!en school voor toen
of voor straks?
Drie „landjes" in Groenhouten
gaan zich verenigen
„Lisiduna" geeft haar
jaarlijkse uitvoering
„Samuel" en
„Edelweiss"
12 februari opgeheven
„Hoe de bijbel tot ons kwam"
lezing NCVB-Leusden
Ingezonden:
EEN LATE REACTIE
VAN WEESPTOT ALMELO,
WEGENS GEBREK AAN BELANGSTELLING
Ingezonden:
HEBT U 00K
ZO'N KIND?
|leusder krant
BONDSSPAARBANK
„NDfcRDAG 20 FfcBHUAKl 1975
leusder krant
Met grote vreugde heb ik het artikel
raii de heer W. Bleeker gelezen over de
arichting van het onderwijs, d.w.z.
iet voortgezet onderwijs in de gemeente
.eusden
Hoewel de heer Bleeker dat niet ex-
liciet zo stelt neem ik aan dat Ik zijn
ktiviteit wel moet lezen in de kon-
•kst van de diskussie over voortgezet
jderwijs in de gemeente Leusden.
wls met elke lezer zal weten staan
die diskussie twee zaken centraal:
e reikwijdte van de school die we hier
ri]gen (hele, halve of kwart midden-
chool) en de levensbeschouwelijke
ard van de school (een verzuild ge
sel van scholen of een samenwerkings
chool) Beide elementen roert de heer
leeker aan. hoewel het laatste erg be-
aopt
In dit artikel zal ik in eerste in-
üntie het door de heer Bleeker ge-
(?lde nauwgezet volgen, daarbij enige
of niet kritische kanttekeningen
latsen om tenslotte te komen tot een
Dial voor mij geldige uitspraken,
erigens wil ik van te voren de
er Bleeker lof toezwaaien voor het
oor hem gestelde, al zal blijken dat
zijn mening niet helemaal deel.
i de inleiding stelt de heer Bleeker
lal de gemeente denkt in bestaande
ategorale strukturen: VWO, HAVO,
IAV0 en LBO. Hij vindt dat jammer
pleit voor een school waarin de
nensen dingen „samen doen". Immers
ut hij verder, in onze samenleving
s het onjuist om mensen „hoger"
I "lager" te achten; we hebben de
Bilnisman net zo hard nodig als een
ctkhouder bij een bedrijf. „Er zijn
leasen nodig die leiding kunnen geven
au het land en aan een groot bedrijf.
Bderwijs en ziekenverpleging vragen
d kundige en toegewijde mensen. Het
ook fijn dat er koks en kelners
iijq, en toneelspelers, en mensen die
opeen reisbureau werken, enz." Wat
lij ontgaat is wat deze opsomming
maken heeft met het samenwerken
ao mensen. Ik proef er slechts in
at de mensen op een met-gescheiden
oorlgezet onderwijs opgeleid moeten
orden voor verschillende beroepen
ie allemaal in abstraktie iets moois
ebben En „iedereen heeft iedereen
maar wel op de eigen plaats,
laatsgebonden gelijkwaardigheid? Ik
enk overigens dat ik niet helemaal
edelijk ben, maar het staat er wel zo.
Is de heer Bleeker bedoelt te zeggen
er een school moet komen waar
tereen als gelijkwaardig wordt ge-
heeft hij, alweer op hoog ab-
nkt nivo gelijk. Hoe dat echter kan
samenleving die' berust .opmnge-
jkwaardigheid, is mij een raadsel,
een samenleving gaat hij door, waar
idereens mening waarde heeft, is het
elangrijk dat een ieder leert op school
dal hij mee moet praten, dat hij een
erantwoordelijkheid heeft, ook voor
nderen, weer heeft hij groot gelijk,
lij heeft ook gelijk als hij stelt dat
fantasie en vindingrijkheid" belang -
i]k zijn als iemand een „juiste keuze"
loet maken Ik ben altijd blij dat soort
edachten te horen. Betekent dat echter
ok dat jongens en meisjes als ze
lekken dat wat in de school zo mooi
afgeschilderd, in de samenleving
niet opgaat, tenzij op het nivo
repressieve tolerantie, de revolu-
mogen ontketenen opdat ze een
tste strohalm kunnen grijpen om de
iwenst inspraak macht te krijgen?
Ik geloof er niets van dat dit wordt
idoeld, maar wellicht vergis ik me.
De heer Bleeker gaat dan terug naar
jkel onderwijs in deze gemeente. Hij
leit dan voor een aantal voortreffe-
jjke algemeenheden: het bestuderen
jnbet interessante en het belangwek-
"ïde van het leven (welk leven: dat
i de stratenmakers of Ignatius van
iyda, de kunstenaar of de huisschil-
fr, demiddle-class" ïnteressantig-
of de harde waarheid van het
'en dicht bij de zelfkant!); er op te
igeren overeenkomstig de eigen aan-
en ontwikkeling (ook als dat gedrag
tekent dat als gevolg van jarenlange
herdrukkende socialisatie zeer
essief is of zo apathisch dat niemand
weg mee weet: m.a.w. wat be-
:ent zo'n kreet eigenlijk?); het samen
doen (met konsekwenties voor later
om te laten zien dat een bakkers-
cht toch ook een echt mens is met
zo'n goede kanten?); fantasie en
tindingrijkheid openhouden (om het ze
op school snel af te leren?); met ple
zier steeds weer opnieuw aan het leren
slaan (een botte illusie in een samen
leving die op diploma's is ingesteld,
i'aar maar enkelen aan toekomen).
Wat een „middle-class" normatiek
Spreekt dan niet uit de reeks vakken
aie ..vanzelfsprekend" aan de orde
'ten komen. Van wie is deze van-
'lfsprekendheid: van de goed ge-
wlde opvoeder of van de werkende
lore die verplicht werkeloos is en
zijn hele leven de pheeft aan
•cbiedenis en aardrijkskunde, aan
f- kunt Iwt niet zo
I^pA- noemen
Ret gebied van familiedrukwerk
tonnen wi| u in alle opzichten van
dienst zijn:
'verlovings-, huwelijks- en
geboortekaarten
visite-kaartjes
briefhoofden
'Rouwkaarten
j™mark a Leusden-centrum
«wellen-boeken kunt u thuis
Bezichtigen).
(buiten de
verantwoordelijkheid
van de redaktie)
LEUSDEN - De heer W. Blee
ker van „Don Bosco" schreef
enige tijd geleden io onze krant
een artikel over het voortgezet
onderwijs in Leusden onder de
titel: „Een school voor toen of
een school voor straks?" De
heer J. Brandligt uit Leusden-
centrum, zelf leraar, gaat in bij
gaand artikel in op het door de
heer Bleeker gestelde in boven
genoemd artikel. De redaktie
van de Leusder Krant stelt haar
kolommen graag open voor soort
gelijke diskussies (voor zover
ze betrekking hebben op situaties
in de gemeente Leusden). Reak-
ties op dit artikel zijn dan ook
welkom.
Redaktie.
wie men de zin van deze „vakken"
nog nooit duidelijk heeft kunnen maken.
Toch. het opheffen vanscheidingsnuren
blijf ik op zichzelf een goede zaak
vinden. De vraag „Kunnen we die er
tussen diverse bevolkinsgroepen be
staan, omver te halen?" is een zeer
belangwekkende Ik was dan ook zeer
verheugd toen ik hem las. Wie schetst
echter mijn teleurstelling toen ik ver
derop las dat dit geen pleidooi was
voor 'n samenwerkingsschool omdat ge
loofsovertuigingen mensen niet zouden
scheiden. Los van de principiële kant
daarvan, kan ik heel pragmatisch me
afvragen wat de effenkten zijn van de
behandeling van b.v. de tachtigjenge
oorlog op de basisschool t.a.v. de wijze
waarop katholiek en protestant elkaar
leren zien. En wat van <fe school
strijd te denken' En van een heleboel
andere zaken waar godsdienst ook in
onze tijd dwars doorheen snijdt om tot
opperste verwarring en gebrek aan
waardering voor elkaar te voeren: Ge
boortebeperking, abóftus, marxistisch
denken, zondagrust, voetballen op zon
dag, Gods naam „ijdel" aanroepen,
homoseksualiteit, om er een aantal
uit de losse pols te noemen. Het is
minstens een drogreden te menen dat
mensen niet worden gescheiden door
zaken die direkt of afgeleid te maken
hebben met godsdienst of althans wat
als godsdienst wordt gepresenteerd.
Ik wil niet verwachten dat de heer
Bleeker slechts de onderscheidingen
tussen Roomse minder gegoeden" en
„meer gegoeden" wil opheffen. Dan
taxeer ik hem te laag. Het is echter
wel een konsekwentie van zijnstelling-
name, althans dat kan het zijn. In het
volgende ontleed de heer Bleeker de
selektie „zeef" na het basisonderwijs.
Hij vraagt dan om een goed selektie-
systeem en signaleert de vuilnisbak-
selektie van ons schoolsysteem, d.w.z.
dat het l.b.o. als vuilnisbak voor de
minder-bedeelden (met intellekt) funk-
tioneert.
Kijk, dat begrijp ik dan weer niet.
Een beter selektiesysteem kan er m.i
alleen maar toe leiden dat er minder
kinderen op het l.b.o. komen die er
niet horen. Dat betekent: verklein de
vuilnisbak, maar handhaaf hem wel.
Mogelijk wordt het niet bedoeld, maar
het staat er wel.
Onder het kopje De armen worden
armer" lees ik vervolgens een terecht
verhaal over de wijze waarop kinderen
vanaf de eerste klas basisschool, m.i.
vanaf de geboorte, gepredisponeerd
worden tot armen. Een niet terechte
ontwikkeling, maar wel een konsekwen
tie van ons maatschappelijk systeem.
En dat nu blijft weer buiten schot in
het artikel. De moedeloosheid en apres-
siviteit ontstaat niet door de school,
maar door de verpletterende onder
drukking waaraan mensen, die niets
te vertellen hebben, bloot staan Een
maatschappelijk probleem derhalve.
Met het slot van het artikel weet ik
eigenlijk geen raad. Staat daar dat
„Don Bosco" het middel tegen alle
kwalen is? Dat zal niet bedoeld zijn,
maar het leest toch wel zo. Immers
nadat je de problemen hebt gesigna
leerd, geef je de oplossing. En „Don
Bosco" wordt nogal aangeprezen, want:
1. Er komt eenm.a.v.o.-afdelingnaast
het l.t.o. (een school derhalve voor
het industrieproletariaat en het kan-
toorproletanaat, afgescheiden van
de leidinggevende klassen)
2. Deze worden samengevoegd (wat
alleen maar voor een middenschool
voor de armen zorgt)
3. Het onderwijs wordt zo ingericht
dat elk kind aan zijn trekken komt
(dit klinkt goed)
4. Don Bosco biedt zijn diensten aan
(ook om zich op te heffen in een
samenwerkingsschool?).
U merkt het: ik heb nogal wat pro
blemen gesprokkeld in het artikel van
de heer Bleeker. Als ik de vinger op
verkeerde plekken heb gelegd, hoor ik
dat wel.
Nu nog enige eigen expliciete ge
dachten over hoe het onderwijs in onze
goede gemeente gestruktureerd moet
worden.
De doelstellingen van het onderwijs
beleid bier moeten m.i. zijn
1. Er komt een ongedeelde school
(nog in vele gebouwen) voor 13-15
a 16-jarigen
2. Afgeleid daarvan zijn in de eerste
fase de realisering van integratie
k o -ba.o. en,
een integratie! schoolsysteem voor
12- tot 15- a 16-jarigen.
Als randvoorwaarden moeten in
overweging worden genomen-
1. We hebben een konfessioneel/kon-
servatief gemeentebestuur
2. We hebben op dit moment wel kleu
ter- en basis-, maar geen voort
gezet onderwijs. - we hebben in
Amersfoort een volledig katego-
raal-verzuild schoolsysteem (voor
de liefhebbers).
Leusden is een nog steeds groeiende
gemeente.
Dan kom je op een volgend „plan"
%-uit:
We moeten komen tot een koherente
visie op het onderwijs, die niet door
juridische haarkloverij belemmerd
mag worden. Het te kiezen onderwijs
beleid zal gebaseerd moeten zijn op
politieke stellingname, waarin centraal
moet - staan menselijkheid en mede
menselijkheid. Dat betekent in kon-
kreto dat de afvalrace die ons onder
wijs nu kenmerkt moet ophouden. Dat
is echter alleen mogelijk, als we ons
de waarden van het huidige maatschap
pijsysteem gaan afvragen.
Toch kunnen we binnen het bestaande
systeem de kategorale scholen ophef
fen. De uit de standenmaatschappij
stammende onderscheiding tussen
schooltypen moet verdwijnen. In het
onderwijsbeleid hier moeten we met
het kategorale schoolsysteem ook het
leerstofjaarklassensysteem opheffen.
Juist t.o.v. de zwakkere leerlingen
is dit systeem oneerlijk. Zij kunnen
niet meekomen en vallen dus af. Wat
we nodig hebben is dat we met zijn
allen gaan werken aan deze school
voor allen.
J. Brandligt,
Hondsdraf 3,
Leusden-Centrum.
WEESP
NAAK.
VRJEZENVEEN
ALMELO
^vmeroen
NUVERDAL
RUSSEN
HOLTEN
BORNE
KORTENHOCF»
LOOSORECHT#'
SOEST OUK«
BREUKEIEN SOEST*
van noord naar zuid ziet u in maar liefst
35 gemeenten, 85 kantoren van uw eigen en
vertrouwde Bondsspaarbank voor Midden
en Oost Nederland.
De bank voor deze generatie... met diensten van deze tijd.
Verzekeringen Effekten Beleggingen
Leningen Koop-Krediet-Plan Hypotheken
Betalingsverkeer Salaris- en pensioeninning
Buitenlands geld Kluisloketten
Reisverzekeringen
Alle soorten spaarvormen
VOOR MIDDEN EN OOST NEDERLAND
'de bank voor deze generatie'
LEUSDEN/CENTRUM - Drie „land
jes" van het plan Groenhouten, te weten
Vlasland, Koolzaadland en Boekweitland
hebben verregaande plannen om te ko
men tot de oprichting van een ver
eniging.
Het begin was zeer moeizaam. In sep
tember al waren initiatiefnemers met dit
plan naar voren gekomen, maar van de
overige bewoners kregen zij weinig of
geen respons. Toch lieten zij het er niet
bij zitten en nodigden zij hun „land
genoten" uit voor een vergadering van
14 januari j 1. Tot hun verbazing bleek
er een buitengewoon grote belangstel
ling voor deze vergadering te bestaan.
Oorzaak daarvan waren een aantal ge
beurtenissen die de afgelopen maanden
hadden plaats gevonden. Zoals een brief
aan de gemeente met o.a. het verzoek
de beplanting tijdelijk stop te zetten,
zolang nog geen unaniem oordeel van de
bewoners daarover gevallen was.
Deze brief zette bij een groot aantal
mensen nogal wat kwaad bloed, omdat
men al bijna een jaar tegen een kaal
hofje aan zat te kijken.
Dit feit en een aantal andere zaken,
zoals het hebben van een gezamenlijke
entree naar de hofjes, hetzelfde type
huizen van dezelfde makelaar, deed
bijna iedere bewoner de noodzaak van de
ODrichting van een vereniging inzien
Tijdens de vergadering toonden een
aantal bewoners van de verschillende
landjes zich bereid om de plannen tot
LEUSDEN - „Lisiduna" geeft op
vrijdagavond 21 februari in de grote
zaal van Pon's Automobielbedrijf haar
jaarlijkse winter-uitvoering. De zaal
zal open zijn om 19.30 uur. De uit
voering begint om 20.00 uur
„Lisiduna" staat onder leiding van
haar dirigent de heer F. H. Reijnen,
Hoofd Majorette is mejuffrouw E. La-
gerwey. Tambourmaiïre is de heer
G. Striesenau.
Komt u allemaal naar ons Leusdens
muziekgezelschap kijken De nieuwe
uniformen ziin gereed, en u zult een
keurig verzorgd muziekensemble te
zien krijgen. Geeft u op als donateur
van „Lisiduna". Het orkest repeteert
vrijdagsavonds van 20.00 tot 22.00 uur.
De majoretten en tamboers repeteren
dindagsavonds van 19 00 tot 22.00 uur.
In het speeltuin gebouwtje van „Blij-
hof" Komt u eens kijken: als u een in
strument bespeelt hebt u vast zin
om een partijtje mee te blazen in
„Lisiduna"!
Het programma van vrijdag 21 fe
bruari ziet er zeer aantrekkelijk uit.
Tamboers en Majoretten voeren onder
LEUSDEN-CENTRUM- 10 februari
organiseerde de N.C.V.B. in Leusden-
Centrum voor haar leden weer een le
zing. Deze keer was de heer J. C. van
Dam van het Nederlands Bijbelgenoot
schap uitgenodigd de lezing te houden.
Nadat de vice-presidente ieder wel
kom had geheten zong men gezamenlijk
gezang 1,God heeft het eerste woord
Na de lezing uit Johannes 1:1-4 en
een korte overdenking gaf zij het woord
aan de heer Van Dam.
Hij vertelde dat hij zijn voordracht
de titel -,Hoe de bijbel tot ons kwam"
had gegeven. Het lag in zijn bedoeling
allereerst over het gebied waar de bij
bel zijn oorsprong vond te vertellen,
later zou hij spreken over het schrijf
materiaal dat gebruikt werd - met name
in het zeer vroege stadium-en hoe men
de bijbel in vroegere en latere tijden
indeelde en waarom.
Het gebied tussen de Eufraat en de
Tigris, Mesopotamie, Egypte en Kana-
an zijn de oudste cultuurgebieden ter
wereld. Als oudste stad ui dit gebied
geldt Jericho. Deze stad bestond al
5000 jaar v. Chr., dus nog voor de
zondvloed. Ook de andere steden in
het bovengenoemde gebied zijn zeer oud
In het begin werden de verhalen uit
de bijbel doorverteld Omdat de ooster
se verteltrant een zeer nauwkeurige is,
kwamen er bijna geen wijzigingen in
voor. Niet iedereen kon deze gegevens
door vertellen Daar bestonden in die
tijd speciale groepen mensen voor die
zich ermee bezig hielden Naderhand
werden de verhalen opgeschreven. De
schrijfkunst was al zeer vroeg voorA-
braham bekend.
In het begin was er het hiëroglie
fenschrift van de Someriers, later
kwam via het spijker- en lettergrepen-
schrift het Fenecische medeklinker-
schrift, wat uit 30 lettertekens be
stond, maar doordat de klinkers ach
terwege gelaten werden, ook verwar
ring kon stichten.
De heer Van Dam noemde tevens
een aantal materialen waarmee gewerkt
werd in de loop der tijden. Bijvoor
beeld de kleitabletten, de papyrusrol
en later de huiden, perkament, wat veel
kooplui gebruikten, omdat het duurza
mer was. Bovendien kon men de tekst
eraf krabben en het blad opnieuw be
schrijven
verwezenlijking van een vereniging uit
te werken.
De werkgroep stelde niet alleen de
voorlopige statuten en huishoudelijk
reglement samen, zij ging tevens over
tot het houden van een enquete onder
de bewoners om zodoende meer te
weten te komen omtrent hun verlangens
en opmerkingen ten aanzien van hun huis
en hun omgeving Ook werd er een ge
sprek op touw gezet met de gemeente-
architekt om te praten over de inrich
ting en de funktie van de hofjes zoals
de gemeente zich voorstelde dat het
zou moeten worden.
Het was namelijk gebleken dat niet
iedere bewoner gelukkig was met de
opzet van het hofje, omdat er niet veel
rekeing gehouden was met parkeer
gelegenheid voor bezoekers. Van ge
meentezijde kwam uit dit gesprek naar
voren, dat vooral gedacht was aan de
voetgangers en in het bijzonder aan de
jonge kinderen, voor wie het van essen
tieel belang is dat ze veilig op straat
kunnen spelen De auto speelt hier
bij - gelukkig - een ondergeschikte
rol, hoewel de gemeente toch nog
rekening had gehouden met parkeer
gelegenheid, die liefst 50% boven het
landelijk gemiddelde ligt.
De werkgroep ontving van de ge
meente schetsen met het ontwerp van de
drie landjes Deze werden vermenig
vuldigd en onder de bewoners verspreid
Tevens werden drie diskussie-avonden
georganiseerd om met de bewoners
van ieder landje afzonderlijk het ont
werp te bespreken om zo tot de meest
gewenste indeling te komen. Vlasland
en Koolzaadland hebben zo'n diskus-
sie-avond al achter de rug, maar Boek
weitland zal vanavond de wensen ken
baar moeten maken
Zodra de gegevens van alle drie
de avonden zijn verzameld, worden
zij ter beoordeling naar de gemeente
gestuurd.
Intussen verwerkt het voorlopig be
stuur van de op te richten vereniging
der landjes de gegevens van de enquete
en hoopt zo spoedig mogelijk met een
datum voor de oprichtingsvergadering
te komen, zodat er een „echt" bestuur
gevormd kan worden.
andere uit „Burlesco" van S. Egberts
en „The Major in front" van G Boe-
dijn. Het orkest speelt onder meer
de ouverture „Opeline" van R. Mar
tin, de ouverture „Latona" van Joh
de Wit, „The deepriver Rhapsodia"
van Harold L. Walters, de „Polka
Bergkristal" van Jakob Bieri en „Ho
liday for trompets" van H. Walters.
Het jongste lid van het tamboerkorps
van „Lisiduna: Pim Jan Griffioen zal
een solo uitvoeren
Het orkest en de majoretten treden
gezamelijk op in „Baby-faces" van
L. Abel en „Adalita" van W Hautvast.
In de finale zullen orkest, tamboers
en majoretten gezamelijk tot de uitvoe
ring komen van het stuk „Swinging
horses" van A. van Veluwen
Het belooft een héél fijne avond
te worden, en „Lisiduna", zojuist te
rug van haar eerste buitenlandse op
treden, verdient uw aller aandacht.
Na afloop van het programma wordt
er gezellig gedanst onder leiding van
„Willpower" uit Amersfoort
„Lisiduna" rekent op een groot
steedse opkomst van de zijde van de
Leusdense bevolking.
De bijbel bestaat uit totaal 66 boe
ken, 39 van het Oude Testament, 27
van het Nieuwe Testament, hierbij zijn
niet de tien apocriefe boeken gere
kend, die de Katholieke Kerk nog in
gebruik heeft.
De spreker vertelde dat voor de tijd
van de Hervorming onze bijbel geba
seerd was op het Septuagint, een Griek
se vertaling opgetekend door zeventig
wijze mannen in Alexandne. Men ge
bruikte het Grieks, omdat deze taal
toentertijd de wereldtaal was Calvijn
echter baseerde zich voor wat het Ou
de Testament betrof, voornamelijk op
de oude Joodse indeling van de bij
bel, die een aantal boeken verwerpt
als niet door God geïnspireerd zijnd.
Deze laatste mededeling van de heer
Van Dam verontrustte een aantal dames
duidelijk, zoals uit de discussie na de
pauze bleek De grondslag van de hui
dige bijbel is de Codex Vaticanus sa
men met de in 1859 door professor
Tischendorff ontdekte Codex Sinaiticus,
het handschrift van een bijna volle
dige bijbel.
Na de pauze en de daarop volgende
discusssie toonde de heer Van Dam
nog een aantal interessante dia's, waar
onder de „Dode Zee-rollen", die in
1947 door rondtrekkende Bedoeinen zijn
ontdekt. Het bekendste hiervan zijn de
Jesajarollen.
Aan het eiod van de lezing dankte
de vice-presidente de spreker en sloot
met een gebed en gezang 397: „God
die droeg ons voorgeslacht" de bijeen
komst af.
LEUSDEN/ZUID - De leiders en
leidsters van de Jeugdverenigingen
„Samuel" en „Edelweiss" hebben be
sloten om met ingang van 12 februari
jongstleden hun aktiviteiten in Leusden
te staken. Na een lange diskussie
hebben zij gezamenlijk besloten om
de beide Jeugdverenigingen op te heffen.
Er blijkt in Leusden geen interesse
meer te bestaan voor „Samuel" en
„Edelweiss"
Leidsters en leiders betreuren het
zeer dat zij met het jeugdwerk moeten
eindigen, want dit werk heeft in Leus
den altijd een grote plaats ingenomen
De laatste tijd is de belangstelling
van de zijde van de jeugd echter hard
achteruit gegaan. Hierdoor zagen de
leidsters en leiders geen andere op
lossing dan de beide jeugdverenigingen
op te heffen.
Voor velen in Leusden zal hun be
sluit zéér onverwacht komen, want het
laatste Jaarfeest, dat de verenigingen
vierden, was weer héél goed verzorgd.
Nadien is het met snelle schreden
achteruit gegaan Het laatste winter
seizoen was de belangstelling van de
zijde van de jeugd minimaal, namelijk
vijf tot zeven jongens of meisjes per
klubavond Met zo'n geringe opkomst
kan men geen zinnige klubavond meer
organiseren, zodat het besluit om de
Jeugdverenigingen op te heffen voor de
hand kwam te liggen.
Het is natuurlijk erg hard en moei
lijk om verenigingen na bestaanspe-
rioden van 39 respektievelijk 29 jaar
op te heffen, maar hoe hard het ook
is, er was geen andere oplossing meer.
Op 12 februari besloten ..Samuel''
en „Edelweiss" hun jeugdwerk meteen
gezamenlijke spelavond Aan het eind
van de avond heeft leider R van Buu-
ren het jeugdwerk van de verenigingen
officieel gesloten met een hartelijk
dankwoord aan leden, leidsters en lei
ders.
Nu het jeugdwerk is stopgezet wil de
heer R van Buuren nog eens in deze
krant zijn dank betuigen aan allen,
die het werk van de ve enigingen in
de loop der jaren hebben gesteund,
in welke vorm dan ook. „Wij hebben
vele jaren op uw steun kunnen reke
nen, en daardoor hebben wij als leiders
dit jeugdwerk ook kunnen volbrengen'
aldus een bewogen heer Van Buuren
„Tot slot wil ik een ieder, die nog
enig eigendom van de Jeugdverenigin
gen in bezit heeft, vragen deze dingen
in te leveren op het bekende adres
aan de Julianalaan 20' Hiervoor na
mens de heer Van Buuren reeds bij
voorbaat zijn dank
Een oude periode, waaraaD vele
Leusdenaren met weemoed wellicht
zullen terugdenken, is afgesloten. De
berinnering aan vele goede uren, te
zamen doorgebracht, moge voor hen
het kostbare bewijs zijn, dat het nuttig
en funktioneel was wat zij in de nu
afgesloten periode voor de Leusdense
jeugd deden.
A.M.
(buiten de
verantwoordelijkheid
van de redaktie)
Pietje is een jongen van vijf jaar
Hij ziet er volkomen normaal uit en is
lichamelijk goed ontwikkeld, maar.
hij heeft vreemde gedragspatronen; Hij
verzet zich tegen kontakt met zijn vader
en moeder, met mensen in het alge
meen Hij reageert niet op zijn omge
ving, ot liever gezegd: hij reageert
niet zoals dat van hem verwacht wordt
Soms lijkt hij doof, hij reageert dan
zells niet op een heel hard geluid,
maar even later luistert hij wel naar
muziek en beweegt mee op het ritme
Hij heett een vreemde voorkeur voor
een bepaald soort speelgoed, o a lam
pen, lege doosjes en technische dingen.
Hij is een virtuoos in het laten draaien
van allerlei voorwerpen Urenlang kan
hij met één ding bezig zijn Hij wordt
agressiei als men hem hierbij pro
beert te onderbreken. Zijn spreken ont
wikkelt zich laat of helemaal niet.
Wanneer Uw kind in zijn gedragingen
zou lijken op „Pietje die hierboven
beschreven wordt, zal uw kind mis
schien lijden aan autisme. Wist u dit
al of is het nieuw voor u?
Waarschijnlijk hebt u getracht hulp
te vinden en wellicht tevergeefs, omdat
er op het gebied van hulp aan het
autistische kind praktisch nog niets
is gedaan
Mocht u na lezing van bovenstaand
artikel menen een „Pietje" te hebben,
en zoudt u met andere ouders van
zulke kinderen daadwerkelijk iets wil
len doen - wij denken hier bijvoor
beeld aan een dagverblijl en begelei
ding van de ouders -, dan verzoeken
wij u dringend zo snel mogelijk con-
takt op te nemen met de secretaresse
van onze stichting o
Mevrouw E. Lansdorp,
Gerard Doustraat 34.
Utrecht
Tel 030-511337