Het eerste jaar van Studiehuis "Don Bosco" (1937) 253 mogelijk. Maar net zo min als Karei V in 1528 voorbij kon gaan aan de bestaande problema tiek en machtsverhoudingen, konden de gere formeerde bestuurders zich dit veroorloven. Het oude patriciaat was veelal katholiek geble ven. Herstel van de autonomie was éen van de motieven voor deelname aan de Opstand geweest, maar welke vorm moest een autonoom Sticht krijgen? Het model was de situatie van vóór 1528. Onder het Habsburgs bestuur was de samenleving echter al ingrij pend veranderd. Deelname aan de Opstand zou de weg terug definitief afsluiten: kon het Sticht vóór 1528 nog de ogen sluiten voor het feit dat het ook toen al een speelbal was tussen verschillende invloedssferen, grofweg Habsburg en Gelre, na 1579 is er geen overle ving mogelijk zonder vergaande samenwer king met de andere opstandige gewesten. Op meer fronten was de samenleving grondig veranderd, niet alleen politiek, ook religieus: de rol van de katholieke kerk en haar institu ties was uitgespeeld. Dit had verstrekkende gevolgen voor de invloed van de kapittels in de Staten van Utrecht. In het monsterverbond dat de Unie van Utrecht mogelijk had gemaakt waren conflicterende krachten aanwezig: de kapittels zagen heel wel in dat het land het meest gebaat was bij een verbreken met de Habsburgse banden, maar voor het overige hadden zij het liefst de oude verhoudingen en religie gehandhaafd. De nieuwkomers in de politiek, de ambachtslieden wier politieke ambities sinds 1528 gefrustreerd waren en die genen die omwille van de religie hadden moe ten uitwijken, waren erop gericht hun positie en geloof zeker te stellen. Hun stond de bur gerwacht als doeltreffend instrument ter beschikking. In de internationale politieke ver houdingen van die dagen, en met name de reële dreiging die van 'Habsburg' uitging, heb ben de opkomende krachten gewonnen. Dat dit geen stabiele politieke verhoudingen heeft opgeleverd, laat zich raden. Het monsterver bond van 1579 legde de kiem voor nieuwe conflicten. Maar dat is stof voor de volgende hoofdstukken van het bovenvermelde boek. overdracht van temporaliteit overdracht door de bisschop van zijn gezag als landheer H.B.Hendriks Pater Frans Xaver Niedermayer (1883-1969) was in de dertiger jaren provinciaal van de Duitse Salesiaanse provincie, welke toentertijd reikte van Stockholm in het Noorden tot Klagenfurt in het Zuiden van Oostenrijk; en van Leusden in het Westen tot en met Hongarije in het Oosten. Hij vertelde: "Het moet tegen het einde van 1936 of het begin van 1937 geweest zijn... Dat was wel zo poëtisch! Het was de enige keer in mijn priesterleven dat ik in burger gekleed ging. Met pater Theodor Hartz (1887- 1942), toe directeur van het Salesiaans huis in Essen-Borbeck (D), die later jammerlijk in het kamp van Dachau is omgekomen, reisden we naar die stad, waar later zulk een verschrikke lijke slag geleverd is... Ja, Arnhem. Vandaar gingen we met de bus naar een notaris in Apeldoorn. Deze en pater Dury stonden erop, dat ik me in burger zou kleden, want de protestantse fami- lie aan wie het huis in Leusden (Ned.) toebe hoorde, zou wellicht ongunstig reageren, als ze zouden merken dat het huis direct door een priester werd gekocht. Natuurlijk had ik geen burgerkleding en zo werd ik meegetroond naar een naburige bak ker, een man van mijn postuur, en even later stond ik voor het eerst sinds lange jaren - ik was toen 25 jaar priester - in een burgerpakkie op straat. De koop ging door! Als provinciaal heb ik ernaar gestreefd huizen in het Noorden van de Salesiaanse provincie te vestigen. In het Zuiden zijn reeds zoveel stich tingen met allerhande doelstellingen." Op 5 maart 1937 kwam in ons Salesiaans huis in Essen-Bobeck (D) de toestemming binnen om een Salesiaans huis te openen in Nederland, te Leusden bij Amersfoort, onder de naam: "Studiehuis Don Bosco". Tot nu toe waren de gegadigden, aspirant-Salesianen, naar andere landen gegaan, zoals Italië, Frankrijk, België en Duitsland. Meestal door activiteiten van de Nederlandse Salesiaan Pater Charles Dury 1896-1988). Nederlanders Vanuit het huis van zijn moeder in Den Haag werd de Salesiaanse missieprocuur geleid: er verschenen artikelen in dagbladen en tijd schriften (b.v. De Katholieke Illustratie); er werden advertenties geplaatst. Deze adverten ties wezen verschillende jongens de weg naar de Salesiaanse huizen, b.v. de Belgische stu diehuizen te St.Denijs-Westrem, Hechtel en Kortrijk. In Duitsland waren er in 1936 een paar Nederlandse Salesianen en ongeveer 40 Nederlandse aspirant-Salesianen. Daarom was het niet verwonderlijk dat men probeerde in Nederland een Salesiaans studiehuis te vesti gen. Op zaterdag 1 mei 1937 kreeg Pater Heinrich Kremer (1888-1956) in Wörishofen (D) van Provinciaal Pater Fr.X.Niedermayer, bij wie hij op bezoek was, het verzoek, om direct na het Pinksterfeest de voorbereidingen te gaan Het Genootschap van de H.Franciscus van Sales is een r.k. religieuze congregatie, gesticht in 1859 te Turijn door de Italiaanse priester en pedagoog Don Giovanni Bosco. Hoofddoel van de congregatie is: voortzet ting van het door Don Bosco begonnen sociale jeugdwerk. Zij leidt tal van jeugdte huizen en onderwijsinstituten. Daarnaast verricht zij missie- en ontwikkelingswerk in alle werelddelen. Bron: Grote Winkler Prins Encyclopedie treffen voor de opening van het Salesiaans huis in Nederland. Pinksteren viel dat jaar op 16 mei. Woensdag 19 mei reisden Pater Th.Hartz met Pater H.Kremer 's morgens om 8.00 uur, vanaf het hoofdstation in Essen (D) naar Nederland. De aankomst in Amersfoort was tegen 14.00 uur. Daar vandaan gingen zij naar het huis van de Eerwaarde Broeders aan de Utrechtseweg in Amersfoort (St.Louis), waar zij dineerden. Daar in het huis van de Broeders ontmoetten zij de heer Vos uit Delft. Meneer Vos was lid van de commissie die het landgoed "Leusder- end" had aangekocht, uit naam van de Salesianen, om op dat terrein hun nieuw Salesiaans werk te beginnen. In de namiddag brachten zij hun eerste bezoek aan het "Instituut Don Bosco", zoals P.H.Kremer het in zijn korte kroniek noemt, dus aan het landgoed Leusder-end. De omschrijving van de eerste indruk van P.H.Kremer luidt: "Een heerlijk park (12 hectare groot), een prachtige villa". "Beneden, in het sousterrain van de villa ston den kisten en kasten en een aantal gebruikte meubelen, erfstukken van de familie Dury". Pater Ch.Dury was toen ook de leider van de Salesiaanse procuur in Den Haag, waarvan de eerste hulp kwam. Het hele vermogen bij aankomst van de direc teur P.H.Kremer was f 5,65 en dat als je moet beginnen in een practisch leeg huis. HISTORISCHE K*/A,

Historische kranten - Archief Eemland

Historische Kring Leusden | 1998 | | pagina 6