,Het evangelie van Jezus
hristus is universeel"
lOMENEE J. VAN DER LENDEN
KERKELIJKE
LEIDERS IN
l)E
DEMEENTE
LEUSDEN(2)
PLANT VAN
DE MAAND
Nieuws van
De Til en de
Jeugd beweging
Op dinsdag 17 april a.s.
Selioolvoetbaltoeriiooi
Gemeente Lensden
Schaakclub Leusden
Bridgeclub Leusden
LNr>trpnAn 12 APRIL 1973
LEL SI)Eli l\l\ l\T
LEUSDEN/ZUID - Ds. J. van der
indeo was gedurende twintig jaar
issionair-predikant van de Gerefor-
eerde kerken te Utrecht. Na zijn
rugkeer uit Indonesia werd hij een
0 de zendings-sekretarissen van de
reformeerde Zending. Hij is één
de acht dominees, die in Leus-
en-zuid wonen.
Wij zijn met hem gaan praten om
jn de weet te komen waaruit zijn
erkzaamheden bestaan
Daar hij de 65 jarige leeftijd heeft
ireiktwerkt hij zelf niet meer ak-
éf in verre streken
Als zendingssekretaris was het zijn
ak de verbindingen open te houden
ssen de Gereformeerde zending en
kerken in Indonesia, die met de
èreformeerde zending samen wer-
>n in de ene opdracht om het evan-
>lie van Jezus Christus te prediken
1 die gebieden, waarvoor de Gerefor-
leerde zending verantwoordelijkheid
jeedraagt. en aan de consequenties
•van gestalte te helpen geven in het
ven van mens en maatschappij.
Daarnaast was het zijn opdracht
ier in Nederland op het ..thuisfront"
oveel mogelijk de kerken mission-
unded te maken en de mensen bij het
irekte zendingswerk te betrekken
„Vanaf het begin", zegt hij, ..heb ik
raag theologie willen studeren, en ik
»gde daarbij een voorkeur aan de dag
xir het Oude Testament ..Hij be-
oeht het Gereformeerd Gymnasium
Leeuwarden en behoorde tot de groep
de zeven eerste eind-examinandi.
Henry Deterding bekostigde toen
oor een groep jongelui een reis naar
lonesiè, met de opzet, dat zij zich
ellicht op Indonesië zouden orienteren
jeugdige aspirant-theoloog liep tij-
>ns die reis brandwonden op aan
Ijn voet, in de krater van de Papan-
ajan Hij moest verpleegd worden in
it Petronella Hospitaal, hetzendings-
ispitaal in Djokjakarta (dit hospitaal
as genoemd naar.de stichteres, werd
Dor de Indonesiërs later omgedoopt
Bethesda-hospitaal) Hier werd hij
oor het eerst geconfronteerd met de
jnding. Hij werd door de gehele sfeer
gefascineerd, dat hij begreep, dat
ijn toekomst niet lag bij de studie van
>t Oude Testament, maar dat hij
loest teruggaan naar Indonesië
In Kampen deed hij zijn kandidaats-
xamen theologie aan de Theologische
ogeschool. Hij kreeg een beurs om in
uitsland verder te studeren, en wel
ij professor Schlunk in Tubingen over
et wezen van het zendingswerk. Pro-
issor Schlunk was zijn mentor Die
ree jaren Tubingen kwam hij in aan-
aking met het Europese zendingswerk,
ij promoveerde op een proefschrift
ver het ontstaan van de kerkelijke
inding in Nederland. In Duitsland
as de zending in handen van genoot-
happen en verenigingen Momenteel
Bdrijft de kerk in de meeste landen
•lf het zendingswerk
Hij werd predikant in Tzien onder
raneker. De zendende kerk van Utrecht
•oeg toen of hij naar Java wilde gaan.
epaalde kerken hadden de opdracht
m zendingsarbeid te verrichten in
Ireng afgebakende gebieden. Voor zijn
itzending ging hij in Utrecht studeren
an de Indonesische faculteit en stu-
terde onder andere volkenkunde. Ja-
aans.
In 1938 arriveerde hij in Poerwordjo
at een geweldige oude en historische
ihtergrond heeft Het was één van de
intra van het rijk Mataran Wie iets
il weten van de oude culturen op Java
an daar terecht. ,,We deden het zen-
ingswerk van vóór de oorlog-
rechtstreekse verkondiging van
et Evangelie", zegt hij. Via Javaan-
e helpers stonden wij in zeer nauw
ontact met de christelijke Javaanse
erken, die toen al zelfstandig werk-
n. De Gereformeerde zending streef-
e al vroeg naar een eigen verantwoor-
elijkheid van de Javaanse kerken. In
935 werden de Javaanse kerken reeds
elfstandig Vanuit de Bijbelse
otie werkte de verantwoordelijkheid
oor het eigen kerk zijn rond de fi-
uur van Christus. In de Javaanse
erkeraden en in de synode zaten de
igen ambtsdragers van de kerk. Hoog-
tens adviseerden de Nederlanders de
avaanse Synode Als hier dat werd
evraagd, mochten ze advies uitbren-
Vraag: Vond er een uitwisseling
laats van Javanen, die in Nederland
wamen studeren?
In 1890 kwam de eerste Javaan
aar Nederland om theologie te stu-
eren. Het was een jongen uit een voor-
anstaand Javaans milieu. Maar de
•ngen leed volkomen schipbreuk in
ederland. En dat deed het enthousias
me van de kerk over uitwisseling
een goed. Er is niet veel over die
>ngen bekend en over de oorzaken
aarom hij mislukte Tegenwoordig
■Men zij zeggen dat het schortte
an voldoende en verantwoorde bege
ving".
Later begrijpt men in de zendings-
ringen, dat opleiding van inheemse
leologen hand in hand moet gaan met
ontplooiing van het kerkelijk le-
Het peil van de theologische op-
ildingsscholen wordt in de loop der
iren opgevoerd en zo veel mogelijk
ingepast aan de groeiende ontwikke-
hg van het volk.
Dan stuurt men ook weer aanstaande
[eologen naar Nederland voor verdere
rodie. Aan de Vrije Universiteit in
tnsterdam zijn reeds verschillende
'donesische theologen gepromoveerd,
en van hen neemt thans als professor
J de dogmatiek een grote plaats in
a!t Theol°gische Faculteit vanDja-
Een ander is vice-rector van
6 kristelijke Universiteit in Sala-
'ga Weer anderen vonden hun plaats
aan één van de andere theologische
leidingsscholen waarvan Indonesia
l momenteel acht heeft. Wie zich
ten realiseert, dat het aantal Chris-
nen in Indonesia wordt geschat op
een tien miljoen, zal zich over dit
aantal theologische scholen niet meer
verwonderen Nu zijn er in Indone
sië verscheidene doctores, die in
Amerika, Engeland enzovoorts hun stu
die hebben afgemaakt. De tendens is,
dat de Nederlanders zich zo veel mo
gelijk beperken in hun bemoeienissen
met de Indonesische kerkelijke aange
legenheden. Wel is er minstens één
buitenlandse theoloog verbonden aan de
Christelijke Universiteiten en theolo
gische scholen om het oecumenisch
element gestalte te geven ,,In deze
zin hopen we ook nog steeds, dat
hier in Nederland theologen uit ver
schillende delen van de wereld zul
len komen doceren, zodat het uni
verseel karakter van de kerk daarin
naar voren komt en de Nederlanders
iets kunnen gaan begrijpen van de
problematiek elders. Ook als bevruch
tende factor zou deze confrontatie
heilzaam werken. Sinds de conferen
tie van Mexico gaat de uitwisseling
nu ook in tweeerlei richting".
Vraag: Bent u van mening dat het
christendom zonder meer heeft kun
nen aanslaan bij een zo totaal van de
westerse wereld verschillend Azia
tisch volk?
Ds. Van der Linden antwoordt daar
op: ,,Wij moeten natuurlijk onder
scheid maken tussen het evangelie
zelf en dat wat wij er in de loop van
de eeuwen ook hier in het westen van
hebben gemaakt. Het is mijn erva
ring, dat het evangelie zelf - zoals de
eerste zendeling Paulus het ook er
voer - een kracht van God is in het le
ven van mensen. En dan doet het er
niet toe of dat mensen in het westen
of in het oosten zijn. In die zin is het
evangelie van Jezus Christus univer
seel. Jezus zelf kwam ook niet meteen
boodschap van bevrijding voor een be
paald werelddeel, maar Hij kwam tot
de wereld en de mensen daarin om
hen te laten delen in de liefde van
Zijn Vader. Die immers deze wereld
zo lief had, dat Hij zijn eigen zoon
zond. In het verlengde van die zen
ding ligt alle echte zendingswerk, dat
zich dan ook richtte op blank en zwart
rood en bruid. Het heeft mij steeds
weer getroffen, dat velen in Indonesia,
die eerst het Christendom zagen als
een westers importartikel, bij de ont
moeting met Jezus ontdekten, dat hij
een Aziaat was en dat zijn boodschap
ook de Aziatische mens het laatste
antwoord bood op de laatste vragen
van de oosterse mens"
Vraag: Werkte de verdeeldheid on
der de Christelijke kerken niet ver
warrend op de Indonesiche bevolking?
Ds Van der Linden lacht. „Om u
de waarheid te zeggen, ze hebben wel
eens tegen ons gezegd ..Beslissen
jullie nu eerst eens wie wij moeten
aanbidden: Jezus, Maria of God. En
kom dan maar weer es een keer terug"
Vóór de oorlog werkten de missie en de
zending bij voorbeeld volledig langs el
kaar heen. Toen ik in Poerwordjo aan
kwam bracht ik bezoeken aan de twee
aldaar werkzaam zijnde pastoors,
maar zij kwamen geen bezoek bij mij
afleggen. Het is beschamend om het
te constateren: eerst de Japanse con
centratiekampen brachten de missio
narissen en de zendelingen samen. Toen
de Japanners Indonesië hadden bezet
vroeg de pastoor mij bij hem te komen.
Hij had een tak afgebroken van de Wil-
helminaboom, één der symbolen van
het Nederlands gezag. ,,Ik weet niet
wie van ons beiden de Japanse bezet
ting zal overleven, maar ik zal deze
tak planten, en dominee, wie van ons
beide de oorlog overleeft: op hém
rust de taak de Wilhelminaboom weer
op zijn oude plaats terug te planten"
Ds van der Linden wacht even en
kijkt peinzend voor zich uit ,,Na
de kampen vonden wij elkaar weer
terug op de oude posten, maar de
verhoudingen lagen toen heel anders
Waar wij konden samenwerken zochten
wij elkaar. Toen de stroom van Indi
sche mensen op gang kwam, die Indo
nesia wilden verlaten, om zich in Ne
derland te vestigen, hebben pastoors
en predikanten veel van hun tijd opge
offerd om deze mensen te helpen Voor
de achterblijvers werd zo veel moge
lijk ook gezorgd in gemeenschappelijk
overleg
Ook op dat punt was de naoorlogse
tijd een nieuwe periode in het werk
van missie en zending.
Het tweede Vaticaanse Concilie heeft
de samenwerking op vele terreinen
nog meer gestimuleerd. Het zal het
nis van David en Saul bijvoorbeeld,
weten te bewerken. Zij voerden de
geschiedenis op, en duizenden men
sen kwamen naar die wajangvoorstel
ling kijken Eerst op deze manier
ligt het Christendom verankerd in hun
eigen indentiteit. Dat vind je ook in
de kerkdiensten terug. De Javaan geeft
niet gauw een hand Handen schudden,
zoals wij dat doen, is hen vreemd
De hand, die de dominee van de ouder
ling krijgt, als hij aan de voet van
de preekstoel staat, is hem niet eigen
De Javaan heeft de opvatting het Woord
is aan het Woord, en aan het begin
van de preek komt de ouderling met de
opengeslagen Bijbel De dominee loopt
achter de ouderling, en bij de preek
stoel draagt deze de Bijbel aan de
dominee over
Een van de problemen, waarvoor
de westerse zendeling altijd weer komt
te staan, ook in de moderne tijd, is
de vraag van het je inleven in de adat
van het Indonesische volk. Hoe kun je
het vertrouwen winnen van de ooster
se mens, die in vele opzichten zo veel
fijnere omgangsvormen kent dan wij
westerlingen Wie nog met enig westers
superioriteitsgevoel meent zich daar te
moeten handhaven zal het nooit luk
ken om de Javanen een Javaan te wor
den. En dat is naar het voorbeeld van
de eerste en grootste zendeling Pau
lus. toch een ver ideaal voor allen,
die dienaren willen worden van de
kerken van Indonesië en van het volk
van dat machtige land.
Vaak heb ik moeten denken aan dat
mooie Batakse spreekwoord ..Zoals je
in het bos roept krijgt je antwoord"
..Het geldt ook in Nederlandse verhou
dingen, maar zeker voor de gevoelige
wereld van het oosten.'
DE GESNERIA-FAMILIE
De kamerplanten die tot deze fa
milie behoren, zijn bij vrijwel ieder
een bekend. Laten we beginnen met de
bekendste het Kaaps Viooltje of wel
Saintpaulia. Dit plantje kent iedereen
en is in diverse kleuren te koop Ver
der kent vrijwel iedereen de Strepto-
carpus (of spiraalvrucht), tegenwoordig
verkrijgbaar in de kleuren blauw, wit.
rood, rose en nog enkele andere tin
ten. Hinderlijk zijn soms de enorme
grote bladeren, waardoor de plant een
brede vensterbank vraagt
Ook nu weer te koop is het Pijpje
Lak, een zeer rijk bloeiend plantje,
met op lakstaafjes gelijkende bloemen
Eén van de mooiste langplanten is de
Columnea, met rode of oranje-rode
bloemen van bijzondere schoonheid
Tegenwoordig kunt u ook een bont-
bladige variëteit kopen, die vooral
in een grote plantenbak goed tot z'n
recht komt Nog een maandje wachten
en dan kunt u de Gloxinia weer bewon
deren. Deze plant is enorm geliefd
om z'n grote klokachtige bloemen in
rood. wit, rood-wit en paars Een
plant die vooral met moederdag een
prachtige bloem is om te geven of te
ontvangen
Verder behoort tot bovenstaande fa
milie nog de Achimenes, die u kunt ver
meerderen door de wormachtige wor
telstokjes die zich in de pot van de uit
gebloeide plant bevinden, vroeg in het
voorjaar 10 cm onder de grond te
stoppen
De andere bovengenoemde planten
kunt u gemakkelijk vermenigvuldigen
door een blad te steken in een luch
tig grondmengsel (Kaaps Viooltje en
Sterptocarpus). door schuitstek colum-
nia of door de knol inhet voorjaar weer
op te potten (Gloxinia, Pijpje Lak)
Al deze planten vragen matig water,
dat beslist niet koud mag zijn Ze mo
gen nooit in de felle zon staan, doch
wel op een lichte plaats Sproeien
alleen met warm water en het water
kunt u het beste op de potgrond ge
ven Bijmesten kunt u in de bloeiende
periode wekelijks doen.
Ds. van der Linden.
Foto Janus Visser.
,.We moeten natuurlijk onderscheid maken
tussen het evangelie zelf en dat wat wij er in
de loop van de eeuwen liier in het westen
van hebben gemaakt"
werk van de evangelieverkondiging in
die wereld van de Islam alleen maar
ten goede komen.
De samenwerking met de andere
protestantse zendingen liet voor de oor
log weinig te wensen over Ieder had
zijn eigen terrein Een maal per jaar
kwamen uit alle oorden in Indonesië
de protestantse zendelingen bij elkaar
om de gemeenschappelijke vragen te
bespreken en zich te laten sterken inde
gemeenschap van de ene opdracht.
Na de oorlog w erkte dit door ook in de
Nederlandse kerkelijke verhoudingen.
Oegstgeest - en Baarn - dat van de Ge
reformeerde zending - ontdekten, dat
de geweldige problemen waarvoor de
zending in het na-oorlogse Indonesia
kwam te staan, alleen maar ver
antwoord konden worden aangepakt in
gemeenschappelijk overleg.
Toen er van een Samen op weg"
van de Gereformeerde kerken en van
de Hervormde kerk nog geen sprake
was, zaten de zendingsmensen van
Oegstgeest en Baarn al bij elkaar
Die samenwerking is in de loop van
de jaren zo hecht geworden, dat als
een eerste teken daarvan de beide
opleidingsinstituten voor de aanstaande
zendelingen een fusie konden aangaan
Hendrik Kraemer Instituut in Oegst
geest leidt de aanstaande zendelingen
op voor beide kerken.
Men heeft wel eens gezegd, dat de
zending in meer dan één opzicht kop-
loopster is. In de oecumenische be
weging mag dat zeker vastgesteld
worden. De eerste wereldconferentie
van de zending in 1911 is één van de
motoren geweest, die de oecumenische
beweging op gang heeft gebracht."
Na de onafhankelijkheid van Indo
nesië werd Ds van der Linden pre
dikant onder de predikanten in de
Javaanse kerk Hij werd de gelijke
van de Javaanse predikanten. De Ja
vaanse predikanten werkten onder het
Javaanse volk. en Ds van der Linden
mocht ze daarbij hoogstens helpen
Vraag: is er ook gesproken om volks
eigen elementen in de oosterse chris
telijke opvatting op te nemen, zodat
het evangelie in zijn presentatie vorm
begrijpelijker zou worden voor een zo
totaal anders georiënteerde bevolking
als de Aziatische.
,,Er zijn collega's, die gesproken
hebben om op gamelan-muziek Chris
telijke liederen te brengen. Het blijft
een feit, dat de Javanen hun eigen
Javaanse liederen graag zingen. Ze
hebben moeite vooral met de Neder
landse psalmmelodiên. De Indonesische
muziek heeft andere toonladders dan de
westerse. Maar ik zal u vertellen
de eerste christelijke generatie in
Indonesia was bang voor de wajang,
was bang voor de gamelan muziek
Ze waren bevreesd, dat ze door wajang
en gamelan weer werden teruggebracht
naar hun vroegere heidense gedachten-
wereld In de tweede generatie chris
tenen veranderde dat langzaam
De Javaanse kerken moesten echter
gaan zoeken naar eigen vormen In
plaats van het harmonium kwam bij
voorbeeld het fluitorkest En op het
ogenblik zijn er Christelijke wajang-
groepen, die de Bijbelse verhalen spe
len. Zelfs de niet-christen blijft daar
geboeid naar kijken In 1965 was er een
dessa bij Salatigi. die altijd veel
wajangspelers leverde, Zeker de helft
van de dessa werd destijds en bloc
christen, en deze mensen wilde in de
praktijk iets met hun christendom doen
Een van hen heeft toen de verhalen
van het Oude Testament, de geschiede-
MEDISCHE DIENSTEN Kerkdiensten
Weekend: 14 en 15 april
LEUSDEN
Voor de praktijken van de artsen
Boersema, Den Toom, Binkhorst en
Lantink zal a s weekend waarnemen
dr. Binkhorst, Gironde 1, Leusden-C,
tel 03496-2667. (Dienst van vrijdag
avond 18.00 uur tot maandagmorgen
8.00 uur).
De wijkverpleging wordt waargeno
men door zr. Rosa, Hamersveldse-
weg 57, Leusden - C, tel. 03496-
1271.
Apotheek. Openingstijd/ai c a
Leurdi». *uagt?n van 8.00 tot
18.00 uur en van 19.30 tot 20.00
uur. In de weekenden waarin de
artsen Binkhorst en Lantink dienst
hebben, zaterdag en zondag van 14.00
tot 14.30 uur en van 17.30 tot 18.00
uur. Wanneer de artsen Boersema
en Den Toom dienst hebben is de
apotheek zaterdag en zondags geslo
ten.
ACHTERVELD
N.H.K. zondag 9.30 u.: Eerw. heer
Witteveen, Epe
R K. Kerk: ma t/m zat. 8.00 u.:
(uitgez wo.), wo. 19.30 u.: avond
mis; zat. 19 00 u.. avondmis; zo.
8.00 u. Om 10 30 u.. Hoogmis
m.m.v. kinderkoor; 18.00 u.: Lof.
LEUSDEN-CENTRUM
N HJC-" uur: ds J. J. Koo-
titan, oelijdenis des geloofs,
m.m.v kerkkoor 19.00 uur: ds.
B J Wiegeraad. Amersfoort.
R.K.K.. za. 7.00 u m m v dames
koor; zo. 7.30 en 9.00 u Lat Hoog
mis; 11.00 u dienst met samen
zang; 16.30 uur.
LEUSDEN-ZUID
N H.K 10.00 u ds F H. Kuiper.
Belijdenis des geloofs. 18.30 u.
ds J. J. Kooman
LEUSDEN/CENTRUM - Komend
weekend zal ,,De Til" als volgt ge
opend zijn. vrijdag 18.30 uur. Hobby-
vF
y./M/
..Nou, dat was dan een realistische
finale!
klJNSTIGE INGREPEN VAN DE
KWEKERS
Planten reageren op hun eigen ma
nier op invloeden vari buitenaf. Die
invloed kan zijn een bepaalde licht
intensiteit (denkt u maar aan sla
pende" bloemen tegen schemertijd en
bij somber weer), de belichtingstijd
(in de zomer langer licht dan in de
overige jaargetijden) en de tempera
tuur. Niet alle planten zijn qua ontwik
keling gebonden aan een bepaalde pe
riodiciteit, maar er zijn typische voor
beelden die belangrijk zijn voor kwe
ker en liefhebber Zo bloeit Forsythia
alléén na een periode met koude da
gen en maken Chrysanten uitsluitend
bloemen in de herfst als de dagen gaan
korten. De kweker maakt van deze
wetenschap dankbaar gebruik en kan
het gehele jaar door zorgen voor
bloeiende chrysanten: de planten krij
gen een juist aantal uren licht d m v
lampen en worden met zwart plastic
verduisterd als het langer licht blijft
(b.v in de zomer)
Chrysanten worden gekweekt vanwe
ge de bloemen en omdat de knoppen
worden aangelegd in nazomer en herfst,
noemen we ze kortedagplanten". Ook
de Kalanchoë is zo'n plant De ver
miljoen rode of paarse bloempjes zijn
aantrekkelijk voor opvrolijking van de
sombere dagen in late herfst en win
ter. Daarom wordt ook dit plantje
gedwongen tot knopvorming verduiste
ring in augustus gedurende ca 3 we
ken van 17.00-7.00 uur. Dit kan ieder
een thuis ook toepassen mits het maar
consequent gebeurt (geen enkele dag
overslaan!) en de planten beslist don
ker staan gedurende hun kunstmatige
lange nacht. Zonder speciale behande
ling bloeit de Kalanchoë in het voor
jaar (na de lange winternachten). Het
is maar dat u het weet!
Henk Hendriks
Ds. Van der Linden vertelt dan over
de problemen, die de zending na de
onafhankelijkheid kreeg betreffende de
samenwerking van de Nederlandse ker
ken daarginds. Deze werd op een zware
proef gesteld. Soekarno trok van leer
tegen de blanken In 1957 vertrokken
de laatste Nederlanders uit Semarang.
Maar het frappante was. de Nederlandse
zending mocht in Indonesië blijven wer
ken. Van verschillende kanten kregen
de christelijke kerken wel te horen
.Waarom houden jullie die Neder
landers toch aan," maardechristelijke
kerken antwoordden .Wij zijn lid van
de Wereldkerk, en als zodanig houden
wij de band met de Nederlanders aan.
De laatste tijd zien de Indonesische
kerken ook steeds meer hun eigen
verantwoordelijkheid zitten. Ze willen
zélf de beleidsbeslissingen nemen Ze
kennen de situatie ook veel beter dan
wij deze vanuit Nederland theoretisch
zouden kunnen benaderen Dit vraagt
van de zending een omschakeling in
het Nederlands denken. ..Wij mogen
partners zijn. maar laten wij alles
achterwege laten om de Indonesische
kerken te hinderen, en laten wij er
alles toe bijdragen om hen zich te
doen ontplooien Er blijft natuurlijk
het moeilijke punt, dat het geld voor
bepaalde takken van het werk uit het
westen moei komen Het merkwaar
dige (en verheugende) is, dat je voor
al niet moet denken, dat je onmis
baar bent. In de Tweede Wereldoor
log vroegen wij ons vaak af: wat zal
er van die Javaanse Christengemeen
schappen terecht komen0 Na de oor
log vonden we de Javaanse Christen
gemeenschappen terug, sterker dan
ooit tevoren Midden in de politionele
aktie lieten de Javaanse Christenen ons
hun verbondenheid door het evangelie
telkenmale merken Wij zijn met
jullie, wij blijven met jullie"
Om gezondheidsredenen ging ds van
der Linden terug naar Nederland. Hij
werd nog een tijd hulpprediker in
Maartensdijk, maar had toen al weer
bemoeienis met het zendingswerk Dit
zendingskerk nam weldra zo veel tijd
in beslag, dat hij Maartensdijk vaar
wel moest zeggen. Hij kwam toen naar
Leusden/Zuid en werd zendingssekre
taris Hij hoopt nog enkele jaren mee
te mogen werken om de verbindingen
met Indonesia open te houden en in
het steeds wisselend decor in Indo
nesia méé wegen en middelen te zoe
ken om het evangelie daar te doen
doorklinken temidden van een volk,
dat zoekt en tast naar de echte be
vrijding
ciuo, y.uu uuiuitispauiuugs^ddi, sa
terdag 14 april 20 00 uur Disco Dans
avond voor 15 jaar en ouder; zondag
15 april van 10.00 t/m 13 00 uur ge
opend voor iedere belangstellende. Om
14 30 uur Disco Dansmiddag voor jon
geren van 11 t/m 15 jaar
Op maandag 16 april heeft de gro
te schoonmaak plaats
Einde van deze week zal de jeugd
beweging haar programma van Pasen
tot de grote vakantie uitgeven, waarin
begrepen het ,,Til"-program
,,Wie van u is de heer Fu Tsing Puh?'
ACHTERVELD - Volgende week
dinsdag is het eerste schoolvoetbal-
toernooi voor de gemeente Leusden.
's Morgens om 9 uur zal de burge
meester van Leusden. mr A. H van
der Post. de aftrap verrichten op
het Kerstens Sportpark te Achter
veld Er hebben zich totaal 14 elf
tallen opgegeven bij de organisator
van dit toernooi, de heer J. Lo-
huis Huize Don Bosco Leusden. Er
zijn prijzen beschikbaar gesteld door
de gemeente Leusden. oudercomité van
de R K basisschool te Achterveld en
de Middenstandsvereniging van de ge
meente Leusden.
Het programma is:
9.00-9.30 uur.
Loysden 1 - St. Jozef 1
Rossenberg 1 - Hamersveld 2
9.35-10.05 uur:
't Palet - De Wegwijzer 1
Rossenberg 2 - St. Jozef 2
10.10-10.40 uur:
Hamersveld 2 - Onze Wereld
Lovsden 1 - Rossenberg 1
i0.45-11.15 uur:
't Palet - Rossenberg 2
St. Jozef 2 - Hamersveld 1
11.20-11.50 uur
De Wegwijzer 2 - Rossenberg 3
Loysden 2 - Klimop
LEUSDEN - De Leusdense schaak
vereniging heeft naast haar 52 senior
leden, nog zo'n 30 juniorleden. Deze
knapen spelen iedere dinsdagavond van
6.45 uur tot 7.45 uur De jeugdleider,
de heer De Jager, heeft net als bij de
senioren de jongelui ingedeeld in een
hoofdgroep, een le groep, een 2egroep
en een 3e groep. De uitslagen van de
gespeelde partijen zijn:
Hoofdgroep:
Laurens van Santen - Gerrit Jan van
Leersum afg.
Evert Jan Hooijer - Walter Jansen 0-1
Frank Stoorvogel - Remco Kuh afg
Bert Unike - Marten Jansen 1-0
Groep 1
Richard Ober - Erik Goedhart 2-0
Theo Jansen - Eko Bousema 1-1
Niels Jansen - Jaap Zweineberg 1-1
Coen Fischer - Kees Bokhorst 1-0
Groep 2:
Dick van Lingen - Roland Spekle 1-1
Steven Biesterveld - Jan Heijn Verduin
2-0
Sander van der Tang - Albert van Leer
sum 0-2
Frank Arbon - Henk Fischer 0-2
Groep 3:
Michel Spek - André van Harten 2-0
Aan de hand van bovenstaande uitsla
gen kunt u zien dat de betere spelers
langer over hun partij doen dan de zwak
kere. De hoofdgroep heeft zelfs afge
broken partijen, terwijl de andere groe
pen het presteren om in een tijds
bestek van nog geen uur twee partijen
te spelen Hetzelfde verschijnsel doet
zich ook bij de senioren voor, waar
spelers uit de lagere groepen om half
negen al hun partij beëindigd hebben.
Mag ik langs deze weg de spelers er
nogmaals aan herinneren, dat iedere
zet van uw tegenstander nauwkeurig
bekeken moet worden. Wanneer je een
goede tegenzet gevonden hebt, moet
je nogmaals nagaan of deze zet wel
de juiste is. Tot slot nog deze opmer
king: wanneer je je tegenstander schaak
geeft, wil dat niet zeggen dat je de
partij gewonnen hebt. MAT moet 't ie,
dat is de kunst Sukses
11.55-12.25 uur:
St Jozef 1 - Onze Wereld
De Wegwijzer 1 - Hamersveld 1
12 30-13.00 uur:
Lovsden 1 - Hamersveld 2
t Palet - St Jozef 2
13.05-13.35 uur
St. Jozef 1 - Rossenberg 1
De Wegwijzer 1 - Rossenberg 2
13.40-14.10 uur:
Rossenberg 3 - Loysden 2
De Wegwijzer 2 - klimop
14.15-14.45 uur:
Loysden 1 - Onze Wereld
't Palet - Hamersveld 1
14.50-15.20 uur
St. Jozef 1 - Hamersveld 2
De Wegwijzer 1 - St. Jozef 2
15.25-15.55 uur:
Rossenberg 2 - Hamersveld 1
Rossenberg 1 - Onze Wereld
16.00-16.30 uur:
De Wegwijzer 2 - Loysden 2
Rossenberg 3 - Klimop
16.35-17.05 uur:
(3e 4e pi.) no. 2 poule 1 - no.
2 poule 2
(le 2e pi.) no. 1 poule 1 - no. 1
poule 2.
17.15 uur:
Prijsuitreiking.
LEUSDEN - Op donderdag 29 maart
j.l. werd de 4e wedstrijd in de on
derlinge competitie van de A en B
groepen gespeeld. Door omstandig
heden kon de uitslag hiervan vorige
week niet tijdig aan de krant worden
doorgegeven, waardoor de uitslag
hiervan voor de eerste plaatsen als
nog volgt;
Groep A:
1 dhr. er. mevr. v Tooren 62,70%
2 dhr. en mevr. Verhey 55,56%
3 dhr. en mevr. G v Rooijen 54.76%
Groep B:
1 dhr. en mevr Versluis 58.33%
2 en 3 Dames v. d. Post-Stasse 56.94%
dhr v. d. Pol en mevr. Slim 56,94%
Donderdag 5 april j 1. werd in Res
taurant De Mof op de clubavond de
Paasdrive gehouden met daaraan voor
iedereen de mogelijkheid een prijs
te behalen in de vorm van een ze
ker aantal eieren naar gelang de volg
orde van de uitslag, Om nu iedereen
in de gelegenheid te stellen bovenaan
te kunnen eindigen, mocht niemand de
ze avond met zijn eigen partner spe
len en moest men trekken met wie
men moest spelen Het werd mede
hierdoor een zeer gezellige avond en
de spanning bleef er tot het laatste
moment in doordat ieder met een
vreemde partner speelde.
De uitslag was dan ook zeer ver
rassend en de eerste 6 plaatsen gaven
de volgende uitslag te zien:
1 Dames Huurdeman - Frederikse
62,50%; 2 dames Verhey - Hofman
60,32%,; 3 dames Versluis - Witte
59,38%, 4 mevr. Stasse - hr. Bonde
57,50%; 5 mevr. v. d. Kallen - hr.
Roode 55,32%; 6 mevr v. d. Post -
hr. Kroon 53,75%
Donderdag 12 april a.s. wordt de
5e wedstrijd voor de onderlinge com
petitie gespeeld en op 19 april a.s.
in verband met de Witte Donderdag een
wedstrijd in 1 groep, terwijl de 6e
en laatste wedstrijd voor de competi
tie in de A en B groepen wordt ge
speeld op donderdag 19 april.