De Langste Dag. Het bezoek van vreemdelingenverkeer aan Bussum. Het uitvoeren van de boerendansen door de Dames-gymnastiek-vereeniging B.D.G.V. in 't Sportpark De Vereen, van Burgemeesters en Secretarissen van N -Holland viert haar 60-jarig bestaan te Laren. De deelnemers in Paviljoen Larenberg. J. B. C. DE PAUW f In het nummer van j.l. Zaterdag plaatsten wij een verslag van de plechttge teraarde bestelling van wijlen J. B. C. de Pauw. Hierbij bieden wij het portret van den ontslapen toonkunstenaar aan. Het bezoek van Vreemdelingenverkeer aan Huizen. De groep van Huizen's jonge dochteren, die den vreemdelingen ververschingen aanbood. THOM DENIJS, die 3 Juli zijn zilveren jubileum als bas zanger zal vieren. In 't huldigings comité hebben o.a. zitting Mevrouw A. Noordewier-Reddingius, Jac. Urlus en Johan Schoonderbeek. De teraardebestelling van den toonkunstenaar DE PAUW te Bussum Het afscheid van den Heer en Mevrouw VAN ZINDEREN BAKKER. Duidelijk ziet men op deze foto ook het portret van den onlangs overleden heer A. van Wijk te Bussum Den 21 Juni heeft de zon haar hoogsten stand bereikt Gelijk bij de oude volken den 2i December of kortste» dag het geboorte feest der Zon werd gevierd, zoo ging op den langsten dag nergens het begin van haar on dergang onopgemerkt voorbij Het zomer solstisium, d.i. de zonnewende in den zomer, was, evenals die in den winter, een van de grootste feestdagen der oude Duitschers, op welken aan Donar, als oppersten bescherm heer van den akkerbouw en als schenker van regen en zonneschijn, de hem verschuldigde eerbewijzen werden gegeven, hoofdzakelijk be staande m offerande van dieren en bloemen, terwijl het zonncwend vuur allerminst ont breken mocht. Dat men dit laatste hetwelk noodruur moest zijn, d.w.z. verkregen door wrijving van twee stukken hout bij voor keur ontstak in den vorm van brandende wie len, welke men van de bergen liet rollen, is gemakkelijk te verklaren uit het feit, dat het rad symbool is van den zonnewagen. Daar evenals in den Jultijd, omstreeks den langsten dag de geesten geacht werden maar dan an ders in de nabijheid der menschen te vertoe ven en alzoo dc wereld thans vervuld was van bovénnatuurlijke machten en krachten, welke zich bij voorkeur in bosch cn veld. in beek en vloed ophielden, kon het vuur dienst doen om tien invloed der demonen, welke niet slechts tie akkers en de bronnen, maar ook de dieren en de menschen betooverden. te breken. Im mers. dc rook van het noodvuur werd reeds geacht in staat te zijn dc kwelgeesten op de vlucht te jagen, te meer en te beter naarmate 3n de vlammen zekere heilige kruiden gewor pen waren. Dat het vee vaak door het vuur gejaagd werd. terwijl de menschen zich ver genoegden met cr over heen te springen, had geen andere bedoeling dan de heksen af te weren. Het hypericuin perforatum of jaag den ■duivel en andere planten later samengevat •onder den naam van Johannes kruiden deden, zooals het volksgeloof wilde, bijzondere kracht van zich uitgaan. Volgens den ouden Rotneinschcn kalender werd dc zomer zinnewende gevierd op 24 Juni. den dag. welke de Christelijke Kerk later gewijd heeft aan de nagedachtenis van Johannes den Dooper, in verband met de be kende woorden, hem op de lippen gelegd ..Christus moet wassen en ik moet minder worden", waaraan niet vreemd is dat de 25 December als vierdag van dc geboorte van Jezus werd aangewezen Dat het inoeite heeft gekost de oud heidensche bcteekenis van 24 Juni te doen vervangen door die, welke de Christelijke* Kerk er aan gaf blijkt zeker op dc meest overtuigende wijze o.a uit een ver ordening der stad München uit het jaar 1751 bij welke verboden wordt Johannes- of Zon newende vuren te branden, terwijl in de 16de eeuw de predikers zich nog genoodzaakt za gen zelfs te \elde te trekken tegen 'het oud Germaansche gebruik, den kop van een wit paard in de vlammen te werpen, zijnde dit eenmaal het voornaamste offer, dat de oude Duitschers aan hun goden, inzonderheid aan Wodan, brachten. Overigens bestaan de St. Jansvuren nog altijd voort als survivals, gelijk Schrijnen zegt, van het groote zomeroffer der oude heidensche volken omstreeks den langsten (lag van het jaar. En die dag heeft ook tot ons nog altijd iets te zeggen. Wat in den winter onder het witte sneeuwkleed aan duizend geheime werkplaat sen in voorbereiding was, zou zich in de lente, bij aanraking van den gouden prins, die Zon heet. ontplooien En waar de Schoone Slaap ster, die Aarde heet, eenmaal wakker gekust was, daar zou, evenals in het bekende sprookje, straks het groot zomerfestijn worden gevierd terwijl daarbuiten alles leeft en groeit cn bloeit en de ruischende korenhalmen wedijveren met het heir der gevederde zangers om uit te jubelen het „Te Deum Laudamus", U, God, loven wij 1 De Langste Dag spreekt in velerlei talen van weelde en geluk en is als een onweerleg baar betoog van het wijs beleid van de Opper macht. die het gioot Scheppingswonder tel kens onpieuw tot een feit maaktleven uit dood, licht uit duister, uit den winter de zo mer, uit de sneeuw de bloemen. Maar dan ook komt de Langste Dag nog met een andere prediking tot ons. Hoe kort is het geleden dat wij ons verheugden over het lengen der dagen, welke, na dezen 21 sten ceds weer beginnen te korten. „Ook dit gaat voorbij" treffende spreuk, welke eenmaal een Oostersche wijze zijn vorst voorlegde, toen deze gevraagd had om een woord, dat van toepassing zou zijn op alle omstandigheden des levensOp een zonnewijzer in de stad Oxford staat te lezen; „Percunt et imputan tur", d.i zij gaan voorbij, maar worden ons toegerekend. Zij, dat wil zeggen de jaren, maanden, dagen, uren, welke wij beleven. On nadenkend laten wij ze maar al te vaak aan ons voorbij gaan, geen acht slaande op het voorbij snellen van den tijd cn geen prijs stel lend op den kostbaren schat, welke ons in eiken dag. zoowel als in elk uur wordt gege ven tot het doen van nuttig en goed werk, tot het vervullen van een plicht, tot het volbren gen van een ons opgelegde taak, als deel van dc groote levenstaak. Elk uur, heeft iemand gezegd, is van goud en bezet met zestig diamanten. Verliest gij tusschen zonsopgang en zonsondergang een deel van dien schat, geen belooning hoe groot kunt gij uitloven, door welke 11 dc schade zou worden vergoed. Zoo van iets, dan geldt het van den tijd: „het eens verlorene keert niet weer!" De dichter Horatius zegt in een van zijn carmina „Carpe diem" hetgeen, let terlijk vertaald, wil zeggen „pluk den dag". Gelijk wij n.l. den juisten tijd kennen om onze vruchten van den boom te plukken, opdat er geen enkele verloren ga, zoo laten wij ons geen dag ontvallen, ons tot gebruik gegeven. Nog is het dag, Straks komt de nacht. Onze taak zij vóór zijn komst volbracht ds. F. W. DRIJVER. Openlucht samenkomst. In de plaats van Ds J E. Vonkenberg. zooals op het programma is vermeld, zal als spreker optreden Ds. J Jongeleen, Christelijk Gereformeerd predikant te Hilversum. De door de Christelijke Gemengde Zang- verecniging „Looft den Heer" tc zingen lie deren zijn. „Gebed" van G. F. Handel; „Goe Morgen" van Creman ;,.Des morgens" (zons opgang: .Lenteavond" door J. J. Lr ten Kate, muziek van Dirk Posthuma. Door het Christelijk Fanfarecorps te Hui zen wordt gespeeld„In de Woudsmederij" van Richard Eilenberg; Ouverture „Piqué Dame" van F. van Suppé; „Huldigings- marsch" van Sam Vlessing (opgedragen aan H. M. de Koningin)Ouverture „Poème de France" van L. Reynauw. Eenige militairen zullen bovendien tableaux uitvoeren waarbij de muziek van 't oude Wil helmus" speelt en „Zij zullen het niet heb ben". Programma's, tevens bewijs van toegang, zijn a 25 cent verkrijgbaar te Naarden bij de Gooische Boekhandel, D Licste en J. A. Everhard; te Bussum bij de fa. Fels, fa. R. Los en Magazijn .Wilhelmina", Kerkstr. 16; te Huizen bij G. Kos en verder op het ter rein. De ingang van het terrein bevindt zich rechts over de brug voorbij 't Hotel Bosoh van Brcdius. Ongeval. Toen dc dienstplichtige H. op Maandag morgen per fiets van Zondagsverlof naar zijn garnizoensplaats Naarden terugkeerde, werd hij op den Mulderstraatweg door een motor rijder aangereden, met als gevolg, dat hij tegen den grond werd geslingerd en zijn beide knieën blesseerde. Het ongeval is te wijten aan den neerslaandcn rook en stoom van den juist passeerende Gooische Stoomtram De fiets en het motorrijwiel werden nogal flink bescha digd. terwijl de motorrijder hoegenaamd geen letsel bekwam. De soldaat werd door een pas seerende auto medegenomen naar Naarden waar hij in het hospitaal werd verbonden. MARKTBERICHTEN OUDEWATER, 16 Juni. Kaas. Aangevoerd '37 partijen, 6165 stuks, wegende ongeveer 30.825 K G.gest ie soort f 4550, 2c soort dito f 3844, dito zwaardere f 4853 Handel matig. PUiRMEREND, 17 Juni. Kaas. Aangevoerd 95 stapels. Fabrieken f 45, met rijksmerk f 48; boeren f 43, met rijksmerk f 48.50commissie met rijksmerk f 46.50; Goudsche f 47. met rijksmerk f 52. AMERSFOORT, 1 Juni. Kaasmarkt. Aan gevoerd 45 wagens, bevattende 13.100 K.G.. prijs f 43 tot f 51.50 per 50 K.G. Handel zeer vlug. BODEGRAVEN, 17 Juni. Aanvoer 446 wa gens. waarvan 380 rijksmerk. totaal 20.822 st., wegende 124.932 K.G. Prima Goudsche f 57 f 6o, mindere f 4853, zwaaidcrc f 61, zonder rijksmerk i 4655- Handel vlug. HILVERSUM, 18 Juni 1924. Boter £2.10 per K.G.; 4000 eieren 77Vj et.; 50 koeien; 6 zeugen- f 6080; 30 biggen f 8 14. Handel >n Vee flauw. Oude kippen 75 tot £1.25 per stuk; jonge kippen f 1.50 2.25 per stuk; tamme konijnen 0.301 p. stuk; duiven 30 cent per paar. Woensdag 25 Juni maandelijksche paar denmarkt. MAARDEN

Historische kranten - Archief Eemland

Eemnesser Courant | 1924 | | pagina 4