mens leest de Bijbel de wetenschapsmens De gelovige anders dan DR. H. A. BRONGERS: „Je moet als dominee van zoveel dingen kennis hebben wil je het goed doen" Geestelijke leiders in Leusden (10) MEDISCHE DIENSTEN Burgerlijke stand Gemeente Leusden Informatie gids van R.K. Kerk Lensden/C. Kerkdiensten «DAG 15 JUNI 1973 LEITSDFR KRANT dorpje. Ik bleef er predikant tot 1958 Toen werd ik naar Utrecht gehaald Ik heb eenentwintig jaar als predikant in Twente gestaan in een overwegend Rooms-Katholieke streek Wij zaten daar als een Protestantse enclave In Weerselo zijn mijn drie jongens geboren, van wie er twee ook hier in Rozendaal wonen Mijn jongste zoon woont in Tubbergen De oudste zit in het vormingswerk De middelste is wetenschappelijk medewerker voor Oud-Noors in Utrecht. De jongste is leraar natuur- en scheikunde in Al melo. In 1958 kwam ik als wetenschap pelijk hoofdmedewerker in Utrecht. In 1967 werd deze functie omgezet in een lektoraat In Weerselo had ik al die jaren wetenschappelijk werk gedaan, Ik had veel geschreven. Zo'nvijfendertigboe- ken en tijdschriftartikelen. Het werk is sterk technisch Het zijn woord en begnppenstudies. Het is bij uitstek vakliteratuur U wilt een titel horen9 Destijds heb ik eens een boek ge- geschreven over de literatuur van de Babyloniërs en de Assyriers Ook heb ik eens geschreven over de Jozef geschiedenis Verder vertaalde ik en kele van de zogenaamde Quinzanrol- len. ..Voor de achtergronden van uw stu dies en tekstverklaringen zult u wel over verschillende oude talen moeten beschikken.'' .Kennis van Hebreeuws alleen is niet voldoende Daar komen verschil lende zustertalen bij Dat zijn even zo vele jaren van pure talenstudie Ik denk aan het Aramees, het Arabisch, het Akkadisch (het vroegere Assyrisch). het Oegaritisch. Ook een snufje Egyptisch. Philologisch heb ik me daarin de laat ste dertig jaar verdiept Persoonlijk vond ik dit zeer boeiend werk Soms kun je maanden bezig zijn met de studie van één woord Dan zijn er ongetwijfeld mensen, die vragen: .Waartoe dient dat nou0" Het zijn allemaal kleine bijdragen aan die gro te wetenschap Toch moet ik u bekennen, dat ik die wetenschap ook wel eens als een bezwaar voel. De gelovige mens leest de Bijbel anders dan de wetenschaps mens Als ik naar de kerk ga en ik luister naar de preek, vraag ik me direkt af of de exegese, waarop de preek berust, wel juist is. Op dat moment benijd ik de eenvoudige ge lovige, die van exegese geen weet heeft!" ,,Mag ik u. om te eindigen, vragen naar uw hobby's." ,,Mijn vak is mijn hobby Ik heb daarnaast echter een brede belangstelling voor wetenschap en kunst Ik verzamel grafische kunst, etsen, litho's. Vrijwel alles in por tefeuilles, want ik kom ruimte te kort om al die platen op te hangen. Anco Mali Weekend 16 en 17 juni 1973. (Alleen voor spoedgevallen) LEUSDEN Voor de praktijken van de artsen Boersema, Den Toom, Binkhorst en Lantink zal a s weekend waar nemen: dr Lantink, Burg. de Beau- fortweg 6, Leusden/C., tel 03496- 1210 (Dienst van vrijdagavond 18 00 uur tot maandagmorgen 8.00 uur). De wijkverpleging wordt waarge nomen door zr Van Kalkert, De Roo van Aldewereltlaan 11, Leusden/Z tel. 03490-15818 Apotheek Openingstijden Apotheek Leusden werkdagen van 8 tot 18 uur en van 19.30 tot 20 uur In de weekenden waarin de artsen Binkhorst en Lantink dienst hebben: zaterdag en zondag van 14 tot 14.30 uur en van 17 30 tot 18 uur Wanneer de artsen Boersema en Den Toom dienst hebben is de apo theek zaterdags en zondags gesloten. LEUSDEN - Geboren Marco Jan, z v J. Schaap en J. A. Roodenburg, Essex 5; Suzanne Elisabeth, d v. W. H. van Dijk en R H. Greefhorst, Van Oldenbarneveltstraat 86; Felix, z.v H. ter Schegget en M~ M van de Kraats, Henegouwen 25 Ondertrouwd: H L S van Uffelen, Leusden en J W van der Groep, Leusden Gehuwd J Borger en M Ruiter; G H van Laar en M W Boerssen, M E. Wittebol en C. M Tijmensen. Overleden T Broekman, 78 jaar bijbelteksten tenslotte mensenwerk is geweest. Bovendien kan een handschrift be schadigen, bijvoorbeeld door slijtage" Beschikt men over voldoende hand leidingen voor de bijbeltekst-uitleg?" ,,Voor elk bijbelboek zijn er zoge naamde bijbeltekstcommentaren ge schreven Daarin wordt bij elke tekst gezegd in welke zin die tekst bedoeld kan zijn. Wij raden de studenten aan. wanneer ze zelf een bepaald bijbel gedeelte moeten exegetiseren, hun ei gen opmerkingen over die tekst te maken, alsof er nog niets over zo'n tekst is geschreven. De aanstaande do minee moet zélf met zo'n tekst uit de weg kunnen. Daarom leren wij de studenten tot een zelfstandig oordeel over de tekst te komen." Worden de theologische studenten allemaal dominee?" ,,De meeste studenten komen straks inderdaad in de pastorie. Maar lang niet allemaal. Een behoorlijk aantal komt tegenwoordig terecht in het vor mingswerk, de journalistiek, het jeugd werk of in het godsdienstonderwijs op de middelbare scholen. Er zijn te genwoordig voor hen, die wel van het vak houden, maar niet op de kansel willen staan, nog vele andere moge lijkheden Het is heus niet meer zo, dat elke theoloog dominee wordt „Bestaat er een studium generale? Ik denk hierbij aan een gebied als de filosofie." „Daar raakt u een teer punt aan Door de studenten is de wens naar voren gebracht om ook de mensweten schappen in de theologische studie te betrekken De wens gaat uit naar col leges in de agogie, de sociologie en de psychologie De studenten hadden namelijk het gevoel, dat de theologi sche opleiding weliswaar veel goeds biedt, maar ook op verschillende ter reinen verstek laat gaan. Je moet als dominee van zo veel dingen kennis hebben, en iets van al die mensweten schappen zou in het studiepakket opge nomen moeten zijn. Maar de regering is juist uit op bekorting van de studie De nota-Posthumus wil de studie in het algemeen tot maximaal zes jaar beperken, en daar moet dan ook het doctoraal in zitten Alle fakulteiten zitten met die nota-Posthumus in hun maag Bij ons ligt dat nóg moeilijker, omdat de theologische studie naast de theoretische kant ook de praktische zijde ^mvat. Het leervicanaat bijvoor beeld laat de theologische studie zeker uitlopen. Nu willen wij in overleg met Den Haag proberen de schade, die zal worden toegebracht, zo veel mogelijk te beperken. Sociologie zou zeker een studie-on derdeel moeten zijn. Een dominee komt vaak met sociale nood in aanraking. Hij zou dan sociaal zó op de hoogte moeten zijn, dat hij de mensen effek- tief kan helpen en naar bepaalde in stanties kan verwijzen. In de theolo gische opleiding zelve zou daartoe mis schien wat gesnoeid kunnen worden. Maar iedere docent is volledig van het belang van zijn eigen vak overtuigd, en niemand wil snoeien ,,Mag ik u enkele personalia vra gen?" ,,Pas op latere leeftijd ben ik tot de studie gekomen. Ik was al 28 jaar. toen ik eindelijk mijn hartewens in vervulling zag gaan Ik heb in Leiden gestudeerd, met een enorm élan. Ik ben de studie begonnen uit pure we- tenschapsdrang In 1937 ben ik in Weerselo in Over ijssel beroepen Een heel mooi oud (Van de redaktie) LEUSDEN/CENTRUM - Kortgeleden verscheen een uitstekende informatie gids voor en van de R.K parochie te Leusden/Centrum Alle mogelijke informatie uit het parochie- en katho lieke verenigingswerk kan men in het boekje vinden Datum 17 juni 1973 LEUSDEN/CENTRUM N H K 10.00 u ds. H Dekker, Apeldoorn. 19.00 u ds C. v. Dop, Amersfoort R K.K.: za 7.00 u m m.v. dames koor. zo 7 30 u en 9.00 u Lat Hoogmis, 11.00 u dienst met samenzang; 16.30 uur LEUSDEN/ZUID N.H.K 10.00 u. ds J. Smit, Soest; 18 30 u geen dienst. R.K.K. (Huize Don Bosco): za. 19.15 uur; zo. 10.00 u Lat Hoogmis; 11.30 uur ACHTERVELD N H.K 9.00 u ds. Abbnngh, Hoe velaken R.K.K de gehele week om 8.00 u H. Mis (uitgez. woensdag), za 19 00 u.. Avondmis; zo 8.00 en 10.30 u (Lat tekst) H Mis, 18 00 u Lof; wo 19 30 u Avond mis |V Welzijnsvoorzieningen I Als een snelle groei is vereist, moet gelijk mee groeien van sociaal- Iculturele, recreatieve en onderwijsvoorzieningen een absolute voor- Iwaarde zijn Mensen, die uit een benarde woonsituatie in de grote stad ■verhuizen naar een nieuwe woonbuurt in een vreemde gemeente, missen Ielke binding met hun nieuwe woonplaats, waarin zij zich kunnen herken- I nen en thuis voelen. I Mogelijkheden voor opvang en begeleiding, ontspanning en ontmoeting I zijn noodzakelijk, opdat deze mensen zich thuis gaan voelen Belangrijke punten zijn: I culturele- en ontmoetingscentra sport- en spelvoorzieningen, zoals zwembaden, sportvelden en sport- accommodaties groen- en recreatievoorzieningen: bijna alle uitbreidingen zijn ge- Isitueerd in open weilanden De behoefte aan parken met bomen en |bossages is groot. opvang- en vormingscentra voor de jeugd mogelijkheden voor maatschappelijk- en opbouwwerk [•onderwijsfaciliteiten afgestemd op het algemene doel om wonen én ■werken in deze gemeenten mogelijk te maken (dus bijv. mogelijkheden |voor lager, middelbaar en hoger beroepsonderwijs) gezondheidsvoorzieningen. ■Al deze zaken komen er niet voldoende als het rijk geen hierop afge- I stemde financiële steun geeft. I De gemeenten hebben het geld niet. IV Personeel en organisatie IHet personeels- en organisatiebeleid, dat moet worden gevoerd om de I te verwachten taken voor te bereiden en uit te voeren is samen met het Ifinanciële aspect misschien wel het allerbelangrijkste knelpunt, dat er Ivoor de S.O.S.-gemeenten bestaat. ■Normaliter is een relatief klein ambtelijk apparaat nodig om de besluiten Ivan het gemeentebestuur uit te voeren. Nu is een dynamisch en specia listisch opbouwapparaat vereist. In dit opbouwapparaat zijn andersoor- Itige disciplines, kennisniveau's, karakters nodig, dan in een gewone ■situatie. In Engeland bezigt men de vorm van New Town Corporations. die met grote eigen bevoegdheden, middelen en experts speciaal voor opbouwtaak, hun taak vervullen. I In Nederland is iets dergelijks ook noodzakelijk, maar dan geschoeid I op Nederlandse leest. I Een eerste te loven aanzet op rijksniveau is de Interdepartementale I Knelpuntencommissie Woningbouw Verder zijn in oprichting stuurgroe- I pen, een overlegstructuur door de drie bestuurslagen heen inclusief leen coördinatie tussen opvang- en uitstralingsgemeenten overigens I zonder eigen bevoegdheden I Grote onduidelijkheid heerst nog over de meest doelmatige organisatie vorm De projektorganisatiegedachte binnen het gemeentelijk apparaat 1 leeft bij vele gemeenten. Deze organisatievorm vertoont een parallel I met de Engelse oplossing. Maar bemanning, middelen en opstelling in I de bestaande organisatiestructuur leveren problemen op, waardoor het i vraag is of deze structuur slagvaardig genoeg is. I Alle hier genoemde nieuwe organisatievormen zijn onlosmakelijk ver- I bonden met de bestaande bestuurlijke structuren. I Het is de vraag of deze gigantische operatie d.m.v. deze hier niet I voor opgezette structuren tot stand gebracht kan worden. Een degelijk 1 onderzoek op korte termijn lijkt gewenst. IKnelpunten blijven: beperkte mogelijkheden voor het aantrekken van topkader gedurende ie loop van het project. de beperkte beloningsmogelijkheden. de aanpassing van de huisvesting (financiële steun bijv. voor stads- I kantoren e.d.). VI Werkgelegenheid De S O S-gemeenten willen geen slaapsteden worden Wonen en wer ken moeten hand in hand gaan, al was het alleen maar om enorme I forensenstromen elke dag tegen te gaan. Een actief beleid op het gebied I van de werkgelegenheid is vereist. IHierb/j doen zich de volgende ■knelpunten voor: I' ontbreken van st'muleringsmiddelen (geen premies) en geen goede ■aan- en afvoerwegen I wetsontwerp Selectieve Investeringsregeling, dat op bijna alle S O S - ■gemeenten van toepassing zal kunnen worden Hierdoor wordt niet iets |°pgebouwd, maar zelfs iets afgeremd Dit is absoluut onaanvaardbaar |Wat de ene 'ruimtelijke ordenings-hand' van de regering wil geven. neemt de andere 'economische hand' weer terug, onder het motief van v-erkgelegenheidsspreiding! Tenslotte ■Een speciaal beleid ten opzichte van deze S O S.-gemeenten is nodig. I erzijds in het belang van het slagen van het g.d.-beleid. Anderzijds l"1 het belang van de burger, die geen plaats meer kan vinden in zijn ■overvolle stad en gedwongen is naar groeigemeente te trekken, waar hij |0'et alleen kan wonen, maar ook moet kunnen leven I s dit beleid er niet spoedig komt. slibt het groene land van de Rand- |Si3d op onverantwoorde wijze snel dicht ■Vandaar dit S O S -signaal! P luni 1973 Dr. H A Brongers. Foto Janus Visser LEUSDEN/CENTRUM - Dr. Bron gers, wonende te Leusden-centrum, is lektor aan de theologische fakulteit van de Universiteit van Utrecht. Zelf zegt hij ter inleiding: „Sinds 1958 sta ik niet meer in het ambt. Ik ben eigen lijk een gewoon gemeentelid van de Ne derlandse Hervormde Kerk. Tenzij u mijn positie in het kerkelijk leven rui mer wilt opvatten. Dan zoudt u het zó kunnen formuleren, dat ik een bijdrage lever aan de opleiding van aanstaande predikanten. Overigens is dit voor mij een af lopende zaak. Aan het einde van de kursus 1973-1974 dwingt de wet mij terug te treden. Dan zal ik inmiddels de 70-jarige leeftijd hebben bereikt Mijn werk is typisch het werk van een wetenschapsman Ik geef college, schrijf artikelen en boeken". „Wilt u als eerste punt iets zeggen over de theologische fakulteit in Utrecht?" „Wij hebben in Utrecht een grote fakulteit. Wij waren altijd al de groot ste fakulteit van ons land, maar wij zijn de laatste jaren erg gegroeid Zo'n jaar of vier geleden heeft er in de Rooms-Katholieke theologische opleiding een grote verandering plaats gevonden. Vrijwel alle kleine en grote seminaria zijn toen opgeheven Daar voor in de plaats kwamen de Katho lieke theologische hogescholen, thans nog vier in totaal, gevestigd te Am sterdam, Utrecht, Heerlen en Tilburg. De Katholieke Theologische Hoge school te Utrecht is opgenomen in de theologische fakulteit van de Universi teit, en is daarin min of meer ge- integreerd Dat betekent, dat er een groot aantal colleges door de Rooms- Katholieke studenten kunnen worden gelopen bij de docenten van hun keuze Overigens valt die volledige integratie niet zo erg mee. In de praktijk is het zó, dat de Rooms-Katholieke studenten meestentijds een Rooms-Katholieke docent opzoeken. Men zou het zó kun nen stellen, de vóór-candidaatscolleges worden gegeven zowel door de Rijks- hoogleraren als door de Rooms-Katho lieke hoogleraren Na het candidaats- examen krijgen de Rooms-Katholieke studenten voor de typisch kerkelijke vakken uitsluitend les van Rooms- Katholieke docenten. Voor de Nederlands Hervormden is dat eender evenals voor de andere kerkelijke gezindten Onze fakulteit is niet alleen uitge breid met de Rooms-Katholieke theo logische opleiding, maar ook met die van de Unie van Baptisten Gemeenten en die der Oud-Katholieke kerk. En onze jongste loot is de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten in Ne derland. Daarnaast heeft onze fakulteit vijf jaar geleden de mogelijkheid geschapen voor een extra-universitaire oplei ding. Het is een leergang, die alleen op de zaterdagen wordt gegeven voor mensen, die een full time job hebben, en die niet de gewone colleges kunnen volgen. Met deze opleiding, die zes jaar duurt, kunnen deze mensen alle staats- en kerkelijke examens doen." „Welke is uw taak in deze veelom vattende, uitgebreide fakulteit?" „Mijn taak is meer een technische. In de fakulteit zijn verschillende vakgroe pen: voor het Oude Testament, het Nieuwe Testament, de godsdienstge schiedenis, de systematische vakken en de kerkelijke vakken Zelfben ik be trokken bij het Oude Testament, meer in het bijzonder bij de exegese, de uitleg van het Oude Testament. Mijn taak is om de studenten het vak van de exegese te leren hanteren (De praktische toepassing van de exegese wordt gegeven door de kerkelijke hoog leraren) Mijn werk ligt bepaald binnen het strikt wetenschappelijk benaderen van de tekst Om een tekst te kunnen uitleggen moet je weten in welke tijd hij is geschreven en op welke omstan digheden hij betrekking heeft. Je moet de tekst in zijn historische context kun nen plaatsen Nu heeft de overlevering van een tekst een heel lange geschiedenis ach ter zich Uiteraard kunnen in de loop der eeuwen in een enkele tekst wel eens „ongelukjes" geslopen zijn, zodat niet elke tekst tekstkritisch zuiver is. Wij proberen dan na te gaan door welke oorzaken zo'n tekst gecorrum peerd is geraakt Dat is vakmatig werk De situatie is natuurlijk nog altijd zó, dat het grootste deel van de Bij bel heel redelijk is overgeleverd De moeilijkheden komen alleen voor bij die teksten, waarmee in de loop van de tijden iets gebeurd is." „Kunt u een voorbeeld noemen van de mogelijkheid tot beschadiging van een bepaalde tekst0" „Het Oude Testament bestaat uit negenendertig geschriften, boeken van grotere of kleinere omvang. Die boe ken zijn afschriften van afschriften van afschriften. De eerste uitgaven van al die geschriften, de zogenaamde auto grafen, bestaan niet meer Er is geen enkel geschrift van de Bijbel in zijn eerste vorm bewaard gebleven, he laas. Nu had men vroeger afschrijvers m dienst, die op diktaat werkten Zo konden bijvoorbeeld hoorfouten optre den. De tekst kan ook niet goed zijn overgeleverd door een verschrijving. Wanneer één of twee woorden onjuist worden overgeleverd in een tekst, kan de betekenis van een tekst verduis terd worden. Het is dan moeilijk om de oorspronkelijke zin van zo'n tekst te achterhalen." „Is het niet mogelijk, dat men in die lang vervlogen dagen wat nonchalant met het kultuurbezit heeft omgespron gen?" „Neen, zegt u dat niet te lichtvaar dig. Je staat er verstomd van met hoeveel zorg de Joodse geleerden hun bijbelteksten hebben overgeleverd Als we de oudste teksten van de Bijbel dateren op 1000 jaar voor Christus, dan is de overleveringsgeschiedenis al zo'n 3000 jaar oud Neen, die teksten zijn met oneindige zorg door de Joden overgeleverd, maar u moet daarbij wel in aanmerking nemen, dat het afschrijven en bewaren van de

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1973 | | pagina 7