uzikale doordouwer is
iezeten van zijn koor
in Galerie „De Valk"
7
„ONDER DE 0LDE LINDE"
OFFICIEEL GEOPEND
Nieuw adres
Foto Janus Visser
Dirigent Bert Eerden:
Er is nog plaats voor
tenoren en bassen
Hebt u een
paar tegels
voor Blijhof?
ZIJ SLAAGDEN
VOOR HUN
EXAMEN:
Hebt u iets te verkopen?
Plaats een LEUSDERHEITJE!
m.i.v. 22 juni a.s.
Hooiland 13 - Leusden-centrum.
Tel.: 03496-3440.
B.g.g. 03490-21178.
bonuerdag 20 juni 1974 LEUSDER KRANT
EUSDEN - Voordat Bert Eerden
ige tijd geleden naar Leusden kwam,
Jonde hij elf jaar in Zwolle. Offi-
jfel heet hij L. Th. J. P. P. Eerden
mThu woont nu Hondsroos 10 in Leus-
den-centrum, telefoon 03496-3102. Hij
IK" in de muziek, en hij is daar
lier in de regio al weer iets mee aan
het doen. En dat „lets'* wil hij ei-
ilijk wel verder uitbreiden. Het zit
Lood in hem, en hij is een enthou-
ïiste man, die lekker doordouwt,
zijn spaarzame vrije tijd (hij
in Zwolle bij het onderwijs, en
jjrd later hoofd van een school) ging
hij muziek studeren, en die muziek
Heide uit tot zo n grote hobby, dat
Ver het woord niet meer bij in de
mjind kunt nemen Hij is tweede di
rigent van een Zwols koor, met welk
Kr hij overigens net uit Roemenie
Hug was, en hij was acht jaar voor-
Ster van een vocal group in Zwolle.
Hoen hij in Leusden kwam kon hij
|fth doodgewoon niet voorstellen, dat
in een andere plaats geen jongelui
geen enthousiaste ouderen zouden
zijn. die ook in het vocal genre bezig
Hjden zijn. In oktober 1973 las hij
ineen regionaal blad, de vraag vaneen
mevrouw of er hier in de regio geen
fijirkkoor was, dat er iets voor voel-
dgom musicals en spirituals te gaan
sÖlgen
Hbaar haakte ik meteen op in" zegt
Bert Eerden. ,,De ondergrond was,
dat ik wilde doorstoten naar de goede
afiusementsmuziek. De mevrouw ant-
Hordde, dat ik de enige heer was, die
Vhaar kreet had gereageerd. Zo kwam
it met drie dames om de tafel, en
[fier van ons gaf weer wat voor idee-
en hij (in dit geval 3 x zij) had over
de groep, die men zou willen. Een
vqtal groep in Nederland is een ge
mengd koor met doorgaans een klas
siek repertoire, a capella zingend
Hnder muzikale begeleiding); en men
I tilde een zanggroep met toch een an
der repertoire Als je op de oproep
H mensen reageert, dan moet je je
oor te luisteren leggen, en dan moet
Tde anderen hun ideeen onbelemmerd
Ir voren laten brengen. De dames
legen mij toen hoe ik zo'n groep
|anisatorisch zag. Ik stelde, dat je
lerroepelijk één keer per week bij
bar moest komen om je hobby, je
piek, optimaal te laten functioneren,
j vonden mijn inzichten te profes-
pieel Ik zei, dat we een bepaald
repetitieprogramma moesten opstel
len. En ik voelde aan, dat er heus wel
mogelijkheden waren. Maar we waren
twee stromingen, de ene, die af en toe
eens een koffie-uurtje wilde houden,
een boekje mee wil brengen, en die es
vrij blijvend met elkaar wilde zin
gen, en de andere, die serieus en met
volle inzet de muziek wilde beoefenen.
Ik ben toen muziek gaan uitzoeken.
Dat soort muziek, daar moet je echt
naar speuren. Dat ligt niet voor het
oprapen hier in Nederland. Ze hebben
al die mensen toen opgebeld,en ik
kreeg alle telefoontjes: ,,Ik wil graag
meezingen".
Tja, en dan ga je van start, en dan zie
je maar wat er van kom.t. We repe
teren donderdagsavonds indeBrugkerk
in Schuilenburg, en 15 november 19^3
hadden we ons eerste informele optre
den in De Amersfoortse Markthallen".
Daarop kregen we reakties van: „Jul
lie vullen duidelijk de leemte op, die
er bestaat tussen het optreden van de
beatbands en de gemengde koren".
Het draaide dus, het bestaat, en het
loopt dóór. We draaien fijn. De op
komst op de repetities is 100%. Er zijn
vier dames uit Leusden bij onze groep,
en ik als Leusdense heer. Er zijn men
sen bij, die bijvoorbeeld op zakenreis
in Zeeland of Groningen zijn, en die
de donderdagavond terugkomen spe
ciaal voor onze repetitie. Verjaarda
gen worden er voor verzet. En dat in
Nederland! In alle openheid, die wij
betrachten, kunnen onze koorleden het
gewoon niet verkopen, dat ze er niet
zijn. Dat saamhorigheidsgevoel ismet
een gaan werken na ons eerste informe
le optreden in de Markthallen. Het
programma toen was heterogeen van
samenstelling, en onze groep had een
leuk kwartiertje.
De mensen waren verrast. Meteen
kregen we de uitnodiging om op te
treden tijdens de keifeesten, en ook op
een grote avond tijdens een cyclus eind
september in Oldebroek
Toen we nog geen uitnodigingen hadden
wilde ik toch de gelegenheid aangrij-
De „Vocalgroup Amersfoort"
onder leiding van Bert Eer
den.
pen om te kijken hoe onze groep zou
gaan uitpakken in een pressiesituatie.
Ik kreeg een kennisgeving van een
Nederlands koorfestival in de Avro-
studio Een festival voor musical- en
moderne muziek. Met koorfestivals
zit je zo in een bepaalde hoek. Latijn
se tekst en zo, als u begrijpt wat ik
bedoel.
Maar tegen de vocal groep zei ik:
„Als wij die gelegenheid nu eens aan
grijpen, om daar naar toe te groei
en". Ik had een vrij werk opgepikt, en
ik had er een bandopname van. Het
was een Tsjechisch volkslied van Jan
Sonpal: „Tancuy, tancuy". Het is een
lied dat zich czardasachtig voortbe
weegt, technisch vrij moeilijk de da
messtemmen liggen daar boven op, en
met een yell loopt het ten einde.
Van het Nederlands koorfestival kre
gen we een hardstikke moeilijk stuk.
Een Nederlandse geestelijke tekst.
Naarmate we met de zes pagina's vor
derden - we hadden er acht repetities
voor - beseften we steeds meer wat een
moeilijk ritme er inzat De sopraan, en
de tenorpartijen hebben tegengestelde
ritmestrukturen Het was een stuk voor
geoefende koren Vóór de pauze moes
ten we het verplichte werk zingen, na
pauze de vrije keuze. Daar tussendoor
ging ik nog een week naar Roemenie
met het Zwolse koor, en toen hadden
we nog één repetitie om de techniek
te perfectioneren, en één repetitie
om het stuk in één ruk uit te zingen.
Er was een strak schema opgesteld:
10 minuten voor die groep, 10 minu
ten voor die groep. Qua noten zat het
er bij ons allemaal wel in. Om kwart
voor negen 's morgens op de dag der
beoordeling kwamen we bijeen, en op
de valreep zongen we het gehele stuk
toen. We hadden een stukje rust in de
Brugkerk ingebouwd. We namen een
kopje koffie, en we zongen Toen hoor
den we in de studio de andere koren
zingen, en ik zei: „Jongens, we zitten
er niet zo gek ver van af. Maar wat
er ook gebeurt: .Blijf doorzingen
Ik jureerde zó: ,,Het eerste koor
wordt nummer 1, wijzelf 2, het koor dat
vóór ons zong 3".
Drie kwartier later kwam de jury
de uitslag meedelen. Het waren Albert
de Klerk, Andries de Braai en Willem
Strietman, componist van koormuziek.
De uitslag begon van onder af aan. Twee
koren werden gediskwalificeerd, die
maakten twee keer een verkeerde inzet.
Wij werden nummer 4. Het vrije werk
knalde eruit, maar de jury begreep het
niet. Een jurylid schreef: „Het koor
sloeg op hol" Maar de eerste dirigent
uit Zwolle nam het op de band op.
Het zingen werd beoordeeld naar
zuiverheid, ritmiek, uitspraak, klank
gehalte, nuancering, samenzang en to
taalopvatting. Het eerste koor kreeg 318
punten, wij op de vierde plaats 307 pun
ten, het koor op de vijfde plaats 285
punten
We gingen bij „De rode haan" zitten
om wat te eten en de juryrapporten te
lezen. Ik zei „Ons doel is bereikt.
We hebben een stuk zekerheid weten
in te bouwen
Het was a capella we zakten een
halve toon. Onze opvatting was
goed daarvoor kregen we een 8. De
loonvorming beloofde verbetering. Ons
werd aangeraden om wat artikulatie-
oefeningen te maken. Dirigent: goede
dirigent, die weet wat fraseren is.
Het was dynamisch: er mochten wat
Een heel mooi werk is „Kermis",
in een fijne paarse kleur Knap van com
positie met de volheid van mensen,
die uitbundig plezier hebben, en in de
cirkel in het midden een aanwijzing
naar de vorm van een zweefmolen, een
reuzenrad
LEUSDEN/CENTRUM - Zoals
u weet is in mei de geweldige
nieuwe tuin van Blijhof geopend.
Het is er hier en daar (vooral
bij de ingang) nogal een modde
rige toestand zodat men een aan
tal tegels nodig heeft om deze
moddertroep wat de baas te blij
ven. Ook voor u en uw kinderen
is dat veel prettiger Als u nu een
paar tegels heeft liggen, waar
u eigenlijk geen raad mee weet.
wil men ze graag van u hebben.
Met z'n allen moet het toch mo
gelijk zijn om genoeg tegels bij
elkaar te krijgen, want ontzettend
veel mensen hebben hun gewone
tegels vervangen door grindte-
gels e.d De gemeente is zo vrien
delijk om ze er gratis in te
leggen.
U kunt ze zaterdagmorgen kwijt
bij het clubgebouw in de Ansfri-
duslaan en als het niet mogelijk
is dat u ze komt brengen, wil
men ze ook bij u ophalen U
kunt hiervoor Ilona v d. Burg
bellen, tel 03496-2252
Van Oldenbarnevelt gymnasium te
Amersfoort:
Geslaagd voor het eindexamen A:
Marja Yda de Knijff.
Geslaagd voor het eindexamen B:
Marian Vrolijk, beiden uit Leusden-
Zuid.
accenten komen, je mocht het rus
tig of vlug zingen. De Klerk zei:
„Dynamiek is een kwestie van inter
pretatie. Er is al heel wat bereikt."
Bert Eerden is er erg gelukkig
mee. De prijswinnaars van de af
deling zaten in de zaal, en dan is
het natuurlijk gewoon fijn als er zó
iets uit komt. Er waren een aantal
koorleden mee, die het stuk niet za
gen zitten, en die het liever in de
kast wilden opbergen. Die zeiden,
dat ze blij zouden zijn als het af
gelopen was Ze brachten toch de
collegialiteit op om mee te doen.
Andere koorleden zeiden weer: „Als
je het stuk van anderen hoort, is
het nog zo gek niet."
Het koor van Ben Eerden is vier
stemmig, en bestaat uit zes tenoren
zes bassen en vijfentwintig dames.
Er is een damesstop ingevoerd om
de samenklank te maken.
„Op het moment, dat ik de vijf
de klank nodig heb," zegt Bert Eer
den, „haal ik die uit de sopranen".
„Die sopranen zijn fantastisch. De
bassen, ja, dat komt óók wel: ze
moeten nog méér leren om hun stem
als bas te gebruiken. Dat heeft tijd
nodig. Dat klankidioom van de vo
cal groep, dat moet er in komen,
Daar beginnen ze nu gevoel voor te
krijgen. De ervaring, die ik in Zwol
le heb opgedaan, heb ik hier gepro
beerd in de realiteit te verwezen
lijken. Ik wil het repertoire zo breed
mogelijk houden, a capella. We zijn
als vocal groep in staat om ook
„Tancuy. tancuy" en negro-spirituals
in het door ons ingevoerde klanki
dioom om te zetten.
In het begin heb ik veel arrange
menten zelf geschreven. Maar dat kan
haast niet meer. De repetitie- snel
heid van het koor wordt óók groter
We kunnen nu één keer twintig mi
nuten optreden.
We vragen vergoeding van buskos-
ten en een honorarium voor onze kas.
Mensen van diverse maatschappe
lijke pluimage, zowel politiek als re
ligieus gezien, vormen onze vocal
groep Deze mensen gaan op een dus
danige manier met elkaar om, dat
de verschillen weg vallen.
Bert Eerden is bezeten van zijn
koor, en hij heeft nog vele muzikale
pijlen op zijn boog
Tenoren en bassen kunnen nog mee
doen, even een telefoontje naar Bert
Eerden: 03496 - 3102, Hondsroos 10,
Leusden-centrum.
ACHTERVELD - in de rij van Ach-
terveldse middenstanders die de laat
ste jaren hun bedrijf hebben vernieuwd
of gemoderniseerd heeft zich thans ook
het 125 jaar oude bakkersbedrijf Hup-
pelschoten gevoegd. De nieuwe
bakkerswinkel aan de Kerkdijk is vorige
week dinsdag geopend door de moeder
van de eigenaar de heer Th. A. Hup-
pelschoten. De 82 jarige mevrouw Hup-
pelschoten toonde zich gelukkig dit te
mogen doen. De opening werd verricht
in het bijzijn van vele familieleden
en genodigden onder wie ook de bou
wers van de nieuwe winkel van Rui-
tenbeek's Bouwbedrijf te Achterveld.
Ook vele zakenrelaties waren aanwe
zig alsmede afgevaardigden van de Win
keliersvereniging Achterveld en van
het NKOV Leusden.
De nieuwe winkel is geheel aan
gepast aan het bestaande pand. Nu
eens gaan grote grasvlakken en stalen
of aluminium omlijstingen, maar echt
traditionele bouw met kruisroeden in
ramen en deuren Een fraai uithang
bord met de naam „Onder De Olde
Linde" completeert het geheel. Ook
in de winkel vindt men deze sfeer te
rug. Geen gladde kunststof toonbank,
maar een in eerlijk eikenhout
uitgevoerd exemplaar, geheel in de
vorm van een deegtrof zoals die in
vroeger jaren in de bakkerij werd ge
bruikt. Zelfs de zware eiken onderslag-
balken ontbreken niet' Het geheel vormt
een rustiek dorpshoekje dat velen zeker
een verrijking zullen vinden.
Twee dagen na de officiële opening
werd de winkel voor het Achterveldse
publiek opengesteld. De belangstelling
van die Achtervelders was heel groot
Het was een zeer drukke dag voor de
familie Huppelschoten, maar zij wa
ren uiteraard zeer verheugd over die
grote belangstelling. En ongetwijfeld
zullen velen ook in de toekomst de weg
naar de warme bakker in „Onder De
Olde Linde" weten te blijven vinden.
Ries Kleine (rechts op de
foto) in gesprek met Evelien Wolf
eigenares van Galery Valk.
Foto Janus Visser.
kleurgevoelige werk van Ries Miesen-
Kleijnen, wonend Dalmatie 12 te Leus-
den-centrum (telefoon 03496-2321)
kwam ook in deze intieme ruimte van
45 m2 goed tot zijn recht. Een uit
voerige recensie over haar werk schre
ven wij in onze editie van 4 april 1974,
toen zij haar etsen toonde in „Pro-
jekt Maarsbergen'
Het was de schrijver Martin Hart
kamp, die de tentoonstelling met een
inleidend woord opende, en die wees
op de cirkelvorm, die Ries Kleijnen
in vrijwel al haar werk toepast, hetzij
ongedeeld, hetzij vertikaal of horizon
taal gedeeld Hij ging in op de symbo
liek van de cirkel en de deling, en trok
deze symboliek door in de door Ries
Kleijnen in hoofdzaak toegepaste kleu-
Prachtig van compositie is ook de
ets „En wat wij daar oud vandaan
kwamen en warm bleven kijken naar
elkaar' De donkere gebaarde sterke
man, de tere vrouw en het jonge
kind, drie wezens vervuld. Doorstro
mend van een warmte, van een men
selijke geladenheid, zoals je die zeer
relden ziet uitgebeeld.
I Ries Kleijnens warme menselijkheid
ji| straalt de toeschouwer tegemoet uit al
haar werken Haar gevoelens komen
h zeer direkt over, en brengen blijheid ie-
K weeg, verwarming over al het schone
en zuivere om ons heen. Verwondering
1 over een wereld, die zo rein kan zijn.
Innig geluk in „En al die jaren samen",
en „maar ook de jaren nog vooraan"
En „Mada" als volwassen man, met
vele jaren en vele ervaringen achter
zich.
Haar werk is te zien van zaterdag
15 juni tot en met woensdag 10 juli.
„Galerie Valk" is geopend van dins
dag tot en met vrijdag van 13.30-17.00
uur en 's zaterdags van 11.00-18.00
uur.
A. M.
ren oranje, geel, blauw, paars en groen
Op zéér bijzondere wijze weet Ries
Kleijnen de volheid en de schoonheid
van het leven uit te beelden Hoewel de
schrijver zelf in veel hardere bewoor
dingen onze moderne tijd zei te ver
tolken, kon hij tóch waardering op
brengen voor de subtiele gevoelig
heid van het geëxposeerde werk
Het is ook dóórleefd werk, waar je
urenlang naar kunt kijken, telkens weer
nieuwe vormen en beelden ontdekkend.
Een fijnzinnige wereld, waar kleur,
vorm en beeld een grootse harmonieu
ze eenheid bereiken. Harmonie in de
liefde. Een teer spel tussen man en
vrouw. De Droomwereld rond haar
zoontje, die als „mada" bele malen
in haar werk verschijnt Eén keer
in een wit hemmetje tegen een azuur
blauwe achtergrond, vertederend En
dan „de lente en mada", m eikaars
wezen verdiept en verweven. Twee
kopjes ontroerend in hun prille be
staan
Veel belangstelling tijdens de
opening van de expositie van
Ries Kleine in galery Valk in
de Valkestraat te Amersfoort.
Foto: Janus Visser.
wBLEUSDEN - Zaterdagavond 15 juni
■trd onder grote belangstelling de ten-
wjDstelhng geopend van de etsen van de
Musdense kunstenares Ries Kleijnen.
H w in vGalerie Valk" op voor-
gt'ielijke wijze geleid door de Leus-
jwse Evelien Wolf. Deze „Galerie
fito aaDde Valksestraat31 te Amers-
®prt werd recentelijk opgericht door
|Sechtpaar Evelien en Hans Wolf,
■wend aan de Dordogne 19 te Leusden-
wnirum (telefoon 03496-2005), in het
?"e Pakhuis, dat voorkomt op de Mo-
ownentenlijst.
wand_,s er van 1600. en die
.7 dat héêl aparte, dat alleen oude
gouwen bezitten, die generaties inen
zich hebben zien gaan. Over het
t» en de opvattingen vangaleriehoud-
ten ,en Wolf-Verhoeven bencht-
oumnier11 reeds ultvoeriS in een vorig
j^dagavond 15 juni werd dan de
imie expos,t,e in deze sfeervolle
r1 e geopend Het fascinerende,