►E SALESIANEN
'AN DON BOSCO
Liefde voor God en
liefde voor de mede
mensen horen onaf
scheidelijk bij elkaar
BABYSIT
TIJDENS
KERKDIENST:
Ingezonden:
Geestelijke
leiders in
Leusden(9)
Kerkdiensten
Burgerlijke stand
Gemeente Leusden
MEDISCHE DIENSTEN
ONZE MEDEWERKERS:
NIEUWS VAN
DE DERDE
WERELD
WINKEL
Datum: 10 en 11 juni 1973.
ACHTERVELD
N H. Kerk. zo 9.00 u eerw heer
Hoeksema, Doornspijk.
R.K. Kerk vr. 19 30 u.: avondmis;
za 19 00 u avondmis, zo. 8 00
en 10.30 u H Mis; ma. (2e Pink
sterdag) als zondag, wo. 19.30 u
avondmis.
LEUSDEN/CENTRUM
N.H.K 9.00 u.. ds. J. J. Kooman.
m.m v cantory en kindercantory
(Gezinsdienst); 10 30 u. ds. J. J
Kooman; 19.00 u. ds F. H. Kuiper
(Geref./Herv. dienst).
R.K.K.: Zat 19.00 u.. Avondmis
Zo Hoogfeest van Pinksteren, 7 45
u.. Vroegmis; 9.00 u.: Plechtige
Hoogmis; 10.30 u.: Jongerenmis;
11.30 u Gemeenschapsmis (let
op veranderde tijden).
LEUSDEN/ZUID
N.H.K. 10 00 u. ds. F. H Kuiper.
19 00 u.: ds. L. Roetman, Ermelo
Leusden/Zuid. Dorpskerk Kinder
oppas tijdens de ochtenddienst in
,,'t Trefpunt"
Leusden/Centrum, Hervormd Cen
trum Kinderoppas tijdens de och
tenddienst in een zaaltje van het
Hervormd Centrum.
LEUSDEN - Geboren: 22 mei. Rik,
z.v. F. van Breda en G. C M. Rampen,
Asschatterweg 63. 25 mei Berry Mar
cus Alberto, z.v. L. C. van Dijk en
G. S. Kok, Ereprijshof 5
Ondertrouwd: te Leusden; Guido Ge-
rardus Elferink, v. D. Scheltuslaan 24,
Leusden en Josepha Maria Elschot,
v. d. Doesstraat 11. Amersfoort.
Gehuwd: R. J. Kohutnicki en S. A.
Boeyinga
Overleden E. J Karsen, 88 jr
W van Buren, 59 jr
Weekend. 9, 10 en 11 juni 1973.
(Alleen voor spoedgevallen)
LEUSDEN
Voor de praktijken van de artsen
Boersema, Den Toom, Binkhorst en
Lantink zal a s weekend waarnemen:
dr. Binkhorst, Burg de Beaufort-
weg 6, Leusden/Centrum, tel 03496-
1210.
(Dienst van vrijdagavond 18.00 uur
tot maandagmorgen 8 00 uur).
De wijkverpleging wordt waarge
nomen door: zr. Rosa, Hamersveld-
seweg 57, Leusden/Centrum, tel.
03496-1271
Apotheek: Openingstijden apotheek
Leusden: werkdagen van 8.00 tot
18.00 uur en van 19.30 tot 20.00 uur.
In de weekenden waarin de artsen
Binkhorst en Lantink dienst hebben
zaterdag en zondag van 14.00 tot
14.30 uur en van 17.30 tot 18.00 uur.
Wanneer de artsen Boersema en
Den Toom dienst hebben is de apo
theek zaterdags en zondags gesloten
IeUSDEN/ZUID - Vele Leusdena-
ii kennen deze naam: „Don Bosco".
|e Leusdenaren kennen aan deDode-
j,et hek met het opschrift „Don
Verschillende Leusdenaren
dat „Don Bosco" een techni-
e" school is met een internaat.
Here Leusdenaren weten, dat er in
hjD Bosco" gekerkt wordt. Maar
fwezenlijke van „Don Bosco" is
cbts aan zeer weinigen bekend.
Don Bosco" is een Leusdens
Jtrum waar hard wordt gewerkt en
Er men blij is wat meer betrokken
\orden bij bepaalde ontwikkelingen
Lusden.
T hel kader van de artikelenreeks
j geestelijke leiders in Leusden
Ltiag het zoeklicht op „Don Bos-
kelijke goederen had gekonfiskeerd,
raadde hij nu zelf Don Bosco aan een
congregatie te stichten, zodat het werk
bij diens dood voortgang zou kunnen
vinden. Zo werd de beweging van Don
Bosco een beweging van gewone bur
gers die hun burgerplicht bleven waar
nemen, maar die de idealen van Don
Bosco nastreefden en die gebonden
waren onderling door geloften van ge
hoorzaamheid, armoede en ongehuwd
leven. In het kollege van kardinalen
in Rome werd het misschien minder
goed begrepen men werkte in elk
geval niet mee.
In 1874 werden de constituties van Don
Bosco congregatie en door Rome offi
cieel goedgekeurd In die tijd had Don
Bosco in Turijn en in andere plaatsen
al meer huizen opgericht.
In 1875 stuurde hij voor het eerst
Salesianen naar Argentinië. De orde
wordt de orde van de Salesianen ge
noemd. Don Bosco gaf Franciskus van
Sales als patroon aan zijn orde. Fran
ciskus van Sales was bisschop in Ge-
nève en stierf in het jaar 1662. Hij
had veel te maken met de volgelingen
van Calvijn, die ten opzichte van an
dersdenkenden vaak zeer onverdraag
zaam waren Maar Franciskus van
Sales bleef deze mensen barmharig
bejegenen Hij werkte met zachtmoe
digheid en respekt voor de menselijke
persoon Don Bosco vond deze houding
zo belangrijk dat hij zijn volgelingen
wilde noemen naar deze man uit Sales:
Salesianen.
In de beweging van Don Bosco kregen
de jongens hun eigen verantwoordelijk
heid. Bij uitbreidingen, bijvoorbeeld
hadden ze inspraak Hun advies werd
gevraagd Bij al wat Don Bosco onder
nam speelde hij de jongens de verant
woordelijkheid toe, die ze aan konden
Hij stelde hen mede verantwoordelijk
voor de goede sfeer, voor een jongen
die verloren liep etcetera. Hij noem
Jater W Bleeker vertelt ons aller-
jst wie Don Bosco was
Bon Bosco leefde in Turijn van 1815
Het jongetje Don Bosco ver-
rop zeer jonge leeftijd zijn vader
Jnoest zijn moeder helpen het gezin
■even te houden. Hij hoedde koeien,
jbeel jong had hij het idee, dat hij
Lster wilde worden. Doordemateri-
I moeilijke omstandigheden thuis en
de tegenwerking van zijn stief-
t deze weg niet zo maar voor
kopen, lezen en schrijven leerde hij
[een pastoor. Toen hij zestien jaar
j had hij het zo ver, dat hij in de
bte klas van het gymnasium kon
[den geplaatst.
11841 werd Don Bosco tot priester
tijd. Na zijn priesterervaring ging
T die uit ervaring wist hoe moeilijk
iimige jongeren het hebben, zich
ig houden, met de jeugd, nog meer
hij al deed tijdens zijn studiejaren,
rd Italië kampte in die tijd met
lera en pest. Het was bovendien
k het gevechtsterrein van Europese
lebten die elkaar bestreden. En zo
n er veel weeskinderen en kin-
i die rondzwierven. Voor die kin
ken ging Don Bosco iets doen. Eerst
jd hij dat alleen op de zondagen. Hij
j ook enig godsdienst onderricht,
jvankelijk aan oudere jongens in
[leeftijd van ongeveer zestien jaar.
[schaamden zich om met kleinere
;ens les te krijgen. Gedurende vijf
r improviseerde hij van alles om
1 jongens althans 's zondags op te
gen ergens in de buitenlucht. Begin
il 1846 kon hij een schuur huren
r langere tijd. In 1847 nam hij
geren bij zich in huis. Zo ontstond
i eerste internaat. Don Bosco on-
richtte niet alleen zijn jongens,
ar hij zocht ook werk voor hen. Hij
atste de jongens bij patroons en
Ie voor hen een minimum loon, en
ens een fatsoenlijke behandeling. Hij
1de zonneklaar, dat zijn jongens niet
«end waren aan grove taal en grove
egening. Dit was een eerste aanhef
gezonde arbeidsvoorwaarden. En de
en wisten al spoedig- als een jongen
D Don Bosco komt, dan heb je daar
li goede werker aan.
jlri 1853 begon Don Bosco met les
len en het stichten van scholen,
[nvankelijk gaf hij vakondemcht. In
studententijd had hij zelf alle
(gelijke vakken beoefend als kel-
bakker, smid, kleermaker, schoen-
[ker Al die vakkennis kwam hem goed
a pas. In 1855 begon hij met een ei-
In gymnasium Zijn ideaal was dat de
ngens goede burgers en goede chns-
len zouden worden.
bil speelde zich af in de tijd van de
pording van Italië. De paus had
il grondgebied. De tendens bestond
van de afzonderlijke staten een
kot Italiaans koninkrijk te maken
tnbaldi) Ook de pauzelijke staten
[inden daarbij op het spel. Don Bosco
d achter de paus, maar zijn jongens
besten in de eerste plaats goede
fcatsburgers zijn Hij was niet zo
[treem, dat hij het nuchtere leven uit
oog verloor
pden duur had Don Bosco honder-
Q jongens bij zich. Hij werd door de
llitici en door de politie in de gaten ge
ilden Zij vermoedden in hem en zijn
[holen een soort Vijfde colonne van
Vatikaan. Maar op een gegeven
jenblik kreeg Don Bosco goede steun
o eerste minister Rattazze van het
|>ninknjk Piemont Deze minister zag
t belang van Don Bosco's opvoeden-
j werk Hoewel hij kort tevoren alle
[ngregaties had verboden enveleker-
ACHTERVELD/STOUTENBURG: (Algemeen en sport)
De heer A M v. d. Berg, De verjaegde Ruyterweg 10, Achterveld.
Tel. 03425-311.
LEUSDEN/CENTRUM: (Algemeen)
Mevrouw P. A. Rosenboom, Grifthorst 5, Leusden/Centrum.
Tel 03496-2101
(Sport/voetbal) ook voor Leusden/Zuid.
De heer J. P. H. v. d. Berg, Asschatterweg 42a, Leusden/Centrum
LEUSDEN/ZUID: (Algemeen)
Mevrouw A. de Knijff, v. Hardenbroek v. Lockh. laan 30, Leusden/Zuid.
Tel. 03490-11415.
(Sport, ook voor Leusden/Centrum)
De heer I. Hoogendam, K. Julianalaan 89, Leusden/Zuid.
Tel. 03490-12464.
FOTOGRAAF:
Janus Visser, Driftakkerweg 6a, Leusden/Centrum.
Tel 03490-21178.
REDAKTIE: Postbus 11. Finnmark 3, Letisden/Centrum
Tel. 03496-1495.
SLUITINGSTIJD:
Sluitingstijd nieuws en advertentie's: dinsdagmiddag 12 uur.
'nlevereq nieuws bij onze correspondenten uiterlijk maandagavond. J
00000000000000000000000000000000000000*3^000
Het hoofdgebouw van Don Bosco.
Foto Janus Visser
'yyKlLOUUOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO<
Hoe kwam de orde der Salesianen
nu naar Nederland? Vanuit Belgie ves
tigde de orde zich in Nederland in
Lauradorp bij de miin Laura, daar
wera een parocnie met jeugdwerk ge
sticht Dit was de eerste Nederlandse
vestiging in het jaar 1928.
In 1937 vestigde de orde des Sale
sianen zich op verzoek van het hoofd
bestuur in Turijn vanuit Duitsland in
de gemeente Leusden. Voordien waren
er ook Nederlandse jongeren, die Sa
lesianen wilden worden, maar die
moesten studeren in Turijn, Essen,
in Belgie. De opleiding in Nederland
werd in 1937 in Leusden ter hand
genomen door twee priesters van de
Duitse provincie, de pater Kremer en
Hilpisch. Deze ondervonden in Leus
den zeer veel medewerking van de
bevolking. Veel mensen uit Hamers-
veld, Amersfoort, Achterveld en Hoog
land hielpen de paters de beweging
hier op te bouwen van de grond af.
De eerste jaren was het armoe troef.
Ter illustratie een pater uit Leusden
ging op de fiets naar Utrecht om daar
een mis te lezen en de somina van
de dat de preventieve methode. Men
moest als basis van alles de jongens
laten voelen, dat men van ze hield.
Daarom moest men niet surveilleren
maar assisteren bij de jongens.
Een gedeelte van het scholencomplex
van Don Bosco.
één rijksdaalder te kunnen bijdi ugen
aan het werk in Leusden!
Op 18 november 1942 bezetten de
Duitsers de gebouwen van „Don Bosco"
en zij bleven er in gehuisvest tot het
einde van de oorlog. Toen kwamen
de Canadezen er enige tijd in. De
Duitsers voerden de paters Kremer en
Hilpisch naar Duitsland weg. De andere
Salesianen zetten het werk voort te
Uchelen bij Apeldoorn, gehuisvest in
woonwagens en houten keten. De jon
gens gingen aanvankelijk terug naar huis
maar binnen vier maanden bevonden
zich allen weer bijeen.
Na de oorlog in 1946 kwamen de
Salesianen terug in Leusden. Er werd
toen nog filosofie onderwezen, maar
men startte toen direkt met een tech
nische school. Met een paar bank
schroeven en vijlen ging men in die eer
ste na-oorlogse tijd aan het werk. Het
begin was moeilijk. Met allerlei akties,
tombola's en dergelijke hielp de bevol
king van Leusden en Amersfoort mee
om deze technische school te realise
ren. In 1948 kon er weer een stuk
school bijgebouwd worden. Er kwamen
wat permanente gebouwen klaar voor
school en internaat. In 1965 kon het
internaat worden afgebouwd. De laatste
van een hele serie keten kon verdwij
nen.
Aanvankelijk waren er in Nederland
weinig technische scholen en waren er
nogal wat jongens, die op een techni
sche school wilden gaan, aangewezen
op een internaat. Langzamerhand kwa
men er meer scholen en de essentie
van „Don Bosco" verschoof meer in de
richting van de jongens die in Leusden
kwamen om de studiemogelijkheden.
Zo zijn er de groepen jongens, zoons
van schippers. Jongens uit de polders,
die te ver weg wonen om dagelijks
naar huis te kunnen gaan, zoons van
ouders, die beiden in een bedrijf wer
ken, bijvoorbeeld in de horecasektor
garagehouders, grootwinkelbedrijf,
Jongens van wie vader of moeder of
beide ouders zijn gestorven.
Een steeds meer voorkomend ver
schijnsel is het uiteenvallen van huwe
lijken, die toch geruime tijd geduurd
hebben. Door het uiteengaan van de
ouders en alles wat daarmee sa
menhangt raken de kinderen goed in de
war. Ze verwerken dat moeilijk of
niet.
In het bijzonder is het voor deze
kinderen een grote weldaad te mogen
ervaren, dat er toch volwassenen zijn
die hun helemaal zijn toegewijd. Ze
kunnen niet op de tweede plaats komen
omdat de Salesianen geen eigen gezin
hebben en het niet willen hebben. Bo
vendien zien de jongens een stel vol
wassenen aan het werk, die konsekwent
volgens een diepe overtuiging probe
ren te leven. Dat geeft hun houvast.
Zelfs jongens, die al veel teleurstel
lingen hebben meegemaakt, vatten soms
weer moed en zien het weer zitten.
Dat lukt niet altijd. Sommigen hebben
al te grote opzanikers gehad. Er wordt
in ons land heel wat gedaan om kinde
ren, die verloren lopen bij te staan:
toch zitten we met een groeiend jeugd
probleem. Een duidelijke aanwijzing
dat er het een en ander mankeert aan
de wijze waarop wij, volwassenen, me
nen te moeten samenleven.
De Salesianen wonen in Leusden met
36 man. Daar komen nog drie aspiran
ten bij, die al helemaal aan het werk
deelnemen, en er zijn nog twee jonge
lui, die dichtbij de deelname staan.
Van deze mensen werken er 20 in het
internaat. Een aantal werkt op school.
Pastor Asma is ook Salesiaan, evenals
bijvoorbeeld de directeur van de tech
nische school Niek Savino te Amers
foort.
Het internaat van „Don Bosco" huis
vest 180 jongens tussen de 12 en 18
jaar. Op de technische school gaan
zo'n 340 jongens, 200 jongens hier
uit de buurt, 100 jongens uit de ge
meente Leusden. Er zijn drie afdelingen
bouwtechnieken, elektrotechniek, me
taaltechniek. Er is tevens een Vuto-
kursus: voorbereidend uitgebreid tech
nisch onderwijs. Dit is een dagkur-
sus, die jongens na de technische
school kunnen volgen om zich theore
tisch bij te scholen voor eventuele
doorstroming naar de M.T.S., lera
ren opleiding en dergelijke. Als bij
elke technische school krijgen de leer
lingen bij het met sukses beeindigen
van een kursus een diploma.
„Don Bosco" beschikt over een ei
gen kapel, waar de mensen uit Leus-
den-zuid ter kerke komen.
In de vakantieperiode hebben de Sa
lesianen allerlei aktiviteiten van de
Sportfederatie op hun terreinen. Zo'n
paar honderd jongens komen dan bij
„Don Bosco" sport beoefenen. Dit
gaat om ongeveer 1500 jongens
Vorig jaar heeft „De Zonnebloem"
met twintig bedlegerige patiënten en
vijftig man verplegend personeel in
de zomervakantie een week doorge
bracht op „Don Bosco" In de aan
staande zomervakantie komen er twee
van deze groepen.
In het kader van de „geestelijke lei
ders" van Leusden vragen wij pater
Bleeker iets te willen vertellen over
zijn eigen rol in dit grote geheel van
„Don Bosco".
Zegt pater Beeker
„In hoeverre mag ik mij scharen
onder die geestelijke leiders?
Mijn voornaamste taken zijn 1. lei
der van een communiteit van Salesi
anen; 2. direkteur van het internaat;
3. voorzitter van het schoolbestuur van
de technische school „Don Bosco".
Behalve waar het de eerstgenoemde
taak betreft zit er op het eerste gezicht
weinig „geestelijks" aan.
Het heeft alles te maken met een
geestelijk ambt, als het gaat om lei
ding te geven aan een aantal mannen,
die zich door geloften voor het leven
gebonden hebben sober te leven in ge
meenschap van goederen. Die zich bij
de vervulling van hun verlangens niet
laten leiden door aantrekkelijke sa
larissen en promotiekansen. Die zich
beschikbaar houden om daar te gaan
werken, waarheen het bestuur van de
congregatie ze uitnodigt. Die onge
huwd blijven omwille van de Blijde
Boodschap, die Christus is komen bren
gen
Maar direkteur van een internaat en
lid van een schoolbestuur0
Als Salesianen zijn we deze levens
wijze aangegaan, omdat we er van over
tuigd zijn, dat het een goede manier is
om je aan God te wijden. Deze toewij
ding moet volgens onze opzet iets te
makenhebben met jeugd en gezinnen.
Om maar weer even over mezelf te pra
ten als direkteur van een internaat en
lid van het schoolbestuur kun je iets
doen ten voordele van jeugdige (en hun
ouders).
Daar is de zorg voor een goed gees
telijk klimaat. Je werkt in concreto
mee om jongelui te „verlossen". Mees
tal is het voldoende, dat wij preven
tief werken; zorgen dat ze met ple
zier hier naar toe komen. Soms echter
moet je jarenlang worstelen om jongens
los te krijgen uit een levensopvatting
die zij baseren op moeilijke en nare
toestanden. Met opzet gebruik ik het
woord „verlossen" vanwege zijn bij
belse klank. Christus is de Verlosser.
Niet alleen omdat hij aan het kruis ge
storven is en weer verrezen. Ook om
dat hij mensen tijdens zijn rondwan
deling in Palestina verloste van kwel
lende problemen of minstens hun leer
de ermee te leven, zodat ze tenminste
verlost waren van de klemmende druk
ervan.
Welnu, dit soort „verlossingswerk"
kun je prachtig doen in een internaat
en op een school Ons streven is dan
ook, dat school en internaat plekken
moeten zijn, waar kinderen met ple
zier naar toe komen. En waar ze een
stukje kunnen groeien in de richting
van blije, evenwichtige, volwassen me
deburgers later.
Het opvoedings- en opleidingswerk
moet ook voor het verdere leven van
de kinderen zijn „verlossende" kracht
behouden. (Wat er dan op het gebied
van onderwijs, naar onze mening, zou
moeten gebeuren, hopen we bij een an
dere gelegenheid te mogen uiteenzet
ten).
Aldus bezien heeft mijn werk ten
aanzien van school en internaat heel
(buiten de
verantwoordelijkheid
van de redaktie)
Het begrip ontwikkelingslanden zou ei
genlijk veranderd moeten worden in
afhankelijkheidslanden. Immers sinds
de koloniale overheersing zijn zij af
hankelijk van de rijke landen geble
ven. De afhankelijkheid blijkt uit de
lage grondstofprijzen die hun geboden
worden. Ook zijn zij afhankelijk gewor
den van grote ondernemingen waarvan
de bewoners van het eiland Anguar in
de Stille Oceaan een typisch voor
beeld zijn geworden. De bewoners ken
den geen loonarbeid en waren niet ver
trouwd met de westerse geldhuishou
ding, toen het Duitse en later het Ja
panse koloniale bewind probeerde hun
arbeid te laten verrichten voor de
winning van het ter plaatse voorkomen
de fosfaat.
veel - zo niet alles - te maken met
„geestelijk" werk „Ja. maar daar
hoef je geen Salesiaan voor te zijn",
hoor ik al zeggen. U hebt het grootste
gelijk van de wereld Ieder kan op
zijn of haar manier mee-verlossen.
Op „Don Bosco" werken ook niet-Sa-
lesianen met een heel grote inzet voor
het welzijn van de jongelui. Dat daar
bij het godsdienstig aspekt niet uit de
weg gegaan wordt, hoeft dacht ik geen
betoog
Door deze wijze van leven te kiezen
menen wij een bijdrage te leveren aan
het verlossingswerk van Christus en
zijn Olijde Boodschap verder door te
geven. Het is niet de enige manier
waarop dat kan en ook niet persé de
beste. Het heeft te maken met ieders
persoonlijke visie en roeping.
Ook ons leven kent zijn verdriet,
zijn teleurstellingen, zijn dondere mo
menten, maar ook grote voldoening en
vreugden. Wat dat betreft komen we
niets te kort. Dit leven is dubbel en
dwars de moeite waard, ondanks al
les. Soms mis je wel een eigen ge
zin, maar het is nu ook weer niet zo,
dat we voortdurend voelen, dat we
ons „opofferen". Dat houdt geen mens
vol. De diepste grond, waarop ons
leven gebaseerd is, is liefde (juist
zoals bij iedereen van u, naar ik
hoop). Liefde voor God en liefde voor
medemensen. Maar die twee horen
onafscheidelijk bij elkaar".
Anco Mali.
Op dat moment beschikte de inheemse
bevolking over een goed georgani
seerde huishouding, die een zeer on
dergeschikte rol in hun leven innam
Het bezit van economische goederen
had geen sociaal aanzien Men had
niet de minste behoefte zich voor loon
te verhuren. Het koloniale bewind pro
beerde het eerst met dwangarbeid, maar
na verloop van tijd ondernamen zij
veel geraffineerdere stappen. Zij voer
den een reeks goedkopere artikelen in,
waardoor er bij deze inheemse bevol
king een behoefte werd gekweekt van
bezit. Dit bezit kon alleen verkregen
worden met geld dat slechts in de fos-
faatmijnen te verdienen was
Als wij hen dan van ons afhankelijk
gemaakt hebben weten wij ook nog on
ze positie te verstevigen waarvan de
wetenschap een voorbeeld is (zoals
ontbladeringsmiddelen die in Vietnam
en Portugees Guinea toegepast wer
den).
Verbetering van autobanden, transis
tors, papier en zelfs het uitgeven van
de Leusder Krant verstevigt onze po
sitie ten opzichte van de afhankelijk
heidslanden, wij worden er immers
beter op.
Op zich is de uitgave van een krant een
goed kommunikatiemiddel maar het is
ten voordele van ons. Van dit gegeven
dienen wij ons bewust te zijn en daarom
die bewustheid bij anderen te bevor
deren. Wereldwinkel Leusden, p/a Ver
jaegde Ruijterweg 9a, Achterveld
En Krakhorst 21, Leusden-centrum.
Iedere vrijdagavond van 7-9 uur bij
het Winkelcentrum te Leusden-cen-
trum en a.s gaan een wijk aan in
Leusden-centrum van 11 uur 's mor
gens tot 4 uur 's middags