172 En stond u ook niet altijd wat vreemd te kijken van lied-teksten als 'Sinte Maarten had een koe, die moet naar de slager toe? Het is gewoon een verwijzing naar de slacht Het bleef niet bij eten en drinken Bij een feest, en zeker een kerkelijk feest ter ere van Milde Maarten, zoals men hem noemde, vergat men ook de zwakken in de samenleving niet: de armen, invaliden en kinderen Er werd brood en geld uitgedeeld en de armen kregen toestemming bedelend langs de deuren te gaan De kinderen kregen een dag vrij en trokken rond om kastanjes, noten, appels en dergelijke op te halen, die daarna in manden boven vuren werden geroosterd Af en toe werd de mand geschud en kon men grabbelen naar lekkers 'Schuddekorfsdach' werd Sintmaartensdag dan ook wel genoemd Vuur speelt trouwens in alle culturen een belangrijke, vaak magische rol en het hoeft ons dan ook niet te verbazen dat we het tegenkomen bij de viering van Sint Maarten, als het koud is en vroeg donker. Sintmaartensvuren werden tot in de 18e eeuw in het hele land gestookt Sommigen willen een diepere verklaring en zien in de vuren Oudgermaanse noodvuren, zoals ze de Maartensgans de heilige vogel van Wodan of een Romeins ganzeoffer ter ere van de god Mars(Martinus betekent man van Mars), maar dergelijke verklaringen zijn moeilijk te bewijzen Op het schilderij van Pieter Balten, genaamd Sintmaartens-kermis, komen we een heleboel aspecten van het feest tegen. Sint Maarten is nog heel lang een spontaan volksfeest gebleven, ondanks alle verboden die rond 1600 met de Reformatie kwamen Toch verloor het feest op den duur voor volwassenen zijn betekenis De Advent ging terug naar vier weken zodat 11 november wat dat aangaat zijn speciale betekenis verloor. Slachten deed men steeds meer het hele jaar door en langzaam maar zeker namen de boeren het burgerlijke Oud en Nieuw over Een excuus om te bedelen was ook steeds minder nodig toen de welvaart begon te stijgen Tegenwoordig wordt het Sintmaartenslopen eigenlijk alleen nog door kinderen beoefend Onder leiding van volwassenen gaan ze met brandende kaarsjes in uitgeholde wortels en rapen, of, nog moderner, in papieren lampions, gaan ze als het donker wordt langs de straat Ze zingen oude en nieuwe bedelliedjes, waarin merkwaardig genoeg Sint Maarten vaak de rol van bedelaar is toebedeeld De oude liedteksten zijn voor de kinderen vaak volkomen onbegrijpelijk geworden en worden dan zonder blikken of blozen aangepast De oude smeekbede 'Sinte Maarten, wat er t koud, geef me 'n turrefie of 'n hout' doet al de ronde in de versie 'Sinte Maarten, wat is 't koud, ik lijk wel een diepvriesbout'1 173 Sint Maartensliedjes R Vroon-Roubos Bij het feest van Sint Maarten behoren liedjes het bekendste liedje hebt u in het bovenstaande artikel kunnen lezen. De volgende twee liedjes behoren daar ook bij: Sint Martinus bisschop roem van alle landen dat wij hier lichtjes lopen is voor ons geen schande Bij het langs de deuren gaan, zingen de kinderen: Hier woont een rijk man die veel geven kan veel wil hij geven lang zal hij leven zalig zal hij sterven de hemel zal hij erven God zal hem lonen met honderdduizend kronen met honderdduizend rokjes an daar komt Sint Marten an Beide liedjes komen uit het boek van dr Tjaard den Haan Onze Volkskunst, Amsterdanm 1979 Dit boek bevat allerlei zaken over volkskunst, zoals koekplanken, knipprenten, klederdrachten etc Het is aanwezig in de Openbare Bibliotheek van Leusden Ook de Leusderkrant van 17 november 1993 had een lezenswaardig artikel over de Sintmaartensviering van Annelies Heuvelink in de rubriek 'In de schijnwerper'

Historische kranten - Archief Eemland

Historische Kring Leusden | 1993 | | pagina 6