gratis Voor wat boort wat! een kwartaal abonnement op ons Geïllustreerd weekblad schat van foto's Gooische Agenda Woe lis dag 17 December. BUSSUM, Concordia, 8 u.ur: Concert Volksuniversiteit Xaarden-Bussum. HILVERSUM, „De Vereeniging", 8 uur: Voordracht Methode Coué door Mia Kloek- Pi rée. Donderdag 18 December. BUSSUM, Novum, 8 uur: Jubileum Al- bert VogeL Vrydag 19 December. HILVERSUM, Hof van Holland, 8 uur. „De Opschepper". Zaterdag 20 December. BUSSUM, Concordia, 8.3U uur: Uitvoe ring Toonkunst: Missa Solemnis. LAKEN, Hamdorff, 8&5 uur: Uitvoering Tooneelverecniving De Papegaai. BUSSUM, Concordia, 2 uur: Kindormid- d&g vaalwego do Vereen, v. Huisvrouwen. hqeft doen opnemen, zal 7 en 8 Januari onder auspiciën van de Volksuniversiteit in de Flora Bioscoop opgevoerd worden. Voor de kinderen. De Vereeniging van Huisvrouwen heeft gemeend niet alleen leerzame thee middagen voor de moeders te mopten onga- niseoren, doch het spreekt bijna vanzelf heeft 't bestuur ook gedacht aan de kin doren. Moeder en kind, zijn onatschei- delijk aan elkander verbonden. Het be stuur heeft gemeend nu eens iets te moe ten doen voor de jeugd en organiseert voor Zaterdag as. een kindermiddag in Con cordia onder leiding van den heer Ilenri Nolies. Dczo heer zal de jeugd vermaken met goochelen en handschaduwbeeldcn. Het belooft dus een echt gezellige middag te warden. Nadere bijzonderheden heeft men in de advertentie in dit nummer. Huisvlijttentoonstelliug. Het bestuur van de af<l Bussum van de Vereeniging van Huisvrouwen vestigt er do aandacht op, dat op de op 13, 14 en 15 Maart in Concordia te houden huisvlijt tentoonstelliug eenigo stands beschikbaar worden gesteld voor het exposeoren van benoodigdheden op huisvlijt betrekking hebbende. Zij die hiervoor gevoelen kunnen inlich tingen bekomen aan het adres in de ad vertentie in dit nummer vermeld. "Wydingsavond. De Gooische af deeling van den Vrij zinnig Christelgken Jongerenbond houdt Vrijdagavond 19 Dec., 8 uur, een openbare bijeenkomst in den vorm van een wijdings- avond die geleid zal worden door mejuffr. Tony de Ridder uit Dos terbeek. Deze samenkomst heeft plaats in het gebouw van den Ned. Protestantenbond te Bussum, Nieuwe Hilversunischewog, en is toegankelijk voor iedereen, zoowel voor ouderen als voor jongeren. Algcincenc ledenvergadering der G.L.S.V. Vrijdagavond werd in cafc De Beurs een vergadering gehouden van bo\engc- nopmde vereeniging. De voorzitter, de heer v. Eyk heet de aanwezigen, in 't bij zonder de pers, welkom en opent te 8.30 uur de vergadering. De notulen worden voorgelezen en na kleine bespreking goed gekeurd Vervolgens geeft de secretaris, de heer J. H. Maas, een overzicht over het ge beurde in het afgcloopen jaar. Spr. memoreert, hoe in de eerste be stuursvergadering het feit onder de oogen is gezien om de belangstelling in 't Gooi voor de vereeniging aan te wakkeren. Het is n.l. gebleken, dat vee van de Gooitfche gemeenten niet ken concurreeren togóh dat van Loosdrocht en andere gunstiger f gelegen plaatsen. Daartoe werden plaatse lijke sub-dom missies benoemd in de Gooi sche gemeenten, die veel hebben bijgedra gen tót het slagen der tentoonstelling Ook aan hen danken wij veel geldprijzen en medailles. De tentoonstelling gaf alle roden tot tevredenheid. Was op de voor laatste 176 stuks grootvep aanwezig, nu ruim 300 stuks. Waren de ochteuddrave- rijen niet naar genoegen, dan kwam dat, doordat bleek dat zou worden meegedon- gen door paarden, die reeds prijzen had den verdiend en dus werden uitgesloten. Over de draverijen van den tweeden dag was ieder vol lof. Op de vergadering waar de lotenverkoop zou worden gere geld. was weinig belangstelling. De kas staat er beter voor dan 't vorig jaar toen wij pl.m. f 600 te kort hadden. We hielden 2200 loten over waar nog geen f 1000. prijzen op vi.elen. Het ledental is geklom men van 84 op 96 leden. Uit het verslag van den penningmeester, den lieer Nap. vernamen wij dat de totaal ontvangsten bedroegen f7592.67de uitgaven f 8720.84; de bezittingen f 801.buiten de opbrengst van cenige prijzen die niet afgehaald zijn geworden, zoodat liet tekort bedraagt f 327.17. De finantiecle commissie brengt verslag uit en heeft geen op of aanmerkingen en brengt dank voor het richtige beheer der gelden. De nieuw voorgestelde lpden wor den aangenomen. Vervolgens bracht de verkoop der niet afgehaalde en derhalve aan de vereeniging vervallen' prijzen f 78.75 op. zoodat het tekort met dit lw?- drag wordt verminderd. Als finantiecle commissie voor het jaar 1925 worden benoemd de H.H. Koudijs. W. Jurrissen, H. Terbeek. Na voorlezing der nieuwe statuten en huishoudelijk reglement, ter aanvrage der Koninklijke goedkeuring, wordt besloten dit aan te vragen. Dit is noodig in ver band met het verkrijgen van rechtsper soonlijkheid voor de vereeniging, waar door veel mceite en last kan worden voor komen. Wegens periodiek aftreden van de H.H. J. H. Maas, Th. J. Jurrissen, 1'. van Gent, B. v/d Hulst Sr., W. Kaptein. P. C. Leguit en II. Pest, di,e allen weer herkies baar zijn, wordt een stemming gehouden, 't Stembureau maken uit de H.II. Jurrissen, De G reef en v. 't Weel. Bij eerste stem ming worden mot meerderheid van stem men gekozen de n.II. J. II. Maas. Th. J. Jurrissen, B. v/d Hulst Sr. en P. C. Leguit. zoodat nog een vrije stemming wordt ge houden voor het kiezen van 2 bestuursle den. Deze stemming leverde geen resul taat op. Herstemming bond nu plaats tus- schen de H.IT. W. Kaptein, L. Raven. G. Link en W. Jurrissen. Gekozen werden üe H.II. W. Jurrissen en L. Raven. Punt 11 vas de agenda vermeldde de le spreking der plannen voor 1925. Het be stuur stelde voor een tentoonstelling, een groote harddraverij en ringrijdery en wei op 19 en 20 Augustus 1925, tevens n:g voor een jaar aanhouden van de loterij met 4000 loten, met minder prijzen, maar degelijker prijzen. Na veel discussie spe ciaal over de loterij, werd het voorstel van het bestuur aangenomen. Na de rondvraag, waar eenige heeren gebruik van maakten, te 11.30 u. sluiting KUNST Ed. Gerdcs in de Kunstzaal Willem Brok te Hilversum. Laat ik beginnen met voorop te stellen, dat het werk van Gordes grooter belang stelling en waurdecring verdient, dan het geniet Gordes toch heeft naast een zekere ge makkelijkheid van deen, naast habilitcit, een gevoelig temperament, waardoor me nig werk van hem een diepere bekoring krijgt; en juist van dit werk laat hij bij Brok enkele zeer goede specimen' zien. Dat hij een vlot en vaardig schilder is, toont hij mot. een groot portret van een militair, dat handig en vast in elkaar ge zet is, goed getypeerd en waarbij de stof der klecding met zeer weinig, uitstekend is weergegeven. Maar had hij niets gezonden dan dit por ti et en zijn bloemcnschilderijen, gij zoudt een onvolledigcn indruk van zijn werk ge kregen hebben. Zijn bloonien-schilderijen toch, zij zijn gedaan met een zelfde losse toe's, met hier een vee g en daar een smeer, met een tegen elkaar zetten van frisse he kleurtjes, zooals een geroutineerd schilder dit vermag. Zij zijn niet slecht, o. neen, en een geheele tentoonstelling alleen hiervan zou waarschijnlijk wel een genoegen voor het oog zijn; maar wij verlangen van een kunstwerk meer dan oogenstreeling door het uiterlijk Daarom is het cok zoo plejziorig met dien anderen Gerdes hier kennis te maken, met dien grooten droomer, met dien stil len mijmeraar, die de stemmingen in de natuur doorvoelt. Ilij geeft de avonden, als dc details van boomen en buizen ver loren gaan, alles zich in groote massa's heeft opgelost, en een waas van tceder- heid over het landsehap komt. Zóó zag hij Indië met de waringings. die zich donker afteekenen tegen een diep blauwe lucht. Niet liet helle zcainigo Indië bekoort hem. maar de atmosfeer van de regenmoesson, waardoor de kleur gedempt wordt, waar door de boomen zwaar en ondoorzichtig worden. En opeens treft hem in dij© donke re toon, liet geschitter van lichtjes die spiegelen in het water, die zijn als kleine glimwormen 's avonds in het bosch. Er komt dan iets mystieks in zijn werk, iets romantisch. Trouwens in zijn schilderij van een Jxerenwoning bij avond; in zijn „schemering", in zijn ouden boom, voelt gij ook een'zekere en fijne romantiek, ziet gij naast den kleurgevoeligen schilder, den grooten droomer. En zoo als deze laatste de natuur, en dc stemmingen in de natuur zag en aanvoelde, zoo vertolkte het de eerste, en wij die beider samenwerking ga deslaan, wij worden aanvankelijk gebceid door de kleur, maar kcanen dan onder de bekorende suggestie van den inensch die zóó de huizen en zóo de boomen en zóó het landsehap zag. Wij worden stil en genieten. Behalve het werk van Gerdes exposojort Brok ook een zeer groote collectie etsen van Dietz Edznrd, een merkwaardig kun stenaar met een zeer persoonlijk talent. Wij zouden hem eenigszins kunnen verge lijken met dien jongen Belg. Albert Ser- vaes, wiens religieuse voorstellingen een te menschëlijk karakter droegen, wat de aanleiding was dat een serie kruisstaties indertijd geweigerd werd. Ook Dietz Edzard~ maakt etsen mot re ligieuse onderwerpen, waarbij hij zijn per sonen iets zeer menschel ij ks geeft of lever hij ziet in den Christus, ni de Madonna, in Maria de hoogste uitingen van menschë- Ujke li.efde en sinart. En in de uitdruk king van het gelaat, soms alleen in de oogen, zoekt hij die innerlijke ontroering weer te geven. Ilet. is bij uitstek suggestief werk. Gij kunt liet mooi of niet mooi vinden, innnr liet trekt u aan. het boeit u, die ocgen la ten u niet los. Het is werk waar, zxo niet bekoring, toch zeker ontroering van uit gaat. R, W. P. Jr. Heyernuins-herdenking. Er was een zeer groote belangstelling voor de kunstavond, georganiseerd door het Heyerman's-Comité, Vrijdagavond in De Harmonie tc Hilversum. Dc avond werd ingeleid) met dc uitvoe ring van het tweede deel van R. Schu- inan's quintet, de indrukwekkende Ma telle Funebrc. 'Bram Mendes speelde lc viool, onze plaatsgenoot Hans Grelinger kweet zich zeer verdienstelijk van de niet gemak kelijke 2e viool-partij de heer Leoj/old speelde alt, de lieer Canivez cello en lust not least mevrouw Leopold piuno. Een on gelukje (verkeerd omslaan) bezorgde het ensemble eenige critieke oogenblikken, toen de pianiste even „er uit" geraakte. Dank /ij de geroutineerde slagvaardigheid van Bram Mendes bleef het strijkkwartet „er in", totdat de pianiste weer bij was. Henri van Bcoven hield een buitenge woon goede gedachtenisrede, waarna do aanwezigen zich op zijn verzoek eenige oogenblikken van hun zetels verhieven ter cere van de nagedachtenis van don groo ten Xederlandschcn schrijver. Coon Hissink droeg een gedeelte van „Dc Dageraad" voor en mevrouw Sophie dc Vriesde Boer van Rijk maakte van het aandoenlijke „Kindier-twaalfuurtje" iets zeer bijzonders. Met de dramatische schets ïn een bedrijf .Nocturne", uitmun tend vertolkt door mevrouw Esther de Bier van Rijk, Coen nissink en Frans Mümichmann, werd de avond op waardige wijze besloiten! T. Afsclieids-avond S. van Groningen. Men schrijft ons: Zaterdag-avond vond dit concert in den Stadsschouwburg plaats, aangeboden door de Mij. tot bevordering van Toonkunst aan den 73-jarigen pianist en componist, die meer dan 30 jaar aan deze My. te Lei den verbonden was. Er werden uitsluitend werken van den gehuldigde ten gehooro gebracht, uitgevoerd door Mej. Mi a Pel- tenburg, den hoer C. Oberstadt en het Haagsehe Strijkkwartet Mot de liederen, waar zich de zangeres, uitstekend begeleid door den heer An- driesse, geheel ingeleefd had, oogstten mej. Peltenburg en de componist een groot suc ces; het zal niet te verwonderen zijn, wanneer deze, tot nu toe slechts in zeer beperkten kring bekende, scheppingen bin nenkort meermalen op de concertprogram ma's zullen voorkomen. Zij stammen uit een voor ons moderne menschen ver verle den, omstreeks 1880, en wij kunnen ons moeilijk voorstellen, dat de dichter van deze romantische uiterst gevoelige muziek nog onder ons leeft. De vertolking dor instrumentale com positie liet nog al iets tc wenschen over. Ofschoon v. Groningen's werken hooge eischen aan de techniek der uitvoerenden stellen, wagen wo het niet tc veronderstel len, dat ze te zwaar voor de hoeren waren, maar vermoeden, dat de voorbereiding niet voldoende geweest was. Dit is trou wens ook plausibel, wanneer men in aan merking neeint, dat het plan voor dit feest eerst tamelijk laat werd opgevat. Het piano-kwartet, dat cois indertijd de Bohemers met den componist zelf aan de piano boden, was stukken beter, dan wat hier gegeven werd. Juist in dit werk, waar elke stem zingt en zijn eigen weg gaat, zijn kleine fouten voldoende om het effect te bederven, en moet het samenspel vol maakt zijn. Ook in de vioolsonate harmo nieerden violist en pianist niet en ging veel fijns verloren. Voor de pauze sprak de heer Vijgh. voorzitter der afd. Leiden van Toonkunst den jubilaris toe, en memoreerde o.u. hv hij bij het begin van zijn loopbaan het publiek verbaasd deed staun door de phac- uomenalje praestatic, een Beethoven-sy- clus tc geven, waar hij alle 32 sonaten uit hot hoofd voordroeg. Er werden bloemen aangeboden, en ook mej. v. d. Horst, de tegenwoordige directrice der Leidsche mu ziekschool, sprak haar voorganger zeer hartelijk toe. Ontroerd dankte de gehuldig de in korte woorden. Tijdens de pauze had een. receptie in de bestuurskamer plaats, terwijl na afloop van het concert een sciupcr jubilaris, uit voerenden cn bostuursleden van Toonkunst vereen igde, (Dc heer S. van Groningen komt d,eze week te Laren vestigen. Goed ge zien! Kunstenaars behooren hier. R"d.) De Opschepper. Vrijdag 19 December a.s. geeft de N.V. Het Schouwtooneel, Directie Adr. v. der Horst en Jan Musch, in de Schouw burgzaal van het Hof van Holland een en kele opvoering van het. succes-blijspel Do Opschepper (The Show-Off) door G. Kelly. liet is vooral Mevr. Willi, v. d. Horst v. d. Lugt Melsert die in deze rol, die eon nieuwe zijde van haar talent naar voren brengt, triomfen viert. De geheele voor stelling wordt trouwens met groot succes ooit vangen. IKGEZOKDEN. Buiten verantwoordelijkheid der redactie. Moord in ons kippen- en duivenhok. Mijnbeer de Redacteur! Veroorloof mij eenige plaatsruimte in uw voeLgelezcn blad voor 't navolgende: Nu, na cenige weken van afwachten, 't duidelijk wordt, dat 't onderzoek niet heef* kunnen uitmaken waar de verantwoording is te zoeken voor de bovenomschreven laag- liartige daad, wil ik hem of hen die oor zaak zijn, dat mij en mijn gezin deze ramp is wedervaren, het volgende, door bemid deling van dit blad. zeggen: Er wordt beweerd, dat 't een hond is ge weest, die in een korte spanne tijds in staat was, ruine onder ons met zorg op gekweekt gevleugeld vee te bewerkstelli gen. inijn overtuiging blijft, dat er, ,a ieder geval, ieinund bij is geweest, aan wien dat beest behoorde hoe kon er an ders een begraven kip gevonden worden. Reeds eenige malen mochten wij van abonné's een opgaaf voor nieuwe abonné's ontvangen. Het spreekt vanzelf dat derge lijke opgaven ons ten zejerste verheugen, aangezien daaruit de sympathie blijkt, die men voor ons blad koestert Wij zijn er van overtuigd, dat onze abonné's de beste propagandisten voor ons blad kunnen zyn. omdat zij uit ervaring weten, welk 'n uit stekend Gooisch nieuwsblad wij voor den luttelen prijs van 6 cent per weck of 70 cent per drie maanden bieden. Het is daar om dat wij hijOrmede alle abonné's uit- noodigen daadwerkelijk te willen mede- werk'on aan de uitbreiding van ons aantal abonné's. „Voor wat hoort wat" en daarom geven wij iederen abonné die een nieuwen abonné opgeeft als belooning dat wekelijks verschijnt in 16 bladz. groot formaat, met een de voornaamste gebeurtenissen van den dag, zoowel in Nederland als in den vreemde. Dit „geïllustreerde nieuws van de week" bevat daarenboven prachtige complete ver halen, leuke anecdotes, wetenswaardighe den voor iedereen, geestige gravures, dam- problemen, puzzles, raadsels enz. enz. Werkt dus in den kring van uw familie en vrienden voor dit blad en verzuim niet bij de opgave van nieuwe lezers duidelijk ook eigen naam cn adres te vermelden. DIT ADMINISTRATIE. 11 ink „er onder" getrapt (de sporen der hielen waren duidelijk zichtbaar).... n. Dio „iemand" ihecft 't op z'n gewe ten. dat: mijn gezin, en speciaal m'n zéér zwakke vrc.uw, voortaan de eieren-produc tie moeten missen we kregen er 3 a 4 per dag van onze. in Maart geboren kippen. b. Die „iemand" kan er zich op beroe men (sic) ons een groote strop te hebben bezorgd, omdat 't finantieel niet mogelijk is, do geleden schade te herstellen, en hij zal, misschien, zich wel verkneukelen in de wetenschap, dat er, in mijn gezin, geen eieren kunnen worden gekooht voor de tegenwoordige exorbitant hooge prijzen! Is 't misschien een daad van wraak ge weest om een andere reden??? Dan is 't toch zeker een lafhartige ge weest, want de verkeerde de zwakke is getroffen.... en 't was dan toch zeker op mij persoonlijk gemunt geweest! Wuurom? Kijk, mijnheer do Redacteur, op deze vraag zul ik wel nimmer antwoord krij gen, want „uit den hoek" moet die iemand dan komen. Onder aanhaling van 't liekcnde: Aeh! waren alle menschen wijs, En deden daarbij wel.... eindig ik, en zeg u beleefd dank voor do gelegenheid mij verschaft, m'n hart even te luchten! 'k Heb de eer te zijn, Hoogachtend. VAN DER WERFF Blaricum, 6 Dcc. 1924. Huizorweg 211a. SPORT Hoendersport. A.s. Woensdagavond 17 dezer vangt (le heer L. van Gils te Blaricum in een lo kaal van de openbare school zijn lessen aan in de pluimveeteelt. Uitgaande van de pluimveevereeniging Bussum en omstr. zijn een kleine 20 cursisten ingeschreven, uit diverse Gooische dorpen. Voetbal. Korfbal, etc. Reeds voor den Zondag waren alle te spelen wedstrijden door betrokken organi saties afgelast Het weer maakte het spe- Het hooren van muziek door Jhr. A. RAPPARD. Alvorens met het opstel over bovenstaand on derwerp aan te vangen, wil ik den lezer waar schuwen, dat het doel van dit artikeltje is. alléén eens na te gaan wat zich bij den muziek-liefhebber al zoo voordoet, wanneer hij muziek hoort en hoé hij die hoort. De toonkunstenaar van professie late dus dit praatje over dilettanten maar liever ongelezen. Hoewel: baat het niet,, schaden zal 't hem ook niet. In ieder geval verwachte men geen critisch-aesthetische beschouwingen: ik begin niet met een citaat uit Schopenhauer en eindig niet met Nietzsche. Hoogstens zou ik Hegel kunnen citee- ren en waarschuwen: ..Dies ist nicht für lange Ohre gesagt!" Het hooren van een muziekstuk, het bijwonen van een tooneelstuk. het bezichtigen van een beeld houwwerk, van een schilderij, het lezen van een boek. Dit zijn de verschillende wijzen, waarop het publiek deel kan nemen aan een kunst-uiting. Een schrijver heeft er zich over beklaagd, dat de menschen zoo bijzonder slecht lezen. Een toon kunstenaar kan met hetzelfde recht beweren, dat de menschen slecht luisteren. Ze hooren wel, o ja, dikwijls is het in een zaal ademloos stil. wanneer in de muziek een generale pauze voorkomt. De klank van de muziek is dan het eenige geluid, dat daarna de geheele overvolle zaal vulten tóch wordt er door negen en negentig procent van die hoorders géén muziek gehoord. Want. ze zitten daar niet omdat ze willen deelnemen aan de muziek-vertolking. als hoorders, doch omdat ze er moeten zijn om de gewichtige reden: dat de mode het voorschrijft, óf omdat de contributie betaald is. óf omdat 't zoo zonde is. dat de kaart onge bruikt blijft, óf omdat ze den artiest persoonlijk beloofden te zullen komen, hoewel ze eigenlijk op de thee bij mevrouw A. hadden moeten zijn, óf ja om nog honderden andere ..of-fen", terwijl er maar een hoogst enkele is, die komt om van de muziek te genieten. Om één groot concert te kunnen bijwonen, moet de hoorder aan verschillende ongeschreven watten gehoorzamen. Tot deze wetten behooren geluk kig, dat hij niet mag rooken en dat mén niet mag praten tijdens de muziek. Dat is gelukkig, want dat is hinderlijk én voor de uitvoerenden én voor de overige aanwezigen. Doch minder noodzakelijk lijkt mij de conventie, dat er niet geaplaudisseerd mag worden tusschen twee deelen van een toon werk. De finesse hiervan is mij nog niet duidelijk geweest. Ik dacht dat een uiting van enthousiasme den kunstenaar altijd wel welkom was. opdat hij voelt dat hij zijn hoorders boeit. Thans hoort men veel- of weinig-beteekenend kuchen en soms een neussnuit-fanfare. Mij is de doodsche stilte na een meeslepend-voorgedragen deel van een sonate altijd ietwat benauwend. En onwillekeurig vraag ik mij af: zou die stilte wel in acht genomen wor den als het programma eens niet vermeldde dat dit nummer bestaat uit a. b en c? Och, let maar eens op een ietwat breed eindigend ..trugschluss". Bijna altijd wordt dit gevolgd door een snel onder drukt applaus. Onderdrukt door ssst-geroep en overgaand in zacht gegrinnik van hen, die er (dit maal) niet inliepeh. fylij daarentegen heeft het meermalen pijnlijk getroffen, wanneer bijvoorbeeld een violist een deel met één onmiskenbaar duide lijk es-groot besluit, efi onmiddellijk hierop zijn viool bijstemt met een. als een mes in de ooren snijdend: a-e, a-e. Waarlijk, al dat conventioneele in acht nemen van de luister-wellevendheid, doet mij me altijd afvragen: „Heeft de schrijver alléén het recht te klagen, dat de menschen slecht lezen'/ Hooren ze niet minstens even slecht? En zien?" Hoe bekijkt bijvoorbeeld het publiek een beeld houwwerk? Ze loopen er heen, tot de punten van de schoenen tegen het voetstuk stooten en zeg gen: „dat is-t-ie nou" en gaan verder. En een schilderij? „O, hoe prachtig is die gelijkenis ge troffen!". De meer gevorderde roemt de con ceptie. de toon. het licht en bruin, maar bij slot van rekening gaan hun opmerkingen niet ver boven die van de traditioneele bakvisch uit, die de Nachtwacht van Rembrandt „snoezig" vond! Wat is het dan. dat al deze hoorders en be schouwers in den weg staat om inderdaad van het gebodene te genieten? Het antwoord op deze vraag kan m.i. slechts luiden: „hun zucht om zoo wel voor zichzelf als ten bate van derden, hun gevoelens onder woorden te brengen". Zuivere, contemplatieve onbevangenheid tegenover het kunstwerk is hun niet voldoende. De conventie eischt van hen minstens een opmerking en liefst een aanmerking, terwijl 't opgeld doet wanneer men kan zeggen: „die passage geeft mij altijd een gevoel van en dan volgt een zomer- of win terlandschap. of een indruk van kabbelend water, of wat dan ook. Maar: de conventie verbiedt op straffe van on-muzikaliteit, te volstaan met te zeg gen: „mooi", of: „ik kan het nog niet beoordeelen. het moet eerst in mij uitwerken". Vindt men iets leelijk, dan kan men het gewoonlijk wél in voor zichtige of onvoorzichtige bewoordingen terstond uiten. Dit laat de conventie wél toe en kan soms zelfs den spreker een zeker overwicht over Zijrr hoorders Verschaffen. Er is dan ook een zelcere categorie van menschen, die zich al» regel gesteld heeft haar meening nooit onverdeeld gunstig te doen zijn en zich te omgeven met een ondoor dringbaar omhulsel van scepticisme. Wanneer zoo iemand met een veelbeteekenend glimlachje zegt: „mij. gaat déze muziek te hoog", dan kan de com ponist van die muziek zich dat voor gezegd hou den. De armen vergeten de juistheid van het ge zegde van een criticus, jaren geleden, die, naar aanleiding van toen moderne Fransche muziek, opmerkte: „Als men z'n hoofd tegen een vat stoot en het klinkt hol. dan is het nog altijd de vraag of deze holte in het vat, dan wel in het hoofd zit". De man die dit dorst te schrijven (Dr. de Jong. destijds muziek-redacteur van „Het Vaderland"), mocht dit doen. want ieder, die zijn critieken gere geld las. wist wel. dat bij hem de twijfel uitge sloten was. daar zijn kennis en kunde op muzikaal gebied verre boven dien twijfel verheven waren. Doch: Quod licet Jovi non licet Bovi (wat Jupiter past, betaamt den os nog niet), wordt helaas al te dikwijls vergeten. Dat de zucht om het genotene onmiddellijk als het ware te etiquetteeren, de appreciatie in den weg

Historische kranten - Archief Eemland

Eemnesser Courant | 1924 | | pagina 2