8 op de
draaitafel
is
E
E
m
E
E
ISlSlglISISIillSISISISE
C. Ph. SPAANS
s
s
S
Ik!
K
K
50
leusden centrum
WOUTJE WACHT
OP HET WONDER
O nieuwe platen
Q beluisterd en
X besproken
Bert Kaempfert
Free and Easy
O. C. Smith's
greatest hits
De Mounties
op de plaat
O.P.C.M.
Amalgamation
SOUTHERN
COMFORT
Tuig-
geslaagd
experiment
F2!
m
r=^
K
£3
m
K
K
jttikk eitfo
K
K
R]
v^VV?
OONL.ÜKDAG 8 OKTOBER 1970
4
Bert Kaempfert, de beroemde Duitse
orkestleider/componist, bracht kortge
leden met zijn orkest een nieuwe plaat
in roulatie, uitgebracht door Polydor Ne
derland te Den Haag op Polydor stereo-
2310 045 Het is - zoals we zo langza
merhand wel gewend zijn van Kaempfert -
een uitstekende instrumentale plaat ge
worden voor een breed publiek. ,,Free
and Easy" is de titel en de plaat be
vat onder meer enkele bijzonder goede
filmthema's, zoals die van ,,You can't
win 'em AU, en Flight to Mecca ,,Free
and Easy" is, vooral door de schitte
rende arrangementen van Keampfert, op
nieuw een plaat geworden waar je vaker
dan eens met bijzonder veel plezier naar
kunt luisteren zonder dat het gaat ver
velen. Het is muziek voor miljoenen. On-
gecompliceert, licht verteerbaar en
sprankelend Met het uitstekende stereo
een waar genoegen' Aanbevolen!
Op de draaitafel nu een bijzonder fijne
plaat van O C Smith, die zijn kleine
en grote hits nogmaals de muzikale re
vue laat passeren. Goede wijn behoeft
geen krans en daarom volsta ik met het
vermelden van de nummers: Little Green
Apples, Daddy's Little Man, Honey,
That's Life; Moody, Main Street Mis
sion; The Son of the Hickory Holler's
Tramp, Friend, Lover, Woman, Wife,
Primrose Lane; Isn't it lonely together
en Me and You. Zoals gezegd een fijne
plaat met soul en bluesmuziek Uitge
bracht door CBS-Haarlem opCBS-stereo
64153
Het is een goede gewoonte gewor
den om bekende Nederlandse komieken
en cabaretiers op de plaat uit te bren
gen. Verschillende platenmaatschappijen
hebben begrepen, dat dit soort platen
door het publiek graag wordt gekocht.
Kortgeleden verscheen voor het eerst
een elpee van een duo, dat erg geliefd
is dankzij talrijke TV-shows De Moun
ties, oftewel Piet Bambergen en René
van Vooren U hebt ze vorige week nog
kunnen zien in een TV-pop-programma
van Eddie Becker. De Mounties werker
nu vijf jaar in de huidige samenstelling
(Piet Bambergen en René van Vooren) en
hebben nog tal van plannen, zodat met
een gerust hart het tweede lustrum tege
moet gezien kan worden. De gulle hu
mor van de Mounties zal het wel over
leven, zoals ook Snip en Snap het tien
tallen jaren heeft gedaan Om terug te
komen op de LP van de Mounties: het
is een fijne plaat geworden, barstens vol
met de typische Mounties-humor, alge-
wisseld met een enkel liedje Hoofd
zaak is echter de cross-talk van het
duo. Bekende en onbekende sketsjes.
Veertien in totaal. Eigenlijk mag die
plaat niet ontbreken in uw discotheek.
Daarom, wacht niet langer, rnaar hol
naar de platenzaak. Voordat de plaat
is uitverkocht Op Polydor Medium
stereo 2441 014.
Er zijn groepen die hun eigen mu
zikale ideeën kunnen verwerken in ver
koopbare platen, schrijft de platenmaat
schappij Dureco in een begeleidend
briefje bij de plaat van OPCM en één
van deze groepen is ongetwijfeld
O PCM en Dureco heeft, geloof ik,
wel een beetje gelijk, want de sound
van de Oldest Professional Music Com
pany, zoals de complete naam luidt, is
aantrekkelijk Hun kleine hitje" Fire
Child" haalde net de toplijsten niet,
maar die gaf toch een leuke verkoop
te zien voor een splinternieuwe groep
De muziek van O P Cm., voor een deel
geënt op de traditionele blues-muziek
heeft toch een eigen karakter. Het is
prettig om er naar te luisteren. De
groep, bestaande uit Barry Webb, Teun
van der Sikke, Peter van der Sande,
Onny Lopulalan. Mightv Max en Herman
Erbe, heeft de plaat gemaakt onder
leiding van Robbie Dale, die de produ
cer was. Opnieuw een Nederlandse groep,
die internationaal wellicht belangstelling
zal trekken. Wat dat betreft staat de
.Dutch sound" tegenwoordig voorop in
de popscène. De nummers: Overture,
I'll just sit here and dream; Balad of
the sun; The head; Sick and Tired; Train
Thing; Easter Song; Cambridge Impres
sion; Song for Marjolijn en Fire Child.
Aanbevolen. Luister er eens naar bij
je platenhandelaar Uitgebracht door
Dureco Amsterdam op het Pink Elep
hant label nr PE 877 001 -G
Een debuut van een nieuwe groep:
Southern Comfort Op een elpee Zoals
al eerder gezegd, voor minder doen ze
het tegenwoordig niet. Geen slecht de
buut overigens, maar ook niet een plaat,
waarbij je opgewonden raakt bij het be
luisteren ervan Het is de doorsnee-mu-
ziek waarmee je tegenwoordige maar
al te veel wordt geconfronteerd. Wel
aardig, met een enkele neiging tot va
riatie, maar weinig eigen initiatief om
te breken met de gegroeide traditie.
Jammer, bijzonder jammer. De num
mers* Wild Western Sheetah, Talkin'
about my baby, Mountain girl; Ride on
Mary; All Day Long, Love got me; Come
and sit down beside me; Get Back;
Who Knows en Just like a friend Op
CBS Stereo 64125
De nieuwe Nederlandse groep „Tuig"
heeft het geprobeerd. Ze hebben een plaat
uitgebracht, waarop Nederlandse popmu
ziek staat Gewone muziek? Nee, niet
helemaal. Het is pop met een surrea
listisch accentje Het is een bijzondere
plaat geworden. Een waanzinnige
plaat, kortom: het is een geslaagd ex
periment geworden De groep ,,Tuig"
heeft afgedaan met het oude liedje, let
terlijk en figuurlijk. Hun teksten zijn
niet vertaald in het Engels, wat zo duur
aandoet en bovendien professioneel klinkt
nee het is zuiver Hollands gebleven.
En wonder boven wonder: geen huisje,
beestje, boompje, liefde, houwen, trou
wen tekst M n liefje wat wil je nog
meer? Tuig heeft de stijl van Boudewijn
de Groot op een bijzonder aardige ma
nier gecombineerd met moderne pop
geluiden. ,,Een mengsel van pop en
boerenbiet" noemt Waldo Verhage het
achter op de hoes en dat benaderd
de sound aardig. Het is een duidelijke
poging om eens iets anders te brengen
en wat mij betreft zijn ze daar volle
dig in geslaagd, ook al krijg ik zo nu
en dan wel eens de indruk, dat de tekst
achter de muziek aanloopt, of de muziek
achter de tekst aan. Maar dat geeft
juist een aparte sfeer aan deze plaat,
met teksten van Rob Chrispijn en mu
ziek van Chris Pilgram Een hele reeks
medewerkers heeft bijgedragen aan de
totstandkoming van de plaat, maar het
resultaat is er dan ook naar Gek, aar
dig, leuk, schitterend, waanzinnig, schri-
zofreen, bizar, overladen, briljant. Het
kan allemaal van toepassing zijn op de
muziek en teksten van Tuig Het is in
ieder geval een voorbeeld van hoe het
eigenlijk zou moeten in Nederland. Te
vaak wordt de klacht gehoord, dat Ne
derlandse groepen teveel in het Engels
zingen De smoes van de groepen is dan:
ja maar, in het Nederlands klinkt het
niet Het is zo moeilijk om aan goeie
teksten te komen. Flauwe kul Als men
de Engelse teksten van de Nederlandse
groepen vertaalt, blijft er ook niet veel
meer over dan houwen van, trouwen,
kusje, zoentje, liefde, hartezeer en al dat
fraais meer. Door een goede Nederlandse
tekst toe te voegen aan de uitstekende
sound van de Nedelandse popmuziek
krijgt het geheel nog meer demensie
Wat mij betreft is TUIG daar in ge
slaagd Wie volgt0 Uitgebracht op Po
lydor Medium, stereo 2441004. Met de
volledige teksten op de hoes!
Bert Vos.
BIEFROL
^Eon nieuwe lip, mevrouw, i
proberen moei. B I E F R O L I
Haal bij uw KEURSLAGER 500 gram blef-
gehakt. Meng er zout. peper en nootmuskaat
doorheen. Maak cr nu een rol van. een soort
worstmodcl dus
In de koekepan gedurende 10 minuten kalm rond
om bruin bakkon De blefrol Is dan rosé van binnen.
I Snijd nu do rol in vingerdikke plakken on sorveer ze dakpansgewijs.
Biefgehakt 500 gr 4,25
(van zeer mager vlees)
Verse Braadworst
500 gr 2,58
(van enkel varkensvlees)
Bij zuurkool
Rookworsten
Zuurkoolspek
Slavinken per 3 stuks 1.35
Verse lever 500 gr. 2,98
Uit eigen worstkeuken
Slagersrookworst
100 gr 0,70
1,08
100 gr 0.63
Slagersham
150 gr. 1,25
Alle dagen GEHAKTDAGEN
500 gram 2,28
r="i
TELEFOON 455
ZO SPEELDEN
DE AMATEURS
7A N DU iGOMPETITI E
Tweede klasse B
ActifBarneveld
3-
-0
VSK—Veense Boys
1-
-1
Oranje WitFaja Lobi
0-
-3
Rivierw ijkersOdin
1-
-1
RK UnitasRUC
2-
_2
Tweede klasse B
Actlf
6
10
Barneveld
6
10
Faja Lobi
6
8
VSK
6
7
Rivierwijkers
5
5
R.K Unitas
5
5
Roda
4
4
Odin
6
3
Veense Boys
6
3
RUC
4
2
Oranje Wit
4
1
Derde klasse A
BilthovenODI
4
0
Gooise BoysLelystad
1
0
HDS—De Kieviten
1
2
Maluku MudaDOSV
2
-1
SVMM—AS V
2
-0
Derde klasse A
SVMM
Bilthoven
HDS
A9V
De Kieviten
Maluku Muda
Achterveld
Lelystad
DOSV
Gooise Boys
ODI
Hooglanderveen
10
9
8
7
6
6
5
4
4
3
3
ZATERDAG COMPETITIE
K.N.V.B.
Vierde klasse A
LarenRoda 20
N IT A—DOF A 2—1
StroeLelystad 42
VOPKarboys 31
Loosdr^cht—Nederhorst 8—1
Vierde klasse A
Stroe
Lelystad
VOP
Nita
Roda
Laren
Karboys
Loosd recht
Nederhorst
DOFA
FEUILLETON
DOOR
TO DORSSEN-VAN LOON
- 16 -
Waarom niet?" antwoordde ik schou
derophalend ,,Je vroeg mijn oordeel
toch Nou, dat geef ik Ik vind hem heel
aardig. En ik wil er voor zorgen, dal
het niet meer wordt, snap je?"
Ze ging verder met afdrogen. ,,Je hebl
geen schijn van kans. Hij is stapel op
me
,,Gaan jullie wel eens uit9 Ja, natuur
lijk Dansen en zo Flirt hij dan niet
met andere vrouwen?"
,,Weet ik het, daar let ik nooit op.
Hij zal best, alstuj met een andere vrouw
danst, haar een complimentje maken, zo
is-ie. Steekt daar kwaad in?"
..Vast niet. Hij maakte mij ook een
complimentje.
Ze knikte ,,En hij wilde je een kus
geven. Malle meid, om dan als een pioen
te gaan kleuren Hij zoent wat leuk
hoor En 't had me niks kunnen schelen.
Ik weet, wat ik aan hem heb
,,Dat dacht je schoonzuster waar
schijnlijk ook. Toch ging ze zover, dat
het een gedwongen huwelijk werd
,,Wie weet, wat mij nog overkomt,"
merkte ze luchtig op Kennen we ons
zelf zo goed als we voor de beslissing
komen9 Ken jij jezelf zo goed, dat je nu
weet, of het ja of nee zal zijn? Daar
zullen dan ongetwijfeld verschillende
factoren op van invloed zijn Ach, wat
geeft het ook Ik houd van hem en hij
van mij, dat is het voornaamste Weet
je, hoe hij me entre nous noemt9 Bloem-
pie Idioot hè?"
,,Pas dan maar op, dat hij je niet
plukt en daarna weggooit."
Haar gezicht betrok ..Jij bent een
pessimist, maar ik kan het begrijpen
HOOFDSTUK III
Een paar weken later stond hij op een
zaterdagmorgen opeens voor de deur.
Voor ik mezelf weer onder controle
had, was hij al binnen en sloot zelf
de deur achter zich.
.Hallo" begroette ik hem, „wat ben
jij matineus? Je hebt pech. Aat is de
stad in, boodschappen doen
Hij knikte lachend en trok zijn jas uit
..Weet ik Ik zag haar gaan."
M'n gezicht betrok „Wat kom je dan
doen?"
„Jou een beetje plagen Een beetje
babbelen. Een kopje koffie drinken. En
wat verder ter sprake zal komen
Ik moest de kamer nog zuigen. ,,Je
komt ongelegen," was mijn korzelig ant
woord „Zaterdagsmorgens wordt hier
gewerkt." Ik greep de stofzuiger, maar
hij nam hem uit mijn hand en zette
hem opzij Daarna plante hij zijn handen
op mijn schouders Lachend zei hij
„Hoe vind je me nu? Een bandiet? Een
schooier? Stiekemerd9 Zeg het eens9"
Een beetje nijdig probeerde ik een
pas achteruit te gaan, maar hij hield
me stevig vast
„Wat moet je van me?"
Hij schudde zijn hoofd „Ik moet nooit
wat Staat met in mijn woordenboek der
liefde. Ik begeer enkel."
Knipogend liet hij mij los en deed
enkel stappen door de kamer „Moord-
flat heb je. Echt een nestje voor jonge,
verliefde mensen
„Wil je koffie?"
„De eerste trap naar m'n geluk. Om
met Aat te spreken, geweldig."
Ik ging naar de keuken en hoorde dat
hij me volgde. Terwijl ik bezig was,
stond hij achter me. „Ik ben verliefd,"
zei hij
Zonder om te kijken knikte ik Dat weet
ik. Op Aat."
„Klopt Maar ook op jouw figuur Dat
is volmaakt Ik kan er over oordelen."
„Zal best
„Heeft Aat het nooit verteld? Ik heb
geschilderd, maar de oude heer zag er
geen brood in Voor hem bestaat enkel
de zaak Nu kladder ik wat in m'n vrije
tijd, voorzover Aat me nog vrije tijd
laat. Ben je wel eens in Griekenland
geweest9 In Pirrhaeus staat een beeld
van Aphrodite, de griekse naam voor
Venus. Een volkomen volmaakt figuur.
Ik zou je wel eens willen schilderen.
Als Aphrodite."
Ik draaide me om en voelde een kleur
opkomen „Zeker naakt?"
„Allicht. Althans overwegend. Maar ik
weet, dat je zult weigeren Tenminste
nu
„Waar zie je me voor aan?"
Hij lachte vergoelijkend „Niet boos
worden, Woutje. Wat Aat over je verteld
heeft, is maar een fraktie van de wer
kelijkheid. Ik bewonder knappe vrouwen
Aat is er ook een, maar op een heel
andere manierdan jij Jij bent. alsof
je in één keer uit een stuk marmer bent
gehouwen."
„En zo koud ook," bitste ik terug, de
melk in de koppen gietend.
„Mijn specialiteit is zulke vrouwen
te ontdooien en te verwarmen."
Met de beide koppen inde hand draaide
ik me naar hem toe. „Schiet op, stand
beeld; je hebt sinds je binnen bent nog
niet anders gedaan dan in de weg staan."
Hij deed een pas opzij,-alsmaar
lachend, maar volgde me toch naar de
kamer. Hij zei: „Het is dat ik Aat
ontmoet heb. Een lief poesje, dat na twee
aaitjes al spint. Maar anders werd ik
dolverliefd op je
M'n kleur werd dieper. Ik voelde het
Terwijl ik de koppen neerzette, ant
woordde ik, zonder hem aan te kijken
„En m'n gezicht dan9 M'n bril?"
„Een man die liefheeft, kijkt daar
.doorheen. Je bent niet voor mij, dat
weet ik nu al. Jij bent niet het type
vrouw, dat een ander haar vriend af
handig maakt Teveel eergevoel Dochde
man, die jou eens naar het altaar voert,*
krijgt zo ongeveer de meest ideale vrouw
die hij zich maar kan denken In elk
opzicht."
Ik werd werkelijk nijdig. „Wat betoog
je te bereiken met dat geflirt?"
„Flirt ik?" Hij keek me eerlijk ver
wonderd aan „Ik meen het met heilige
ernst. Je bent een prachtvrouw De man
nen, die jouw voorbij gelopen zijn, kunnen
allemaal idiote worden genoemd.
Ik ging zitten en maakte een uitno
digend gebaar „Houd alsjeblieft op.
Peter Als je niets verstandigs weet te
zeggen, drink dan je koffie op en ver
dwijn tot Aat terug is.
„Je wilt de waarheid niet horen, hè?"
Ik loosde een diepe zucht „De waar
heid meneer van Kempenade, is hard
en zonder enige romantiek Die heb ik
in de loop der jaren leren kennen. Tot
m'n twintigste jaar bestond ik niet voor
m'n dorpsgenoten, jongens noch meis
jes Vanwege m'n uiterlijk Ik wees op
m'n gezicht „Na de dood van m'n moe
der, ontdekte men, dat ik wat geld had.
Laten we vaststellen: een aardig kapi
taaltje Vanaf dat ogenblik kwamen de
jongens op me af als vliegen op stroop.
In m'n naïviteit had ik geen erg in hun
werkelijke bedoelingen Twee keer ben ik
er ingetrapt, doch beide keren ontdekte
ik nog tijdig hun ware karakter Je
begrijpt het het was voor hun negenen
negentig procent om het geld te doen
en éen procent om ondergetekende De
vrouw met de ontsierende pukkels in haar
gezicht en de slechte ogen wilde ze ge
nadiglijk op de koop toe nemen Niet
waar9 In het donker gebruik je niet je
ogen, maar hoofdzakelijk je handen,
zodat je nog pret genoeg kunt hebben
met dat éne procent Daarom noem ik
een man. die beweert dat hij mij knap
vindt en verliefd op me is óf een dwaas,
of een berekend iemand, die weet. water
in m'n portemonnaie zit"
De man lachte enkel „Geld heb ik
zelf voldoende, Woutje Waarschijnlijk
heel wat meer dan jij. Dat kun je me
beslist niet in de schoenen schuiven
Ik roerde in m'n koffie „Dan weet
je gelijk, in welke categorie ik jou al
ingedeeld heb
Hij begon te drinken. „Dank je. Het is
overigens oud nieuws Een dwaas was ik
al met m'n zeventiende, toen ik pro
beerde met de dochter van onze boek
houder naar Engeland te komen om te
trouwen
Ik keek hem verbluft aan Dat was toch
wel romantisch. „Tjee! Haalden ze haar
terug?"
„Voor de grens kregen we al ruzie
met elkaar, waarna we, ieder op onze
eigen gelegenheid terug gingen Naar
huis Wonder boven wonder had niemand
nog iets gemerkt Jij bent de eerste aan
wie ik het vertel; zelfs Aat weet het niet
Ze zal het van mij niet horen."
„Dus je wilt je niet door mij laten
schilderen?"
„Op die onzin geef ik geeneens ant
woord
„Ik zal eens een doekje van me mee
nemen Krijg je van me om je kamer
te versieren Oordeel dan nog eens.
Overigens vraag het maar aan Aat, ze
heeft m'n verzameling doekjes gezien."
Ik zette m'n kopje neer „Hou je genoeg
van haar om met haar te trouwen?"
Rustig antwoordde hij „Het zal er
wel van komen Ze is bij vader in de
smaak gevallen en dat is voldoende Als
we trouwen, trekt hij zich terug. Dan is
het voor mij afgelopen met de pret en
moet ik hard werken."
„Dan heb je 's avonds Aat bij je thuis.
Hij knikte ,.Het is een aanlokkelijk
toekomstbeeld, dat geef ik toe Maar
sinds ik jou gezien heb, ben ik verliefd
op jou
Ik zuchtte. „Het is nog te vroeg, anders
zou ik denken, dat je al een paarborrel-
tjes op hebt
„Ik drink weinig, Woutje. Vader is
nogal puriteins in dit opzicht
„Heel verstandig." Ik kwam over
eind „Ik weet niet of je van plan bent
te blijven, tot Aat terug is, maar dan
bivakkeer je voorlopig in de keuken Ik
moet de kamer nog zuigen en stoffen
Hij kwam op me toe en omklemde
m'n armen „Ik ga weg. Woutje. Want
jij en ik samen in één vertrek is te
veel voor m'n weerstandsvermogen
Ik zag zijn gezicht naderen Iets in me
maakte me verlamd Ik wilde „nee"
zeggen, maar het volgende ogenblik voel
de ik al zijn mond op de mijne. Een
nog nimmer ervaren gevoel ging door
me heen Het was alsof m'n bloed door
m'n lichaam golfde. De kus leek een
eeuwigheid te duren Ik sloot de ogen.
Dit éne ogenblik, dacht ik Daarna
nooit meer Enkel dit éne zalige ogen
blik Zijn begerige lippen op de mijne.
Doch toen zijn handen gingen zoeken,
kwam ik tot me zelf en duwde ik hem
van me af. „Dat niet, Peet." zei ik
zacht, zijn handen grijpend „Doe het
met meer Het is gemeen tegenover
Aat."
Een paar keer knikte bij. Ik liep om
hem heen en nam zijn jas, die ik voor
hem hield „Kom niet meer hier. als
ik alleen ben," verzocht ik, haast fluis
terend „Jij en ik, we zouden er niet
meer tegen kunnen strijden."
Ik hielp hem in zijn jas, drukte even
zijn arm. Hij keerde zich naar me toe,
nam mijn kin onder zijn hand en vroeg.
„Waarom heb ik jou niet eerder ontmoet,
Woutje?"
Een diepe zucht ontviel me „Er zijn
zoveel waaroms in het leven, waarop we
nooit antwoord krijgen. Misschien heet
het noodlot Daar kan niemand antwoord
op geven, antwoordde ik zacht.
„Mag ik je nog één keer kussen,
Woutje?"
Ik wilde nee zeggen, maar hij wachtte
er niet eens op en drukte, nu haast
wild, zijn lippen op mijn mond. Ik kuste
hem terug en liet hem verder even gaan
Plotseling besefte ik het grote gevaar,
waarin w^e beide verkeerden, zodat ik
me wist los te maken Ik wist, dat ik een
hoogrode kleur had en mijn haar in de
war zat. Aat kon elk ogenblik thuis
komen en dat zou een vreselijke scène
geven. „Ga." beval ik „Alsjeblieft, ga
dan toch het kan immers niet..
Ik stond met m'n rug naar de deur ge
keerd, toen hij hem achter zich sloot
Zijn voetstappen stierven weg Toen
kwam ik tot mezelf. In de spiegel con
troleerde ik mezelf en schrok Haastig
liep ik naar m'n slaapkamer en draaide
de sleutel om.
(Wordt vervolgd).
„Een telegram voor mij9" vroeg Kappie.
„Tjonge! Ik moet niks van telegrammen
hebben!" „Een telegram kan van alles
betekenen'" zei de jonge postbode, „Het
is voor het eerst, dat mij het overkomt
want ik ben nog maar een paar maanden
op het postkantoor. Ik vind een telegram
spannend. Maakt u het gauw open!"
„Ja, jong, dat zal ik doen!" zei Kappie
een beetje ongeduldig. „Maar niet als
jij er met je lange neus bij staat. Het
gaat je tenslotte niets aan! Het is alleen
voor mij bestemd, snap je?" Kappie liep
de loopplank op en liet de postbode te
leurgesteld op de kade aclter.Aan het
dek scheurde hij het telegnm meteen
open en las., „Luxe-jacht van Kalief
Hatchie Ben Ras op rotsen gelopen van
eiland Lawaï stop Stille Zuidzee stop
opdracht om met sleepboot „Kraak"'
luxe-jacht van eiland te verwijderen stop
zeer snel stop grote beloning".
„We vertrekken direct, jong!" riep hij.
„Maak alles klaar! Ik heb net een tele
gram ontvangen! Luister maarDe maat
keek met een zuur gezicht om.