Gooische Agenda.
Woensdag 25 Juni.
LAREN. Gemeentewoning, Torenlaan.
Bazaar voor de Verecniging Christelijke
belangen in Laren en Blaricum. (25 en
8>$10).
HUIZEN, 8 uur muziektent uitvoering
Chr. zangvereeniging Excelsior.
Donderdag 26 Juni.
LAREN. Gemeentewoning, Torenlaun.
Bazaar voor de Verecniging Christelijke
belangen in Laren en Blaricum. (25 en
10).
BUSSUM, 8 uur in de Harmonie. Lezing
met lichtbeelden van de Pluimveeverecn.
Bussum en omstreken.
Vrijdag 27 Juni.
HILVERSUM, half 8. Hof van Holland,
voordrachtavond Muziek-instituut Andriessen.
Zaterdag 28 Juui.
HILVERSUM, half 8, Hof van Holland,
voordrachtavond Muziek-instituut Andriessen.
BUSSUM. Algem. vergadering Gooische
Bank des nam. 3 uur. Keizersgracht 442,
Amsterdam.
Zondag 29 Juni.
BLARICUM. Brink bij den Kruis kuil.
Concert aangeboden door het Harmonie-
gezelschap, gevormd uit employés der
Wester Suiker Raffinaderij te Amster
dam.
Maandag 30 Juui.
BUSSUM. Laatste datum aanmelding ge
gadigden voor een studiebeurs uit het ge
meentelijk Studiefonds.
Vrijdag 4 Juli.
NAARDEN, half 8 Groote Kerk generale
repetitie zomeruit'voering.
Zaterdag 5 Juli.
NAARDEN, 8 uur groote Kerlc, zomer-
uit voering, dirigent Jolian Sohoonder-
bèelc.
T entoonstellingen
LAREN. 31 Mei1 Sept. Kunsttentoonstel
ling in Hotel Hamdorff
LAREN, Kunstzaal van Lier, tentoonstel
ling van werken van W. Schumacher.
BLARICUM, 14 Juni12 Juli, Tentoonstel
ling werken van H B. Dicperink Jzn in Bla-
ricunlsche Boek- en Kunsthandel.
BLARICUM. Tentoonstelling van verf-
naald- en kantwerken.
Anthroposophische cursus.
De Vrije Werkgroep der Anthropo
sophische Verecniging, afdecling Nederland,
heeft een twce-daagschen anthroposophischen
wetenschappelijken cursus georganiseerd in
Paviljoen harenberg te Laren.
Zaterdagmiddag 21 dezer ten 4 ure werd
de cursus geopend door Dr. F W Zeylmans
van Emmichoven (Den Haag), mei eene voor
dracht over
I. Anthroposofie als lei'cnsopgavc.
Spr. begon met er op te wijzen, dal Anthro
posophie de weg is waarlangs het den menscb
mogelijk wordt op te stijgen tot een inzicht
in het wezen van de goddclijk-gecstclijke
krachten, waarvan de uiterlijk waarneembare
natuur een openbaring is. Tot een inzicht ook
in het dieper wezen van den fnensch. flat zich
in dien zintuigelijk-waarncembarc verschij
ningsvorm uitdrukt.
Men vreest dikwijls met een dergelijk st:e-
ven vreemd te komen staan in liet leven, 111
een gebied te geraken dat minder werkelijk
heid heeft. Dit werkelijkheidsbegrip hangt
echter samen met de ontw ikkeling van ons be
wustzijn. Voor den ouden Indiër b v. was
werkelijkheid iets geheel anders dan voor ons.
De oude Indiër leefde met zijn geest in een
geestelijke wereld en voor hein was de reali
teit daarvah grooter dan die van de aarde, die
voor hem een wereld van schijn, die voor hein
Maya was Als een geestelijk wezen, de laag
ste van een reeks goddelijke wezens, leefde hij
in een geestelijke wereld, waarvan de aarde
voor hem de laagste der hemelen was.
We zien dan de mcnschheid meer en meer
atdalen naar de aarde. Het aardsche. zintui-
gelijk-waarneembare krijgt een realiteit van
het nicnschelijk bewustzijn Een wetenschap
wordt mogelijk. De mcnsch, die vroeger onbe
wust leefde in een geestelijke wereld, waarin
hij geheel opging, als deel daarvan, komt nu
bewust, als een zelfstandig wezen, tot ons
tegenover de aarde. Hij bestudeert die aarde,
de natuurwetenschappen kunnen zich gaan ont
wikkelen. de natuurwetenschappen, die dan
van af de 15e eeuw het menschelijkc denken
gaan beheerschen. De inenschheid heeft ech
ter dc samenhang met de geestelijke wereld
verloren. Zijh bevrijdingsproces, het vrij ma
ken van zijn geest uit dc samenleving met dc
geestelijke wereld, schreed verder en verder
voort, werd tot een isolatie proces. Geïsoleerd
staat dc moderne mensch in zijn natuurwe
tenschappelijk denken, t.o.v. de geestelijke we
reld. Zoowel op wetenschappelijk- als op reli
gieus gebied is dat te zien. Ook de moderne
kunst draagt er de sporen van.
Dc anthroposophie maakt het ons mogelijk
den weg verder te vinden. Op grond van ons
bewust leven is het mogelijk, door het gaan
van den anthroposophischen ontwikkelingsweg,
de samenleving met de geestelijke wereld weer
te heroveren.
Voor het gaan van dien ontwikkelingsweg
is het noodig dat een stemming van eerbied
en devotie in de menschelijkc ziel treedt. De
lagere kritiek, die te voren zijn oordeel al
klaar heeft, moet tot zwijgen worden gebracht.
Eerbied voor alles wat hooger is dan wij zelve,
is een cisch om verder te komen op dezen weg.
Daarbij komt een krachtig idealisme, een
idealisme dat de ideeën, die als waar, schoon
en goed zijn erkend, met alle innerlijke kracht
verwerkelijken wil.
In verschillende werken van Dr. Rudolf
Steiner is dit alles uitvoerig beschreven, b v.
in „Wie erlangt man Erkenntnisse der
hohcren Wclte?", en „Die Geheim wissen
schaft".
Het komt er nu op aan door een ontwikke
ling van het denken, zooals dat in het medi
tatieve leven gebeurt, dit denken uit zijn zin-
tuigelijke gebondenheid, die het passief maakt,
te bevrijden en tot activiteit te brengen. Een
denken, zooals dat in de mathematica noodig
is. kan als vooroefening goeden dienst bewij
zen.
Men komt er na voortgezette oefening toe,
die activiteit van het denken zelf te beleven
en wel 111 beeldvorm. Men neemt innerlijk
waar een tweede mensch in ons. het z.g.
aether lichaam, de architect van ons physisch
lichaam zou men kunnen zeggen. Dit aether
lichaam is het geheel van de plastische krach
ten, die bij het kind het geheele organisme
vormen en bouwen, die dan bij het 7e jaar
(tandwisseling) ten dcclc vrij komen in het
vermogen te lecrcn. dan met de geslachtsrijptc
als ten deele vrije denkkracht verschijnen, om
dan later in het denken te werken, wanneer
men den volwassen leeftijd heeft bereikt.
Dit stadium van dc bewustzijn ontwikkeling
heet het imaginatieve.
Voor een verdere ontwikkeling is dan noo
dig het gevoelsleven te bevrijden van de
lust- en onlust gevoelens, die alleen vertroe
belend op onzen geest werken. Lust en onlust,
sympathie en antipathie kunnen tot kenbron
worden wanneer ze beheerscht worden door
den menschelijken geest en niet omgekeerd dc
gevoelens den geest beheerschen.
Door verdere ontwikkeling bereikt men het
inspiratieve bewustzijn, waarin een derde we-
zendeel van den mensch waarneembaar wordt,
het z.g. astrale- of ziele-lichaam. Het beeld,
dat het imaginatieve bewustzijn gaf, wordt
met geestelijke realiteit doorstraald
Als vierde wezendeel volgt het Ik, de gees
telijke kern van den mensch, waargenomen in
het intuïtieve bewustzijn. Om dit te verkrij
gen moet ook het willen, dat slapend in ons
leeft, tot volle ontwikkeling komen. Hande
lend uit liefde voor het ware. schoone en
goede, vrij van de lagere neigingen in onze
ziel is het ons mogelijk de menschelijke vrij
heid te bereiken. Vrij is alleen diegene, die in
staat is zich zelf te volgen En dat kan alleen
hij, die zijn motieven schept uit de eeuwige
wetten van dc geestelijke wcield
Zoo kan men de band vinden, die dc gees
telijke kern van het menschelijk wezen ver
bindt met de geestelijke wereld. Groote pers
pectieven openen zich hierdoor op verschillen
de gebieden. Over dc resultaten die een derge
lijk inzicht hebben kan voor kunst, paedagogic
en geneeskunde zal op dezen cursus verder
worden gesproken.
Het volgende punt van het programma werd
op voorstel van spr. verschoven naar Zondag
middag.
Zaterdagavond kwamen de cursisten weer
bijeen om 8 uur, tot aanhooren der voordracht
van den heer Henri Zagwijn (Rotterdam),
over
TI. Kunst, wetenschap en religie in het licht
der Anthroposophie.
Hij toonde aan, hoe in den loop der tijden
een separatisme was ontstaan in de geestes
uitingen der inenschheid, in kunst, wetenschap
en religie. In dc ouds»e tijden vormden zij
onder invloed der mysteriën nog een eenheid,
in den Griekschen tijd waren alleen nog maar
kunst en wetenschap intens verbonden, terwijl
dit verbond uit de tempclmysteriën zijn reli-
gieuse wijding ontving. In de middeleeuwen
bevruchtte een religieuse mystiek eenerzijds de
kunst, anderzijds dc wetenschap. Sinds den
Nieuwen Tijd, vanaf 't begin der 15e eeuw,
treedt het separatisme volledig in. De Renais
sance emancipeert de kunst, de Reformatie
de godsdienst, de Natuurwetenschap het we
tenschappelijk element. In de 19e eeuw is
het hoogtepunt dezer ontwikkeling bereikt cn
moeten nieuwe wegen gezocht worden om dc
drie geestesuitingen weer in één gemeenschap
pelijk geestelijk verband te verecnigen.
Dit doel beoogt de geesteswetenschap, zoo
als die onder leiding van Dr. Rudolf Steiner
wordt beoefend m het Goctheanum te Dor-
nach (Zwitserland), de Vrije Hoogeschool
voor Geesteswetenschap, liet separatisme in
de verschillende geestesuitingen houdt ver
hand met een overeenkomstige afscheiding der
verschillende ziclekrachten in de mcnschheid
die sinds dc 15e eeuw gescheiden banen zijn
gegaan. Dit voelde reeds Goethe, die in zijn
„Marchcn von der gnincn Schlange und der
weiszen Lilic", die ziclekrachten symboliseert
cn verklaart in de drie koningszuilen: de gou
den Koning (dc „Weisheit", het denken der
wetenschap), dc zilveren (de „Schein", het
voelen der kunst), de bronzen (dc „Gewalt",
het willen der religie). De vierde koning, een
amalgama der drie andere, staat tot een
vorinlooze. lachwekkende massa ineen, wan
neer dc onderaardsche tempel opstijgt. De pro
fetische blik van Goethe heeft zijn vervulling
gevonden in onzen tijd, waar eenerzijds het
geestesleven is ineengestort tot een chaotische
massa, anderzijds het nieuwe geestesleven
reeds is opgestegen in de anthroposofischc be
weging, die de harmoniseering tot stand wil
brengen tusschen de drie geestesuitingen:
kunst, wetenschap en religie en daarmee tus
schen de drie ziclekrachten: denken, voelen en
willen der mcnschheid Met deze harmoniscc-
ring der zielekrachten en geestesuitingen kan
dan ook weer opnieuw geboren worden de
geestelijke liefde, de ware menschen- en broe
derliefde.
Spr. eindigt met eene aanhaling van Goethe
.„Die Liebe herrscht nicht, sie bindt".
Zondagmorgen 11 uur. sprak de heer Henri
Zagwijn over
III Ontwikkeling tan hel menschelijk toon-
bewustcijn
Aangeknoopt werd aan het werk van den
Franschen musicoloog Jules Combaricu „La
Musique et la Magie". Ofschoon dit werk
veel wetenswaardigs bevat, stelt liet aan een
anderen kant teleur Niettegenstaande dc uit
spraak. „Le chant piofane vient du chant reli-
gieuxle chant religicux vient du chant
magique". blijft Combarieu toch staan bij de
beschouwing van het uiterlijk-gcvvordcnc. het
exotische. Dat er ook een innerlijke, exotische
ontwikkeling geschiedt van het menschelijk
wezen zelf, daartoe kwam Combaricu als kind
van het intellectualistische tijdperk niet. De
geesteswetenschap van het Goctheanum in
Dornach bestudeert naast het uiterlijk-gewor-
dene, het exoterische, tevens het innerlijk-
vvordende, het exoterische en vat beide polen
der ontwikkeling samen tot een omvattend
totaliteitsbeeld.
In iedere muzikale ontwikkeling nu treden
twee klankelementen op: het uiterlijk klank
verschijnsel en het innerlijk toonbewustzijn
Uit de verbinding en samenwerking dier beide
elementen ontstaat het muzikale leven. Het
toonbewustzijn is door de verschillende be
schavingstijdperken heen in voortdurende evo
lutie en daarnaar regelt zich het klankver
schijnsel. Door deze cvolueerende veranderin
gen bezit iedere beschaving haar karakteris
tieke muziek. Alle vóórchristelijke muziek bezit
een éénstemmig klankverschijnsel, dat door
een analytisch toonbewustzijn ontleed wordt
in een veelkleurige meerstemmigheid. Dit alles
geschiedt in groote passiviteit. I11 de na-
christelijke muziek wordt het klankverschijn
sel meerstemmig en een synthetisch toonbe
wustzijn moet in steeds sterkere activiteit het
veelstemmige samenvatten tot een éénheids-
klankbeeld. I11 het oudste Indïë beleefde
men de muziek nog als een zunver geestelijk
verschijnsel, waarin de wcTeld-xhythnien klon
ken». In het oude Egypte verbonden zich
de klankgolvingen reeds sterk met de pro
cessen van ademhaling en bloedsomloop, met
dc rhytmische processen en daardoor ontstond
in de muziek het meer mcnschelijk-rhytmische
element. Door muzikaal-magische rhytmisee-
ringen kon eenerzijds medisch op den zieken
mensch ingewerkt worden in den Tempel-
slaap, anderzijds kon de materie tot ontbin
ding worden gebracht, zooals bij het instorten
der muren van Jericho geschiedde. In Grie
kenland wekte de magische klank het logisch-
mathematischc gedachtenlevcn op. waardoor
aan de Gricksche gymnasia muziek kon onder
wezen worden in verband met mathesis cn phi-
losofie. In de middeleeuwen verwekte een
mystiek Moll-bewustzijn een vocaal klankver
schijnsel. sinds den Nieuwen Tijd een natura
listisch Dur-bewustzijn een instrumentale mu
ziek. Thans staat de mcnschheid voor een
nieuwen overgang in de ontwikkeling van het
toonbewustzijn. Uit het synthetische bewustzrfi
zal zich opnieuw een analytisch ontwikkelen
dat den klank met zich meevoert in een hoo
ger geestelijk gebied. Kon in het oude Ghaidea
de klankgcest nog ontbindend inwerken op de
materie, in de toekomst zal uit de klank-
materie opnieuw de geest kunnen worden
opgebouwd.
IV. Anthroposofie ols grondslag van een
nieuwe paedagogic.
Zondagmiddag 3 uur behandelt mej. Emmy
Smit. onderwijzeres der Vrije School tc Den
Haag, bovengenoemd onderwerp
Spr constateert, dat hoewel volgens de
L.O.-wct de karaktervorming in 't middelpunt
van het onderwijs dient te staan, de practijk
van het onderwijs zich in hoofdzaak bepaalt
tot het aanlcercn van kundigheden De anthro
posofie werkt omgekeerd Dr Zeijlmans van
Emmichoven schilderde den weg. welke vol
wassenen hebben te gaan om het innerlijk we
zen lot vrijheid te brengenspr. zal zich met
het kind bezig houden. Ontwikkeling dient uit
tc gaan van het innerlijk wezen, dat vrij ge
maakt moet worden 0111 zijn plaats in de we
reld in te nemen; wij hebben daarbij de hel
pende hand le bieden. De anthroposofie geeft
de kennis van de ontwikkeling van het kind,
welke in de Waldorfschool te Stuttgart aan
practijk getoetst is. Naast het individucclc is
er een algemeen gemeenschappelijke lijn voor
alle kinderen, waarop eene algemeene paeda
gogic op te bouwen is. Vcrdeeling in enkele
typen is mogelijk, waarop het classicaal onder
wijs gebaseerd is Spr vergelijkt het kind met
een bloemdragende plant en wijst op de over
eenkomst
In de eerste levensperiode (de eerste 7 jaar)
is het kind zintuigelijkhet leert alles door
nadoen, zooals spreken, hetgeen spr. door
voorbeelden toelicht.
Er is een langzame overgang naar de vol
gende periodehet kind gaat over van de
liggende in' de verticale houding; het hoofd,
eerst door de zwaartekracht aan de aarde ge-
honden. wordt daarna rechtop gedragendit
geeft reeds een groote mate van vrijheid. Uit
het spreken ontwikkelt zich het denken.
Tusschen de geschilderde eerste periode en
die 11a 14 jaar, in welke het kind een zekere
mate van vrijheid heeft, is de tusschenliggeiulc
periode, waarin het autoriteit behoeft: „zoo
en zoo moet je doen": dat is de lagere school
periode. Op dit autoritatieve beginsel is het
onderwijs opgebouwd
Het kind ziet de buitenwereld als een af
beeld wij geven dus in beeldvorm, het beste
onderwijs. Spr. licht een cn ander toe met
voorbeelden, o.a. hoe ongeregeldheden door
een beeldend sprookje gecorrigeerd kunnen
worden. Het leeren van lezen, schrijven enz
moet geheel afgestemd zijn op het beeldende
karakter.
De kinderen laten zich verdeden in 2
typen, de cosmischc, welke meer beschouwend
tegenover de dingen staan en de wil sly pc
eerder tot handelen geneigd.
Spr. acht het voorkomen van verschillende
typen kinderen in eene klasse zeer gelukkig
hetgeen zij toelicht door de behandeling van
een fabel in school tc verklaren.
Op eene andere manier zijn er 4 typen:
cholerische, melancholische sanguinische en
flegmatische. Deze moeten alle tot hun recht
komen in de klasse, de handhaving van het
onderwijs moet daaraan ten grondslag lig
gen.
Spr. spreekt niet over de directe methode
van het onderwijs, doch wil alleen in 't alge
meen den anthroposofischen grondslag aange
ven, waarop de nieuwe paedagogiek opge
bouwd moet worden.
Dit systeem is sinds September met succes
toegepast in de Vrije School te Den Haag,
welke volgend jaar in een eigen gebouw ge
huisvest hoopt te zijn.
Spr. besluit met de mcdedecling, dat van
1725 Juli een cursus gehouden zal worden
in het Oolgaardthuis te Arnhem, waar o a
Dr. Rudolf Steiner een voordrachten reeks zal
houden over „Der Paedagogische Wert der
Menschenerkenntnis und der kulturwelt der
Paedagogik"
Na deze lezing was er gelegenheid tot vra
gen stellen, waarvan door verschillende aan
wezigen gebruik werd gemaakt: de vragen
waren meest op onderwijsgebied en werden
beantwoord door mej Smit, een enkele tref
fende hcil-urhytmie behandelde Dr. Zeylmans
van Emmichoven.
Ruimtegebrek dwingt ons nadere besprekin
gen dezer ongetwijfeld belangrijke vragen cn
antwoorden achterwege te laten, terwijl wij
eveneens slechts aanstippen, dal daarna de
besprekingen betreffende de vrije school
voortgezet werden in de salons van Larenberg,
waar eene kleine expositie van teeken- en
kleurwerk van leerlingen der Vrije School
was georganiseerd. Ook op deze expositie
kunnen wij om denzei fclen reden lot onzen
spijt niet nader ingaan.
De vijfde en laatste lezing hield weder Dr.
Zeylmans van Emmichoven. over:
V. Een nieuwe weg in dc geneeskunde.
I11 de anthroposophische geneeskunde, zei
spr., komt het er niet op aan theorieën te
geven, maar den arts wordt de weg gewezen
zich te ontwikkelen tot iemand, die. tegenover
een zieke staande, aan dc verschijnselen kan
aflezen welke krachten in dat organisme ver
keerd werken.
Onze tijd heeft lang gestaan onder het
dogma van „de eenvoudige verklaring" Al
leen die verklaring werd bruikbaar geacht,
die op de meest eenvoudige wijze de ver
schijnselen tot hun recht deed komen. Dit
dogma dreef er toe slechts een deel van de
werkelijkheid onder de oogen te zien en wel
dat deel. dat van mechanische of physisch-
ehemische natuur was. De natuur trekt zich
echter van die z.g. eenvoudige wetten weinig
aan. Van een bepaald standpunt gezien werkt
de natuur inderdaad als een ingenieur. Zij is
echter meer. Zij werkt ook als kunstenaar.
Zij openbaart de geestelijke krachten die
aarde en kosmos doordringen. Al deze ver
schillende openbaringen geven eerst de wer
kelijkheid.
In het menschelijk organisme zien we ver
schillende krachten werken. Letten wc bijv. op
de tegenstelling tusschen bloed en zenuwen.
Het zenuwstelsel en de daarmee samenhan
gende zintuigen staan in dienst van hel waar
nemen Door de positie van onze ziel. door
de zintuigen stroomt de buitenwereld binnen
en wordt daar tot waarneming. Het boven
zinnelijk element, dat in elke waarneming
leeft, stroomt in onze ziel cn wordt dan vast
gelegd. Het verstart er tot een waarneming,
die als voorstelling gefixeerd wordt. Het
levende, bovenzinnelijke, dat tot ons stroomt,
wordt dus verhard, d.i gedood, in dit geval.
Aan dc andere zijde wordt juist in ons stof-
wissclingsstelscl het voedsel omgezet en
dienstbaar gemaakt aan ons organisme. De
bovenzinnelijke krachten, die in dat voedsel
leven, worden er uit bevrijd en stroomen zoo
in het bloed. Hier wordt dus het bovenzin
nelijke, dat in het bloed verborgen was. tot
leven gebracht in ons organisme. Twee stroo
men ontmoeten elkaar dus in het organisme
cn stuwen samen in het hart, het meest cen
trale punt van dat organisme.
Voor den arts is het belangrijk het bestaan
van die stroomen. die het menschelijk orga
nisme beheerschen. te kennen, daar bepaalde
ziekten ontstaan wanneer een van beide ovcr-
heerscht. Spr. gaf hiervan enkele voorbeel
den.
In het organisme wei ken verschillende orga
nen. lever, mill, enz In onzen tijd neigt men
er toe hierin alleen te zien een machine-achlig
onderdeel van de groote machine, die dan het
menschelijk organisme is. Oude geneeskunde,
b.v. die van Paracelsus, wist daarover nog
meer tc zeggen. Ook de anthroposophie opent
den weg om dieper in liet wezen van die
organen door te dringen cn hun kosmischcn
aard weer te erkennen
Spr. behandelde vervolgens uitvoerig in dit
verband dc milt-functie.
Na verschillende voorbeelden van het andere
inzicht, dat de anthroposophie in het wezen
van ziekte en gezondheid mogelijk maakt, wer
den enkele geneesmiddelen (o.a. tegen arterio
sklerose, (aderverkalking), tegen hooikoorts),
nader toegelicht.
In de anthroposophie kan de arts onmoge
lijk als specialist-geneeskundige staan Zijn
geneeskundig inzicht hangt nauw samen met
zijn kennis omtrent het geheele menschelijkc
wezen en dc samenhangen die dat wezen
vertoont met aarde en kosmos. De mensch is
voor hem een kosmisch wezen. De arts staat
als het ware als de bemiddelaar tusschen de
genezende krachten cn de zieke mensch. Hij
moet degene zijn, die de genezende krachten
kan vinden in planten en mineralen, in andere
gevallen in de zieke krachten zelf.
Naschrift.
Een algemeen nieuwsblad kan,, om begrij
pelijke redenen, voor een bepaald evenement,
slechts een beperkte ruimte beschikbaar stel
len, welke ruimte 0111 dezelfde redenen
dikwijls niet evenredig is aan het belang van
dat evenement. Ten einde de gestelde grenzen
niet te zeer te overschrijden, zijn deze 5 lezin
gen slechts in zeer beknopt résumé weerge
geven c-n moesten wij bij dc boekenuitstalling
in de hal, dc schoolexpositie, dc gestelde vra
gen en antwoorden daarop, alsmede de be
spreking betreffende de practijk der vrije
school ons bepalen tot enkele vermelding en
moeten wij ons ook van nabetrachting ont
houden.
De lezingen werden bezocht door gemiddeld
60 personen, nicest plaatsgenooten.
Aan het slot werd medegedeeld, dat in Sep
tember alhier een Inlcidingscursus zal aanvan
gen, waartoe belanghebbenden zich kunnen
wenden tot Mevr. Jansen te Blaricum.
v. H
De Processie.
Zooals elk jaar had ook hedenmorgen de
zoo vermaarde Sint Jans processie plaats.
Reeds eenige dagen te voren hebben onze
inwoners van nabij dc toebereidselen voor dit
gewijde feest kunnen gadeslaan. Zooals elk
jaar verrezen op verschillende punten de
kolossale poorten. Voor dc kerk was de ver-
Moring zeer verzorgd, maar ook de poorten
zelf waren artistiek fijn bezet met een groote
voorraad van prachtige planten, te veel om op
tc noemen. Voor de huizen der katholieken
zagen wij vele fraaie blocmyers\ej;ingen,in
wier midden verschillende beelden stonden
opgesteld, geflankeerd door kaarsen. Aanvan
kelijk was hel weer niet mooi, zonder zon, tot
het moment, 11 uur, dat de processie, na de
missen en de predicatie. het kerkgebouw ver
liet Een enorme inenschcnmassa had zich
uren tevoren geschaard langs de wegen waar
langs de processie zou schrijden cn op de ter
reinen van hotels en particuliere woningen.
Om 11 uur. half twaalf, brak de zon door en
bescheen met vol stil licht dc vele mooie en
schitterende vaandels, de witte bruidjes met de
prachtige witte bloemendracht en de bloemen
die langs de wegen en over de balustrade der
poorten neerwelfden
Dc heengang werd genomen van af het
kerkgebouw onder de heide glorieusc bogen
in dc Sint Janstraat naar den Hilversumschen
Straatweg, onder het opzeggen van gebeden,
het zingen en liet zacht en gewijde spelen van
het muziekcorps.
O111 12 uur ongeveer werd het kerkhof
nabij den tol aan den Hilversumschen Straat
weg, bereikt.
Daar de processie plaats greep bij het ter
perse gaan van ons blad. zullen wij uitvoeriger
in ons Vrijdagnummer daarop terugkomen.
WAT MEN ZEGT.
Men zegt, dat ons blad buitengewoon
goed is en goedkoop. Toon, dat ge ons
streven waardeert en steun ons door
ccn abonnement of advertentie.
Verboden venten
Zondag werd één onzer inwoners, een
zeker:' II. V.. bekeurd wegens hot venten
op verboden grond Bedoeld persoon stond,
zonder vergunning, nabij het Ivindcraana-
toriiiu le venten met een wagentje. Zijn
wagen met inhoud, ongeveer ter waarde
van f 125, werd in beslag genomen en
door de dienstverrichting weggebracht.
Dit muisje zal nog wel een staartje heb
ben, dam de geverbaliseerde niet tevre
den was met de bepalingen, die daarbij
zijn toegepast. Ook is, volgens hem, de
vergunning, die hij gevraagd had, gewei
gerd, terwijl deze aan een ander moet
zijn toegestaan. Dc ware toedracht der
zaak echter /al ter zijner tijd wel aan 't
licht komen op het. rcchlsgcbouw. Van
andere zijde echter vernemen wij, dat. do
mail verschillende malen is gewaar
schuwd. maar te lui is 0111 een bewijs te
halen. Ook Zondag zelf is hij reeds go-
waarsohuwd.
Ongeluk.
Een Blaricuminer hoer. een zekere L„
reed gistermiddag omstreeks 2 uur van de
lloefloweg af met twee wagens mot grint
beladen. Toen hij de rails over wou ste
ken 011 daarbij nog uitwijken inoest voor
een auto, zag de voerman niet zoo gauw
de tram, zoodat een hotsing niet kon wor
den vermeden. Alhoewel de paarden en de
voerman zelf er heelhuids afkwamen, wer
den de wagens vermorzeld en hot. grint
weggeslingerd. Er onstond eenigq stagna-
lie. De tram onderging geen letsel. Nadat
liet grint en de splinters waren verwij
derd, verdween deze kalm in de richting
Hilversum.
Eensgezindheid.
De plaatselijke muzickvereen. „Eensge
zindheid" zal Woensdag 2 Juli as. een
concert geven op de Brink alhier, waar
van wij hot programma nader zullen he
kend maken.
Tentoonstelling Gooische Vakschool voor
Meisjes.
Zooals wij reeds meldden werd Vrijdag
en Zaterdag j.l. een tentoonstelling ge
houden vanwege de Industrie- en Huis
houdschool van de vereeniging Gooische
Vakschool voor Meisjes. I11 tegenstelling
met andere jaren is deze expositie be
heerscht door do gedachte, niet alleen te
laten /."en het praktijkwerk der leerlin
gen, ir.sar tevens zoo voel mogelijk een'
beeld te geven van hetgeen ook theore
tisch in de verschillende opleidingen
wordt gegeven.
Voor de leerlingen die alleen L. O. heb
ben „genoten" leidt do school op voor
hulp in de huishouding en costuumnaai-
ster. Leerlingen, die voor een van beide
opleiding in aanmerking wenschen te ko
men, moeten eerst de voorbereidende
klasse doorloopcn. Pas na een jaar wordt
in overleg mot leeraressen en ouders de
eigenlijke vak keuze gemaakt.
In liet cerate lokaal van het bijgebouw