De Langste Dag.
Het bezoek van vreemdelingenverkeer aan Bussum.
Het uitvoeren van de boerendansen door de Dames-gymnastiek-vereeniging B.D.G.V. in 't Sportpark
De Vereen, van Burgemeesters en Secretarissen van N -Holland viert haar 60-jarig bestaan te Laren.
De deelnemers in Paviljoen Larenberg.
J. B. C. DE PAUW f
In het nummer van j.l. Zaterdag plaatsten
wij een verslag van de plechttge teraarde
bestelling van wijlen J. B. C. de Pauw.
Hierbij bieden wij het portret van den
ontslapen toonkunstenaar aan.
Het bezoek van Vreemdelingenverkeer aan Huizen.
De groep van Huizen's jonge dochteren, die den vreemdelingen ververschingen aanbood.
THOM DENIJS,
die 3 Juli zijn zilveren jubileum als bas
zanger zal vieren.
In 't huldigings comité hebben o.a. zitting
Mevrouw A. Noordewier-Reddingius, Jac.
Urlus en Johan Schoonderbeek.
De teraardebestelling van den toonkunstenaar DE PAUW te Bussum
Het afscheid van den Heer en Mevrouw VAN ZINDEREN BAKKER.
Duidelijk ziet men op deze foto ook het portret van den onlangs overleden heer A. van Wijk te Bussum
Den 21 Juni heeft de zon haar hoogsten
stand bereikt Gelijk bij de oude volken den
2i December of kortste» dag het geboorte
feest der Zon werd gevierd, zoo ging op den
langsten dag nergens het begin van haar on
dergang onopgemerkt voorbij Het zomer
solstisium, d.i. de zonnewende in den zomer,
was, evenals die in den winter, een van de
grootste feestdagen der oude Duitschers, op
welken aan Donar, als oppersten bescherm
heer van den akkerbouw en als schenker van
regen en zonneschijn, de hem verschuldigde
eerbewijzen werden gegeven, hoofdzakelijk be
staande m offerande van dieren en bloemen,
terwijl het zonncwend vuur allerminst ont
breken mocht. Dat men dit laatste hetwelk
noodruur moest zijn, d.w.z. verkregen door
wrijving van twee stukken hout bij voor
keur ontstak in den vorm van brandende wie
len, welke men van de bergen liet rollen, is
gemakkelijk te verklaren uit het feit, dat het
rad symbool is van den zonnewagen. Daar
evenals in den Jultijd, omstreeks den langsten
dag de geesten geacht werden maar dan an
ders in de nabijheid der menschen te vertoe
ven en alzoo dc wereld thans vervuld was van
bovénnatuurlijke machten en krachten, welke
zich bij voorkeur in bosch cn veld. in beek en
vloed ophielden, kon het vuur dienst doen om
tien invloed der demonen, welke niet slechts
tie akkers en de bronnen, maar ook de dieren
en de menschen betooverden. te breken. Im
mers. dc rook van het noodvuur werd reeds
geacht in staat te zijn dc kwelgeesten op de
vlucht te jagen, te meer en te beter naarmate
3n de vlammen zekere heilige kruiden gewor
pen waren. Dat het vee vaak door het vuur
gejaagd werd. terwijl de menschen zich ver
genoegden met cr over heen te springen, had
geen andere bedoeling dan de heksen af te
weren. Het hypericuin perforatum of jaag den
■duivel en andere planten later samengevat
•onder den naam van Johannes kruiden
deden, zooals het volksgeloof wilde, bijzondere
kracht van zich uitgaan.
Volgens den ouden Rotneinschcn kalender
werd dc zomer zinnewende gevierd op 24
Juni. den dag. welke de Christelijke Kerk
later gewijd heeft aan de nagedachtenis van
Johannes den Dooper, in verband met de be
kende woorden, hem op de lippen gelegd
..Christus moet wassen en ik moet minder
worden", waaraan niet vreemd is dat de 25
December als vierdag van dc geboorte van
Jezus werd aangewezen Dat het inoeite heeft
gekost de oud heidensche bcteekenis van 24
Juni te doen vervangen door die, welke de
Christelijke* Kerk er aan gaf blijkt zeker op
dc meest overtuigende wijze o.a uit een ver
ordening der stad München uit het jaar 1751
bij welke verboden wordt Johannes- of Zon
newende vuren te branden, terwijl in de 16de
eeuw de predikers zich nog genoodzaakt za
gen zelfs te \elde te trekken tegen 'het oud
Germaansche gebruik, den kop van een wit
paard in de vlammen te werpen, zijnde dit
eenmaal het voornaamste offer, dat de oude
Duitschers aan hun goden, inzonderheid aan
Wodan, brachten. Overigens bestaan de St.
Jansvuren nog altijd voort als survivals, gelijk
Schrijnen zegt, van het groote zomeroffer der
oude heidensche volken omstreeks den langsten
(lag van het jaar.
En die dag heeft ook tot ons nog altijd iets
te zeggen. Wat in den winter onder het witte
sneeuwkleed aan duizend geheime werkplaat
sen in voorbereiding was, zou zich in de lente,
bij aanraking van den gouden prins, die Zon
heet. ontplooien En waar de Schoone Slaap
ster, die Aarde heet, eenmaal wakker gekust
was, daar zou, evenals in het bekende sprookje,
straks het groot zomerfestijn worden gevierd
terwijl daarbuiten alles leeft en groeit cn bloeit
en de ruischende korenhalmen wedijveren met
het heir der gevederde zangers om uit te
jubelen het „Te Deum Laudamus", U, God,
loven wij 1
De Langste Dag spreekt in velerlei talen
van weelde en geluk en is als een onweerleg
baar betoog van het wijs beleid van de Opper
macht. die het gioot Scheppingswonder tel
kens onpieuw tot een feit maaktleven uit
dood, licht uit duister, uit den winter de zo
mer, uit de sneeuw de bloemen.
Maar dan ook komt de Langste Dag nog
met een andere prediking tot ons. Hoe kort is
het geleden dat wij ons verheugden over het
lengen der dagen, welke, na dezen 21 sten
ceds weer beginnen te korten. „Ook dit gaat
voorbij" treffende spreuk, welke eenmaal
een Oostersche wijze zijn vorst voorlegde, toen
deze gevraagd had om een woord, dat van
toepassing zou zijn op alle omstandigheden
des levensOp een zonnewijzer in de stad
Oxford staat te lezen; „Percunt et imputan
tur", d.i zij gaan voorbij, maar worden ons
toegerekend. Zij, dat wil zeggen de jaren,
maanden, dagen, uren, welke wij beleven. On
nadenkend laten wij ze maar al te vaak aan
ons voorbij gaan, geen acht slaande op het
voorbij snellen van den tijd cn geen prijs stel
lend op den kostbaren schat, welke ons in
eiken dag. zoowel als in elk uur wordt gege
ven tot het doen van nuttig en goed werk, tot
het vervullen van een plicht, tot het volbren
gen van een ons opgelegde taak, als deel van
dc groote levenstaak.
Elk uur, heeft iemand gezegd, is van goud
en bezet met zestig diamanten. Verliest gij
tusschen zonsopgang en zonsondergang een
deel van dien schat, geen belooning hoe groot
kunt gij uitloven, door welke 11 dc schade
zou worden vergoed. Zoo van iets, dan geldt
het van den tijd: „het eens verlorene keert
niet weer!" De dichter Horatius zegt in een
van zijn carmina „Carpe diem" hetgeen, let
terlijk vertaald, wil zeggen „pluk den dag".
Gelijk wij n.l. den juisten tijd kennen om onze
vruchten van den boom te plukken, opdat er
geen enkele verloren ga, zoo laten wij ons geen
dag ontvallen, ons tot gebruik gegeven.
Nog is het dag,
Straks komt de nacht.
Onze taak zij
vóór zijn komst volbracht
ds. F. W. DRIJVER.
Openlucht samenkomst.
In de plaats van Ds J E. Vonkenberg.
zooals op het programma is vermeld, zal als
spreker optreden Ds. J Jongeleen, Christelijk
Gereformeerd predikant te Hilversum.
De door de Christelijke Gemengde Zang-
verecniging „Looft den Heer" tc zingen lie
deren zijn. „Gebed" van G. F. Handel; „Goe
Morgen" van Creman ;,.Des morgens" (zons
opgang: .Lenteavond" door J. J. Lr ten Kate,
muziek van Dirk Posthuma.
Door het Christelijk Fanfarecorps te Hui
zen wordt gespeeld„In de Woudsmederij"
van Richard Eilenberg; Ouverture „Piqué
Dame" van F. van Suppé; „Huldigings-
marsch" van Sam Vlessing (opgedragen aan
H. M. de Koningin)Ouverture „Poème de
France" van L. Reynauw.
Eenige militairen zullen bovendien tableaux
uitvoeren waarbij de muziek van 't oude Wil
helmus" speelt en „Zij zullen het niet heb
ben".
Programma's, tevens bewijs van toegang,
zijn a 25 cent verkrijgbaar te Naarden bij de
Gooische Boekhandel, D Licste en J. A.
Everhard; te Bussum bij de fa. Fels, fa. R.
Los en Magazijn .Wilhelmina", Kerkstr. 16;
te Huizen bij G. Kos en verder op het ter
rein. De ingang van het terrein bevindt zich
rechts over de brug voorbij 't Hotel Bosoh
van Brcdius.
Ongeval.
Toen dc dienstplichtige H. op Maandag
morgen per fiets van Zondagsverlof naar zijn
garnizoensplaats Naarden terugkeerde, werd
hij op den Mulderstraatweg door een motor
rijder aangereden, met als gevolg, dat hij
tegen den grond werd geslingerd en zijn beide
knieën blesseerde. Het ongeval is te wijten aan
den neerslaandcn rook en stoom van den juist
passeerende Gooische Stoomtram De fiets en
het motorrijwiel werden nogal flink bescha
digd. terwijl de motorrijder hoegenaamd geen
letsel bekwam. De soldaat werd door een pas
seerende auto medegenomen naar Naarden
waar hij in het hospitaal werd verbonden.
MARKTBERICHTEN
OUDEWATER, 16 Juni. Kaas. Aangevoerd
'37 partijen, 6165 stuks, wegende ongeveer
30.825 K G.gest ie soort f 4550, 2c soort
dito f 3844, dito zwaardere f 4853 Handel
matig.
PUiRMEREND, 17 Juni. Kaas. Aangevoerd
95 stapels. Fabrieken f 45, met rijksmerk f 48;
boeren f 43, met rijksmerk f 48.50commissie
met rijksmerk f 46.50; Goudsche f 47. met
rijksmerk f 52.
AMERSFOORT, 1 Juni. Kaasmarkt. Aan
gevoerd 45 wagens, bevattende 13.100 K.G..
prijs f 43 tot f 51.50 per 50 K.G. Handel
zeer vlug.
BODEGRAVEN, 17 Juni. Aanvoer 446 wa
gens. waarvan 380 rijksmerk. totaal 20.822 st.,
wegende 124.932 K.G. Prima Goudsche f 57
f 6o, mindere f 4853, zwaaidcrc f 61, zonder
rijksmerk i 4655- Handel vlug.
HILVERSUM, 18 Juni 1924. Boter £2.10
per K.G.; 4000 eieren 77Vj et.; 50
koeien; 6 zeugen- f 6080; 30 biggen f 8
14. Handel >n Vee flauw. Oude kippen 75
tot £1.25 per stuk; jonge kippen f 1.50
2.25 per stuk; tamme konijnen 0.301 p.
stuk; duiven 30 cent per paar.
Woensdag 25 Juni maandelijksche paar
denmarkt.
MAARDEN