The Shoes: „Make up your make up" Dave Cartwright nieuwe Engelsd folk-stijl „Late for the sky" DRAAITAFEL c 0 TORENAKKERWEG WINKELCENTRUM-LEUSDEN C Ruime parkeergelegenheid. Boodschappen boven f 35r worden gratis thuisbezorgd. Elke vrijdag koopavond tot 9 uur. OP DE MUZIEKKRANT OOR 1.75 LEUSDER KRANT Finnmark 3 - Leusden-c Bij uw Centra-winkelier kan alles VRIJDAG 13 DECEMBER 1974 LEUSDER KRANT IDAC Kortom, de Shoes zijn de Shoes ge bleven, maar hun geluid is wat voller geworden en wat de knapen van de groep zelf betreft: hun haren zijn ook wat langer geworden. Voor de rest is er weinig veranderd, ook al moet ik toe geven, dat een nummer als „I'll be a man", ,,Make up your mind" en ..Face to face" toch wel iets voor de nabije toekomst van de Shoes beloven. Hopenlijk horen we snel weer iets van Theo, Wim, Jan en Henk, want het heeft eigenlijk al te lang geduurd. Uitgebracht door de platenmaat- schaappij Negram te Haarlem op Ne gram, stereo nr 103. Op de foto: The Shoes. Bert Vos. Ik ben vroeger nogal een fan van de Nederlandse groep ,,The Shoes" ge weest. Het is lang geleden, dat ik ze voor het laatst hoorde, maar kortge leden doken ze weer op, de jongens van Shoes, onder leiding van Theo van Es. Ik meen me te herinneren, dat ze toen tertijd op het Polydor-label uitkwamen. Nu is dat Negram geworden. Veel ver schil maakt dat niet uit, want het steeds herkenbare geluid van de Shoes is vrij wel exact gelijk gebleven. De elpee ,,Make up yourmakeup",indubbelhoes met op de binnenkant alle teksten, is een goed stukje pop, daar niet van en ik maak me sterk, dat dit album niet een nieuw begin is, maar toch. Toen ik de eerste noten hoorde van ,,Make up your make up", bijvoorbeeld, dacht ik toch naar een oude intro van de Shoes te luisteren. Laat ik het voor lopig maar wijten aan de opmerkelijke stem van Theo van Es, dat hese ge barsten stemgeluid, dat zo'n aparte sound aan de Shoes heeft gegeven, (en het nog geeft). Hoewel, ook dat is al minder te merken in het tweede nummer op de LP „The world belongs to you", waarin door het vocale geweld van alle Shoes-leden, de individuele sound van Van Es geheel verloren gaat. Het geluid van The Shoes is voller geworden. Wie bijvoorbeeld nog eens hun Lp „Wie the shoes past op de draaitafel legt en naar nummers van toen als- „No money for roses" en „Baby good for you" luistert, zal dat met mij beamen. Of het een vooruit gang is, betwijfel ik, maar dat is wel licht een kwestie van smaak. De teksten werden vroeger geschreven door Jan Versteegen en Theo van Es, die laatste komt er nu niet meer aan te pas. Zijn plaats is ingenomen door de broer van Jan, Henk en dit duo tekent voor op één na alle nummers. 't Nieuwste nummer verkrijgbaar op ons kantoor Zanger-gitarist Dave Cartwright be hoort tot de brengers van de nieuwe Engelse folk-stijl. Geen zoete, krachte loze werkjes, volgestouwd met strij kers en een al even zoete tekst, maar een wel wat forser arrangement bij zijn door hem zelf geschreven num mers. Cartwright behoort tot de jon gens die het melodieuze popwerk pro pageren, maar dat betekent niet, dat melodieus ook „zoet" moet zijn. „Elke song die ik breng moet een verhaal bevatten", zegt Dave „zo nu en dan stop ik een niet opdringerige boodschap in mijn teksten, maar er zijn liedjes, die de mensen beslist niet tot nadenken zullen brengen, liedjes die ze alleen maar blij willen maken. Want ten- h Dave Cartwright inde voc isen pop rde yJ filyiJt JyjU Een volledige supermarkt met 'n brood boetiek van de warme bakker let slotte zijn er altijd nog duizend- één dingen, waarover je blij kunt z in deze tijd." Dave Cartwright maakte nu zijn der elpee: „Don't let your family down" dan zijn we meteen bij de titelso Jüi die tevens de beste n de hele pl is. Dat is op zich ni- zo opzienbare want vrijwel alle nummers van d< voortreffelijk luister-elpee hebbent e"rV zelfde kwaliteit. Nergens wordt leD, beroep gedaan op de trommelvliezi maar je zult er vast niet bij in sla vallen, daar staat Dave met zijn bot ende nummers en uitstekende arrang menten zeer zeker garant voor. „Don't let your family down" is gevarieerde langspeelplaat, waarv mensen met bijzonder veel plezier nal^ zullen kunnen luisteren. Zowel acht op de hoes, als op het bijgeslot tekstvel kan men alle teksten nog ee rustig nalezen. Dave Cartwright (12 string gita en harmonica), wordt bijgestaan opde elpee door Robin Langndge (keyboa en achtergrondvocalist), Michael Gr gory (percussion), Paul Butler (acou «Ie tische en elektrische gitaar enachtei grond-vocalist) en tenslotte Barba O'Meara, die ook haar steentje bi draagt tot de vocale achtergrond Jo Martin van de groep Contraband spei de viool in het nummer „Maggie dear". Naast de titelsong noem ik nog enk« andere uitschieters. „Joanna" bijvoo beeld, het langste nummer op de L dat erg fijn overkomt; het vrij kor „Maggie my dear", en tenslotte „Song and dance man", waarin hij e veel lijkt op Leo Sayer. Kortom: een uitstekende verzamelt aanstekelijke songs van een man, wi we waarschijnlijk nog veel meer zuil horen. Gelukkig maar. Uitgebrachtdw de platenmaatschappij BASF teArohe op het Transatlantic-label, in pracht stereo, nr TRA 284. Bert V( Jackson Browne heeft weer een elpe volgezongen met fijne muziek. De derd elpee sinds 1971 (eerst „Satural before using", daarna „For every man en nu „Late for the sky"). Alle acht nummers zijn doorBrowi zelf geschreven. Nietzoverwonderlijl want het is nog niet zo lang geledi dat hij uitsluitend bekend was i „songwriter". In feite is hij pas 1971 gaan zingen. Veel van de nummer: die hij in de loop der jaren geschreve heeft zijn door anderen op de pla gezet; Tom Rush deed dat bijvoor beeld met „These days" en The Byrd met „Jamaica say you will". Dit zijl slechts twee voorbeelden van een hel reeks. De acht songs op de nieuwe elpe „Late for the sky", zijn helemaa nieuw. Dat houdt dus in, dat nog niemao anders ze op de plaat gezet heeft Het is een fijne plaat gewordei Een plaat, waaruit duidelijk blijkt da een vakman aan het werk geweest is geholpen door figuren als David Lind ley en Don Henley. Het brouwsel, dat Jackson Browof cum suis in de studio gebakken hebbeo kan betiteld worden met subtiel evenwichtig. Het nummer „The road and the sky' trekt naar mijn mening de meest aandacht; het is een vlot „liedeken' met swingend pianospel en gitaarspe min of meer a la Rolling Stones Ik vind het eerlijk gezegd we jammer, dat de teksten niet bijgeleveri worden. Het moet naar mijn bescheiden mening toch een kleine moeite zijl deze op een vel van 30 bij 30 centi meter af te drukken en in de hoes stoppen. De plaat is uitgebracht door Negran in Heemstede op Asylum, nummei AS 43.007. J. v.d. Op de foto: Jackson Browne.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1974 | | pagina 10