48
Geschonken door P. Hoogland;
IJzeren ladenkast (archiefkast)
Gud klimmateriaal van de PUEM
Jac. van Oortmerssen
49
Jacobus (Jac) van Oortmerssen 1880-1956
Rie Vroon-Roubos
Jac. van Oortmerssen werd in 1880 in Zwolle geboren. Hij kreeg
daar een opleiding tot onderwijzer. Later werd hij onderwijzer in
Den Haag. Naast het lesgeven, hield hij zich in zijn vrije tijd bezig
met schilderen. Jac. van Oortmerssen had zich het schilderen
zelf aangeleerd. In Den Haag greep hij de kansen die er waren om
zich verder te bekwamen. Zq was hij lid van de Haagse Schetsclub
en van de vereniging 'De Nederlandse Kunstkring'. Hij behaalde er
ook het diploma van de Nederlandse Federatie van Beeldende
Kunstenaars verenigingen. In Den Haag raakte hij bevriend met
andere schilders, zoals: Willem Witjes, Henk Leurs, Sjef van
Raay en Jan Goedhart.
Zijn manier van schilderen was ontleend aan de Haagse School.
'De Haagse School' is de benaming voor een beweging in de Neder
landse schilderkunst, tussen ongeveer 1870 en 1890. De schilders
woonden allen in Den Haag. Ze zochten hun vernieuwing in de
landschapsschilderkunst. Opvallend daarin was hun belangstelling
voor het licht. Ze schilderden met zilvergrijze en bruine tinten,
die slechts door een enkele kleurige toets verlevendigd werden.
\/an Oortmerssen wordt tot de nabloei van de Haagse School gere
kend. Hij schilderde vooral landschappen, stillevens en bloemen.
Daarnaast maakte hij ook (zelf jportretten. Een keuze uit zijn
werken wordt nu in Leusden tentoongesteld. Eerdere exposities
van hem waren in Den Haag bij Pulchri Studio, kunsthandel Van
Deventer en Mak van Waay en Roelofs.
In 1937 kwam hij na zijn vervroegde pensionering in Leusden wonen
aan de Arnhemseweg in het huis bij de brug over de beek bij Bavoort.
Daar was al een atelier, waar de schilderes Jeanne Faure ge
werkt had. Zij woonde sinds 1930 in Leusden aan het begin van de
Trekerweg. Daar bij de beek schilderde Van Oortmerssen veel en
vlug. Volgens zijn zoon moesten familieleden hem wel eens bijtijds
afremmen, omdat hij zijn schilderijen al te mooi wilde maken en
daardoor het juiste effekt verloren ging. De beek en de omgeving