QUI VAN WOERDEKOM: „MUZIEK ONDERRICHT REEDS OP KLEUTER SCHOOL BEGINNEN" Experiment Nieuwe generatie Junioren-orkest Onschatbaar Keifeesten Televisie Vioollessen door mevr. A. de Knijff-Mali deren, die eigenlijk muzikaal nog weinig presteerden, mèt elkaar tot een presta tie kwamen. Een zó positieve figuur als Qui van Woerdekom is een onschatbaar element in onze vaak lauwe Nederlandse mu ziekwereld Dirigent Qui van Woerkom na een bij zonder succesvol concert van het Amersfoorts Jongeren Orkest en de vermaarde trompettist Maurice André re zin des woon Daarom kan het AJO ook zulke specie musici uitnodigen, mensen, die in lie opzichten gerijpt zijn. Het AJO teft gemusiceerd met Herman Schey, lap de Klijn, Anner Bijlsma. Paul Ciwin en Nap de Klijn samen. Lachendertelt Qui van Woer dekom over de este keer dat het AJO met zo n beroert musicus optrad De spelers werden or zijn aanwezigheid zó geabsorbeerdn zögeintrigeerd, dat er van het sp€n niet veel terecht kwam. Qui van terdekom plaatste de volgende repetiteen levensgrote foto van die musicus het was Paul God- win - op het pod Ti. De spelers moch ten tijdens de retitie hun hart aan de foto ophalen, mr moesten beloven daardoor geinspierd te spelen op het moment dat Paulodwin weer in leven de lijve aanwezigou zijn! Van het jeugekest komen op de OVA, de OrkeVereniging Amers foort, het orkesran de volwassenen (de oudste speles 72 jaar), waarvan van Woerdekom eneens dirigent is. Er is één lid, dal 40 jaar in de OVA meespeelt Prei zou het zijn, als er wat meer venieing in dit orkest zou kunnen plaatsviin. Er wordt ook mo derne muziek gieeld, en jongere mu sici zouden hienker een goede plaats kunnen vinden. Als ideaal zian Woerdekom, wan neer op de klerscholen reeds vak leerkrachten dederen spelenderwijs met muziek in aaking zouden kunnen brengen. Het iziekonderricht zou normaal bij het erwijs moeten beho ren. Als de kindn als kleuter al van de muziek hebbeenoten, zijn ze op de basisschool rijpir het muzikale on derwijs. Tegoordig komen de meeste kinderend meer met de mu ziek in kontakt, Jat er thuis minder en minder samwordt gemusiceerd. Ook vindt Van?rdekom dat het al gemeen vermen muziekonderwijs vaak niet goed vit gegeven Aan het einde van het eee jaar vindt er een instrumentenpar.plaats. en het kind moet dan maar anstrument kiezen. Er zou in dat ee jaar al veel meer aandacht moeten den besteed aan de kennismaking met de instrumenten Een leerkracht zou een foto van een fluit, een hobo moeten tonen Daarna zou een fluitist, een hoboïst moeten komen op draven, die iets over zijn instrument vertelt, en die er iets op speelt Dan zou de leerkracht platen kunnen gaan draaien met fluit-, hobo-muziek, en de kinderen vertrouwd moeten maken met die speciale klanken. En dan zouden de kinderen zelf tot herkenning van een be paald instrument en tot een bewuste in strumentkeuze kunnen komen Tezamen met de sekretaresse van het AJO, mevrouw W Adam, gaat Van Woerdekom een grootse muziekmani festatie voor de a s Keifeesten orga niseren in de Sporthal te Amersfoort. Bijeen gaat hij brengen de meest uit eenlopende groepen van muziekbeoefe naars Al deze groepen brengen hun ei gen kliek, hun eigen aanhang, hun eigen publiek mee. Er komen bejaardenkoren zingen, het AJO treedt op, een akkor- deonorkest laat zijn muziek horen, het mannenkoor Crescendo" gaat zingen. Er zijn veertien groepen, die in bonte verscheidenheid een kort optreden van 7 minuten zullen verzorgen En Qui van Woerdekom hoopt hiermee een muzika le verbroedering te bereiken, be grip van de ene groep voor de andere. De Amersfoortse komponist Tristan Keuris zal een slotstuk schrijven, dat door alle groepen gezamenlijk wordt uitgevoerd Wat u ook beslist niet moet missen is de televisie-uitzending op zondagmid dag 11 juni a s Tijdens een weekend in Woudschoten bracht Van Woerdekom de junioren van Amersfoort en Hilversum tezamen Er waren veel kinderen bij, die nog geen jaar les hadden Zij geven gezamenlijk een uitvoering in deVara- studio en in ..De Brug" De televisie- uitzending zal laten zien hoe er door die 120 kinderen is gestudeerd, en hoe kin- VRIJDAG 26 MEI 1972 LEUSDER KRANT LEUSDEN/ZUID - Een gesprek met dirigent Qui van Woerdekom is een ver ademing in deze tijd, waar veel verwar ring en onbegrip bestaat over de geves tigde waarden en de noodzakelijk daarin aan te brengen vernieuwingen. Je hebt bij Qui van Woerdekom het idee, dat het allemaal in orde komt, al lijkt het nóg ro chaotisch. Hij pakt de problemen bij de basis aan, al lijkt dit ook nóg zo'n onbegonnen werk. Het zéér geslaagde jubileumkonsert op maandag 8 mei van bet Amersfoorts Jeugd Orkest (het AJO), dat dit jaar 10 jaar aan het werk is, is daar zo'n bewijs van. Dat een be roemd trompettist als Maurice André het werkelijk fijn heeft gevonden om met een orkest te hebben gespeeld van ama teurs, komt grotendeels voor de posi tieve rekening van Qui van Woerdekom. Maurice André was in zijn gejiele pro fessionele loopbaan nog nooit met ama teurs opgetreden, en hij had daar eigen lijk tegenop gezien. Toen hij 's zondags avonds vóór het jubileumkonsert met bet AJO had gerepeteerd, wist hij, dat bier fris en puur werd gemusiceerd, en dat hij bij het AJO een ware klankbodem had aangetroffen, waardoor zijn talent juiste bron van muzikale inspiratie |d vinden. fii|j')?Sr| Ik vraag aan Qui van Woerdekom hoe hij tot deze prestatie van professioneel musiceren met amateurs is gekomen, jj Dit blijkt het doorwrochte resultaat te zijn van vele jaren goede onderwijs methodiek Qui van Woerdekom hoopt nu een nieuwe generatie van vioolleraren te kweken, die tenslotte zal moeten door dringen in de meest afgelegen muziek scholen Hij geeft een opleiding tot vioolleraar in 2 jaar tijd. Hij geeft les in het lesgeven, en wekelijks begeleidt hij enkele stageleerlingen. Hij zegt ,,Het uitgangspunt voor de leraar moet zijn het talent, dat bij de leerling aan wezig is, zo goed mogelijk te ontwikke len. Dat vergt energie van jezelf. Zélf moet je er ook naar streven om met inzet van je gehele persoonlijkheid wat je doet zo goed mogelijk te doen Het is niet zo, zoals wel eens gedacht wordt, dat je een goede leraar bent, als de leerling de les maar leuk vindt Een gedeelte van zijn tijd geeft Qui van Woerdekom, die in Leusden-zuid »oont, vioolles op het Koninklijk Con- bereidende lessen tot de hoofdklasse viool en lessen voor viool als bijvak Maar in Utrecht, Rotterdam en Den Haag heeft Qui van Woerdekom aan de Conservatoria vioolmethodiek Dit is j een onderwijsteer voor de aankomende* I violisten in het 4e en 5e jaar Het be treft alles wat met het lesgeven tema ken heeft, en is tevens eenstage-bege- leiding Om u een beeld te geven van de j oude opleiding tot vioolleraar vroeger j - en in sommige gevallen is dit nog zo - J verden aan een conservatorium hoofd leraren aangetrokken voor het instru ment viool, en meestal waren dat vio- listen van naam De naam als violist telde zwaar, de kwaliteit als pedagoog *as vaak van geringere orde Zélf had den deze violisten een drukke konsert- praktijk, en daarnaast moesten ze hun leerlingen voor het viool-examen klaar stomen Het kon gebeuren,datzo'n vio- j list. aan wie de tijd tot het doceren ont- J brak. zijn leerlingen opgaf om een en I' ander boek te bestuderen om onderricht te geven in het viool spelen. De leerlin gen konden theoretisch examen doen in het lesgeven op de viool, maar in de I praktijk konden ze hun kennis vaak ge- j brekkig overbrengen Graag vertelt Van Woerdekom over het experiment, dat hij uitvoerde aan de Amersfoortse muziekschool Hijzelf was een fervent tegenstander van viool- onderricht in groepsverband, zoals dat op verschillende muziekscholen wordt gegeven met zéér gering resultaat Maar zoals met alles wat Qui muzikaal aanpakt: het experiment was bijzonder geslaagd, en de resultaten waren zelfs beter dan bij individuele vioollessen! Hij werkte met een groepje van zes kinderen, maar zegt er direkt bij dat dit ook met tien kinderen zou kunnen gebeuren. Deze groepslessen zijn wél aan bepaalde voorwaarden gebonden: hij paste een selektie toe uit een groep je van veertien kinderen, testte deze op goed gehoor, goede dispositie, goed ritmisch gevoel en op de mogelijkheid tot eenzelfde niveau Naar leeftijd werd niet gekeken het jongste kind was 7, het oudste 12 jaar In de tweede plaats liet hij naast de groepsles van 1 uur midden in de week een half uur indivi duele les aan het eind van de week geven door een methodiekleerling Op de groepslessen ..overhoorde" hijdeoude stof en bouwde hij de nieuwe stof op Hoe gaan die methodieklessen op het Conservatorium nu in zijn werk? De ,£ers(e Jessen gaat Qui van Woerdekom 6 met zijn leerlingen op papier bekijken": hoe treed ik in kontakt met de kinderen en hun ouders, hoe test ik kinderen om een totale muzikale indruk van het kind te krijgen, hoe regel ik de financiële zijde met de ouders Dan begint hij aan de ontspanningsoefeningen, verwant met yoga-oefeningen, de bewustwording bij de beginnende leerlingen, die licha melijk zwaar belast kunnen worden, om van de mogelijkheid gebruik te maken, b.v. de handen ontspannen te laten han gen, het hoofd te laten rollen Wanneer de problematiek van de vioolspeeltech- niek bij de leerlingen spanningen teweeg gaat brengen is het zéér belangrijk om deze mogelijkheden tot ontspanning te beheersen Na deze eerste lessen neemt Qui van Woerdekom kontakt op met en kele lagere scholen, en vraagt de hoofd onderwijzers hem voor de tijd van drie weken een groepje leerlingen te willen sturen De methodiekleerlingen gaan met deze kinderen, met het levende ma teriaal, aan het werk De kinderen wor den door hen getest alsof ze vioolles zouden krijgen Als de test voltooid is, krijgen de kinderen ontspanningsles- sen. Qui van Woerdekom sleept dan al lerlei soorten grote en kleine violen aan, en de methodiekleerlingen leren in de praktijk het kind op de juiste wij ze te konfronteren met zijn instrument Daarna herhaalt Qui van Woerdekom dezelfde methodieklessen met een tweede groep kinderen, en dan blijkt alles al veel soepeler en met minder inspanning te verlopen. Na het beëindi gen van deze praktijklessen gaat Qui van Woerdekom pas met de stage-leer- ling werken. De stage-leerling krijgt les van de methodiekleerling onder toe zicht van de docent methodiek geduren de de studie-periode Tijdens de individuele lessen werden de persoonlijke fouten van elk kind afzon derlijk hersteld Het technische train- matëriaal werd m een klapper aan elke leerling verstrekt, en was systematisch door Van Woerdekom samengesteld. Alle zes leerlingen van het experiment zitten thans in het juniorenorkest Van het juniorenorkest is Qui van Woerdekom eveneens dirigent. Van Woerdekom maakt de muziekminnende ouders in Leusden er graag op attent, dat zowel in het AJO als in het junio renorkest elk kind mag meespelen. Er zijn al enkele kinderen uit Leusden, die meespelen. Uit het juniorenorkest krijgt hij het spelend materiaal voor het AJO. Het juniorenorkest beweegt zich op een eenvoudig niveau kinderen, die b v 9 maanden een instrument be spelen kunnen al meedoen. Na een paar jaar in het juiorenorkest blijkt dat de begaafde leerlingen door het gemiddel de niveau worden afgeremd, en deze leerlingen stromen dan automatisch door naar het AJO. In het AJO heeft de dirigent al leden, die les hebben bij afgestudeerde me thodiekleerlingen Daar smaakt hij als dirigent de vruchten van zijn metho dieklessen Ook voor het Amersfoorts Jeugd Orkest geeft Qui van Woerdekom al zijn kunnen En er vindt een wisselwerking plaats. Er wordt gemusiceerd inde wa- ,,Wat meer naar rechts".

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1972 | | pagina 5