Forumavond
geslaagd
LEUSDER KRANT
Samenwerkingsschool in Leusden
middelpunt van de belangstelling
De grote forumavond die op dinsdag
november werd georganiseerd in
crbaod met het eventueel stichten van
(D samenwerkingsschool voor voort
zet onderwijs in Leusden, mocht zich
een enorme belangstelling verheu-
Café Nieuw Leusden in Leusden-
eotrum stroomde tegen 20.00 uur
,;1 en er waren naar schatting 200 ge-
ileresseerden aanwezig. Wel een be-
lijs van het feit, dat het stichten van
Z samenwerkingsschool in het brand-
gut van de belanstelling is komen te
aan.
De vele jonge gezinnen, die onze
emeente bevolken, zullen over een
sntal jaren met het probleem worden
Konfronteerd om hun kinderen naar
hi school voor voortgezet onderwijs
Amersfoort te sturen. Met alle ge-
iren vandien m het intensieve ver
ier op de wegen.
De normen van de overheid geven
•or het te verwachten aantal inwoners
in Leusden aan. dat er over enige
jj maximaal één school voor voort-
fzet onderwijs in Leusden zal mogen
orden gebouwd.
Om hierover tot een discussie teko-
ien met de principiële tegenstanders
id een samenwerkingsschool, werd
r een forumavond georganiseerd. Op
utiatief van de volgende personen zal
derzocht worden welke mogelijk-
sien er in Leusden bestaan om te
juien tot een samenwerkingsschool
»r voortgezet onderwijs:
de Algemene Bond voor Onderwij
zend Personeel Amersfoort en om
streken: D. H. van Rhee, voorzitter,
de Gemeenschappelijke Schoolraad
Leusden: J. Ochse, voorzitter,
de Lijst Kuypers. J. T. C. Kuypers,
voorzitter.
de V.V.D. afdeling Leusden, R. M.
Bergsma, voorzitter,
de Vereniging voor Openbaar Onder
lijs afdeling Leusden, L. A. Powell,
toorzitter.
regressief Leusden: A. P. M. Baede,
oorzitter P.S.P.; H. P. A. J. van der
pek, voorzitter P.P.R.; J. Verduin,
wrzitter D'66, J. R. Visser, voor-
itter PvdA.
WELKOMSTWOORD DOOR
HEER L. A. POWELL
De heer L. A. Powell heette de vele
awezigen hartelijk welkom en sprak
zijn voldoening over uit, dat er zo
sl vertegenwoordigers uit de onder-
ijswereld in de regio naar deze forum -
■•nd waren gekomen.
KAN DE SAMENWERKINGS
SCHOOL IN LEUSDEN ER
KOMEN?
De heer Powell stelde de vraag:
Zit het erin of zit het er niet in om
Leusden tot een samenwerkings-
tool voor voortgezet onderwijs te
men? Vele Leusdenaren wensen zo'n
tooi, ongeacht hun godsdienstige
lertuiging", zei hij. ,,We moeten na-
an of die samenwerkingsschool er
i komen, omdat we elkaar daar willen
dmoeten, óf omdat er voor aparte
tolen geen mogelijkheid is om in
asden van de grond te komen, óf
l die samenwerkingsschool in Leus
geen kans heeft, omdat de eigen
(entiteit niet voldoende ïnzo'nsamen-
irkingsschool naar voren zou ko-
1NLEIDING DRS. A. DE BRUIN
UIT WADINXVEEN
Drs. A. de Bruin, geschiedenis-
raar te Waddinxveen en mede-oprich-
en bestuurslid van een samenwer-
sgsschool voor M.A.V.O., H.A.V.O
Atheneum te Waddinxveen, hield een
eiding: Waarom een samenwer-
sgsschool? Hoe komt die tot stand?
wie?"
Als we aan de wieg staan, van een
menwerkingsschool", aldus de heer
Bruin, ,,dan kijken we naar dat wat
alt (wat scheidt is al voldoende be-
tM in de pers). Het is merkwaardig
'er anno 1974 nog gepleit moetwor-
voor een samenwerkingsschool in
wereld, verscheurd door wanbegrip
vooroordelen.
Wie zonder zonden is, werpe de
rste steen We kunnen speuren naar
oorzaken in het verleden en zelf
iten schot blijven Er zijn destijds
le vooroordelen in de opvoeding over
t Protestants Christelijk en het
»ms-Katholiek en het openbaar on
wijs ontstaan Mag dat nu altijd maar
dóórgaan?
Paus Johannes zei: ,,Wij moeten met
bar samenwerken". Koningin Julia-
zei ,,Weest uw broeders hoeder".
Wij Nederlanders zijn echte reke-
irs. Wat men in Leusden berekend
fit, is ook in Waddinxveen berekend.
HET BEZINNINGSPROCES IS
IN LEUSDEN OP GANG GE
KOMEN
'o elk geval is het bezinningsproces
in Leusden op gang gekomen. Bij
imigen onder ons bestaat geentwij-
in hun mening. Bij anderen ver-
ïjnt de twijfel. De burgemeester
Waddinxveen was aanvankelijk een
lenstander van de samenwerkings
chol. Tot hij er zich zo in verdiept
dat hij er anders over ging den-
en dit ook publiekelijk erkende.
ER BESTAAT GEEN CHRISTE
LIJKE REKENMETHODE OF
KONFESSIONELE DIDAKT1EK
Groot zijn reeds de verschillen tus-
de Christenen onderling.
Uit een onderzoek van de Vrije
•versiteit in Amsterdam is echter
voren gekomen, dat de Protestant-
scholen zich niet zo onderscheiden
andere scholen, als gemakshalve
rdt aangenomen.
Rooms-Katholieke kringen was men
al eerder tot die konklusie gekomen.
Er bestaan geen Christelijke reken
methode en geen konfessionele didak-
tiek. Men weet nu, dat zoiets werkt
als een boemerang
De pluriformiteit, de mens in zijn
wezen, is sterker dan welke theorie
ook Protestanten, Rooms-Katholieken
en Humanistisch georienteerden gaan
dan ook steeds meer argumenten zien
om te komen tot samenwerkingsscho
len. Door de samenwerkingsschool ont
staat een meer geïntensiveerde eigen
levensbeschouwing in het gezin, en een
natuurlijke pluriformiteit in het school
klimaat
Het schoolteam voor een samen
werkingsschool zal moeten worden sa
mengesteld uit Protestants-Christe-
lijken, Humanistisch georienteerden en
Rooms-Katholieken. Dan ontstaat er
een natuurlijke relativering van de ver
schillende levensbeschouwingen. Er
ontstaat eveneens een verdieping van de
eigen levensbeschouwing, die gedwon
gen wordt zich méér aan inhoud dan
aan vorm te binden.
DE ANDER IS STRUKTUEEL
AANWEZIG EN PRINCIPIEEL
GELIJKWAARDIG
Een samenwerkingsschool berust op
het principe, dat de ander struktureel
aanwezig is en principieel gelijkwaar
dig is.
De gehele gemeenschap betaalt te-
samen het onderwijs en het onderwijs
is verplicht om aan alle ouders ope
ning van zaken te geven. Deze optimale
garantie is uitsluitend te verkrijgen
onder gemeente-artikel 61 tot 64, ge
toetst aan:
1. de mogelijkheid om het bestuur te
decentraliseren.
2. de mogelijkheid om toch een open
baar bestuur te houden,
3. de mogelijkheid voor Burgemeester
en wethouders om hun taken te dele
geren naar de ouders.
DE OUDERS ZIJN RECHT
STREEKS VERANTWOORDE
LIJK VOOR HET ONDERWIJS
Onder minister De Quay hebben de
Christen Demokraten ende V.V.D deze
wet naar voren gebracht en deze is la
ter door minister Toxopeus verdedigd.
Volgens deze wet moet het bestuur van
een school geregeld worden door een
verordening. De wet is erg goed: de be
langen van alle partijen zijn erin ge
groepeerd In principiële zaken kan men
elkaar niet overstemmen. De ouders
zijn rechtstreeks verantwoordelijk
voor het onderwijs.
Hij, die de samenwerkingsschool als
schouwtoneel ziet voor confrontatie
- als levensbeschouwelijk gooi- en
smijtwerk - en hij, die de samenwer
kingsschool als grootste gemene deler
van levensbeschouwingen ziet, onder
schat de grote geestkracht van de
schepselen, die de school bevolken".
Na deze inleiding ontspant zich een
discussie, waaraan het forum op posi
tieve wijze richting gaf. Het forum
was samengesteld uit de heren:
- dr. L. C. G. Grabandt te Haarlem,
tot voor kort Luthers predikant en
momenteel godsdienstleraar aan een
Christelijke Pedagogische Akademie
in Den Haag;
- de heer M. Holl uit Leusden-Centrum
hoofdinspecteur van het buitengewoon
onderwijs,
- de heer D. J. Kuyper uit Amers
foort, gedelegeerde voor onderwijs
zaken in het bisdom Utrecht;
- dr heer F van Ewijk uit Bunnik,
gespreksleider.
DISCUSSIE
Gevraagd werd hoeveel mensen men
in Leusden moet hebben om een samen
werkingsschool van de grond te krijgen.
Forumlid M Holl zei, dat de Vereni
ging van Nederlandse Gemeenten hierop
het exacte antwoord zou kunnen geven.
Volgens zijn mening moest men uitgaan
van een bevolkingsgrootte van ongeveer
25.000 mensen om een school voor
voortgezet onderwijs te kunnen stich
ten. Het aantal leerlingen, dat in de
eindklasse komt, is bepalend voor het
voortbestaan van de school.
Een andere vragensteller wilde we
ten of het bestuur bevoegd was om roos
ters te maken en of het bestuur kan
bepalen hoeveel uur godsdienstles er
zou worden gegeven.
Inleider De Bruin antwoordde hierop,
dat het bestuur de volledige bevoegd
heid krijgt om de school te leiden.
Het Rijk zorgt alleen voor de financie
ring De interne begroting heeft de
goedkeuring nodig van de gemeente
raad. Alleen als het fout gaat, kan de
overheid daar de vinger opleggen.
Wat het godsdienstonderwijs betreft:
dit is in de wet voorgeschreven. Men
is gebonden aan een aantal lesuren in
de week. Voor het godsdienstonderwijs
is dit in de meeste gevallen één uur
per week. Het is organisatorisch zin
vol om de gehele school bij de plan
ning te betrekken.
Tevens werd er gevraagd, welk type
voortgezet onderwijs werd voorge
staan. Mavo? Havo? Deze vraag was
afkomstig uit de gemeente Wouden
berg.
Forumlid Holl: ,,Er moeten goede
prognoses zijn om te zien welke school
typen in aanmerking komen. De ge
meente Waddinxveen met 19.000 in
woners is tot Havo-Atheneum geko
men".
Vraag: ,,Is de ontwikkeling naar de
middenschool niet positief bijdra
gend?"
MIDDENSCHOOL
Forumlid Holl: ,,Het experiment van
de middenschool zal over vier jaar zijn
afgesloten Wij weten momenteel nog
niet of de middenschool zal slagen.
Het zou het probleem voor Leusdenwel
vereenvoudigen, als er een midden
school zou kunnen komen. Het hangt van
de regio af, wat men met het experi
ment doet.
Op die middenschool moet dan de voort
gezette opbouw komen."
Forumlid Kuijper: ,,Men moet uiter
aard zorgen voor doorstroming van
de middenschool naar andere school
typen."
Aan dominee Grabandt werd gevraagd
hoe hij tegenover de samenwerkings
school stond.
Dit forumlid gaf als volgt zijn me
ning: „Vanuit mijn christelijke visie
heb ik mijn kinderen altijd naar een
openbare school gestuurd. De Gerefor
meerde of de Hervormde School deed
voor mij als het ware een valhelm
of een duikerklok over het kind voelen.
Mijn vrouw en ik wilden de gods
dienstige opvoeding van onze kindeken
aan onszelf houden.
Er wordt gezegd, dat het kind in de
leeftijd van 12 tot 18 jaar nog niet toe
is aan een keuze.
HET KIND HEEFT PLOTSELING
GEEN INSPRAAK MEER ALS
HET GAAT OM LEVENSBE
SCHOUWING
Daarbij wil ik wel stellen, dat ik
het niet verantwoord acht, het kind
op dat ene bepaalde spoor van de ouders
te zetten. Het kind heeft tegenwoordig
wel inspraak, maar zodra het over le
vensbeschouwing gaat, heeft het kind
plotseling geen inspraak meer.
Men spreekt over frustraties. Ik
maak me meer zorgen over deRooms-
Katholieken en Protestanten, die op
latere leeftijd allerlei frustraties blij
ken te hebben opgelopen. Ik behoud me
het recht voor om mijn kind zélf de
keuze te laten doen, om de meningen
van anderen te doen horen."
BIJ HET ROOMS-KATHOLIEKE
ONDERWIJS WORDT NIET
MEER GEÏNDOCTRINEERD
Het forumlid Kuijper voegde hieraan
toe:
„Godsdienst moet in zijn vaandel
liefde voor de mens voeren. We heb
ben in de loop der tijden nogal veel
onverdraagzaamheid veroorzaakt. Bij
het Rooms-Katholieke onderwijs wordt
niet meer geïndoctrineerd. Wat men
ervoor in de plaats stelt, is de er
varing van het kind vanuit het evange
lie een stuk breedheid en een stuk
openheid mee te geven. Het kind te
stuwen in de richting van verdraag
zaamheid en samenwerking"
De heer Hach, rektor van het Cor-
derius College in Amersfoort, stelde
dat hij het als vader niet zinvol acht
te om zich te verdedigen tegen de aan
tijging van de valhelm en de duikers-
klok. De inleiding van Drs. De Bruin
was hem tegengevallen. Apart zou een
voortgezet onderwijs niet haalbaar zijn,
mogelijk gezamenlijk wél. Kribbig werd
de heer Hach bij het aanhoren van de
kreet: confessioneel rekenen.
HEER HACH: „WE MOETEN
VAN DE NOOD EEN DEUGD
MAKEN
„Waarom moeten wij die samen
werkingsschool verheerlijken?", zo
vroeg de heer Hach zich af. „Waarom
moeten anderen struktureel aanwezig
zijn? We moeten eerder van de nood
een deugd maken en elkaar proberen
te vinden Hoe lang duurt het als alle
zuilen zich achter de samenwerkings
school stellen, en hoe lang duurt het eer
er met een dergelijke school begonnen
kan worden?", zo beëindigde hij zijn
opmerkingen met een vraag aan het fo
rum.
HET WEZEN VAN HET
CHRISTENDOM IS:
MENSELIJKE RELATIES OP
TE BOUWEN
Forumlid Grabandt antwoordde: „Het
wezenlijke van het Christendom is als
een leer aan ons. overgebracht. Mede
door een verdieping in het inzicht van
het Oude en het Nieuwe Testament is
ook bij heel veel jongeren de weten
schap doorgedrongen, die tot de we
zenlijke kennis van het Jodendom en
het Christendom gaat: namelijk de
menselijke relaties, de gezonde com
municatie met elkaar.
Wij willen onze visie wel uitdragen,
maar ik wil daarbij menselijke re
laties opbouwen. Daar heeft onze we
reld dik en dwars behoefte aan."
Drs. De Bruin: „Met dat confessio
nele rekenen heb ik alleen bedoeld te
zeggen, dat momenteel het bezinnings
proces op gang is gekomen.
De kritische beschouwing tegen de
samenwerkingsschool gaat vaak ge
paard met het oppoetsen van de eigen
school.
De 19e eeuw is verleden tijd Bij
het onderzoek van de Vrije Universi
teit bleek, dat ruim 82% van de men
sen de confessie niet wilden toepassen
op aardrijkskunde, geschiedenis en di-
daktiek".
HEER KUIJPER: „VOOR MIJ IS
WEL DEGELIJK DE EIGEN
VISIE BELANGRIJK BIJ HET
ONDERWIJS"
Forumlid Kuijper „Katholiek reke
nen is wel het smalste voorbeeld. Gie-
len heeft aangetoond, dat er geen eigen
Rooms-Katholieke didaktiek is ontwik
keld.
Ik wil niet dat de samenwerkings
school vervlakking brengt. Voor mij
speelt het wel degelijk mee hoe ik te
gen die aardrijkskunde aankijk. Dan
komt je eigen visie wel degelijk om
de hoek kijken. Als het gaat om olie
en al water in de bodem zit. Als het
gaat om het milieu, het leven op aarde.
In de boeken, die gebruikt worden,
telt wel degelijk mee welke mensen ik
ten tonele voer. Wat krijgen die kin
deren aan waarden mee door die figu
ren in die boeken?"
Vraag van één der aanwezigen: „Kun
nen daarom niet leraren van diverse
pluimage aan zo'n samenwerkings
school les geven?"
DRS. DE BRUIN: „WE HEB
BEN MENSEN NODIG MET
LIEFDE VOOR DE MENS EN
HET KIND"
Drs. De Bruin. „Het gaat om een
stuk mentaliteit. Het gaat erom. wat
doe je met je levensbeschouwing? We
selekteren ons personeel. We hebben
mensen nodig met liefde voor de mens
en voor het kind"
Gespreksleider Van Ewijk „Er werd
ook de vraag gesteld hoe lang het zou
duren, voordat een samenwerkings
school tot stand zou komen, als alle
zuilen zich erachter schaarden".
Forumlid Holl: „In de concrete situ
atie van Leusden. Er moet sprake zijn
van een bepaald groei-proces. Men
moet eerst heel veel met elkaar spre
ken. In Leusden moeten we komen tot
het gesprek met elkaar. Laten we dit
gesprek dan beginnen Ik zie maximaal
5 jaar in het verschiet".
IN EEN JAAR TIJD IS HET
MOGELIJK OM VAN DE GROND
TE KOMEN
De heer Vink uit Amersfoort: „In de
afgelopen jaren zijn in Amersfoort twee
samenwerkingsscholen voor het mid
delbaar technisch onderwijs en voor het
beroepsbegeleidend onderwijs (aan de
Leusderweg) van de grond gekomen. In
één jaar tijd".
Ir W Geert, rektor van de scholen
gemeenschap van de Amersfoortse
Berg zei niet als rektor maar als vader
te willen spreken. Getallen noemen
achtte hij gevaarlijk. „De minister
zegt, dat er een school kan komen,
wanneer niet op geringe afstand vol
doende onderwijs aanwezig is. Laten
we liever zeggen: van de deugd een
nood maken Bij een samenwerkings
school zullen we het een en ander moe
ten nalaten. We zullen bij anderen
moeten aftasten of het geen bezwaar is
om het te doen".
Drs. De Bruin „in de wet worden
de openbare en de bijzondere school
genoemd als technische termen. Essen
tieel is wat de inhoud van zo'n school
is. In een samenwerkingsschool ont
moeten privaatrechtelijke en publiek
rechtelijke disciplines elkaar".
BETOOG VAN HEER SWANK
De heer J. Swank van de Vereniging
tot Instandhouding van de Scholen met
de Bijbel vroeg na de pauze het woord.
„Het eenrichtingsverkeer had", vol
gens zijn mening, „wat omgekeerd
moeten zijn. Als burger van Leusden
zeg ik: „Wat een samenbundeling van
onderwijskrachten in Leusden!" Ik be
tuig mijn instemming met de heer De
Bruin ik wil wat vuurwerk daarop
als voorstander van het Protestants-
Christelijke Onderwijs. Ik wil geen
school van confrontatie en polarisatie.
Ik wil ook geen samenwerkingsschool
als grootste gemene deler.
Worden in een samenwerkingsschool
de geledingen, die daar zijn tussen
leerlingen, leraren en ouders voldoen
de gerespekteerd? Ik vraag dit niet uit
een stuk zekerheid. Als ik een samen
werkingsschool maak, waarin de le
vensbeschouwingen met elkaar samen
moeten klinken, dan kan mijn levens-
vensbeschouwingen met elkaar samen
moeten klinken, dan kan mijn levensbe
schouwing daarin niet voldoende naar
voren komen. Wanneer ik 12-jarige kin
deren op school krijg, en ik weet dat
één leraar het kind vertelt van de Hei
land, de Zaligmaker, dan kan in een
volgende les een andere leraar alles
uitwissen.
De moderne leraar zou tot uitdruk
king moeten brengen, die dingen die hem
zwaar op het hart liggen. Ik acht de
kinderen te jong om met deze confron
tatie in de school te worden benaderd.
De heer De Bruin sprak over mense
lijke ralatie. Ik mis m de menselijke
relatie de derde dimensie. Als ik die
vertikale lijn niet mag voortzetten, dan
zie ik geen mogelijkheid om tot een
samenwerkingsschool te komen. Ik zie
wél samenwerking op een ander vlak."
DE DERDE DIMENSIE IS
GEEN LEERSTUK MAAR EEN
LEEFSTUK
Forumlid Grabandt. „De derde di
mensie. De Heilige schrift spreekt
over de Heilige Geest. Dat is geen leer
stuk, maar een leefstuk. Waar ik open
sta voor de mens, daar gebeurt iets.
Ik houd er niet van om over horizon
tale en vertikale lijnen te spreken. Wij
beoefenen geen wiskunde. De godsdienst
is uit te drukken in lijnen van de geest".
De heer De Bruin: „Voor de 12- tot
18-jangen wenst de heer Swank geen
samenwerkingsschool, omdat de diver
se dimensies voor deze kinderen niet
kunnen spreken. In hoeverre kan dat
anders wél mogelijk zijn, gelet op de
psychische verwarring? Er is ten dele
sprake van een misverstand. Het is no
dig om aan de kinderen een juiste do
sis van het Evangelie te geven. In een
confessionele school geeft u alleen aan
een bepaalde groep uit uw invalshoek
uw levensbeschouwing. Dominee De
Jong zei: „Ik heb in geen enkele an
dere school zoveel over mezelf en over
mijn eigen levensbeschouwing moeten
spreken als in de samenwerkings
school."
HOE KOMEN WE TOT OPRICH
TING VAN EEN COMITÉ?
De heer R. M. Bergma: „We moeten
met elkaar de mogelijkheid onderzoe
ken om de samenwerkingsschool van de
grond te krijgen. Hoe vorm je zo'n co
mité van oprichting?"
De heer De Bruin: „In Waddinxveen
werd een werkgroep gevormd. Er wer
den cijfers vastgesteld. Zo snel mo
gelijk moet het comité 3 verenigingen
oprichten, die coördinerend moeten
samenwerken. Werkgroep voor levens
beschouwelijke problemen. Werkgroep
voor nieuwsvoorziening, communicatie
in de regio.
Juridische vorm: artikel 61.
Levensbeschouwelijk: er is bij ons
een vormingssysteem samengesteld uit
een predikant, een priester en een hu
manistisch vormingswerker.
Eenmaal in de week wordt een les
uur besteed aan levensbeschouwing.
Deze les is voorgekookt door die drie
mensen. Als er in de andere vakken
behoefte aan overleg is, dan kan dat
ook
Er wordt gesproken over de rechten
van de mens. Een milieuprojekt wordt
behandeld om de levensbeschouwelijke
aard te aktiveren.
Het werkprogramma moet steeds ge
wijzigd worden.
In de eerste twee leerjaren worden
bepaalde lesuren gescheiden georgani
seerd. Toch is er een stuk uitwisse
ling van informatie Wie kan er bij
voorbeeld beter over het kloosterleven
spreken dan een pater, die daar zelf ve
le jaren in heeft doorgebracht? Men
registreert in de zin van heb jij hier
of daar wat aan?
Er is een werkgroep van ouders,
die ondersteunend werkt, en die naar
voren brengt wat voor verlangens er
onder de ouders leven. Men vergadert
één keer in de drie weken".
Forumlid Kuijper „Kunnen we nu niet
konkreet worden: we moeten elke le
vensbeschouwing leren verstaan. De
principiële bezinning vraagt langere
tijd, opdat zoveel mogelijk mensen mee
kunnen doen. Op wat voor basis sta
je, als je dit samen gaat doen? Ik
geloof erin, dat we elkaar op vele pun
ten kunnen vinden Wat vinden de tegen
standers van het fundament van waar
uit zij werken?"
Forumleider Van Ewijk: „Die dis
cussie is begonnen. In de werkgroepen
moet de discussie verdiept worden."
TELEURSTELLING
Iemand uit de groep belangstellen
den: „Ik heb me op deze avond echt
wat verveeld. Ik had gedacht, dat we
vanavond een begin zouden maken met
de samenwerkingsschool En we zijn
nog niet eens in dialoog met de tegen
standers gekomen!"
PLEIDOOI OM OOK DE KWETS
BARE ONDERGROEPEN TE
INTEGREREN
De heer K J Heeren, direkteur van
de technische school „Don Bosco" te
Leusden „Kardinale vragen zijn eigen
lijk niet naar voren gekomen. We heb
ben het gehad over scheidingslijnen.
Een bijzonder punt is echter, er is
wél voortgezet onderwijs in Leusden.
Artikel 2 zegt duidelijk, dat dit alle
onderwijs betreft na de basisschool.
In Leusden hebben we „Don Bosco"
met 390 leerlingen De Politieschool
„De Boskamp" met 270 leerlingen en de
Opleiding voor Gezondheidszorg rnet
425 leerlingen.
De getallen, die vanavond zijn ge
noemd, zijn duidelijk gericht op een eli
taire groep.
Wij, op „Don Bosco" worden gecon
fronteerd met de zwakkere oudergroep.
Ik vind het erg jammer, als we een eli
taire groep zouden bevoordelen, en als
we die grotere groep van meest kwets
baren in de kou laten staan Wij zitten
vastgebakken aan bepaalde onderwijs
vormen Waarom zou je naast Frans en
Latijn een leerling niet laten profiteren
van de techniek?"
De heer Heeren pleitte voor een ge-
integreerde vorm van onderwijs in
Leusden. Hij wilde niet het categori
aal naast elkaar stellen van diverse
schooltypen, die elkaar voor een groot
deel overlappen. Hij wilde dat de leer
lingen binnen een schoolvorm in Leus
den werkelijk de kans kregen om te pro
fiteren van alle mogelijkheden, die aan
wezig zouden zijn binnen de deelne-
lingen binnen een schoolvorm in Leus
den werkelijk de kans kregen om te pro
fiteren van alle mogelijkheden, die aan
wezig zouden zijn binnen de deelne
mende schoolvormen. „Dit alles", zo
stelde hij, „zal uiteraard zodanig moe
ten worden uitgewerkt dat de afstu-
deermogelijkheden en daarmee dus de
doorstromingskansen volledig gewaar
borgd zijn"
Tenslotte vroeg de heer Powell om te
komen tot de vorming van een comité
om de documentatie bijeen te brengen
voor het stichten van een samenwer
kingsschool.
VORMING COMITÉ
Een zeventiental dames en heren uit
verschillende richtingen hebben zich
bereid verklaard om deel te nemen
aan de te formren werkgroepen. Wan
neer deze groepen gestalte hebben ge
kregen, zal hierover nader in de pers
worden bericht.
Feestelijke opening winkelcentrum
(Van de redaktie)
LEUSDEN/CENTRUM - Het
nieuwe noodwinkelcentrum „De
Rozendaal" aan de Torenakker-
weg zal - zoals we reeds eerder
schreven - op woensdag 18 de
cember a.s. feestelijk worden ge
opend. De winkeliersvereniging
van „De Rozendaal" heeft een
bestuur gevormd, bestaande uit
de heren Sikking (schoenen), Hen
driks (Eurofleur) en Vis (Amro-
Bank), dat samen metdeprojekt-
ontwikkelingsmaatschappij Am-
ro-Wesüand/Utrecht te Amster
dam de feestelijkheden zal voor
bereiden. 's Morgens omstreeks
half elf, elf uur, zal het nood-
winkelcomplex officieel door
burgemeester mr. A. H. van der
Post worden geopend, gevolgd
door een receptie.
TOP£NA WE Q
Vooral voor de kinderen is het
18 december feest, want van
's morgens elf uur tot 's mid
dags 5 uur zal „Teatro Cabalzi"
poppenkastvoorstellingen geven.
Gelijktijdig kunnen de ouderen
(en ook de jeugd) genieten van de
„onzichtbare" sneltekenaar Har-
di uit Rotterdam, die - verborgen
in een houten hok met twee kijk
gaten, op snelle wijze tekeningen
van de toeschouwers maakt (in
spiegelbeeld). De hee^ Hardi is
wat dat betreft (voor zover be
kend) uniek in Europa.
Er zal tevens een kerstman
rondlopen (wellicht de eerste in
Leusden), die „iets" uit zal delen
aan het publiek. Wat dat „iets"
zal zijn, is voorlopig door de
organisatoren geheim gehouden.
Een enorme kerstboom met zo'n
16 meter aan verlichting zal het
winkelcentrum een extra fleurig
aanzien geven.
Vlaggemasten (uiteraard met
vlag) op de hoeken van het win
kelcentrum en bij de ingang zul
len de plaats markeren, waar de
Leusdense bevolking met ingang
van 18 december óók hun inkopen
kunnen doen. Het winkelcentrum
zal ook een eigen beeldmerk krij
gen.
Op de tekening kan men zien,
hoe de verschillende winkels zijn
ingedeeld. Eén verkoopruimte is
nog niet bezet. Hiervoor zijn op
dit moment nog geen gegadigden.
Die waren er wel, maar hebben
zich teruggetrokken.