Op zoek naar het dagelijks leven Van de wieg tot het graf: de menselijke levensloop 1 a 5 4 9 7 Wie nadere informatie wil of eventuele vondsten wil melden, kan conact opnemen met de A.W.N., t.a.v. J.Wisse, Bouwheerstraat 59, 3772 AL Barneveld, tel.0342-420527 of A.P.de Boer, Frans Tromplaan 22, 3871 EN Hoevelaken, tel.033-2534729. Bij de laatste kan men ook terecht voor informatie over de A.W.N. drs.J.A. Brugman In het zweet uws aanschijns zult gij uw brood eten: voor veel inwoners van deze Stichts-Hollandse regio was en is dit de harde dagelijkse realiteit. De economische omstandigheden en de bestaansmiddelen bepaalden in belangrijke mate het leven van de bevolking. Ook de Hollanders en Utrechters van enkele eeuwen geleden leefden echter niet bij brood alleen.Het bestaan hield ook in vroeger tijd beslist meer in dan alleen het werken om het dagelijks brood te verdienen. In deze lezing wordt aandacht besteed aan enkele onder werpen uit de persoonlijke levensloop, die enig inzicht geven in de wijze waarop de toenmalige bevolking haar dagelijks leven inrichtte. Het dagelijks leven in de periode van de zeventiende tot de twintigste eeuw lijkt op het eerste gezicht een eindeloze rondedans zo ider veel afwisseling en verzetjes. Geboorte, huwelijk en dood waren de mijl palen in de persoonlijke levensloop. Deze individuele pieken en dalen en het vieren van bijzondere feestdagen, het bezoek van de kermis, de paardenmarkt en de tapperij of herberg en de deelname aan vermaken als het kaatsspel, het dobbelen en soortgelijke sporten en spelen zorgden voor enige door- brekeing van de sleur van alledag. Altijd was er de dagelijks terugkerende, schier ein deloos lijkende arbeid van zonsopkomst tot zonsondergang, voor de boerenbevolking zelfs op de "dag des Heren". Geboorte, huwelijk en sterfte herinnerden aan de wisselvalligheid en de onzekerheid van het bestaan, die zo kenmerkend was voor de samenleving van die tijd. De geboorte was een riskante aangelegen heid, die gemakkelijk fataal kon zijn. De arts of chirurgijn stond gewoonlijke niet aan het kraambed; alleen bij zeer gecompliceer de bevallingen of in laatste instantie werd een mannelijk geneesheer geraadpleegd. Het lot van moeder en kind lag in de praktijk in handen van de vroedvrouw, die door het stadsbestuur was aangesteld en meestal een examen had afgelegd. Die vroedvrouw was door praktische ervaring kundig geworden. Ondanks haar goede zorgen was de sterfte onder vrouwen in het kraambed en vooral onder kinderen - na de geboorte en in de eerste levensjaren - erg hoog, zowel als gevolg van de gebrekkige hygiëne als - naar moderne maatstaven - onzorgvuldig medisch handelen. Wanneer het kind de peuterjaren overleefde, kon het op een school van de N.H.Kerk basisonderwijs ontvangen. De katholieke jeugd was in deze tijd onmiskenbaar in het nadeel, omdat deze officiële scholen een protestants karakter bezaten en onder con trole van de protestantse kerkeraad stonden. Het enige alternatief was de gang naar een clandestien katholiek bijschooltje. Voortgezet onderwijs kon in de zeventiende eeuw in de steden worden gevolgd op Latijnse scholen, waar les werd gegeven in Afbeelding 2. Grijs aardewerk uil dezelfde periode. De versiering bestaat hier echter uit horizontale krassen, die ook wel borstelstreekversiering wordt genoemd. Afbeelding 3. Grauw grijs-geel aardewerk van mogelijk iets vroegere datum. Het baksel is vrij zacht, erg gesleten en tamelijk grof gemagerd. Afbeelding 4. De stenen bijl. gemaakt van kwartsitisch gesteente. Een zogenaamde Fels oval Beile uit het midden Neolithicum of Nieuwe Steentijd (ongeveer 3700 voor Chr.). De kap is stukgeslagen. Alle tekeningen: Jaap Wisse Van wieg tot graf Geboorte Jeugd

Historische kranten - Archief Eemland

Historische Kring Leusden | 1998 | | pagina 11