Gooische Agenda Dinsdag 28 October. HILVERSUM, Hoi- van Holland: Concert (Krauss) Raoul Von Koczalski. Donderdag 30 October. HILVERSUM, Hof van Holland: van 8 tot 11 uur, Soiree Dansant. Vrijdag 31 October. HILVERSUM, Hof van Holland: Lezing der R. K. Volksuniversiteit. Zaterdag 1 November. HILVERSUM. Schouwburg: N.V. Ver- eenigd Tooneel Eduard VerkadeDirk Verbeek: „De zeven sleutels van Bald- pute." Maandag 3 November. HILVERSUM, Ilof van Holland: De Wiener Operette Gastspiele. Woensdag 12 November. HILVERSUM, Ilof van Holland: Louis Bouwmeester in: Narcissen. Zaterdag 8 November. HILVERSUM, Hof v. Holland: Schouw tooneel. Tentoonstellingen. 28 October tot 20 November. LAREN, Ivunstzaal Rognians en Vos: Expositie Glasfabriek Leerdam. Mond- en klauwzeer. Konden wij eenige weken geleden inededeelen, dat wij het bericht onder bo- voengencfemd hoofd lieten vervallen, daar er geen aanleiding meer voor bestond, zoo blijkt nu echter dat zulks voorbarig was. De ziektehaard was niet gedoofd. doch smeuPde voort. Verleden week werd name lijk weer een nieuwe aangifte gedaan. Een raar drankje. Een zoontje van v. d. K. nun den Zuidwendeweg alhier, bemachtigde in een onbewaakt oogenblik een gelukkig niet brandend petroleumstel en deed ziel» te goed uan deszelfs inhoud. De ctuders ont boden Dr. Catz, welke hun kon gerust stellen. Weg, geen laan. In 't bovenstaand berichtje schreven wij opzettelijk voor de nieuw l>enoemde weg Zuidwendeweg inplaats van Zuid- wendel aan, zooals de Gemeenteraad laatst besloot. Een laan is een weg aan beide zijden met boomen beplant; maar de eoitstc boom moet er nog komen. Zo-U 't echter de bedoeling zijn van de ontwer pers van den weg, dezen te doen beplan ten, dan verdiende dat alle toejuiching. Na de mishandeling van den Rijksstraatweg van verleden jaar, is 't hoog noodig, dat de schade, zij 't dan ook elders, hersteld wordt. Kippcnziekte. Naar wij vernemen zijn talrijke kip- pentoomen aangetast door de snotziekte en moeten er reeds verschillende slacht offers aan deze ziekte gevallen zijn. Arbeidsbemiddeling. Werkeloos: 1 sigarenmaker; 1 sjouwer man, 1 meubelmaker; 1 timmerman. „I)e Eendracht." Wij vernemen dat het bestuur thans bestaat uit de heeren II. v. d. Beek, waar nemend voorzitter en O'. Nagel, penning meester. Zoo spoedig mogelijk wordt in de vacature mid secretaris voorzien, liet uit treden van 5 leden wordt gedeeltelijk ver vangen doordat de le piston door een under is overgenomen, terwijl er twee an dere medewerkers zijn bijgekomen, uaine- lijk 2e trombone en 2e cor. De samenstelling is thans als volgt: 3 eerste bugel; 1 tweede bugel; 1 eerste pis- ion 1 tweede piston; 4 trombones; 1 groo- te en 1 kleine trom; le en 2e tuba; 1 bas; 1 bariton; le en 2e cor; 1 alt. Op de verleden week gehouden huishou delijke vergadering bleek wel, dat de Eendracht nog niet hersteld is onder do leden. Binnenkort is er jaarvergadering en dan is d'e Ivor- (of her-) kiezing vfnn het be stuur aan de orde. Op verzoek doen wij over de thans plaats gehad hebbende vergadering geen nadere mededeel i ng. Ieder schor te zijn oordeel op tot de komende "jaarvergadering. Wij wil len eindigen met do l>este wenschen uit te spreken voor onze eenigste muziek en twijfelen trouwens geenszins of alles komt wel weer op zijn pootjes terecht. In iedere fatsoenlijke vereeniging is wel eens „hei bel." Blaricuin's Belang. Wij herinneren er onze lezers aan. op Vrijdag 31 October a.s. te 8 uur. in hotel Gooilust, de heer Dr. .1. A. v. d. Broecko hier op zal treden voor Blari- cum's Belang met ecnige voordrachten en liedjes, waarbij hij begeleid zal worden door onze plaatsgenocite Mevrouw Ter B r uggeB r u i nier. Gevonden. Een beurs met. inhoud. Draversbanu. B. en W. stellen den Raad voor aan de Iiilversumsche Harddraverij en Rcn- vereeniging vergunning te verleenen tot het aanleggen van een draversbaan rond- cm de vier achterspeelvelden iu het Sport park. Ontslag. B. en W. stellen den Raad voor den hoofdopzichter 0. Roodvoets, als zoodanig te ontslaan. Boter- en oierenmarkt. B. en W. stellen den Gemeenteraad voor 'n boter- en eierenmarkt in het leven te roepen en deze onder beheer te stellen van de Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor Gcbiland. Deze markt zal wor den gehouden op Woensdag van 711 uur in een daarvoor van den heer Markus te huren lokaal aan de Groest. KUNST Het Uollandséh Strijkkwartet. Ook dit seizoen zul het Hollandsch Strijkkwartet waarschijnlijk haar gebrui kelijke drie concerten te Laren geven. Wij kernen hierop nader terug. Thuus willen wij melding maken va» het feit, dat liet Hollandsch Strijkkwar.et te Londen heeft gespeeld voor de „Pathé foon", waarvan een der muziekreferenten van „De Telegraaf" iu het avondblad van Zaterdag j.l. o.m. het volgende schrijf:t „Het is altijd voor ons land een typee rend verschijnsel geweest, dat, zoowel op concertpodium als tooneel, iedere zelfs middelmatige buitenlander eerder toegang had en van een enthousiaster ontvangst verzekerd kon zijn, dan, welke landgenoot ook, en dat niet, omdat de doorsnee Hol- landsche kunstenaar moet onderdoen, di ch, omdat het nu eenmaal tot een nationale deugd gerekend wordt voor menschen en voortbrengselen van eigen bodem de schouders op te halen en met het buiten land te koketteeren. De „Pathéfoon" waagt thans weer een poging met eenige opnamen van ons Hol landsch e strijkkwartet; mag men afgaan op de meerdere belangstelling voor latere, instrumentale muziek dun moeten deze kwartet-brokstukken een warme ontvangst hebben. Het ontstaan dezer opnamen, is te danken aan 't feit, dat 't kwartet zich niet meer tot ons land beperkt, doch bezig is zich langzamerhand een internationale reputatie te scheppen door zijn buiten- landsche tournée. Bij een dezer bezoeken aan Engeland, waar het Hollandsch viertal een succes volle tournée maakte, heeft de „Pathé foon te Londen hen voor dc trechter ge bracht en hun gelegenheid gegeven tc be wijzen, dut dit uiTstekend ensemble een vergelijking met andere kwartetten vol komen kan doorstaan. Herman Lcydensdorf als aanvoerder be schikt over een viooltoon, welke zich uit stekend voor de gramofoon leent, terwijl de cellist Ganivez met zijn warmen streek voor een fond zorgt, waartusschen zich de altist Mendes en de 2e viool Julius Rönt gen. voegen tot een afgerond en artistiek geheel. Zoo werd het prachtige „Largo" uit het kwartet in d-maj. van ILaydn, tot een waarachtig „moment musical", waarin men vooral eerstgenoemd tweetal kan be uonderen, terwijl de finale van hetzelfde kwartet uit kwartet-technisch oogpunt 'n juweeltje is. Tiet zoo weemoedig fijne An dante uit het kwartet in G-min. van De bussy. gelukkig reeds gemeengoed, zoowel als het statige voorname Adagio uit het kwartet op 18 van Beethoven zijn cvenzoe- vool bewijzen, da de „Pathéfoon" met dc< opname van dit. voortreffelijk ensemble core uitstekend werk gedaan heeft, dat in do toekomst belangstelling moet vinden. Thomas Ganivez alleen speelde nog hot „Grave" uit het concert in D-maj. van Tortini en het Intermezzo uit het concert in d'-min. van Lalo en beide nummers zijn als men de minder goedlp dispositie' der cello voor de gramofoon in aanmerking noemt, prachtig warm gestreken en artis tick van voordracht. Binnenkort mag men ook een serie op namen van het Hollandsche strijkkwartet bjj de „Favorite" tegemoet zien." Frans Daum. Men dient tegenover een kunstenaar, die het beste geelt wat in hem is, eigenlijk dank baar tc staan. Of Daum nu Dinsdagavond het beste heeft gegeven, weet ik niet, maar ik sta in 'elk geval niet dankbaar tegenover zijn prestaties. Men zal mij dan natuurlijk tegen werpen, dal het komt omdat Daum ook geen kunstenaar is. Welnu, ik geloof dat de laat ste opmerking dan ook juist is, want hetgeen hij ons gat te verduwen was werkelijk bene den oritiek. Ik litem hem niet kwalijk, dat hij beweert vroeger aan „de groote kunst" te hebben gedaan. Wél, dat hij nu dan, zoo hij zelf zeide, zijn stem zich niet voor die soort kunst leende, tóch Brahms op zijn programma neemt, in de hoop dat wij 't zullen slikken. Maai ik, noch velen met mij, hebben dit ge slikt. Daar ik slechts gedeeltelijk deze Brahms vertolking bijwoonde, heb ik 't niet gewaagd om mijn oordcel uit tc spreken zonder ook bij ande ren te vragen om oordeel over het niet gehoorde. Ik haal uit een inlichting, die ik heden van een onzer dames-abonné's ontving, de vol gende zinnen aan „niettegenstaande de meded'eeling, dat hij niet meer aan groote kunst deed, waagde de heer Daum zich toch aan dc vertolking van Brahins, dien hij „de koning der componisten" noemde. Ons dunkt het clan toch majesteitschennis (zegt mevr. 't B. zcor terecht), onder die omstandigheden zich toch te vergrijpen aan dit werk, evenals aan het mooie lied „quand les fcuilles sont mortes". Trouwens met dc muziek in het al gemeen nam de heer Daum het niet al te nauw, want voordat hij „Travaille" zou voor dragen, beweerde hij eerst veertien dagen ge leden ontdekt te hebben, dat .er muziek bij bestond, doch dat hij de zijne prefereerde. Als hij. zoo gaat deze verontwaardigde critica verder, de cabaretkunst, zooals hij zelf vertelde, zoo grondig bestudeerd 'heeft, is deze vondst wel wat laat, daar ik en met mij im mers veten, al tien jaar geleden dit lied door Pisuissc-Hemsing zoo prachtig hebben hoeren zingen." Tot zoover mevr. 't B. Ik ben het in alle opzichten met haar eens en wil speciaal iets zeggen over de litteraire keuze van den heer Daum. Ik kan me best voorstellen dat een cabarettier bij zijn verzenkctize grijpt naar het meest fiappeerendc -en 1 i ch t s t beg r ij pel ij k e. Hij neemt Adema van Scheltema dan. Dat is geen erge zware dichter en het publiek kan er 'bij huilen en zwijmelen. Ik hoorde dan ^ok ten dame na liet mateloos sentimenteele „Voorbij" zeggen „snoezig"! Dat is wel zoowat het ■eenige wat men terug heeft op zulk een vers. dat behalve leelijk en kunstloos, ook nog dc pretentie heeft van geschreven te zijn in een onzegbare heerlijkheid. Ik voelde bij deze voordracht voor de zooveelste maal weer eens, dat een declamator, evenals vele componisten, niet gelukkig is in zijn verzenkeuze ten soms de meest smakelooze en effectvolle liederen uitzoekt. Ook de vorige maal hetft Daum mij geërgerd door zijn dichtkeuzc. Hij droeg toen van denzelfden dichter voor diens meer dan vreeselijkc ..Picturale Sotternyte". waarover ik door "een letterkundig collega nooit één waar- deerend woord heb hooren zeggen. Neen. dan heeft de fijne dichter Scheltema heusch wel wat anders geschreven, maar misschien wel minder geschikt voor het publiek, dat graag iets beeft, dat „in het gehoor" ligt. Dan zijn er uit de Middeleeuwen tot op heden toe wel andere verzen onder de aandacht van het publick te brengen en het is de ver dienste van Musch en Vogel en de Meester, dat zij ons volk de litteraire schoonheden van heden, ook als ze niet met de paplepel zijn in le nemen, in hun declamatie te genieten of te verwerken geven. Daum verlustigt zich waarlijk nog in Staring, die vóór dezen tijd, en in de huiskameiten der ongelettcrden nog wel zekere roem heeft, maar die wij toch kwalijk meer genieten kunnen. Maar wie weet? want ik hoorde laatst nog temand uit Beets declameeren en uit da Costa, schoon van Deyssel al zestig is, en de strijd tegen den taalvorm al weer een veertig jaren achter ons ligt. In het lied van Adema van Schelltema zwijmelde de heer Daum in zachte snikken weg. Het is trouwens een heele prestatie om driemaal (dit vers is een keten van herhalin gen dit het vers schaden) uit te spreken de woorden „heb ik zóózacht geschreid", en ik vergeef hem gaarne, dat hij wel eenigs- zins weende bij dit slot. iets wat de dichter trouwens, en niet dt declamator, gemeenlijk heeft te doen. Ik kom nu vanzelf op de voor drachtkunst zelve en dan moet het mij van het hart, dat ook deze mij uitermate heeft gepi ikkeld tot verztt. De heer Daum verkoopt grapjes, dewelke mij niet bekoorden. Hij con fereert aldus: Ja nu zit ik hier. punt, lange rust Nu zit ik hier. Ik zit wel een be"etje met den rug naar het publiek. Pauze. Komik zal mun stoel maar eens omdraaien! Ziezoo! Ja. liet lied dat ik U wil geven is een lied van den dichter Adema van Schelltema. Pauze. Die is pas gestorven. Een groot ver lies voor onze letterkunde (ach komHet lied is fijn. pauze, mooi, komma, trés distingue, punt. lange rust. Zoo kan ieder het. D'e heer Daum kijkt bij dit alles allerminzaamst in dc zaal, alsof hij zeggen wil: hier sta ik. ik kan niet anders, maar ik weet dat jelui me toch leuk vinden. De mimiek van den heer Daum was in den Duivel gated bedoeld, maar veel tc overdreven. Mevr. 't B. schrijft mij in verband daarmee, en ik zeg het haar weer na op liet randje van belachelijk werd hij door veel te veel pathos.Het eenvoudigst zong hij het j'e cherche la fortune. Den hcc; Molenaar breng ik mijn dank over voor zijn prettig en vlot begeleiden. Daar niet van. maar van den heer Daum moet ik wer kelijk andere prestaties hooren voor ik zou kunnen gaan begrijpen dat ik een cabarettier voor me heb. Dit klinkt allemaal wel wat akelig, maar we kunnen maar nitet alles „snoezig" vinden, vooral als we er s,\.p. nog voor le betalen hebben. Tournée Bouwmeester. Voerman Henschel. Novum. Het is reemdj maar Gerliart Hauptmann, de grootste Duitschc naturalist der tachtiger ja ren. schijnt voorloopig zijn waarde voor een jonger geslacht ingeboet te hebben. Nog onlangs bleek Hannele's Hemelvaart, onder leiding en met medewerking van Moissi, volstrekt verouderd, door de niet meer te aanvaarden gedwongen combinatie van naturalisme en symboliek. En toen ik gisteravond Voerman Henschel terug zag met krachten als Bouwmeester 'en mevr. Erfmann, voelde ik gaandeweg mijn geloof in Haupl- maim's dichterschap vervluchtigenwas deze rauwe, onwaarschijnlijke, melodramatische op zet de veel bewonderde kunst van het realisme? Hoe kwam het toch, dat ik in den bouw van dit toonvel spel alleen nog groote tech nische vaardigheid, handige, op grove cflek ten berekende scènes kon zien en niet de boven tijdelijkheid uitgaande bedding van volksleven? Niets laat een- stuk als Veterman Henschel bij ons achter dan doffe wanhoop aan de toekomst van de mcnschheid of wrevel die zegtzoo is het toch ten slotte niet Aanvaardt men het kunst-om-de-kunst beginsel, onderschrijft men Zola's opvatting van de kunst: het document humain, 'een brok werkelijkheid, gezien door een temperament, dan blijft toch altijd de eisch van kracht: waarheid, niets dan de waarheid. En ik be twijfel, of Voerman Henschel dien eisch recht laat wedervaren. Ik betwijfel of dit brok zelf-vernietigend leven gangbare werkelijk heid is: ik moet het zien als bedenksel, samenvatting van allerlei mogelijkheden, wel ker waarschijnlijkheid op zijn zachtst uitge drukt, heel gering is. En dan nog: dt nieuwe tijd verlangt zeer beslist wat anders: wij kunnen er geen vrede meer mee hebben, den mcnsch machteloos en ellendig, goddeloos en liefdeloos te ziten on dergaan. zonder cenig ideaal, zonder anderen strijd dan die om zijn erbarmelijk brokje levten. Onze tijd snakt naar een verlossing, naar een richting om hoog, een hand, die den weg wijst uit het moeras, het licht tegemoet Hauptmann zelf heeft dit proces trouwens doorgemaakt. Zijn Hannele, zijn Verzonken Klok, zijn pogingen om méér IV; geven dan de verdraaide, ter wille van het effekt ver wrongen werkelijkheid. Henschel slaat nog midden in het blinde naturalisme en is daarom verouderd. Het is pijnlijk, maar het moet gezegd, om dat het ondervonden wordt. Tournée Louis Bouwmeester! De oudte man reist door ons land. van Den Helder tot Middelburg, van Groningen tot Maastricht onverwoestbaar,, met jeugdige energie en ondernemingslust. Maar bovenal en dat viel wel heel sterk op gisteravond met Veen ruig. eerlijk, onge breideld kunstenaarschap, dat niet uit zijn weg wordt gehaald door moderne richtingen en wat daarmee samenhangt. Hij heeft geen gestileerde décors noodig, gteen verfijnde jonge dames en heeren. die gewichtig doen met niets een stoel, een houten tafel, en hij toovert nog altijd al wat cte dichter heeft gedroomd achter zijn voetlicht te voorschijn. Laat zijn spel vieux jeu zijn, routine, er ligt iets in van het oude, echte, onvervalschte tooneelspel, dat eerbied afdwingt door zijn enthousiasme, ten zijn onmisbaarheid, zijn noodzakelijkheid. Er is een moeten in dezen man van 82 jaar. een niet-anders-kunnen-en-willen, dat verwant is aan het spontane, chaotiese kunste naarschap van een Frans Hals, een Steen, een Brceroo. En dat kern-gtezonde. dat ruig-eerlijkc ligt over de geheele voorstelling; mevr. Erfmann, Rienk Brouwer spelen hier in dien/elfden stijl, openhartig, onomwonden ten spijt van de gebrekkige aanklceding, juist daardoor misschien, deed het go'cd, die menschen te zien spelen, na het „beschaafde" en literaire" van zooveel jongere grootheden. De zaal was slechts matig bezet. S. SPORT Voetbal. UtrechtLaren 11. Spelend togen een zeer geestdriftige ploeg, die zich tot de laatste minuut heeft gegeven, is Laren door het oog van de naald gekropen en scheelde het weinig of de zwart hemden waren met eene neder laag huistoe gezonden. De thuisclub heeft een spelletje voetbal gegeven, zóó vol pit, zóó vol vuur dat Laren een groot gedeelte van den wedstrijd overdonderd bleek. In den ganschen speeltijd, behoudens een klein poosje voor het einde, zat er bij de gasten slot noch verband. Steeds weer werd door Utrecht het spel op de Laren- sche helft verplaatst. Toen Laren kort voor het einde zag, dat het op verliezen aan ging, pakte ze wat aan en scoorde dan ook spoedig de gelijkmaker. Als scheidsrechter Brits uit Amersfoort dé ploegen binnen de lijnen fluit wordt getosst en is Utrecht de gelukkigste en neemt de wind in het voordeel. De elf tallen stellen zich als volgt op: Laren: Ruitenbeek van Velzen, Maas Schaapherder, A. Kok, J. Kok F Willnrd, van Oost, Wijnschenk, C. de Leeuw C. de Rijk. 0 C. Veth, van Maanen, Kroeskamp, P. Veth Kuylenburg Lagerwey, Hordijk, van Straalen van nilten, Jacobsen Slangenberg (aanvoerder) Utrecht. Iu den eersten tijd ontstaat een doelloos heen en weer getrap. Afgedreven door den vrij sterken bries gaan vele ballen uit aan de rechter wing van Laren. Wis selend' treedt elke ploeg aanvallend op. Zoo zoetjes aan komt Utrecht er steeds beter in, zoodat ze het spel steeds meer in handen neemt. Uitvullen van haar wor den door van Velsen, A. Kok en een enke len keer door Ruitenbeek onschadelijk ge maakt. Een scherpe voorzet van de Rijk wordt door Slangenberg weer in het veld ge- loopen. Een aanval van Laren wordt door van Ililten onderbroken. Het aanvallend eptreden dor zwart hemden wordt afgewis seld door een schitterende solorcn door van Ililten die alle spelers van Laren pas seert en voor den keeper staat en., over schiet. Een prachtkans wordt door Utrecht gemist, als Ruitenbeek is uitgeloopen en de bal over het lecge doel wordt getrapt. Utrecht is volkomen in de meerderheid, docht het slechte schieten barer voorhoede alsmede de achterhoede van Laren voor komen cenig onheil. Weer komen de rood zwarten opzetten. Achtereenvolgens mis sen kleine Kok en van Velsen, waardoor de voorhoede voor den Larcnschcu doel man staat, doch een zeker doelpunt woerdt door van Maanen gemist door in het zijnet to schieten. Wijnschenk en van Oost ver wisselen van plaats. Ook nu wil het bij Laren niet. boteren. Als beide partijen een lauw spelletjo nog geven, treedt de rust met blanken stand in. Na de wisseling is de thuisclub weer aan het woord. Wederom neemt ze het spel in handen. Met snel en kort spel treedt zc weer overrompelend op, zoodat de achterhoede van Laren handen vol heeft. Van Maanen brengt zeer verdienste lijk op en seTiiet over doel. De aanvallen! van Utrecht nemen steeds gevaarlijker karakter aan. Het tempo wordt in snel heid opgevoerd. Tegen Maas wordt een vrijen trap ge geven. Door elkaar verkeerd begrijpen van Ruitenbeek en van Velzen, belandt de bal via den laatsten in het net, zoodat 't leidende doelpunt verdiend aan de thuis club toekomt. Weer gaat de Utrechtsche voorhoede op het Larcnschc heiligdom af, doch Ruiten beek is op zijn plaats. Aanval op aanval wordt door de rood-zwarten gedaan, doch steeds zonder succes voor hen. Bij Laron wisselen de Leeuw en dc Rijk van plaats. Aangevuurd door hare zeer ongeruste supporters de tijd verstrijkt krijgt Laren eindelijk iets van haar ouden vorm te pakken. Een vrije trap we gens hands levert voor dc gasten een cor ner op. Deze wordt door de Leeuw voor gezet en uit eene scrimmage weet Willard met een onhoudbaar schot den bal in het vijandelijk net te jagen. Stand 11. Dan is er bij Laren een kort poosje geen houden moer aan. Aanval op aanval wordt gedaan, schot na schat op doel go- lost. Door van Oost wordt een pracht kans door naast schieten niet benut. Daarna gaat bet spel eenige momenten op en neer, doch Laren domineert toch wel. Een schot van Willard gaat naast. Een vrije trap tegen Utrecht brengt geen succes voor de gasten. Weer krijgt Laren een vrijen trap te nemen. Willard zet vlug over naar de Rijk, die scherp in het zij net schiet. Nogmaals wordt aan Laren een vrijen trap toegekend. Van Oost zet scherp voor het vijandelijk doel, doch Wijnschenk en de Leeuw missen, waardoor de bal over de lijm gaat. Utrecht ziende, dat het voor haar ver keerd gaat, verbruikt den tijd met uittrap pen. Met gelijk spel komt het einde en hoeft Laren een kostbaar puntje in Utrecht achtergelaten. P.V.C. 3 (Utrecht)—L.V.V. 1 0—4. Ruim 2 uur fluit scheidsrechter Mens de elftallen binnen de lijnen en verschijnt L.V.V. met dc volgende opstelling; A. Majoor H. v. d. Heuvel, J. Wiegers F. Meidenkamp, Th. v. d. Brink, 0. Wortel J. v. d. Breenter, 0. Richter, J. Richter, St. Zoon, J. v. Gestel. L.V.V. wint den toss en speelt tegen den wind In. P.V.C. trapt af, doch de aanval wordt door v. d. Brink gebroken. Deze geeft mooi door naar C. Richter, welke speler den bal in het net schiet, doch dit doelpunt wordt wegens buitenspel niet toegekend. Er wordt steeds op de P.V.C.- helft gespeeld en schot op schot op het doel der gastheeren afgegeven. De doel man dezer, die zeker zijnen dag heeft, houdt de onmogelijkste ballen er uit. Hoe L.V.V. ook werkt, zij kan hare meerderheid niet in doelpunten uitdruk ken, tot eind'elijk 1 minuut vóór dc rust. J. Richter uit een voorzet van v. d. Bree- mer doelpunt. Met U1 gaat dc rust in. Na dc wisseling neemt. C. Richter van den aftrap den bal mede en weet met een hard schot den doelman te verschalken, doch ook dit doelpunt wordt wegens bui tenspel geannuleerd. De L.V.V.-voerlioede, gesteund door de half-linie, komt steeds terug, doch ver schillende kansen gaan door buitenspel verloren. Voor de zooveelste maal rent v. Gestel lungs liet lijntje, geeft een mooien voorzet eni J. Richter is er als de kippen bij en geeft met een keihard schot den keeper het nakijken, U2. Thans begint ook P.V.C. zich wat te roeren, mactr verder dan de backs bren gen zij het niet. Dc enkele ballen, welke, op doel worden geschoten, bezorgen Ma joor niet veel last. Steeds weer zwermt de L.V.V.-voorhoede voor het P.V.C.-doel. St. Zoon plaatst gooit voor doel en weer is het J. Richter die den bal in het net jaagt, 03. Nog is het L.V.V. niet genoeg. De middenlinie voedt de voorhoede uitstekend. C. Richter krijgt den bal goed door Wortel aangegeven en dribbelt door de geheele achterhoede van P.V.C. heen en maakt met een pracht- scliot voor L.V.V. het 4e doelpunt. Direct hierna fluit, de scheidsrechter inrukken en heeft L.V.V. haren eerstero wedstrijd ge wonnen. L.V.V. 2 verloor in Baarn van Eemland 1 met 02. Laren 2Baarn 3 20. Als het aanvangsuur is aangebroken, is dq bondsacheidrechter niet aanwezig en wordt bij onderling goedvinden aan den heer Kayser liet handteeren der fluit op gedragen. Laren 2 wint den toss en neemt het voordeel van den wind. Ze stelt zich op als volgt: Van Vliet K. Majoor, Jan Bakker J. Bus, K. Schaapherder, G. Blijerveld C. Bijl, M. J. v/d Puyl, J. F. L. v/d Puyl Meidenkamp, v. d. Water. De eerste aanval is voor Baarn, doch de backs van de thuisclub geven niet thuis. Daarna verkent de voorhoede der zwart- hemden het vijandelijke terrein met een zelfde resultaat. Vrijwel gelijk golft het sper op eu neer. Afwisselend worden de keepers aan den tand gevoeld, doch bei den zijn in goeden vorm. Nadat, eenigen tijd een vrij kalm spel is gegeven, wordt goed aangegeven aan M. J. v. d. Puyl, die het leidende doelpunt voor de thuis club fabriceert. l>aarna vermeestert La ren het terrein en dringt Buarn c|p hare speelhclft terug. Schot op schot wordt door den keeper der gasten verwerkt. Meerdere worden over of naast doel ge schoten. De rust gaat in met 10 voor Laren. Na de wisseling is het ongeveer de zelf de spclverhouding. Laren is overwegend sterker, doch doelpunten kunnen niet wor den gefabriceerd. De gaten kunnen de achterhoede der thuisclub niet doorbreken, zoodat ze tut doelen weinig kansen hebben. Eindelijk heeft voor Laren J. F. L. v. d. Puyl geluk en scoort het 2e doelpunt voor zijne elu'o. Met dezen stand komt het einde en heeft Laren 2 deze ontmoeting verdiend ge wonnen. De nieuwe doelman der thuisclub deed goed werk. De scheidsrechter leidde zeer correct. Naardeu 2Laren 3 41. ALs dc ploegen binnen de lijnen worden gefloten, stolt Laren 3 zich op als volgt: W. Kaasgaren H. Majoor (Aanv.), G. Wortel E. E. Greefkes, A. de Leeuw, Jun Maas Louis Baylé, C. Grob, Van Reenen, W. van Wingerden, Leo Baylé. Laren mist den doelman L. Bouwman, tevens aanvoerder. Nnarden wint den toss en neemt het voordeel van wind in den rug. De eerste aanval is voor de gasten, doch ze stranden op de hechte achterhoe-

Historische kranten - Archief Eemland

Eemnesser Courant | 1924 | | pagina 2