„We zijn eigenlijk alleen maar LEUSDEN (8) symptomen bestrijders" DRS. J. BULT: BIOLOGEN „Waarschijnlijk is de norm „mens" echter de enige haalbare kaart om maatregelen voor het milieu te kunnen nemen. Pas als de mens zich bedreigd voelt, is hij bereid er iets aan te doen." OUD-PAPIER-AKTTE HERV. EN GEREF. KERK NCVB- bi jeen komst Jeugddienst DONDERDAG 4 OKTOBER 1973 LEUSDER KRANT X) „We moeten naar vermaatschappe lijking van het onderwijs toe. Onder wijs en maatschappij staan te los van elkaar. Onderwijs en maatschappij zouden zo geïntegreerd moeten zijn, dat het onderwijs in vele opzichten de basis legt voor al hetgeen waarmee de studerenden later in de maatschappij in kontakt komen. Veel mensen bekle den na hun studietijd een verantwoor delijke plaats in het maatschappelijk bestel. Ze moeten dan beslissingen nemen over zaken, waarvoor hun zelfs de minimum basiskennis ontbreekt." PERSOON EN ONDERWIJS Aan het woord is Drs. J. Bult, bioloog, wonend in Leusden-centrum. Hij is werkzaam bij het C P. S., het Chistelijk Pedagogisch Studiecen trum te Hoevelaken Hij is bezield met een grote dosis idealisme en blijmoe digheid En dat is wel nodig in zijn positie, want de onderwijsproblemen, waarvoor hij zich gesteld ziet, zijn niet eenvoudig. WERK BIJ HET CHRISTELIJK PEDAGOGISCH STUDIE CENTRUM ,,Ik werk in Hoevelaken bij de afde ling voor voortgezet onderwijs. In janu ari 1973 ben ik daar benoemd als vertegenwoordiger van mijn vak, de biologie, in de hoedanigheid van bege leider voor docenten in de biologie Mijn werk gaat in twee richtingen. In de eerste plaats bieden wij steun aan de leraren biologie in de huidige onder wijsstructuur. Verschillende leraren willen bepaalde aspekten in het onder wijs veranderen en ik voer daarover met hen besprekingen, ik geef toelich ting op de mogelijkheden. In de tweede plaats zijn wij met onze afdeling werk zaam in de richting van nieuwe onder- wijsstrukturen De begeleiding van de leraren in de huidige onderwijsstruktuur zal een af nemende zaak zijn. Een veel groter uitbreiding zullen de werkzaamheden krijgen op het gebied van „geintegreerd voortgezet onderwijs"." „Bent u in de praktijk bezig met zo'n nieuw onderwijs projekt?" „Een belangrijk deel van mijn werk zaamheden ligt op het ogenblik in het projekt Franeker. Daar is een scholen gemeenschap van de M A. V. O., land bouwschool en lagere technische school We pogen daar om kinderen na de basisschool niet direkt in een bepaalde richting te duwen. We willen op zijn minst twee jaar aan hen gemeenschap pelijk onderwijs geven. Naast de integratie van schooltypen proberen wij gestalte te geven aan de integratie van vakken. Mijn taak hierin is de begeleiding van de integratie van de vakken natuurkunde en biologie. Ik houd me bezig met de ontwikkeling van de lessen in de natuurorientatie, zoals wij deze integratie van de natuur wetenschappen zijn gaan noemen LOOPBAAN „Hoe bent u in de onderwijsver nieuwing terecht gekomen?" „Ik ben in de stad Groningen geboren. Na mijn middelbare schooltijd ging ik in Groningen biologie studeren. Dat zat onze familie in het bloed Mijn vader en een broer zijn eveneens bioloog. Na mijn doctoraal examen was ik elf jaar biologieleraar, eerst in Assen en stadskanaal. Ik heb dat leraarswerk met geweldig veel plezier gedaan. Ik iiet me daarbij leidendoor mijn intuitie, *ant ik had tijdens mijn biologie- apleiding geen enkele aanwijzing ge kregen hoe ik als pedagoog moest te *erk gaan. Ik kwam in de praktijk te staan voor het grote probleem hoe ik mijn vak moest overbrengen aan de cinderen. Dat was zeer boeiend En nu is daar dan weer een dimensie )ij gekomen: hoe begeleid ik volwassen mensen in het biologie-onderwijs." GEEN VERANDERINGEN DOORVOEREN ZONDER PARTICIPATIE VAN DE LERAREN „Een van de kardinale punten bij de onderwijsvernieuwing is, dat je geen veranderingen in het onderwijs kqnt aanbrengen over de hoofden van de mensen heen. Een heel belangrijk deel inbreng van de zijde van de mensen, die het vak doceren, is noodzakelijk. Ik dacht, dat het daarom zo slecht met de mammoetwet is gegaan - die op zichzelf door zéér deskundige men sen met veel begrip voor het onder wijs is opgezet - omdat er geen goede of in het geheel geen begeleiding is geweest voor de leraren. Onderwijs kundig zijn de nieuwe mogelijkheden niet op afdoende wijze benut" „Bent u van mening, dat een bege leiding op ruime schaal van de lera ren in ons gehele land door te voeren is?" „Als ik zie wat voor tijd wij in Fra neker besteden aan die ene scholenge meenschap, dan vraag ik me wel af hoe dat voor alle scholen in heel Neder land mogelijk zal zijn Er zal een goed en groot begeleidersteam moeten worden samengesteld, dat voortdurend met de leraren in contact staat om ge zamenlijk inhoud te geven aan de on derwijsvernieuwing „Hoe verwerken de leraren, die zijn opgevoed in het afzonderlijke-vakken- systeem de integratie?" „Er bestaat ongetwijfeld bij vele leraren een zekere bereidheid om mee te werken aan vernieuwing. Je moet de leraren ook van het begin af aan hier bij betrekken Zeker moet je buiten de leraren om, zoals ik al zei, geen vernieuwing trachten te brengen, want die heeft geen kans van slagen En ik ben echt wel eens bang. dat dit toch altijd nog te veel gebeurt. Je moet de leraren niet overrompelen met die vernieuwing Maar natuurlijk is het mogelijk, dat een leraar door een aantal oorzaken niet in staat is omzelfgestaltetegeven aan die vernieuwing Deze man zul je op een manier die aanslaat bij zijn interessen en mogelijkheden, bij het geintegreerde onderwijs moeten in schakelen". WAAROM GEÏNTEGREERD VOORTGEZET ONDERWIJS? „Welke zijn de voornaamste aspek ten van het geïntegreerde onderwijs?" „In het geintegreerde onderwijs pogen we om niet te vroeg tot specialisatie over te gaan, rekening houdende met alle aspekten. die een kind heeft. We streven naar een evenwichtige verde ling van de aandacht aan de expressie vakken, de talen, de sociaalwetenschap pelijke vakken en de natuurwetenschap pen. Pas wanneer het kind in al deze vakken een evenwichtige basis-oplei- ding heeft gehad, pas na deze fase volgt een meer gespecialiseerde op leiding, afhankelijk van de aanleg van het kind Immers, een kind is noch qua intelligentie noch qua interessen volgroeid op zijn twaalfde jaar Als je op het twaalfde jaar voor een kind een bepaalde schoolopleiding kiest, kun je het kind in verschillende sectoren te kort doen Op het gymnasium kun je een kind te kort doen in zijn crea tieve ontwikkeling. Op de lagere tech nische school kun je een kind te kort doen in kultureel opzicht" MOEILIJKHEDEN BIJ DE REALISERING ERVAN „Ziet u de middenschool als op lossing van dit probleem?" „De groz moeilijkheid is, dat je na de basisschool de gymnasiasten- in-de-dop en de l.t.s.-ers tezamen les moet geven. Je moet les geven aan sterk heterogene groepen Je hebt kin deren van heel gevarieerde begaafd heid en interessen bijeen. Dat is trou wens geen nieuw aspekt, want elke leraar heeft in zijn klas bijeen een heel scala van wel of niet in het va* geinteresseerden en wel of niet voor het vak begaafden" VERANDERENDE ROL VAN DE LERAAR „Hoe is een leraar in staat om dan zo'n sterk heterogene groep les te geven?" „Dat houdt mijns inziens in, dat het karakter van het leraar zijn ver andert. De leraar draagt niet langer alleen zijn kennis over, hij is niel langer alleen docent In teamverband zal hij zijn onderricht inhoudelijk zo moeten organiseren, dat er voor ie der kind qua aanleg en interesse iets waardevols te beluisteren valt. Het kind zal daarbij zelf moeten leren. De le raar is de begeleider. Dit vereist een goede organisatie van de lessen door de leraar. De leraar zal in de toe komst de organisator van onderwijs- leer-situaties zijn. Een film bijvoor beeld kun je voor een zeer grote groep vertonen Na de vertoning kun je de kinderen al naar hun belangstelling of begaafdheid in groepen splitsen Hoe je aan een heterogene groep les geeft, hangt af van wat je wilt bereiken met een bepaald onderdeel van je les. Enerzijds bereik je door deze methode een optimale ontwikkeling van ieder individu anderzijds is ook een heel belangrijk facet, de sociale ontwikke ling van zo'n groep, het leren geza menlijk beslissingen te nemen. Wan neer je kinderen van verschillende be gaafdheden bij elkaar zet kan dat na tuurlijk spanningen oproepen, maar het is goed dat de kinderen vroegtijdig le ren met elkaar om te gaan, elkaar te respekteren en zich in eikaars stand punt te verdiepen. Hieruit blijkt wel, dat de leraar een geheel andere toe rusting nodig heeft dan voorheen. Naast de noodzakelijke vakkennis zal hij in zicht moeten hebben in pedagogische en didaktische zaken Binnenkort gaan wij naar Duitsland om ons daar te verdiepen in de rea lisering en de moeilijkheden van het geintegreerd voortgezet onderwijs". „Er zal echter zeker een groep oudere leraren zijn, die in al die ver nieuwing niets ziet, en die daar ook niet mee zal kunnen werken". „Naarmate de mens ouder wordt is hij inderdaad minder in staat om te veranderen. Mogelijk is hier onze op voeding gedeeltelijk verantwoordelijk voor. Wij werden opgevoed in een wereld met vaste grenzen en vaste nor men Kenmerkend voor deze tijd is de veranderlijkheid. Het voortdurend kun nen inspelen op nieuwe vragen en nieu we situaties is een eigenschap, die de tegenwoordige samenleving van ons vraagt. Ook het onderwijs zal meer die open en flexibele struktuur moeten vertonen. Een docent, die niet geschikt is om aan grotere groepen les te geven, zal les moeten kunnen geven aan een klei nere groep Een docent, die niet be reid is of niet kan deelnemen aan de vernieuwing zal toch zijn plaats moe ten kunnen innemen in het vernieuwde onderwijs. Daarvoor is een intensieve begeleiding noodzakelijk. Het is niet verantwoord om vernieuwing in een gemeenschap in te voeren, als niet elk lid van die gemeenschap, zowel leerling als docent, in dat systeem een plaats zal kunnen vinden. In werkelijkheid sta ik nu voor ge heel andere problemen dan die ik ooit als leraar biologie heb gehad Ik kan nu, vanuit mijn nieuwe funktie. de ge hele onderwijsstruktuur uit een breder kader benaderen" NIET-MAATSCHAPPIJ GERICHT ZIJN VAN HET ONDERWIJS EN WAT DAARAAN TE DOEN „Hoe denkt u over het niet-maat- schappij gericht zijn van ons onder wijs?" „Ons onderwijs staat te los van de maatschappij. De dingen, waarmee het kind gekonfronteerd wordt, staan dik wijls geheel buiten de belevingswereld van het kind Dit kan als één van de redenen aangevoerd worden, dat de leerlingen zo weinig gemotiveerd zijn voor de lessen. Bovendien heeft het niet-maatschappij-gericht zijn van het onderwijs tot gevolg, dat het kind geen inzicht heeft in het funktioneren van de samenleving Als dit wel het ge val zou zijn, zouden de kinderen ook gemakkelijker kunnen kiezen voor hun verdere toekomst De student zit in feite met dezelfde moeilijkheden Het schoolkind en de student zouden in een daadwerkelijke situatie in kontakt moe ten kunnen komen met de werkelijke situatie in de maatschappij. Het school kind en de student zouden uit eigen ervaring moeten kunnen zeggen met die en die facetten in dat vak ben ik in aanraking gekomen. Dat ligt me niet, dat kan ik niet of: daar voel ik erg veel voor". „Maar dit moet toch op de scho len verwezenlijkbaar zijn". „Je zou moeten komen tot een on derwijs van tweeerlei karakter: oriën terend en de terminerend onderwijs. Het oriënterend onderwijs wil het kind oriënteren ten aanzien van de verschil lende levensgebieden, zoals die tot hem komen in de verschillende vakken Het oriënterend onderwijs wil het kind ook confronteren met de verschillende as pekten, die één bepaald vak heeft. In de laatste plaats zal het oriënterend onderwijs het kind dienen te confron teren met zijn eigen interessen en mogelijkheden. Wanneer het kind voldoende is ge oriënteerd gaat het onderwijs geleidelijk over in determinerend onderwijs, met het accent op zelf-determinatie. Per soonlijk vind ik, dat in de huidige samenleving een oriëntatie naar de natuur toe een belangrijke eis is. Toen ik leraar was gaf ik heel bewust biolo gieles voor die leerlingen, die later niet VISIE OP DE VERANDER BAARHEID VAN DE MENS Onze samenlevingsstruktuur is de oorzaak van het gevoel van onvrede bij de mensen en buit die onvrede uit. „Om de problemen van onze huidige mondiale samenleving te kunnen op lossen is het dan niet veel belangrij ker dat de mens veranderd, dan dat de strukturen veranderd worden?" „Ja, maar ik vraag me af: in hoe verre is een mens werkelijk hiertoe bereid. Ln hoeverre ben je als mens werkelijk in staat om water in de wijn te doen voor anderen. In het licht van onze evolutionaire ontwikkeling kun nen we zeggen dat we een samenleving hebben gecreëerd, die geheel vreemd is aan onze oorsprong; ze past niet meer bij onze aanleg. Zo vraag ik me af of het binnen de huidige struktuur wel mogelijk is om wezenlijke veranderingen aan te brengen. Het lijkt er sterk op, dat we inderdaad slechts bezig zijn met symp toom bestrijding De mens zit in een samenleving, die hem dwingt tot akti- viteiten, die hem in wezen schade doen. Allerlei aspekten van onze samenle ving, zoals te veel mensen op een klein gebied, geen goed woon- en werk klimaat, opvoedingsproblemen, ver schuiving van normen enzovoorts wekken overmatige agressie op, zijnde oorzaak van vereenzaming, ruzies en onvrede Om deze onaangename zaken te vergeten loopt de mens dingen na, die geen wezenlijk geluk brengen. De consumptiemaatschappij kan hem ge makkelijk uitbuiten. In hoeverre is zo'n getergd mens bereid water in de wijn te doen? Wij zijn in onze kennis scheef ge groeid. We hebben een overmatige ken nis aan schei- en natuurkunde en een minimum aan biologische kennis. En we zijn helemaal onder de maat wat on ze kennis van de mens betreft. Met de atoombom kunnen we niet leven Met de chemische bestrijdings middelen kunnen we niet leven. Ons milieu wordt verpest. Onze welvaarts maatschappij schijnt alleen maar on tevreden mensen te herbergen. Och, we zijn eigenlijk alleen maar symp toombestrijders. Op het beleidsniveau heeft men het over het menselijk leefniveau. Bij ver vuiling spreekt men altijd over toelaat bare hoeveelheden: zo en zo veel mag er in iets aanwezig zijn, dan is het nog niet schadelijk voor de mens. Men legt de norm bij één aspekt van het gehele milieu Je kunt de mens echter niet los zien van alle andere organis men. Je mot de normen leggen bij meer met de biologie in aanraking kwamen. Ik vind dit een stuk alge mene vorming, zonder welke geen mens kan worden losgelaten op de menigte problemen, die zich ten aanzien van natuur en milieu voordoen. Biologie is veel meer dan een beschrijving van de natuur, van soortenkennis Op veel scholen is het biologie-onderwijs nog niet gericht op het opvoeden van jonge mensen, die moeten leven in onze huidige samenleving. Door de open heid van onze samenleving zijn we di rekt bij allerlei problemen betrokken Het is een eis van het huidige onder wijs om met alle mogelijke aspekten van de maatschappij, de natuur, het milieu in aanraking te komen" EXPERIMENTEN MET DE MIDDENSCHOOL „Welke projekten staan er op stapel, die werken in de richting van nieuwere onderwijsstrukturen9" „1 augustus 1974 gaat op een tiental scholen, die in het afgelopen jaardaar- toe zijn gepolst, en die zich vrijwillig hebben opgegeven, een middenschool experiment van start. In de aanstaande regeringsbegroting zullen de gelden daarvoor beschikbaar gesteld worden" „Bent u niet bang dat de middenschool als men van tevoren niet zorgt voor optimale faktoren wat leraren, gebouwen, leermiddelen en dergelijke betreft, het gevaar loopt te mislukken?" „Nee. Je moet oppassen dat je geen laboratorium situatie gaat kweken Je moet dicht bij de werkelijke situatie zijn. Als je de proef met zo'n mid denschool neemt in een optimale situa tie wat betreft schoolgebouw, motivatie van de leraren, beschikbare financiën enzovoorts, zeggen de minder uitge ruste scholen al gauw „Ja, daar in die expenmenteerschool hebben ze ge makkelijk praten mét al hun voorzie ningen. Maar bij ons heeft dit plan geen schijn van kans om te slagen" Nee, je moet ook oudere scholen nemen, waar bovendien de leraren een rede lijke portie scepsis bezitten ten op zichte van de middenschool" het gehele milieu Waarschijnlijk is de norm „mens" echter de enig haalbare kaart om maatregelen voor het milieu te kunnen nemen. Pas als de mens zich direkt bedreigd voelt is hij bereid om maatregelen te nemen Die vraag ligt mij heel zwaar op de maag In hoeverre zijn wij zelf werkelijk bereid om afstand van iets te doen ten dienste van milieu, vrede, de minst bedeelden in onze samenleving, ontwikkelingshulp en dergelijke De consumptiemaatschappij is ge richt op de onvrede van de mens. Grote groepen jeugdigen ervaren om allerlei redenen een grote onvrede met de hui dige samenleving. Zij vertonen sterke onlustgevoelens. In het dwingende appèl, dat door de consumptiemaatschappij op hen wordt gedaan, trappen ze al heel gemakkelijk. Juist deze groepen worden door de consumptiemaatschappij uit gebuit. We behoeven maar te denken aan de verkoop van bromfietsen, gram mofoonplaten, transistorradio's. Som migen van hen vluchten in alcohol gebruik, drugs, oosterse godsdiensten. Ze willen zich losmaken van het hier en het nu. Wij leven in een maatschappij, waar in van onze vroegere samenleving niets meer bestaat Nu druk je op een knop, en je doodt een hele dorps- of stads bevolking. Vroeger kon je alleen in lijfelijk kontakt met je vijand treden. Als de mens geen remmen meer heeft loopt het spaak". Naar een andere samenleving toe in het licht van nieuwe perspektieven over mens en maatschappij, waarin geloof en kerk een centrale plaats dienen in te nemen. Onze kennis en onze macht zullen we in dienst moe ten stellen van die nieuwe toekomst visie. „Dus terug naar natuurlijker en een voudiger leefgemeenschappen, zoals die bijvoorbeeld in Afrika nog bestaan?" „Nu moeten we natuurlijk oppassen, dat we die eenvoudiger leefgemeen schappen niet gaan ideal.seren, want als er acht van je elf kitderen ster ven, is dat ook geen gelukkige toestand. En als men zich de hongeren de ziek ten in die leefgemeenschappen voor stelt, dan verlang niemand daar naar. Maar ik wil graag terugkomen op de algemeen maatschappelijk proble men en daarmee een aspeki van mijn persoonlijkheid naar voren brengen. Vroeger had alles zijn tid en zijn plaats. De samenleving was gesloteni en doorzichtig. Geboorte, zieke, sterf-1 te, voor al deze facetten wis plaats en tijd. In deze zingeving val alle gé- beurtenissen speelde het güoof een belangrijke rol. Nu is de werek ondoor zichtig geworden Er zijn verschijn selen, waarvan we de zin en ie bete kenis niet meer kunnen zien. We zijn het geloof kwijt geraakt. De grote opdracht voor d» mens van nu is om nieuwe perspekteven te ontwikkelen. Hierin zou de kirk een rol kunnen spelen. De kerk zoukunnen zoeken naar een antwoord opde'ragen: Waarom werk je eigenlijk? Waanm leef je? Wat willen we in onze samenleving? Vroeger bestond er zo'n stuk perspektief. alhoewel die niet mier de onze kan zijn Dat geldt niet meer voor nu. Di kerk verliest duidelijk aan invloed, «mdat haar perspektief velen niet meeraan- spreekt Vroeger bood men het per spektief op het hiernamaals Alsje je plicht op aarde goed vervulde. Ireeg je daar een beloning voor in het her- namaals. Nu hebben wij mogelijkhe den gekregen om wijzigingen, \?r- nieuwingen aan te brengen om pröle- men ten goede te doen keren Een perspektief heeft zin, omdat de nens de mogelijkheden heeft een zinvol j?r- spektief te realiseren. Onze kennii en inzichten zullen we moeten gebruten in het licht van de nieuwe toekonxt- visie. Ik dacht, dat de kerk voor op most lopen in het ontwikkelen van visès op de problematiek van oorlog en vreo, van milieu, van woon- en werkgel- genheid. De kerk zou de weg moetn aangeven in welke richting we de s;- menleving moeten proberen om te bow wen, met als uitgangspunt het respekt voor een ander en prioriteit voor de minst bedeelden. De huidige samenlevingsstruktuur geeft alleen maar ruimte aan die men sen, die meedoen aan hetproduktiepro- ces. Bejaarden, zieken en kinderen funktioneren niet, en voor hen is er dan ook geen plaats. Het onderwijs is sterk geroepsgericht, afgestemd op het niet in deze produktie- en consumptie maatschappij Maar in het onderwijs moet plaats zijn voor kunst, voor het kreatieve element. Er zal voor ieder aspekt ruimte moeten komen. De krea tieve kant is net zo belangrijk als de intellektuele. Voor de oplossing van de proble men in de maatschappij is een funda mentele mens- en maatschappij-opvat ting noodzakelijk De kerk moet daar weer inhoud aan geven. Hoe moet een mens zijn? Hoe moet een maatschap pij zijn? Maatschappij en kerk moe ten daarbij samenwerken. Verdriet, teleurstellingen, problemen behoren wezenlijk tot het mens zijn. De kerk be hoort de mens weer aan te geven hoe hij vreugde en verdriet in goede banen behoort te leiden. Mijn heel persoon lijke filosofie is, dat de mens uit het paradijs is gestuurd, omdat hij daarin eigenlijk niet thuis hoort. Zijn plaats is in de wereld met zijn doornen en distelen. Misschien zal hij in stai zijn om een toekomstig paradijs q aarde te ontwikkelen in het licht \i nieuwe perspektieven, die eens ui;! nieuw blijken te zijn". ONTWIKKELING VAN LEUSDEN „Mag ik u tenslotte nog iets vraga over de gang van zaken in Leusdeo'* „Ik vraag me daarbij af of de pij nen van Leusden synchroom lopen nrê de veranderde inzichten omtrent i>. toekomstige ontwikkeling van Neder land. Leusden moet dacht ik, oppassit dat ze bij de geweldig snelle groei die ze doormaakt, de problemen in4 hand houdt, die daaruit voortkomt Leusden bezat een bepaalde sociolo gische struktuur. Er komen in Leus den nu andere ouders wonen, andere kinderen. De gevestigde opvatting tes aanzien van het onderwijs bijvoor beeld kan daarbij tot konflikten lei den. Op gemeentelijk en op school niveau moet dat onder ogen worte gezien Er moet meer participatie van de zij de van de ouders komen. In het ge meentebestuur zullen de nieuwe be volkingsgroepen bei' tot hun recbi moeten komen". NCO MALI LEUSDEN-ZUID - De Hervormde en Gereformeerde Kerken in Leusden- Zuid herinneren u graag aan de komen de eerste zaterdag van de maand okto ber, wanneer weer papier en kranten worden ingezameld ter bestrijdig van de bouwkosten van het wijkcentrum ,,'t Trefpunt". Als steeds op de eerste zaterdag van elke maand is er tot 12 uur in de ochtend gelegenheid om pa- LEUSDEN/CENTRUM - De afdeling Leusden-Centrum van de Nederlandse Christen Vrouwenbond houdt op maan dag 8 oktober a.s. haar maandelijkse bijeenkomst in het Hervormd Centrum aan de Asschatterweg. Aanvang 20.00 uur. Die avond zal ds J J. Kooman, Herv predikant, in het kader van de Vredesweek spreken over het onder werp „Vrede in en om het gezin." Belangstellenden en nieuwe leden zijn van harte welkom. pier en Kranten ai te geven bij de con tainer, die aanwezig zal zijn bij de Su permarkt Luitjens in het winkelcentrum „De Bieshaar". De beide kerken rekenen ook dit keer op uw aller medewerking De financie ring van ,,'t Trefpunt" is nog op geen stukken na rond. Er zal nog lange tijd naar gestreefd moeten worden om zo veel mogelijk fondsen voor dit gebou* bijeen te brengen De kerken danken u graag bij voor baat voor de steun, die u zult willen verlenen door op zaterdag 6 oktober aanstaande uw papier af te leveren bi) de container LEUSDEN/ZUID - De Hervorm* Jeugdraad organiseert op zondag 1 oktober om 18.30 uur een jeugddienst in de Dorpskerk te Leusden-Zuid D* dienst zal worden geleid door ds^ A O. Zijlstra uit Amersfoort Hot thema is. „Geef elkaar de ruimte Medewerking verleent het Koor onder leiding van de heer J. A op 't Hol-

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1973 | | pagina 6