Op de draaitafel Kappie en het geheim van de schatkist Voor de balie: GEVECHT OM B.T.W. Louis van Dijk speelt Lennon/ McCartney Los Incas medits Amerique du Sud WOUTJE WACHT OP HET WONDER Thanks: LP van Vincent Edwards Chicken Sliack Tom Rush Trees: The Garden of Jane Belawity Pig Iron Miles Davis: Bitches Brew Op de korte toer DONDERDAG 25 JUNI 1970 NIEUWE PLATEN, BELUISTERD EN BESPROKEN VOOR HET EERST kwam de nieuwe belasting op de toegevoegde waarde gisteren voor de groene tafel. Want op de elfde van de elfde in 1968, omstreeks elf uur elf namiddag trad Dorus uit de Raad van Elf toe op de kastelein van het etablissement dat door de Carnavalsvereniging "De leste fles" was uitverkoren voor de ware leut op Vastenavond. „Tweemaal zoveul vroegtie slobber, en daar overheen nogges de beetee- wee!" klaagde deze clubpenningmeester D. t. W. „Misschien werd u er zélf mee bedoeld?" informeerde de politierechter. Maar Dorus Kwaadbloed wist wel beter. De kroegbaas had zich na de dolle pret van voorgaand carnaval ook al fiks verrekend in het eigen voordeel en een aantal pilsjes dubbel geturfd op de bierviltjes. „Gelukkig hewwe nog een partijtje blanco viltjes kunnen laten aanrukken voor sluitingstijd!" verklapte de nijdige verdachte, „anders had de kas nogges te kort 'schoten." „Hoor die bedriegers nou 'ns effe!" kreet de caféhouder. De hamer klopte. „Wie is't er hier de bedrieger?" vroeg desondanks de gedaagde Dorus. „Wie staat er voor de rechter?" klonk het terug uit de getuigenbank. De hamer roffelde steeds harder „En wie zou d'r moeten staan?" schreeuwde D. t. W. er overheen. „En nou de koppen dicht!" riep de rechter, ,,'t is hier de kroeg niet!" „Jammer genoeg niet, nee. Tc Heb *n dorst als een zwanger nijlpaard" zei het lid uit de Raad van Elf, die vóór de zitting al had lopen zoeken naar een tapkast of kantine. „Het ging over b.t.w." begon de politierechter. Ja, hier staan ik" zei D. t. W. „Caféhouders vallen ook onder de omzetbelasting, dus als er een prijs moest worden opgegeven voor zaalhuur na 1 januari, dan moest er b.t.w. worden bijberekend." „Maar niet de dubbele zaalhuur." .Daarover had u kunnen klagen bij het ministerie van economische zaken. U hebt niet het recht iemand met een bierglas op z'n hoofd te slaan als een offerte u niet bevalt. Of slaat u de groentenman ook met een fles op z'n kop als de aardappelprijs weer gestegen is?" „Welneedan grijp ik 'n kokosnoot." „U had zeker ook elf glaasjes op?" „Zo'n dertien denk ik. Allemaal van "De leste fles", hè." „Die fles heeft al heel wat onheil aangericht. Als ik uw strafblad zo eens bekijk, hebt u wel méér op uw geweten dan een pats hier en een lel daar „Is carnaval d'r om te drinken of niet?" ,,'t Was de elfde nog geen carnaval" overwoog de rechter, maar hij werd van verschillende kanten belaagd bij die uitspraak. De elfde van de elfde is van oudsher de voorbereidingsdag met de verkiezing van een prins Carnaval, de benoeming van een Raad van Elf of een feestelijk voor proefje. Dat nam allemaal niet weg, dat D. t. W. een gevaarlijke dronk over zich bleek te hebben, die maar al te spoedig ontaardde in hand tastelijkheden en geweld. „Zo iemand deugt niet temidden van de cama- valsleut met het onschuldige jolijt" sprak de officier en in aanmerking nemende de belastende getuigenverklaringen en het lange strafblad van de verdachte werd de penningmeester betiteld als een potentiële moor denaar, een regelrecht gevaar voor zijn omgeving en een Hans van Z. in de dop. Het speet de officier kennelijk, dat hij niet meer kon eisen dan de maximumstraf: twee jaar. „U hoort het" zei de rechter. „Wat hebt u daar nog op te zeggen?" „As ik in de bajes ook me leutje en me neutje krijg, zo op z'n tijd, is 't mij best. Maar anders he'k liever een geldboete." „Jaja, en dan de carnavalsvereniging maar laten schokken, zeker. We zullen er één jaar van maken, maar onvoorwaardelijk." „Assik er dan maar vóór de carnaval uit ben." ,31ijf nou maar eens lekker zitten met die dagen, dan hoef je d'r niet meteen weer in te draaien ook. Aldus gevonnist, griffier, één jaar." „Dan maggik nou zeker wel gauw gaan tanken?" vroeg de veroordeelde. En hij snelde nog dorstiger naar de uitgang. d'ARGENTY. Onder de titel: Louis van D\ke plays Lennon/McCartney. brengt CBS een plaat van allure op de markt. De titel op zich zelf zegt niet zo veel, want zo veel mensen hebben de muziek van deze twee Beatles in hun eigen noten of met een eigen interpretatie op de plaat ge zet. Voor Louis van Dijk, die overigens toch al de Lennon/McCartneysongs met uitstekende arrangementen op de piano speelde, moeten we echter een uitzonde ring maken. Van Dijk is nog een stapje verder gegaan. Op zijn nieuwste LP speelt hij alleen. Niet op de piano, maar op een echt kerkorgel. Het resultaat is werkelijk uniek! Hoewel ik me best kan indenken, dat niet iedere Beatle- liefhebber warm zal lopen voor de ma jestueuze orgelklanken van het Flentrop orgel in de Nederlands Hervormde kerk te Loenen aan de Vecht, geloof ik toch. dat het overgrote deel het met me eens zal zijn, dat wat Louis van Dijk op de ze plaat brengt werkelijk subliem is. De kenners van orgelmuziek zullen zich er ook niet aan kunnen onttrekken: het IS voortreffelijk vakwerk wat Van Dijk uit het overigens bijzonder fraaie orgel haalt. De songs van Lennon en McGart- ney zijn op talrijke manieren gespeeld. Als zuivere jazz. als orkestmuziek, als brass, etc. Louis van Dijk voegde daar nog het orgel aan toe. Golden Slumbers, Carry That Weight, She's Leaving Ho me, For No One, Eleanor Rigby, Lucy in the sky with diamonds. Hey Jude, Goodnight, Blackbird en Nowhere Man. Negen bekende Lennon/McCartney- songs, gespeeld op orgel. Je moet het zelf horen. Een aanrader! Op CBS S63946. Uitstekend stereo. Los Incas kregen in Nederland grote bekendheid door hun vertolking van El Condor Pasa. Het werd een grote hit, mede dankzij ook de interpretatie die Simon and Garfunkel van deze Zuid- Amerikaanse song gaven. Met El Con dor Pasa barstte een ongekende „In diaanse muzlek"-rage in alle hevigheid los. Naast Los Incas verschenen tal van platen, die liedjes brachten in de stijl van El Condor Pasa, folklore uit Zuid- Amerika. (La flute Indiënne, La guitare Indiënne, etc.). Voor treffelijke platen allemaal, die een nieuwe muzikale we reld blootlegden: die van de simpele Indiaanse muziek, tere, inspirerende wijsjes die goede tegenhangers vorm den van de harde beat en de weer op komende harde roek-elementen. El Con F t U I LL t ION DOOR TO DORSSEN-VAN LOON HOOFDSTUK 1 Vandaag is het 2 jaar geleden, dat ik in deze stad kwam. Dat ga ik vieren. Hoe ik dat zal gaan doen, weet ik nog niet. Want de mogelijkheden zijn voor een alleenstaande jonge vrouw beperkt. Daar tegen kom ik wel eens in opstand. In me zelf. Merken laat ik het nooit. Zo is m'n natuur. Men noemt me gesloten en dat klopt. Maar het is niet redelijk, dat een man vrijwel alles mag en een vrouw vrij wel niets. Ondanks dat we leven in de eeuw van volkomen gelijke rechten voor man en vrouw, blijven er bepaalde discri minaties. waardoor we toch weer een paar stapjes ij de man achterblijven. Want het zal altijd in m'n herinnering blijven, die avond, verleden jaar novem ber Ergens in de stad was het en ik weet ook nog precies waar Ik wandele wat rond en zag het restaurant. Tenminste, aanvankelijk zag ik het als een restaurant Er was een bandje en er werd gedanst. Daarom besloot ik naar binnen te gaan, er wat te eten en te drinken. Misschien zou ik geluk hebben en iemand me teh dans vragen. Verder dan de portier kwam ik niet. Hij hield me brutaal-lachend tegen. „Sorry dame," zei hij met zware stem, „wacht iemand binnen op u?" Ik antwoordde: „Welnee, waarom?" ,Dus u bent alleen?" Idiote vraag. Hij zag toch, dat er nie mand bij me was, dus gaf ik er geen antwoord op. „Het spijt me, dame. maar ik kan u niet binnen laten. Hier hebben dames en kel toegang onder geleide van een heer. Ik zou zo zeggen.zoek er één op, hè?" Ik heb me omgedraaid en ben zonder verder één woord te zeggen of hem met één blik te verwaardigen, weggelopen. Be grijpt u? Dit bedoel ik nu. Een man mag vrijwel alles, maar een vrouw alleen mag niet eens vrij naar het restaurant of dan cing van haar keuze gaan. Aanvankelijk begreep ik niet, om welke reden mij de toegang was geweigerd. Maar hoe langer ik in de stad vertoefde des te meer ging ik bepaalde dingen be grijpen. Een bepaald soort vrouwen is in de meeste van deze gelegenheden onge wenst en om die te weren, worden ge makshalve alle loslopende vrouwen maar dor Pasa werd een ongekend succes en alle platen van dit genre vlogen de pla tenwinkels uit. Hoewel de allergrootste opwinding rond de Zuid-Amerikaanse Indiaanse muziek enigszins is geluwd, behoort het genre nog steeds tot de meest gevraagde. Voor de talrijke lief hebbers, die hun hart in korte tijd heb ben verpand aan de simpele songs der Indianen, verscheen kortgeleden weer 'n nieuwe LP, ditmaal op het Franse Fes tival-label: Los Incas Inedits Amerique du Sud. Met twaalf songs, zowel uit Bo- livië, Venezuela. Colombia. Peru als uit Argentinië. Een fijne plaat. Festival FLDX 473. Vincent Edwards (ook wel bekend als „die jongen uit Dedemsvaart") heeft na zijn verschillende single-successen, zoals „Thanks" nu een langspeelplaat bij elkaar gezongen, natuurlijk onder de titel: Thanks. Hoewel lk Vincent Ed wards niet zo erg sympathiek vind, heeft hij ongetwijfeld een goede stem en dat Is de enige maatstaf die men bij het beluisteren van platen moet hante ren. Op d^* LP van Eduwards zijn 13 goede en minder goede songs te beluis teren. Liedjes, die voor een groot deel in de schaduw van „Thanks" (ook qua opbouw en uitvoering) tot stand zijn gekomen, althans in de arrangementen veel overeenkomst vertonen met zijn eerste grote hit. Dat is niet erg, maar het zegt me verder niets van de talenten van deze ex-Hair-speler. Wat meer va riatie in de gekozen songs zou dat euvel wellicht hebben opgelost. Ondanks dat, toch een goede plaat, waarmee de fans van Vincent Edwards wellicht blij zul len zijn. Op CBS S64036. Van de groep Chicken Sback ver scheen kortgeleden een nieuwe langspeelplaat onder de titel: Accept Chicken Shack. Wel, dat doen we dan ook. We accepteren dit album met ple zier, want het is zonder meer een uit stekende LP, waarop Chicken Shack zich volledig -uitleeft in prachtige pop muziek. waarin verschillende elementen van blues, R B en beat verwerkt is. Een plaat ook, die bijzonder gevarieerd is van opzet, waardoor het luisterplezier nog extra wordt geaccentueerd. Het is een aanradertje! Behalve de reeds eer der op single verschenen nummers, zo als Andalucian Blues en Maudie (Blue Horizon 573168) staan op deze plaat nog tal van andere schitterende num mers. Om maar eens enkele te noemen: Never Ever, Telling Your Fortune, Tired Eyes, Some other Time. Going Round en She didn't use her loaf. Fijne, pittig uitgewerkte popmuziek. Accept Chicken Shack op Blue Horizon A 763861. Aanbevolen! In het begin van de jaren zestig was Tom Rush écn van de bekendste Ame rikaanse folk-singers. sindsdien is er veel veranderd en ook Tom Rush is ver anderd, hoewel zUn nieuwste LP, sim pelweg „Tom Rush" getiteld, toch nog de elementen van de folk-troubadour in zich draagt. De liedjes van Tom Rush zijn rustig en simpel, liefdesliedjes met een fijne begeleiding. Maar in zijn hart is het nog steeds de troubadour, dc folk- singer van voorheen. Ik heb met veel plezier geluisterd naar zijn nummers, zoals Driving Wheel, Rayny Day Man. Drop Down Mama. Old Man Song, Lul laby, These Days, Wild Child, Colors of the sun, Livin' in the country en Child's over één kam geschoren. En dat nu vind ik onrechtvaardig. Zo heb ik in deze twee jaren, dat ik ste- delinge ben, heel wat geleerd. Het komt me natuurlijk van pas. Zo nu en dan. Doch u begrijpt ru meteen, wat ik bedoelde, toen ik memoreerde, dat 'n aleen staande vrouw maar beperkte mogelijkheden heeft als ze iets ».T1 vieren. Toch ga ik vanavond de stad in. Ik zal me hullen in m'n nieuwe rose jurk, die me een maand geleden zo opviel in de etalage. En hij staat me bijzonder goed. M'n figuur komt er heel voordelig in uit. Precies wat ik moet hebben, want m'n figuur is het enige aantrekkkelijke aan me. Ja zeker, ik ben lelijk. O. verwacht u niet van me. dat ik over deze bekentenis ga blozen, of me er voor schaam. Ik wist het al. toen ik nog op de lagere school was. En op m'n zeventiende jaar, teen al m'n klassegenootjes al min of meer verkering hadden is het volkomen tot me doorgedrongen, dat dit waarschijn lijk nooit voor met eendje. Met dit wran ge verschil, dat er nooit een toverfee zou zijn, die me zou veranderen in wat ik zo graag had willen zijn: een aardig meisje zoals er tienduizenden in deze stad en daarbuiten zijn. Nu ja. misschien ben ik niet lelijk. Ten minste niet In de volle betekenis van het woord. Maar sinds m'n vroegste, herin nering zit ik onder de puistjes van boven tot onder. En omgekeerd. Bovendien heb ik slechte ogen en draag een bril. Met vrij dikke glazen. Tenslotte heb ik haar met een ondefinieerde kleur: niet zwart, niet blond, niet bruin en evenmin rood. Tenslotte ook niet grijs. Allemaal-even zo vele factoren, die me niet bepaald aan trekkelijk maken voor de andere sexe. Maar ik heb me ermee verzoend. Tenmin ste, dat maak ik mezelf elke dag wijs. Ik maak me geen enkele illusie. Waarom zou ik? Ik ben heel gewoon nuchter, realiste. M'n kansen om alsnog een part ner voor het leven te vinden zijn vrijwel nihil. Aan degene, die me zijn liefde zou verklaren, moet een steekje los zitten, dus was hij bij voorbaat al verzekerd van een weigering. Tenzij ik op mijn beurt dol verliefd was geworden en met die mogelijkheid heb ik tot nog toe geen rekening gehouden. Om de eenvoudige re den, dat zoiets naar mijn gdachten onmo gelijk is. Denkt alstublieft niet dat ik me be klaag Dat doe il; niet. Of bijna nooit. Mijn bedoeling is om volkomen eerlijk te zijn, dus dit laatste moet er bij. Want ik zit ook wel in de put. al noem ik mezelf een nuchter denkende vrouw. Waarom zou ik desondanks niet mijn ver langens en wensen hebben, die ik probeer zo diep mogelijk in mijn hart veg te ber gen, maar die een enkele keer onder luid protest mijnerzijd'. toch naar boven ko men dringen? Wat kun je er tegen doen? Niets, dus ik doe er ook niets tegen. Zo'n enkele keer laat ik me gaan. In die song. Rustig, zoals Old Man Song, of heftig zoals Drop Down Mama. Tom Rush is voor mij nog steeds een zanger, die mij Imponeert door zijn bijzonder fijne stem en door het gevarieerde re pertoire wal hij brengt. Samen met een uitstekende muzikale begeleiding resul teert dat in een plaat van allure. Op CBS—Stereo 63940. Wat de nieuwe Britse groep „Trees" brengen, is uitzonderlijk. Het is inder daad een nieuwe sound en dat is vooral te danken aan de zangeres van de groep. Celia Humphris. Hot is haar hoge. zui vere en ook vrij tere. soms nog onvol groeide stem, die de aparte sfeer geeft aan vrijwel alle songs. Met daarbij een niet al te forse begeleiding van de vier andere leden van de groep ontstaat uit deze combinatie de sound van Trees. De stem van Celia lijkt op sommige mo menten sterk op die van Jon Baez, hoe wel diens stem voller is. Soms ook lijkt het, of men naar Melanie aan het luis teren is (heel sterk in het nummer „The garden of Jane Delawny"). De composi ties zijn voor het overgrote deel van de Trees zelf of van één van de leden, de bas-gitarist Bias Boshell. Ook dat is een punt in het voordeel van deze bijzon dere groep met hun bijzondere sound. Luister er eens goed naar bij de platen- handelaar. Op CBSStereo 63837. Pig Iron is de naam van een nieuwe Amerikaanse popgroep. „IJzeren var ken" is de letterlijke vertaling, maar men zou er ook „Meedogenloos varken" van kunnen maken. „Wij kozen de naam Pig Iron omdat we een naam wilden, die de mensen een slag in hun gezicht zou geven, dat is het namelijk wat onze muziek doet, de mensen treffen zei Alan Abrahams, de leider van de groep. Nu valt dat laatste nog wel wat mee, ook al is huil muziek dan van een goede kwaliteit. Maar tegenwoordig raakt men niet zo snel meer onderstebo ven van nieuwe of vermeend nieuwe stijlen. De muzikale ideeën van een nieuwe groep moeten we heel erg revo lutionair zijn, willen zij nog werkelijk de aandacht trekken. Wat echter niet wegneemt, dat de eerste LP van Pig Iron beslist het beluisteren waard is. De nummers zijn voor het merendeel gebaseerd op elementen uit blues, rock en jazz en vallen op door een grote ge varieerdheid. Aanbevolen! Pig Iron, zes jonge musici. Op CBS S64044. De bekende jazz-trompettist en or kestleider Miles Davis is een produktief man. Kortgeleden verschenen van hem twee nieuwe LP's, samengebracht in één hoes onder de titel: Bitches Brew. Hoe wel het genre van Miles Davis niet direct thuishoort in de rubriek popu laire muziek (er zijn toch nog mensen die jazz klassiek noemenwil ik dit album toch op deze plaats bespre ken, omdat ook in de moderne pop muziek de jazz elementen vooral bij de sterk progressieve groepen steeds meer een rol van betekenis gaan spelen. Wat Miles Davis op dc plaat zet aan muziek is Jazz. Onvervalste jazz, waarbij veel improvisatie-talent naar voren komt. Voor de echte liefhebber Is het dan ook een album om van te watertanden! Op de eerste plaat slechts twee nummers Kant A: Pharaoh's Dance, op kant B de titelcompositie: Bitches Brew. Op de tweede LP vier nummers. Op de A-kant: Spanish Key en John McLaughin, op de B-kant: het uitstekende Miles runs the voodoo down en Sanctuary. Het is moei lijk om als leek (er zijn maar weinig mensen die jazz kunnen aanvoelen en ontleden) een oordeel te vormen over wat Miles Davis op Bitches Brew brengt. Eén ding is voor mij wel duide lijk: Hier is een muzikaal genie aan het werk, die samen met een aantal even eens uitstekende jazz-musiei, op onna volgbare wijze de jazz-liefliebbers op nieuw een dienst heeft bewezen met deze twee platen. Ik kan iedereen, die warm loopt voor dit genre muziek aan raden om een platenwinkel binnen te wippen en te luisteren. Het is wellicht dem oelte waard! Op CBS S66236. Van de groep Black Widow, wiens langspeelplaat we reeds eerder be spraken. verscheen kortgeleden een single, waarop twee nummers van deze LP, „Come to the sabbat" en „Way to power". CBS 5031. The Chris Moon Group: Good, met op de achterkant: Give it to me. Twee vrij forse roek-nummers. Aar dig. Op CBS 4930. Ray Stevens: Everything is beautiful. Een uitstekende hit, die al sterk stijgt op de vaderlandse hitlijsten. Terecht! Op de achterkant A Brigh ter Day. ook een goed nummer. CBS 4953. Joe Dassin: L'Amerique, met op de achterkant: Cecilia. De A-kant bevat een aardig nummer, maar of het bij ons goed genoeg zal zijn? Op de flipslde: Cecilia, de Franse versie van Simon en Garfunkel's hit. Voor de liefhebbers. CBS 5006. Van de Amerikaanse, in Cannes be kroonde. film „MASH" verscheen een single met twee nummers uit de originele soundtrack. Suicide is painless en The MASH-March. beide door Johnny Mandel cn zijn orkest. CBS 5009. Een nieuwe single van Christine Per fect: I'm too far gone, met op de achterkant: Close to me. Een aardig plaatje. Stereo S—57—3172 Bleu Horizon. Alvast een voorproefje van het Hol land Pop Festival 1970 op 26, 27 en 28 juni in het Kralingse Bos te Rot terdam: Moondog met Stamping Ground cn Theme. Twee nummers van dc LP* „Moondog". CBS 5015. Het nummer „Yellow River" van Christi staat al hoog genoteerd op de vaderlandse hitlijsten. Een uit stekend plaatje. Op de achterkant: .Down the Mississippi Line". CBS 4911. De opvolger van Bitter Tears, Wit hout You van The Shuffles, doet het uitstekend. Op dc achterkant: What more can I sayOp CBS 5010. SINGELIER. Toen ik mijn autoped kreeg was het begin 1945 en Nederland zat in de grootste el lende, al heb ik daar niet veel weet van gehad. In de eerste plaats was ik nog veel te jong en in de tweede plaats woon den we in een dorp, waar slechts spora disch wat Duitsers doorheen kwamen en waar we rondom in de boeren zaten. Va der, met zijn kruideniers- en cometibles- winkel had altijd wat te ruilen, zodat we nooit gebrek hebben geleden. Hoe hij in die tijd aan een splinternieuwe autoped met luchtbanden is gekomen, zal wel al tijd een raadsel blijven, maar Y:i versier de het. Eén dag na m'n zesde verjaardag ging ik na de lagere school. De kleuterschool was in het najaar 1944 gesloten wegens gebrek aan brandstof, aan licht, aan leer middelen, kortom: aan alles. Zodat ik ongeveer een jaar thuis was geweest. Het opnieuw weer naar school gaan en dit maal naar de „grote" school stond me helemaal niet aan. Ik was m'n vrije leven tje th uis gewend en in de beschutte beslotenheid van ons gezin werd ik niet uitgescholden, hield iedereen van me en kon ik. tot on zekere hoogte doen en la ten wat ik wilde. Daaraan kwam nu een eind. De leerplichtwet gebood dat ik naar school moest. Daar ontmoette ik de meeste kinderen van mijn kleuterschool weer. En daar begon de narigheid van voren af aan. Nie mand wilde naast me zitten vanwege m'n minder aantrekkelijkheid uiterlijk. Geluk kig was de juffrouw hier wat tactischer. ik had oen al slechte ogen. „brilde". Ze nam me bij de arm en zei. „Jij mag lekker dicht bij me zitten, kunnen we elkaar af en toe een knipoogje geven, hè? Zullen we dat doen?" Dat leek me en ik vond juffrouw Voor- neveld dadelijk een lief mens. Het toeval wilde, dat er in de nieuwe klas drie meesjes zaten met de voornaam Wilhelmina, waaruit moge blijken dat mijn vader niet de enige was. die op dui delijke wijze van rijn gezindheid had la ten blljkeen Maar voor Juffrouw Voorne- veld leverde dit een problem op, dat opgelost moest worden. De éne kreeg als naam Willie, d ander Mientje, en omdat ik de enige van het drietal was. die een dubbele naam bezat, werd mijn tweede naam gepromoveerd tot roepnaam. Aan vankelijk was het Woutera, met de klem toon op té, doch al gouw werd het ge woon Woutje. Daar raakte ik op de duur zo aan gewend, dat ik thuis soms niet eens opkzee/. als moeder me riep, want moeder noemde me altijd voluit: Wille- mien of Willemientje! (wordt vervolgd) intimiteit van mn kamer. Dan kan ik er plotseling niet meeritegen op. Meestal is er dan een of anderè kleinigheid voor- gevalen, die mijn handicap heeft geaccsen- tueerd. Bijvoorbeeld een meewarige of spottende blik. Doorgaans doen die me niets. Doch iedereen zalw el eens een downstemming hebben en dan is er bij mij maar één zo'n scherp kantje nodig om me helemaal in de put te helpen. Ge lukkig duurt het nooit zo gek lang. Ik reageer het. af door in m'n eentje thuis een potje te grienen. Dat is de volgende fase. En tenslotte word ik nijdig op me zelf. Dan was ik m'n gezicht en steek een sigaret op. zet de radio aan en ga iets lekkers voor me klaar maken. Mees tal ben ik er dan met half uurtje weer doorheen. Dikwijls lag het in m'n bedoeling een dagboek te beginnen en daarin alles op te schrijven wat me zo in de gedachten komt. Maar ik ben doodsbenauwd, dat een of andere onbevoegd het te eniger tijd in handen zou krijgen en mijn ontboeze mingen gaat lezen. Dan zou ik me belache lijk voelen en wel door de grond willen zakken. Ginds, in dat laadje, ligt een fon kelnieuw exemplaar, met slot en sleutel, dat ik eens ;n een sentimentele bui kocht. Doch ik miste telkens de moed er in te gaan schrijven. Waarschijnlijk zal het zo lang ik leef in m'n bureautje blijven lig gen. Nu ga ik me toch echt verkleden. Eens kijken om te beginnen ga ik in de stad eten. In de middagpauze heb ik Joris naar de overkant gestuurd om een cro quet je te halen. Die heb ik bij de thee opgegeten. En na werktijd ben ik er zelf nog 'n gaan halen. Want in die cafetaria hebben ze Cs de lekkerste croquetten van de hele stad. Werkelijk waar Iedereen beweert het en lk ben er mee eens. Dus eerst een dmer. Misschien met een klein flesje wijné Bij hoge uitzondering want bij ons thuis werd nooit sterke drank gedronken, zelfs geen wijn. Al ver kochten we het wel, Hetgeen ik op latere leeftijd inconsequent vond. Maar er is zoveel in het leven, wat je met snapt Vader en moeder waren desondank:, geen geheelonthouders, want op een brui loft nipte vader af en toe aan een glaasje welks inhoud ik nooit kon definieren. Ter wijl moede.- zich tegoed deed aan advo kaat. Voor 'e rest kwam het thuis nooit op tafel. Dat was iets vanzelfsprekends. Denkt u nu niet, dat het bij ons thuis een saaie boel was integendeel. Ik heb 'n prettige jeugd gehad, voor zover dat mogelijk was. m'n handicap in aanmer king nemende. Want die puistjes hebben tot nog toe m'n leven voor de helft ver gald. M'n prilste kinderjaren komen te rug in m'n hermnering. als ik ga praten over m'n handicap. Op de kleuterschool zat ik alleen in een bank. Verschillende kinderen wilden niet met me spelen en tot overmaat van ramp hadden we ook nog een ontactische kleuterleidster, die duidelijk blijk gaf van haar afkeer voor me. Vanwege mn minder aantrekkelijke uiterlijk. Waarschijnlijk begon ik me toen al enigszins te isoleren. Soms kw^m ik huilend thuis. Daar was wel eens reden voor, want uitschelden was schering en inslag, zelfs al op de kleuterschool. Dan kroop ik weg in moe ders armen en zij troostte en kuste me, net zo lang. tot ik tot bedaren kwam. Vriendinnetjes had ik niet. Ook later op de lagere school niet. Ik was er al vrij spoedig mee verzoend en vermaakte me alleen. Gelukkig waren mijn ouders, zoals men dat noemt, in goede doen, zodat ik een kast vol poppen had, boeken bij de vleet en alle mogelijke soorten speelgoed. Op 5-jarige leeftijd had ik een autoped de mooiste ,ran het dorp. Dat wekte de jaloezie op \an mijn leeftijdsgenootjes en zo ontstond er weer nieuwe narigheid. Ik hoorde al gauw: „Dat puistenkind heeft alles; mooie kleren, een autoped.." Om een en andere te verduidelijken, moet ik er de nadruk op leggen, dat we in het laatst van de oorlog waren. Ik ben namelijk op 31 augustus 1940 geboren, dus in de oorlog. Daarom werd ik Wil helmina Woutera gedoopt. Waarom ik als eerste naam Wilhelmina kreeg, zal u wel duidelijk zLjn. Het was een soort demon stratie van vader, die hevig oranjegezind was. Maar daar kom ik nog op terug. Toondei Het zal zelfs tot de niet-zo-bijzonder- regelmatige lezer van deze verhalen wel zijn doorgedrongen, dat vrees een der ei genschappen is die in d karakterstructuur van een Kappie niet voorkomen, evenzeer dat een professor Jorelahiti in zijn nooit aflatende ijver om de wetenschap te die nen, voor weinig gevaren terugdeinst. Maar het monster, waarmee beide onver saagde mannen zoven aan boord van het jacht waren geconfronteerd was van een verschrikking en een afzichtelijkheid die zelfs hen het grootste respect inboezem den. Zodanig dat geen van beiden het ver antwoord achtte, terug te kerer) naar het kleine vaartuigje, maar haastig terug- zwom naar de veiliger Kraak, De maat lag, zoals onder de omstandig heden valt te begrijpen, bij deze zwem- race enkele lengten voor. De paniek die zich van de brave stuurman had meester gemaakt op het zien van het monster, deed hem verschillende korte baanrecords om zeep brengen. De Meester, die over de verschansing van de Kraak hing, bezag het tafereel met niet geringe verbazing. Met wijd open gesperde ogen staarde hij naar het snel- zwemmende drietal, dat al spoedig aan boord van de Kraak klauterde. „Bij alle krakende krukassen," rie hij een ietwat verbouwereerd. „Wat bezielt jullie?" (wordt vervolgd)

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1970 | | pagina 5