„De ion geren moeten niet het gevoel hebben: Geestelijke
de woorden zijn mooi, maar van wat ze beloven Leusden (7)
komt niet veel terecht....
ÖP
DOMINEE F. H. KUIPER
Ingezonden:
77 J o o leiders in
.Je kunt lid worden vati de
Nederlands Hervormde Kerk
om te zorgen, dat deze zo snel
mogelijk wordt opgelost in
een meer imiversele kerk*
SOLARIS
DE DUIVELS-
PRLMS Jack Vance
Z.U.T.
Kerkdienst
Often
cteiir-
(fienst met
Leger des Heils
DONDERDAG 24 MEI 1973
LEI SDKR KRANT
5
Drs. F. H. Kuiper.
Foto Janus Visser
LEUSDEN/ZUID - Dominee F. H.
Kuiper, wonende te Leusden-zuid, pre
dikant in algemene dienst van de
Nederlandse Hervormde kerk. Een van
de geestelijke leiders, die in Leusden
wonen, en die mee gestalte geven aan
bet kerkelijk leven in Nederland.
Ds. Kuiper werd geboren in Oosterend
in Friesland nabij Sneek. Hij is 47 jaar
oud, gehuwd en hoofd" van een gezin
met vijf dochters. Hij studeerde aan
de Rijksuniversiteiten te Utrecht en
Groningen en deed zijn doctoraal exa
men in 1952.
Van de kleine gemeente Goenga nabij
het Sneekermeer ontving hij zijn eerste
beroep. Het was nog een betrekkelijk
stil en ongerept gebied toen hij er van
1952 tot 1958 werkzaam was. In 1958
vertrok hij naar Lemmer, al weer
tegen de waterkant aan Dit gebied
staat nu bekend als een groot rekreatie-
gebied, dat vele toeristen trekt.
Dat kwam reeds iets op gang in de tijd
tot 1962, toen dominee Kuiper Lemmer
verliet. In deze jaren dat hij zijn eigen
gemeenten had gaf hij wel telkens les
aan een kweekschool te Leeuwarden.
In 1962 kwam toen de vraag van de
Hervormde Raad voor de Katechese
'voor een part time job voor iemand,
die zich als studiesekretans ging bezig
houden met de Katechese. De Hervorm
de Raad financierde voor dit werk
twee dagen in de week. Zo ging Ds.
Kuiper gedurende twee jaar één derde
van zijn tijd zich wijden aan de kate
chese en twee derde van zijn tijd was
gevuld met les geven aan de genoemde
pedagogische academie, die het aantal
lessen van vorige jaren kon uitbreiden.
Deze combinatie liep op den duur wat
moeilijk, omdat beide delen toch eigen
lijk uitgebouwd moesten worden tot een
volledige baan Vanaf september 1964
werd hij volledig vrijgemaakt voor zijn
werk aan de katechese. Dat dit werk
ook later zich heeft uitgebreid blijkt
wel uit het feit, dat in 1972 een tweede
predikant moest worden vrijgemaakt
voor de katechese.
Sinds 1962 heeft Ds. Kuiper dus geen
eigen gemeente meer gehad. Wel hield
hij kontakt met het gemeentelijk werk,
omdat hij met katechisatiegroepen bleef
werken Zo bij voorbeeld een hele
winter in Amersfoort, later in Leusden-
zuid. Eerst in de vakaturetijd, vooraf
gaande aan de komst van Ds. Sirag
en twee jaar later vanwege het onver
wacht uitvallen van Ds Sirag. Ook
onderhoudt hij kontakt met het gemeen
tewerk door regelmatig te preken.
STUDIE OVER DE KATECHESE
Er zijn twee punten, waarop je deze
kunt aanvatten: le het werk aan de
Raad van de Katechese, 2e de verhou
ding van de jeugd tot de kerk.
De Raad voor de Katechese houdt
zich bezig met de kerkelijke katechese.
Dit is het kerkelijk onderricht, dat in
"de winter wordt gegeven. Vroeger kwam
dit neer op het leren van de antwoorden
op de vragen van de katechismus. De
kerk kreeg hier gelegenheid om op
een soms autoritaire wijze haar leer
bij te brengen aan de jongeren. Tegen
woordig is de katechese in toenemende
mate geworden een gespreksgelegen-
heid van jongeren met predikanten.
De dwang valt weg. Ouders kunnen hun
kinderen niet meer dwingen naar de
katechese te gaan.
WAT GEBEURT ER NU?
,,Dat is op zichzelf heel interessant",
vindt Ds. Kuiper. ,,Als die jongeren op
de katechese komen blijven ze alleen
als ze er werkelijk iets aan hebben
Het klimaat van een kerk, die haar
autoriteit oplegt, komt steeds minder
voor. De leiders van de katechese
moeten zich omschakelen, van degenen
die het laatste woord hebben en ook
uitspreken tot degenen, die zo'n ge
sprek leiden en daartoe informatie
geven. Dat is een gevolg van het feit,
de de katechese steeds meer vrijwillig
wordt.
ONDERWERPEN
Een tweede punt is, dat de onder
werpen veranderen. Katechese houdt
verband met katechismus- het is een
leerboek met vragen, waarop al een
antwoord is gegeven. Eigenlijk wordt
daarbij de deelnemer aan de groep
onmondig gehouden. Nu er meer nadruk
op het gesprek met de katechisanten
valt, wordt de funktie van dat wat
vanuit de sfeer van de kerk en het
geloof wordt aangeboden ook anders
Dit aanbod staat echter van meet af
aan ter diskussie.,,Wij, die met de
katechese bezig zijn kunnen natuurlijk
zeggen wij vinden dit belangrijke vra
gen en deze antwoorden hebben zin",
zegt Ds. Kuiper. ,.Wij zeggen nu.
,,Kom met die Bijbel in gesprek'
Het is veel meer een uitnodiging dan
dat we dat meer gebiedend willen over
brengen. Hoezeer we overigens ook
van het belang van het geloof voor de
mensen overtuigd mogen zijn Op deze
manier ontstaat er vanzelf behoefte
aan een gesprek en komt vanzelf de
stof naar voren, waaraan behoefte is
Het leerboekje, dat van tevoren al
vastgelegd heeft, wat er uit moet komen,
dat leerboekje gaat verdwijnen. Daar
mee is nog niet gjzegd dat er geen
inbreng meer mogelnk is van gegevens
uit de bijbel of vanurc de belijdenis van
de kerk. Stel dat lij de katechese de
vraag aan de orde i^hoe je als Christen
moet leven. Dan konen ook de geboden
volgens de bijbel te sprake. En vanuit
de katechismus ka duidelijk worden
hoe mensen van viemonderd jaar gele
den gedacht hebben dat ze de bijbelse
geboden aktueel kofcden maken Maar
het is voor ons we een antwoord uit
een andere tijd, bij iet verdere gesprek
zal dan moeten bijken wat dat alles
ons nu te zeggen heat."
WERKSCHEMA VOOR
PREDIKANTEN
,,Een van de dingen waarmee ik nu
de laatste jaren vooral bezig ben is:
proberen vormen te vinden, proberen
een werkachema tc vinden om predi
kanten te helpen op de gespreksmoge-
lijkheden van een katechisatiegroep
attent te zijn en in te gaan Ineen groep
van bijvoorbeeld negen mensen evalu
eren we: hoe zijn jullie ervaringen met
de katechesegroepen? Wat zijnde knel
punten? Hoe kunnen we bereiken dat
we zo met een groepkunnenwerken.dat
én de jongeren met hun meer of minder
moderne inzichten tot hun rechtkomen,
en dat de zaken van geloof en kerk tot
hun recht blijven komen. Het is geen
haalbare zaak meer als de dominee
alleen maar over bijbelse gegevens
spreekt. Maar hat is ook onbevredigend
als je alleen maar praat over dat
wat de jongeren op dat moment inte
resseert
EDUCATION PERMANENTE
Dominee Kuiper is zo onder andere
ingeschakeld bij het eindstadium van de
opleiding der predikanten van de Her
vormde kerk. Bovendien komt ook de
bijscholing een vorm van éducation
permanente) van de dienstdoende predi
kanten meer op gang. Enkele jaren
terug viel de nadruk nog meer op het
samenstellen van materiaal, dat hulp
wil bieden voor iemand die zich voor
bereidt om katechese te geven. In die
handleiding, waarvan nu enkele series
verschenen zijn wordt aangegeven
welke stof belangrijk is, en welke
mogelijkheden van kontakt er zijn tussen
de katechisanten en dit onderwerp. Het
is de bedoeling dat degene die ermee
werkt dit materiaal naar eigen inzicht
verder uitwerkt. Het is een handleiding
voor de katechese. die is samenge
steld in overleg met de Gereformeerde
Katechese-werkgroep
OECUMENE
„Daarmee", zegt Ds. Kuiper, ,,komt
de oecumene binnen het vizier. Andere
protestantse kerken zijn zo klein, dat
ze niet tot een gebundelde aanpak van
de katechese komen. De Rooms-Katho-
lieken kennen geen kerkelijke katechese
voor jongeren boven de 18 jaar. Zo is
daar dus geen aanrakingsvlak aanwezig.
Als de katechese voor volwassenen
meer vorm krijgt, dan zijn er stellig
meer mogelijkheden tot samenwerking
met de Rooms-Katholieken. In onze
kerk wordt meer en meer beseft, dat
er kringwerk moet zijn. En dat is toch
vaak volwassenen-katechese."
HOE IS EIGENLIJK DEZE
KERKELIJKE KATECHESE
ONTSTAAN?
In het begin van de vorige eeuw
kwam die kerkelijke katechese op Inde
Franse tijd wilde men namelijk de ker
kelijke invloed op de staatsscholen
verminderen. De scholen mochten alge
meen christelijk onderricht geven,
maar geen eindonderwijs voor een
bepaalde kerk. De regering wilde dat
de kerken dat zelf deden. Vooral de
Hervormden waren toen gedwongen hun
eigen kerkelijk onderwijs te organi
seren Vele kleine kerken hadden al
hun eigen onderricht. Ook de Rooms-
Katholieken. Maar door deze ontwikke
ling kwam er ook verandering in de
leeftijd waarop jongeren belijdend lid
van de kerk werden. In Duitsland ligt
die leeftijdsgrens bij ongeveer 15 jaar.
Dan doen vaak alle kinderen van één
schoolklas belijdenis Inde Anglikaanse
kerlt lipt dat bij 13, 14 jaar. In de
Schotse kerk is het 17 jaar In de
Lutherse kerk in ons land is de leef
tijd van het belijdenis doen al 16 jaar
of ouder. In de Hervormde kerk is het
vanai 18, 19 jaar. Dit was alzoin 1850.
In 1800 deden de kinderen nog belijde
nis met 14, V. jaar. Maar toen het
kerkelijk ondervijs los van de school
raakte was het lerkelijk onderwijs niet
meer gebonden aan die grens van 14
jaar. Men deed daar zelfs meerjaren
bij De jongerai kwamen als ze van
school af warenen al werkten.
TWEE G:OTE
VRAAGS'UKKEN
Dominee Kuier zegt, dat er twee
grote vraagsikken zijn bij de
katechese.
De katechesevan vroeger was geent
op de maatschapij, die niet verander
de Op het ogejlik is echter de édu
cation permanete van kardinaal be
lang Ook de kerken hebben daar
door Aneo Mali
behoefte aan Er zou een niet meer
afsluiten moeten zijn van het eigenlijke
katechese-onderricht. Men gaat door
met gesprekskringen. De belijdenis in
de zin van een openbare geloofsbelij
denis is niet meer de voor de hand
liggende afsluiting, nee, die funktie
van de belijdenis wordt steeds meer
omstreden. Maar vanouds had de open
bare belijdenis een dubbele funktie,
namelijk ook toelating tot de viering
van het avondmaal Vaak werd het
avondmaal maar enkele malen per jaar
gevierd. Daardoor was die dubbele
funktie eigenlijk anderhalve funktie
je doet belijdenis en nu moet je je
eigen verhouding tot Christus voor
eigen rekening nemen. Je werd toege
laten tot het Avondmaal.
In een aantal gemeenten wordt de
betekenis van het Avondmaal sterker
als de aandacht daarop geconcentreerd
wordt Dan wordt het Avondmaal ook
vaker gevierd Bij Ds. Elderenbosch
in de Bergkerk in Amersfoort bijvoor
beeld éénmaal per week De ouders
komen dan met hun kinderen en vragen.
„Mogen die kinderen het Avondmaal
niet méévieren?" Bij dat meevieren
wordt dan wel verondersteld dat de I
kinderen enig besef van dat gebeuren
hebben. Maar op zijn eigen manier
kan een kind van bijvoorbeeld 10 jaar
dat al beseffen. De toegang tot het
Avondmaal is in wezen niet aan een
leeftijd gebonden. In de gemeenten waar
de betekenis van het Avondmaal sterker
wordt beleefd komt vanzelf de vraag
naar voren. „Waarom laten we de
kinderen niet toe?" En voor of na
worden jongeren en kinderen, die nog
geen openbare belijdenis hebben gedaan,
toch tot de Avondmaalsviering toege
laten. Zo verliest die openbare belij
denis de funktie van toelating tot het
Avondmaal. Wat overblijft en op den
duur dan ook in het centrum moet
komen is het voor rekening nemen
van de eigen verhouding tot Christus.
Moet je daarvoor dan lid van een
bepaalde kerk worden?
„Je kunt lid worden van de Neder
landse Hervormde kerk om te zorgen
dat deze zo snel mogelijk wordt opge
lost in een meer universele kerk
Je wordt lid „om een adres te hebben"
Je wilt echter de gemeente van Christus
helpen opbouwen en met alleen maar
de Hervormde kerk. Een voorwaarde
bij het lid worden van een kerk is
natuurlijk wel dat men zich er echt bij
betrokken kan voelen Ook al gaat da
met spanningen gepaard. Als een ke~
totaal ongeloofwaardig is, kun je ge
onderrichtgeven met hetperspektieD'
je daarvoor mede verantwoord/
moet zijn. De jongeren moete^
het gevoel hebben de wo
mooi, maar van wat ze belov/
niet veel terecht. Dat
zeggen, dat de jongeren op/kens
naar een ideale kerk. Waf leeft
weer zal blijken, dat daling van
uit het geheim van de g/lopen en
Christus. Alles lijkt do/evrijdende
dan zijn er onverwachtss de eigen-
nieuwe mogelijkheden^ Christenen
lijke verwachting, yfjke onderricht
leven. En bij alle yjk om dat deze
gaat het er uiteifr oriëntering op
spanning en ^rden
Christus voelbar
Anco Mali
TOEKOMST EN TECHNIEK
IN DE LITERATUUR
VAN VANDAAG
Stanislaw Lem.
Wie denkt dat het schrijven van
science fiction een Westers monopolie
is, heeft verkeerd gedacht. Ook in de
zogenaamde socialistische landen als
Rusland, Hongarije, Polen en Tsjecho
Slowakije wordt driftig gefantaseerd
over de toekomst. Merkwaardig genoeg
zijn in de meeste van die verhalen niet
of nauwelijks de kommunistische af
komst van de schrijver te bespeuren.
In de toekomstige wereld van alle
science fictionschrijvers bestaan geen
ideologische machtsblokken meer. Wel
een idealistisch idee, maar het kan
nooit geen kwaad daar op aan te sturen,
al was het maar via de soms vergaande
fantasie van de SF-auteurs. Stanislaw
Lem is een Poolse auteur, die naast
tal van wetenschappelijke werken ook
SF-verhalen schreef. Eén van zijn be
roemdste is het boek „Solaris", dat
nu reeds in 27 landen is verschenen
met een totaaloplage van bijna 8 mil
joen exemplaren. Kortgeleden bracht
de uitgeversmaatschappij Het Spec
trum het boek in vertaling van C. C. W.
Bakker-Offers in haar Prisma-SF-
reeks op de Nederlandse markt, zodat
ook wij de wonderlijke avonturen van
de mens op de verre, merkwaardige
planeet Solaris kunnen lezen. Eerlijk
gezegd is dit boek van Lem een SF-
uitschieter van formaat, waar menig
westerse schrijver een puntje aan kan
zuigen. Stanislaw Lem weet op een bij
zonder suggestieve wijze, weten
schappelijk en pseudo-wetenschappelijk
zijn verhaal over Solaris en haar oce
aan te vertellen. Daarbij spelen vooral
de menselijke gedragingen een voor
aanstaande rol. De oceaan van Solaris
is geen gewone zee. Het is eigenlijk
één groot stuk levend plasma, de enige
bewoner van de planeet. Er zijn dui
zenden boeken geschreven en evenzo
veel theorieën, maar niemand heeft
tot nu toe de beweegredenen van deze
boeiende, maar ook gevaarlijke oceaan
weten te doorgronden. Kris Keivin
brengt een bezoek aan het onder-
zoekstation boven de oceaan van So
laris en stuit op erg vreemde zaken
Lem schildert de eenzaamheid van
de mens, de mens achter de techno
logie. In de nabijheid van de oceaan
zijn de technologische verworvenhe
den van de mens opeens bijzaken.
De geest van Kris Kelvin en zijn
medewerkers worden op een bijzon
dere wijze beïnvloed, zonder dat er
ook maar iets aan te doen is.
Een opmerkelijk boek, dit „Solaris"
van Stanislaw Lem. Het lezen waard!
Uitgegeven in de Prisma-SF-reeks nr.
1556.
In deze rubriek hebben we al heel
wat boeken van de Amerikaanse schrij
ver Jack Vance behandeld. Kortgele
den was dat nog de verhalenbundel
„Telek". Vance is een veelschrijver,
maar wel een bijzondere. In de Meu-
lenhoff - SF - reeks verscheen reeds
menig verhaal van hem. Naast de be
kende serie verhalen over de gestran
de astronaut op een onbekende, maar
boeiende planeet met wezens als de
Wankh, de Dirdir en de Pnume, schreef
Vance ook een serie, waarin Kirth
Gersen op jacht is naar de vijf dui-
velsprinsen, die in zijn jeugd de pla
neet, waar hij woonde samen hebben
uitgemoord. Gersen bleef over, met
een dodelijke haat. De jacht op de
vijf misdadigers wordt door Vance op
de hem gebruikelijke uiterst boeiende
en spannende wijze verteld. De lezer
komt in kontakt met allerlei vreemde
buitenaardse levensvormen, bezoekt
buitenaardse levensvormen, bezoekt
de wonderlijkste planeten, kortom:
maakt kennis met de enorme kosmos
vol leven, zoals die door Jack Vance
wordt gezien. En het bezoek is be
slist niet oppervlakkig Gedetailleerd
brengt Vance zijn lezers op de hoog
te over de toestanden op al die ande
re planeten, lichtjaren van de aarde
verwijderd. Alsof hij geschiedenis en
aardrijkskunde doceert op een uni
versiteit. Met dit verschil, dat het
een boeiende kosmologische les ls.
Geen opsomming van droge feiten,
maar een bijzonder spannend verhaal,
waarin en passant de lezer gedocu
menteerd wordt voorgelicht. In „De
Duivelsprins" gaat Gersen op jacht
naar de derde duivelsprins die zijn
volk heeft uitgemoord. Het is Viole
Falushe, een aardbewoner, die zijn
misdadige carrière begon met het ro
ven van een bus vol aardige meis
jes, die hij als slavinnen op andere
planeten verkocht. Falushe heeft er
gens in het heelal een Paleis van de
liefde gesticht. In dat paleis vindt de
ontknoping van het verhaal plaats en
de afrekening van Kirth Gersen. Maar
voor het zover is, gebeurt er heel
wat! Een avonturen SF van bijzondere
kwaliteit, omdat het accent niet alleen
op het avontuur valt, maar in het
bijzonder ook op de science fiction.
En dat kunnen we niet van alle avon-
turen-SF's zeggen! Uitgegeven door
Meulenhoff te Amsterdam in haar spe
ciale SF-reeks nr. 60.
Bert Vos
EEN ADVERTENTIE IN ONZE
KRANT BEREIKT EEN GROTE
LEZERSKRING
PROBEER HET EEN$!
(buiten de
verantwoordelijkheid
van de redaktie)
Ja. natuurlijk zet u thee. Wat weet
u van thee? Ceylon thee uit de Wereld
winkel uit het land van herkomst-
Ceylon. Ceylon is, zoals u waarschijn
lijk weet een groot eiland (432-240km)
onder het Indiase vasteland. In deze
bergachtige staat wonen meer dan 9
milj mensen, 70% van hen is boeddist;
12% Hindoe. De beroemde Ceylonese
thee is verreweg het belangrijkste pro-
dukt van dit land. Ze wordt verbouwd
in theestruiken, die weer gekweekt wor
den in de grote tuinen op de berghel
lingen Een ander produkt is rubber.
Hoe leven en leefden de inwoners van
dit land?
Veel onafhankelijkheid hebben de Cey-
lonezen nooit gekend. Vanaf 1658 is het
land in handen geweest van respectie
velijk Portugal. Nederland en Engeland
tot 1948. Pas vanaf dit jaar kent dit land
zelfbestuur als lid van de Engelse Ge
menebest. De toestand van Ceylon tij
dens de buitenlandse overheersing was
niet anders dan die van de andere
koloniën. De koloniserende naties be
kommerden zich niet zozeer om het
welzijn van de oorspronkelijke inwo
ners als wel om de produkten, die er
te halen waren: rubber en voorname
lijk thee. Deze produkten werden ruw
verscheept naar de moederlanden en
daar verwerkt en gedeeltelijk ook ver
kocht Zo ontstond in drie Europese
landen een industrie en een welvaart
die werd opgebouwd met behulp van o a.
Ceylonsese produkten. Deze industriële
groei en de welvaart die zij met zich
meebracht, beperkte zich tot Europese
moederlanden. In Ceylon was geen
thee- of rubberindustrie. De Ceylone-
zen waren en bleven arme en onder
ontwikkelde grondstofleveranciers voor
het rijke Westen. Vandaar dat Ceylon
tot op heden een ontwikkelingsland is.
zoals wij dat noemen Toch heeft Cey
lon die industrie nodig, om niet een
haard van armoede, ellende en onrust
te worden zoals India Het moet de
schade inhalen Dat gaat alleen maar,
als het land daarvoor de kansen krijgt
van ons ontwikkelde landen, die vroe
ger alleen maar profiteerden en dat als
billijk en normaal zagen Zagen. Want
tegenwoordig zien de mensen gelukkig
in, dat een redelijke welvaartsverdeling
over alle landen ter wereld de enige
sluitende waarborg is voor vrede en
terhaalde en fatale uitbuiting nog steeds
voortgezet binnen de moderne handel.
Nog steeds halen wij alléén de ruwe
thee naar Nederland Van Nelle en
alle andere bedrijven verwerken thee,
maken er relatief veel meer winst op
dan Ceylon en verkopen haar aan ons,
konsumenten Eigenlijk zouden wij Cey
lon die industrie moeten gunnen, ook al
omdat wij in Nederland niet van één
enkel agrarisch produkt afhankelijk
zijn.. maar zij daar in Ceylon wel.
De landelijke vereniging van Wereld
winkels gaat de Cevlonthee rechtstreeks
uit Ceylon invoeren (gelijk als met de
oploskoffie uit Tanzania). We probe
ren als het even kan verpakte thee te
krijgen, d.w.z. verpakt in Ceylon, in
een van de schaarse daar aanwezige
industrietjes. Vaak is dat mogelijk
Dan zullen we de thee zelf in een ver
pakking doen Maar in ieder geval zal
het volle bedrag, dat u voor Ceylon thee
uit de Wereldwinkel gaat betalen, be
stemd worden voor de Ceylonezen, en
niet voor onze welvaartpot Daarnaast
is het voornaamste doel van onze
verkoop het kontakt met u, zodat we
ons samen kunnen bezinnen op de pro
blemen rond Ceylon en de andere ont
wikkelingslanden. Wij bieden u zoveel
mogelijk informatie, omdat wij vinden
dat ook u en wij, gewone konsumen
ten. ons moeten bezinnen in plaats
van willoos enverkloos aan de kant
te staan. Lat* we daarom Ceylon
thee kopen uite Wereldwinkel, a s
vrijdag 25 me van 7 uur tot 9 uur
bij het Winkelntrum, a.s. zater^S
26 mei 11 uur» morgens tot naif 1
's middags eveens bij het winkel
centrum te Leuen-centrum
Datum: Zon<? 27 mei 1973.
LEUSDEN/CENTUM
N.H.K. 10.00 ds. J J. Kooman
(medewerkinvan het kerkkoor en
bediening H loop); 19.00 u.: ds.
P A. Elderd)osch, Amersfoort
Jeugddienst.
31 mei Henwaartsdag 10.00a-
ds B Maaangh. Amersfoort
R.K. Kerk: ZOhtiS 7 45 u.: vroeg
mis; 9.00 u. oogmis, 10 00 u
Gezinsmis; 100 u.- Gemeen
schapsmis, 18 u Lof niet gebe
den; Maandag: iléén om 19.30 uur
avondmis, woesdlg: 8.00 u kin
dermis; 19.30 avondmis, Eer
ste vrijdag van e maand 19.30 u.:
avondmis; Zatffèg 19.00 u.:
avondmis als vofcereiding op de
zondag.
LEUSDEN/ZUID
N H K 10 00 u.
Amersfoort; 18l0
Sprokkedreef, L ;er des Heils
(Open Deurdiens' n.m.v. muziek
korps en koor L.dH
Loggers,
kap A.
•tsdag: 10 00 u.:
1 Fiiqntf/Z - Op 27 mei avonds
om18 3' «ur een 0pen D1U?
Dienst phouden worden met algehele
medew&ng van het Leger des Heils
Kapile" A Sprokkereet zal deze dienst
leide. welke gehouden wordt in de
N h Kerk te Leusden-Z. Het Leger
hp-it deze keer haar eigen inbreng
ir deze dienst, dit in tegenstelling tot
je dienst van september van het vorig
Verdere medewerking verlenen het
muziekkorps van het Leger des Heils.
de zangbrigade en het jeugdkoor
Blijf niet thuis, maar kom ook ue-
stencilde liturgie wordt aan de ingang
van de kerk uitgereikt
9.30 u.. Eerw.
31 mei Hemelva;
ds. J. J. Kooman
ACHTERVELD
N.H Kerk: zondag
heer Boode, Puttèi.
R K. Kerk: maandg t/m zaterdag
8 00 u.. woensdagtl9.30u Avond
mis, vrijdag 18 10 u.: H Mis;
zaterdag 19.00 u Avondmis, zon
dag 8 00 en 10 30 k.: H. Mis (10 30
u Latijn), 18.00 l.; Lof
w /r "J i
<778