Pater Herman Schimmel: IA VEERTIG JAAR WERKEN IN DE KONGOLESE OERWOUDEN ERUG IN NEDERLAND OM ZIJN 40 JAAR PRIESTERSCHAP TE VIEREN Het sterrenhoekje Zondag 16 juli -11 uur mis met tam-tam LEUSDEN - Als ik telefonisch een af spraak met hem maak hoor ik hem breed op lachen als hij verneemt, dat ik swahili spreek. Als ik hem in het Sint Ansfridushuis in Leusden-centrum voor de eerste maal zie erken ik in hem direkt de bwana makuba (=grote heer, patriarch) van Bafwabaka. Brede rossige baard, nimmer terzijde gelegde pijp met bizonder lange steel, grote sterke handen, forse lichaamsomvang, type van een krachtig en gul levend mens. Een man, die de zon heeft mee gebracht. Een man, die in de voormalige Belgische Kongo veel heeft gezien, een man die van die Kongo veel weet. Een blanke, die de negers op hun juiste merites weet te evalueren, die hun gaven kent, en die wat voor blanken doorgaat al hun zwakheden in zijn juiste relativiteit weet te waarderen. Een pater, die op 16 juli a.s. zijn veertig jarig priesterfeest celebreert. Een missionaris, die zo'n kleine veer tig jaar in de Kongolese wouden heeft gewerkt. En bovenal een mens, die het leven en laten leven, en zeker het laten leven van een ander ras, als levens filosofie met zich méédraagt. Pater Herman Schimmel. ISDAG 12 JULI 1972 LKUSDER KRANT 7 Groepsfoto van leerlingen van de oplei dingsschool van Bafwabaka. te Amersfoort geboren, op io Bergen-op-Zoom, noviciaat eo, groot-seminarie in Breda en ?eo, in 1932 tot priester gewijd; 3 als priester van het Heilig Hart e Belgische Kongo. Bafwabaka, in het noordoosten Koogo, het stroomgebied van de i, Klinkklare rimboe, toentertijd ïnde tot het bisdom van Stanley- (het huidige Kisangani). Pater roei vond er een missiepost, die de eerste wereldoorlog was )t door Duitse paters. Een vei- wnoord, ver van de strijd, die onder de blanken. Blanken, soort stammenoorlog uit- d van Duitsers tegen Fransen pelsen en zo. De eerste vijf JQ zijn verblkf in de equatoriale te voet rond om zich te oriën- in een parochie zo groot als ederland. De pistes (=voetpaad- io de negers volgend het oer- io. In die tijd woonden de ne- ïog diep in het oerwoud. Later en ze voor het gemak van de cbe administrateurs naar de ran- to het woud komen, en moesten dorpen gaan wonen. Vaak drie f maanden achtereen op sjouw, e met de bevolking, onderzocht °den. Probeerde katechisten te {o. met wie hij kon werken om rochie op te bouwen. Vond in ooenland veel begrip-en ik denk •«wondering- bij de bevolking. ®et de ogen dicht genietend tabaksgeur die kontinu uit de Pijp óm ons kringelt: ,,In het Hand zit het allemaal nog heel «ka groeide onder de stimu- hand van Pater Schimmel uit 'klassieke missiepost met een k«rk in het centrum. Een kerk «er dan 1500 plaatsen. Er kwam 'tershuis voor een vrij grote 'schap van paters. Een paters- dat nu nog ruimte biedt voor *s en reünies van de gehele 'jkheid van het bisdom (het 1 Stanleyville werd in 1949 in gedeeld, en Bafwabaka werd ttstandig bisdom). Er kwam een v°or katoenplanters. ,,Het is 'chtbaar land. Alles wat je er roelt en bloeit naar hartelust!" Tegen 1940 werd deze streek moto risch begaanbaar: er werden wegen aangelegd om de katoen te vervoeren. Kon zich toen per auto gaan verplaat sen, wat hem veel tijd deed winnen. Zeker twee keer' per jaar naar de verste uithoeken van zijn parochie. Afstanden overeenkomstig de uitge strektheid van het Afrikaanse land. In 's paters missiepost kwamen la gere scholen voor jongens en meis jes. Er kwam een école professionel- le, waar de jonge negers werden op geleid in een ambacht. Deze school moest in 1964 worden gesloten, om dat er geen personeel meer was voor de opleiding. Had tot 1960 zijn eigen olieperserij. Liet uit de palmbomen de enorme trossen oranje ngazi(=olie- noten)plukken, die hij aanvankelijk op zeer promitieve wijze en later met stoom deed uitpersen. Het water komt hem in de mond, als we spreken over de mwambe, de met ngazi bereide kip, een gerecht dat mede door de Arabieren - die ver in de Kongo doordrongen om neger slaven te roven - werd samengesteld. Offreert, terwijl wij praten in een heerlijk verwarmde kamer, mij een pastis merk Ricard (Heb ik speci aal moeten bestellen: die hadden ze hier niet"), schenkt zichzelf - het is 11 uur in de ochtend - een glas whis key in, de drank, de blanken in de tropen eigen, die op alle uren van de dag aldaar ter verkwikking wordt gesavoureerd. In Bafwabaka kwam ook een inter naat voor mülatres, kinderen van blan ken en negerinnen. Een problematiek apart. ,,Eén blanke vader op de zo velen voelde zich verantwoordelijk en betaalde de schoolopleiding voor zijn lichtbruine kind". In Bafwabaka was ook een raaternité, een kraamkliniek, en er kwam een opleidingsschool voor meisjes, waar zo'n vijfhonderd jonge negerinnen intern zijn. De miljoenen bakstenen en rode pan nen voor deze gebouwen werden alle maal in de missie gebakken. Er wa- De missie-kerk van Bafwabaka. ren van huis uit enkele specialisten, maar op den duur werden alle broe ders, die het in Europa niet verder hadden gebracht dan wat licht onder houdswerk, in de Kongo kreatief. Na een jaar konden ze stenen bakken of ze afkomstig waren uit de steenbak kerijen langs onze grote rivieren! Trots van organisator Herman Schimmel: de goed onderhouden en nog altijd rendabele koffieplantage, 30 ha groot, waarvan de koffie in Antwerpen wordt verhandeld. De opbrengst hier van is voor het diocees. Tot twee maal toe geprobeerd koeien te houden, maar de slaapziekte deed het zuivelprojekt mislukken.,,We had den van die koeien uit.Ruanda Urundi, oranjekleurig met enorme hoorns. Die waren niet geschikt. We hadden die kleine dahomeys moeten hebben". Woonde in de tweede wereldoorlog samen met een Duitser en een Italiaan. Dat gaf heel wat gekrakeel. ,,Maar we luisterden eerlijk om beurten naar Radio Londen, Berlijn en Napels, zodat ieder aan zijn trekken kwam". In 1961 onafhankelijkheid van de Kon go. Vele Amerikaanse en Belgische missionarissen werden gedood. Over hèm diskussiëerden ze. Dan zou ie wel gedood worden: geweren in de aan slag. Dan zou ie weer niet gedood worden: geweren weer allemaal op de grond gezet. Als door een wonder ver zandde de diskussie en werd ie niet doodgeschoten. In 1965 terug naar Baf wabaka, woonde er samen met drie huurlingen, échte bandieten, en 2.000 zieke en ondervoede vluchtelingen. Trof Bafwabaka in ellende aan. De bevol king had zich anderhalf jaar diep in het bos moeten schuil houden, en had honger geleden. De kinderen hadden dikke duikjes en uitpuilende ogen, de ouderen hadden hongeroedeem. ,,Het was verschrikkelijk. Van de Memisa, de Protestantse zending, van Ameri kaanse instellingen kregen wij wagens met voedsel, medikamenten en ge bruikte kleren. Met elkaar hebben we het zaakje weer op poten gezet. De missie marcheert weer, maar er is gebrek aan idealisten, aan geroepenen. Er is gebrek aan personeel, aan tech nici, aan onderwijzers. Er moet wor den gewerkt opdat de missie ook in de toekomst zal kunnen blijven marche ren. De missie van de toekomst kan niet alleen meer volstaan met dopen. -Ik hab zo'n 20.000 dopen verricht. De missie zal ook een vorm van ontwikke lingshulp moeten brengen. Nee, ik ga niet meer terug naar Bafwabaka. Ik ben daar uitgewerkt. Ik hoop naar Pawa te gaan, een melaatsendorp op 75 km van Bafwabaka. Pawa is door ons indertijd gesticht. Er zit een Hollandse dokter, gestuurd door ,,Terre des Hommes". Die melaatsen hebben steun nodig, een wanhopige groep. Het is niet gevaarlijk, als je maar geen open wonden hebt en gei'nfekteerd wordt". Vóór pater Schimmel in september naar Pawa gaat, zal hij eerst door de bevolking van Leusden worden ge fêteerd. 16 juli a.s. om 11 uur 's och tends mis met tam-tam, op de band op genomen in Bafwabaka Koncelebratie met meerdere paters, die gezamenlijk de mis met hem zullen lezen. Naafloop van de mis: receptie in het ,,Ros Beyaart". Pater Schimmel, snuif in Holland zó veel koele lucht op - deze .zomer" is daar zéér geschikt voor-, dat je uitge rust en met nieuwe kracht de misschien wel schoonste taak van je hulpvaardige leven in de Lepra-kolonie van Pawa op je toch niet meer zo jonge schouders zult kunnen nemen! Anco Mali Als u met een verrekijker naar de planeet Jupiter kijkt ziet u er vier kleine .sterretjes" omheen Als u in verloop van enkele dagen deze „ster retjes" gaat waarnemen merkt u op, dat de „sterretjes" een andere positie hebben (zo niet dan is zo'n „sterre tje" een echte ster): zij draaien om de planeet Jupiter en zijn maantjes van Jupiter (de aarde heeft genoeg aan 1 maan, maar Jupiter heeft er 12 nodig, weliswaar is Jupiter 10 keer groter dan de aarde) Soms gebeurt het dat zo'n maantje achter Jupiter is, hij is dan bedekt. Hierbij staat een lijstje wanneer hij bedekt wordt (begin van de bedekking BI) en wanneer hij weer te voorschijn komt (einde van de bedekking Be). Ook kan het gebeuren dat het maantje voor Jupiter komt en over Jupiter heen trekt (overgang begin Ob en overgang einde Oe) of dat de maan wordt verduisterd omdat hij door de schaduwkegel van Jupiter gaat (ver duistering begin Vb en verduistering einde - Ve). Deze verduisteringen zijn het makkelijkst waarneembaar. Ook gebeurt het dat de schaduwkegel van de maan over de Jupiterschijf gaat (schaduwovergang begin Sb en scha- duwovergang einde - Se) Deze scha- duwovergangen zijn het moeilijkst waarneembaar. Juli 1972. 22 juli 22h. 37min. Ob I 22 juli 23h. 16min. Sb I 23 juli Oh. 52min Oe I 23 juli 22h. 13min Sb II 23 juli 22h. 43min Ve I 23 juli 23h. 24mm Bb III 23 juli 23h 35min. Oe II 24 juli Oh. 55min. Se II 30 juli Oh. 24min. Ob I 30 juli 21h. 36min Bb I 30 juli 23h. 12min. Ob II 31 juli 21h.05min. Oe 31 juli 21h. 55min. Se Augustus 1972. 1 aug 22h. 24min Ve II 2 aug 22h. 13min. Sb IV 2 aug 23h 27min Se IV 3 aug 23h 19min Se III 6 aug 23h. 23min Bb I 7 aug 21h. 35min. Sb I 7 aug 22h 53min. Oe I 7 aug 23h. 50min Se I 8 aug 21h Olmin. Ve I 10 aug 23h. 14min. Oe III 14 aug 22h. 28min Ob I 14 aug 23h. 31min. Sb I 15 aug 22h 39min. Bb II 15 aug 22h. 56min. Ve I 17 aug 21h. 57min. Se II 21 aug 21h 14min. Ve III 22 aug 21 h 28min. Bb I 23 aug 21h. OOmin. Oe I 23 aug 22h 09min. Se I 24 aug 21h. 49min Sb II 24 aug 22h. 13min Oe II 28 aug 20h. 18min. Be III 28 aug 22h 05min. Vb III 30 aug 20h. 37min Ob I 30 aug 21 h 50min Sb I 31 aug 21h. 15min. Ve I 31 aug 22h OOmin Ob II (h.=hour=uur) De 4 manen heten I, II, III, IV (I staat het dichtst bij Jupiter, dan II, danIIIen dan IV) met welke maan iets gebeurt staat in de laatste kolom vermeld (ter verduidelijking van een maan- omloop om Jupiter zie „Het Sterren- hoekje" van eind mei 1972). Daar het zeer veel ruimte inneemt om steeds de verklaring van de lijst te geven zal voortaan alleen de lijst in de krant ko men Dit Sterrenhoekje is dus de moei te waard om te bewaren. Evert Jan Hooyer Pater Schimmel

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1972 | | pagina 7