IRIAN BARAT veraf en toch dichtbij li DONDERDAC. 15 MAART 1973 LEUSDER KRANT OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOOC^OOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOC Houten masker afkomstig uit het stijl- gebied van de Sepik Het masker is versierd met kaurischelpjes en men senhaar De lange doorlopende neus loopt uit in een vogelkop. Houten gevelmasker Deze maskers worden aan een mannenhuis of aan huizen van belangrijke mannen gehan gen De uitstekende tong accentueert de afweer tegen ziekten, geesten en demonen. Vrouwehschild uit het Mappi-gebied. )it schild wordt door de vrouwen ge lragen bij vruchtbaarheidsplechtighe- len. De gestileerde motieven stellen embryonale menselijke wezens en de vrouwelijke schede voor Het schild is uitgevoerd in de kleuren zwart, wit en rood LEUSDEN/ZUID - Wie na jaren in de fascinerende tropen te hebben ver toefd, wordt neergelaten in een twee- onder-één-kap-huisje te Leusden/ Zuid, blijft rondlopen met een wee moedig gevoel. Dat weemoedige ge voel is een onderdeel van het heim wee naar het landschap van grote schaal, naar de snel stromende brede rivieren, naar de watervallen, die zich ontstuimig en onbeteugeld van grote hoogte naar beneden storten. Naar de oerwouden met hun eigenaardige gron derige geur van eeuwen, naar de kleur rijke planten- en dierenwereld en naar de boeiende kunstuitingen van natuur volkeren. Hij zwerft door de fraaie Treker- bossen en hij vindt het niet. Als men selijk soortgenoot past hij zich aan, past hij zich in zijn twee-onder-één- kap-huisje. Als individu is hij dakloos, heeft hij opgehouden te bestaan. En dan plotseling vindt onze Leusdenaar op steenworpafstand in Leusden/Zuid het wonder van de tropen terug. Zonder aankondiging, zonder aanduiding Zonder dat hij er op voorbereid was. Hij vindt de meest unieke tropenwereld, die hij zich zou kunnen wensen, vol ge heimen, vol geluiden, overweldi gend schoon. Met het mysterie van een zuivere, ragfijne en soms bar baarse en primitieve kunst Hij wordt er stil van Leusden vloeit om hem heen weg. Hij is weer in de wereld, waar leven en dood natuurlijke verschijnselen zijn, waar de dood in het dagelijks leven is opgenomen Waar voorou ders rondom leven, waar vrucht baarheid en geboorte betekenis hebben Waar kunst algemene volksuiting is, waar de aarde niet dood en steriel is, maar vrucht dragend. Hij hoort de tamtam weerklinken, de koude Hollandse mist trekt op. Hij hoort de indringende, monotone rim boegeluiden van de grote bidsprink hanen, van krekels en brulkikvorsen Hij is onder de zengende tropenzon, omringd door imponerende gebergten. Hij is weer één met de natuur Er is geen nieuwsblad, geen televisie, geen milieu-verontreiniging. Geen intelli gentie-test, geen dreunend verkeersla waai, geen gemiste promotie-kans. Er is supermarkt, noch waterleiding, noch elektriciteit Onze Leusdenaar is vrij van alle be zwaren der georganiseerde wereld Hij is vrij om zich over te geven aan de wondere wereld van Irian Ba- rat. Op Groenland na het grootste eiland ter wereld, bij ons bekend als Nieuw-Guinea Irian Barat, het eiland met de vorm van een prehistorisch dier, een langgerekt lichaam met een vogelkop. Uit zijn grote bek spuwt het beest vuur op de equator zijn achter lijf rust in de Koraalzee. Irian Barat, het land van de tegenstellingen Er zijn bergen van 12.000 tot 16.000 voet, waarvan de toppen zijn bedekt met eeuwige sneeuw Daarnaast duizeling wekkend diepe ravijnen, waar het zon licht nauwelijks kan doordringen en waar een broeierige tropische hitte hangt. Menselijk leven is hier bijna niet mogelijk vanwege de miljarden muskieten en de ontelbare gifslan gen. Landinwaarts leven de uitgestrek te stinkende moerassen, ontelbare wriemelende, schuifelende en kruipen de dieren, vuilzwart, glibberig en af zichtelijk. De Leusdenaar, die in Leusden/ Zuid zijn verloren paradijs terug vindt, ziet uit over Irian Barat met zijn uitgestrekte hoogvlakten en zijn liefelijke dalen Rank gebouwde reeën en potige kasaurissen snellen aan hem voorbij. In de aangrenzende dichtbe groeide bossen klapwieken fraai ge kleurde kroonduiven en kakatoes. In deze eenzame wouden leven ook pa radijsvogels. Deze voor zover be kend, alleen op Irian Barat voorko mende vogels leven in kolonies. Op uitbundige wijze voeren zij hun lief desspel uit in de grillig gevormde ..speelbomen". De Leusdenaar, die in de late namiddag de zon ziet schij nen op die fel-kleurige vederpracht waant zich een sprookjeswereld In de diepblauwe meren, die on- zoomd worden door grillige rotspar tijen en reeksen groen begroeide heu vels leeft een weelde aan tropische vissen. In het heldere water zijn op meters en meters diepte de fel getin te waterbewoners zichtbaar. De wereld heeft er een dimensie bij gekregen de gemeenschap onder water wordt aan onze zintuigelijke waarnemingsmoge lijkheden toegevoegd. Libellen met doorschijnende vleugels in tere pas teltinten scheren over het wateropper vlak. Waar een traag vloeiende rivier uitmondt In het meer liggen tientallen krokodillen zich te koesteren op de modderbanken. Irian Barat heeft grote en kleine rivieren. Plotseling kunnen deze rivieren in de grond verdwijnen om dan kilometers verderop weer aan de oppervlakte tevoorschijn te komen. Irian Barat is het land van de Pa poea's. Het zijn natuurmensen Vrij heidslievend. Intelligent. Spontaan. Met zin voor humor. In tegenstelling tot Indonesiërs, die zwarte sluike haren hebben, bezitten Papoea's een zwarte krullebol. Hoewel de meningen daar over uiteenlopen is de meest gang bare gedachte, dat de Papoea's beho ren tot de Melanesiërs. Er zijn 800.000 geregistreerde Papoea's. De kust-Pa- poa's hebben zich merkwaardig snel aangepast aan de moderne tijd. In de kustplaatsen lopen de bewoners op zon- en feestdagen met een hagelwit overhemd. De meisjes dragen er fleu rige japonnetjes. Zij bezochten de scho len van zending en missie De Leusdenaar laat de kust voor wat die is. Zijn belangstelling gaat uit naar het ongerepte Irian Barat. In het bin nenland zijn streken, waar tot op de huidige dag nog geen Europeaan ooit is geweest In deze volkomen geïso leerde streken leven de berg-Papoea's in het stenen tijdperk, in de oertijd Ceremoniële stoel ook Familiealtaar of Geestenstoel genoemd. Uit een boom stam gehakt De rug stelt een voor ouderfiguur voor. Hoofdhaar en baard van mensenhaar Versieringen van kau ri- en tritonschelpen Deze stoelen staan in het ceremoniele- of mannen huis waar het centrum is van het religieuze leven. Ze worden als zeer heilig beschouwd Bij sneltochten of andere belangrijke gebeurtenissen wordt vooraf met bladeren op de zit ting geslagen. Op deze wijze worden besluiten door hogere machten bekrach tigd en dienen ten uitvoer te worden gebracht. De zetel heeft ook eenfunktie bij de rechtspraak LEUSDEN/ZUID - Onze mede werkster Anco Mali (zelf, zoals ze zegt, geestdriftig bewonde raarster van alles wat te maken heeft met volkerenkunde, met de mystiek van natuurvolkeren) heeft in Leusden/Zuid een plekje ontdekt, waar de sfeer van de tropen is blijven voortbestaan, nog steeds leeft. Het is een simpel plekje, geen machtig oer woud. Onder de indruk van wat ze te zien kreeg, schreef ze bij gaande reportage. Ze neemt u mee op reis naar Irian Barat, een groots land, veraf en toch (onvermoed) dichtbij. Een Leus denaar bezit een enorm fascine rende kollektie voorwerpen uit Irian Barat. Om verschillende redenen verzwijgt hij liever zijn naam en adres. Wij respekte- ren dat, maar willen onze lezers desondanks toch graag laten proeven van die mystiek, die te vinden is in Leusden/Zuid, als een kleine nederzetting van het werkelijke Irian Barat. Redaktie. Babylonische ballingschap verdwenen zijn en die op onverklaarbare wijze in het centrale bergland van Irian Barat zijn terechtgekomen. De Papoea's leven temidden van een wereld van magie en taboe. Zij leven tezamen met hun voorouders en stam vaders. die altijd en overal aanwezig zijn. Het geeft ze een veilig gevoel niet alleen te zijn ten overstaan van de voortdurende dreiging, die er van die overweldigende natuur rondom hen uitgaat. Bliksem, aardbevingen, "ty phoons, overstromingen, ziekten, het zijn allemaal goden en demonen, die de natuurmens bedreigen Ingenieus als de mens is, heeft hij zich een ver dedigingssysteem weten op te bou wen, berustend op magie, religie en taboe. Maskers, voorouderbeelden en reusachtige totempalen met lengten van tien tot twintig meter zijn bij uitstek gebruikte media, verbindings schakels tussen het bovennatuurlijke en de nietige op deze aarde levende mens. Papoea's zijn geboren houtsnijders. Met doorgaans primitieve gereed schappen, een stenen bijl, een stukje schelp, een varkenstand, snijden zij weergaloos knappe expressieve skulp- turen die een intensieve spanning be zitten. Voorouderbeelden uit het ge bied van de Geelrinkbaai vallen op door de bijzonder gestileerde vorm geving. Zij onderscheiden zich door de ankervormige neus. Voorouderbeel den geven een overleden invloedrijke persoon weer De beelden behoeven geen gelijkenis te vertonen met de overledene. Het gaat eron, dat zij overledene. Het gaat erom, dat zijn intellekt, wijsheid en kracht niet ver loren mogen gaan. De ziel van de overledene gaat in het beeld wonen. De ziel van een belangrijk voorouder kan een naderend onheil afwenden of een slechte zaak ten goede doen keren. Er zijn voorouderbeelden, waarinde sche del van een overledene in een uit holling is geplaatst. De voorouder beelden zijn uiteraard zeer heilig, en ze mogen niet zo maar worden aange raakt. Ze zijn aanwezig bij vergade ringen en wanneer er belangrijke be slissingen moeten worden genomen. Ondanks die magische geladenheid van de voorouderbeelden laten de Pa poea's zich niet bedriegen! Eeen voor ouder had per ongeluk een verkeerd advies gegeven en het betreffende dorp kwam hiertegen in opstand. Wijze vast beraden mannen hebben toen het onbe trouwbare beeld met geest en al tegen de rotswand te pletter geslagen. De moeder- en kindbeelden spelen een belangrijke rol bij voortplanting en vruchtbaarheid. Kinderloze vrou wen worden geminacht. Er zijn stre ken waar de onvruchtbare vrouw wordt uitgestoten. Men gaat daarbij uit van de gedachte dat de vloek van de demon op de vrouw rust. Daarentegen worden de wilde varkens door de Papoea's vereerd. Er zijn gebieden, waarde wil de varkens heilig zijn en waar de vrouwen de biggetjes aan de borst zogen. De Leusdenaar is op zijn tocht door Irian Barat bij het wonderschone Sen- tanimeer aangekomen. Grillig ge vormd, omringd door tientallen dorp jes, ligt het meer tussen wazige heu vels. In talloze kreekjes met overhan gende planten heerst een geheimzin nige rust. Op een boomstronk in het water staat een witte reiger onbeweeg lijk. Prachtig gekleurde sluiervisjes waaieren sierlijk door het water. Hel gekleurde goudvissen flitsen door de een dorpsschone het waagde deze plek te bezoeken, werd de ongelukkige de volgende dag drijvende gevonden, ver minkt, dood, De geesten van het Sentanimeer zijn afkomstig uit de karwari. In oude tij den stond ergens langs het Sentani meer een mannenhuis of Karwari. Het was een heilig huis, een soort tempel. Hier vonden ceremoniën plaats, die niet mochten worden bijgewoond door vrouwen en vreemdelingen. Gebeur de dit laatste toch, dan volgde onher roepelijk de dood. In de karwari vond de initiatie plaats, het inwijdings ritueel. Jongens van een bepaalde leef tijd werden ingewijd in de geheimen van de religie, ze werken gedurende een zekere periode van knaap tot man gemaakt. Bij dit ritueel ging het niet altijd zachtzinnig toe. Op sexueel ge bied gebeurden er vreemde dingen. Soms zag men de jongens nooit meer terug. ,,Daar wisten de geesten meer van," zei men De karwari rustte op zware ijzer houten palen van vier tot zes meter lengte. Deze heilige palen waren fraai bewerkt. Met het zware worteleinde naar boven geplaatst hadden de palen een T.-vorm. Die worteleinden wa ren geheel uitgesneden en vertoonden een schitterend ornament van kroko dillen-figuren. Op de langszijde waren de palen versierd met een S-motief, uitlopend in cirkels. Andere palen vertoonden gestileerde mensenfigu ren. Deze palen, van kunstig hout snijwerk voorzien, waren met boven natuurlijke krachten geladen. Een en kele aanraking van een onbevoegde en de man in kwestie kon dood neervallen. Het Nederlandse gouvernement ver bood in 1903 de karwari's langer te ge bruiken, omdat men van mening was, dat er kwade dingen gebeurden. De be volking heeft toen uit vrees voor de goden de heilige palen heimelijk opeen eenzaam gedeelte in het Sentanimeer laten zakken. Alleen in het verre bin nenland zullen nog wel karwari's be staan De trom was één der belangrijkste attributen in de karwari. Meestal wa ren er twee trommen aanwezig. Deze trommen droegen de namen van de voorouders. Ze hadden elk een eigen klank. Ver in de omtrek van de kar wari was het geluid van deze tamtams bekend. Wanneer het sonoregeluid van de trommen weerklonk, was het de stem van de voorouders, die een waar schuwing liet horen in de ijle stilte van de tropennacht. Deze stem werd vele malen weerkaatst door de omringende bergen en heuvels. De mensen sidder den want ze wisten dat de voorouders hadden gesproken en dat er iets stond te gebeuren Enkele van deze mooie oude trommen zijn nu nog eigendom van een hele familie. Ze behoren tot de zogenaam de ..poesaka's", de oude erfstukken van een familie. Het adathoofd, één van de belangrijkste personen van het dorp, heeft de zorg voor deze trom men. Eén van de andere kunstwerkstukken die onze Leusdenaar met diepe bewon dering en verwondering vervullen, zijn de oude kostbare boombastdoeken. Boombastdoeken worden verkregen door het uitkloppen van de schors van de wilde vijge- of moerbezieboom. Door uitkloppen en drogen van de dun ne buigzame vezel ontstaat een licht- tot donderbruin gekleurde doek, tapa genaamd. Op de tapa brengt de Papoea motieven aan in zwart, wit en rood. De Sentani-tapa's vertonen gesti leerde versieringsmotieven. Deze motieven zijn identiek met versierin gen, die de Papoea aanbrengt op hou ten eetborden en andere gebruiksvoor werpen. De tapa's werden gebruikt als lendendoek voor vrouwen. Ze zijn niet zuiver dekoratief, maar hebben een funktie bij verschillende ceremoniële plechtigheden zoals huwelijken en be grafenissen. Ze houden vervand met overdracht van rechten en vervanging van overledenen door nieuwe vrucht bare wezens. In het Sentani-gebied vindt men bij zonder fraaie boombastdoeken, die dienst hebben gedaan in de karwari tijdens initiatie-rituelen. De motie- van het mensdom. Hoeveel mensen daar precies wonen, is tot op heden niet met zekerheid te zeggen Zendelingen en missionarissen, die dit gebied heb ben trachten te benaderen, schatten het aantal inwoners in die ongerepte ge bieden op één tot anderhalf miljoenL De laatste tijd is het vooral de geheimzinnige Baliemvallei waarnaar de belangstelling van de wetenschap uitgaat. Deze vallei is omringd door hoge bergen en gaat meestal schuil onder een dik wolkendek Jaren gele den zag een vliegenier een open ruimte tussen twee bergketens. Tot zijn niet geringe verbazing ontdekte hij een uit gestrekte vallei, waarin mensen woon den. Zending en missie is het na jaren gelukt om met kleine Chessna-vlieg- tuigjes kontakt te leggen. De bewoners meenden in het begin met geesten uit een andere wereld te maken te hebben Deze mensen leven in grashutten, half onder de grond. Als gereedschap ge bruiken ze stenen bijlen. Ook zijn er streken, waar men in boomwoningen leeft. Hier wordt op vijanden jacht ge maakt. Door het eten van de geslachts delen en hersenen van de vijand, gaat iets van de kracht en de macht van deze mens over op de man, die de or ganen tot zich neemt. Wij duiden dit op magischg op magisch geloof berustende ritue le gebruik aan met „koppen snellen" In dit woeste, onaangetaste binnen land van Irian Barat wonen uiteen lopende mensentypen. Negroide, Ara bische, Europese en Semitische men sentypen. Er gaat een verhaal in Irian Barat, dat een aantal Joden in het binnenland leven. Dit zouden Joden zijn van de tien stammen, die na de Reportage van Aneo Mali Gevlochten masker van rotan in de vorm van een vogelkop. Dit masker wordt gebruikt bij initiatie-plechtighe den in het gebied van de Mapnk Het is bestreken met heilige gekleurde aarde Het stelt een clan-ouder voor en heeft tot taak er op toe te zien, dat de overgeleverde zeden en gewoon ten worden nageleefd. Het is vrouwen en kinderen verboden dit masker te zien. diepgroene waterplanten. De Papoea's, die rondom het meer en zij die op de schilderachtig gelegen eilandjes in het meer wonen, leven in paalwoningen bo ven het water Tussen de paalwoningen spartelen poedelnaakte kinderen Som mige kinderen spelevaren in ranke boomstamprauwen op het meer. Met vliegensvlugge behendigheid schieten ze in hun uitgeholde bomen over de watervlakte voort Van over het meer klinkt eentonig gezang. Het is afkomstig van de vrou wen, die zwemmend de vissen opja gen. Ze jagen ze op naar de zero's, ronde afgepaalde gedeelten, waaruit ze de vissen met mandenvol opschep pen. Toch kan dit liefelijk meer plotseling veranderen in een woeste kolkende watermassa. Tegen de middag kunnen verraderlijke valwinden uit de om ringende heuvels op het water beuken en de golven hoog opzwiepen. Het is dan levensgevaarlijk om in een prauw op het meer te varen. In het diepe meer komen grote zaag- vissen voor. Er zijn exemplaren van meer dan twee meter lengte. Deze enor me zoogdieren leven gewoonlijk in de oceanen. Op Irian Barat zien we ze in het zoete Sentanimeer, op ongeveer zeventig meter boven de zeespiegel. Het is een geheimzinnig meer! Ergens op een eenzaam gedeelte van het meer bevind zich een plek, waar geen levend wezen mag komen. De vrouwen op hun wekelijkse zwemmende visvangst schuwen dit gedeelte. De mannen varen er met hun prauwen in een wijde boog omheen. De plaats is taboe. Hier vertoeven geesten uit lang vervlogen tijden Toen jaren geleden 7 Ophanghaak afkomstig uit het Sepj gebied Austr. N.G De expressie kop aan de bovenzijde stelt een m ouder voor. De onderzijde loopt uit een haak waaraan netten worden o$ hangen. ven van deze tapa's zijn sterk gesti leerde vogels, miereneters, slangenen vissen. De afgebeelde dieren zijn vissen. De afgebeelde dieren zijn em blemen van een totemistisch karak ter. De kompositie van zo'n tapa is verrassend. Het zijn beweeglijke die ren, geschikt om zich bij andere vor men aan te sluiten. Er zijn vormen, die een agressieve indruk wekken. Ve le vormen drukken sexuele aanduidin gen uit. Het lijkt alsof waterdieren levend rondzwemmen in hun eigen we reld. Om zich te verdedigen tegen de vele vreemde machten in de natuur gebrui ken de Papoea's uit hout gesneden maskers. Met zo'n masker op of in de buurt hoopt men de boze geest om de tuin te leiden, zo nodig af te weren. De gevaarlikke invloed van een kwade geest kan door een masker ten goede keren. Er zijn maskers voor de initiatie, tegen ziekten, er zijn gevelmaskers, er zijn maskers tegen overstromingen en maskers tegen overstromingen en aardbevingen, er zijn doden- en dans- maskers. Zo'n gevelmasker wordt aan de wand van de hut gehangen om ziek ten te weren. De uitstekende tong heeft als hij ons de gaper van de apotheek, de betekenis om de kwade invloeden af te wenden. De Leusdenaar verlaat Irian Barat. Hij kan in Leusden/Zuid op reis gaan naar de tropen, wanneer de grijze wol ken hem te laag hangen en hem bet uitzicht op de hemel te langdurig wordt benomen. Irian Barat is voor hem op eens heel dichtbij gekomen. Anco Mali. SS»wll lüeze trom of tifa is afkomstig J de Marind-Anim. een Papoeastam d het zuiden van Irian Barat De MarinM Animstam woont aan de moeilijk bereiken rotsachtige kust van Irin Barat. Voorouderbeeld uit de GeelvinkbiJJ Dit beeld is bijzonder heilig. De van de overledene woont in het bee- Voorouderbeelden uit de GeelvinkbaJ onderscheiden zich door de gestileerd vormgeving.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1973 | | pagina 8