D
BIJL
Groote Prijsverlaging Gascokes.
Groenten-auto
95 ct.
BELLETJES?
Een aankomend meisje
vette tamme konijnen
ATELIER
ouds bekende
juffrouw van middelbare leeftijd,
Ier assistentie in de huishouding
herdershond
LET OP"
„ONDER DAK"
Gemeente Gasfabriek - Huizen
f 1.— per H L. grove cokes afgehaald aan
f 1.15 geklopte Gokes Ide 9asfabriek'
Trans Atlantische Proeven!
Philips" Radio ontvang- en versterkerlampen
HERM. NOUT
len dien dag ook nog onmogelijk wegens
sneeuwval.
Schaken.
De op 12 ileaer in Café Blom gehou
den massakamp tusschen do Larensche
Schaakclub en het Bussumsch Schaakge
nootschap had den volgenden uitslag:
Bussum (wit) Laren (zwart)
Dekker
Vs
van Groningen
Vs
v. Doesburgh
0
Prof. Weitzcnböch
1
Hazeo
0
Mendcs
1
Muller
1
Mevr. Meles
0
Koen
1
W. Kokje
0
Velderhof
1
Brender a Brandis
0
Kropf
1
Piof. v. Rijnberch
0
Hermsen
Vs
Davids
Vs
Vellinga
Vs
Kcm
Vs
Bakker
0
Lubbers
1
Lok
Vs
v. Eden
Vs
Adelaar
0
v. d. Breemer
1
Tilkema
1
Koopmans
0
Lemmer
1
Tollenaar
0
Spijksma
0
Antonietti
1
Luykx
1
La Bastide
O
Een revanehc-w
9 7
edstrijd zal dit seizoen
nog to Bussum worden gespoeld.
AANBESTEDINGEN
BUSSUM. Bij de te Bussum gehouden aan
besteding voor de uitbreiding van de school
met den Bijbel aan de St. Janslaan met twee
lokalen werd als volgt ingeschreven:
J. H. Peters, Hi'versum, f 5260; E. J.
Oostering, Bussum, f5755; H. van Harmeien
f 5974; C. Diters f5990 en Molthoff Ras
(6087.
Te houdeu aanbestedingen.
BUSSUM, 24 Dec.: a. bouw dubbele vil
la Breddusweg; b. glas-, schilder- en be-
hnngwerk. (Arch. Gerard Repko, Bussum.)
Een groentenauto.
Do bekende groentenhandelaar D.
Bijl, die rcjcds een twintigtal jaren in La
ren ais zoodanig is gevestigd, heeft een
Ford-auto laten inrichten als groentenauto.
De carosseiie van dezen Ford-Truc is
gebouwd door d>en heer E. Majoor, die er
een sierlijke en uiterst practische wagen
van heeft weten te maken. Er zijn 25
manden op bevestigd, die gevuld met
groenten een fraai gezicht opleveren.
Waar de heer D. Bijl 's zomers drie en
's winters 2 paarden voor zijn bedrijf noo
dig had, zal deze wijze van vervoer wel
economisch blijken. Hij hoopt door dcz<e
snelle cn correcte bediening het vertrou
wen zijner clientèle te behouden en to
vergrooten.
De "Waterleiding.
Er wordt momenteel door den heer
Keesing, alhier met een request „gewerkt"
waarin aansluiting van Laren aan de Pro
vinciale Waterleiding wordt bepleit. liet
zal zeer de vraag zijn, of van deze actie,
die wel wat luat komt, succes is te ver
wachten, gezien het besluit van den Ge
meenteraad 0111 tot eigen exploitatie over
te gaan.
Een Heks!
Er is in ons dorj> weer eens een grie
zelverhaaltje, dat hardnekkig en in steeds
mooier vorm de ronde doet op het Zeven
end. Men fluistert (en de kinderen luiste
ren met angstige spunning toe) dat op liet
Zevenend vrouw X heksen kan en mitsdien
een tooveuares is. Men zou het. niet geloo-
ven, muur het is toch heuscih waar, dat ze
al een heelen kippenstapel mitsgaders den
haan, een houd, een kalf en.... last not
least een kind heeft behekst. De door haar
behekste kippen hebben allemaal de be
kende kippenziekte „het snot" gekregen,
de haan kraait niet meer doch hij blaft,
de hond daarentegen kraait, het kalf geeft
80 Liter molk per dag en liet kind houdt
dagelijks toespraken tot zijn speelgenootjr-
ïn het Grieksch.
En die heks heeft nog veel meer gedaan,
zóó griezelig dat we het niet eens in de
courant durven zetten.
Maar ze is ook naar de politie gegaan
om te verzoeken een strafvervolging in te
stellen tegen haar buren, die haar het
eerst van al die duivelskunsten hebben be
ticht.. Inderdaad, een goede buur is beter
dan een verre vriend!
Radio.
Op Woensdag 24 dezer, des avonds 8
uur. zal de eerste omrocpavonil vu 11 do
Nedcrl. Christelijke Radio-Vereeniging
worden geopend door den heer A. W. F.
Idcnbu-rg, minister van staat, oud-gouver-
neur-generaal van Suriname en Ned ei
lundsch-Indië. Deze vereeniging krijgr
krachtens oveieenkomst met. de N/ederlnnd-
sche Sc in toestellen fabriek te Hilversum
voorloopig eiken Woensdagavond vun 8-10
uur de beschikking over den zender dier
fabriek. Zij hooft reeds mevr dan vijf hon
derd leden.
ONZE NATUURRUBRIEK
Waarom wasschen?
Welke oogmerken bij onze pluimvee-ten-
toonstclliugen ook mogen voorzitten, eén
er van is toch zeker, dat zij dienen moeten
de gelegenheid voor de fokkers open te
stellen cm te toonen, wat zij door ijver en
kennis hebben bereikt en in hoeverre zij
erin geslaagd zijn met toepassing van
hun praktische en theouethische be
kwaamheden dieren in te zenden, die
zooveel mogelijk aan de standaard-eischcn
beantwoorden en het ideaal nabij komen.
Zoo staan we dan ook nu weer 111 die
periode van het jaar, waar deze publieke
tentoonstellingen aan de orde zijn. Voor
zooverre daar nu reeds over geoordeeld
kan worden, blijkt het seizoen 1924'25
schitterend te zullen worden. Groote ver
wachtingen gaan er van uit. Reeds nu
worden de keurmeestera opgeroepen en
besproken om op deze samenkomsten de
beste dieren uit te zoeken en aan hun
fokkers en eig-onaars prijzen toe tc kennen.
Hoewel de uitverkoren dieren gewis lie
ver in hun ren bleven, zouden ze toch,
als ze cr vatbaar voor waren, zich mogen
verheugen en verheffen over het feit, dat
ze onder hun stamgenootcn uitgekozen
werden om dc schoonheden van hun ras
of variëteit ten toon tc spreiden. Want
een nauwkeurige schifting gaat vooraf
van des meesters zijde. Vaak worden nog
deskundige vrienden er bij gehuuld om
ook hun oordeel te vernemen en daarvan
een al of niet pussend gebruik te maken.
Vele eigenaars toeh weten heel goed, dat
een onpartijdig en vreemd oog sommige
goede en verkeerde eigenschappen ont
dekt. die aan den blik van den eigenaar-
fokker ontgaan.
Wio ten toons te 11 i n g c n bezoekt. heeft
zeer goed kunnen opmerken, wat een voor
sprong die dieren hebben welke ingezon
den werden door een eigenaar, die aan liet
uiterlijk van zijn dier de uoodige zorgen
heeft besteed. Aan dc frissche kleur, aan
den glans der veoren ziet men dadelijk of
hij al dan niet de kunst verstaat zijn die
ren in de beste conditie in te zenden. Dit
speelt dikwijls een groote rol op het ge
wichtig moment, dat dc keurmeester zal
beslissen aan welk dier hij den prijs zal
toekennen. Evengoed als '11 kleine schoon-
heidsfout over het hoofd zal gezien wor
den bij een uitstekenden totaal-indruk
evenzeer is het te verwachten, dat een in
détails onberispelijk dier, wanneer het
groezelig, glansloos en onverzorgd voor
den keurmeester staat, op dezen een min
der gunstigen hoofdindruk zal maken.
Schitterend materiaal in te zenden
blijft altijd iets moeilijks. Ware dit niet
zoo, dan zou de geheele pluimveeliofheb-
berij haur grootste aantrekkelijkheid ver
liezen, want de vreedzame strijd prikkelt.
De dieren moeten niet alleen vooraf
voortdurend goed verzorgd zijn, maar het
is noodzakelijk dat ze zich individueel
zoo fraai mogelijk voordoen. Ze eischen
dus een bepaalde voorbehandeling (trai
ning) stelselmatig toegepast.
Vooral in de steden en meer in het bij
zonder in do fabrieksplaatsen, waar steeds
roetdeeltjes en stof in de lucht zweven,
worden de lichtkleurige en vooral de wit
te hoenders en duiven vuil en glansloos.
Het komt cr daar dus op aan de in te
zenden exemplaren vooraf te reinigen, te
wasschen zelfs, maar ook, zoo mogelijk,
aan de tentoonstellingskooi te gewennen.
fEfaiien en hennen cn ook duiven kunnen
pas goed beoordeeld worden, als een rus-
tiigen stand en gewone houding aangeno
men hebben, als ze zich stellen. Dat alles
is niet te verwachten van een dier, dat
nog nooit in zoc/n kooi gezeten heeft. Het
springt dan angstig heen en weer, vooral
zoodra het kcurstokje op hem gericht
wordt. Hoe geheel andei's gedraagt zich
een dier als het een voorafgaande training
heeft doorgemaakt. Bijzonder noodig, ja
onmisbaar achten wij dut bij duiven, waar
de keuring van een angstig fladderend
zich dus nietstellend exemplaar onmoge
lijk is.
Wij kennen hoeren, die een groot deel
van hun schitterend" succes aan die trai
ning te danken hebben.
Van het standpunt van de hoenders ge
zien, zou men kunnen zeggen dat ze op
voornaam bezoek gaan en zij, evenals de
rnenschen het doen. zich fijn moeten voor-
eken, een 7.00 fraai mogelijk toilet moeten
muken.
Rechtszaken
Kantongerecht te Hilversum.
Als een sprinkhanen/u erin.
J. JL v. W. te Blaricum had een veel
belovende toom van 5 varkens langs den
Molenweg aan 't grazen, doch deze heeren
beschouwden den tuin van H. Ivr., los-
workman, blijkbaar als 't beloofde land en
aangelokt door de daar groeiende boeren
kool, wortels enz., lei deze expeditie liun
ook blijkbaar geen windeieren en waren
zij juist de pas gerooide aardappelen aan
't verorberen, toen zij in hun festijn ge
stoord werden door de gewelddadige lus-
schenkouist van den beroofde. De rechter
voud dit. ook een hoogst communistische
aberratie, zo:dat wij den cisch f 1311 d.
meenden te verstaan.
Van zessen klaar.
KL d. Gr. van Huizen kent meer dan
zijn timmervak en houdt er tevens een
gevraagd. 8—4.
Aan te melden bij Mevr. Guthard,
Groenewcg huize Swastika, Laren.
Te koop
bij J. van Vcndcloo. Torenlaan. 883,
Laren.
voor het vervaardigen van avond-
costuums, lange mantels en
mantelcostuums.
MAISON GRüTER.
Zijtak 205. Laren. Telef. 197.
Aan hetzelfde adres leerlingen en
aankomende naaisters gevraagd.
WAI KOSTEN ZOIEN EN HAKKEN BI)
V. d. LINDE,
Zevenend 63. Laren.
Informeert U eens.
jachtakte op na, waarbij hij niet aarzelt,
die tevens tot fret en buidels uit te brei
den, vergezeld van grondwerker A. R. Do
veldwachter had net een paar konijnen in
een hol in 't eiken hakhout, van 1\ v. u.
Br. uit Laren zien verdwijnen, toen de
hoeren hier hun openatiotorrein kozen. De
eisch luidt hier: f 5 of 5 d. met vernieti
ging der buidels en voor R., die eigenlijk
muur een moeloopcr was geweest, f 3 cl
3 d. h.
De kleercii maken den man.
maar ook de boter. Zoo vond .1. W.. venter
te Huizen het hatelijk cn beroerd voor zijn
beurs, dat hij zijn smakelijk fabrikaat al
tijd moest ontsieren cn in miskrediet bren
gen door dat hatelijk opschrift: Margarine.
Want 't was geen eens margarine dat lvij
verkocht, maar echte roomboter met juist
zooveel margarine er doorheen gekneed,
dat je er niks niemendal vun proefde En
dan z-ou zoo'n opschrift die illusie weer
gaan verstoren en je noodzaken, weer heel
wat op den prijs te laten vallen. Wie niet
sterk is moet slim wezen. Nu, zijn boter
was lieeLomaal niet sterk, zoo goed zelfs
dat kruidenier W. en Jannetje Z. altijd ve-
meend hadden, echte boter bij hem tc In
trekken en daarnaar natuurlijk o">k be
taalden voor dit allegaartje. Dat lapte hij
'ni trouwens heel hand g en kregen z n
pondjes voor dat doel een spiksplinter
nieuw smetteloos wit hemmetje aan, wel
ke kleur der onschuld den ongerept maag-
delijkcn staat van zijn natuurproduct
moest dom onstree ren. l)e veldwachters
Dukel cn Mengcrink waren echter zoo as
trant geweest, onze maat na te rijden op
zijn duistere wegen, en al wil hij met 3
eeden huil beweringen- weerleggen, h\j
boort tegen zich eischen: 1' 100 boete of 1
maand hechtenis.
Het spoor wegongeval bij Wecsp.
De Hooge Raad heeft de beroepen
van dc II. IJ. S. M. en dén Staat tegen ar
resten van het gerechtshof te Amsterdam
inzake vorderingen, ingesteld naar aan
leiding van het spoorwegongeluk bij Wecsp,
verworpen.
BURGERLIJKE STAND
BLARICUM.
GEBOREN'Ilcintji-, <1. v. C. Bos en O
van der Landen.
HUIZEN.
GETROUWD: Hendrik Klijn en Dirkje
van Aintel; Wessel Kos en Evertje Vos.
GEBOREN: Jacob, z. v. Gorardus Teeu-
wissen cn Meintje Klijn; Aaltje, d. v. Elbert
van Wtajsel en Harmpje Bout: Petronella
Maria, d. v. Gcrrit Amsing en Jannetje
JcJianna van den Brink.
OVERLEDEN: Johannes Speets, 71 j.,
wedn v. Diena Becking.
N AARDEN.
GEBOREN: Gerrit Jan, z. v. F. G. Bud-
denberg cn van T. Heij; Hermanus, z. v.
J. G Snoek en van E. M. de Goojjer.
OVERLEDEN: Rijk van Huissteden, oud
75 jaren. Weduwnaar van G. Ram.
ONDERTROUWD: D. Brands en D. C.
Ketelaar; J. II. J. Ketelaar en A. II.
Scheuter.
FAILLISSEMENTEN
Faillissement W. Vos Szn., aannemer te
Huizen.
„Handelsbelangen" bevat de crediteu-
renlijst in het faillissement W. Vos Szn.
te Huizen
De schulden bedragen totaal f 8.14G.74.
De Laten zijn nog niet bekend. De voor
naamste crediteuren zijn: Fa. J G. Bïj-
lard Zn.. Hilversum, f 4.829.2*1Fa. Wm.
Schipper, Bussum, f 2.470.GU.
Marktberichten
GOUDA, 11 Dec. Kaas. Aanvoer 1-19 par
tijen. Prima kw. f 62 a f 64, mindere f 58
61, rijksmerk f 6366. idem mindere f 60
62. zware f 68. Handel flauw.
llOORN, 11 Dec. Kaas. Aanvoer 10 sta
pels kleine fabrieks f 60,4 stapels fabrieks-
commissiekaas f 58.5U, 8 stapels boeren-
eommissiekaas f 60. Totaal 23 stapels, we
gende 15,484 K.G. Handel vlug.
ALKMAAR. 12 Dee. Kaas. Aanvoer 102
stapels, wegende 100.000 K.G. Fabrickskuus
kleine met rijksmerk f 60.50, zonder f 58;
commissie met rijksmerk f 58.50; boeren
kaas, kleine met rijksmerk f 61, zonder
f 61; cciiumissie met rijksmerk f 60.50.
Handel matig.
UITHOORN, 11 Dec. Op de kaasmarkt
waren aangevoerd 62 partijen. Prijs Goud-
sche kaas Ie soort f 6366, 2e soort f 59
62, zwaardere f 6468, Rijksmerk f 60
05. Handel kalm.
Biedt zich aan
Goed kunnende koken.
Brieven letter M G p.a. den heer
ROZENDAAL, Langeweg 138,
Blaricum.
Er is komm aanloopen een jonge
len spoedigste terug te halen, Veld
weg 849, Laren.
33
Alle artikelen in
de etalage slechts
P C. v. d. Brlnkweg - Laren N.H.
Met ingang van heden zijn de prijzen van prima gascokes
verlaagd tot
^Handelaren ontvangen de bekende korting.
HUIZEN (N.H.), 16 December 1924.
maakt zijn geachte clientèle bekend,
dat hij vanaf heden alle bestellingen
zal uitvoeren met een speciaal daar
voor ingerichte
Hij hoopt door vlugge en correcte
bediening meerdere clientèle te
verwerven.
Aanbevelend, D. BIJL
Nieuweweg 378a - Tel. 20 - Laren
Kunt U hel best waarnemen met
Vraagt gratis inlichtingen bij
NAARDERSTRAAT 701, TEL. 96, LAREN N.H.
staat, kan ik door een treffend voorbeeld illustree-
ren. Iemand, dien ik kende, hoorde in een concert
zaal een eerste-rangs orkest de vijfde Symfonie
van Beethoven spelen. De man verveelde zich en
verklaarde mij ronduit, dat dergelijke muziek hem
te hoog ging. hem niets zeide: ..hif kon er zich
niets bij voorstellen". Die zelfde man woonde een
Oudejaarsavond-kerkdienst bij en de organist
speelde daar vóór den aanvang: het Andante van
de-vijfde-Symfonie van Beethoven. Toen de dienst
geëindigd was, kwam de man naar me toe en
vroeg mij: ..Weet je ook, wat de organist speelde,
vóór de kerk begon? Dat vond ik verbazend mooi.
wat was dat?" Waarom had ditzelfde stuk hem
verveeld in de concertzaal? In de concertzaal zit
hij in een omgeving van rnenschen, die heeten
bijeengekomen te zijn om intellectueel van muziek
te genieten. Hij gevoelt zich al dadelijk hier niet
thuis. Hij is hier óf uit nieuwsgierigheid óf om één
der redenen, die ik boven voor concertbezoek
opsomde, maar zeker niet om deze muziek te gaan
genieten en zeker niet om juist deze Symfonie te
gaan hooren. Kortom, hij gevoelt zich aldus al
eenigszins als een slager in cognito, verzeild in een
vergadering van vegetariërs. Dan wordt het orkest
op hem los gelaten. Zelfs van deze. voor onze
ooren zoo eenvoudige muziek, ontgaat hem al dra
de lijn. Het orkest begint: ..So muss es sein
es kann auch so") Jawel, dat hoort onze niet-
muziekkenner nog wel, maar dan verliest hij bijna
Deze karakteristiek, van de beide thema's,
waarmede de vijfde Symfonie van Beethoven inzet,
is van Hans von Bülow.
dadelijk den draad, vooral als dan het tegen-thema
begint. Het tweede deel van deze Symfonie vindt
hem dus reeds absoluut ontoegankelijk. Hij hoort
niet dat de cello's een grootschen zang inleiden.
Voor hem beteekent dit slechts: ..ze zijn weer be
gonnen, wat krijgen we nou?" Na lang studeeren
op het programma en raadplegen van het geheu
gen. komt hij tot de overtuiging, dat ze aan hel
tweede deel bezig zijn, want op 'n Scherzo lijkt dit
niet. En als de finale niet zoo culmineerde en
zoo dikwijls de slot-accoorden herhaalde, zou hij
er lang niet zeker van zijn. dat er niet nóg een
deel moest volgen, want: Scherzo en finale zijn
op een, voor hem volkomen raadselachtige, wijze
in elkaar overgegaan.
Deze zelfde man betreedt het kerkgebouw cn
voelt zich daar uitsluitend: kerkganger. Hij gaat,
om het doet er niet toe welke reden, een Oude
jaarsavond preek hooren. Onder geschuifel van
laatkomers en klappen van deuren van kerkban
ken. begint plotseling het orgel te spelen. Hij be
hoeft zich hier in het geheel niets bij te denken,
hij zit daarvoor niet in de kerk. Dit orgelspel is
voor hem zuiver aanvulling. En hij geniet van
hetzelfde stuk, dat hem eerst verveelde. Begrijpt
ge dit verschil van appreciatie? Voor mij kan dit
alléén maar toegeschreven worden aan de zucht
tot klassifikatie van het gehoorde en de door het
publiek geheel willekeurig getrokken scheidings
lijn tusschen „lichte" en „zware" kunst. Ik voel
deze onderscheiding in het geheel niet. Er bestaat
voor mij kunst of géén kunst. Die laatste kan pre-
tentieuse of on-pretentieuse prulleboel zijn. kunst
wordt het nimmer! En wat de eerste betreft:
natuurlijk kan een kunstwerk, rijk of minder rijk
aan inhoud, aan diepe gedachten zijn en natuurlijk
zal niet terstond het kunstwerk in al zijn finesses
door den hoorder worden opgenomen, doch ook
van het „zwaarste" gevoelt men intuïtief den ernst
van het gewrocht en zeker werkt de muzikale her
innering bij den muziekkenner voldoende na. om
zich, zelfs lang na het hooren van het werk, nog
nieuwe schoonheden, bij eerste aanhooren slechts
onbewust opgenomen, te binnen te brengen. Even
min als men dit echter van den niet-muziekkenner,
dus van het gros van de concert-bezoekers, mag
verwachten, evenmin mag men van dezen ver
wachten, dat zelfs gemakkelijk-aansprekende mu
ziek als kunstwerk voorgezet, tot hén spreekt.
Daarvan verwachten zij in de concertzaal te veel
en gevoelen zij zich teleurgesteld, als ze niet
eenig détail in hun herinnering mede naar huis
nemen. De volksmond karakteriseert dit door te
zeggen: „Daar kun je niets van nazingen".
Bij de film mist men het gesproken woord. De
meest hartstochtelijke tafereelen zouden in dood-
sche stilte alle effect missen. Daarom moet de film
door muziek worden ondersteund. De strijkjes-
leiders kennen bij het arrangeeren van hun muziek
geen genade. Zij instrumenteeren ragtimes, wal
sen. sonates, strijkkwartetten en liederen voor in
strumenten, waarvoor de componist ze nooit be
stemde. Hebt ge ooit opgemerkt,, dat het publiek
onrustig werd zoodra de muziek een klassiek stuk
vertolkte en weer tot bedaren kwam. als een ge
wone straatdeun volgde? Toch moest die zware
kunst ongemerkt voorbijgaan en de lichte kunst
speciaal tot den hoorder spreken. Inderdaad ge
beurt noch het een. noch het andere en wordt
op de geheele muzikale begeleiding nagenoeg geen
acht geslagen. Toch is het mij meermalen opge
vallen, dat juist weer de melodie van een groot
kunstwerk, zelfs in het carnevals-pakje der film-
begeleiding. den gemiddelden hoorder nog het
meest trof.
Daarom zij ieder, die een concert bezoekt om
werkelijk van de muziek te genieten, de grootst
mogelijke onbevangenheid aangeraden. Het is her
haaldelijk gebleken, dat de meesterwerken der
Toonkunst op „Volks-concerten" véél dieper in
druk maakten dan de meest-populaire straatdeun
tjes. Waarom? Omdat de zoogenaamde on-ont-
wikkelde massa zich uitsluitend zet om van het
geheele kunstwerk te genieten en zich geheel met
volle aandacht daaraan geeft. Deze rnenschen
nemen daardoor het geheele werk ook in volle
schoonheid tot zich. zonder zich aan ontledingen
te wagen. Wanneer elke gewone concertbezoeker
zich daaraan hield, dan behoefden de concert-
gevers in een groote plaats niet angstvallig op
stijl-volle programma's te letten. Binnen zekere
grenzen is ieder kunstwerk een op zichzelf staand
afgesloten geheel, dat met het voorgaande en
volgende niets te maken heeft. De programma's
zouden dan minder eentonig zijn, dan thans vaak
het geval is. In kleine plaatsen zouden diezelfde
concert-directies dan niet steeds het werkelijk
groote door iets zoogenaamd „lichters" behoeven
te vervangen, terwille van het noodlottige: „niet
te zware kost!"