In gesprek met
ds. J. W. K. Kelder
Internationale
vredesweek
DOOR ANCO MALI
Spuiten (1)
Spuiten (2)
LEUSDER KRANT
7
ADVERTEREN KOST GELD,
NIET ADVERTEREN KOST
MEERVraag onze
advertentietarieven. De Leusder
Krant bereikt het grootste deel
van inwoners van de gemeente
Leusden.
LEUSDEN - Een gesprek met ds. J.
■u K. Kelder is als een herkenning
■m die facetten, die in jezelf leven,
m die je 10 graag om je heen, hier in
Leusden, in vervulling zou willen zien
Min. Het is een luisteren naar de an-
*er een openstaan voor de ander, een
wezenlijk pogen om de ander te be-
-rijpen. De ander te begrijpen in zijn
Jiepste struktuur, in zijn diepste reli
gieuze roerselen. De bereidheid om
ie ander te helpen, de ander van dienst
Ie zijn.
BEVESTIGING DOOR
Ds. G. W. H. PEDDEMORS
Zoals u wellicht weet, is ds. Kelder
zondagochtend 18 augustus - in de
dienst van 10.45 uur in het Kerkelijk
Centrum te Leusden-centrum - in het
ambt bevestigd door ds. G. W. H. Ped-
demors. En wel als eerste dominee
van de op 1 januari 1974 zelfstandig
worden Gereformeerde Kerk te Leus-
in de dienst van 19.00 uur deed
ibij diezelfde avond zijn intrede in een
ot de laatste plaats bezette Dorps-
;erk aan de Arnhemseweg te Leusden-
ïuid.
INSIDE-INFORMATION
Als ik op maandagochtend 19 augus
tus in de woonkamer van de gloed-
neuwe Pastorie aan het Boekweitland
i te Leusden-centrum wordt ontvan-
en, zit ik meteen middenin de fami-
iekring. Niet alleen mevrouw Kelder,
Baar ook de ouders van ds. Kelder,
die uit Canada zijn overgekomen (waar
ie sinds 1957 tot hun volle tevreden
heid verblijven), én de schoonouders,
lijn aanwezig. Als inside-information
hoor ik van hen, dat het echtpaar Kei
ler senior met acht kinderen naar Ca
nada emigreerde, en dat de oudste
zoon Jan als enige in Nederland ach
terbleef. omdat hij toen reeds aan
lijn theologische studie was begon
nen.
PERSONALIA
Enige personalia. Ds. J. W. K. Kel
der werd op 31 mei 1935 te Wormer-
veer geboren, studeerde theologie aan
de Vrije Universiteit te Amsterdam.
Het echtpaar Kelder heeft vier kin
deren, drie meisjes en een jongen. In
1953 werd ds. Kelder beroepen tot
iredikant te Schipluiden; vanaf 1961
stond" hij te Dieren. (,,De Neder
landse taal weet dat zo mooi uit te
drukken", aldus de vader van ds.
Kelder ,,Een rechter zit, een predi
kant staat, en een officier ligt").
8 MEI 1974 KENNISMAKING
EN BEROEPING
Op 8 mei 1974 maakte de gemeente
Leusden kennis met de heer en me
vrouw Kelder, in een bijeenkomst,
die was belegd onder het motto: ,,Wat
verwacht u van een predikant? Wat mag
bij van de gemeente verwachten?" Zo
wel van de zijde van de gemeente,
als van de zijde van de dominee en zijn
echtgenote, was de beslissing die
zelfde avond nog genomen. Ds. Kel
der werd door Leusden beroepen, en
nam het beroep gaarne aan.
AVONDDIENST
WOORD NAMENS
KERKERAAD EN
GEMEENTE
De voorzitter van de kerkeraad, de
heer P, Veenendaal van de Arnhem-
De vakantie is voorbijVeel heeft
er stil gelegen, voor korte of langere
"jd, in de bouw, in onderwijs en sport,
jells in de zakenwereld. Maar één
- vakantie of niet - schijnt nooit
stil te liggen, helaas! Maar draait
steeds door, woedt altijd maar verder,
de oorlog Vakantiegangers op Cyprus
Janen ons hierover alles vertellen,
"aar chartervliegtuigen nog pas drom
en vakantiegangers hadden gedropt
-°Phet zonnige vakantie-eiland, daar
8'erden even later de straalbommen-
ïerPers en dropten hun vernietigende
""ojectielen. Oorlog midden in de va-
iutie
Oorlogsgeweld maar ook structureel
.eweld, je vindt het overal op de we-
'e'd; niet alleen op Cyprus maar o.a.
o «oord-lerland, het Midden-Oosten,
lotnam. Chili, Zuid-Afrika etc. Hier-
'I valt een winkeloorlog" in Leus-
:.e® een boerenoorlog" in Neder-
m wel wat in het niet bij dat
JVwelijke en afgrijselijke bedrijf dat
r'og heet en dat telkens weer op-
euw uitbreekt en losbarst, een spoor
aji leed en ellende achter zich latend.
Vredesweek, die ook dit jaar weer
rot gehouden van 22-29 sept, en die
d/vf 10 ^eusdGn georganiseerd wordt
2r ,de werkgroep van het I.K.V.
iJfrkerkelijk Vredesberaad), heeft tot
on! ,,eraan iets te doen, wij trachten
zelf en anderen duidelijk te maken,
*e af moeten van dat afschuwelijk
wpih Van de oorl°6' dat oorlogsge-
a maar ook structureel geweld van
y wnlbol rooeten verdwijnen
eien zullen nu ongetwijfeld denken:
kunnen wij hier in Leusden daar
'ets aan doen; de oorlog is al zo oud
als de wereld zelf en zal er altijd wel
blijven ook, bovendien, wat kunnen wij
kleine machteloze mensjes tegen zo'n
machtige kolos
Iedereen die zo denkt, moet beslist
de kleine brochure eens gaan lezen,
getiteld ,,De Macht van Twee of Drie"
met als ondertitel ,,Over persoonlijke
mogelijkheden tot vredeswerk' uitge
geven door het I.K.V te Voorburg,
Parkweg 20A, te bestellen door stor
ting van f3,- op giro 788824 t.n.v.
Penningmeester I.K.V -Documentatie
Voorburg met vermelding Gelieve te
zenden Of nog eenvoudiger, u kunt
ons bellen (tel. 2439 of 2837 en wij
bezorgen het bij u thuis.
Met talloze voorbeelden wordt hierin
duidelijk aangetoond de macht van twee
of drie, zelfs van één! Het boekje bevat
op de eerste plaats verhalen van mensen
die iets geprobeerd hebben, verhalen -
ervaringen, opgetekend uit de mond van
doodgewone onopvallende Nederlan
ders. Het zijn niet allemaal succes
verhalen maar wel illustreren ze dat
je invloed door je houding, je woor
den vaak groter is dan je denkt.
In de tweede plaats bevat het boekje
ook enkele ervaringen uit andere lan
den. De problemen zijn daar vaak
scherper, de risico's groter, de angst
verlammender. Maar ook al is de
situatie daar vaak erg verschillend,
het fundamentele probleem voor het
vredeswerk is overal hetzelfde: hoe
overwin je je angst, je gevoel van
machteloosheid.
Tenslotte vindt u in dit boekje ook
wat meer beschouwelijke stukjes, juist
ook over angst, (ongehoorzaamheid,
macht en lijden. Daarbij is gepoogd
te luisteren naar wat het Evangelie er
over zegt. Vredeswerk mag geen vrije
tijdsbesteding blijven, iets voor lief
hebbers of fanatieke zonderlingen. Vre
deswerk is werk aan veranderingen
in de Nederlandse samenleving, in de
kerk, op school, in het gezin, in het
bedrijf, noem maar op. Veranderingen
die bevorderlijk zijn voor vrede en ge
rechtigheid in de wereld Veranderin
gen in het dagelijks leven, in het gedrag
van alledag.
Risico's aandurven, niet wegschuilen
in de valse geborgenheid van wat ieder
een doet, dat is het wat dit voortreffe
lijke boekje ons wil leren, dat ,,in je
eentje kun je toch niks", een leugen
is. Je kan wel wat in je eentje. Maar
het kan wel offers kosten Als je
met een paar meer bent sta je ste
viger in je schoenen.
Onderschat niet de macht van twee
of drie. De Russen doen dat ook niet.
Die paar mensen die daar hun mond
open durven te doen staan dan ook bloot
aan verbanning, strafkamp of „be
handeling" als geestelijk gestoorden.
En in Zuid-Afrika weten ze het ook
drommels goed. Daar is nu een amen
dement aangenomen op de Wet op Ver
boden Samenscholingen, waardoor zelfs
bijeenkomsten van twee personen ver
boden kunnen worden. Wie durft nog
te twijfelen aan de macht van twee of
drie, als hun wapenfeiten zo duidelijk
door de overheden worden gevreesd?
Dat meer menseD hier in Leusden
de komende Vredesweek van 22-29
september ,,de macht van twee of drie"
gaan inzien en in praktijk gaan brengen,
dat is de vurige wens van onze, helaas
nog te kleine, werkgroep van de I.K.V.
De diverse activiteiten in kerken, scho
len en daarbuiten zullen o.a. ook daarop
zijn gericht.
Werkgroep I.K.V.-Leusden.
Toen ik gisteren van vacantie thuis
kwam, bleek er nog al wat gras tussen
de tegels voor mijn huis te groeien
Ik nam een schoffel en binnen een kwar
tier was alles weer schoon
Nu lees ik dat de gemeente de on
kruidspuit weer gaat gebruiken. Bestaat
er geen schoffel meer bij de plantsoe
nendienst? En wie is er bij de gemeente
zo deskundig dat hij mij het verband
tussen onkruid tussen de tegels en
waterafvoerbelemmering kan uitleg
gen?
Bovendien impliceert de mededeling
dat het gebruikte middel niet schade
lijk voor de mens is, dat het dus
wel schadelijk voor vogels, kikkers
en dergelijke is.
seweg, kwam op de vele voorberei
dingen, en de snel daarop volgende
ontwikkelingen, die de jonge Gerefor
meerde Kerk te Leusden sindsdien
doormaakte, een ogenblik terug. In de
Dorpskerk, aan het einde van de avond
dienst Hij bracht spontaan dank aan
iedereen, die aan de voorbereidingen
en de beroepings-arbeid had meege
werkt. En wel, vóórdat door alle aan
wezigen, staande, en stormachtig werd
méégezongen - als in de Alberthall te
Londen het: „Rule Brittannia".
,,Hem zij de glorie, want Hij die over
won, Zal nooit verlaten wat Zijn hand
begon. Halleluja, geprezen zij het Lam,
Dat de schuld der wereld op zich
nam".
Als er ergens van eenheid sprake
was, dan was dat op dat moment wel
in die Dorpskerk te Leusden-Zuid!
AVONDDIENST
SPREKERS
Tijdens het kopje koffie na de dienst
in ,,'t Trefpunt" werden woorden van
welkom en gelukwens gesproken door
burgemeester mr. A. H. van der
Post, ds. J. Weernekers namens de
Hervormde Kerk te Leusden (,,De
grote zus, tegen wie het zo goed aan
leunen is", zoals de heer P Veenen
daal dit zo kernachtig uitdrukte) Ten
slotte door ds. J. Goumare namens
de Gereformeerde Kerk te Amers
foort, die in geestige bewoordingen
inhaakte op de gekompliceerde „fa
milierelaties" van de Gereformeer
de Kerk te Leusden.
In de naar de vele bloemen geurende
studeerkamer van de dominee, die af
en toe opspringt, om een boek, dat
niet op de juiste plaats staat, in één
of ander rijtje in te voegen, houden
we tenslotte een gesprek. Een soort
„nabeschouwingtevens een soort
„richting zoeken voor de toekomst van
Leusden"
SAMENWERKING
TUSSEN DE KERKEN
„Hoe denkt u over de samenwerking
tussen de verschillende kerken in Leus-
den, een punt dat mij persoonlijk na
aan het hart ligt".
„De openheid naar elkaar moet er
zijn, op welke wijze je de vensters
ook open wilt zetten. Hoe kunnen het
oog, en de hand en het hart van de Heer
zichtbaar worden in wat we doen, als
we als mensen als Christenen, geen
oog hebben voor elkaar. De Hervorm
de en de Gereformeerde Kerk zijn
samen op weg. En hoe boeiend is de
ontwikkeling in de Rooms-Katholieke
Kerk! Wat is daar al met in beweging!
In „Trouw" werd onlangs door Noud
van Iperen het boek „Als je zoon je
vraagt", besproken. Het zijn mo
menten uit een gemeente. Een weer
gave van diensten in de Dominicus-
kerk in Amsterdam. Het zijn diensten
met jongeren. De boventitel van het
artikel was: „Dag vader en moeder,
dag kerk, we zullen wel zien" Ik
ben daar geweldig in geïnteresseerd. Die
ontwikkelingen in de kerk fascineren
me in hoge mate. Wat is er al niet
losgekomen na het verschijnen van de
nieuwe catechismus!
Prof. Berkhouwer, de dogmaticus
van de Vrije Universiteit, mijn leer
meester, is zelf zo enorm geboeid
door de ontwikkelingen in de Rooms-
Katholieke Kerk. Hij heeft ons als
studenten geleerd wat een gesprek
met Rome is. Ik zie hem nog zitten
op zijn stoel, tegenover Prof. Schil-
lebeeckx, zeggend: „Heb ik u nü goed
begrepen? Doe ik u recht?" Hij luis
terde naar de ander, wilde met alle
vezels van zijn bestaan de ander begrij
pen".
GEEN DOMINEESKERK
MEER
„Het begrip „domineeskerk" is uit
een voorbije periode neem ik aan?"
„Zeker. Is dat begrip gisteren nog
gevallen?"
„Nee, dat is niet gevallen".
„Het begrip „domineeskerk", daar
zijn we echt van af. Daarom ben ik zo
ontzettend blij, dat er in de afgelopen
tijd in deze nieuwe gemeente zoveel
mensen naar me zijn toegekomen, die
zeiden: ,,U kunt op me rekenen, do
minee, ik doe mee".
GEHEEL ANDERE
TAAKVERDELING
Je krijgt een geheel andere ver
deling van de werkzaamheden. Daar
bij komt veel meer het begrip „die
nen" naar voren. Ik wil ook in het
kerkblad schrijven: „Tot uw dienst.
Ik ben er, als u mij nodig hebt. Belt
u mij, al is het in de nacht. Als ik
u mag helpen, dan ben ik er
Wat de verdeling der taken betreft
er zijn werkzaamheden, die ook binnen
de gemeente ktinnen gebeuren. Er zijn
specifieke zaken, die je kunt overla
ten aan de man, die er voor geschikt
is.
BEZIG ZIJN MET
HET WOORD
Dan kun je als dominee meer met
het Woord bezig zijn. U noemde daar
straks het Leerhuis. Zélf moet je de
rust krijgen om met het Woord bezig
te zijn. Er moet nog ergens een plek
van rust zijn. Je moet je rust kunnen
vinden. Je moet kunnen ademhalen.
Je moet de zondag kunnen vieren. Als
vader en ik gingen vliegeren, was iker
als kind door geboeid, dat de vlieger
aan het touw bleef, en zo'n hoge vlucht
kon maken. Dat is vieren. Dat heeft
te maken met het zingen van de Lof.
Je moet loskomen van jezeOf, en van de
dingen, die je dagelijks bezighouden.
Dat kon u ook in mijn preek beluis
teren. Christus heeft Zichzelf verne-
Dominee Kelder achter zijn bureau
in zijn gezellige studeerkamer.
Foto Janus Visser.
derd, en heeft de gestalte van dienst
knecht aangenomen. Juist daarom heeft
God hem geeerd. Ik koos Psalm 75:
,,U alleen, U loven wij", en de beurt
zang: „Hem zij de glorie".
Als kleine mensjes in dit bestaan
moeten wij weten, dat het leven lan
ger is dan onze adem, dat wij mensen
zijn van de toekoipst".
DAT WAT BINDT,
IS BELANGRIJKER DAN
DAT WAT SCHEIDT
„Bent u met mij van mening, dat de
gelovigen méér moeten letten op dat
wat hen bindt, op dat wat zij gemeen
hebben, dan op dat wat hen scheidt?"
„Het is als in een huwelijk, dat
derailleert: daar gaat men uitsluitend
letten op die dingen, die verschil op
leveren, dingen die je in een norma
le goede verhouding over het hoofd
ziet.
In een dergelijk gesprek probeer
ik de mensen méér inzicht te geven
in hun eigen problematiek. Ik wil ze
helpen om inzicht te krijgen in de
problemen, en zicht op zichzelf. Ik
wil dan luisteren, en wel telkens vra
gen: „Heb ik u begrepen?". Dr Ter
Ruwe heeft enorme opgang gemaakt
met het woord „bevestiging". Geef,
mij je hand. In deze samenleving voe
len zo veel mensen zich niet begre
pen Ze hebben het gevoel: „Ik doe
het niet goed. Ik deug niet. Waar
doe ik het eigenlijk allemaal voor".
Hier geldt ook, dat je elkaar beves
tigt. Dat moet je met je kinderen
en met de jongelui ook doen. Ze voe
len zich hierheen en daarheen gesto
ten. Ze denken: „Als ik dat zeg, dan
is dat gek". Dan krijg je het groeps
matige. Ze zijn bang om als de ene
persoon te worden aangesproken. Je
moet ze duidelijk maken, dat het niet
zo gek is wat ze zeggen, dat het te
begrijpen is.
Ik denk ook aan de gesprekken met
homofielen, vaak moeilijke gesprekken.
Maar ook daarover is de diskussie op
Is dit nu weer een aanwijzing hoe
milieubewust onze gemeente is?
B. van Praag
Leusbroek
Donderdag 14 augustus las ik de
krant, een stukje over onkruid-bestnj-
ding in Leusden
En er stond in, dat de bespuiting
van het onkruid onschadelijk is voor
gang gekomen, terwijl de homofilie
enkele jaren geleden een moeilijk be
naderbaar onderwerp was
Ik heb mensen moeten begeleiden
boven de vijftig jaar, die intens lij
den onder de instelling van deze pro-
duktie-maatschappij. Hebt u óók niet
het gevoel dat veel mensen van boven
de vijftig zich afgeschreven voelen?"
„Inderdaad. Ik ken er verschillen
de in eigen omgeving".
„Boven de vijftig telt men niet meer
mee. Ik heb mensen ontmoet boven
de vijftig jaar, die zich geestelijk af
getuigd voelen, in deze maatschappij.
Dan krijg je dat hele scala van klach
ten te horen. De spanningen die moe
ten worden afgereageerd"
BEJAARDEN
„In dit verband denk ik zelf aan onze
bejaardentehuizen.
Wij vinden, dal we het bejaardenpro
bleem zo goed hebben opgelost. Maar
in het zuiden van Europa (en ik wil daar
mee niet beweren, dat dit sociaal beter
is. maar menselijk beter in vele ge
vallen wél) worden de oma's en opa's
meegenomen naar het strand, en ne
men daar, gezeten onder de parasol,
deel aan het dagelijks leven"
„Eigenlijk behoort niemand te wor
den opgeborgen
Wijzelf hebben afgelopen zaterdag
avond de oma's en opa's aan het hoofd
van onze dis gehad. Als gezin hebben
we dit inwijdingsfeest met ons allen
gevierd. Zondagochtend hadden de beide
vaders hun aandeel in het gebed. Mijn
ouders zijn er voor over gekomen uit
Canada. Ze maken dit elke keer mee.
Wat dat bejaardenprobleem betreft:
in Dieren en Ellecom heb je veel van
die oude kasten van villa's. In vele van
die villa's zijn bejaardencentra geves
tigd. Mijn wijk werd hoe langer hoe
grijzer. Dat zijn kontakten, die je niet
meer los laten. Van de bejaarden heb
ik veel geleerd. Dat is moeilijk; ster
vensbegeleiding, een mens begeleiden,
als hij op weg is naar zijn eind.
Het is goed, dat je hem op zulke
momenten mag helpen. Vooral ook het
sterven van jongeren, die zich afvragen
waarom zo iets juist hén moet over
komen. De enorme verslagenheid, die
de mens. Als men goed nadenkt, is
onkruid-bespuiting wél schadelijk voor
de mens, want het evenwicht wordt
weer verstoord.
En als men het evenwicht verstoort,
heeft men grote kans om zelf ook niet
te blijven leven. Evenwichtsversto-
ring bijvoorbeeld, men spuit langs de
slootkant; het vergif wordt door de
regen in de sloot gespoeld; dat vergif
is dan schadelijk voor kikkers, als die
er nog zijn, is schadelijk voor stekel
baarsjes, voor snoekjes, voor vogels die
uit de sloot drinken enz.
Dus als misschien in het jaar twee-
zich meester maakt van zo'n jong
mens, die moet sterven, en die nog
zo graag wil leven.
HET LEVEN NA DE DOOD
GOD LAAT JE NIET LOS
Welk zicht krijg je erop? Hoe zal het
leven zijn na de dood? De hand van God
laat je niet los, ook in je laatste knik:
het is nu een laatste knik, het is geen
vallen. Hoe het is, dat zullen we wel
zien. Dat is het geheim. Met God zijn,
daar kun je je geen voorstelling van
maken. Het zal een feest zijn God,
die orde op zaken stelt in de hemel
en op de aarde. We spreken over
een nieuwe hemel Alles wordt nieuw.
Juist nu, met Cyprus, Bangladesj, en
noemt u maar op. We worden daar
hoe langer hoe meer bij bemoedigd.
JUIST HET LOFLIED
VAN DE TOEKOMST
GEEFT ONS HOOP
Marx stelde dat godsdienst opium is
voor het volk. Maar dat is het niet.
Juist dat je het Loflied van de toe
komst zingt, eist dat je er iets aan
gaat doen. Het is niet zo, dat God het
doet, en wij er niet aan te pas komen.
God doet het, door onze ogen, onze
handen, onze voeten. Hij wil ons gebrui
ken. Ga er maar aan staan.
HET BRANDPUNT VAN DE
VERKONDIGING IS, DAT HET
NIET BUITEN ONS OM GAAT:
Het brandpunt van de verkondiging
is, dat het niet buiten ons om gaat.
Het model van dienstbaar zijn. Er wordt
naar je gekeken. Je maakt deel uit van
de samenleving, die onze wereld is.
Je staat in die samenleving Er is ze
gen voor je werk".
DE PLEK VAN STILTE
„Persoonlijk betreur ik het zeer,
dat je in de Nederlandse Protestantse
kerken in de week niet „terecht"
kunt".
„Opeens die plek van stilte in dit
gejaagde leven. Een plek om even tot
jezelf te komen, om even tot bezinning
duizend er geen mensen meer bestaan
op de aarde: dat is dan wel erg te
wijten aan de gewetenloze mens.
Dirk Willem de Knijff
Leusden-zuid
te raken In Leusden zouden we er
eens over moeten denken, op welke
wijze we vanuit de kerken wegen zouden
kunnen zoeken om ook in de week iets
te kunnen beleven. In de vroeg-Chris-
telijke kerk funktioneerden de mensen
óók met elkaar. Je gaat elkaar aan
spreken. Je vraagt: hoe geloof je dit,
hoe beleef je dat. Ik dacht, dat je naar
wegen moest zoeken hoe je met el
kaar Christen kunt zijn. Zodat anderen
kunnen vragen: „Wat betekenen jullie
als Christenen met elkaar?"
DE ZONDAG
Neemt u nu bijvoorbeeld de zondag
Er zijn mensen, die niet naar de kerk
gaan op zondag. Heel veel mensen
zoeken toch iets op die dag. Voor 12
uur is er op de radio gerichte mu
ziek. Het kopje koffie op zondag proeft
anders dan de koffie op andere dagen.
Dat in rust genieten, het samenzijn.
Misschien moeten wij als kerken een
opening zoeken om mensen de kans
te geven samen te zijn, samen te den
ken over de maatschappij, waarin je
funktioneert. Daarbij kun je ook het
gezin betrekken.
JE MOET FLINK ZIJN
Het is verschrikkelijk wat je soms
ervaart, wat mensen elkaar aandoen.
En je moet altijd maar flink zijn. Kijk
naar die en die", zegt men, „die hebben
het nog erger". Het liedje „Een man
mag niet huilen" spreekt voor zich
zelf Men mag zijn gewaarwordingen
niet uiten En hiermee willen we de
mens in een model krijgen.
MAAR IN DE BIJBEL STAAT,
DAT JEZUS HUILDE.
Ik ben zo blij, dat in de Bijbel
staat, dat Jezus huilde bij het graf
van Lazarus. Jezus weende over de
mensen, die niet wilden „Jeruzalem,
jullie hebben mij niet gewild".
De Bijbel spreekt mensvormig over
God. God heeft ogen, en Hij kan ons
zien. God heeft handen en Hij houdt
ons vast. God heeft een stem, en Hij
spreekt ons aan; van God gesproken.
Dat God je vasthoudt, en dat Zijn
hand je niet los laat. God heeft voe
ten. Soms stampvoet Hij. God kan ook
briesen. Hij heeft ingewanden, die rom
melen. Hij kent het gevoel, dat je mid
denrif in elkaar krimpt, God is tot
in zijn diepste bestaan bewogen geweest
over die mensen. Het was het laatste
wat hij prijs gaf: Zijn Kind God kijkt
naar ons om, of wij Zijn gang gaan.
God gaat Zijn gang door de geschie
denis heen. Komen wij wel mee, of
blijven wij achter? God kijkt naar ons
om, hoe het ermee staat. God wil
mensen helpen door middel van mede
mensen. God wil zichzelf tonen in de
samenleving van mensen door wat die
mensen voor elkaar zijn, op welke
wijze ze oog voor elkaar hebben, en wat
ze voor elkaar doen.
Daarom ben ik mijn preek gister
avond ook begonnen met de vraag:
„Wat stelt u zich over God voor,
als ik over God spreek9"
EEN NIEUWE KANS VOOR
LEUSDEN OM DOOR DE
VERDEELDHEID HEEN
TE BREKEN
Als ik afscheid neem van deze Ge
reformeerde dominee heb ik het gevoel,
dat er in de persoon van ds. Kelder
een figuur naar Leusden is gekomen,
die een wezenlijke bijdrage, een wezen
lijk aandeel zal leveren tot samenwer
king, tot solidariteit. Een nieuwe kans
voor Leusden om door de verdeeldheid
heen te breken!
ANCO MALI
LEUSDEN/ZUID - Tijdens de
opnamen die de NOS in de tuin
achter Huize Den Treek maakte,
werd iedereen opgeschrikt door
een enorme klap. Woensdagmid
dag 14 augustus de eerste zomer
se dag, brak een afgestorven tak
van een boom en vernielde de
voorkant van een auto van een
van de NOS-mensen. De schade
bleef beperkt bij een vernield
spatbord en een motorkap.
Foto Janus Visser