ook zijn dat deze het buiten
eerst na den dood van zijn broeder betrok).
In elk geval kwam onze jonge Meester in de
rechten zich den ioen Maart 1851 op Steevlied
vestigen, totdat hij op 11 October 1858 na den
dood van den heer J. Pen, tot Burgemeester
van Baarn werd benoemd. Hij was toen ver
loofd met mej. Leuvelink Tjeenk, die op 18
Dcc. 1839 te Amsterdam geboren was. Hij
trad met haar spoedig na zijn benoeming in
het huwelijk, nJ. op 29 Juni 1859. Het jonge
paar (de vrouw was nog maar 20 jaar) ging
op Villa „Nova" wonen, aan de Hecmstralaan,
thans bewoond door den 'heer Patijn. Maar
daar de afstand naar het dorp wel wat ver
was, betrok het burgemecsterlijkc echtpaar in
1862 een woning in de Kerkstraat (thans
no. 25). Die straat werd destijds (althans van
de Brinkstraat af tot des Burgemeesters huis
toe) door een sloot ontsierd, of wilt gijon
veilig en onhygiënisch gemaakt. Mr. Laan
wist dan ook te bewerken, dat dit water ge
dempt werd, zoodat dc eerste helft der Kerk
straat thans veel breeder is dan voorbij dc
R.K. School.
Toen Mr. Laan op 28 Nov. 1867 tot Lid der
Ged. Staten van Utrecht benoemd werd; nam
hij als Burgemeester ontslag en vestigde zich
in Amersfoort op den Hof. Hij overleed reeds
in 1873 te Wiesbaden, waarna zijn weduwe
zich eerst te Arnhem en toen in Den Haag
vestigde, van waaruit ik nog slechts een paar
jaar geleden van de ruim tachtigjarige een
vriendelijk schrijven mocht ontvangen, waaruit
bleek, dat zij steeds met belangstelling mijn
opstéllen over Baarn las.
Trouwens het Burgemcesterlijk Echtpaar
'had hoogst aangename herinneringen aan
Baarn meegenomen; Mr. Laan was hier zeer
gezien. Dat bleek ook, toen men hem bij zijn
afscheid, met Prins Hendrik voorop, als sou
venir van de gemeentenaren op 7 Jan. 1868 een
prachtig zilveren theeservies met bouillon-
aanbood, dat het echtpaar aan dc aangename,
eerste huwelijksjaren in Baarn herinnerde.
Helaas I 5 jaar later overleed Mr. Laan
reeds cn thans, na ruim 50 jaren, zijn echt
genoote.
De villa „Steevlied" is sedert lang afge
broken alleen de boerderij (aan het fietspad
naar het Bluk) is er van over, terwijl de
Oranjerie (iets verder naar Eemnes toe. aan
een zijweg) tot een dubbele woning is inge
richt.
Handwerk-onderwijs.
Bij den aanvang van 1924 werd wegens
het aan de onderwijzeres mej. Kooij alhier ge
geven ontslag bij het openbaar onderwijs we
der een vak-onderwijzeres voor de handwer
ken benoemdthans is aan de Herv. School
(Prinses Juliana-school) ook oproeping ge
daan voor een dergelijke leerkracht en heeft
ec-n benoeming plaats gehad; de gemeente