Op de draaitafel Het woord is aan u FOUTIEF OPROEP VAN DOLLE MINA AKTIE BIAFRA Aan de bejaarden in Leusbroek Inspraak wel nuttig, maar... Kerkdiensten JEUGDDIENST IN DORPSKERK LEUSBROEK Caravelli Aue je t'aime The best of the marmalade Elephants Memory Taste: On the boards Cabaredaria Family A song for me The Underground All Stars -Johnny Wintel* drie kanten Op de korte toer... DONDERDAG 12 FEBRUARI 1970 Open brief aan de redactie Geachte redactie, Omdat ik mij pas enkele weken in de gemeente Leusden bevind, heb ik my ge haast kennis te nemen van de plaatse lijke gebeurtenissen en aangelegenheden, waarby ik veel steun heb ondervonden van uw wekelykse uitgaven. Uw nieuws is voor een weekblad re cent. afgestemd op de plaats van ver schijnen en bepaald goed geredigeerd. Echter moet mij thans van het hart - ik ben geen beroeps ingezonden-stukken- schrijver dat er door u een niet te on derschatten, misschien wel te begrijpen vergissing is begaan in uw editie van don derdag 5 februari j.l. Ik bedoel de en quête en met name het ln genoemde edi tie afgedrukte formulier. Het gaat hier om een politieke zaak en ik heb met be langstelling uw gedetailleerde verslag ge lezen van de discussies over het politiek café. waarbij menigeen voorstander bleek te zijn van direct contact van de burgerij met bestuurders en raadsleden, maar waarbij de vorm waarin veel stof deed op waaien. Een zeer nuttige, maar politiek gesteunde discussie. Nu kan ik, zonder dat van mijn bewe ring maar het minste onwaar Is, tot mijn grote genoegen overigens, mededelen, dat ik geen enkele voorkeur voor politiek of partijen heb. Ik ben zo kleurloos als Ijs en de politiek laat my dan ook Siberisch. Maar met de goede bedoelingen die u heeft om van de burgerij te kunnen ver nemen hoe zy over een tiental door u op gestelde vragen denken begaat u een ka pitale misser. Immers een enquête moet in de eerste plaats objectief z(jn en deze objectiviteit wordt verkregen door willekeurig geko zen personen een aantal van te voren on bekende wagen ter beantwoording voor te leggen. De betrouwbaarheid vereist tevens dat ieder éénmaal een vragenlijst invult en dat die ingevulde vragenlijst onder de hoede van de enquêteur terug gaat naar de organisatoren. Maar als men een enquêteformulier gaat afdrukken in een krant, dan is de weg open voor niet zo heel slimme door- NIEUWE PLATEN, BELUISTERD EN BESPROKEN Voor de bezitters van een Hifl-stereo- pickupinstallatie of van een gewone mono-pickup, die "knettergek" zijn op alles wat populair instrumentaal be treft. heb ik weer goed nieuws. Het be treft een nieuwe stereo-langspeelplaat van het orkest van Caravelli. u weet wel die Italiaanse Fransman, die al zoveel platen heeft volgespeeld met schitteren de (orkestrale) populaire muziek. De nieuwe LP, onder de titel Que Je t'aime in de Apollo-serle door CBS In Neder land in de handel gebracht, biedt weer een keur van geselecteerde songs, die stuk voor stuk uitblinken door een per- fekt arrangement en vrijwel allemaal in melodie worden gesteund door achter grond-koren. Wat dat laatste betreft: niet altijd is het gebruik van een derge lijk koor een treffer. Immers, instru mentale platen hebben juist wat het populaire genre betreft als voordeel dat er niet bij gezongen wordt. De mu ziek moet het doen. Liefhebbers van dit genre zullen daarom een beetje met die koorzang in him maag zitten. Maar dit bezwaar weegt toch niet op tegen de totale indruk van de plaat, die zonder meer uitstekend is. Enkele nummers Je'taime mol non plus (van Serge Gainsbourg en Jane Birkin), L'An 2005 (naar In the Year 2525), Les Champs- Elysees (om met Johnny en Rijk te spreken: Waterloo-plein), Alors Je chan- te (Rika Zaral maakte er een hit van), Aquarius (Hair) en de titelsong Que je t'aime. Warm aanbevolen! (CBS stereo S 7-63832). "Lovin' Things" was de eerste song van de Britse groep "The Marmalade", die hen in de hogere topregionen bracht, dankzij producer Mike Smith, die het zijne bijdroeg tot de sound, die zij na dien nog zo vaak met succes brachten. Hun laatste plaat, voordat hun kontrakt met CBS afliep, was "Butterfly". Na dien, bij Decca, gooiden ze opnieuw hoge ogen met hun "Reflections of my life", waarmee ze momenteel hoog op de vaderlandse hitlijsten prijken. De platenmaatschappij CBS heeft nu te recht een verzamel-LP van de Mar malade uitgebracht onder de traditio nele titel: The best of the Marmalade. (CBS stereo SPR-36). Op deze plaat een verzameling van de beste liedjes, hoewel het misschien nog aanvechtbaar is wat onder de beste liedjes wordt verstaan, want hierover kan men uiteraard van mening verschil len. Voor de talrijke fans van the Mar malade behoeft het echter geen lang be toog: He$ 1$ eog su^er-plaat. denkertjes, die veel kranten verzamelen de vragen beantwoorden en aan u terug sturen. Dit zou geen ramp zyn als het om ba bykleertjes ging, maar wel nu het om politieke zaken gaat, althans nu de mo gelijkheid open ligt om hiermede politieke stunts uit te halen, die misleidend kunnen zijn. Gesteld dat b.v. de V.V.D. veel formu lieren te pakken weet te krijgen en de vragen zo beantwoordt dat het in haar politieke straatje te pas komt! Dan zeg gen de politiekellngen van de V.V.D. „Kijk, hoeveel mensen erover denken zo als wij." En gesteld eens, dat D '66 ook zoveel formulieren weet te verzamelen, alles naar eigen politiek inzicht Invult, maar - bewust - verzuimt kleur te bekennen in het alleronderste vakje van het formulier! Wat zeggen dan de politiekellngen van D '66: „Kijk eens, zelfs de kleurlozen den ken zoals wy." En tenslotte, redactie, neem het gekke geval dat u of een der uwen het restant van uw oplaag van donderdag 5 februari gebruikt om ztfn mening te etaleren. Ik zou er niet aan moeten denken. Tot mijn spijt, geachte redactie, moet ik tot de conclusie komen, dat, wat ook de uitslag zal zijn te zljnertijd, deze onbe trouwbaar en niet objectie* zal kunnen zijn. U heeft het goed bedoeld, maar u heeft de foutieve manier gekozen. Een manier die de politici tot oneeriyke concurrentie uitnodigt. En op dit punt hoef je maar één vin gertje uit te steken. Tevreden, als Immer, met myn onge bondenheid. Mr P. F. J. Af. VAN VONDEREN. Advocaat en procureur. COMMENTAAR REDAKTIE Wy zyn het gedeeltelik met de geachte briefschryver eens. Er zit inderdaad het gevaar in. Voor ons betekende het echter een steekproef. Het ging ons in eerste instantie om de reakties, die onmiddellijk na verschijnen van het desbetreffende nummer, by ons binnenkwamen. Dit zyn spontane inzendingen, omdat de tyd voor overleg gewoon te kort was om georga niseerd te kunnen zyn. Naast het blijkbaar onverslijtbare succesnummer (van Lennon en McCar- ney) "Ob Ia dl ob la da" bevat deze langspeler nog elf andere songs. WIJ noemen er enkele: Lovin' Things, I see the rain, Man in a shop, Walt for me Mary-Anne, Butterfly en Bob Dylan's "Mr Tambourine Man". Alle9 bij elkaar een fleurige verzameling van fijne me lodieën, gesteund door bet orkest van Keith Mansfield. Aanbevolen! Stan Bronsteln, Rick Frank, Myron Yules, Richard Sussman, Richard Wil liam "Chester" Ayers, John Ward en Mlchal Shapiro. Dat zijn ze, samen de Amerikaanse groep Elephants Memory. Deze zeven-mans groep (eigenlijk zes man en een vrouw) maakt bijzondere muziek. Zij representeren, lezen wij er gens, twee generaties: Jazz en rock. ZIJ vertegenwoordigen twee Ideologieën, dat van de rebel, en dat van de lieve wereld. Hun muziek is bard, dan weer zacht, ingewikkeld en simpel, krachtig en teer, hun muziek Is modern. Bij het beluisteren van hun langspe ler. die eenvoudig de naam draagt van de groep zelf, is het inderdaad een vrij exacte omschrijving van wat Elephants Memory brengt. Er gaat een aparte be koring van uit. De muziek Is sterk af wisselend met enkele besliste uitschie ters. Uitschieters zijn dan "Band of Love", "Crossroads of the Stepping Sto nes", "Super Heep" en in mindere mate "Hot Dog Man" en "Jungle Gym at the Zoo". Ik kan u alleen maar aanraden bij de platenhandelaar eens te gaan luisteren. En let dan te\ens eens op de uitstekend verzorgde, misschien ietwat mysterieus- sexy hoes van de naakte (beschilderde groep) verwerkt ln de afbeelding van een olifant. In uitstekend stereo op Buddah Re cords, 203 022. Uitstekende blusey-muzlek van de En gelse groep Taste op hun nieuwe lang speelplaat "On the boards". (Polydor stereo 583083). Taste, bestaande uit het driemanschap Rory Gallagher (zang, gitaar, harmonl- ka en alt-sax), John Wilson (drums) en Richard McCracken (bas-gitaar), maakt met "On the boards" een plaat, die ln het momenteel vrU uitgebreide arsenaal van zwarte en witte bluesplaten zeker een plaats verdient. Ook al zeggen som migen, dat het blues-tijdperk voorgoed is afgesloten, de steeds aanhoudende stroom nieuwe blues-muzlek bewijst eigenlijk wel het tegendeel zolang het publiek dit genre muziek blijft kopen en waarderen. Taste draagt daartoe bij met hun ge ïnspireerde muziek, waarin ln enkele nummers de alt-sax van Rory Gallagher op schitterende wijze domineert, zoals in het lange "It's happened before, itH happen again", met daarbij niet te ver geten het ondersteunende drumwerk vail John Wilson. Wat langzamer, minder hard werk Is te beluisteren ln het overigens fijne "If the day wa9 any longer". Ook heel fijn om naar te luisteren is de titelsong van de plaat "On the boards", een rustige melodie. Kortom: On the Boards, van Taste, ls een plaat, die het kopen waard Is. Blues-liefhebbers: op naar de platen winkel. Geachte redaktie. Naar aanleiding van uw aanmoedigin gen in de Leusder Courant voor het ver krijgen van reakties, hoop ik, dat u het onderstaande artikeltje zult willen plaat sen. „De vrouwenemancipatie en de aktie- groep „Dolle Mina"." In de geschiedenis der Grieken kennen we de Gouden Eeuw van koning Hammu rabi. HIJ tekende een wet, waardoor de vrouw handelskontrakten moch* sluiten. Iets wat in Nederland pas kan sinds enkele jaren. De strijd voor vrouwen emancipatie begint in Nederland om streeks 1800. Florence Nightingale stichtte in haar tijd reeds een vcrpleegstersklasse. In 1878 werd Aletta Jacobs de eerste vrouw, die een doctoraal examen haalde. Sinds 1880 kennen we twee groepen. De groep van Aletta Jakobs tracht binnen de bestaande maatschappij de vrouw vrijer te maken. Als in 1919 de vrouw het aktieve kiesrecht krijgt zakt deze groep als een pudding in elkaar. Als blijkt dat op de formule „gelijkheid" geen prakti sche gelijkheid volgt, ontstaat de groep der socialistische vrouwen onder leiding van Wilhelmina Drucker. Aan deze naam is de huidige beweging voor vrouwen emancipatie „Dolle Mina" dan ook ont leend. In 1945 hadden we de eerste vrou welijke minister, mej. dr. M. A. M. Klom- pé. Op 1 januari 1957 trad de wet in wer king, die een opheffing betekende van de handelingsonbekwaamheid. Nu zegt u „de vrouw ls geëmancipeerd, ze wordt niet meer uitgehuwelijkt, ze kan dokter worden en tandarts. „Dat is waar, maar: waarom kan je dan de vrouwelijke dokters op je vingers aftellen? Waarom vragen meisjes alleen op schrikkeldag een jongen? Waarom zijn maar tien van de 150 kamerleden vrouwen? Een werkelijk geemancipeerde vrouw is nog steeds geen regel, doch uitzondering. Ook wat de op leidingsmogelijkheden betreft is het meis je ten achter gesteld. Alleen op de verkiezingsdag zijn man en vrouw gelijk. Maar in de vier tussen liggende jaren zit ze in haar gevangenis. De kinderen, haar echtgenoot, haar huis en de sleur. Een vrouw moet van alles zijn. Doch zij betaalt méér belasting, ze verdient ook minder als ze werkt. De vrouw wordt dus gediskrimineerd. Dit alles ls niet alleen een vrouwenprobleem. Het gaat ok de mannen aan. Sinds de vergadering van „Dolle Mina" op 5 fe bruari 1970 zijn diverse werkgroepen op gericht, die akties moeten gaan voeren. Enkele akties die worden besproken zijn: wasserijen tegen kostprijs, gelijke lonen, verplicht basisonderwijs tot 16e jaar, de opheffing van culturele achterstand ont staan door sociale omstandigheden van bepaalde bevolkingsgroepen, aantrekkelijk maken van sociaal werk, vanaf de crèches een gelijke opvoeding. Ondergetekende zit in de werkgroep van de crèches. We willen creches ook en kele dagen in de week. Zoals u leest is er nog veel, heel veel te doen. .Als u nog meer weet en u aan wilt sluiten, neem dan kontakt op met de schrijver van dit artikel of met het hoofdadres: Nieuwe Keizersgracht 19 Amsterdam, telefoon 020-239196. Hoogachtend, Bert van Middelaan p/a Liendcrtsed**eef 66 AMERSFOORT Noot van de redaktie: Zonder nil op de standpunten van Dolle Mina in te willen gaan( hier komen we later misschien nog eens op terug), wil de redaktie de geachte briefschrijver toch nog op een geschiedkundige onjuistheid wijzen. Koning Hammocrabi was geen Griekse, maar een Babylonische koning, die leefde 1700 jaar vóór Christus. Hij heeft inderdaad veel gedaan om de sociale en economische toestanden in zijn land te verbeteren en is daar aardig in geslaagd. Hij werd vooral befaamd door zijn zoge naamde .wettencodex". Opvallend is de gelijkberechting van de rouw. Verder heeft de geachte briefschrijver het over de opheffing van de culturele achterstand van bepaalde bevolkingsgroe pen. Het komt ons voor, dat dit niets te maken heeft met het „Dolle Mina"-pro- bleem. Dolle Mina begeeft zich hiermee op het terrein van de aktie Tomaat. Geachte redactie Betreft uitslag Puzzel Biafra. Onder „En tenslotte" wordt vermeld „de uitslag vindt u in de krant van vandaag" Helaas kan ik de uitslag niet vinden, wel de opbrengst en de prijswinnaar Volgens de A'foortse Coarent zou de oplossing zijn .Leusden geeft voor Biafra'. Ber ik nu zo dom of zit er iets scheef. De letter t van „geeft" komt volgens mij niet voor in de Puzzel. U kunt mij ant woorden via de courant, maar zonder naam. Een lezer Noot van de redaktie: U heeft gelijk. De oplossing werd niet in ons vorige nummer genoemd, wel de prijswinnaars. Toch is de oplossing wel degelijk: „Leusden geeft voor Biafra". De t vindt u, wanneer u een ander woord van negen letters bedenkt voor: vervoer. Da* is: transport. Mijne Heren, Vriendelija verzoek 'k U het volgende te willen opnemen in de Leusder Courant van 12 februari a.s. AAN DE BEJAARDEN VAN LEUSBROEK In tegenstelling tot Hamersveld en Ach terveld wordt er in Leusbroek tot dus verre weinig gedaan voor of met de be jaarden. Wellicht is het mogelijk te komen tot enige vorm van liejaardenwerk indien daarvoor belangstelling zou bestaan. Gaarne zouden wij van U hore: of U het prettig zou vinden als er in Leusbioek wat aktiviteit op dit gebied zou komen. Wilt U dan schrijven of bellen naar: Mevr. L: Schnciders-Schönau van Diepcnheim Scheltuslaan 5 Leusbroek, telefoon 19561 Mevr. M. J. B. Noordenbos van de Wiel Willem de Zwijgerlaan 6 Leusbroek, Telefoon 16516 Geachte redaktie. Met belangstelling heb ik uw uitvoerig en helder verslag gelezen in de Lrusder Courant van 5 februari jJ. over de diskussie die gehouden is in het Ros Beyaart op 28 januari j.l. over een politiek trefcentrum in onze gemeente. In dit verslag is, waarschijnlijk door de snel heid, waarmee de diskussie is gevoerd, een kleine oneffenheid geslopen, die ik toch belangrijk genoeg vind om op terug te komen. Ik citeer de betreffende passage: „Overigens vond de heer Bljleveld het woord „inspraak een zwaar modewoord". „Ik geloof daar niet zo erg in. Volgens mij is het meer een kwestie van de „de zaken niet begrijpen", dan van .inspraak willen' Daarom is een diskussie na de raadsver gadering ook zo bijzonder nuttig. Men kan dan nader geïnformeerd worden over de behandelde materie. Bovendien is een raadsbesluit nooit onherroepelijk, zoals de heer Van Spaendonck suggereert." Zo heb ik het op deze diskussie-avond niet gezegd. Mijn mening is deze, dat ik niet geloof dat werkelijke inspraak moge lijk is, als men niet precies begrijpt, hoe de gemeentelijke problemen in elkaar zit ten. En dit begrip kan men, geloof ik, het beste krijgen, wanneer men de raadsver- i gaderingen bijwoont en daarna hierover kan discussiëren met de raadsleden. Maar hoe moet het dan met die inspraak, als het raadsbesluit tl genomen is, zou men zich kunnen afvragen. Dat 'n raadsbesluit nooit onherroepelijk zou zijn. heb ik be slist niet gezegd. Ik heb wel gesteld dat de raadsleden door diskussie na afloop van de vergadering, na verloop van tijd steeds beter gaan weten wat de kiezers willen, en daar ongetwijfeld bij volgende raadsbe sluiten rekening mee zullen houden. Dat leek mij de meest zinvolle wijze van in spraak, inspraak die ook ik graag zie verwezenlijkt. Met gevoelens van de meeste hoogach ting, mr. W. H. Bijleveld, Leusden. ZONDAG 15 FEBRUARI 1970 ACHTERVELD: R.K. Kerk maandag t/m zaterdag 8 u.t zaterdag. 19 u.: Avondmis, zondag 8 u.: Hoogmis; 10 u.: (Neder- landse tekst); 18 u.: Lof. HAMERSVELD: N.H.K. 10 u.: ds Overduln uit Utrecht; 19 u.: ds van Dop uit Amersfoort. R.K Kerk za 7 u.:; u> 1 3U en t) u.: Hoogmis; 11 en 6.30 u.: H. Lof. LEÏTSBROEK N.H.K 10 u.: os Kuiper; 18.30 u.: ds Visser uit Amsterdam, jeugddienst. R.K Kerk: Huize Don Bosco: 8.30 en 10 u.: Hoc»gmls; 11.30 u.: AMERSFOORT: G K Nieuwe Leusderkerk* 10 u.: ds Dikema uit Wolfheze; 17 u.: ds Zeijl uit Baarn. Opstandingskerk: 9.15 u ds Schoten; 17 u.: ds Bavlnk uit Baam. VERANDERDE KERKDIENSTEN HAMERSVELD De \erkdienstcn van de Rooms Katholieke Kerk te Hamers veld zijn gewijzigd. De juiste tijden zijn nu: Heilige missen op zaterdag 7 uur, zon dag 7.30 en 9 uur (H. Mis) 11 uur, 5.30 uur n.m. en 6.30 uur n.m. (Lof). LEUSBROEK Zondagavond 15 fe bruari aanstaande zal voor de eerste maal een jeugddienst gehouden woiden in de Nederlands Hervormde Kerk aan de Arn- hemseweg te Leusbroek. Dominee H. A. Visser van de Wcsterkerk te Amsterdam za! in deze eerste jeugd dienst voorgaan. Het Ambonnezenkoor uit Culemborg. dat onder leiding staat van mevr. Peilouw, zal muzikale medewerking aan deze dienst verlenen, alsmede dc heren Van Surksum en G. Vaarkamp, die het orgel respectievelijk de trompet bespelen. Het thema van deze dienst, waarvoor veel belangstelling verwacht wordt van zowel jongeren als ouderen, luidt: „De nood der wereld. Wat God doet, W'at doen wij?" MTEDISCHE DIENST WEEKEND 14-15 FEBRUARI 1970 LEUSDEN: Voor de praktijken vun dr Boersema, LanUnk en Den Tomrr Arts: dr Lantlnk, B de Beaufortweg 61. Hamersveld. tel 03496-210. De grammofoonplatenmaatschappij Phonogram heeft de laatste maanden ontzettend veel gedokterd aan de image- verbetering van het Nederlandse caba ret, waarvan werd verondersteld, dat het op sterven lag. Niets is minder waar, wat in de afgelopen maanden weer overduidelijk is bewezen. Een grote stroom van sprankelende cabaret platen vertelde gelukkig andere taal. Het Nederlandse cabaret is allesbehalve dood. Wie na deze reeks platen nog steeds niet overtuigd Is, kan het beste de nieuwe LP "Cabaretaria" kopen, wel ke door Phonogram is uitgebracht met een selectie van liedjes uit het Neder landse cabaretleven, zoals van Jaspcrina de Jong, Gerard Cox, Adèle Bloemen- daal. Henk Elsink, Mimi Kok, Willy Albertl, Carry Tefsen, Paul van Vliet, Lisclore Gerritsen, Ramses Sliaffy, Len ny Kuhr, Herman Tholen en Elsje dc Wijn. Men kan zich bij het beluisteren van deze plaat wel afvragen en terecht dacht ik, wat een Willy Albert! en Carry Tef sen (De man van la Mancha) met caba- et hebben te maken en dan kan men ook nog twijfelen aan Le troubadour met groot orkest als cabaretliedje, maar alia, voor dc rest is het fijn entertain ment van Nederlands neusje van de cabaret-zalm. Compleet met "Mens durf te leven" het onverslijtbare succes van Dirk Witte in een vertolking van Karei Tholen en het carnavaleske "Karei" ge zongen door Elsje de Wijn. En niet te vergeten Henk Elsink, die op de sextour gaat met "Nudlstenkamp" Toch geeft deze plaat geen volledig beeld van het Nederlandse cabaret. Wim lbo heeft, dacht ik, nog teveel gekeken naar het verleden en te weinig naar de toekomst, want het nieuwe cabaret-ta lent (zoals "Hollands hoop in bange da gen" (Bram A Freek), Seth Gaaikcma, Rlents Gralcma en anderen) ontbreekt. Misschien dat een dergelijke plaat (des noods een serie) waarop alle Nederland se cabaretiers en cabaretières Iets doen, door de gezamenlijke platenmaatschap pijen eens gerealiseerd kan worden. Ook kan er. mj„ wat meer gedaan worden aan nieuw, nog vrijwel onontdekt talent. Voor zover dat nog niet is gebeurd houden we het voorl pig maar op Ca baretaria, op Philips-stereo-861 811 LCY. Bert Vos. Met een uitstekend Drowned in wlne begint de Engelse groep "Family" de formidabele langspeler "A Song for me" en de plaat eindigt aan de achterzijde met een lang, niaar al even steengoed nummer, namelijk de titelsong "A song for me". Daartussen zitten dan nog ne gen andere Family-songs, dio op een schitterende wijze, met goede improvi saties, de luidsprekers uitkomen. Family: Roger Chapman (zang en slagwerk), John Whitney (gitaar, banjo, orgel). Robert Townsend (drums, slag werk. harp), John Weider (gitaar, viool en dobro) en John Palmer (plano, fluit) heeft met "A song for me" een lang speelplaat gemaakt, waarvan zowel pop als blucsliefhebbers kunnen watertan den. Sfeervolle, geïnspireerde muziek met hoofdzakelijk nummers, geschreven door het duo Whitney en Chapman. "I was waiting, I was singing; I was smiling, I was walking; I was crying, I was stumbling; I was talking, I was shouting", (ik wachtte, ik zong; ik lach te en ik liep, ik huilde en ik struikelde; lk praatte en ik schoot). De beginregels van de vier coupletten uit "A song for me", ditmaal gemakkelijk na te lezen, want de platenmaatschappij ls zo attent geweest om de volledige teksten bl1 te sluiten. Iets. wat beslist eindelijk eens een gewoonte dient te worden voor alle buitenlandse platen. "A song for me". Ik geloof dat het ook "a song for you" is. En méér dan één. (Reprise RSLP 9001 stereo). "Extremely Heavy" ls de titel van een LP, gemaakt door de west-coast-forma- tie met de alleszeggende naam 'The Underground All Stars". Volgens de tekst op de achterkant van de hoes (voor wie Engels kan lezen) vertelt, dat de "Underground All Stars" een verza meling musici is uit allerlei vooraan staande groepen. Zij kwamen en verlie ten de opname-studio's ln Hollywood onherkenbaar gemaakt door zwarte maskers. Wel is bekend, dat de drum mer uit Memphis komt, twee gitaristen uit Engeland en Greenwich Village. Maar verder? De hoes zelf is gehuld ln een mysterieuze waas van zwart met grijze doodskoppen. Een letterlijke underground-groep dus, die echter wel weet wat muziek maken is. Dat bewijzen ze overduidelijk in nummers als The Hunter, van B. T. Jones, Norwegian Wood (van Lennon en McCartney), Louie, Louie (van Bar ry). Don't Fight it (van Wilson Pickett en Steve Cropper). Get Back (ven Len non en McCartney), I'll be your baby tonight (van Bob Dylan), Crab this thing (van Steve Cropper) cn Happy Meadow Trail Dance, van Kim Fowley, die tevens deze plaat produceerde. Extremely Heavy", van de Under ground All Stars is een pla3t om toch even naar te luisteren. Goed te luiste ren. Wellicht betekent dat kopen. (DOT-records DLP 25964). Jimi Hendrlx vindt ze fantastisch, ln Amerika is bet een sensatie. Kranten spreken van een superstar. Wie of wat? Het is de groep van Johnny Winter en ook in Nederland zijn platen van hen verkrijgbaar. In ieder geval liet dubbel album "Second Winter" met twee lang- spelers, waarvan de tweede slechts één kant heeft, de andere ls blanko. Ook al een ongewoon verschijnsel, evenals Johnny Winter misschien een ietwat on gewoon, maar toch fascinerend ver schijnsel ls ln de wereld van de pop. De reden, waarom er slechts drie kan ten zijn volgespeeld en niet vier Is heel simpel. Toen men begon met het maken van opnames en men ging selecteren om tot één langspeelplaat te komen, bleek de voorraad goede songs zo groot te zijn, dat één plaat niet voldoende zou zijn. Dus: een derde kant erbij! En dat voor de prijs van één LP (ƒ19,90). De muziek van Johnny Winter is in Neder land nog niet zo erg bekend, misschien alleen onder de super-fanatieke blues enthousiasten, die ALLES op het gebied van blues ln hun bezit hebben. Toch zal Winter het waarschijnlijk ook in Nederland wel gaan doen. Zijn muziek en zang heeft er alle kwaliteiten voor. Opwindende, opzwepende blues muziek. Met onder meer "verblueste" oude nummers, zoals de rocker "S' pin' and Slidin", Johnny B. Goodie, Miss Ann cn niet te vergeten een uitstekende versie van Bob Dylan's "Highway 61 Revisited". Voeg daarbij zeven nieuwe Johnny W'lntcr-composlties cn men heeft het album "Second Winter" in banden. Muziek en zang van Johnny Winter (zanfe gitaar en mandoline), Edgar Winter (piano, orgel, al. ax en harpsichord), "Uncle" John Turner (slagwerk) en Tommy Shannon (bas). (CBS stereo dubbelalbura (drie kanten) S-66231). O In bet televisieprogramma "Kort en klein" zong Martin Brozius het lied je "Vandaag of morgen". Polydor zette het op een single, met op de achterkant "Auw!" In deze tijd van carnaval mis schien een liedje, dat eventjes Iets méér Inhoud heeft dan al die andere mee zingers en knallers. Ook al moet u er ook weer niet té zwaar aan tillen. (Polydor 2050011). 6 De groep Amsterdam maakt aar dige muziek en dat is te horen op de single Blue Steel 44, met op de achter kant "Indian Pipe". Als ik me niet ver gis, zijn ze al eens te zien geweest In een TV-programma. Wellicht krijgen we In dc toekomst nog meer van deze Ne derlandse groep te horen en te zien. De twee nummers zijn in Ieder geval van D. van Os, waarmee lk alleen maar wil zeggen, dat de groep het zoekt In origi nele nummers, niet in cover-versies. En dat is een goed teken. (Polydor 2030U05). Charles Aznavour is favoriet bij tal van mensen. Voor hem een grandioos goed Epeetje met "Non Identifié, Les Faux, Alors je derive cn y'Avait done pas de quoi". Vier eigen nummers. Az navour wordt begeleid door het orkest van C. Denjean. Kopen dat plaatje! Het is de moeite waard! (Barclay 71389). Q Gene Pitney maakte een aardig plaatje. Op de A-kant: She lets her hair down, met op de achterkant I remem ber. Voor de liefhebbers. (CBS 4676). O "A woman's way" zingt Andy Wil liams en daarmee verovert hij waar schijn'Ijk opnieuw de harten van tal van fans, die zweren bij zijn stem. Nou, niets op tegen Op de achterkant: What ain living for. (Op CBS 4622). 9 Georgle Fame, wie kent hem niet na zijn Bonny and Clyde? Zijn nieuwste single: Seventh Son, met op de achter kant: Fully Bocked. Of dit plaatje iets zal bereiken ln de vaderlandse hitpa rade, durf ik niet te zeggen. Een klein kansje zit er misschien wel In. (CBS 4695). 9 Christine Perfect. Of ze ook per fect zingt kunt u zelf beoordelen op haar single "When you say, met op de achterkant No road is the right road. Persoonlijk vind ik het een aardig plaat je, waarbij opvalt, dat dc melodieuze voorkant sterk kontrastreert met de forsere aanpak van de flipsldc. Welk nummer ik het beste vind is nog de vraag. Het ligt geloof lk meer aan de stemming waarin je verkeert op liet mo ment dat Je luistert. (Blue Horizon 57 3165). 9 Clivc Sands: "Avery lonely Man", met op de achterkant "You n: :!e me what I am". En zo is dat nu mr.ar net, Clive! Een uitstekende plaat. Een poten tiële hit. (CBS 4672). r irk Lindsay, van Paul Révère A ders, maakte met "A jna" een Ui ter cn dingt eveneens mee naar 'n i _ats op de hitlijsten. On r'e achter kant: Man from Houston. O n fijn nummer! (CBS 4699). Q Tenslotte een nieuwe single van Johnny Cash en zijn vrouw June Carter. Twee nummers van de langspeelplaat: "Kello. Tam Johnny Cash": If I were a carpenter van Tim Hardin, met op de achterkant "Cause 1 love you", een num mer van Cash zelf Wie weet, wellicht is er binnenkort nog een plaatsje vrij ln dc toptwintlg? (CBS 4754). SINGELIER

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1970 | | pagina 5