belangrijk is, dat we een samenleving krijgen
aarin zoveel mogelijk mensen tot een zo groot
jogelijke ontplooiing kunnen komen"
5 HEER J. G. F. EN MEVROUW A. M. TROOST
esteliike
dei-s in
usden(13)
ONZE MEDEWERKER
Beroep
aangenomen
MET RAAD
EN DAAD
DE MAN UIT
CHICAGO
JIUAO a JULI 1973
LEUSDER KRANT
uw aandacht voor een echt-
Leusden, dat zich bezig houdt
jmanistische zorg, de heer
p. eo mevrouw A. M. Troost
sdeo-Zuid. Hij is humanistisch
id bij de krijgsmacht, zij geeft
stisch vormingsonderwijs op de
basisschool ,,'t Palet" te
a-Zuid.
betreft hier de serie „Geeste-
iiders te Leusden"
ouw Troost stelt direkt, dat
term .geestelijke leider" niet
ilaagd vindt. ,,Het woord lei-
iegt ze, klinkt wat autoritair,
itdoeling is meer om te sti-
d dan om te leiden. Mijn lei-
estaat uit het ingrijpen, daar
denk dat het nodig is"
„Wat is het humanisme9"
Troost: ..Het humanisme is
gmatisch De inhoud is gewij
de loop der eeuwen In Ne-
gaan we meestal uit van de
flverklaring van het humanis
erend. Maar dat wil niet zeg-
at dat het enige" en ware
sme is In de internationale
stische organisatie, het JHEV
tional humanistic and ethical
omen vogels van diverse pluim-
is ook zo bijvoorbeeld in
ldraad van kerken,
umanisme ziet de mens. zon-
te gaan van een goddelijke
iiïg, als drager van geestelijke
elijke kracht. Zij vertrouwt,
mens uit eigen kracht in staat
in verantwoord mens zijn en
opbouw van een menswaardige
>ving. Of wij daar inderdaad
len is een andere vraag. Het is
rantwoordelijkheid, omdat hij
staat is.
ens is een waarderend wezen.
I een hecht hij meer waarde
i het ander Hoe die waarde-
1 zijn hangt van vele faktoren
>r andere kulturele. Hij hoort,
itisch gezien, in besef van ver-
eid met medemensen, in vrij-
zelfstandigheid de beslissin-
oemen, die voor een optimaal
leven nodig zijn De ge
ld van mensen maakt dat
leid en zelfstandigheid slechts
aagzaamheid en tolerante rea-
ar zijn. Voortdurend moeten
id zijn in ons denken en doen
r normen van redelijkheid en
leid te verantwoorden,
umanisme is een levensover-
ennaar mijn mening dient een
ertuiging om ons indezechao-
(ereld een richting te geven
ichting, dat is weer onze ver
ging Maar een levensovertui-
oet funktioneren, we moeten
staan Zo niet, dan is het op
en geeft het ons geen steun".
„Wat doet u er in de prak-
werk mee?"
Ijuw Troost: ,,Ik zou graag een
eentje willen bijdragen aan de
'i van de leerlingen, die deel-
anmijn vormingsonderwijs. Ik
aen willen helpen vormen tot
flige en verantwoordelijke men-
verkondiging van de huma-
eginselen, maar de zelf
e en handelende mens. die zijn
vensweg en levensvisie ont
laat in het middelpunt van de
?s poging. Altijd een appel
gelijkheid tot zelfstandigheid
Natuurlijk weet je, dat een mens niet
meer zelfstandigheid kan dragen dan
leeftijd en capaciteiten toelaten. Daar
om is het ook begeleiden en soms
leiden van nog niet geheel zelfstandi
gen. De kunst is, dat leiden en bege
leiden niet zo te laten gebeuren, dat
de toekomstige zelfstandigheid daar
door wordt verhinderd
In de praktijk tracht ik dit te berei
ken door mijn lessen zo te geven,
dat ze kunnen bijdragen aan de ont
plooiing van het kind Je moet er
niet een soort middelmatig kind van
maken, het niet in een harnas dwin
gen, het moet zichzelf ontdekken. Dit
is héél veelzijdig
Aan het begin van de cursus hebben
de kinderen van de oudere groep zelf
hun onderwerpen gekozen Dit keer
worden die behandeld naar het boek
van Jan Terlouw: ,,De koning van
Katoren" Daar komen in sprookjes
sfeer allerlei begrippen in voor op een
niveau, dat het kind kan begrijpen en
beleven Tolerantie, oorlog, vrede, au
toriteit, milieu.
De jongste kinderen moeten gaan
ontdekken, dat je hetzelfde kunt zien en
het toch anders kunt interpreteren dan
een ander. We hebben allemaal een
zelfde figuur of foto gezien, en we
maken er toch allemaal iets anders
van We kijken naar wat we om ons
heen zien, en hoe we daar allemaal
afzonderlijk tegenover staan.
Met de middelste groep kinderen
heb ik het boek ,,Moyo en de vlie
gende dokters" behandeld. Dat gaat
over ontwikkelingshulp, en geeft een
kijk op de moeilijkheden van een jonge
staat vanuit de belevingswereld van
het kind.
Alle groepen moeten leren communi
ceren en luisteren. Communiceren is
bedreigend, want je stelt je meer
bloot. Kritiek verdragen is heel iets
anders dan kritiek geven. De kinde
ren moeten dit alles zelf aanvoelen,
het niet van buiten af op gelegd krij
gen
Soms kun je de juiste golflengte
niet vinden, en dan ga je van elkaar
voorbij. Daarin moeten we ons trai
nen. We moeten af van die termen.
,,Wij als christenen", ,,wij als intel-
lektuelen", ,,wij als Leusdenaren",
,,wij als arbeiders" Ik hoor zo vaak
zeggen: ,,Wij als christenen moeten
dit of dat doen", bij voorbeeld ont
wikkelingshulp. Of: ,,Een Hollandse
jongen doet zo iets niet", naar mijn
mening moeten we in de eerste plaats
medemens zijn. Daarna komt eventueel
het humanist zijn. En uit dat mede
mens zijn vloeien veel van onze mo
rele verplichtingen voort".
Heer Troost: ,,Voor mij ligt het
iets anders. Ik werk hoofdzakelijk met
groepen dienstplichtigen van 18 tot 21
jaar. Alle dienstplichtigen hebben recht
op één uur geestelijke vorming per
week, hetzij van de dominee, de aal
moezenier of de humanistische raads
man
Het is dan informeren, relativeren
en objektiveren in een groepsgesprek.
We zetten gezamenlijk een boom op,
klimmen erin, en bekijken het land
schap van alle kanten. Je beinvloedt
wel, maar het moet zijn naar openheid.
Ook de andere geestelijke verzorgers
werken in die richting, maar toch komt
ieders inspiratiebron in de lessen tot
uiting. Gelukkig kom je vaak vanuit die
verschillende gezichtspunten toch tot
een gemeenschappelijk doel, bij voor
beeld ontwikkelingshulp, waar dan toch
samenwerking tussen de verschillende
levensopvattingen mogelijk is.
Humanistische geestelijke verzor
ging is geen bestuijding van andere
overtuigingen. Het wordt door de jon
gens wel eens hoopvol verwacht dat de
drie geestelijke verzorgers elkaar in
de haren zullen vliegen, maar dat is
de bedoeling niet"
Vraag: Behandelt u ook wel eens
onderwerpen uit de Bijbel9"
*ooooooooooooooooooooooooocooooooooooooooooooooo<
CHTERVELD/STOUTENBURG: (Algemeen en sport)
«beer A m v. d Berg, De verjaegde Ruyterweg 10. Achterveld,
el 03425-311.
EUSDEN/CENTRUM: (Algemeen)
levrouw P A. Rosenboom, Grifthorst 5, Leusden/Centrum,
el. 03496-2101
oport/voetbal) ook voor Leusden/Zuid.
heer J. p. h. v d Berg, Asschatterweg 42a, Leusden/Centrum.
'EUSDEN/ZUID: (Algemeen)
«vrouw A. de Knijff, v. Hardenbroek v. Lockh. laan 30, Leusden/Zuid.
03490-114 1 5
Wt, ook voor Leusden/Centrum)
*heer I Hoogendam, K Julianalaan 89, Leusden/Zuid.
el 03490-12464.
°tograaf-
tous Visser, Driftakkerweg 6 a, Leusden/Centrum
el 03490-21178.
EDAKTIE: Postbus 11. Finnmark i, Leasden/Centrum,
ei 03496-1495.
'U'ÏTf/WwSTIJD
^ngstijd nieuws en advertence's: dinsdagmiddag 12 uur.
e?eren nieuws bij onze correspondenten, uiterlijk maandagavond.
oooooc
mououuooooooooooooocoooooooooooooooocc
Echtpaar Troost.
Heer Troost: .Jazeker. Het is te
leurstellend zo weinig buitenkerkelij
ken van het christendom weten. Mijn
ervaring is eigenlijk, dat bewuste hu
manisten daar dikwijls een uitzondering
op vormen Bijvoorbeeld Pasen is voor
veel dienstplichtigen: eieren eten en
een extra vrije dag Ik tracht dan enig
inzicht te geven in het Bijbelverhaal
en de betekenis ervan. Kerstmis is iets
beter. Maar de betekenis van Pinkste
ren is volkomen onbekend"
Mevrouw Troost: ,.Met Pasen heb ik
geprobeerd de kinderen te laten begrij
pen dat het Paasfeest voor vele men
sen een antwoord is op de vragen be
treffende leven en dood, en ze te la
ten ontdekken, dat er behoefte kan be
staan aan een antwoord hierop, welk
dan ook Enkele van die antwoorden
vonden we terug in de verschillende
wijzen, waarop de rouwadvertenties
worden gesteld Het Kerstfeest wordt
op de school gezamenlijk met anders
denkenden gevierd. Ik wil de kinderen
stimuleren om onder andere de Bijbel
te lezen als een stuk waardevolle
litteratuur"
Vraag. ..Bent u altijd humanist ge
weest. en bent u als humanist opge
voed9"
Heer Troost ,,Ja en nee Ik ben
thuis niet godsdienstig opgevoed. Door
omstandigheden ben ik altijd in nauw
kontakt met onder andere Rooms-Ka-
tholieken en Protestanten geweest, en
heb met hen meegedacht. Nooit zo van:
..Daar hoor ik niet bij, en daar bemoei
ik me dus niet mee" Ik heb altijd be
langstelling voor allerlei vormen van
denken gehad. Je gaat erover naden
ken en komt tot een eigen opvatting
Ik was van 1938 tot 1956 in de Bel
gische Kongo, en dus niet zo m de
gelegenheid veel van gedachte te wis
selen Tijdens een verlof kwam ik in
aanraking met humanisten, en vond
daarin een groot deel van mijn eigen
opvattingen terug"
Mevrouw Troost- ..Lange tijd ben ik
enthousiast vrij zinning hervormd
geweest. Het is pas de laatste jaren,
dat ik me meer met het humanisme
verwant voel, met dien verstande, dat
ik mezelf niet als a-religieus beschouw
Heer Troost. ,,Het leven komt als
een chaos op je af
Je moet erin leven, handelen. Je
moet er orde in scheppen door kunst,
cultuur, godsdienst. Je moet er op een
bepaalde manier een kijk op krijgen.
Je moet ook hopen, dat je de moed
hebt om over te schakelen. Je blijft
zoeken Het humanisme pretendeert
niet, dat het de waarheid heeft Je moet
met de onzekerheid leven en niet met
een schijnzekerheid genoegen nemen.
Ik stel mediteren en nadenken opéén
lijn met bidden. Als humanist zeg je
..Ik wil" De christen noemt dat: „God
wil". Maar je moet zelf de oplossing
vinden
Uiteraard zal de godsdienst voor
vele mensen waardevol blijven. Nie
mand heeft het recht ons een ander
in zijn geloof of overtuiging aan te
tasten.
Vraag: ,,Waar ligt uw werkterrein,
meneer Troost?"
Heer Troost ,,In de gehele pro
vincie Utrecht bij de krijgsmacht, uit
gezonderd bij de cavalerie
In 1964 waren we als humanistische
verzorgers met ons vieren, voor ge
heel Nederland Toen was ik vrijwel
nooit thuis.
Deze humanistische verzorging bij
het leger bestond als eerste in de
wereld. In Belgie is er nu ook iets
ontstaan. Elders bestaat er nergens
Foto Janus Visser
een geestelijke begeleiding voor het
niet-godsdienstige deel van de krijgs
macht. Nederlanders zijn dan toch wel
verdraagzaam, blijkt het.
Na 1961 kwamen er gaandeweg gees
telijke verzorgers bij, en we kregen
ook steeds meer deelnemende mili
tairen. We zijn nu met ons dertienen,
met één hoofdraadsman. Hoe meer
mensen er bij kwamen, hoe kleiner
het gebied werd, dat ieder moest be
strijken".
Vraag: ,,Hoe word je humanistisch
raadsman?"
Heer Troost- De opleiding geschiedt
aan het humanistisch opleidingsinsti
tuut te Utrecht in de weekends Voor
toelating wordt gevraagd een middel
bare school en één of andere verdere
studie Na het gymnasium heb ik bij
voorbeeld sociale paedagogiek M O.
gedaan. Aan het humanistisch oplei-
dings instituut worden ook de vor-
mingsleiders opgeleid. Voorwaarde
voor hen is het bezitten van een on
derwijsbevoegdheid of een socialeaka-
demie"
Vraag: ,,Hoe komt een school aan
humanistisch vormingsonderwijs?"
Mevrouw Troost: Sinds enige tijd
bestaat bij de wet de mogelijkheid,
dat naast godsdienst onderwijs ook
humanistisch vormingsonderwijs ge
geven kan worden. De ouders kun
nen hiervoor een verzoek richten aan
burgemeester en wethouders Het mi
nimum aantal leerlingen is tussen de
10 en de 15"
Vraag. ..Wilt u iets vertellen over
de geschiedenis van het humanisme?"
Heer Troost. .Sommige levensover
tuigingen kunnen gemakkelijk een be
ginpunt aanwijzen, namelijk het op
treden van personen, die duidelijk met
hun optreden het begin markeerden,
zoals Boeddha, Jezus van Nazareth of
Mohammed. Al hadden ook deze weer
hun voorgangers, waar zij op voort
bouwden
Bij het humanisme is dat niet het
geval. Daar is het een idee, die lang
zaam groeit en rijpt. Daarom is het
ook niet mogelijk van veel mensen,
die wij als onze belangrijke voorlo
pers zien, te zeggen: .Hij was hu
manist En het is dan ook niet de
bedoeling een hele rij denkers in te
lijven bij het humanistisch verbond.
Wel zijn het allemaal denkers, die heb
ben bijgedragen tot het zien van de mens
als een zelfstandig en onafhankelijk
wezen. Het was in China, bij Confucius,
in Indie bij Boeddha, en in Grieken
land bij Theles van Milete, Socrates
en anderen, die wel in goden geloof
den, maar niet in goden, die de zelf
standigheid van het menselijk denken en
doen in de weg stonden. Ziet men on
godsdienstigheid als hoeksteen van het
humanisme, dan begint het pas inde 18e
eeuw. Maar men kan de denkers van die
tijd niet begrijpen, zonder een lange
rij voorlopers, waarbij China en India
eerst laat hun invloed op het westerse
denken uitoefenen
Het is zinloos hier een lange lijst
namen te geven, terwijl tijd en plaats
ontbreekt om iets meer over hun te
vertellen.
Wel wil ik er op wijzen, dat het
humanisme bloeitijden doormaakt op
de .breekpunten der tijden", als het
denken in beweging komt, als oude
waarden op nieuw gewogen en geproefd
worden Dan tracht het humanisme
Het kantoor van de
LEUSDER KRANT
(Finnmark 3. Leusden-C.
Tel. 03496-1495) is op
werkdagen geopend van
10-12 uur en van 14-16
uur voor het opgeven
van advertenties,
berichten, het doen van
betalingen en het
bestellen van alle
soorten drukwerk.
Sluitingstermijn voor
advertenties en
berichten:
dinsdagmiddag 12 uur.
LEUSDEN/ZUID - Ds. J Weerne-
kers uit Vroomshoop heeft het beroep
aangenomen (toezegging), dat door de
kerkeraad van de Hervormde Gemeen
te Leusden op hem is uitgebracht.
Ds. Weernekers voorziet in» de vaca
ture van ds. Sirag.
het goede van oud en nieuw met elkaar
te verenigen Aanhangers worden dan
dikwijls verketterd door de oude garde
als nieuw lichters, door onstuimigeaf-
brekers als conservatieven. En dat
omdat zij het oude niet willen wegwer
pen alleen omdat het oud is, en het
nieuwe niet willen aanvaarden alleen
omdat het nieuw is.
In Nederland werd het humanistisch
verbond in 1946 opgericht. In vele an
dere landen bestonden toen al humanis
tische organisaties. Het humanistisch
verbond wil allen verenigen, die hier
duiding van „humanisme" aanvaarden
en deze levensovertuiging verdiepen,
uitbreiden en verdedigen Het wil een
geestelijk centrum zijn voor hen. die
niet godsdienstig zijn
Het heeft op de geestelijke en zede
lijke ontplooiing van duizenden grote
invloed gehad, die ver uitgaat boven
haar betrekkelijk kleine aantal leden"
Vraag: ,,Dat brengt mij tot de vraag
naar de toekomst van het humanisme
Hoe ziet u die9"
Heer Troost: ,,Ik kan uit de aard der
zaak niet in de toekomst kijken. Ik heb
al gezegd, dat ik van mening ben, dat
er steeds mensen zullen zijn, voor wie
de humanistische levensovertuiging
niet een aanvaardbaar antwoord zal
zijn. Er zullen er ook steeds zijn voor
wie het dat, in één of andere vorm,
wél is, en die daar hun inspiratie uit
zullen putten om door te gaan. Het hu
manistisch verbond zal wel geen mas
sa-organisatie worden. Maar op zich
is het verbond niet belangrijk. Belang
rijk is, dat we tot een samenleving
komen, waarin ze veel mogelijk men
sen tot zo groot mogelijke ontplooiing
kunnen komen".
ANCO MALI.
GIBRALTAR - Hoe komt Gibraltar
aan zijn naam9
Antwoord: De moorse legeraanvoer
der Tarek was met zijn legers de
Noord-Afrikaanse kust langsgetrokken,
en wilde via de straat van Gibraltar
trachten Spanje te bereiken. Bij dit
water aangekomen wilde hij weten hoe
breed het was Daartoe liet hij enige
van zijn slaven, stenen over het water
slingeren. Deze slaven uit Majorca
stonden zeer bekend om hun kundigheid
als steenslingeraars. Hannibal had van
dergelijke slaven zelfs een heel keur
korps. Volgens de legende zouden de
stenen de overzijde bereikt hebben,
maar thans kunnen wij wel gevoeg
lijk aannemen dat dit slechts verbeel
ding was Het e.e.a. staat bekend als
de worp van Tarek. dit is in het Ara
bisch giber al Tarek" Hetgeen ver
basterd is tot Gibraltar.
FRIESE STAARTKLOK - Hoe kom
ik aan een komplete bouwtekening var
een Friese staartklok en wat zijn de
kosten ongeveer van zo'n tekening?
Antwoord Wij menen er het beste
aan te doen, u te verwijzen naar het
correspondentieadres van de Friese-
klokkenbouwersclub, p/a dr H Wal
ters, Geldropseweg 164, Eindhoven,
tel. 040-10437 De kosten zullen be
slist niet hoog zijn
DIERFNPENSION - Kunt u mij zeg
gen wat de vestingseisen zijn om een
dierenpension te beginnen? Wat is een
redelijk tarief? Moet men nog in een
bepaalde omgeving zitten''
Antwoord: Er zijn behoudens in
schrijving in het handelsregister van
de Kamer van Koophandel geen diplo
ma's of andere vestigings-papieren
vereisd voor het gaan beginnen van
een dierenpension. Betreffende de ta
rieven welke in dergelijke pensions
gelden, kunnen wij u enkele gemiddel
den opgeven
Grote honden (boxers. D herder etc.)
f6,-- per dag. Middelgrote honden
(kezen, -poedels) f5,-- per dag; Kleine
honden (teckels, dw. poedels en kat
ten) f4,-- per dag.
Dit zijn dus tarieven welke gemiddeld
in Nederland gevraagd worden. De
asiels kunnen lagere prijzen hebben
vanwege hun evt. subsidie. Voor een
dergelijk pension is de omgeving erg
belangrijk. Stelt u zich maar zo'n
pension voor in een dichtbebouwde
straat, dit zal onherroepelijk last en
narigheid met de omwonenden ople
veren (Het lawaai, de stank evt.)
In zo'n geval is er beslist een ver
gunning (van de Hinderwet) van de ge
meente noodzakelijk. Men kandus beter,
zijn pension wat meer afgelegen gaan
vestigen.
Q\S I EL ILU/rO\:
door TOM /.OMWIJK
-17-
Maar toen hij op de morgen van de
dag aan het ontbijt zat in de burge-
meesterlijke woning, stond het gelaat
van de gastheer zorgelijk en mevrouw,
ofschoon opmerkzaam en gastvrij als
altijd, scheen verstrooid ..Dat treft
nu wel ongelukkig", zei burgemeester
Dikkenburg, „maar vanmorgen werden
we opgebeld, dat mijn broer in het
ziekenhuis te Utrecht een ernstige ope
ratie moet ondergaan. We moeten daar
beiden naar toe en als alles vlot ver
loopt, zijn we vanavond nog terug,
toch te laat, dan dat ik 's souper nog
kan presideren en dat vind ik erg jam
mer We moesten ook maar zo af
spreken, dat we dat souper gewoon
laten doorgaan en een ander zal dan
wel de honneurs waarnemen Wij zul
len uw afscheid dan de volgende avond
na het plechtig gedeelte hier thuis nog
in intieme kring vieren, want u be
grijpt wel. dat we u niet met stille
trom laten vertrekken Hoe denkt u
erover, mr Clarenbough?"
De Amerikaan uitte enige sympathieke
woorden naar aanleiding van het droevig
nieuws en zei, dat hij met alles ak
koord ging, maar toch overmorgen
vroeg vertrekken wou. Weldra maakten
de burgemeester en zijn vrouw zich
reisvaardig en haastten zich naar de
trein en Clarenbough nam de grote
Cadillac en ging in de omgeving een
beetje rondrijden Het was op deze
morgen, dat Hanny Boom. de kandidaat
voor het burgemeestersambt, op het
idee kwam de vrouw zijner keuze,
die nog in zalige onwetendheid ver
keerde omtrent dit feit, met een be
zoek kwam vereren. Het was niet zo
ongewoon, dat Hanny de burgemees
terswoning bezocht en meestal had zijn
bezoek zowel een uitgesproken als om
sluierd doel Het eerste bestond meest
al uit een gesprek met de burgemees
ter over betrekkelijk futiele gemeen
tezaken en het laatste openbaarde zich
middels steelse blikken van bewonde
ring en schuchter geplaatste opmer
kingen aan het adres van de blonde
burgemeestersdochter, die daarop niet
onvriendelijk, zij het ook niet bijster
geintersseerd placht te antwoorden.
Zij wist wel, hoe lang Hanny over zijn
studie gedaan had, hoe hij door zijn
examens was gesleept, hoe hij leefde
op zijn moeders zak en door deze
dame werd geadoreerd, hoe hij zelf
deze adoratie als de gewoonste zaak
van de wereld beschouwde en haar
ook van anderen verwachtte.
En hoe hij op de gemeentesecretarie
van Meeldam slechts deze verdienste
had, dat zijn tegenwoordigheid de af
wikkeling der daar behandelde aange
legenheden slechts in geringe mate
vertraagde. Dit alles droeg er niet toe
bij Corrie's achting voor deze afstam
meling van het geslacht Boom te doen
toenemen. Maar aangezien hij haar met
de grootste achting behandelde en zijn
adoratie haar amuseerde, was ze vrien
delijk tegen hem. zonder hem noch-
thans een ogenblik serieus te nemen
Toen hij die morgen werd aangediend,
zat ze in de serre en schreef een
brief Hij kwam blozend birnen en sta
melde zijn excuses voor het feit, dat
de burgemeester niet aanwezig was
waardoor Corrie in de mening werd
versterkt (een mening, die juist was)
dat hij zulks niet alleen heel goed
wist, maar zelfs juist van deze gele
genheid gebruik had gemaakt om een
bezoek af te steken. Zijn houding toon
de een mengeling van verlegenheid
en gewichtigheid en Corrie's intuïtie
vertelde haar. dat haar enige kritieke
ogenblikken wachten
Met grote handigheid en takt wist zij
het beslissende moment gedurende lan
ge tijd te ontwijken en een onbelang
rijke en schijnbaar onbevangen con
versatie te voeren, maar toen Hanny
ging verzitten en zijn handschoenen
uit-aan en weer uit trok, zijn bril
afnam en opzette en ernstig zijn keel
schraapte, begreep zij dat er iets
kwam En óf het kwam.
„Juffrouw Corrie' stotterdedejonge
man, ..ik heb u al zo lang iets willen
zeggen, maar ik heb er nooit de ge
legenheid voor gehad en nu ik u
hier alleen tref, wil ik er gebruik
van maken We kennen elkaar nu al zo
lang en ik geloof dat we vrijuit kun
nen praten. U weet dat ik op de ge
meentesecretarie een positie heb. die
eens verbeterd zal worden Ik hoop
hier eens als burgemeester te zitten
Financieel kan ik het gemakkelijk uit
zingen. We hebben geld genoeg. Wan
neer uw vader gepensoeneerd is. maak
zeker een goede kans om in zijn plaats
benoemd te worden en het lijkt mij
ook heel aantrekkelijk mijn verdere
dagen te slijten als burgemeester van
de plaats, waar ik geboren en opge
voed ben Wat denkt u daarvan?"
,,Als Corrie eerlijk had gezegd, wat
ze dacht, zou Hanny gehoord hebben
dat ze bitter weinig verwachtte van 1
Hanny Boom als burgemeester van haar
vaders stad. wanneer zijn prestaties
de tot dusver door hem geleverde niet
zouden overtreffen. Dat ze wist, dat
de familie Boom nu niet bepaald po
pulair was, vooral doordat ze zo sterk
de nadruk legde op haar stoffelijke
welvaart. En dat het haar voor de
rest bitter weinig schelen kon. welke i
plannen Hanny Boom voor de toekomst
koesterde, aangezien de jongeman haar
volkomen onverschillig liet In plaats
daarvan luisterde zij beleefd en met
alle blijken van aandacht naar zijn re
devoering en zei: ,,Ja, wat zal ik
daarvan zeggen, meneer Boom'' Het
is een mooi plan. Alleen zal het nog
wel even duren voor mijn vader heen-
gaat. Hij houdt van de stad en van
zijn werk Hij is gezond en levens
lustig en ik zie hem nog zo één, twee,
drie niet vertrekken"
Hebt u iets te verkopen?
Plaats een LEUSDERHEITJE!