HET GOOS IN BEELD
Ken kijkje op de gehouden bazaar van de Wijkverpleging te Naarden. Gooisch fotobur
Zaterdag j.l. had te Naarden de officieele opening plaats van liet nieuwe Coiiienius-
Museuin Hierbij ecu opname van dc talrijke aanwezigen in de Raadszaal. Gooisch Foto bureau.
Voet bal vereenigi ng „Blaricum".
Zittend van links naar rechts. Ie rij: .1. Aluin. W. Vos. T. Heerschop (aanvoerder).
2e lij: E. J. Bos. L. A. Versteegen A. Fokker. Staand v. links n. rechts: G. Muurliug,
V Tak. Peters. J. Klaassen (bestuursleden); verder de spelers: S. Aluin. B. de Jong,
L. Kotekaas. G. Reiiiink. G. Visser t' van Amstel (reserve), A. Zieltjes (scheidsrech
ter). I). Ivettink (reserve) Foto Jac. Fa assen.
Het z.g. Schoutenhuis te Huizen. foto P. den Oude.
Juist enk» le dagen ua den dag,
waarop hij voor 49 jaren in zijn
ambt bevestigd werd en in het hu
welijk trad is de bekende prediker
Ds. O. 1) Eerdmans, vroeger predi
kant bij de Gereformeerde Kerk te
Boskoop, overleden. Sinds jaren
woonde hij te Bussuni waar hij zich
kring van vrienden gevormd had
Vorige weck Vrijdag had in allen
eenvoud de teraardebestelling plaats.
liet door den brand van Dinsdag op Woensdag verwoeste woonhuis van den lieer
L. Schal man op den Noolsclieiivveg. Foto Jac. Faas-en.
Een Russische dame voor den Bolsjewistische» terreur gevlucht en thans woonachtig
te Laren, vervaardigde de/e pop. voorstellende een trotsche Bojaarsehe van oud-adel
lijk Russisch geslacht Dit kunstwerkje, is thans aangekocht. Het was te zien hij
mevr. M. Pietersvan den Bossclicn. ..Rozenlioeve". Laren. Foto links nog een groep
poppen van dezelfde dame. Foto Jac. Faassen.
De plaats der zending.
Over bovengenoemd onderworp sprak
Woensdagavond Dis. L. J van Leeuwen
predikant te Hilversum, in cl gemeente-
woning op dc- 2e wintcrlezing. georgani
seerd door de Vereeniging Kerkelijk Le
ven".
„De idccele zijde der arbeidersbeweging
is volgens spr. deae, dat zjj etenh
rechtspositie verlangt Evenzoo vraagt «le
beweging voor ile zo in ling haar rechtsposi
tie, een vaste plaats in dc kerk. waarop
zij aanspraak maakt volgens het Goddelijk
Recht.
Wat is cl'c plaats in werkelijkheid. Spr.
komt niet. terstond met klachten aan.
doch wil vaststellen wat 't begrip wer
kelijkheid omvat. Uit eene vergelijk'iig j
met een bouwwerk werdt de conclusie
getrokken dat niet het materiaal doch I
't plan van den bouwmeester als do wer
kelijkheid is tc beschouwen. Evenzoo is
niet de aarde do werkelijkheid. Spr. zoekt
deze bij God. En dan zien we dat
God zijn zoon zond als zendeling on
der de menschcn en 't Kerstfeest is
dus 't Zend rngsf eest bij uitnemend
heid. Zending is lieel gewoonweg
uitgedrukt. propaganda van do Chris
telijke Gemeente. Iedere eerlijke overtui
ging wtil gepropageerd worden. Uit voor
beelden licht spr. toe, dat zoowel men-
sohenliefde als zelfbehoud daartoe dwin
gen. Dit laatste zien wij o.a. an Rusland
Ook de Christelijke gemeente moet zoowel
uit mcnschenliefde ais uit zelfbehoud pro-
pageeren.
Spr. schakelt een ander lichtpunt in:
Toen Kepler ontdekte dat de hemellicha
men zich volgens vaste banen bewogen,
boog hij zich voov de Goddelijke Wijsheid
en bad1: ..O God, ik denk Uwe Gedachte
na. Dat is o.'k de taak van den Chirsten
dej Goddelijke Gedachte na te denken,
maar dan ook in dezelfde volgorde en ver
houding, anders ontstaat er een oarrica-
tuur. Spr. meent, dat dc Zending 't voor
naamste is en clus vooraan heeft te staan
in ons denken en in de organisatie van
ons geestelijk leven
In 't. bevestiigingsformulier der jong-
predikanten komen voor de woorden:
„door de Zenerlinge Genade", welke woor
den men soms als verouderd beschouwt:
er gingen reeds stemmen op die te vervan
gen door „Bijzondere Gonade". Intusschcn
houdt intuïtief ieder vast aan de oude
uitdrukking, welke spr. zeer kenteekcner.il
noemt. Door een raadselachtige zonderlin
ge genade, gebruikt Geel dien zwakken
mensch om Zijn Woord te verkonden, het
welk spr. met velschillende voorbeelden
uit den Bijbel aantoont. Door Zonderlinge
Genade is ons do zending opgelegd De
zending is plicht, maar ook een-\oorrecht.
liet. zcndingsbevel legt ons oen dure, on
afwijsbare plicht op, hetgeen spr. staaft
met verschillende aanhalingen uit den
Bijbel „Ga clan heen in de gehcele wereld
en predikt het Evangelie aan alle crea
turen".
Spr. schakelt weer een ander lichtpunt
in. dut der dankbaarheid. Zelf zijn wij
kinderen der zending. Spr. schildert ons
een heidenoffer in de Gooische basse hen,
zooals het wel geleerd wordt en waarvan
een zekere bekoring op scinmigen uit
kan gaan, maar dan plaatst spr. daarnaast
lu t. kinderoffer dor kaninefaten. B'at wa
ren onze voorouders en dank zij dc zending
zijn wij daaraan ontkomen.
Wij glijden hanst 'Onbemerkt, voort in
de wereld. Nog kort geleden waren wij
kind en word er voor ons gezorgd, nu
staat nchtor ons't volgend geslacht, dat aan
onze zorgen toevertrouwd is. Zoo is de
Christenheid aan 't eind gekomen van
den tijd van ontvangon en midden in de
periode van doorgeven.
De Zending moet zijn de normale le
vensuiting der gemeente overeenkomstig
Ezochiël 47. Het moest zijn een stroom,
een flinke, brcedo, §torke bruisende stroom
en is in plaats daarvan Slechts een traag
kabbelend beekje. Hoe komt dat?
Toewijding is er genoeg, waarvan ons
i enige treffende staaltjes worden vo. te.
Ook is 't terrein groot genoeg, daar ont
breekt het niet aan. Oorzaak is dat ter-
I wijl armenzorg niet wordt vergeten, zulks
met de zending wel gebeurt.
Natuurlijk is armenzorg nuttig en noo-
clig, maar spr vindt karakteristiek 't feil.
dat terwijl men nooit verzuimen zal met
't armenzakje rond te gaan, zelfs al heeft
de betrokken diaconie er geen behoefte
aan, voor de zending officieel niets wordt
gedaan.
Als er hier of daar door oen dopiinee
voor wordt gewerkt, beschouwt men dat
als,een vergeeflijke liefhebberij; uit eigen
ervaring vertelt spr. hiervan cero'ge grap-
pigo staaltjes.
Oorzaak van dat alles is. dat dc ge
organiseerde gemeente do kerk niet voor
aan heeft gesteld.
Spr. gaat inct vlugge schreden cle ge
schiedenis Tloor om de historische ontwik
keling tc schetsen. De oonspronk» lijke
Christelijke Kerk maakt van de zending
ernstig werk. Na de Reformatie is dat
verslapt, ofschoon verschillende voorman
nen zich als voorstanders deden kennen.
Luther sprak zich bijv. meermalen ten
I gunste der zending uit. Ook in Holland
werd dc zendingisroepi'ng wel verstaan.
Als bewijs leest spr. een gedicht voor van
I llugo de Groot, en een brief van de Dordt-
1 schc Synode aan de Staten Generaal.
Voor Üost-Inlië werd de zaak vrijwel
overgelaten aan de Oost-Indische Com
pagnie, welke daartoe intusschcn niet
verplicht was en er zich niet zeer druk
om maakte Voor de West-Indische Com
pagnie werd cle zending op gen; men als
verplichting in den stichtingsbrief. Bij de
algemeen heerschend© verslapping kwam
er van eigenlijke zending zoo goed als
niets terecht,
Nieuwlcven ging uit. van Engeland,
welke in den franschen tijd dc zaak ter
hand nam, naar welk voorbeeld hier het
Zendingsgenootschap gesticht werd !M«-t
groote dankbaarheid gewaagt spr. van de
Gcnootiscliapszending, welke reeds veel en
nutti'g werk deed.
Spr. besluit na de inconvenicnten aange
wezen tc hebben van clcn tegenwoordigen
I toestaud met de stelregel: Kerk cn Zen-
I ding moeten naar elkaar terug.
I Nadat spr. nog een vraag van den v or-
j zitter betreffende de posit-e der preddkan-
i ten beantwoord had, ging Ds. v. Leeuwen
in dankgebed voor.