de vestibule, salons, eetkamer, biljartkamer, een kamer van 'Mijn Heer' inclusief een anti chambre een kamer van 'Mevrouw' inclu sief boudoir 'enzovoorts. Op de tweede etage waren de slaapkamers, gouvernante kamer, badkamers, gastenkamers en bibliotheek. Op de zolderverdieping tenslotte huisde het per soneel. Hier bevonden zich de bediendeka- mers, dienstbodekamers, de kamer van de gouverneur en nog wat logeerkamers. Het huis was verder van alle moderne gemakken voorzien zoals badkamers, een perspomp voor het opvoeren van water op alle verdiepingen, een stoomketel voor de verwarming, privaten en elektrische scheltoestellen. Lang heeft dit gebouw er echter niet gestaan. Het vertoonde nogal wat gebreken en het comfort liet te wen sen over. Als dan ook in 1874 Johannes Lu- den overlijdt, zal zijn dochter, Maria Susanna Anthonia, het niet lang daarna doen afbreken. Verv olgens verrees in 1888, elders op het landgoed, het nu nog bestaande Stoutenburg. Aan de Hessenweg in de buurt van de Stoutenburgerlaan ligt boerderij 'De Nieuwe Eng' van de familie Verhoef. Een steen in de voorgevel, waarin de naam C. v.d. Heuvel en de datum 8 mei 1886 is gebeiteld, laat zien wanneer en voor wie de boerderij gebouwd moet zijn. Het is een boerderij van het hallehuis type met een langsdeel41 waar aan weerszijden ruimte is voor het vee. De rechthoekige plattegrond heeft drie beuken. 811 Het woongedeelte is naar de wegzijde gekeerd. Het bedrijfsgedeelte (de deel) is van het voorhuis gescheiden door een stenen 'brandmuur'. De boerderij is gedekt door een zadeldak met wolfseinden en had tot 1990 een rieten kap. Nu is het dak belegd met blauwgrijze pannen. De dakrand aan de voorgevel is voorzien van een bijzonder fraai geschulpte windveer. Door de vele vensters heeft de voorgevel een 'open' karakter. De eerste verdieping heeft twee - overigens moderne - rechthoekige vensters. Op de begane grond hebben de vier - eveneens vrij moderne vensters - groen geschilderde luiken. Boven deze vensters is een fraaie, op het kozijn iets rond lopende, rollaag aangebracht. Tussen de eerste verdieping en de begane grond zijn drie mooi gestileerde ronde muurankers zichtbaar (rozetten). Een grijs aangesmeerd trasraam 'van ongeveer een halve meter boven het maaiveld wordt onderbroken door het raam van de kelder (uiteraard met pekelbak) en doorbreekt daar mee ietwat de verder symmetrische voorgevel. 812 De deur In de jaren 1988 - 1989 schreef de Leusdense Jan Verduin - erelid van onze kring - wekelijks een column in de Amersfoortse Courant. In één daar van signaleerde hij reeds het bestaan van 'de deur' in boerderij De Nieuwe Eng. Nu zijn deuren vooral functioneel en in de regel niet bijzon der. Maar deze deur kan bogen op een oudere leeftijd dan de boerderij zelf en heeft een op merkelijke uitstraling. Hij bevindt zich in het voorhuis en vormt de afscheiding tussen de woonkamer en één van de slaapkamers. De deur hangt in een eenvoudig geprofileerd kozijn. De verticale en horizontale delen van dit kozijn zijn verbonden met een pen en gat verbinding hetgeen wijst op een hoge ouder dom. Het kozijn en de deur zijn nu wit ge schilderd maar waren ooit donker van kleur. Het kozijn heeft een hoogte van 2,10 meter en een breedte van 1,05 meter. De deur heeft een hoogte van 2,00 meter en een breedte van 0,85 meter en heeft twee rechthoekige pane len in mooie profiellijsten. Het bovenste pa neel meet 0,52 bij 0,58 meter. Dit paneel toont in een sombere kleurkeuze een beekje. Aan de linker oever zijn lisdodden zichtbaar. Op de rechteroever staat hoogop- gaand stniikgewas. Het onderste paneel meet 0,52 bij 0,32 meter en laat eveneens in een vrij sombere kleurstelling een tafereel zien met enkele visserschuiten op zee. Vooral aan de vorm van de boeg te oordelen zouden dit bomschuiten kunnen zijn. Aan de horizon is mogelijk een kustlijn dan wel een haven hoofd te ontwaren. Omdat slechts één zeil gevoerd word kan het zijn dat de afbeelding moet suggereren dat de schepen de haven binnenlopen. Jan Verduin typeert de schilde ringen - van de overigens anonieme schilder - als een product uit de 'Haagse School'. De Haagse School was een Nederlandse kunste naarsgroep die, net als bijvoorbeeld de Am sterdamse impressionisten, ontstond onder invloed van het impressionisme.De kunste naars van de Haagse School lieten zich inspi reren door de nieuwe ideeën van vooral de Franse impressionisten. Belangrijke schilders uit de Haagse School waren bijvoorbeeld Is raels, Mauve en Mesdag. In de beginperiode was het kleurgebruik vrij somber met veel grijs tinten en werden er nevelige sluiertech nieken gebruikt. Later werd de kleur helderder en de verftoets lichter. De boerderij Wanneer een buitenstaander - meestal bij de beer des huizes - belet had gevraagd, wachtte men in de antichambre alvorens toegelaten te worden tot de 'kamer van Mijn HeerDit was uiteraard een fraai ingerichte kamer opdat de bezoeker tij dens het wachten flink onder de indruk konden ra ken van de status van de bewoner. Privé vertrek van de vrouw des huizes dat meestal zeer verfijnd was ingericht. J Langsdeel is de, in de lengterichting van de boerderij lopende, werkruimte van een boerderij. Een trasraam is een muurgedeelte vanaf de fun dering tot boven het maaiveld, gemaakt van een betere steensoort en specie en dient ervoor om op trekkend en doorslaand vocht legen te gaan. mpressionisme is de benaming van een uiting in de schilderkunst die rond 1870 ontstond. Tot die tijd was het uitgangspunt van schilders voorname lijk om de realiteit zo nauwkeurig mogelijk te be naderen. Door de komst van o.a. de fotografie hoefde dat niet meer. Immers met één druk op de knop kon de realiteit exact vastgelegd worden. Kunstenaars voelden zich daarom steeds vrijer om hun (vluchtige) persoonlijke indruk (impressie) weer te geven. Een fijn afgelijnde te kening van voorwerpen werd vervangen door los naast elkaar geplaatste snelle kwaststreken of puntjes. Voorts zorgde de uitvinding van de tube ervoor dat er meer buiten geschilderd kon wor den. Het schilderen in de vrije natuur met als on derwerp diezelfde natuur werd de trend. Verte genwoordigers van het impressionisme zijn bij-

Historische kranten - Archief Eemland

Historische Kring Leusden | 2005 | | pagina 10