Bieshaar
de Noorderinslag in
gebruik
Voorlichtingsfilm van Leusdenaar
Jan Willem Muller in première
Eerste Vallei-konsert met Amsterdams
barok-ensemble „Musica da Camera"
Eerste verkeerslichtinstallatie op
„EEN WEG VOOR HET KIND, WAAR DE AUTO MAG KOMEN"
BULKBOEKEN
Ingezonden:
WOUDENBERGERS
BOTSTEN
IEUSDER KRANT,
MET DE
VLAAMSE
NEDERLANDSE
komplete boeken in
krantenvorm
PRIJS PER STUK 1.75
Op de film zie je ze voorbij stuiven,
die auto's, als grote logge, gevaarlijke
monsters, hetgeen ze in wezen óók zijn.
Wat is zo'n kinderlichaampje broos
en weerloos in verhouding tot zo'n
bruut stuk snel zich voortbewegend
metaal!
Hoeveel kinderen verongelukken er
op weg naar en van school! Hoeveel
spelende kinderen verongelukken er,
een bal op de rijweg achterna hollend'
Hoeveel jonge kinderen verongelukken
er, doordat ze plotseling tussen een
rij geparkeerde auto's tevoorschijn
komen, in een smalle woonstraat, waar
tweezijdig mag worden geparkeerd en
waar het autoverkeer óók nog doorheen
moet racen!
Leusden heeft in zijn nieuwe wijken
verkeersdrempels en verkeersobsta
kels aangebracht, waardoor de auto
mobilist zich ervan bewust wordt, dat
hij een woonwijk in rijdt, het woon
erf van spelende kinderen en voet
gangers In de film zijn dan ook ver
schillende Leusdense scènes opgeno
men.
Een film, warm aanbevolen voor
allen, die het autoverkeer in de woon
wijken willen afremmen ter meerdere
veiligheid van het spelende kind en
de voetganger!
(buiten de
verantwoordelijkheid
van de redaktie)
Geachte redaktie,
In de Leusder Krant van 6 december
heb ik uw artikel gelezen, en ook de
foto's gezien, van het winkel-centrum
,,de Bieshaar". Als werknemer in het
winkel-centrum ,,de Bieshaar" kan
ik het niet met uw artikel en de daar
bij geplaatste foto's, eens zijn. Er
zijn een paar dingen die mij van het
hart moeten over uw artikel.
Daar ik zelf werknemer ben in dit
winkelcentrum, kunt u zich best in
denken, dat ik mijn naam niet graag
in uw krant geplaatst zie.
Uw foto's hebben leegloop van het
winkel-centrum gekonstateerd. Ik
vraag mij af wanneer deze foto ge
maakt is, en hoe lang de fotograaf werk
heeft gehad om deze lege parkeerplaats
op de gevoelige plaat vast te leggen. Het
is meestal zo, dat de parkeerplaats
de gehele dag vol staat met auto's.
En wanneer een klant komt, kan hij
of zij meestal de auto niet kwijt, omdat
de parkeerplaats de hele dag praktisch
vol staat.
Wat betreft de troep achter het
winkel-centrum valt het echt wel mee,
sinds er door de winkeliers containers
zijn geplaatst. Het was vroeger zo,
dat er één grote container stond, en
als die leeg stond, was hij de volgende
'dag tot aan de rand toe gevuld met troep
uit de buurt (niet iedereen deed er aan
mee). Er werd gras ingegooid, hele
heggen, oude matrassen, spiralen, zelfs
oude wasmachines, en de oude fietsen
niet te vergeten. Nu dit niet meer kan
omdat de containers op slot gaan, is
men met een klacht gekomen.
Wat betreft de lege kisten, deze
worden door ons keurig opgestapeld.
Wanneer er zaterdagavond zo'n kleine
200 kisten tegen de muur staan, moeten
wij maandag 70 tot 80 kisten opzoeken,
omdat de kinderen uit de buurt er zo
lekker mee kunnen spelen, en er zulke
TOEKOMST EN TECHNIEK
IN DE LITERATUUR
VAN VANDAAG
(Van de redaktie)
LEUSDEN/CENTRUM - Binnen
de gemeente Leusden is de eer
ste volwaardige verkeerslichtin
stallatie geplaatst. Deze instal
latie werd aan de Noorderinslag
in gebruik gesteld op de kruising
met de Rossenberglaan-Groen-
houten/noord. De wegmarkering
werd aan deze installatie aan
gepast. Vooral voor de overste
kende kinderen naar de scholen
en de sporthal in Groenhouten
een veilig gevoel. Deze installa
tie is trouwens nog maar een
begin. Er zijn er nog meer ge
pland, onder meer op de krui
sing Noorderinslag/Hamersveld-
seweg en de Middenweg/Asschat-
terweg.
Foto Janus Visser.
LEUSDEN - Een aanrijding tussen
een auto en een tractor vond 's morgens
4 december te 7.30 uur plaats nabij het
restaurant van Aart Jansen De auto,
bestuurd door de heer R uit Wouden
berg, raakte bij het tegemoet rijden het
linkerachterwiel van de tractor, be
stuurd door de heer V. uit Woudenberg.
De tractor ondervond geen schade.
De auto van de heer R. werd aan
de linkerzijde zwaar beschadigd.
jWtKÜAÜ 12 DECEMBER 1974
LEUSDER KRANT
Rnnmark 3 - Leusden-centrum
LEUSDEN- Op uitnodiging van de
„Nederlandse Vereniging voor Be
scherming van de Voetgangers",
Buitenhof 6 te 's-Gravenhage, maak
ten de Leusdenaren Ton Lith en Jan
Willem Muller de film Een weg
voor het kind, waar de auto mag
komen".
Deze 16 millimeter film in kleur,
die 18 minuten „lang" is, ging zater
dagmiddag 7 december in premiere
in de nieuwe Gemeente-cantine aan de
Zwarteweg 18 te Leusden-centrum.
De burgemeester en enkele wethouders
van Leusden, alsmede verschillende
politiefunktionanssen uit de regio, me
dewerkers en vertegenwoordigers van
wijkraden waren hierbij aanwezig.
De „Nederlandse Vereniging voor
Bescherming van de Voetgangers",
vraagt in deze film op indringende
wijze aandacht voor het huidige ver-
keersmilieu, waarin onze kinderen vaak
spelen. Dit verkeersmilieu betreft de
zogenaamde woonstraten.
„We hebben in deze voorlichtings
film getracht aan te geven, te visu
aliseren, waarin de gevaren schuilen,
en welke ongeval risiko's kinderen
lopen in deze vaak zo rustige ver-
keers gebieden.
Vervolgens wordt aandacht besteed
aan de mogelijkheden tot omvorming
van deze straten tot zogenaamde woon
erven, die zó worden ingericht, dat
het autovervoer zich aanpast aan de
speel- en verblijffunktie voor de be
woners", aldus de toelichting.
Gezien de urgentie van de problemen
en het karakter van de film zou de
„Nederlandse Vereniging voor Be-
„Nederlandse Vereniging voor Be-«
scherming van de Voetgangers" alle
wijkraden, alle politie-verkeers- in
stanties, die kunnen worden betrokken
in de straten aanleg van een nieuwe
woonwijk, in de verbetering van de
verkeersveiligheid in een oude woon
wijk, en alle planologen, die de nieuwe
woonwijken op papier zetten, willen aan
bevelen deze film te draaien en te
vertonen. Na afloop van het zien van
de film zou in de diverse sectoren
kunnen worden gediscussieerd hoe het
levensgrote verkeersprobleem en de
veiligheid van spelende kinderen en
van voetgangers in elk speciaal geval
zouden kunnen worden aangepakt.
In oude wijken zouden verbeteringen
kunnen worden aangebracht, zoals de
film die aangeeft In nieuwe wijken
zouden de verkeersdeskundigen van
de politie en de stedebouwkundigen
reeds bij het eerste schetsplan van
een woonwijk het verkeersveiligheids-
probleem voor de woonwijk gezamen
lijk kunnen bestuderen
De film „Een weg voor het kind,
waar de auto mag komen", is te huur
voor een één malige vertoning voor het
bedrag van f75,00. Een kopie van de
film is verkrijgbaar voor f2.000,00
De film is samengesteld met mede
werking van Mevrouw Van der Does,
voorzitster van de „Vereniging voor
Bescherming van de Voetgangers".
Ir. Hakkesteegt, rektor aan de Tech
nische Hogeschool te Delft, Ir Th.
de Jong van Openbare werken in Delft,
de Verkeerspolitie te Delft Geluidsman
is J. de Hessele. Montage en regie:
Ton Lith. Regie en produktie: Jan
Willem Muller.
Zoals gezegd: het is een indringende
film, die de verkeersmoeilijkheid en
het gevaar op straat duidelijk in beeld
brengt.
In de vroege ochtenduren ziet men
de kinderen, met de schooltas in de
hand, hun huizen verlaten- „Dag,
mam", zwaaiend naar de achterblij
vende moeders. De kinderen huppelen
naar school, wringen zich tussen rijen
geparkeerde auto's door om te kunnen
oversteken, kunnen vaak net op het
nippertje passerende auto's ontwijken.
De jongere kinderen verschijnen met
hun plastic scootertjes en poppenwa-
gentjes op de trottoirs en veelal ook
op de rijwegen.
Op diezelfde tijdstippen zet een stoet
automobilisten zich in beweging, op
weg naar het dagelijkse werk, vaak
gejaagd, vaak verstrooid, vaak in tijd
nood, vaak met de gedachten reeds
bij het werk. De gaspedalen worden
ingedrukt, de automobilisten scheuren
weg.
leuke huisjes van maken.
Wat betreft het artikel in uw krant;
er zijn al diverse mensen uit de Prin
ses Christinalaan geweest en hebben
gezegd, dat zij niet achter deze aktie
staan
Wat betreft het parkeerprobleem, kan
ik u het volgende wel vertellen: Wan
neer er twee vrachtwagens staan te
lossen, wat zelden of nooit gebeurt,
en een zelfstandige om tien uur even
een kopje koffie thuis komt drinken,
is het maar een kleine moeite om
voorom te rijden. Natuurlijk heeft deze
man het volste recht om achterom te
rijden, maar waarom vraagt zo'n man
niet even aan de chauffeur, of hij nog
lang werk heeft met lossen of met
laden, in plaats van meteen de politie
op te bellen, als hij zijn zin niet
krijgt? Wanneer de politie dan ten
tonele verschijnt, is de vrachtwagen
vertrokken, maar ook de man die zo
nodig een kopje koffie moest drinken.
Als al die mensen nu eens een beetje
nauwer met elkaar samen gingen wer
ken, was er ook wat dit betreft een
hoop ellende uit de wereld geholpen.
Ik schrijf dit als werknemer van het
winkel-centrum „de Bieshaar", omdat
ik mij er nauw bij betrokken voel.
Met vriendelijke groeten. (Naam en
adres bij de redaktie bekend).
COMMENTAAR REDAKTIE.
Het door de geachte schrijver be
doelde artikel over De Bieshaar is
een uittreksel van de brieven, die
omwonenden van de Bieshaar naar
raadsleden en Gedeputeerde Staten zou
den èn van de diskussie die daardoor in
de raad ontstond. Niet wij konstateerden
een leegloop van de Bieshaar (waarmee
overigens het leegkomen van winkels
wordt bedoeld), maar raadsleden en de
wethouder. De foto van de Bieshaar
bij bet artikel (voorzijde) was louter
als illustratie bedoeld om aan te geven
welk winkelcentrum het betrof. De foto
graaf (noch de redaktie) heeft daarbij
gelet op het aantal geparkeerde auto's,
want daar ging het in eerste instantie
om. Dat u schrijft, dat er juist zoveel
geparkeerd wordt en zo druk is, is
juist. Ook dat was een punt in de klach
ten van omwonenden. De uitritten wer
den geblokkeerd. De foto van de achter
zijde van het winkelcentrum was even
eens illustratief bedoeld Overigens
moet u met bovenstaande brief niet
bij de redaktie zijn, maar bij de raad
of bij de omwonenden die klagen. Wij
hebben als krant alleen maar gesigna
leerd. Het lijkt ons toe, dat bewoners
en winkeliers - als ze er allemaal hun
best voor doen - best in staat zullen
blijken te zijn om in volledige har
monie met elkaar samen te leven.
LEUSDEN - Het eerste konsert van
de serie valleikonserten wordt gege
ven op: maandagavond 16 december
om 20.00 uur in de Hervormde Kerk
aan de Arnhemseweg te Leusden-zuid.
Losse kaarten zijn aan de zaal te ver
krijgen a f6,50. De toegangsprijs voor
kinderen bedraagt f3,25.
Het Amsterdamse barok-ensemble
„Musica de Camera" zal de spits af
bijten.
Het Amsterdamse barok-ensemble
Musica de Camera werd in 1965 opge
richt door clavecinist Tom Koopman.
Uit de naam blijkt reeds dat zij zich
bezighouden met de vertolking van
barok-muziek, maar het bij deze ver
melding te laten zou het gezelschap on
recht doen.
Barok-ensembles zijn sinds de laat
ste wereldoorlog als paddestoelen uit
de grond geschoten. Vergeleken met
voor die tijd hadden bijna alle het ken
merk dat zij de 18e eeuwse muziek op
een artistiek meer verantwoorde wijze
uitvoerden dan ooit het geval was ge
weest, nadat in het midden van de ro
mantiek een componist als Bach door
iemand als Mendelssohn werd her
ontdekt.
De romantische interpretatie van 18e
eeuwse muziek hield lang stand. Het
streven naar authenticiteit is van be
trekkelijk recente datum. Maar wat
verstaat men onder een authentieke
uitvoering? O.a. bijvoorbeeld de strak
kere tempi. Het heeft eigenlijk nog ta
melijk lang geduurd alvorens het kon-
sertpubliek hieraan kon wennen. Er
is echter nog meer. Hans Brandts Buijs
merkte eens op: „Als ik naar een mu
seum ga verwacht ik daar geen re-
produkties te zien". Hij suggereerde
daarmee te kiezen voor muzikale in
terpretatie met behulp van de daarvoor
geëigende instrumenten en liefst ook
de omgeving. Een goed begin om te
trachten iets terug te vinden van de
„klanksfeer der oude muziek".
Over dit laatste onderwerp werd
in 1974 een boekwerkje uitgegeven
door niemand minder dan de cellist
en gambist Carel van Leeuwen Boom
kamp. Een zeer instructief werk maar
met een wat trieste eindconclusie:
helemaal gelukken zal het wel nooit,
maar men dient daar wel naar te
streven Het ensemble van Tom Koop
man lijkt in deze minder pessimis
tisch Het is m.n. zeer principieel ge
oriënteerd op de uitvoeringspraktij
ken van de 17e en 18e eeuw. De leden
van het gezelschap hebben zich op een
bijzondere wijze ingeleefd in de stijl-
principes van de barokmuziek zoals
die zijn terug te vinden in aanwijzin
gen uit dezelfde tijd. E.e.a. heeft als
gevolg dat de muziek wordt uitge
voerd in de zg. kamertoon, die ruim
een halve toon lager ligt dan de kon-
serttoon die wij vandaag aan de dag
kennen. Het is niet beslist noodza
kelijk hiervoor de instrumenten uit het
museum te halen. De strijkinstrumen
ten van het ensemble zijn toevallig
oude meesterinstrumenten. De hobo
en het clavecimbel zijn copieën van
een museumexemplaar
Meer dan welk ensemble ook is het
Tom Koopman, als leerling van Gus-
tav Leonhardt, gelukt een indruk te
geven hoe barokmuziek in de tijd van
ontstaan geklonken moet hebben. De
stichting Vallei-konserten beschouwt
het dan ook als een grote eer met
Musica de Camera het seizoen 1974/
1975 te openen. Zij treedt op 16 decem
ber op als trio, waarbij Ku Ebbinge
de barok-hobo bespeelt en Jaap ter
Linden de barok-cello en de viola
da gamba. Terloops zij vermeld dat
deze combinatie met Lucie van Dael,
barok-violiste, de vaste kern uitmaakt
van het barok-orkest Musica Anti-
qua Amsterdam Het gezelschap heeft
reeds vele buitenlandse tournees ge
maakt Zeer hecht is ook de samen
werking met de banton Max van Eg-
mond Het programma dat op 16 decem
ber ten gehore zal worden gebracht
biedt een rijke variatie aan barok-com-
ponisten. Zo bijv. Girolamo Frescobal-
di (geboren in 1583) Deze componist
behoort met tijdgenoten als Sweelinck
en Byrd tot de vernieuwers van de
muziekliteratuur voor toetsinstrumen
ten als orgel en clavecimbel. Fresco-
baldi is daarvan wel de meest tem
peramentvolle en orgineelste. Deze
Italiaan verbleef enige tijd in Vlaan
deren waar hij vermoedelijk organist
van de kerk in Mechelen is geweest.
Beroemd zou hij echter pas worden
als organist van de Sint Pieterskerk
te Rome welke functie hij vervulde tot
zijn dood in 1643.
Enige clavecimbelwerken zullen ten
gehore worden gebracht. Verder staan
op het programma Preludia en Fugas
uit Das Wohltemperierte Clavier van
Johan Sebastiaan Bach (1685-1750).
Het trio valt o m. te beluisteren in een
sonate van de Boismortier(1691-1755)
en Geminiani (1680-1762) Van de be
roemde componisten die voor deze
instrumenten hebben geschreven als
Marin Marais (1656-1726) en de Ne
derlander Pieter Hellendael (1721-
1799; zullen werken voor resp. viola
da gamba en cello ten gehore worden
gebracht Het kan niet anders dan dat
wij in Leusden binnenkort getuige zullen
zijn van een unieke gebeurtenis in de
geschiedenis van wat eens genoemd
werd de Commissie voor Kamermu
ziek. Voor wie het nog niet wist is deze
mogelijkheid geschapen door samen
werking met de gemeente Barneveld,
zeer grote steun van de Stichting Het
Nederlandse Impressariaat en last but
not least de medewerking van de ge
meentebesturen en het enthousiasme
dat onze abonnementhouders reeds
bij voorbaat aan de dag hebben ge
legd.
De abonnementsverkoop is thans ge
staakt wegens beperking van het aantal
beschikbare zitplaatsen De gelegen
heid tot losse kaartverkoop aan de kerk
op de avond zelf blijft echter van kracht
Id 19^71 hield de NOS samen met de
ST een SF- korte verhalen-prijs-
Hg. Er kwamen zo'n paar honderd
neodingen binnen en daarvan kwamen
ifl voor beoordeling in aanmerking,
ervan zijn de dertig beste (eindelijk)
iOeDgebracht in een bundel, uitge
ven in de Bruna- SF-reeks (nr. 28).
üa ruim drie jaar wordt dat ook de
»gste tijd, want deze bundel was al
■el eerder aangekondigd Maar wat
i het vat zit, verzuurt niet, zullen
i bij Bruna hebben gedacht en boven
in is het op zich al een kunst om
tzo'n veelheid aan verhalen de beste
I te zoeken, afgezien nog van wat de
ry heeft beslist.
t bundel is niet alleen interessant
i verzameling (bloemlezing heet dat
doof ik) van Nederlandstalige SF-
rhalen, meest geschreven doorama-
ars Het is tevens bijzonder boeiend
a de beoordeling van de jury van
gepubliceerd verhaal te lezen. In
bundel is namelijk het komplete
ry-rapport van alle meedingende ver-
ilen opgenomen.
De samenstelling en eindredaktie
mdeze bundel lag in handen van Enk
lokester, die ook in de jury zitting
id. Evenals de beoordeling van de jury
ook de keus van Lankester aan-
chtbaar te noemen, tenzij dit wer-
lijk het beste resultaat is geweest,
U ik betwijfel. Er zit uitstekend werk
ssen Zoals van de winnaars. Wim
irkunk's „Tweelingstad", hoewel
en origineel onderwerp, is boeiend
i geloofwaardig uitgewerkt, terwijl
J. Bruning's „Donor gezocht"
3 goede kwaliteit heeft. Dit ver-
el was trouwens al eerder gepu
reerd nadat het een prijs won in
tNCSF- wedstrijd enkele jaren daar-
»r en werd daarom uitgesloten voor
slname.
lullen van Remoortere speelt met
radoxen in een tijd-reis-verhaal en
*t dat uitstekend „De suikerspin"
i Maria Vogelzang is een gevoelig
ije SF, typisch vrouwelkjk geschre-
3. maar daarom niet minder goed.
-a Burkunk maakte zijn eigen versie
3 het ontstaan van de mensheid in
3 uitstekende verhaal „De Bar
ren". E. van der Auwera schreef
eerste wet", gebaseerd op het
totthema, maar toch net iets anders.
Zo zijn er wel meer goede ver
ten op te sommen. Maar toch zijn
il alle dertig van deze kwaliteit.
Maar dat moet u zelf maar gaan
sen Smaken blijven verschillen Dat
Tees de jury
Bert Vos.