Uitleg van de muurschildering in het voormalige kamp Amersfoort Wie was Maria Angelis Huguenin-Herlin? wei, want ze zaten onder de vliegen en maden en de stank was niet te harden. De brug over het kanaal was opgeblazen door onze soldaten, maar met een paar bal ken en planken kon men toch het indunatie gebied betreden om het dode vee te begra ven. De verbrande boerderijen boden een aanblik van een grote puinhoop. Het verrot te gras stonk een uur in de wind. Een paar dagen later kwamen ook de huis genoten thuis. In het gebouwtje op het terrein van het Politicopleidingscentrum IBP-Leusden, vroeger 'De Boskamp' genoemd, bev indt zich een muurschildering. Het is een over blijfsel uit de Tweede Wereldoorlog toen op dit terrein het P.D.A. gevestigd was, het Polizeiliches Durchgangslager Amersfoort. In een van de barakken, in de kamer van kampcommandant Berg is toen een muur schildering gemaakt door Lazlo WeiB, een van de gevangenen. Lazlo WeiB werd op 5 januari 1902 in de Hongaarse hoofdstad Boedapest geboren en hij overleed op 26 maart 1945 in het concentratiekamp Bergen Belsen. Hij was van beroep reclameschilder en als zodanig werkzaam in de Bijenkorf in Amsterdam. Hij was van Joodse afkomst. Wanneer hij in Nederland terecht is geko men, weten wij niet. Misschien na de Eerste Wereldoorlog toen veel Hongaarse kinderen en jong volwassenen een veilig heenkomen zonder honger en ellende in Nederland zochten. Lazlo WeiB zat tijdens de Tweede Wereldoorlog in Amsterdam in het verzet. Bij welke groep weten wij niet. Wel is bekend dat zijn verzetsnaam 'Roland' was. In 1944 werd hij opgepakt. Waarvoor? Verzetswerk, meer is daarover niet bekend. In de zomer van 1944 maakte hij de wand schildering. Vandaar het frisse groen op de schildering en de korenaren op de grond. Kort daarop is hij op transport gesteld. Waarom maakte hij deze tekening? Waarschijnlijk op verzoek van de kampcom mandant. Misschien heeft Lazlo er een extra maaltijd aan overgehouden. Hij schilderde het kamp in de vorm van een tweeluik. Aan de rechterzijde tekende hij nauwkeurig een bovenaanzicht van het kamp. Aan de linker zijde beeldde hij de gevangenen van het kamp uit. Er staan vier mannen op, drie doen werkzaamheden in het kamp, het zg. binnencommando-werk en een man doet buitenwerkzaamheden. De arbeiders van het buitencommando mochten onder bewaking buiten de afrastering bos-of landarbeid ver richten. In barak 16 waren de werkplaatsen voor de kleermakers, timmerlieden en sme den. De smid op de muurschildering draagt achter op zijn jas een rode cirkel. Dat bete kende, dat deze man vluchtgevaarlijk of ter dood veroordeeld was. Bij de timmerman is voorop zijn jas een driehoek aangebracht. De kleur van de driehoek gaf aan wat voor soort gevangene de betreffende persoon was. De timmerman op de schildering heeft een rode driehoek, dat betekende, dat hij een politieke gevangene was. Bij de man, die landarbeid verricht zie je duidelijk op de voorzijde van zijn jas het persoonsnummer. Dat diende voor de kampadministratie en moest op velerlei plaatsen aangebracht worden. Aan dat nummer kon je zien hoe lang iemand al in het kamp was. Tijdens de periode 1945 tot 1946 hebben diverse gebruikers van het kamp hun sporen achter gelaten door hun aanwezigheid en de over- drachtsdata op de schildering van Lazlo WeiB in de kantlijn aan te brengen. De muurschildering wordt momenteel gerestau reerd. Vanaf 18 april 2000 is het gebouwtje op het terrein van de politieschool aan de Appelweg weer te bezoeken en kunt u de schildering van Lazlo WeiB in goede staat bezichtigen. Het is de moeite waard! Wij weten zeer weinig van Lazlo WeiB. Wie meer weet, neme contact op met de schrijf ster van deze uitleg: Rie Vroon-Roubos, Landjonker 51, 3834 CM Leusden. fel 033- 4940126 of de heer C. Biezeveld, verbonden aan het Politieopleidingscentrum, Appelweg 1, 3832 RK Leusden. Tel. 033-4679400. Hij verstrekte mij de bovenstaande gegevens. Hieronder vindt u de afbeeldingen van het tweeluik. De beschrijving van de linkerzijde van het tweeluik vindt u hierboven. i»V mtiMi Op de steen aangebracht in een van de muren van de Bruinenburgersluis staat de volgende zin: MARIA ANGELIS - HUGUENIN GEBR HERLIN - HEEFT DEN EERSTE STEEN GELEGT, OP DEN 10 SEPT" 1786. Bij het schrijven van het boekje De Grebbelinie, monumentaal groen in de gemeente Leusden werd mijn nieuwsgierig heid geprikkeld om te weten te komen, w ie de vrouw was die de eerste steen bij de aan leg van de Bruinenburgersluis had gelegd. Het Centraal Bureau voor Genealogie te 's- Gravenhage bood uitkomst. Daar waren gegevens te vinden van de families Herlin en Huguenin. Maria Angelis of Maria Agnes, zoals zij in de stukken vermeld staat, werd volgens haar overlijdensakte in 1757 te Sluis geboren. Zij was de dochter van Johan Abraham Herlin en Maria C'unigunda Kerkhooferin. De datum van haar doop heb ik tot op heden niet kunnen vinden. Haar familie was afkomstig uit de Zuidelijke Nederlanden en behoorde in de 16e eeuw tot een militante groep protestan ten. Het gevolg was, dat er leden van de familie Herlin op de brandstapel terecht kwamen. Zoals vele andere protestanten verlieten zij Vlaanderen om zich in veiliger (wordt vervolgd) Rie 1 'roon-Rouhos linkerzijde muurschildering Lazlo We ijl Vier kampgevangenen aan het werk. N» rechterzijde muurschildering Lazlo Wei/3 Plattegrond van het kamp Amersfoort. Bovenaanzicht. Rie l roon-Rouhos m

Historische kranten - Archief Eemland

Historische Kring Leusden | 1900 | | pagina 8