HET GOOS IN BEELD Ken kijkje op de gehouden bazaar van de Wijkverpleging te Naarden. Gooisch fotobur Zaterdag j.l. had te Naarden de officieele opening plaats van liet nieuwe Coiiienius- Museuin Hierbij ecu opname van dc talrijke aanwezigen in de Raadszaal. Gooisch Foto bureau. Voet bal vereenigi ng „Blaricum". Zittend van links naar rechts. Ie rij: .1. Aluin. W. Vos. T. Heerschop (aanvoerder). 2e lij: E. J. Bos. L. A. Versteegen A. Fokker. Staand v. links n. rechts: G. Muurliug, V Tak. Peters. J. Klaassen (bestuursleden); verder de spelers: S. Aluin. B. de Jong, L. Kotekaas. G. Reiiiink. G. Visser t' van Amstel (reserve), A. Zieltjes (scheidsrech ter). I). Ivettink (reserve) Foto Jac. Fa assen. Het z.g. Schoutenhuis te Huizen. foto P. den Oude. Juist enk» le dagen ua den dag, waarop hij voor 49 jaren in zijn ambt bevestigd werd en in het hu welijk trad is de bekende prediker Ds. O. 1) Eerdmans, vroeger predi kant bij de Gereformeerde Kerk te Boskoop, overleden. Sinds jaren woonde hij te Bussuni waar hij zich kring van vrienden gevormd had Vorige weck Vrijdag had in allen eenvoud de teraardebestelling plaats. liet door den brand van Dinsdag op Woensdag verwoeste woonhuis van den lieer L. Schal man op den Noolsclieiivveg. Foto Jac. Faas-en. Een Russische dame voor den Bolsjewistische» terreur gevlucht en thans woonachtig te Laren, vervaardigde de/e pop. voorstellende een trotsche Bojaarsehe van oud-adel lijk Russisch geslacht Dit kunstwerkje, is thans aangekocht. Het was te zien hij mevr. M. Pietersvan den Bossclicn. ..Rozenlioeve". Laren. Foto links nog een groep poppen van dezelfde dame. Foto Jac. Faassen. De plaats der zending. Over bovengenoemd onderworp sprak Woensdagavond Dis. L. J van Leeuwen predikant te Hilversum, in cl gemeente- woning op dc- 2e wintcrlezing. georgani seerd door de Vereeniging Kerkelijk Le ven". „De idccele zijde der arbeidersbeweging is volgens spr. deae, dat zjj etenh rechtspositie verlangt Evenzoo vraagt «le beweging voor ile zo in ling haar rechtsposi tie, een vaste plaats in dc kerk. waarop zij aanspraak maakt volgens het Goddelijk Recht. Wat is cl'c plaats in werkelijkheid. Spr. komt niet. terstond met klachten aan. doch wil vaststellen wat 't begrip wer kelijkheid omvat. Uit eene vergelijk'iig j met een bouwwerk werdt de conclusie getrokken dat niet het materiaal doch I 't plan van den bouwmeester als do wer kelijkheid is tc beschouwen. Evenzoo is niet de aarde do werkelijkheid. Spr. zoekt deze bij God. En dan zien we dat God zijn zoon zond als zendeling on der de menschcn en 't Kerstfeest is dus 't Zend rngsf eest bij uitnemend heid. Zending is lieel gewoonweg uitgedrukt. propaganda van do Chris telijke Gemeente. Iedere eerlijke overtui ging wtil gepropageerd worden. Uit voor beelden licht spr. toe, dat zoowel men- sohenliefde als zelfbehoud daartoe dwin gen. Dit laatste zien wij o.a. an Rusland Ook de Christelijke gemeente moet zoowel uit mcnschenliefde ais uit zelfbehoud pro- pageeren. Spr. schakelt een ander lichtpunt in: Toen Kepler ontdekte dat de hemellicha men zich volgens vaste banen bewogen, boog hij zich voov de Goddelijke Wijsheid en bad1: ..O God, ik denk Uwe Gedachte na. Dat is o.'k de taak van den Chirsten dej Goddelijke Gedachte na te denken, maar dan ook in dezelfde volgorde en ver houding, anders ontstaat er een oarrica- tuur. Spr. meent, dat dc Zending 't voor naamste is en clus vooraan heeft te staan in ons denken en in de organisatie van ons geestelijk leven In 't. bevestiigingsformulier der jong- predikanten komen voor de woorden: „door de Zenerlinge Genade", welke woor den men soms als verouderd beschouwt: er gingen reeds stemmen op die te vervan gen door „Bijzondere Gonade". Intusschcn houdt intuïtief ieder vast aan de oude uitdrukking, welke spr. zeer kenteekcner.il noemt. Door een raadselachtige zonderlin ge genade, gebruikt Geel dien zwakken mensch om Zijn Woord te verkonden, het welk spr. met velschillende voorbeelden uit den Bijbel aantoont. Door Zonderlinge Genade is ons do zending opgelegd De zending is plicht, maar ook een-\oorrecht. liet. zcndingsbevel legt ons oen dure, on afwijsbare plicht op, hetgeen spr. staaft met verschillende aanhalingen uit den Bijbel „Ga clan heen in de gehcele wereld en predikt het Evangelie aan alle crea turen". Spr. schakelt weer een ander lichtpunt in. dut der dankbaarheid. Zelf zijn wij kinderen der zending. Spr. schildert ons een heidenoffer in de Gooische basse hen, zooals het wel geleerd wordt en waarvan een zekere bekoring op scinmigen uit kan gaan, maar dan plaatst spr. daarnaast lu t. kinderoffer dor kaninefaten. B'at wa ren onze voorouders en dank zij dc zending zijn wij daaraan ontkomen. Wij glijden hanst 'Onbemerkt, voort in de wereld. Nog kort geleden waren wij kind en word er voor ons gezorgd, nu staat nchtor ons't volgend geslacht, dat aan onze zorgen toevertrouwd is. Zoo is de Christenheid aan 't eind gekomen van den tijd van ontvangon en midden in de periode van doorgeven. De Zending moet zijn de normale le vensuiting der gemeente overeenkomstig Ezochiël 47. Het moest zijn een stroom, een flinke, brcedo, §torke bruisende stroom en is in plaats daarvan Slechts een traag kabbelend beekje. Hoe komt dat? Toewijding is er genoeg, waarvan ons i enige treffende staaltjes worden vo. te. Ook is 't terrein groot genoeg, daar ont breekt het niet aan. Oorzaak is dat ter- I wijl armenzorg niet wordt vergeten, zulks met de zending wel gebeurt. Natuurlijk is armenzorg nuttig en noo- clig, maar spr vindt karakteristiek 't feil. dat terwijl men nooit verzuimen zal met 't armenzakje rond te gaan, zelfs al heeft de betrokken diaconie er geen behoefte aan, voor de zending officieel niets wordt gedaan. Als er hier of daar door oen dopiinee voor wordt gewerkt, beschouwt men dat als,een vergeeflijke liefhebberij; uit eigen ervaring vertelt spr. hiervan cero'ge grap- pigo staaltjes. Oorzaak van dat alles is. dat dc ge organiseerde gemeente do kerk niet voor aan heeft gesteld. Spr. gaat inct vlugge schreden cle ge schiedenis Tloor om de historische ontwik keling tc schetsen. De oonspronk» lijke Christelijke Kerk maakt van de zending ernstig werk. Na de Reformatie is dat verslapt, ofschoon verschillende voorman nen zich als voorstanders deden kennen. Luther sprak zich bijv. meermalen ten I gunste der zending uit. Ook in Holland werd dc zendingisroepi'ng wel verstaan. Als bewijs leest spr. een gedicht voor van I llugo de Groot, en een brief van de Dordt- 1 schc Synode aan de Staten Generaal. Voor Üost-Inlië werd de zaak vrijwel overgelaten aan de Oost-Indische Com pagnie, welke daartoe intusschcn niet verplicht was en er zich niet zeer druk om maakte Voor de West-Indische Com pagnie werd cle zending op gen; men als verplichting in den stichtingsbrief. Bij de algemeen heerschend© verslapping kwam er van eigenlijke zending zoo goed als niets terecht, Nieuwlcven ging uit. van Engeland, welke in den franschen tijd dc zaak ter hand nam, naar welk voorbeeld hier het Zendingsgenootschap gesticht werd !M«-t groote dankbaarheid gewaagt spr. van de Gcnootiscliapszending, welke reeds veel en nutti'g werk deed. Spr. besluit na de inconvenicnten aange wezen tc hebben van clcn tegenwoordigen I toestaud met de stelregel: Kerk cn Zen- I ding moeten naar elkaar terug. I Nadat spr. nog een vraag van den v or- j zitter betreffende de posit-e der preddkan- i ten beantwoord had, ging Ds. v. Leeuwen in dankgebed voor.

Historische kranten - Archief Eemland

Eemnesser Courant | 1924 | | pagina 6