Op de
draaitafel
The Beatles Boogie
Special: Rob Agerbeek
THE BEST OF REDBONE
meer „in"....
Verloven is vandaag niet
LEUSDER
HEITJES
*51? 03496-1495
ROCKINAND HANDCLAPPIN
ONZE MEDEWERKERS:
Rijk de Gooyer
en z'n Nellie
v. d. Heuvel
LEUSDER KRANT
Cocktail- trio
naar Rhodos
Joop de Knegt
is weer
,4n het leger"
„Clair-obscure"-mood-LP
van Wim Stolwijk
.Arizona"
nieuwe single
van Buffoons
DONDERDAG 28 JUNf 1973
LEUSDER KRANT
Rijk de Gooyer.
.Nellie v. d. Heuvel Uit De Vierde
Klas"/,,Slow Motion" - Rijk de Gooy
er.
..Nellie v. d. Heuvel Uit De Vierde
Klas" is een uitstekende Nederlandse
bewerking van de bekende top tien-hit
..Tie A Yellow Ribbon" van de groep
Dawn door Herman Pieter de Boer.
Rijk de Gooyer is bij het grote pu
bliek in eerste instantie bekend als
aangever in het duo Johnny Rijk
Tevens spreidt hij regelmatig opval
lende talenten ten toon als film-akteur,
zoals b.v in de film .,De Inbreker"
Daarnaast beschikt hij over een voor
treffelijk stemgeluid. Rijk wordt sfeer-
njk begeleid door het orkest o.l.v
Rinus van Galen en vokaal ondersteund
door Letty de Jong Voor de B-kant
kozen Rijk en producer Lion J Swaab
het nummer ..Slow Motion", waarvan
de muziek door Ruud Bos en de tekst
eveneens door Herman Pieter de Boer
werd geschreven. Rijk de Gooyer doet
met z'n Nellie een duidelijke gooi
naar de begeerde hitparade. Zeker na
z'n dacerende TV-optreden in de laat
ste „Eén van de Acht". (CBS-stereo-
1556).
„The Beatles Boogie Special" - Rob
Agerbeek. CBS S-65611.
„Ik ben zeer tevreden over de ge
vonden vorm voor deze plaat. Een
vorm, waardoor het boogie woogie-
element niet verloren is gegaan. Ook
de opname is zeer goed", zegt boogie
woogie-pianist Rob Agerbeek over zijn
tweede CBS-elpee, een produktie van
Chris Hinze. De eerste LP van Ager
beek op CBS „Boogie Woogie Party"
bevatte composities van boogie woogie-
giganten als Meade „Lux" Lewis, Al-
bert Ammons en Pete Johnson.
Op deze nieuwe langspeler staan
twaalf befaamde Beatles-komposities
die door Agerbeek - waarlijk een
meester op de 88 toetsen - zeer be
kwaam zijn gei'ntepreteerd. „Ik hoop
bij elk stuk een passende onderhand
i;
Link Wray.
kontrakteren, die reeds door een andere
onderneming buiten de studiodeur was
gezet. Uiteindelijk was het platenmaat
schappij CBS, die het in 1959 waagde
om op het label Epic met Link Wray's
formatie in zee te gaan. Voor Epic
nam de Indiaanse artiest Link Wray
met zijn Raymen daverende rockers
als de reeds genoemde Rawhide" en
„Comanche" op maar ook opnamen
als „Caroline", „Right Turn", „Dixie
Doodle" en „Hand-Clapper" waren
rockende spetters waar de vonken van
af vlogen' Het recept hiervoor was
simpel, maar doeltreffend Aan zijn
basis - fromatie, bestaande uit Link
Wray (sologitaar), Shortv Horton (bas
gitaar en drummer Doug Wray (Link's
jongere broer), werden een prima ram
melende pianist en een gierende sak-
sofonist toegevoegd. Vermoedelijk
heeft Verncn Wray (een oudere broer)
ook nog aan verschillende Epic-op-
namen meegewerkt.
Tot 1963 zou Link Wray onder kon-
trakt bij Epic blijven, waarna de gi
tarist nog opnamen maakte voor andere
labels. Maar de meest stampende,
rockende en rollende opnamen maakten
Link Wray and his Raymen toch voor
Epic. De elpee, die CBS na uitbrengt
en slechtst voor één tientje in de han
del komt, is er een overtuigend be
wijs van!
De uitgave van deze langspeelplaat
kwam tot stand in samenwerking met
het rock roll-magazine „Rockville
International" (eindredaktie Adri
Sturm), Postbus 3, Middelburg. (CBS-
S-53267).
de wijze in geslaagd Het is een bij
zonder swingende plaat geworden, waar
ik met bijzonder veel plezier naar
heb geluisterd en naar ben blijven
luisteren. Vooral dat laatste is voor
mij een maatstaf ten aanzien van de
kwaliteit van een plaat. „The Beatles
Boogie Woogie Special" is een plaat,
die ik iedereen van harte kan aanbe
velen. Niet alleen een plaat voor de
Boogie-woogie-fans, maar zeker ook
voor de Beatles-aanhangers, die nog
steeds met weemoed terugdenken aan
die goeie gouden tijd van de echte
Beatles. Voor hen is deze plaat een
bijzonder talentvolle ode aan hun bloed
eigen Beatles. Want Agerbeek heeft
zich er niet met een Jantje van Leiden
van afgemaakt, maar is met zorg
tewerk gegaan. Het resultaat is er dan
ook wel naar. Fijne swingende muziek,
reeds op verschillende manieren ge
bracht, zelfs op een kerkorgel (Louis
van Dijk), nu in boogie-woogie-stijl!
Uitgebracht door CBS te Haarlem op
CBS S-65611. In uitstekend stereo.
Bel voor vraag en aan
bod, koop en verkoop,
huur en verhuur
Advertenties in deze ru
brieken kosten 66 cent
per regel 4% b.t.w.
Bij geen contante beta
ling administratiekos
ten 0,75, adres te be
vragen bureau en brie
ven onder nummer kos
ten ƒ1,extra.
Bewijsnummers (uitslui
tend op verzoek) ƒ0,25
extra.
De landbouwproduktie van China is
nog niet voldoende om in de behoefte
van het land te voorzien, zo meldt het
officiële Chinese maandblad „China in
wederopbouw". De landbouwproduktie
is over het algemeen nog niet groot.
De mechanisatiegraad is nog erg laag
en de landbouw is nog niet volledig
in staat het hoofd te bieden aan na
tuurrampen. Het platteland levert nog
onvoldoende granen en grondstoffen om
de groei van de industrie te kunnen on
dersteunen, aldus het blad.
gevonden te hebben De tempi zijn zo
veel mogelijk orgineel gehouden", zegt
Rob Agerbeek zelf over zijn „The
Beatles Boogie-Woogie Special"-LP
De twaalf opgenomen Beatles-songs
zijn: „Can't Buy Me Love" „Lady
Madonna", „Ticket To Ride", „Hey
Jude", „Love Me Do", „Dizzy Miss
Lizzy", „The Word", „Day Tripper",
„Ob-La-Di, Ob-La-Da", „I Wanna
Hold Your Hand" en „A Hard Days
Night"
Rob Agerbeek heeft zich met het uit
gangspunt om dit repertoire te gebrui
ken in de gedachtengang verplaatst van
de oorspronkelijke boogie woogie-pia-
nisten, die, naast speciaal voor deze
stijl vervaardigde komposities, maar al
te graag teruggrepen op populaire songs
uit hun tijd
Agerbeek is daar op een uitsteken-
Rob Agerbeek.
„Rockin' and Handclappin' with Link
Wray and His Raymen".
De hernieuwde belangstelling voor
muziek uit de vijftiger jaren - die nu
alweer enige jaren gaande is - heeft
het voordeel dat er naast veel oud
hitwerk, van zo'n vijftien jaar geleden,
ook enkele artiesten aan bod komen,
die aan het begin van hun karrière
tussen wal en schip vielen. Gitarist
Link Wray is zo'n figuur! In het ge
drang van andere instrumentale rock
an roll-groepen als Bill Black's Com
bo, The Champs, Duane Eddy, Johnny
and The Hurricanes en The Ventures,
om maar enkele te noemen, werden
de platen van Link Wray and his
Raymen bij het grote publiek nauwe
lijks opgemerkt. Achteraf gezien een
uiterst merkwaardige zaak, want Link
Wray en zijn mannen maakten aan het
eind van de jaren vijftig schitterende
instrumentals als „Ramble", „Raw
hide", „Comanche" en „Run Chicken
Run".
Wel heeft het er even op geleken
dat ook Link Wray het helemaal zou
gaan maken. Dat was in 1958. toen zijn
formatie voor Archie Bleyer's Cadence
label zijn - nu veel gezochte „Rum
ble" opnam. (Bij een derde opname
voor Epic zou het nummer „Ramble"
gaan heten). Maar het was diezelfde
Archie Bleyer - op dat moment de
grote man achter artiesten als The
Everly Brothers. Andy Williams en
The Chordettes - die er voor een be
langrijk deel debet aan was, dat Link
Wray de grote sprong naar „fame"
en „fortune" niet zou maken Archie
Bleyer kon zich namelijk niet ver
enigen met de karakteristieke, enigs
zins dreieende. sound van Link Wray.
Om die reden werden, na een aantai
probeersels in het country western-
idioom, geen nieuwe opnamen voor
Cadence gemaakt.
In de periode, die toen volgde gingen
vele „kostbare" maanden verloren,
omdat vrijwell geen enkele maatschap
pij het aandurfde een gitaargroep te
gyaOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOQOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOQ<
ACHTERVELD/STOUTENBURG: (Algemeen en sport)
De heer A. M. v d. Berg, De verjaegde Ruyterweg 10, Achterveld
Tel. 03425-311
LEUSDEN/CENTRUM: (Algemeen)
Mevrouw P. A. Rosenboom, Grifthorst 5, Leusden/Centrum.
Tel 03496-2101.
(Sport/voetbal) ook voor Leusden/Zuid.
De heer J. P. H v. d. Berg, Asschatterweg 42a, Leusden/Centrum.
LEUSDEN/ZUID: (Algemeen)
Mevrouw A de Knijff, v. Hardenbroek v Lockh. laan 30, Leusden/Zuid
Tel. 03490-11415
(Sport, ook voor Leusden/Centrum)
De heer I. Hoogendam, K. Julianalaan 89, Leusden/Zuid.
Tel. 03490-12464.
FOTOGRAAF:
Janus Visser, Driftakkerweg 6a, Leusden/Centrum.
Tel. 03490-21178.
REDAKTIE: Postbus 11. Finnmark i, LCusden/Centrum.
Tel 03496-1495.
SLUITINGSTIJD:
^Sluitingstijd nieuws en advertentie's: dinsdagmiddag 12 uur.
Inleveren nieuws bij onze correspondenten: uiterlijk maandagavond
NIEUWE PLATEN.
BELUISTERD EN
BESPROKEN
Kortgeleden verscheen een
nieuwe LP van de Amerikaanse
popgroep, die momenteel erg
hoog, zo niet het hoogst staat
genoteerd op de vaderlandse hit
lijsten. Het is de groep Redbone
met „We were all wounded at
Wounded Knee", een uitstekend
nummer, dat terecht de top be
reikte. Dat nummer en nog tal
van anderen uit hun repertoire
zijn te vinden op de LP „The
Best of Redbone", uitgebracht
door de platenmaatschappij CBS
te Haarlem op het Epic-labei
nummer stereo EPC 65678.
Naast de eerder genoemde „We
were all woundedstaat
op deze langspeler onder meer:
The witch Queen of New Or
leans, Jerico, Message from a
drum, Maggie en Niji Trance.
Een plaat, waar de popliefheb
bers met veel plezier naar zul
len luisteren.
Op de foto: De groep Redbone.
EEN ADVERTENTIE IN ONZE
KRANT BEREIKT EEN GROTE
LEZERSKRING.
PROBEER HET EENS!
Wim Stolwijk: „Ik ken Chris nu ai
zo'n 16 jaar. Door de muziek. We
leerden elkaar in een dixielandband
kennen. Bij ons thuis was er altijd
muziek. M'n moeder speelde piano
en mijn vader zong, maar het waren
géén beroepsmuzikanten. Daarna ben
ik gaan studeren Dat doe ik nu nog.
Oh nee? En waarom komen er dan zoveel
jonge mensen hun verlovingskaartje uit
zoeken bij de Leusder Krant? Uit die prach
tige kollektie moderne, eigentijdse ont
werpen? Nou dan!
FINNMARK 3 - LEUSDEN CENTRUM
Ik heb sinds die tijd veel in het land
opgetreden.
In 1971 ben ik weer met Chris gaan
spelen. Hij kwam net uit Amerika.
Chris vroeg of ik met hem wilde spe
len, maar ik had toen een gebroken
pink. In volgde meteen een stoomcur
sus in het beter worden. Het gips
ging er heel vroeg af, vlugger dan de
tijd die er voor staat. Sinds die tijd
heb ik met Chris in talloze landen
gespeeld: Polen, Zwitserland, Italië,
Spanje, Duitsland etc.
Mijn ambitie is altijd geweest de
mogelijkheden van het instrument te
onderzoeken. De piano en met name de
Fender Rhodes elektrische piano leent
zich bijzonder voor deze vorm van
muziek" Op CBS-S-65234. In uit
stekend stereo.
„Naar Rhodos"/ „Donkie Dinkie
Dirrekie Dee" - Het Cocktail Trio.
De nieuwste single van het Cock
tail Trio „Naar Rhodos", een geraf
fineerd geschreven sirtaki, roept on
middellijk op tot een zonnige vakantie
stemming. Zoals die andere nationale
happening, het carnaval 1973 met „Lief
Zijn Voor Elkaar", geheel door Het
Cocktail Trio beheerst werd, zo zul
len zij ook hun muzikale stempel op
de vakantietijd drukken „Naar Rho
dos" is een geesteskind van José
Marcello en Ad v. d. Gein. Voor de
B-kant „Donkie Donkie Dirrekie Dee"
voegde Rinus van Galen, die ook de
begeleiding van deze single voor zijn
rekening nam, zich hierbij. Beide kan
ten zullen zich binnen niet al te lange
tijd voegen bij de indrukwekkende reeks
suksessen die Het Cocktail Trio in de
20 jaar van hun bestaan, hebben opge
bouwd Het Cocktail Trio werd in 1953
door pianist Ad. v. d. Gein opgericht,
na een ontmoeting met gitarist Tony
Moore en bassist Carel Alberts in het
Amsterdamse ..Place Pigalle" Drie
jaar later bracht Jan Koopman de
groep als eerste voor de radio met als
resultaat een grote vraag naar hun re
pertoire. Het Cocktail Trio heeft in de
loop der jaren heel wat hits gemaakt,
waaronder „De Grote Beer", „Kange-
roe Eiland" en „Harry de Harige Aap".
In 1962 ging het Trio op toernee met
Rene Sleeswijk's Revue, en ontving in
hetzelfde jaar een gouden plaat voor
„Batje Vier". Daarna maakten zij
„Hup Hup Hup" en vele andere sukses
sen (CBS 1529).
Cocktail Trio.
,,In het Leger" - „Hier blijf ik Wo
nen" - Joop de Knegt.
Een nieuwe single van Joop de Knegt!
Dat is inderdaad een hele tijd geleden.
„In Het Leger" gekoppeld met „Hier
Blijf Ik Wonen", laat ons overduidelijk
horen dat Joop nog steeds hetzelfde
aangename stemgeluid heeft en die
zeldzame gave om nog net zo fris als
vroeger, de zorgeloze gein van de
dienstplichtige soldaat, die eigenlijk
niet zo nodig hoeft, maar er het beste
van maakt, zo weer te geven Joop de
Knegt is in wezen ook niet veranderd.
Alleen uiterlijk. Vroeger was hij kor
poraal; nu is hij korpulent. Joop startte
zijn stormachtige karrière in 1952 als
Frankie Laine - imitator met „High
Noon". Hij was toen net korporaal bij
de luchtmacht in Den Helder. Het tweede
grote sukses volgde in 1957. Eerst met
„Ik Sta Op Wacht" en kort daarna met
„Wij Zwaaien Af". Na deze grandioze
plaatsuksessen volgden verscheidene
drukke jaren met avond aan avond op
tredens door het gehele land. In 1962
richtte Joop de Knegt een theater-
bureau op. Sinds die tijd verzorgt hij
avond-vullende programma's. Onver
anderlijk wordt hij, op die avonden als
Joop de Knegt.
zijn naam genoemd wordt, door hetp>-
bliek voor het voetlicht gehaald c*
zijn, nog steeds niet vergeten suksessa
te zingen. Binnenkort gaat JooptieKnef
op toernee door Canada om een pro
gramma te verzorgen voor de Holki
Club aldaar. Met „In Het Leger" ziL
len wij Joop trouwens de komende ti»
veel horen en zien op radio en tele
visie, want dat deze single in
slaan, is wel zeker; (CBS 1564).
De platenmaatschappij CBS heeft in
de afgelopen jaren een reeks uitmunten
de platen in de „mood-sektor" op de
markt gebracht. Men denke aan elpees
van Thijs van Leer, Rogier van Otter-
loo, Rita Reys, Ann Burton, Louis van
Dijk en vele anderen. De „Mood"
Music Company brengt ditmaal een
solo-elpee uit van Wim Stolwijk, pro
tégé van Chris Hinze en tot voor enkele
maanden - tijdelijk door ziekte onder
broken - bespeler van de piano en
Fender Rhodes elektrische piano in
The Chris Hinze Combination. De
„Chris Hinze Presents Wim Stolwijk/
Clair-Obscure"-LP bevat klassieke
werken als „Sarabande" van Handelen
„Barbara Song" van Kurt Weill en
Bertolt Brecht Wim Stolwijk vindt 't
laatstgenoemde nummer het fijnste stuk
van de elpee. „Ik speelde daar erg
lekker op „Barbara Song" heeft een
zeer sterke melodie". Voorts koos
Stolwijk voor deze sterke luister- en
easy listening-plaat voor het betere
soort als „The Summer Knows" van
Michel Legrand, „Uncle Albert" van
Paul McCartney en „Ida Lupino" van
Carla Bley. Producer Chris Hinze
schreef twee nummers voor deze LP:
„Clair/Obscure" en „Bass Me". Wim
Stolwijk zelf voegde er de kompositie
„Song for Caroline" aan toe.
Chris Hinze over deze mood-elpee-
„Het is een sfeermaker Een easy-
listening-plaat voor fijnproevers. Je
kunt er scherp naar luisteren en ook
fijn bij praten tijdens een party"
Wim Stolwijk werd op 30 maart 1939
in Den Haag geboren. Hij speelde piano
vanaf zijn achtste jaar („De jongens
tijd, je kent dat wel"). Na zijn dienst
tijd werkte hij een aantal jaren in di-
verse dansorkesten in geheel Europa
Hij is momenteel bezig zijn studie aan
het Koninklijk Konservatorium te Den
Haag af te ronden.
,,Arizona"/„I Can't Sleep" - TheW
foons.
„Arizona" is de nieuwste hitsig
van Jack van RossumBoyd Brostovsfc
Don Biesbroek, Ellert en Gerard si;
Tongeren en Hilco ter Heide, die ij
The Buffoons recentelijk voor de b
„My Girl Donna" verantwoordelijks!
ren. „Arizona" is een waardig opvoljt
van „Donna". De prachtige, bekeE
zang van The Buffoons wordt hiertó
stekend gecombineerd met de steely
taar van Don Biesbroek, die overignj
de enige Nederlandse popmusicus^
die steelgitaar hanteert. De B-kantui
„Arizona" heet „I Can'tSleep" emefl
geschreven door Hilco ter Heide W
in dit nummer bewijzen de Buffoon
in kombinatie met verrassende gitaar-
soli, hun hoge klasse als Nederlands'
close harmony groep nummer één'
The Buffoons, in 1965 ontstaan uitd
formatie White Rockets, zorgden ii
1967 voor een sensatie door dereleia
van „Tomorrow Is Another Day'
„My World Fell Down". Nederlan
had er een pogroep bij met een inter
nationale sound. Dat leverdesuksessa
op in vele landen, waaronder Duik
land, Griekenland, Japan en Zuid-Ame
rika. Tijdens de zaaloptredens hl
men konstateren, dat de Buffoons hï
geluid van de plaat zonder enig pre
bleem op de bühne waarmaken. Ha
veelzijdigheid op zowel vokaal als ii
strumentaal gebied wordt met nas
bewezen door het feit dat de groep od
medewerking verleent aan reklame
spots en grote theater- en televisie
produkties (zoals in het verleden ,,0
bele" en de „Seth Gaaikema Show"
(CBS 1577).
The Buffoons.