Uit het blijde, rijke Roomse leven van
de Parochie Achterveld: van 1750 tot 1963
oto's uit de historische
erzameling van J. M. Schouten
LEUSDER KRANT
De oude kerk die nog geen f19000,-
heeft gekost, was na bijna negentig jaar
zo bouwvallig geworden, dat destukken
uit het plafond loslieten In 1932 moest
dan ook de kerk worden afgebroken.
De laatste H. Mis werd opgedragen op
maandag 29 augustus 1932.
ACHTERVELD - Nu de Pa
rochie binnenkort 300 jaar zal
bestaan mag een fotoreportage
niet ontbreken. Zo omstreeks
1840 drong de fotografie in Ne
derland door en enkele jaren la
ter werden er ook enkele por -
tretten in Achterveld gemaakt.
jHet bestaan van vele bijgaande
foto's is bij de allermeeste inwo
ners niet eens bekend en exclu
sief voor de Leusder Krant kon
den zelfs enkele foto's worden
afgedrukt die nooit van tevoren
in een krant o.a. werden opge
nomen. Het moge u een rustig
verpozen geven in deze zo jach
tige tijd.
Toen Pastoor Rentinck veertig jaar
Priester was waren het de bewaar
schoolkinderen die op hun eerbiedige
wijze de Pastoor huldigden. Het kiekje
is genomen in augustus 1928. Links
boven kapelaan Kohlman en rechts de
jubilaris. Nog enkele jeugdige „ar
tiesten" waren o.m. Riek v. Hamers-
veld, Marie v. d. Kooy, Stien v. Nim-
wegen, Coba v. Zandbrink, Truus Wijn
tjes, Jans v. d. Hengel, GradaSchouten
en Jan Kerkhof. En de overige leden
van het gezelschap zullen stellig wel
worden ontdekt door de lezers van de
Leusder Krant.
Reeds vanaf 1750 trok men te voet
van het heidevlek Achterveld naar het
bedevaartsoord Kevelaer (net over de
grens op Duits gebied). In 1930 werd
door de Achterveldse bedevaart naar
Kevelaer een bijzonder prachtig en
kostbaar vaandel aaneekocht waaroD
o.m in gouddraadkleur is gestikt Pa
rochie Sint Jozef Achterveld. Nu nog
gaat het vaandel mee naar de Keve-
laarse processie, die meestentijds is
in de eerste helft van augustus. Met
sjerp om en staf in de handen zijn
gezeten de Broedermeesters Hannes
van den Koedijk van hoeve ,,De kleine
Riet" en Hein Schouten, de bakker
omtrent tegen de zeventig jaarge
ld hebben zich ingezet voor de
15 Katholieke Bibliotheek: Corne-
Jn Daatselaar, Hermanus Verhoef
■-nt v. d Hengel. Bijzonder veel
hebben deze mannen verricht om
chtervelders te voorzien van stich
telijke lectuur Ze knapten zelf de
boeken op, en kochten uit eigen beurs
wel eens een boek dat later aan de bi
bliotheek werd geschonken Hulde aan
deze pioniers, die met kapelaan Poodt
werden gekiekt in 1923 voor de lering-
kamer.
Interieur van de oude Kerk, die was
gebouwd in 1844. Aanvankelijk werd ze
verlicht door petroleumlampen en later
door stroom uit een eigen agregaat. In
de winter zorgde de koster voor warme
stoven. De turf kwam o.m. van de turf -
velden voorin de buurtschap Emelaar.
Later werd de turf met karrevrachten
vol gehaald uit de buurtschapDe Valk"
nabij Barneveld.
Joh. W. T. Poodt werd geboren op 10
februari 1897 te Etten, Priester gewijd
op 15 augustus 1922 en precies een
maand later arriveerde hij te Achter- H
veld, waar hij kapelaan is geweest
tot 11 september 1925. Kapelaan Poodt
was een strijdbaar figuur, die heel I
wat artikeltjes in de Eembode heeft g
geschreven o.m. met betrekking tot de
Rooms Katholieke Staatspartij. De nu
77-jarige rustend pastoor te Terborg gj
hoopt het 300-jarig bestaan van de Pa
rochie op 25 augustus 1974 te kunnen
meevieren.
De meeste boerenmensen gingen te
voet naar de kerk of met het Utrechts
tentenwagentje. De paarden werden ge
stald in de grote stal achter de Roskam.
Na de vroegmis was het - door de
vrouwen - koffiedrinken en door de
boeren zelfdie dronken iets
anders. Dan was er nog een extra
busdienst, met het busje vanRikKlein-
veld. Die haalde en bracht de mensen
in het Musschendorp voor een kwartje.
Voorheen werd men begraven volgens
„klasse". De allerarmste mensen vie
len in de derde „klas": een klokje
werd er geluid, twee misdienaars en
een vroege Mis. Bij een „voorname"
begrafenis ging het er „plechtiger"
aan toe. Het klassensysteem is door
de Heren Geestelijken zelf afgeschaft.
Op de winterse foto van links naar
rechts: kapelaan V Zemann, pastoor
G. v. d. Hurk en Misdienaar Herman van
Dorus Kok.
Bijzonder trouw kwamen de jonge de superplie wit en de toog zwart
Misdienaars naar de Kerk toe om er Maar bij de Hoogfeestdagen werden
„De Mis te dienen" Gewoonlijk was rode togen gedragen, met een grote
rondombef en sjerp
De meeste Priester en Zusterroepin-
gen kwamen voor in de dorpsparochie's
Ook de Parochie van Sint Joseph te
Achterveld zorgde voor „de arbeiders
in de wijngaard des Heren". Naar
vele verre landen trokken de Achter-
velders; naar de Missiegebieden en
hebben er zich - zonder enig comfort -
daadwerkelijk ingezet voor de mede
mens. Omdat bruggen vaak ontbreken,
en er ook geen aangelegde wegen zijn,
maakt men veel gebruik van een paard.
Op deze manier trok Achtervelds Prie
sterzoon W. van Bekkum S.V.D. dwars
door een Florinese rivier. Pater Visser
doet het nu of per paard, of op een
oude Harley Davidson motor. Paters
broeders, zusters in dienst van hun
Heer, en van de arme inheemse hon
gerende bevolking: ze zijn geestelijke
leidslieden, avonturiers in dienst van
de medemens, doorzetters, geneeskun
digen, bouwers, rechtspraaklieden. Ze
doen alles voor een betere wereld
F de afgebroken kerk kwam een foort de eerste steen gelegd voor de
1 noodkerk in de plaats. Op don- bouw van de nieuwe (tegenwoordige)
J 8 december 1932 werd na de kerk. Een gedeelte van de houten nood-
pen H. Mis van 10 uur door de kerk is nu - als veeschuur - nog te
pwaarde Deken Fockuit Amers- zien bij het Ei op Terschuur.
Vijftig jaar geleden werd dit kiekje
gemaakt bij de toenmalige Sint Joseph
kerk vanwege het Plechtige Aannemen
Vooraan staan de witte bruidjes die de
stoet van Aannemelingen openden vanaf
de Pastorie naar de Kerk De bruidjes
uit de boerengezinnen droegen lange
zwarte rijgschoenen Een tikkeltje ge
waagd was het al als een bruidje lage
lakschoenen droeg en het witgeschoende
bruidje was het toppunt van modebe
wust zijn. De witkanten broekjes be
dekten frivooltjes beiden knietjes. Op
de tweede rij staan de meisjes met
breed omrande hoeden en evenals d
jongens - met pet, zwarte kousen e
de broek tot over de knieën - droe
bijna iedere Aannemeling een takje
coursage witte bloempjes. Inhetmidde
„bouwpastoor" Gerardus Rentinck