Op de draaitafel streed in België (I) UNIEKE CASSETTE MET ACHT LP's Achter velder Soul Flutes: Trust in me Melanie: Candles in the rain Introducing Stereo 70 Bojoura: songs uit „Superstar" Folklore uit Roemenie: Gheorghe Zamfir Special Daliah Lavi: „Liebeslied jener Sommernacht" Darling Lili: Musicalfilm met Julie Andrews The friends of distinction: „Whatever" The Bee Gees: 2 Years On The Savage Rose: Your daily gift Wouter van Lookhorst nam in 1831 deel aan de 1 O-daagse veldtocht Wir tanzen eine ganze nacht: PONDERDAG 25 FEBRUARI 1971 7 NIEUWE PLATEN. BELUISTERD EN BESPROKEN Reeds in 1968 opgenomen en nu op de plaat: ,,Soul Flutes", een serie bekende songs, instrumentaal op de zwarte schijf gezet door Herbie Hancock en an dere bekende jazz-artiesten. ,,Soul Flutes: Trust in me", is een bijzonder boeiende LP geworden waarnaar het fijn is om te luisteren. Fijn vooral door de rust die van de muziek uitgaat. Prachti ge arrangementen, waarin vooral de fluit een hoofdnoot speelt, aangevuld met piano, orgel, bas, drums, gitaar en andere instrumenten. Het is geen zwaar instrumentaal werk: de fluit- solo's zijn bepaald naar de voorgrond geschoven en de rhitmische groep blijft "daar (gelukkig) ver achter. Dat is ook de oorzaak van de rust die van de ver schillende nummers uitgaat. De fluit wordt in de verschillende nummers ge speeld door het speciale „Soul Flute ensemble", bestaande uit Joel Kaye, George Ma^ge, Romeo Penque en Stan Webb. Soul sound in verfijnde jazzklan- ken het neusje van de (muzikale) zalm, vind ik. U moet er beslist eens naar luisteren. Op deze plaat de nummers: Try a little tenderness (een Sinatra- song), Trust in me (uit Walt Disney's „Jungle Book"), In the Wee Small Hours, Scarborough Fair (Simon Gar- funkel-hit), Bachianas Brasileiras Ci garettes Coffee, (een blues balade), Pu Po, een bijzonder sterk nummer, waarin op een uitstekende wijze de fluit is gecombineerd met de conga en ande re instrumenten, Early Autumn, het oude, bekende „Day-O" van Harry Be- lafonte, nu in een uitstekend nieuw (jazz-) arrangement en tenslotte „Bu- ckaroo", een c w-song. Alles bij el- aar maakt „Soul Flutes: Trust in me" een bijzonder goed indruk van uitste kend vakwerk. Het is een genoegen om er naar te luisteren en dat beslist niet alleen voor liefhebbers van spe cifieke jazz. Daar zijn de arrangemen ten teveel voor gericht naar de meer populaire hoek. „Soul Flutes: Trust in me" verscheen op het A M - label en. werd uitgebracht door Ariola/Eu- rodisc Benelux NV te Haarlem. Num mer: A M - Mayfair-serie, AMBL 1015. Stereo-kwaliteit: uitstekend. Toen Melanie voor het eerst op het podium klom en haar stem luidkeels opzette, waren de reacties verschil lend Het overgrote deel van het wereld- publiek aanvaardde Melanie als een nieuwe ster met een prachtige stem, waarvan ze op een bijzondere manier gebruik wist te maken. Pessimisten, sommige kritici, dachten er anders over en beschouwden Melanie als een gewoon meisje, dat haar kracht zoekt in de schreeuwerige overdonderende uithalen in haar songs, om haar gebrek aan zangtalent te camoufleren en te compenseren. „En ze speelt nog rot gitaar ook", las ik in die begintijd van Melanie's succes Toendertijd schreef ik reeds, dat ik Melanie bijzonder goed vond: „om uren naar te luisteren, fas cinerend en sterk Ik ben intussen nog steeds niet van mening veranderd. Haar nieuwste LP „Candles in the rain", met daarop het formidabele succesnummer met de Edwin Hawkins Singers „Lay Down", bevestigt opnieuw mijn mening, geweldig! Toch geloof ik, dat ik daarin steeds minder navolgers vind Dat is jammer, want een talent als Melanie is het waard om in ere gehouden te worden ^an de andere kant kan ik best met de critici meevoelen, die zeggen, dat ze niet steeds dat zelfde stijltje moet gebruiken, die krachtige uithalen tegen het slot van het liedje etc. etc Soms begint dat inderdaad een beetje te vervelen, maar de teksten vergoeden veel. Fijne poëtische teksten die be trekking hebben op de wereld rond het meisje Melanie Eigen teksten. Soms zou ik willen, dat ze van het begin tot het eind tegen de wereld zou schreeu wen, want juist dan is haar kracht het sterkst en komt haar emotie het best tot uiting en wordt via de geluidsboxen op een uitstekende wijze overgebracht op de luisteraar. De eigen teksten staan op de hoes van de plaat en dat is iets, wat gelukkig de laatste tijd veel meer gebeurt. Melanie Safka: een meisje waarvan we graag nog meer horen. „Candles in the rain", met de titelsong. Lay Down, Lovin' Baby Girl, Citiest People, Leftover wine, Alexander Beetle, The Good Guys, Carolina in my mind, Ruby Tuesday (twee nummers respectievelijk van James Taylor en Mick Jagger/Keith Richards) en What have they done to my song ma, werd uitgebracht op het Buddah-label door de platenmaatschappij Polydor Neder land NV te Den Haag - nr 2318 006- Stereo/kwaliteit: uitstekend Prijs f21,-. TEN YEARS'AFTER: WATT Sinds ook tienduizenden Nederlandse popfans Ten Years After hun I'm going home" zagen brengen via de film „Woodstock" kreeg de groep er bijna evenzovele fans bij Vrijwel alle toe schouwers waren het er over eens dat vooral zanger/gitarist Alvin Lee een der meest opvallende figuren uit de film was. De diverse Ten Years After LP's gingen plotseling leuk verkopen - het werd duidelijk dat in Nederland de groep „Woodstock" nodig had voor een promotie naar de pop-eredivisie. Onlangs verscheen de nieuwe Ten Years After LP, getiteld „Watt". De plaat is een duidelijke voortzetting op „Cricklewood Green". Iedereen weet nu wel dat Alvin Lee 's werelds snelste popgitarist is, die naam hoeft hij derhalve niet meer tijdens ieder nummer waar te maken. „Watt" is vooral een stemmingsvolle langspeler Zuidelijk-Amerikaanse muziek en zang kan men vinden op de verzamel- Lp „Introducing Stereo 70". Zoals tal van andere platenmaatschappijen heb ben gedaan, deed ook A M met deze plaat: uitstekende stereo-kwaliteit kop pelen aan de promoting van een aantal door hen uitgebrachte groepen. De plaat - in Nederland uitgebracht door Ariola/Eurodisc Benelux NV te Haar lem - is van een uitstekende kwaliteit en geeft een goed overzicht van de ver schillende groepen door A M onder kontrakt genomen. Zoals bekend is A M de platenmaatschappij van Herb Alpert, die het samen met een vriend oprichtte. Daarom is Herb Alpert en zijn orkest naast anderen ook op deze plaats te beluisteren. Verder noemen we: Sergio Mendes Brasil '66, The Sandpipers, Burt Bacharach, Claudine Longet en de Baja Marimba Band. Een eerbiedwaardige collectie musici die van „Introducing Stereo 70" een fijne instrumentale als zangplaat maakten. Overwegend zuid-Amerikaans tempe rament, met uitzondering wellicht van Claudine Longet, die het bij de Fransen houdt met „Love is Blue (L'Amour est bleu)". Burt Bacharach brengt „I'll never fall in love again" en „Raindrops keep falling in my head" en behoort eveneens tot de niet Zuid-Amerikaanse tak van het gezelschap. Herp Alpert met „Zorba the Greek" en,,Yosoyese amor", The Sandpipers met „Wind mills of your mind" en „Cuando sali de Cuba", Sergio Mendes met „Look Around" en Constand Rain (Chove Chuva). The Baja Marimba Band brengt op deze plaat tenslotte „Those were the days" in het hun gebruikelijke rit me. Op A M Mayfair-label, nr. AMLB 1002. Stereo-kwaliteit uitste kend. Zoals zij ook deed met enkele songs uit Hair, doet Bojoura nu ook met Su perstar Op een single bracht zij kort geleden twee hits uit deze roek-opera, namelijk „Everything's allright" en „I don't know how to love him Twee songs, die het inderdaad tot hit kunnen brengen. Door Bojoura gloedvol gezon gen. Uitgebracht door de platenmaat schappij CBS/Artone te Haarlem op het CBS-label nr 7008 geworden. Naast sfeerstukjes als „Think about the times", „The band with no name" (mooie filmmuziek) en „She lies in the morning" staan zware nummers als „I'm coming on" en „Sweet little sixteen", terwijl Alvm- de-virtuoos in „Gonna Run" uitgebreid aan het woord is. Er staan zeven com posities van Alvin Lee op de LP, terwijl het laatste stuk „Sweet little sixteen" van Chuck Berry is en „live" tijdens het Isle of Wight Festival werd opgenomen. De plaat is gestoken in een uitklap bare hoes, met daarbij een kunstzin nige poster, met op de rand in een heel klein schrift een gesprek. „Watt" is geen uitschieter geworden, maar aan de andere kant zijn er geen dieptepunten op de plaat te ontdekken Het is een gezellige LP, met vakman schap en routine gemaakt. „Watt" zal het best doen in Nederland Uitge bracht door Phonogram NV te Amster dam op het Deram-label nr SML 1078 Stereo/kwaliteit: goed tot uitstekend. We hebben enige tijd geleden een ge weldige oplevering gehad van folklo ristische muziek uit Midden- en Zuid Amerika. El Condor Pasa is daarvan een typerend voorbeeld het werd een enorme hit, dankzij onder meer Simon and Garfunkel, die er een tekst bij schreven. Deze rage -want meer dan een modeverschijnsel is het rriet, hoewel ik de muziek bijzonder fascinerend vind- „Ze moet zo nodig ook," zeiden sceptisch gestemde critici, toen Dalila Lavi tot dan enkel actrice, zich ook aan de zangkunst wijdde. Voor me ligt nu een LP, waarop dezelfde Daliah La vi twaalf songs ten gehore brengt, die beslist het beluisteren waard zijn. „Ik heb er nooit aan gedacht om zangeres te worden, maar nu ik het ben, voel ik het zin en als acteren: als ik iets wil zeggen zing ik het. Zingen is als dan sen, ik ben alleen met me zelf, het ligt aan mij alleen als men mij niet be grijpt. Woorden zijn mijn gedachten, muziek mijn gevoel." Nou, dat was dan dat. Zonder me door deze gevoelige woorden te laten bei'nvloeden, heb ik de plaat beluisterd en ben er wel van overtuigd geraakt, dat Daliah Lavi goe de talenten heeft, de voorkant van de hoes vertelt ons trouwens ook, dat haar uiterlijk niets te wensen overlaat Da liah Lavi zingt in talen, die ze eigenlijk geen van beide (Engels nf Duits) goed beheerst om dat accentloos te doen, maar dat maakt het geheel wel zo aardig. Of ze werkelijk goed kan zin gen, ach ik vind het niet belangrijk. Belangrijker is, dat veel mensen ple zier beleven aan de liedjes, die zij ten gehore brengt. Niet alleen in Duitsland, maar zeer zeker ook in Nederland. En er staan werkelijk heel fijne liedjes op de LP „Liebeslied jener Sommer nacht" en mocht u niet zo erg van Duits houden, wel de plaat biedt ook voldoende tegenwicht met tal van En gelstalige songs. Luister er eensnaar. Dit zijn de nummers van de plaat: Oh wann kommst du?; Taxi; Where can I go; Hello Love; I time to love; If you go away; If I could (El condor pasa), Drei Schwarze Rosen; Lonely Crowd; Love is, Love of a child en de titel song. Uitgebracht door Polydor Neder land op Polydor 2310 048. Stereo/kwa liteit: uitstekend. Prijs: f21,-. is nu wat verflauwd. Maar niet voor lang, want uiteraard rusten de platen maatschappijen niet op hun lauweren. De platenmaatschappij Phonogram heeft nu beslag weten te leggen op de bijzonder fijne muzikale folkore uit Roemenië. En wel met name op Gheorg he Zamfir en zijn orkest. Zamfir staat bekend als een uitstekende Panfluitist en laat dat dan ook vaak en met bijzon der eoed vakmanschap horen op zijn platen. De folklore van Roemenië is aantrekkelijk wat betreft de muziek. Het is deels gei'nspireed op zigeuner- muziek. De Franse platenmaatschappij Deesse was de eerste, die de tapes van de eerste Zamfir-opnamen in handen kreeg, terwijl in Nederland Phonogram de rechten verkreeg. En gelukkig maar voor ons, want wat Zamfir en zijn or kest brengt is een prachtige staalkaart Van de Paramount- musicalfilm „Darling Lili", met Julie Andrews, Rock Hudson en Jeremy Kemp in de hoofdrollen, verscheen nog niet zolang geleden de filmmuziek op de plaat, geen complete soundtrack, maar keurig opnieuw opgenomen in de RCA-studio's in Hollywood, Californie. „Darling Li li" is een film, waarin Julie Andrews al zingend en liefhebbend spionage bedrijft in de eerste wereldoorlog als Engelse Duitse tegen de Engelsen en voor de Keizer. Althans, dat is de be doeling. Voor zover ik weet is deze film nog niet in Nederland uitgebracht. Wat geen enkel bezwaar is voor de plaat, want de muziek en zang op deze LP in uitklapbare hoes, waarop in het kort de inhoud van het filmverhaal, is zon der meer het aanhoren waard, vooral voor de liefhebbers van Julie Andrews en musicals. Bovendien speelt het or kest van Henri Mancini ook een voor name muzikale rol, wat de liefhebbers van deze populaire dirigent/componist kan aansporen om deze plaat ook maar eens te gaan beluisteren. Het mag, want men zal zich in het algemeen niet bekocht voelen. Julie Andrews zingt een aantal fijne liedjes in musicalsfeer (vooral met veel koorwerk) en begeleidt door Henri Mancini en zijn orkest, die de muziek schreef. De teksten zijn van Johnny Mercer. „Darling Lili", dus, waarop geen Rock Hudson zijn zangkwaliteiten tentoon spreidt. Voor de liefhebbers nog eventjes de num mers: „Overture; Whistling away the dark; The Little Birds (met kinderkoor van Los Angelos); The girl in no man's land; Gypsy Violin; I'll give you three guesses; Darling Lili; Smile away each rainy day; The can-can café; Skal; Your good-will ambassador (de enige song, niet gezongen door Julie Andrews, maar door Gloria Paul). Uitgebracht door Inelco Nederland NV te Amsterdam op het RCA Victor- Label nr LSP 10311 Stereokwaliteit: goed tot zeer goed. Prijs f21,-. van instrumentale folklore uit Roeme nië. De voornaamste instrumenten wor den er solistisch of in ensemblespel in gepresenteerd, zoals daar zijn de Fluier (fluit), Nai (Pansfluit) en de vijf- gatige, lange schaapherdersfluit de Caval De Dulcimer of Cembalom is na tuurlijk bekend, evenals de Doedelzak, de dikke oom van nichtje hobo. Een in strument dat op de klarinet lijkt, maar in klank meer de kant van de sopraan- sax opgaat, is de Torogoata. Dit instru ment werd voor het eerst in het wes telijk deel van Europa tentoongesteld op de Parijse Expositie van 1900, met het gevolg dat veel beoefenaren en ken ners van volksmuziek zo'n instrument hebben gekocht. Van de handsnaarinstrumenten noe men we de getokkelde Cobsa, sinds de 16e eeuw vanuit Rusland in Roemenië verspreid en aldaar verbeterd. De klankkast is in de vorm van een halve peer, waarop 4 of 6 paar snaren gemon teerd zijn. Jongste aanwinst in de Roe meense volksmuziek is de Viool met klankbeker, een niet-electrisch ver sterkingssysteem De vorm van deze viool is meestal het smalle „plankje" van de vroegere dansmeesterviolen (fiddles). Niet alleen een heel leerza me, maar ook erg onderhoudende en zéér musikanteske plaat. Werkelijk een topaanwinst in de overigens niet al te vol gezaaide volksmuziek van de laatste tijd. Warm aanbevolen. Uitgebracht door Phonogram te Amsterdam op Deesse DDLX 22. Stereo/kwaliteit: goed tot uitstekend. FRIENDS OF DISTINCTION Een nieuwe roep: The friends of dis tinction. Een Amerikaanse formatie, nu ook in Nederland te beluisteren op de langspeler „Whatever", uitgebracht door Inelco Holland te Amsterdam. De Friends of Distinction bestaat uit Harry James Elston, Charlene Gibson, Floyd Butler en Barbara Love. Deze formatie brengt uitstekende soul-mu- ziek. Muziek voor de echte liefhebbers van dit genre. Hoewel de laatste tijd de soul wat naar de achtergrond wordt gedrongen door andere muziek-invloe- den (waarbij de soul toch wel degelijk als een basis een woordje- of nootje- mee spreekt), geloof ik toch wel, dat deze LP van The Friends of Distinction behoorlijk wat afnemers zal krijgen. Overigens werd deze LP - zoals zoveel andere planten - niet op eigen kracht alleen door de groep gemaakt. Ze heb ben tal van musici - in totaal 23- naast zich gehad, die hun sound maak te, tot wat het nu is. Al met al een plaat, die ik de soul-fans van harte kan aan bevelen. Voor hen ook nog even de nummers: You and I; New Mother Na ture; Soulful Anthem; Time waits for no One; People Talkin' and sayin' nothin; Check it out; Didn't we; Great day, Willa Faye en Bring us a better day. „Whatever" op RCA Victor nr. LSP 4408. Stereo/kwaliteit: zeer goed. De platenproduktie van de Bee Gees komt weer behoorlijk op gang, nadat de broertjes Gibb zich weer hebben verbroedert en niet meer op de solo toer zijn. De resultaten zijn overigens niet veel anders van de inhoud dan voorheen. Het-zijn en blijven typische Bee Gees-songs. Voor de talrijke lief hebbers is dat overigens geen bezwaar. En dat het publiek de Bee Gees nog steeds niet is vergeten, bewijst wel het feit, dat hun „Lonely Days" (ook op deze LP) begin dit jaar hoog geno teerd stond op de vaderlandse hitlijs ten. Overigens vind ik „Lonely Days" wel een van hun beste nummers van „2 Years On". Maar ook de titelsong is van een uitstekende kwaliteit. Voor de rest is het in het algemeen „serie werk", waarbij opvalt, hoe goed hun close harmony-sound wel is. Elke keer weer verbaas ik me over die geweldige harmonie en beheersing in hun zingen. Het is eigenlijk hun grote kracht. Zon der dat, zouden de Beegees geen Bee Gees zijn, nietwaar? Maar goed, ze zijn weer samen bezig, de broertjes Gibb, en dat belooft ongetwijfeld voor de toekomst weer een reeks nieuwe platen. Eén ding hoop ik echter wel: dat zij zich eens gaan bezinnen op een nieuwe sound, een iets krachtiger aan pak van de nummers, in de stijl van „Lonely Days" bijvoorbeeld. Het zou hun succes wellicht ten goede komen. Aan de andere kant zullen de liefheb bers van het „zachtere" werk dan weer kwaad zijn, zodat het eigenlijk een kwestie is van de „gulden middenweg". Voorlopig kan ik „2 Years On" warm aanbevelen, al was het alleen maar om het gebruikelijke Bee Gees-vakman- schap. Op de LP staan de volgende num mers gegroefd: 2 Years On; Portrait of Louise; Man for all seasons; Sin cere Relation; Back Home; The First mistake I made; Lonely Days, Alone Again; Tell me why; Lay it on me; Every second; Every minute en tenslot te I'm weeping. Nou, wat dat laatste betreft: dat hoeft niet meer. Het leed is weer geleden. Uitgebracht door Po lydor Nederland NV, te Den Haag op Polydor 2310 069. Stereo/kwaliteit: uitstekend! Prijs f21.-. Annisette, Alex Riel, Nils Tuxen, Anders Koppel, Jens Rugsted en Tho mas Koppel vormen samen de groep „The Savage Rose" (de wilde roos). Het is een groep, die op hun lang speler „Your Daily Gift" een aantal nummers zette, waarover wel veel te zeggen zal zijn: „bijzonder, vooral door het wel heel ijle stemmetje van zange res Annisette." Bij gebrek aan feitelij ke informatie, kan ik niet meer ver tellen, dan dat de plaat in Italië is opge nomen, maar dat de namen me van een dusdanige oorsprong lijken, dat hier sprake is van een Deense of Noorse groep Misschien ook wel een gewone Engelse formatie van Deense oorsprong etc Belangrijk is het echter niet. Mocht The Savage Rose succes boeken met hun typische stijltje (voornamelijk rond de zangeres), dan zullen we waar schijnlijk méér kunnen vertellen. De teksten van de op deze plaat opgenomen songs zijn stuk voor stuk van Anders Koppel, terwijl de muziek uit de pen van Thomas Koppel is gevloeid Een bijzonder creatief stel dus De teksten zijn ietwat poëtisch, niet geëngageerd, maar simpel van opzet Wat echter be slist niet wil zeggen, dat ze geen in houd hebben. U kunt de teksten overi gens zelf op uw dooie gemak nalezen, want ze staan op de binnenkant van de uitklapbare hoes afgedrukt. De num mers zijn wat mij betreft uitstekend, ook de performance. Maar hier is het wel een kwestie van je mag dat stel of je mag ze niet Het al eerder ge noemde ijle, ietwat scherpe stemmetje van Annisette is zelfs met een fikse ingreep door middel van de basknop niet te verhelpen. Pittige muziek en zang. Luister er eens naar bij je pla tenboer! Uitgebracht door Inelco Hol land NV te Amsterdam op het RCA Victor label, nr LSP 10320. Stereo/ kwaliteit: zeer goed ACHTERVELD - Honderdveertig jaar jaar geleden was het Wouter van Lok horst, die ondermeer deelnam aan de Tiendaagse Veldtocht in België. De avonturier Wouter heeft er heel wat meegemaakt en uit de verhalen van oude Achtervelders en uit verdere we tenschappelijke bronnen kon Uw ge schiedschrijver het historische ver haal rond deze vechtjas samenstellen. Meedogenloze gevechten, afmattende marsen, honger en gevangenschap vie len deze onbuigzame Achterveldse strijder ten deel. De verhoudingen tussen de Noorde lijke en Zuidelijke Nederlanden wa ren omstreeks 1830 zeer slecht te noemen. De Belgen - en mischien wel terecht - waren ontevreden over de regering onder Willem I, die hoofd zakelijk in handen was van de Noord- Nederlanders. Voeg daarbij dat de Katholieke scholen in Belgie moes ten wijken voor algemeen Christelijk Onderwijs, de immer durende talen- strijd, de toezicht op de pers, het wa ren ondermeer die zaken die de Zui delijken in opstand brachten. Toen op s' Konings verjaardag, 25 augustus 1829, in de Muntschouwburg te Brus sel werd opgevoerd „La Maette de „Dat is onze onderbuurman, die wil zeker ook mee doen!" Wie er bijna honderd gulden voor over heeft kan in het bezit komen van een - naar ik dacht - unieke serie platen in het popu laire genre. De platenmaatschap pij Polydor is namelijk op het bijzonder aardige idee gekomen om een serie platen te maken, die volledig zijn afgestemd opéén hele avond dansen, op een dans party dus. Samen in een stevige kleurige cassette bracht deze maatschappij acht fijne LP's op de markt onder de veelzeggende titel: „Wit tahzen eine ganze Nacht". Hoewel de inhoud voor een gedeelte op Duitse interesses is afgestemd, is het toch echt een selectie, die ook in Nederland bijzonder veel afnemers zal kun nen vinden, ook al is de prijs dan wat hoog. Aan de andere kant is het ook weer niet zoveel, als men bedenkt dat men voor f98,- maar liefst acht platen heeft, die bij el kaar horen, maar toch afzonder lijk gedraaid kunnen worden. Dat is ruim f 12,- per plaat. Vijf uur lang fijne muziek, verdeeld over acht platen: 1. De party begint. 2. Schlagers om op te dansen en om mee te zingen. 3. Wij dansen verder. 4. Barmuziek. 5. Drink drink, broedertje drink (Trink, trink, brüderlein trink), 6. Ster ren en schlagers/Sterren en beat 7. Latijnse muziek. 8. muziek om bij te dromen. Zoals gezegd, een afgeronde serie platen voor ieders smaak, maar wat belangrijker is: in volgorde gedraaid geven ze aardig de opeenvolgende stem mingen van het feestje weer. Een groot aantal orkesten, zan gers en zangeressen hebben aan de totstandkoming van deze pla ten-cassette meegewerkt. Het is eigenlijk teveel om op te noe men, maar we doen toch maar een greep: veel werk van James Last, het orkest Kai Warner, Max Gre- ger en zijn orkest, Kurt Edel- hagen, Roberto Delgado, het or kest van Werner Muller, Helmut Zacharias, Bert Kaempfert en zijn orkest, Jean Toots Tielemans, verder de Kallmann Singers, Im proved Sound Ltd, diverse hoem pa-hoempa-orkesten, het Medium Terzett, verschillende zangers en zangeressen als Dalilah Lavi, Freddy, Wencke Myhre, Hans Reinhold, Rita Pavone, Udo Jür- gens, Lolita, Alace en Ellen Kess- ler, Peter Alexander, Catarina Valente en Silvio Francesco, Sara en Hector Collante Ivo Robic en tal van anderen. Daarnaast is de beat ook ruim vertegenwoor digd The Who, Barry Ryan, The Lovin' Spoonful, Julie Driscoll, Taste, The Bee Gees, Robin Gibb, Cream, The Beatles, Wonder land, John Mayall, Blind Faith, The Marbles en Marsha Hunt. Zoals gezegd: eigenlijk veel te veel om op te noemen. Ik heb ze voor u geteld. In totaal doen 92 artisten, orkesten, zangers en zangeressen en groepen mee aan deze platenserie. Kunt u nagaan! In totaal staan er 212 liedjes op de totale serie van acht platen gegroefd. Daarvan zijn de mees te in het Engels. Minder dan de helft zijn in het Duits, waarvan de meest? op de plaat met drink liederen en schlagers. Veel in strumentaal werk. Zelden heb ik zo'n groot aan tal liedjes en zo'n groot aantal medewerkende artiesten in één cassette bij elkaar gezien. Daar om alleen al is deze cassette een uniek bezit. U hebt naast de Beatles bij wijze van spreken Freddy op de plaat, naast James Last die Bayrische Trachtenka- pelle Otto Schwarzfischer. Een hele nacht dansen, meezin gen en luisteren, kortom genieten van de talrijke muziekstijlen in het populaire genre Dat alles in voor treffelijke stereo bijeengebracht! Zeer warm aanbevolen! Luister er eens naar bij de platenboer. Uitgebracht door Polydor Neder land NV te Den Haag op het Po- lydor-label nr 2630 024. Prijs f98,-. Bert Vos. Portici" vond er een betoging plaats door de liberalen en hierop aansluitend gingen oproerkraaiers in de stad he vig tekeer. Schreeuwend „Weg met de Koning" staken zij enkele huizen in brand die aan Koningsgezinden toebe hoorden. Koning Willem I zond troepen, met aan het hoofd zijn twee zoons, naar de Zuidelijke Nederlanden het geen echter tot nog meer ernstige tegenactie's leidde De vrijgelote Wouter van Lokhorst werd voor honderd gulden remplacant en meldde zich voor de soldatendienst Hij ging te voet van Achterveld naar Utrecht, waar hij de soldatenkledij kreeg die bestond uit een rok met een paar wings, een mouwvest, laken broek, een jas, een vilten chacot twee hemden, en ransel, twee paar wollen sokken, een linnen broek, twee paar linnen slobkousen, een paar schoenen, een halsdoek, wollen handschoenen en idem slaapmuts De uitrusting bestond uit: geweer met spiesbajonet, patroontas met bandelier, de bajonetkoppel en geweerriem. drie vuurstenen, een blikken olieflesje, schroefdraaier en aftrekker Na zijn boerenplunje te hebben ver kocht voor nog geen vijftig stuivers trok hij de stijve soldatenkleding aan, die iedere soldaat zelf moest onder houden' Tijdens zijn verblijf in de Utrechtse kazerne werden van hem vijf pond spek en een roggebrood van twaalf pond gestolen Twee medesol daten werden gesnapt voor deze dief stal, ze werden tot bloedens toe ge slagen en in het koude smerige sloot- afvalwater getrapt Het was einde 1830 toen Wouter moest lopen naar Woerden en de volgende ochtend ruim veertig kilometers door de koude polders en overgladde wegen naar Gorcurn. Het stadje was overvol bezet met enkele duizenden soldaten die een spoor achterlieten van drank gelagen en vechtpartijen Er ging een week over heen toen de opdracht kwam dat de mannen te voet en soms per wankele, overladen roeiboten moesten optrekken naar het ruim tachtig kilo meter zuidelijker gelegen Bergen op Zoom. Dit vergde drie dagen werk en aangezien de veldkeukens onmogelijk alle soldaten voldoende van eten kon den voorzien werd onderweg menige boer van zijn melk en zelf gebakken broden afgeholpen In Bergen op Zoom trachtte men de ruige mannen op te leiden tot bruikbare soldaten hetgeen maar gedeeltelijk gelukte Wouter werd ingedeeld als fusilier bij de 9e afdeling infanterie. (wordt vervolgd) W6UTCA VAN LOKHORS T

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1971 | | pagina 7