St N icolaas-toneelvoorstelli ngen voor de openbare school-jeugd Concert Rivals met Louis en en de Dijk Rob van „ROVER BOEBAS EN DE BOSGEEST" EEN GESPREK MET DE ORGANISATOR EDDY OTTO UIT LEUSDEN JoNDERDAG 1! DECEMBER 1974 LEUSDER KRANT dag! Dan vraagt Leo: „Zouden jullie om half zeven willen komen, anders red ik het niet. Om kwart over zeven is ieder een geschminkt. Ze moeten de tijd zoek brengen tot kwart over negen. Rovers en bosgeest zitten dan aan een tafel te toepen. Mieters is dat. De laatste dag is voor mi] de klap, die de deur dicht doet. Op de Theo Thijsseschool heb ik dekors, bomen, struiken, een kampvuur, pilaren, kro nen, ouderwetse schilderijen, namaak - centen en allemaal van dat spul Alles moet worden afgebroken. De toneelmeester helpt mee. Ze helpen al lemaal sjouwen 's Middags voor half twee moet alles weg zijn, als de film voorstelling begint. Dan is het laden geblazen, en weg wezen. Wat niet mee kan, moet in de garage worden gezet, want je kunt 's middags tijdens de filmvoorstelling het toneel niet meer op. En dan al dat geregel op zichzelf. Iedereen vraagt: ,,Hoe laat is het afge lopen?" ,,Zorg je dat er koffie is?" En wee, mijn gebeente, als die koffie wat laat is, wat natuurlijk óók kan vóórkomen! Deze hele zaak wordt in feite gedra gen door de Sint Nicolaascommissie. Die schrijft alle scholen aan De kos ten van de hele toestand worden be taald door de kinderen van de basis scholen. Elk kind betaalt een bepaald bedrag. Soms komt het uit het school fonds Wij krijgen van de Sint Nico laascommissie de kosten van de dekors, de costuuras en de zaalhuur vergoed. De voorzitter, de heer Vogelsang, doet dit al 43 jaar. Dat mag wel eens in de krant! Wat ik in de loop van al die jaren heb méégemaakt! Een repetitie lukt niet. Dan zeggen ze: „Voor mij hoeft het niet meer". Naarmate de tijd voort schrijdt gaan de zenuwen parten spe len. Ze zien het niet meer zitten. Ze dreigen het bijltje er bij neer te gooien. Maar het gaat altijd weer goed. Laveren moet je altijd. Altijd de klippen omzeilen. Alleen als er mensen weggaan, dan heb je de ellende. Waar haal ik mijn nieuwe mensen vandaan? Een paar jaar geleden heb ik op alle basisscholen in Amersfoort gevraagd: Ik kreeg één of twee reakties: that 's all. Dat is het grote probleem: waar haal ik mijn mensen vandaan?" Eddy Otto maakt een wanhoops ge baar in de lucht. Ik zou die onder wijzers er wel allemaal bij willen sle pen! En om Eddy Otto uit de nood te helpen, want over vier maanden begint ie weer met zijn voorbereidingen. En om al die kinderen blij te maken, want die leven méé met zo'n toneel stuk. De hoorde ze om me been elkaar de dingen uitleggen, en ik boorde ze schateren van het lachen. Sinterklaas zei: Jullie mogen wél lachen, maar je moet niet blijvendóórlachen. Beloven jullie dat?" En ze hielden woord, al die opgewonden kinderen in dat stamp volle Grand Theatre. knjgen eerst de pijn om een vaste repetitiedag af te spreken, in het be gin éénmaal in de week. De één kan niet op maandag, omdat hij avondles geeft, de ander redt het niet op dins dag, omdat zijn vrouw dan laat thuis komt. Enfin, eindelijk rolt er een avond uit de bus. Dan gaan we kijken of we mensen hebben, die inmiddels ludieke ideeën kunnen produceren, die we in het geko zen toneelstuk kunnen botvieren. Ik heb wel hoofdrolspelers gehad, die met din gen kwamen aandragen, die ronduit meesterlijk waren! Half september ga ik dan, gedeelte lijk in overleg met de spelers, gedeel telijk in overleg met Joop Helmerhorst, naar Amsterdam om de dekors te huren. Vroeger maakten we die dekors zelf. Dat was een heidens karwei". Eddy Otto schudt, bij de herinnering aan de vervaardiging van de dekors, brengen. Voor 2 ritten betaal je aan die lui f200,-. Dat is te veel. Nu hu ren we zelf een grote auto, en mei een collega ga ik de dekors zelf op halen. Afhankelijk van dat wat we aan dekors gebruiken moet iedereen op zondagoch tend voor Sinterklaas om circa 9 uur in het Grand Theatre zijn voor de generale repetitie Eerst bouwen we de dekors. Vroeger maakten we hele kastelen. Nu gebrui ken we achterdoeken. Boompjes wor den netjes vastgespijkerd. De toneel meesters proberen de licht- en geluids- effekten uit. Sommige leerkrachten doen voor de eerste, de tweede of de derde keer mee, en knijpen 'm van wat ben je me. De oude bokken trekken zich nergens iets van aan Die hebben het al zo vaak meegemaakt. Als we klaar zijn met die hele gene rale business breken we de helft van de dekorc af. LEUSDEN/AMERSFOORT - Wij gaan hjken naar één van die alleraardigste aneelvoorstellingen, die worden opge teerd rond Sint Nicolaas voor de hogere liassen van de basisscholen inAmers- !oort en de naaste omgeving. Dit jaar lerd opgevoerd „Rover Boebas en de flsgeest". Sint Nicolaas en Piet (een ?uze grappige en enthousiaste Piet) ïamen de kinderen toespreken, en de rethouder van onderwijs, mevrouw drs. L H. Keijser-Hardick bood Sint Nico las eigenhandig een héél grote sigaar 10. De regie van de toneelvoorstellingen Is in handen van de Leusdenaar Eddy )tto, die leraar is in Amersfoort op «o school voor moeilijk lerende kin- leren. Samen met Joop Helmerhorst, 5e sinds men in 1946 (weer) met de toeelvoorstellingen is begonnen, méé loet, heeft Eddy Otto de organisatie i handen. In de maanden mei en juni bereiden üj de toneelvoorstellingen voor de aand december reeds voor. Ze gaan stukken lezen, reizen met een man tien stad en land af om hun keuze i maken. Is de keuze van het toneel- tok bepaald, dan wordt nog vóór de rote vakantie de eerste bijeenkomst elegd. Eddy Otto maakt een proviso- ische rolverdeling op. „Het zijn allemaal leerkrachten van het openbaar onderwijs, die toneel spe len", zegt Eddy Otto. „Velen doen zo'n jaar of 10, 12, 15 mee, en dan op een bepaald moment krijgen ze er genoeg van. Dan zien ze het niet meer zit ten, en dan willen ze er mee ophouden. Dat is al verschillende keren gebeurd. Ze voelen zich wél samen verbonden, maar een vereniging zijn we niet. Joop Helmerhorst en ik regelen samen de voorstellingen. De leerkrachten die meedoen komen uit Hoogland, Leusden en Amersfoort. Vroeger kwam de hele regio, maar toen het Grand Theatre geringere plaatsruimte kreeg, speelden we in één week tijds voor 2.400 kinderen, komend uit de direkte omgeving van en uit Amersfoort zelf. 't Is nog een respektabel aantal hoor, zo'n 2.400 kinderen". Al vertellend strijkt Eddy Otto zijn weelderige haardos en baard, en rookt hij kleine sigaartjes. Hij is een woe lig en onstuimig verteller, gaat tel kens verzitten, lacht veel, en springi telkens weer op om een sigaartje, dat is uitgegaan, weer aan te steken. „We wachten even de schoolstart af", zegt hij, „en dan starten we eind augustus met de toneelrepetities. We heftig met zijn haren, en springt driftig van de bank op. „Negen jaar geleden zeiden we: „La ten we daar mee ophouden. Het is niet op te brengen. Dus bestelden we van toen af aan de dekors en de kostuums in Amsterdam". Eddy ploft weer terug in de bank: het geeft hem enige geestelijke rust, dat sinds negen jaar de vervaardiging van de dekors en de costuums niet meer zijn „pakkie an" is. „Tegen oktober wordt het paniek. Dan worden ze allemaal nerveus. Er moeten repetities worden ingelast. Op de één of andere manier wordt daar een mouw aangepast. Half november krijgen ze allemaal een lijst met requisieten op: „Jij moet dit meenemen. Jij dat". De voorstel lingen geven we liefst vóór Sinterklaas dag. Dit jaar kon dit niet. toen heb ben we de vrijdag na Sinterklaas er bij gepakt, want anders moet je de dekors een weekend overhouden, en dat kost te veel. Dan ga ik de dekors halen. Er moet voor gezorgd worden, dat er koffie in het Grand Theatre is. De toneelmees ters moeten aanwezig zijn, en noem maar op. Een of twee keer hebben we die de kors met een vrachtwagen laten Regisseur Eddy Otto. Leo Grootkop is grimeur bij ons. Hij woont in de Muurhuizen achter C A, en heeft er een zaak voor wo ning- inrichting. Zijn vader had vroe ger een schmink-fabriekje. Hij doet het heel erg leuk. Eddy Otto vertelt aan één stuk door. Hij haalt nauwelijks adem, heb ik de indruk, en hij zit nog helemaal in de roes van de toneelvoorstellingen. Hij had ook juist de dekors weer naar Am sterdam teruggebracht op zijn vrije zaterdagmiddag. „De eerste voorstelling. We starten om 7 uur. De heer Grootkop moet name lijk -2 man schminken plus een Sin terklaas en een Zwarte Piet van de Pedagogische Akademie. Vroeger wa ren dit onderwijzers. Toen hebben we es een tijdje studenten van de Pedago gische Akademie gehad, en toen een badmeester. Nu hebben we twee stu denten van de Pedagogische Akademie, die het erg leuk doen". „Harstikke leuk", beaam ik, „endie Piet is enig met dat gekke fluitje, waarop hij blaast en waarop hij een sprong maakt, waarop de kinderendrie keer een yell ten beste moeten geven". „Ja, we hebben er heelwat versle ten in de loop der tijden! Om tien voor half negen is het een zenuwentoestand. Iedereen barst van de zenuwen. Sommigen worden vreselijk aktief, gaan timmeren. Iedereen gilt: „Waar is dit? Waar is dat?" Ik moet regelmatig vragen: „Heb je daar aan gedacht, en daar aan?" Aanvang van de voorstelling tegen tien over negen, tien voor half tien. Je laat de doeken zakken. En dan maar hopen, dat alles goed gaat. Pauze na het tweede bedrijf. Een scène uit het toneelstuk: „Rover Boebas en de bosgeest". „Waarom zei jij dat in 's hemels naam. Ik wist gewoon niet hóe ik er bij moest aansluiten. Daat laat je de volgende keer uit je kop, hoor". „Hoe vonden jullie de zaal? Ik had zo'n last van die rotjongens daar in het midden", of: „De kinderen reageer den mieters, hé. Lekker spelen is dat!" Na de laatste twee bedrijven: af- schminken. „Jongens tot morgenoch tend 7 uur. Houd je taai". Dan gaat het hele spul weer naar school, want 's middags is er gewoon weer school. De kinderen zijn uit hun gewone doen De leerkrachten, die speelden, zijn moe: en dat voelen ze wel als iets be zwaarlijks, maar ja: daar is niets aan te doen. Volgende dag weer op dezelfde toer Dan is er één dag tussen, dat het Sint Nicolaas is. Leo Grootkop schminkt tegen de honderd Sinterklazen op die IMERSFOORT Louis van Dyk, de «kende pianist en virtuoos, komt weer 'Amersfoort spelen, en wel op vrijdag 3 december, 's avonds om 20.00 uur in ^Emmakerk aan de Noorderwierweg peelde hij vorig jaar als solo-improvi- tor op de piano (en het elektronisch [gel van de Emmakerk), dit jaar komt 3 met het trio onder leiding van zyn 'oer Rob van Dijk. Het trio bestaat uit n drummer, een basgitarist en organist ob van Dijk, die het hammond-orgel zal !;pelen, en die ook enige stukken op 't elektronisch kerkorgel ten gehore zal fngen. Rob van Dijk zal tevens het >or'The Rivals' dirigeren, ft bizondere konsert wordt georgani- «rd door de Wijkraad in oprichting, de 'reformeerde Kerk en de Hervormde agdraad van het Soesterkwartier. «ter van Dijk, die in de Hervormde agdraad zit van het Soesterkwartier Nee, ik ben helemaal geen familie van auis') wil er, als het enigszins kan een «emberse traditie van maken om Louis "Dijk in Amersfoort te laten optreden, orig jaar was het konsert van Louis van ijk zo'n geweldig sukses, dat Pieter rekt de afspraak maakte voor de 13de sember 1974. Het was niet alleen de igd, die naar Louis van Dyk kwam luis- 'en, er waren ook vele zéér oude men- aop het konsert aanwezig. °rig jaar speelde Louis van Dijk in het •der van een Jeugddienst in de Emma- rk. De 13de decern be»- 1974 vervult de de rol van konsertzaal. Vandaar dat 'Wjjkraad in oprichting ook by de orga- atie is betrokken. 't programma van vrijdagavond 13 tomber is samengesteld uit de volgende teelten. Het koor 'The Rivals' begint, 1 dan speelt Louis van Dijk een solo. i Tijdens zijn conservatoriumopleiding kreeg hy belangstelling voor de jazz muziek. In 1967 deed hij eindexamen van het Conservatorium met een perfekte uitvoering van het pianoconcert in G van Maurice RaveL In 1961 kreeg hij op het Jazzconcours te Loosdrecht de eerste prijs in de sector Moderne Jazz. In het cabaret van Ramses Shaffy was hy een voortreffelijk begeleider. „Het verdere verloop van mijn carrière," zegt Louis, „heb ik te danken aan John Vis, de direk- teur van C.B.S. In 1964 kwam mijn eerste LP tot stand. Vis weet, wanneer een platenartiest verkoopbaar is, en die intuïtie buit hy uit. Hy heeft mij in de muzikale richting geduwd, die hij zélf had willen opgaan. Ik bewonder zyn unieke repertoire, zijn kennis en gevoel voor de kombinatie van artistieke waar den en de wensen van de platenmarkt." Louis van Dyk dus op vrijdag 13 december in de Emmakerk. Kaarten a f 3,50 zyn reeds in de voorverkoop ver krijgbaar. Voor Hoogland: Boskant 62. Voor Amersfoort: Korte Bergstraat 3, Soesterweg 409, Dollardstraat 118, Bor- neoplein 22. Voor Leusden: Krakhorst 9. Dan zingt het koor weer, begeleid door het trio onder leiding van Rob van Dijk. Na een korte pauze, tijdens welke men een kopje koffie kan drinken, vervolgt het koor het programma. Louis van Dijk speelt op de piano, en zal ook verschil lende stukken van het koor begeleiden. Er zal worden geïmproviseerd, en het ge heel zal, als altijd, vele verrassende ele menten opleveren. Louis van Dyk vindt zelf, dat hij een beter jazz-pianist dan een organist is, en dat zullen verschillende musici met hem eens zijn. Een zeker deel van het publiek hoort hem echter óók graag op het orgel. Of hy bereid zal zyn het orgel van de Emmakerk te bespelen zal de vraag zijn. Het pedaal is niet feilloos, en de resonans is hinderlijk. Louis van Dyk werd op 27 november 1941 in Amsterdam geboren. Hij begon zyn muziekstudie op zevenjarige leeftijd. Hij ontving orgellessen van Simon G. Jansen en Piet van Egmond. „Van Piet van Egmond heb ik een bijna hysterische liefde voor muziekmaken meegekregen," zegt Louis. Louis speelde vrijwel alleen muziek van Bach, voor wie hij een voor liefde had, omdat Bach veel orgelmuziek heeft geschreven.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1974 | | pagina 7