170 De viering van Sint Maarten Mevr C E. Loopstra Wie was Sint Maarten? Maarten, of Martinus, werd geboren rond het jaar 316. Hij was de zoon van een Romeins officier en werd in Italië opgevoed. Hij trad in dienst van de ruiterij van de Romeinse keizer en zo kwam hij als onderofficier terecht in de Franse stad Amiens, waar zijn garnizoen gelegerd was. Van jongs af aan voelde Maarten zich aangetrokken tot de Christelijke kerk Hij bofte nogal want de Christenen waren tot die tijd streng vervolgd, maar juist in de vierde eeuw kwam daar verandering in De keizers begonnen hen te steunen en in 394 werd het Christendom staatsgodsdienst Op een winterdag, zo luidt de legende, ontmoette Martinus een halfnaakte bedelaar bij de stadspoort van Amiens, en omdat hij al zijn geld al aan aalmoezen had uitgegeven, nam hij zijn zwaard en sneed daarmee zijn mantel in tweeën en gaf de bedelaar de helft. Zijn metgezellen lachten hem uit. Maar 's nachts kreeg Martinus een droom waarin Christus verscheen met de halve mantel aan Daarop besloot hij ontslag uit de dienst te nemen en zich te laten dopen. Men heeft zich overigens wel afgevraagd waarom een heilige die bekend staat om zijn vrijgevigheid, die arme man afscheepte met een halve mantel. Waarschijnlijk moeten we hem toch niet van gierigheid betichten, een Romeins soldaat kon niet ongestraft zijn dienstkleding afleggen! Maarten wijdde de rest van zijn leven aan de Kerk. Talloze legenden vertellen over zijn wonderbaarlijke verrichtingen, zoals het uitdrijven van duivels. Zijn onbaatzuchtigheid en naastenliefde maakten hem zo geliefd dat hij in 371 tot bisschop van Tours werd gekozen. Aan deze gebeurtenis is ook een legende verbonden. Martinus, die niet eens de priesterwijding had ontvangen, zou er niet veel voor gevoeld hebben om bisschop te worden en verstopte zich in een ganzenhok. Maar de ganzen verraadden met hun gegak zijn schuilplaats en hij moest eraan geloven Dit zou de reden zijn dat de gans aan St. Maarten is gewijd 171 Martinus stierf in 397 en werd in de 5e eeuw heilig verklaard Dat hij populair was, mag blijken uit het feit dat hij beschermheilige van Frankrijk werd, een plaats die hij tegenwoordig moet delen met een concurrente, namelijk Jeanne d' Are. Zijn halve mantel(in het latijn 'cappa') werd voortaan bewaard in een speciaal gebouwtje, kapel genaamd en leeft als zodanig voort in onze taal. Een kapelaan was oorspronkelijk niets anders dan de bewaarder van de mantel van Sint Maarten. Sint Maarten werd ook al gauw buiten Frankrijk populair. Met de Franken kwam zijn verering mee naar ons land Enkele van onze oudste kerken zijn aan hem gewijd, met als belangrijkste de dom van Utrecht. Maar denkt u maar aan de Martinitoren in Groningen Elf november, de dag van zijn begrafenis, werd Sint Maartens officiële feestdag en juist die datum heeft er, denk ik, flink toe bijgedragen dat zijn feest, behalve een kerkelijk feest, een groot volksfeest werd Wat is er dan zo bijzonder aan die dag, zult u zich afvragen? Om te beginnen duurde de Adventstijd, de voorbereidingstijd voor Kerstmis, in de Middeleeuwen zes in plaats van vier weken en begon dus op 12 november. De dag ervoor, de 11e van de 11e(denk aan de Pnns-Carnavalverkiezingen), was voorlopig de laatste gelegenheid je te buiten te gaan Net zoals we nu nog Carnaval vieren vlak voor de Vasten, de voorbereidingstijd voor Pasen Ten tweede viel de 11e november in een periode die al een speciale betekenis had, vooral voor de boeren De oogst was binnen, het werk op het land was gedaan, het vee ging op stal. De druivenoogst liep af, de most, en soms ook al de jonge wijn, kon gedronken worden Tenslotte was november ook nog eens de slachtmaand. Na een lange zomer van vetmesten waren de varkens en ganzen op hun lekkerst. Wat was er logischer dan de bestaande feestelijkheden rond de oogst en slacht te concentreren op Sint Maartensdag als een soort Nieuwjaarsdag voor boeren? Alles wat je nodig hebt voor een feest was volop aanwezig: eten, drinken en vrije tijd Tegen deze achtergrond is het niet moeilijk een verklaring te vinden voor oude Sint-Maartensgebruiken: - de Sintmaartensdronk, die men hief bij het openen van de eerste vaten nieuwe wijn; - het eten van de Sintmaartensgans Een legende over gakkende ganzen hebben we daar niet eens bij nodig

Historische kranten - Archief Eemland

Historische Kring Leusden | 1993 | | pagina 5