Henk Bennehey
over het „Ratten-eiland"
Fijne serie
„Greatest Hits"
iöntgenologisch borst
onderzoek in Leusden
Fon Klement -verrassende
tweede langspeelplaat
Nieuwe elpee van Leonard
Cohen„New skin for the
old ceremony'r
Richard
Digance
DRAAITAFEL
England's
green and
pleasant land
VIER EN VIJF NOVEMBER A.S.
Nieuwe hit
van Redbone
OP DE
pjjDERDAG 24 OKTOBER 1974
LEUSDEN - Het is al weer een hele
lijd geleden dat wij u iets lieten horen
ier isla de Ratón, Ratteneiland, de
[eoeiolaanse kinderstad van de Paters
w „Don Bosco". Een werkgroep in
josden heeft zich ingezet voor deze
jjiioeokinderen, en voert verschillen-
leikties om het werken onder de India-
Éo Ie steunen.
Eén der werkers van Isla de Ratón
,js een tijd geleden met verlof in
Hederland. en bracht ons het laatste
ueuws Het is Pater Henk Bennehey
mde Salesianen in Leusden.
Het eerst vroegen wij hem naar
[et wel en wee van de nu 17-jarige
poewi, de Indiaanse jongen, die onder
lijs van de Salesianen kreeg, enweer-
ajr werd gemaakt tegen het uitbui-
jigsproces van de blanke eigenaars
<r koffieplantages. Poewi was terug-
tleerd naar zijn eigen dorp, en leerde
ijd mede-stamgenoten in hun eigen
derhoud te voorzien, om niet meer
a prooi te vallen aan de ronselaars
Ier rubberplantages, waar de Indianen
fco even droevig bestaan leiden als de
É*ers op de plantages die beschreven
ij-den in ,,De Negerhut van Oom Tom"
ft schrok erg, toen ik hoorde, dat
[it niet goed met Poewi gaat. Hij
lijkt verlamd te zijn Hij had in zijn
orp zijn linkerarm aan een tafel
«toten. De wond was verwaarloosd,
Poewi kreeg een ernstige ontsteking,
ïwn de Salesianen de verwonding kre-
|fo te zien, namen ze ogenblikkelijk
iootakt op met de gouverneur, die uit-
unJelijk een vliegtuig zond om Poewi
air een ziekenhsis te brengen. Maar
i\ was te laat: Poewi had tetanus op-
elopen, en is nu verlamd.
Dat was geen prettig begin van ons
«prek. en ik trok het me erg aan.
róeder G Schoorl van ,,Don Bosco"
id me zoveel over Poewi verteld, en
id me zoveel werkstukken en foto's
u hem laten zien, dat het was alsof
Poewi persoonlijk kende
Pater Bennehey vertelt, dat de India-
n geweldig relativerend ki/nnen den-
t3 Ze hebbfn een hoge morele norm-
aitstaf Ze kennen een hecht veran-
erde huwelijkstrouw. Diefstal voelen
e als een enorme zonde aan. Ze zijn
irj vergevensgezind. Hun gastvrijheid
i spreekwoordelijk. Ze kennen geen
use, ze hebben geen masker op. Ze
ebben een praktisch legendarische
iefde voor hun kinderen. Ze zijn echter
ijl zéér reëel. Een Indianenmoeder
berf bij een bevalling. De vader wurg
de baby, omdat er op dat moment
a zogende moeder in de nabijheid
b, en het kindje toch gedoemd zou
tjsom te sterven.
De Piaroa's", zegt Pater Benne-
j, „zijn in aantal aan het toenemen,
is hun voedsel vroeger erg eenzij-
4 en aten ze praktisch alleen yuga,
hebben nu geleerd ananas en aller-
vruchten en groenten te eten. Ze
rijgen daardoor een grotere fysieke
eerstand. Een oud-leerling van ons,
zes jaar bij ons in ,,Isla de Ratón"
geweest, is naar zijn dorp aan de
papo, een zijrivier van de Orinoco,
njggekeerd. Hij weet uiteraard iets
eer dan zijn stamgenoten Hij gaat met
liereen praten, lost allerlei proble-
m op, en hij heeft een inventaris
eoiaakt van alle mensen, die aan de
nier wonen, hoe groot het dorp is,
et wie de kinderen van iedere fami-
zijn getrouwd. Hoeveel kinderen
zijn, hoeveel .landerijen". Er blij -
ra daar ongeveer 372 Indianen te leven.
dit is de eerste keer, dat er in
eoezuela zoiets is gebeurd Zijn
rouw ging altijd met hem mee, en ging
d de vrouwen praten Zij vormen
sa ideale kombinatie Wat hij ervaren
Kft, komt hij bij ons vertellen en met
üj doorpraten Het is helemaal hun
Sen gedachtenwereld.
de Guahibo's blijkt er een jongen
zijn, Camacho genaamd, die nietzo-
sel onderwijs heeft kunnen volgen,
Qdat zijn ouders erg op en neer trok-
a Ook Camachodoetaan „vormings-
erk".
Twee oud-leerlingen van ,,Isla de
atón" hebben een schooltje opgericht
1 twee verschillende plaatsen Van
lianen, palen en stro hebben ze twee
schooltjes gebouwd. ,,Wij hielpen hen
wat", zegt Pater Bennehey, ,,en gaven
hun 300 bolivar per maand. Wij vroe
gen of de regering dat wilde betalen.
Dat werd een eindeloos heen en weer
praten, maar tenslotte erkende de rege
ring de schooltjes en kregen de jongens
het salaris van een bevoegd onder
wijzer. Toen de Piaroa-jongen zijn
eerste salaris had gebeurd kwam hij
naar ons toe, en legde de paar honderd
bolivar voor Pater Herman Feddema
neer! Hij heeft een bankboekje geno
men, en spaart nu met zijn hele ge
meenschap voor een stroomgenerator.
Hij wil ook gaan zorgen voor de water
voorziening Het hele dorp werkt mee.
Ze hebben landerijen" aangelegd, en
gaan produkten kweken. Bij ons ko
men ze de produkten verkopen. Ze
krijgen daarvoor geld binnen, leggen
een gedeelte ervan op zij, en kopen
van de rest suiker, melk, zout en der
gelijke, allemaal dingen die een huis
vrouw nodig heeft. Sterke drank wordt
niet gekocht. Door de verbeterde voed
seltoestand verbetert langzaam de ge
zondheidstoestand. De kinderen in dat
dorp krijgen nu alles wat kinderen
nodig hebben.
Ze hebben een soort winkeltje opge
richt: voor zoveel bananen krijg je zo
veel suiker Veel Indianen komen van
heinde en ver naar dat winkeltje toe!
Van Makiritares, een andere stam, heb
ik gehoord hoe prettig ze het vonden
daar naar toe te gaan.
Op die manier krijg je zo'n hele In
dianenbevolking op gang. Ze hebben
goede oogsten. De onderwijzer staat bij
zijn kinderen in de school Als je daar
komt, is het een verademing, temidden
van alle ellende, die sinds de aanraking
met de blanken over hen is gekomen.
De Indianen zijn zéér gewetensvol
en serieus Ze simuleren nooit
Van tijd tot tijd gaan we naar hen toe.
Herman Feddeman spreekt met hen, en
Castro is de tolk. Dit is nu een voorbeeld
hoe er vanuit het niets iets goeds
is terechtgekomen.
De Indiaan moet zelf zijn dorps
gemeenschap kunnen opbouwen. Je moet
hem niet teveel schenken, want dan
gaat het fout. Je moet er wat geld en
materiaal in steken, maar dan moet
je het ze verder zélf laten doen. Als
een kind bij ons goed leert, of bijvoor
beeld goed op het land mééwerkt, krijgt
hij als beloning bijvoorbeeld kleren.
We hebben één jongen Mario Garcia,
die de lagere school bijzonder goed had
doorlopen, gevraagd om als onderwij
zer in de eerste klas bij ons les te
geven. Allereerst moet de Indianenkin-
deren de beginselen van rekenen en
schrijven worden aangeleerd. En ze
moeten Spaans leren spreken Dat is
enorm belangrijk, want dan kunnen ze
communiceren met de Venezolanen, en
dan kunnen ze zichzelf beter verwe
ren."
,,De tijd voor ons wordt kort," be
sluit Pater Bennehey zijn betoog. ,,In
april en mei van dit jaar is er een
bodemonderzoek bij ons verricht, en
er zijn grote olievelden bij ons ontdekt,
die door een buitenlandse maatschappij
zijn opgekocht. Ze hebben al metingen
bij ons gedaan, en willen de Orinoco
bevaarbaar maken. Dan komt ons hele
gebied open te liggen voor alle funeste
invloeden van de produktie-maatschap-
pij met zijn niets ontziend winstbejag
Gelukkig begint het werk vruchten af
te werpen, en misschien zijn wij nog op
tijd! (Waar we erg om verlegen zitten is
een diepvrieskastom allerlei produkten
voor de Indianen houdbaar te maken)
Misschien is die diepvrieskast een
objekt voor onze Leusdense werkgroep
onder leiding van de heren J. A. van
der Zee en H. van Mourik Broekman?
A. M.
OP DE FOTO
Pater Henk Bennehey van de Salesia
nen van ,,Don Bosco" te Leusden,
werkend m ,,Isla de Ratón".
LEUSDEN - Op vieren vijf november
Ls zal in deze gemeente een rontgeno-
tysch borstonderzoek plaatshebben,
w de mannen van 40 jaar en ouder.
Velen zullen zich afvragen waarom
Neen maar de mannen van 40 jaar
3 ouder. Hierbij moet het volgende
Nanmerking genomen worden.
Vlak na de oorlog, toen de tuber
ose in ons land een enorme omvang
aangenomen, was het met het oog
het besmettelijke karakter van de
,eKte noodzakelijk de gehele bevolking,
Maf de leeftijd van een /z jaar aan
rontgenologisch borstonderzoek te
Verwerpen. Door de goede ontwikke-
H van de zuigelingenzorg werd de
altijd voor deelname vrij snel gesteld
^t*ee jaar. Dankzij de aktieve aanpak
"•de tuberculobestrijding in ons land
de deelname aan het onderzoek in
*>9 worden teruggebracht tot de leef-
Udsgroep van 15 jaar en ouder Bij de
choolgaande jeugd was toen de tuber-
ulose geen probleem meer Nu bijna
jaar lager blijken we weer enorme
°hlenngen te hebben gemaakt.
leeftijd voor deelname aan het
ev°lkingsonderzoek kan nu zonder enig
ezwaar worden opgetrokken tot 40 jaar
®dat onder deze leeftijd praktisch
tuberculose meer voorkomt en ook
andere longafwijkingen nog geen
van betekenis spelen
Blijven over de mannen en vrouwen
van 40 jaar en ouder. Statistisch is
aangetoond, dat de afwijkingen die bij
een rontgenologisch borstonderzoek
kunnen worden ontdekt voornamelijk
bij de mannen voorkomen. Bij de
vrouwen komen de afwijkingen in veel
mindere mate voor. Zo komen we tot
de conclusie, dat de mannen van 40 jaar
en ouder de groep is die het grootste
risico loopt
Wil men de afwijkingen waar het bij
de mannen om gaat, onder meer de long
kanker, echter met een kans op succes
bestrijden, dan is een frequenter onder
zoek nodig, dan tot nu toe het geval is
geweest, namelijk minstens twee jaar
lijks.
Om dit te kunnen verwezenlijken is
het noodzakelijk zich ook werkelijk te
beperken tot de meest risico dragende
groep, zoals hiervoor genoemd, de
mannen van 40 jaar en ouder Zou men
nu de gehele bevolking keuren dan is
een frequent onderzoek van die groep,
die het juist nodig heeft, onmogelijk.
Als men bedenkt, dat b.v. bij de mannen
van 40 jaar en ouder 8 maal zoveel
kwaadaardige longaandoeningen gevon
den worden als bij vrouwen van dezelfde
leeftijdsklasse, dan behoeft het geen
betoog, dat dan daaraan ook in eerste
instantie aandacht besteed moet wor
den.
Er moest een keus gemaakt worden
en de keus die thans gemaakt is lijkt
voor het ogenblik de enig juiste.
Het is dan ook te hopen, dat die
bevolkingsgroep, die ditmaal geen uit
nodiging voor deelname ontvangt, hier
voor begrip op zal brengen en zal be
seffen, dat van verwaarlozing geen
sprake is. Tevens echter, dat een ieder
die wél voor het onderzoek in aan
merking komt en een oproep ontvangt
zijn volle medewerking eraan zal willen
verlenen, zodat uiteindelijk van een
volkomen geslaagd onderzoek ge
sproken zal kunnen worden.
De kosten aan het onderzoek ver
bonden bedragen f4,50 per persoon.
Men wordt verzocht zoveel mogelijk
op het op de oproep vermelde tijdstip
te verschijnen. Aan de andere kant
is het echter niet zo, dat men op
een ander tijdstip niet aan het onder
zoek kan deelnemen. Het onderzoek
zal plaatsvinden als volgt
4 nov. des voormiddags te Stouten-
burg (Driesprong);
des namiddags te Achterveld
(parkeerstrook nabij de R.K.
kerk);
des avonds te Leusden-C. (par
keerterrein gemeentehuis);
5 nov. des namiddags te Leusden-C.
(parkeerterrein gemeentehuis);
des avonds te Leusden-Z. (win
kelcentrum de Bieshaar), aldus
een mededeling van het Bureau
Voorlichting gemeente Leus
den.
Hebt u iets te verkopen?
Plaats een LEUSDERHEITJE!
Verpakt in een uitklap-hoes waarop
alle teksten van zijn nummers, ver
scheen kortgeleden de nieuwe (tweede)
elpee van de in Bergen (NH) wonende
Nederlandse popzanger Fon Klement.
Een album vol met (op één na) eigen
nummers. Fon Klement heeft nog niet
zoveel bekendheid in eigen land, ook
al werd zijn eerste elpee benoemd tot
elpee van de week op Hilversum III.
In het voorjaar van 1974 werd zijn
werk gewaardeerd door de stichting
Conamus met de toekenning van de
Zilveren Harp, een aanmoedigingsprijs
voor jonge musici. In augustus 1974
zong Klement amen met Saskia Mar-
tijn en Heddy Lester zich op het Jong
Euro Songfestival naar de eerste plaats
en sindsdien is hij ook in het buitenland
geen onbekende meer. Het drietal le
verde in Oostende bovendien de beste
buitenlandse prestatie, een feit dat werd
bekroond met de Ereprijs van de stad
Oostende. Klement schrijft zijn num
mers voornamelijk in het Engels, omdat
hij in die taal meer ruimte voelt
om zich uit te drukken, zoals hij zelf
zegt. Hij werkt hard aan zijn songs,
met veel gevoel voor detail. De liedjes
van Fon zijn niet alleen poëtisch, maar
zij hebben ook iets sprankelends.
Bij het beluisteren van deze tweede
elpee van Fon Klement werd ik aange
naam verrast door de fijne songs,
de bijzonder goede muzikale begelei
ding en de grote variatie. Eigenlijk
denk je bij het beluisteren van deze
elpee meer aan een bekende buiten
landse popzanger (er zijn verschillen
de namen te noemen) dan aan een
Nederlandse zanger, die eigenlijk nog
aan het begin staat van zijn carrière.
De plaat is met zorg geproduceerd
en van arrangementen voorzien door
Gerard Stellaard en uitgebracht door de
platenmaatschappij BASF te Arnhem.
Hoewel de songs op de plaat in eerste
instantie bedoeld zijn als luisterliedjes
heeft de ietwat forsere orchestratie er
voor gezorgd, dat het bovendien zuiver
popwerk is geworden. De muziek is
niet eentonig, maar heeft een spranke
lend gevarieerd effekt, wat biizonder
Na anderhalf jaar van stilte is einde
lijk een nieuwe elpee verschenen van
Leonard Cohen. ,,New Skin for the old
ceremony", uitgebracht door de pla
tenmaatschappij CBS te Haarlem, nog
eerder dan in Amerika, in verband met
de Europese toernee van Cohen. Op
1 oktober gaf hij een concert in Amster
dam. Momenteel wordt één van deaan-
sprekendste nummers van de elpee
„Lover, lover, lover" regelmatig op
Hilversum drie gedraaid en het zit er
dik in, dat dit nummer de nieuwe hit
van Cohen gaat worden, (voorzover
dit het al niet is).
Er zijn muziekrecensenten, die de
nieuwe elpee van Cohen een eentonig,
saai stuk werk vinden en ik vraag me
dan af, waarop een dergelijke beoor
deling is gebaseerd. Integendeel zou ik
zeggen. Deze vijfde "elpee is voor mijn
gevoel de meest afwisselende plaat
van Cohen. De dichter Cohen, die op
poëtische wijze zijn gevoelens, via het
papier, in songs heeft omgezet, impo
neert mij door zijn woordkeuze, zijn
poëzie, die samen met de arrangemen
ten van John Lissauer ,,New Skin for
the old ceremony" tot een muzikaal-
dichterlijke belevenis maakt.
Je kunt natuurlijk aanvoeren, dat
je liever Cohen's stem hoort met een
simpele gitaarbegeleiding, maar dat
is dan een kwestie van smaak. Ik voor
mij geef verre de voorkeur aan de
gevarieerde begeleiding, die door Lis
sauer met zorg is uitgezocht.
Cohen is in zijn songs nogal som
ber gestemd Niet dat hij anders zo
vrolijk uit de hoek is gekomen, maar
„England's green and pleasant land
is sinking, and there ain't nothing green
and pleasant two miles down, so forget
your dreams of understanding, Rule
Brittannia's losing ground." De Engel
se folksinger Richard Digance heeft
blijkens deze formidabele folksong (te
vens de titel van zijn langspeelplaat)
alle hoop voor Engeland verloren. Hij
heeft met deze prachtige song mij
echter het vertrouwen gegeven, dat
Digance een uitstekende zanger is,
die met uitstekende teksten de Engelse,
ook Europese, folkscene verrijkt heeft.
Wie Richard Digance's werk nog niet
kent en ik moet eerlijk toegeven, dat
ook ik tot die groep behoorde, moet
niet verzuimen deze nieuwe door de
platenmaatschappij BASF te Arnhem
uitgebrachte elpee te beluisteren in de
platenhandel De folk-liefhebbers zul
len het daar zeker niet bij laten,
veronderstel ik. want Richard Digance
is een folk-zanger van formaat, die
uitstekende (soms ironische) teksten
goed weet te kombineren met aansteke
lijk, sierlijke melodieen.
Zoals gezegd een fijne elpee, uit
gebracht door de platenmaatschappij
BASF te Arnhem op het Transatlantic-
label nr TRA 277 In goed stereo.
goed bij de teksten is aangepast
Kortom, een bijzonder fijne plaat,
waardoor Fon Klement wellicht een
stapje dichterbij zal zijn gekomen in
de richting van (in ieder geval) natio
nale erkenning. Ik heb er - wat mij
betreft - geen moeite mee om deze
elpee tot „elpee van de maand" (of
van de week) te maken. Ik zal niet
verder op de songs zelf ingaan. Ze
zijn stuk voor stuk goed en doordat
de teksten op de hoes zijn gezet,
zal iedereen op begrijpelijke wijze
kunnen volgen, wat Fon Klement in
woord en muziek heeft willen uitdruk
ken: het bestaan van een poëtische we
reld achter de harde wereld van elke
dag.
Op BASF - 17 1 25552-2 - in uit
stekend stereo. Het luisteren beslist
waard!
Bert Vos.
ROGER WHITTAKER: MUZIKALE
GLOBETROTTER
Roger Whittaker werd de nieuwe
ster in 1967, toen hij de show stal tij
dens het Knokke-festival. Sindsdien is
Roger Whittaker een naam, die niet
meer weg te denken is uit de wereld
van het entertainment. Hoewel Whitta
ker in Nederland de laatste tijd niets
opzienbarends beeft geproduceerd, is
bij desniettemin bijzonder aktief over
de hele wereld. Hij is- door een veel
heid van aanbiedingen, die hij vrijwel
allemaal accepteert, een muzikale glo
betrotter geworden, wat begon in 1967
na Knokke, toen hij zoveel aanbiedingen
kreeg, dat hij binnen veertien dagen een
afstand aflegde, die tc vergelijken valt
met 1 f2 keer de aarde rond. Whittaker
vindt dat allemaal mateloos boeiend en
opwindend. „Het is steeds weer een
test of ik in staat ben waar ook ter we
reld de mensen te boeien. Dat is mijn
lust en mijn leven", zegt hij.
Roger Whittaker schrijft veel van de
liedjes die hij zingt zelf. Wie kent bij
voorbeeld niet zijn prachtige,doorhem
gefloten „Mexican Whistler", een hit
van de eerste plank. Bekend ook werd
hij door zijn spontane vertolking van
..If I were a rich man" eennummeruit
de musical Anatevka, dat toen op dat
moment in verschillende Europse the
aters triomfen behaalde (in Nederland
met onder meer Lex Goudsmit).
vooral op deze plaat valt dat op. In
zijn teksten twijfelt hij aan zijn eigen
dichterlijkheid, hij praat over de lief
de in sombere poëzie. De nummers
zijn uiteraard allemaal geschreven
door Cohen zelf. Het zijn meer brieven
en gedichten, die recht uit zijn hart ko
men. Tegen een journalist van de New
Musical Express zei hij m een inter
view: „Mijn leven bestaat uit ups en
downs. In het verleden waren dat erg
veel downs, zodat ik zelfmoord zelfs
heb opgegeven. (Suicide - it's such a
messy thing")".
De medewerking van John Lissauer
(die de plaat arrangeerde en samen met
Cohen produceerde) is duidelijk merk
baar. Het muzikale gedeelte is meer
uitgewerkt, met een sterke ritmesektie
en strijkers.
Uitschieters vind ik persoonlijk: „Is
that what you wanted", „Lover, lover,
lover", „Why don't you try", het sterke
„There is a war" en „Who by fire".
In verschillende songs wordt Cohen
effektvol ondersteund door een close-
harmonygroep. A1 met al zullen de
Cohen-fans deze plaat met gejuich heb
ben ontvangen, want na anderhalf jaar
stilte is het fijn om de volle, ietwat
dromerige stem van Cohen weer te ho
ren in maar liefst elf gloednieuwe num
mers.
Uitgebracht door CBS te Haarlem
op CBS S 69087 in uitstekend stereo.
Bert Vos.
In de jaren dat de Amerikaanse
groep Redbone bestaat hebben zij di
verse hits gehad, onder andere: „Witch
Queen of New Orleans", „Maggie",
„Wovoka", „Poison Ivy", „We Were
All Wounded At Wounded Knee", „Fa
do Fado", en „Come And Get Your
Love".
Hun nieuwste single is „One More
Time" en werd geschreven door de
gebroeders Vegas. Het plaatje staat op
dit moment al in de meeste Hollandse
charts.
„One More Time" is de voorloper van
hun LP „Beaded Dreams Through Tur
quoise Eyes", die we binnenkort kun
nen verwachten.
EEN ADVERTENTIE IN ONZE
KRANT BEREIKT EEN GROTE
LEZERSKRING
PROBEER HET EENS!
Roger Whittaker
De platenmaatschappij Phonogram te
Amsterdam heeft twaalf van zijn beste
songs samengebracht op een elpee on
der de titel „Roger Whittaker Greatest
Hits" Een fijne, gevarieerde Dlaat
waarop Whittaker's talenten duidelijk
geetaleerd zijn. Voor wie nog eens
opnieuw wil kennismaken met de zin
gende globetrotter Roger Whittaker
een goede kans. Op Philips 6412 300.
In uitstekend stereo
FRIDA BOCCARA
In dezelfde serie „Greatest Hits"
bracht Phonogram ook een plaat uit
van de bekende Franse, in Casablanca
geboren, zangeres Frida Boccara.
Frida Boccara, die eigenlijk in 1969,
toen ze een gedeelde eerste plaats won
op het Eurovisie songfestival, in Ne
derland ook enige bekendheid verkreeg,
was voordien in Frankrijk al lang geen
onbekende zangeres meer. Ook andere
Europese steden had zij op de festivals
van öarcelona, Majorca, Stockholm en
Sopot reeds succes geboekt, terwijl zij
naar aanleiding van een optreden ineen
konsertgebouw van Moskou de aanbie
ding kreeg een serie recitals in andere
Russische steden te geven Op de
Greatest-hits plaat, nu uitgebracht door
Phonogram, staan twaalf van haar
meest gewaardeerde chansons ge
groefd. Een fijne selektie, die de lief
hebbers van het Franse chanson zal
aanspreken.
Hoewel haar voorkeur blijft uitgaan
naar het Franse lied, heeft er er geen
enkele moeite mee om in andere talen
te zingen, zoals in het Engels, Duits,
Spaans, Russisch, Portugees, Ara
bisch, Grieks en zelfs in het Neder
lands. Eén van haar meest bekende
chansons, is onder meer „Cent Mille
Chansons" en „Un jour un enfant".
Natuurlijk staan zij ook op deze plaat,
evenals tien andere, die samen een
karakteriserend boeket muzikale ju
weeltjes vormen van één van de meest
succesvolle chansonnières van dit mo
ment: Frida Boccara.
Op Philips 9107 001 - in prachtig
stereo.
LINSEY DE PAUL: MUZIEK IS DE
MEEST PURE VORM VAN EXPRES
SIE
Voormalig cartoniste LynseydePaul
heeft haar aktiviteiten als tekenaresen
ontwerpster voorgoed vaarwel gezegd
toen zij overstapte op wat voordien een
hobby voor haar was het componeren
en het zingen. „Toen ik zestien was
groeide bij mij de nodige twijfel of
iemand ooit van louter muziek maken
zou kunnen leven. Ik geloofde er niet
in" Todat iemand van een platen
maatschappij haar overtuigde van het
tegendeel. Het was Dick Katz van de
platenmaatschappij MAM die haar
overtuigde en ze heeft er geen spijt van
gehad. Zij komponeerde schitterende
melodieen, schreef uitstekende teksten
en speelde goed piano en zong bovendien
in een eigentijdse, opvallende stijl.
Haar hobby werd haar werk en het
werk werd eigenlijk haar hobby.
Lynsey „Vroeger schreef ik liedjes om
wat afleiding te hebben bij het teken
werk. Tegenwoordig ontwerD ik zo nu
en dan nog om ae nodige afstand te
kunnen nemen van het komponeren".
In juni 1972 kwam haar eerste single
uit „Sugar me" en die was in die tijd
niet meer van de radio weg te branden.
In 1973 verscheen haar eerste LP
„Surprise", waarop de veelzijdigheid
van Lynsey de Paul goed tot uiting
kwam. Ze ontwierp (uiteraard) de hoes
zelf, ze komponeerde niet de meeste
van haar liedjes, maar maakte daarbij
ook de teksten zelf
De nu kortgeleden uitgekomen elpee:
„Lynsey de Paul Greatest Hits" zegt
alles nog eens op een rijtje, waarbij
natuurlijk haar succesnummers niet
ontbreken, zoals „Sugar Me", „Won
't somebody dance with me", „Mama
do", „Doctor, doctor". „Getting a
drag", „Crosword puzzle" en ,,Roc-
kerdile". Het is maar goed, dat Lyn
sey de Paul heeft gekozen voor de
muziek Daar is ze zelf in de eerste
plaats van overtuigd „Muziek is de
meest pure vorm van expressie", zegt
ze.
Uitgebracht door Phonogram te Am
sterdam op het M.A.M.-label nr.
6376 550, in goed stereo.
V.
Frida Boccara