Men moet de kerk niet zien als instituutmaar als een beweging IE EERSTE HUIS- EN IJTUIGENSCHILDER STRIJKT Geestelijke leiders iii Lensden (6) IEER EN HAMERSVELD GODSDIENSTLERAAR PIET VERRART: Verloren en gevonden Gemeente Leusden Ons Genoegen LEUSDENSE LONEN OMSTREEKS 1900.... Duitse vrouw aangehouden - esehiedenis van Lensden El „Er moet een minimum aan organisatie zijn om de bedoeling van Christus levend te houden" VERLOREN. Gouden broche met groene steen, he renfiets merk Burgers, jongensfietsje kleur groen, nikkelen kettingscherm pje; chromen spatbordjes merkloos; zilveren armband; donkerrood kinder- portemonneetje met een KLM speldje en enkele sleuteltjes Inlichtingen verstrekt de Rijkspolitie Leusden-Zuid. tel. 12141. ACHTERVELD - De schutters van ,,Ons Genoegen" hielden op de banen in ,,Ons Gebouw" een onderlinge wed- strijd. De uitslag hiervan was als volgt 48 1. H. van Nimwegen pnt. 2 J. van Hamersveld 46 pnt. 3 W van de Kletersteeg 45 pnt. 4. M. Pothof 43 pnt 5. C. van Dort 42 pnt 6. P van Nimwegen 42 pnt 7 K. Jonkman 41 pnt 8 T Vos 41 pnt 9 W. Voskuilen 40 pnt. 10 J. Pepping 40 pnt 11 G Tolboom 39 pnt. 12 Th. van de Koedijk 36 pnt 13. G. Schimmel 35 pnt. 14 H Hols 33 pnt. 15. J. J. van Hamersveld 35 pnt 16 H Hols 30 pnt. LEUSDEN - Het bijna honderd jaar oud geworden zijnde schil dersbedrijf van Raay betaalde de arbeiders vrij goed, dit ten minste vergeleken bij sommige daggelders. De schilders kwa men zelfs op een officiële loon- staat voor. waren dus iets ver zekerd en werd dit berekend ,,met inachtneming van art. 7, subb. 111. 8 en 42". Op de loon lijst van 1906 komen de namen voor van J Berg, J. v. Nim- wegen, A Budding, H Budding, J. Overeem, W. Snijders, H Visser, G. Sterk en N. W. v d. Paver die allen 15 centen per uur verdienden J Sukkel ont ving 10 cent per uur, G. de Kruiff vijf hele centen per uur en J. Kuit één gulden per weekr De meeste schilders waren vele jaren in dienst bij van Raay. Naast de reeds genoemde gouden jubilaris in het artikel hiernaast, was het de nu nog in Leusden/ Zuid wonende Evert Walet die meer dan veertig dienstjaren tot volle tevredenheid schilderde bij van Raay en de uitgebreide klantenkring De oude tijd wei nig geld, veel voor elkaar over hebben .de nieuwe tijd: veel geld en ,,En nu moeten jullie naardiehenge- laar kijken als pa het snoer loslaat!" onderdag 17 mei 1973 LEUSDER KRANT Vraag: Waar is de orde van Sale- sianen ontstaan, en waartoe is deze orde opgericht? ,,De orde werd aan het eind van de 19e eeuw in Italië gesticht. Het is een orde, die zich speciaal inzet voor het werk onder de jeugd, en dan in het bij zonder voor de misdeelde jeugd Aan het eind van de 19e eeuw ontstond de verpauperde arbeidersjeugd, het was de periode van het begin van de industria lisatie De orde van de Salesianen trok zich het lot van die paupers aan en trachtte vanuit het evangelie zin en motivering aan die jonge levens te geven." Vraag: U bent godsdienstleraar. Waar geeft u die godsdienstlessen? „Overdag ben ik veel op de Mavo en de Havo. Daar geef ik kaieche e en gymnastieles. Ik geef gosdienstles aan de kinderen, die ik ook gymnastiek les geef Voor de jeugd ben ik mijn gymnastiekakte gaan halen. Anders blijft de godsdienst zo'n wereldvreemde zaak voor de kinderen. Maar de gods dienst is zo'n reëel element, die moet in het gewone leven kunnen passen Met de katechese moeten wij hun 'even zin geven. Het moet een levensechte katechese zijn, een ervaringskatechese. De eigen ervaring van de kinderen is de basis. De Bijbel komt ook ter sprake. De Bijbel is óok een manier kinderen is de basis. De Bijbel komt ook ter sprake. De Bijbel is oók een manier van uitdrukken. Piet Verbart geeft ook godsdienstles re Jeugdzorg valt. De samenwerking met de staf, de onderwijzer en de leid sters is heel plezierig De zwakbe gaafde meisjes worden beanderd inhun eigen sfeer. Er worden diensten geor- kerk speciaal voor deze categorie kin deren gaafde meisjes worden genaderd inhun en de Havo is voor Piet Verbart een full time job. Hij geeft 25 uur les per week. Deze lessen vergen voorberei ding, en er moet veel gelezen worden om over een goede background te kun nen beschikken ,,Er moet steeds bij scholing voor de katechese plaats vinden om de meest praktische en theo logisch verantwoorde moderne aanpak te kunnen brengen. Veel van de Romein se theologie is verouderd Vele uit spraken en wetten zijn mens- en tijd gebonden Je moet ze in het licht van de historie zien en verbonden aan een bepaalde historische figuur. Men moet de kerk niet zien als een instituut, maar als een beweging. Er moet een minimum aan uiterlijke organisatie zijn om de bedoeling van Christus levend te hou den. De kerk moet de kristallisatie van de beweging in de tijd zijn. Het ge loof blijft, maar de uitvoering kan ver anderen Bepaalde formuleringen zijn in een bepaalde tijd ontstaan, maar de kerk moet zo soepel zijn om die formu leringen te kunnen wijzigen en ze aan te passen aan de moderne inzichten. Eeuwig gelovig, maar misschien steeds op andere wijze. De leer moet geen on overkomelijke ballast gaan vormen ANCO MALI gerepareerd met linnen en wol voor één gulden. Twee duimpjes van 5 centen per stuk, 5 kan gekookte olie f 1,75, 1 melktest schilderen 40 centen. In 't huis van de Jongeheer 't papier m de gang gelijmt en gevernist 40 centen. Het gehele hotel Lokhorst werd van buiten geschilderd voor f72,-- en de nieuwe woning van M J Bosse- vain op Nimmerdor geheel schilderen f278.-- Schilder van Raay was inmiddels getrouwd en werden er vijf kinderen geboren. Hij bewoonde het ene ge deelte van de boerderij en aan de andere kant woonde de timmerman bij aannemer Pothoven-Rijk Kamer beek met zijn huisvrouw en veertien kinderen. De mooie grote boerderij had aan de straatkant twee grote ron de staldeuren voor de rijtuigen. De prachtig gewelfde kelder is nu nog een laatste herinnering aan de boer derij die in de nacht van 21 januari 1900 door een lekke schoorsteen in brand geraakte en geheel tegen de vlak te ging. Dat was precies op de dag dat de kleine Truus van Raay haar derde verjaardag zou mogen vieren. De vlammen sloegen zo snel de zol der en het rieten dak langs dat alle bewoners - vier en twintig in ge tal (w.o het dienstmeisje uit Nijker- kerveen) - zich ternauwernood en in nachtgewaad konden redden Men ver kreeg een jaar lang gastvrij onderdak in de tuinmanswoning van mevrouw S.Jacob op huize „Heiligenberg". In 1901 werd een nieuw huis (zie foto) gebouwd door de nu oudste inwoner van Leusden de 101 jarige aannemer Jan E Schreuder, de bouwprijs lag zo om de tienduizend gulden De zoons van Gerbrand gingen ook in het schil dersvak en legde zich eveneens toe op huis en rijtuigschilderwerk Voor al de scheppende kunst van het fraai beschilderen van de rijtuigen der rij ke lui gaf de van Raay's een bekende vakmansnaam Toen de auto haar in trede deed liet de autohandelaar Henri Nefkens zijn auto met het kenteken van de provincie Utrecht - de L2 - vakkundig schilderen door van Raay. In 1913 had van Raay zes schilders- knechts in dienst en wel Ieders, Jan sen. Kaal, Overeem en Snijders uit Amersfoort en Jan Duinsbergen uit Leusbroek Zomers waren de werk tijden van 's maandags tot en met 's zaterdags (dan een uurtje vroe ger) van 6 uur in de morgen tot 's avonds half 8. De knechts hadden een menswaardig bestaan bij van Raay Jan Kuit de zoon van de gemeenteveldwachter, la ter gehuwd met de kookster op de ■boerenbruiloften Hentje van Garderen, is meer dan vijftig jaar in dienst geweest bij het schildersbedrijf en werd hiervoor Koninklijk onder- scheide. In het linkergedeelte van het nieuwe huis woonde aanvankelijk koopman Ramselaar en later Budding de schil dersknecht Dank zij de medewerking van de familie de Beaufort van het landgoed „De Boom" werd in de eer ste wereld oorlog het Groene Kruis ondergebracht in de bijzonder grote woning. Enkele jaren achtereen woon de er een zuster Diacones die de zieken in de gemeente liefdevol alle hulp verleende. De Gebroeders Harmen Hendrik en Teunis zijn de laatsten van Raay's schilders geweest. Helaas ook de geslachtnaam zal over enkele jaren er niet meer zijn Vijf jaar geleden is Teunis van Raay - nu 82 jaar - vertrokken naar Zeist en ook de goede naam die de van Raay's in heel wijde omgeving heb ben gehad, van 1873 tot nu toe ben gehad, van 1873 tot nu toe. J M.SCHOUTEN LEUSDEN - De Rijkspolitie te Leus den trof een zwervende Duitse vrouw aan, die doer Frankrijk en België was getrokken. Zij had slechts f5 - op zak, en werd door de vreemde lingendienst over de grens terugge bracht naar Duitsland. was daar jarenlang pastoor. Drie jaar geleden trouwden ze, en de bisschop van Utrecht vroeg of pater Verbart zijn pastoraal werk in het woonwagen- centrum wilde voortzetten. Hij had ook de centra en centrumpjes in Wou denberg, Kesteren, enzovoorts onder zijn hoede. Hij stelt het zeer op prijs wanneer nu bij één van zijn bezoeken de centrumbewoners infor meren: „Pater hoe gaat het met juf frouw Adank?" De centrumbewoners reageren heel natuurlijk op zijn si tuatie. Deze schept voor hen geen problemen Voor hemzelf evenmin. „Een wet is een afspraak om het leven leefbaar te maken. Maar zo'n wet moet niet star zijn Die moet je kunnen veranderen, als de tijden en de situaties veranderen", vindt hij. Wel staat hij op het standpunt, dat hij niet moet provoceren. „Waar ik denk te provoceren, daar zie ik van af", zegt hij „Voor een Eucharistieviering roep ik de hulp van een collega in" Het pastorale werk onder de woon wagenbewoners is Piet Verbart op het lijf geschreven. Hij leeft met de kamp bewoners mee, is op de hoogte van hun wel en wee. Tegenwoordig moe ten we trouwens niet meer spreken van kampbewoners. Dat is uit de tijd. Een woonwagenkamp wordt nu woon wagencentrum genoemd, en de bewo ners zijn centrumbewoners. „Vandaag was ik in Hilversum in het centrum", vertelt hij. „Er waren twee kinderen geboren. Het pas torale kontakt is het meest vrucht baar op de momenten van geboorte en dood. Voor die hoogtepunten in het leven heeft de woonwagenbewoner qua zijn levenswijze enpersoonsstruk- tuur een uitzonderlijke belangstelling. Hij maakt er met de inzet van heel zijn hart een feest of een plechtig heid van. En daar kan de pastoor via sakrementsbediening, doop en li turgie bij aansluiten Over de geboorte van die twee kinderen praat ik met de mensen. Via de feestelijke gebeur tenis van de geboorte breng ik dan voorzichtig de relatie van de mens met God naar voren. Omdat deze hoog - De heer Verbart als leraar van de meisjes van het internaat „De Ho- horst" Foto Janus Visser tepunten zich vrijwel altijd in de be sloten kring van de familie of van het centrum afspelen heeft verwijzing naar een parochiekerk geen enkele zin. Het hoogtepunt moet ter plaatse worden gevierd, en aangezien ik hun vertrouwensman ben, vinden ze het goed, dat ik aan die viering gestalte geef. Ik poog de sfeer te scheppen om de christelijke boodschap over de mens als eeuwigheidsmens en als goede mede-mens te kunnen verkon digen. Vandaag bezocht ik ook in het cen trum te Hilversum een oudere vrouw, wier man onlangs gestorven is. En ik praatte met een man, die pas uit de gevangenis was vrijgelaten. Je moet enorm vaak langs de wagens gaan, want er bestaat een grote komple- xiteit van problemen. De kleine centrumpjes worden he laas de een na de ander opgedoekt Er worden regionale centra opgericht, die een grotere efficiency kunnen be werkstelligen ten opzichte van hygi ene, schoolgaan, consultatiebureaus, maatschappelijk werk en dergelijke Maar daarmee vergroot je het iso lement en verminder je de werkge legenheid Er komen te veel slopers - men werkt voornamelijk in de auto handel en de autosloop - en mensen met soortgelijke beroepen bij elkaar te wonen. De vetes blijven hangen, de concurrentie en de ruzies nemen toe. Er komt veel meer baldadigheid. Veel beter zijn de kleine, intieme centra. De mensen hebben recht op een eigen leven. Een verharde weg, watertoevoer en elektriciteit zijn vol doende. Voor de rest moet je de woonwagenbewoners hun eigen leefge meenschap laten maken Alleen het schoolgaan moet verplicht gesteld wor den. De mensen moeten uit het sta dium van het alfabetisme worden ge haald". Vraag: Waar komen de woonwagen- centrumbewoners vandaan, en met wel ke bevolkingsgroep kun je ze verge lijken? „Ze stammen oorspronkelijk uit en kele streken in Brabant. Limburg, Drente, Westfalen Er zijn verschil lende streken waar ze vandaan komen Het waren de mensen, die 's winters klompen, manden en emmers maak ten, en die 's zomers langs de dorpen trokken Maar op een bepaald moment wou de regering dat trekken rege len, en stelde toen dat de mensen mochten trekken in een wagen met een apart woon- en een apart slaap vertrek Toen werden hun wagens zó mooi ingericht, dat ze èn 's zomers èn 's winters gingen trekken. Dit werk te het analfabetisme in de hand In hun eigen milieu is dat niet zo be langrijk, maar omdat ze toevallig in dit land leven, is het wél belangrijk. En wij trachten ze meer en meer te doen integreren in onze samenleving Hun mentaliteit kun je vergelijken met die van een gewone volksbuurt. De ruzies zijn wat heftiger, de taal is wat ruig. Maar er heerst een strenge code. De centrumbewoners hebben zéér strenge ongeschreven wetten, die wij langzamerhand trachten te doorbreken met onze zogenaamde beschavingsnor men. Trouwen bijvoorbeeld doen ze niet Twee mensen, die eikaars leven willen delen, lopen weg en blijven en kele dagen bij elkaar. Als ze in het centrum terugkomen, is hun verbin tenis een feit. Door kontakten met onze maatschappij zijn er echter steeds meer jonge mensen, die voor de wet trouwen. Vraag: Hoe staat het nu met de schoolmogelijkheden van de jeugdige centrumbewoners? „Aan de Soesterweg hebben ze een eigen schooltje met eigen leerkrachten en een eigen leerprogramma. Ze val len onder het zogenaamde projekten- onderwijs. Je hebt plakkers en trek kers. De plakkers blijven in een kamp hangen. De trekkers gaan steeds weer naar andere centra. Alle kinderen in de centra gebruiken dezelfde leerboek jes. Ze vertrekken met een kaart, voorzien van hun gegevens: bij de rekentaken gebleven bij taak zus en zo, bij de taaltaken gekomen tot taak die en die". Wij vragen nu naar personalia, maar die worden in ijltempo en niet dan zeer schaars en als het ware „en passant" gegeven. Geboren in 's Heerarendskerke in Zeeland. Gymnasium bezocht in Apel doorn. Kwam bij de Salesianen van Don Bosco in Leusden-zuid Werd priester. Studeerde theologie in Turijn aan een internationaal instituut Werkte vijf jaar in de omgeving van Lyon Vond de tijd in Zuid-Europa een héél fijne tijd. ÊUSDEN - Het was Gerbrand de van de Scherpenzeelse schilder Raay die in 1873 trok naar het 'ige Leusden en ging wonen in IC Paar kamers in een grote rao- f w «rderij op korte afstand van „De genberg". Uit een oud vergeeld Ij* blijkt, dat Gerbrand en zijn R Geertruida aan kostgeld be ft en, iets meer dan drie gulden lil «eneen gehele maand! De ïte huis- en later ook rijtuig- gk der van Leusden had zich ge il [d 'eel onbemiddeld kwam Gerbrand aan in Leusden want prompt be- i hij een rekening van f92,61 0 dakpannen, glazen deuren en pa- P een contantzegel van vijf cen- die was getekend door de heer van Hardenbroek, eigenaar van bte kapitale boerderijVoeg daar- ostgeld over meerdere maanden 81.73, dan vergde dat een totaal «alen bedrag van f 174,37 en dan denken dat het uurloon slechts den bedroeg. De goede naam de oude heer van Raay had, ging 'ijk door op de zoon, want ge- kreeg hij meer schilderwerk rnchten. Uit een vergeeld goed •diden rekeningenboek van 1898 *el de goede klantenkring van het groter wordende schildersbe- ;de namen, zo overgenomen uit Mtenboek- i" Exelentie Mr. W.H.E. de Beau- d. 1 of Hazeleger uit Aschat •Cramer Daatselaar van de Mossel ««sticht van Hamersveld BH ™esse van Hardenbroek van Am- stol •D Baron van Hardenbroek van khorst on Ernest van Hardenbroek Mid- org van Hardenbroek van Am- htol -j Huibers te Utrecht Nachte- 'draat N 16 nburg de koster R C. Kerkbestuur van Sint Jozef te Hamersveld Baron de Koek op PlattenbergMaarn Kolfschoten op de Piramide De Weledele W E. de Kruif op 'd Vrijhoef Het N.H. Kerkbestuur van Leusden Kerkhof spoorwerker Gemeente Leusden Mevrouw van Luden van Stoutenburg (op het kasteel) Van Ooijek bakker bij de halve Maan Pastoor op 't Hoogland B.P. Peters hoofd der school Ha mersveld Jan Sasse van Isselt Baron Schimmelpenninck van der Ooyen Luitenant Toanaij Amersfoort Woudenberg schoenmaker bij Zand bergen Woudenberg Tol Tweede Steeg Groot Zandbrink. Het laagst aangetekende geldsbedrag was twaalf centen voor bordpapier aan H. Rootselaar. Een privaat bril wit schilderen kostte één gulden, een stuur van een fiets vier stuivers. Bij Me- vrouwe werd de vestibule en theesalon ;USDEN-ZUID - Naast de Pro- ute predikanten woont in Leusden- ook de Rooms Katholieke gods- stleraar Piet Verbart. Hij was - heen pater, en als zodanig ver- [f en aan de kloosterorde der Sa- ^nen van „Don Bosco". Wij zijn gaan praten om iets van denkbeelden te vernemen en om te kunnen beschrijven welke dagelijkse werkzaamheden zijn. vroegere pater Verbart blijkt jaren geleden gehuwd te zijn vader van een zoontje van één vertelt direct in het begin van gesprek hoe hij zijn vrouw heeft kennen. Voor een pater moet vel een zeer ingrijpende gebeur- in zijn leven zijn geweest. Een artenis, die moet zijn gekomen een schok, en die aanvankelijk onzekerheid teweegbracht Geluk- oeide de Rooms Katholieke kerk ■derland de laatste jaren gedeel- naar deze situatie toe. Watvroe- ïen misstap ten overstaan van de zou zijn geweest, wordt nu door diezelfde kerk getolereerd iet begrip tegemoet getreden. Het aat werd in Nederland in diskus- gebracht, en bij velen vatte de ng post, dat het celibaat iets onmenselijks was, en dat een dominee bij de Protestanten in een veel menselijker situatie, in een ge zin, kon verkeren. Vele mensen waren ook van mening, dat een gehuwde pater vanuit zijn gezinshoek beter zou kun nen oordelen over gezinsproblemen, huwelijksmoeilijkheden en opvoedings perikelen. Voor vele mensen in deze tijd was het celibaat van de priester een te steriele levensinstelling gewor den, een te weinig met de realiteit geconfronteerd instituut. Volgens hen vertoefde de priester te veel in zijn ivoren toren, was de priester te veel in eerste instantie een heilig ambts drager en te veel in laatste instan tie. mens. Voor eveneens velen bleef uiteraard het priesterschap onverenig baar met de burgerlijke huwelijkse staat. De priester heeft volgens hen zijn huwelijk met Christus en de kerk gesloten, en dit sakrement kan even min als het tussen twee burgerlijke mensen in de kerk gesloten huwelijk, door mensen worden ontbonden Wil Verbart-Adank was als maat schappelijk werkster werkzaam in het woonwagencentrum te Amersfoort, ge legen nabij de Stichtse Rotonde gaande in de richting van Soest. Piet Verbart

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1973 | | pagina 9