Welkom zijn al diegenen, die open staan voor
en stuk evangelische bezinning en verdieping"
Ingezonden:
Waarom een
vergunning
niet verleend
werd
Geestelijke
leiders in
Lensden (14)
Gegoochel
met cijfers..
Nare gewoonte
TER G. HEITBRINK (o.f.m.), DIREKTEUR KASTEEL STOUTENBURG:
tpDAG 12 JULI 1973
UA SDEH l\l< I.V/'
(buiten de
verantwoordelijkheid
'van de redaktie)
Het is een nare gewoonte om pas
'smaandags voor de raadsvergadering
de raadsagenda met bijbehorende stuk
ken voor het publiek ter inzage te leg
gen. Op deze wijze wordt pressie op de
burger uitgeoefend, indien hij brieven
met klachten of problemen hierover aan
de raadsleden wenst te zenden.
Ik acht het dan ook beter, dat de
raadsagenda met stukken eerder ter
inzage liggen, zodat een nog grondiger
bestudering hiervan mogelijk is. Dit zal
ook de behandeling van de kwesties met
de raadsleden ten goede komen
F. F. Voskeuil
Zwarteweg 12,
Leusden/C.
Het gemeentebestuur van Leusden
heeft geweigerd toestemming te ver
lenen voor een huis-aan-huis kollekte
ten bate van het Medisch Comité Ne-
derland-Vietnam
Waarom?
Omdat het CNV niet ..neutraal"
is in die zin. dat het pertinent weigert
eeld en medische apparatuur ter be
schikking te stellen van het volledig
corruptie Thieu-regiem in Saigon!
De afwijzing ging vergezeld van de
opwekking liever de aktie ..Heel Viet
nam' te steunen, die dat nu juist wel
doet, aldus onder het mom van ..hu
manitaire neutraliteit" Thieu aan geld
helpend!
Het MCNV onthoudt zich van hulp aan
het corruptie regime van Saigon. Niet
omdat, zoals sommigen beweren, die
nooit tegen de genocide in Indochina
hebben geprotesteerd, het MCNV niet
bewogen zou zijn met het lot van de
Vietnamezen, die zuchten onder de
barbaarse dictatuur van Thieu Het
MCNV niet bewogen zou zijn met het
lot van de Vietnamezen. die zuchten
onder de barbaarse divtatuur van Thieu
Het MCNV kan echter alleen verant
woording dragen voor steun aan gezond
heidsdiensten, waarvan vaststaat, dat
zij op onbaatzuchtige wijze medische
hulp aan de bevolking verlenen. Dit is
het geval in Noord-Vietnam en onder de
Voorlopige Revolutionaire Rege
ring van Zuid-Vietnam. Het is niet
mogelijk om de infrastructuur, i.e.
de organisatie van de gezondheids
zorg, te scheiden van een regime en
zeker niet van een corrupt regime als
in Saigon Het MCNV steunt alleen
gezondheidsdiensten en niet particulie
re instellingen
De Verenigde Staten hebben mil
jarden dollars in Saigon gepompt en
onlangs in korte tijd van Saigon de
derde luchtmacht ter wereld gemaakt
Met een fractie van deze middelen zou
het mogelijk zijn geweest van Saigon
een medisch paradijs te maken. Het
omgekeerde is het geval. Infectieziek
ten gaan als een gesel rond. kinder
sterfte en kraamvrouwensterfte zijn
zeer hoog gebleven, tienduizenden pros
tituees verzieken de samenleving
Daar staat tegenover dat in het
Zuid-Vietnam van de Voorlopige Re-
volutinaire Regering de medische
werkers van de gezondheidsdienst on
der de allermoeilijkste omstandigheden
waarvan we ons geen voorstelling kun
nen vormen, aan de bevolking hulp
bieden en bovendien met levensgevaar
in de kampen doordringen om de be
woners, slachtoffers van het Thieu-
regime. zoveel mogelijk te helpen.
In Noord-Vietnam is in de tien ja
ren van ..rust tussen 1954 en 1964
een medische organisatie opgebouwd,
die op de volgende resultaten kan bo
gen- decimering van kinder- en kraam-
vrouwensterfte. verdwijning van in-
lUTENBURG - In onze editie
1 juni 1972 hebben wij uitvoerig
reven over de historische ach-
ood van Kasteel Stoutenburg en
bewoners, de paters Francis-
frlaag willen wij in de rij van
eestelijke leiders van Leusden
andere iets dieper ingaan op
irituele achtergrond van de Orde
ranciskanen.
I hadden daartoe een gesprek met
G. Heitbrink (of. m.: ordmis
urn minirum), die direkteur is
het Rranciskaans gespreks- en
mrigscentrum Pater Heitbrink zet
geheel in voor het doel van het
evangelische bezinning te bren-
Mrier de mensen. Hij houdt zich
met de planning, de kursussen,
upaganda, en is zelf kursuslei-
ie eerste vraag luidde: ,,Hoe ziet
nstus boodschap vanuit de Fran-
iose gezichtshoek?",
i] de Franciskaanse spiritualiteit
men aan eenvoud, boete en vreug-
foederschap, bewust gewilde so
ld, tevredenheid, het pelgrim zijn
oorts. De Franciskaanse beweging
haar ontstaan heel duidelijk ook
vredesbeweging geweest. Fran-
s en zijn broeders bouwden aan
s in de onvrede van die dagen,
ranciskaanse spiritualiteit onder-
Pt heel bijzonder de Christo-
iiche en eucharistische levens-
1 Al met al, zo kan men zeg-
§aat het bij Franciskus om een
•proken evangelische levenshou-
Daarom zou men misschien be
nnen zeggen, dat die zogenaamde
Nskaanse facetten uitgesproken
elische facetten zijn. Zo heeft
:|skus zijn Christusnavolging be-
En men heeft uit deze mens be-
hoe juist hij onder leiding van
Geest dit heeft aangevoeld en hoe
h'j dit gestalte heeft gegeven in
Even Zijn evangelisch leven wordt
duidelijk gedragen door de ver-
bedachte En ik vraag me af of
A inderdaad niet de basis is van
het Christelijke gelovig leven:
erbond van God met de mensen
ranciskus samen met zijn broe-
zo opvallend gestalte gaf.
lii ,,Hoe bent u tot de Francis-
Orde toegetreden. Kreeg u de
'•skaanse gedachte van huis uit
kwam u er toevallig mee in
king?"
dit een stuk toeval? God benut de
'Ikheiden rond een mens om hem te
•Maar waar Hij hem hebben wil.
hJjkerwijs bekeken is dat mis-
1 toeval Vanuit Gods gedachte is
1 zijn bedoeling langs zogenaam-
"^elijke toevalligheden wordt ge
werd.
Ik groeide op in Dedemsvaart, werd in
1919 geboren. Op de hoogtijdagen.
Kerstmis. Allerheiligen en Pasen kwa
men Paters Franciskanen bij ons op
assistentie Bovendien werd daarmee de
mensen gelegenheid gegeven bij een
onbekende biechtvader te biechten. Ook
waren er mensen, die wel eens een
keer met een ander dan de plaatselijke
geestelijke een gesprek wilden heb
ben. Die paters Franciskanen kwamen
ook bij ons thuis, en zo groeide bij
mij de gedachte - alhoewel ik toen
nog maar een jochie was - van. „Ik
wil ook bruine pater worden. ,,Het
bleek geen opwelling te zijn, want deze
wens blééf
Ik wilde naar het Seminarie. Onze
pastoor wilde, dat ik naar het semina
rie van ons bisdom ging. maar ik
bleef erbij ,,Ik wil bruine pater wor
den" Als jongen van dertien jaar kwam
ik in Venray op het college van de
Franciskanen, en ik liep er mijn gym
nasiumtijd af
God heeft dit feit gebruikt om mij
te brengen, daar waar ik moest ko
men.
Ik deed daar staatsexamen in 1938.
Omdat ik iets van de Franciskaanse
gedachte begon te begrijpen, en de
Franciskanen op het internaat van
nabij meegemaakt, trad ik in de orde
te Blijerheide bij Kerkrade Na mijn
noirciaat volgde ik twee jaar filosofie
in hei klooster van Venray Vervolgens
studeerde ik twee jaar theologie in
Alverna bij Nijmegen Maar na het
eerste studiejaar werd ons klooster
in beslag genomen, en verhuisden we
naar ons leegstaande college in Sit-
tard, waar we het tweede jaar theolo
gie afmaakten. Op 11 maart 1945 werd
ik met vijfenveertig fraters tot pries
ter gewijd. Daarna kwam als afronding
van deze opleiding één jaar pastorale
studie in Maastricht, met daar tussen
door praktisch werk als priester
Vraag: .Waaruit bestond uw prak
tijk jaar als priester?"
,,Wij moesten assistentie verlenen
in de parochies in de vorm van het
houden van preken, biecht horen, het
geven van lijdensmeditaties, het ver
zorgen van de liturgie, het geven van
onderricht en katechese. Het was een
overgangsjaar naar het praktische
priesterleven Zelf ben ik overwegend
in het Franciskaanse apostolaat werk
zaam geweest".
Vraag: „Is de Franciskaanse Orde
een omvangrijke orde?"
..Vroeger was de Franciskaanse
lekenbeweging, de derde orde, waar
in ik vooral werkzaam ben geweest,
veel massaler. Deze telde over heelde
wereld zo n twee miljoen leden. Nog
tijdens het leven van Franciskus kwa
men de eerste minderbroeders al naar
Nederland. Uit Franciskus' inspiratie
weten door de pelgrimsgedachte. Men
sen, die bij Franciskus een bron van
inspiratie vinden. Ze komen regel
matig in groepsverband bijeen en ma
ken dan telkens in de letterlijke zin
van het woord een weekend lang van hun
leven een tocht.
De Franciskaanse orde is een volk
se orde, bekend bij heel het volk. Ieder
kende destijds de paters in hun brui
ne pijen op hun blote voeten
Een grote en alom bekende volge
ling van Franciskus in Antonius van
Padua. Vroeger stond in vele ker
ken het beeld van deze heilige"
Vraag: Wilt u iets vertellen over
het werk hier op kasteel Stouten -
burg?"
Tegen heel die achtergrond van de
Franciskaanse spiritualiteit moet uhet
kleine stukje werk zien, dat hier wordt
verricht in het Franciskaans Gespreks-
en Bezinningscentrum Stoutenburg"
Dit huis is geen volkshogeschool of
vormingscentrum in de meer strikte
zin van het woord Hoofdzaak is dat
allerlei groeperingen zich hier op het
Evangelie kunnen bezinnen en daaraan
hun leven kunnen toetsen
Er komen hier niet alleen Francis
kaanse mensen, en ook niet alleen
Katholieke mensen, welkom zijn al
diegenen, die open staan voor een
stuk evangelische bezinning en ver
dieping. Zo komen hier in feite reli
gieuzen uit allerlei ordes en con
gregaties voor gebed, meditatie en
bezinning, of kortweg ..retraite" ge
noemd Daarnaast komen er leken,
dames en heren voor dagen van gelo
vige bezinning. Mensen komen naar
hier om de hoogtijdagen mee te vie
ren van het kerkelijk jaar. In mei en
juni zijn het overwegend schoolgroe-
pen: de hoogste klassen van de lagere
school voordat zij de school verla
ten. Dat zijn de jeugdtweedaagsen en-
driedaagsen. Zij krijgen een inleiding
op de nieuwe levensfase, die voor deze
kinderen begint Vanzelfsprekend aan
gepast bij de leeftijd en de gedachten-
gang van deze kinderen. Verder ko
men hier ook middelbare scholen, pa-
rochiejeugd en mensen uit de ver
zorgende beroepen, zoals verpleeg
sters. bejaardenverzorgsters enzo
voorts
In juli en augustus zijn er jaarlijks
tussen het andere werk door vakantie
weken gepland voor gezinnen en men
sen van meer gevorderde leeftijd Dit
zelfde deden wij ook al, toen we nog
een bezinningscentrum hadden in hui
ze ,,de Rees" in Brurnmen In decem
ber 1970 is dit werk verplaatst naar
Stoutenburg en gebundeld in het werk
dat hier op Stoutenburg al plaatsvond
Ook deze vakantieweken, destijds in
Brum mei en nu in Stoutenburg moet u
zien tegen de achtergrond van wat we
met ons bezinningscentrum beogen, als
u denkt dat kasteel Stoutenburg in die
vakantieweken een hotel is geworden,
hebt u het mis Hoeveel bejaarden zijn
er niet eenzaam in deze tijd? Wij ver
diepen ons in hun problemen, in hun
verdriet in hun eenzaamheid. Hoeveel
mensen verlangen er in deze verwar
rende, onrustige tijd niet naar een
rustig persoonlijk gesprek: ze zien
het vaak niet meer zitten
We mogen met vreugde constate
ren, dat er duidelijk merkbaar een
groeiende belangstelling is voor de
mogelijkheden tot bezinning, die hier
worden geboden. .Jaarlijks stijgt het
aantal retraites voor religieuzen Jaar
lijks ook stijgt de deelname aan de
dagen van gelovige bezinning voor da
mes en heren.
Vraag: .Ondervindt u ook belangstel
ling voor uw werk uit onze direkte om
geving?"
..Jammer is dat blijkbaar onze ei
gen naaste omgeving - de religieuzen
even terzijden gelaten - ons nog te
weinig ontdekt heeft. Wel zien we in
tussen schoolgroepen uit Leusden -
centrum, Hoogland. Bunnik en Drie
bergen komen. Verpleegsters uit
Amersfoort zijn hier geweest, en op
gezette tijden hebben we hier rekol-
lektiedagen voor de pstores uit het
Amersfoortse dekenaat.
Maar individuele personen, die zich
voor bepaalde dagen laten inschrijven
zijn tot nu toe op de vingers van de hand
te tellen. Misschien hebben we ook
van onze kant aan ons program te wei
nig bekendheid gegeven in de naaste
omgeving. Er zijn plannen om dat in
de toekomst beter te gaan doen. Mo
gelijk geldt ook hier- wat lekker is
moet je ver halen Toen we nog in
Brurnmen zaten kwamen de school
groepen uit Brurnmen niet bij ons. Nu
op Stoutenburg wel In feite komen hier
deze maandag en dinsdag de Rossen
berg- en de Bernadetteschool uit Leus
den-centrum'
Vraag: Wilt u iets zeggen over de
Franciskanen die kasteel Stoutenburg
bewonen?"
T
,.In het huis wonen 8 minderbroe
ders en 6 Franciskaanse zusters.
Heel gelukkig zijn we hier op Stou
tenburg met deze damesstaf Meerde
ren onder hen zijn evenals ik zelf
destijds vanuit Brurnmen mee naar
hier gekomen. Ook zij behoren tot de
Franciskaanse beweging in de kerk
en zijn afkomstig uit vier verschillen
de Franciscaanse congregaties en groe
peringen Bijna vanzelfsprekend be
houden zij hun kontakt met de congre
gatie of groepering waartoe ze beho
ren. Samen met ons zetten zij zich in
voor dat ene doel. dat centrum Stou
tenburg nastreeft Ze zijn werkzaam
als gastvrouwen, in de huishouding, in
de keuken. Een van hen is organiste en
verzorgt de kosterij. Al met al ver
vullen zij in ons centrum vooral ook
die taken, die meer specifiek het ter-
reim van de vrouwen treffen. Zonder hun
inzet zou het geheel van ons werk bijna
ondenkbaar zijn.
Kasteel Stoutenburg.
Van de acht minderbroeders die hier
momenteel wonen, liggen de werk
zaamheden zeer verschillend. Een is
verbonden aan de filosofische .fakul-
teit van Utrecht Een ander voert de
administratie van der Katholieke Theo
logische Hogeschool, eveneens te
Utrecht. In de verzorging van de keuken,
de tuin. onderhoudswerkzaamheden
en de propaganda voor ons werk heb
ben vier medebroeders hun dagtaak.
Voor de gasten die ons centrum be
zoeken, zijn paster Sluys, de gardi
aan (overste) van de kommuniteit en ik
vrijgesteld Terwijl nog enkele uitwo
nende confraters werkzaam zijn aan de
Universiteit in de parochie en in het
leger.
,,Wat betekent .Vriendenkring
Stoutenburg"?
„Rondom ons centrum Stoutenburg
bestaat een vriendenkring. Het zijn men
sen die ons werk in hun eigen leven
hebben ervaren, en die uit waardering o
en meeleven zich hebben aangeslo--v
ten tot een grote vriendenkring ron
dom Centrum Stoutenburg. Deze vrien
denkring omvat ongeveer 600 vrien- -
den uit alle hoeken van Nederland.
De vrienden zijn praktisch donateur.
Er zijn onder hen 140 medewerkers,
die zich in hun omgeving enkennissen-
kring aktief inzetten voor het werk op
Stoutenburg, er bekendheid aan geven,
andere mensen er de weg naar toewij
zen enzovoorts. Deze vriendenkring
heeft een eigen kontaktblaadje „Post
Stoutenburg", dat enkele malen per
jaar verschijnt".
ANCO MALI
ontstonden drie orden:
le de Minderbroeders, de volgelin
gen van Franciskus onder de man
nen: 35 tot 40.000 leden over de
hele wereld.
2e de Orde der Clarissen, de volge
lingen van Clara onder de vrouwen
15.000 leden,
3e -de leken orde van Franciskus,
de volgelingen onder mannen en
vrouwen, meisjes en jongens, die
werkzaam zijn in de wereld, in de
arbeidsverhoudingen, gehuwd of
ongehuwd
Daarnaast de kloosterlijke derde or
de van de zusters Franciskanessen en
de broeders Franciskanen 75 tot
80 000 leden Een twintig tot dertig
Franciskaanse congregaties vonden in
Nederland zelf hun ontstaan.
De Minderbroeders splitsten zich
in drie takken de minderbroeders
Franciskanen. de minderbroeders Ca-
pucijnen, de minderbroeders Conven
tuelen. In de huidige wereld van ver
deeldheid tracht men elkaar weer te
rug te vinden. Zo kent men in Neder
land sinds meerdere jaren de Stich
ting van de Franciskaanse samenwer
king. een overkoepelend orgaan van al
le Franciskaanse groeperingen in ons
land
Sinds het tweede Vaticaans Concilie
onder Paus Johannes XXIII is er een
nieuwe naam gegroeid voor de Fran
ciskaanse lekenbeweging, dedoortocht-
beweging, waarbij bijzonder wordt on
derstreept de pelgrimsgedachte en de
verbondsgedachte; het Godsvolk onder
weg De doortochtbeweging heeft zo n
dertig tot vijftig groepen, maar groe
pen in Nederland. Het zijn geen ge
spreksgroepen, maar groepen die maan
delijks samenkomen voor gebed, voor
de viering van de Eucharistie, voor
meditatie en gesprek rond de geschrift,
en bespreking van aktiviteiten voor
mensen in nood In deze groepen
komt sterk de familiesfeer naar voren.
Uit een en ander blijkt wel dat Fran
ciskus van Assisa, die aan het eind van
de 12e eeuw en het begin van de 13e
eeuw leefde, de eeuwen door een zeer
populaire figuur en een bekende hei
lige is gebleven. Tot op de dag van
vandaag hebben de Franciskaanse
volgelingen hun plaats in het kerke
lijk leven in Nederland Franciskus
van Assisi blijft boeien. Dichters en
schilders worden door hem geïnspi
reerd Op het tweede Vatikaans Con-
cili is hij meer dan eens met name
genoemd en ook in de nieuwe cate
chismus, die in 1966 verscheen komen
we hem op meerdere plaatsen tegen.
Tot in onze tijd kent men ook de tocht-
genotenbeweging mensen, die hun
gelovig leven heel bijzonder gedragen
fectieziekten door massa-vaccinaties
met zelf gemaakt vaccin, verdwijning
van prostitutie en geslachtsziekten,
praktische uitroeien van malaria, te
rugdringen van tuberculose, lepra en
trachoom en preventieve en curatieve
zorg tot in het afgelopen bergland.
Steunend op eigen kracht en met bo
venmenselijke toewijding is dit me
disch wonder volbracht.
Ieder die dit wenst kan natuurlijk
geld storten en op de postrekening
van het Medisch Comité Nederland-
Vietnam: postgiro 1090400 ten name
van penningmeester MCNV, Amster
dam
E van Empel - Artz
Asschatterweg 29,
Leusden-Centrum
Pastoor Kitselaar heeft in de
Leusder Krant van 5 juli 1973
erop gewezen, dat er mensen
zijn die met cijfers goochelen
Maar meestal komt het niet uit,
ook al lijkt het soms heel wat.
Bedoeld is de dezerzijds in
de raadsvergadering van 28 ju
ni 1973genoemdeprijs vanf 29,88
per m2 die de Stichting Geertru-
dishof destijds (mei 1970) heeft
betaald aan de gemeente.
De pastoor deelt mede, dat ge
noemde Stichting in 1969 945
m2 grond heeft gekocht voor
f43,750,-- Derhalve ruim f46,-
per m2.
Zowel het een als het ander
is juist. Om te beginnen een klei
ne aanvulling: in de raadsverga
dering is er tevens op gewezen,
dat de Sint Geertrudishof niets
heeft hoeven te betalen voor de
aanleg van groen en parkeer
plaatsen Hierin zit nu het ver
schil: Indien de grtmd voor de
parkeerplaatsen (die gemeente
lijk eigendom blijft) wordt inbe
grepen, dan bedraagt de prijs per
m2 inderdaad f29,88. Dit bedrag
is dan ook opgevoerd in de ïn-
Pater G. Heitbrink.
Foto Janus Visser.
middels goedgekeurde Rekening
van het Grondbedrijf 1970.
Misschien kan de zaak nog iets
duidelijker worden gesteld De
Sint Geertrudishof betaalde per
woning aan grond f3.125,--. De
weinige maanden later aan de
Stichting Bejaardenzorg Leusden
(woningen Asschatterweg) ver
kochte grond komt per woning
op f5.295,--, maar hierin is wel
degelijk de aanleg verdisconteerd
van een uitsluitend voor de be
jaardenwoningen (en mogelijk
Tehuis) in te richten parkeer
terrein.
Conclusie:
1) er is op geen enkele wijze
met cijfers gechoocheld;
2) het bestuur van Sint Geer
trudishof heeft zeer voorde
lig zaken gedaan met de ge
meente.
Overigens gaarne dank voor de
pastorale reactie, die dezerzijds
wordt gezien als blijk van soci
ale bewogenheid
J. J. Mandemaker
namens fractieP.v.d.A-D'66
LEUSDER KRANT, verschijnt
elke donderdag, in de gem
Leusden Abonnementsprijs
f3,50 per kwartaal; f 13,-- per
jaar. Losse nrs. 2^ ct Adv
tar. op aanvraag verkr.
„Hij is jarig vandaag!"