de macaroni's kapitein rob miss peach Abortus: niet alleen individueel maar ook maatschappelijk probleem - 3 t Ingezonden: en de geheime schatkist de speurtocht van de vrijhei Go ra a a O O IHI.SIH to AI'lvll. till LEUSDER KRANT - 58 - Z. E Joans J. Stracteughel, de Mi nister van Financien, was kennelijk in zijn nopjes. Het vooruitzicht, 's lands kasmiddelen te kunnen versterken met de inhoud van een oeroude schatkist, was dan ook alleraangenaamst .Een gedenkwaardige dag, kapi tein'' sprak hij deftig tot Kappie ..Het stemt mij fot grote voldoening, dat u de schatkist hebt kunnen terug brengen Zoals u weet. zijn er nogal wat vlottende schulden te verrekenen De nationale economie .Vanzelf", onderbrak Kappie de be windsman ongedwongen ,,Maar de eer komt aan Professor Jodelahiti toe. ex cellentie Die heeft de schatkist ontdekt en ..Der schatkistl is van weinig be lank kwam de kleine geleerde vurig in het midden brengen ..Maar de sa- lamandrus aauarius, mijne vindink, is verdwenen Hij moet gevangen wor den'" ,.Een belangwekkend gezichtspunt" vond de minister, die er in het geheel niets van begreep. ..Deze taak zal dan ook zonder uitstel ter hand genomen dienen te worden. Hij glimlachte sta tig de kring rond. ..Maar hoe dan ook. ik verzeker u dat Het Vaderland u grote dank verschuldigd is Wij 1 Hij werd onderbroken door de telefoon ..Stracteughel". meldde de gezag drager kort ,.Wat zegt u De pers is er achter gekomen9 Of ze bij de opening van de schatkist aanwezig mo gen zijn9 Geen sprake van. mijn waar de Men weet toch immers nooit met die kerels? Laat ze maar buiten wach ten Zodra de kist geopend is zal ik mij aan het open raam vertonen met enkele van de munten. Later kunnen ze mij dan fotograferen bij de lege kist1" ..Een passend symbool!" schoot het door Kappie's brein. - 59 - Na zijn telefoongesprek wandelde Minister Stracteughel naar een der ramen en opende dit wijd. Het ru moer van een groepje persfotografen en verslaggevers drong nu vaag tot de Kamer door. .Welaan, heren sprak Zijne Excel lentie. Ik meen dat de tijd gekomen is, om de schatkist te openen". Hij stapte eerbiedig naar de kist ,,Zal ik u even helpen, Excellentie?" bood Kappie beleefd aan Neen, neen. dank u". weerde de bewindsman af ,,Het zal wel gaan. kapitein Ik word misschien een dagje ouder, maar ik kan nog best meeko men' Welnu, dit bleek. Want toen de hoge gezagsdrager met een ferme ruk het deksel van de kist losrukte, schoot dit met een klap omhoog en sprong opnieuw het afzichtelijke monster te voorschijn, dat reeds eerdei zoveel consternatie had veroorzaakt. Zijne Excellentie stond een onderdeel van een seconde als verstijfd: toen draaide hij zich met een ruk om, uitte een wei nig gepolijste kreet en verdween met een niet van sierlijkheid ontblootte snoeksprong door het geopende venster naar buiten Het behoeft wel geen betoog dat de bewindsman onmiddellijk werd gevolgd door de Maat, voor wie de herhaalde verschijning van liet monster even eens te veel was Het zal de regelmatige lezer van deze verhalen nauwelijks verbazen, dat de Lutjewierse pers die dag met ex tra edities kwam De geslaagde op namen van Minister Stracteughel «lie uit het raam sprong en daarna, in ge zelschap van een onbekend zeeman, met grote snelheid wegrende, kreeg men dan ook niet alle dagen onder «Ie ogen! (buiten de verantwoordelijkheid van de redaktie) Graag wil ik reageren op het inge zonden artikel van de werkgroep „Redt het ongeboren kind" in de Leusder Krant van 4 april 1975. Daarbij is het niet mijn bedoeling in details dat artikel te analyseren en te bekriti seren, maar meer een aantal aspek- ten naar voren te halen, die m.i. bij een eerlijke diskussie over het abortusvraagstuk horen Ik zal hierbij gebruik maken van een recent dis- kussiestuk van de PPR, dat ik hetaktie- centrum Leusden de vorige maand is besproken. (Bij het lezen van het arti kel van 4 april en bij het schrijven van dit artikel begin ik het trouwens steeds meer te betreuren, dat op de drie openbare en tevoren in de Leusder Krant aangekondigde bijeenkomsten, die de PPR-Leusden in maart 1975 heeft georganiseerd, niemand is geko men, die het standpunt van de werk groep „Redt het ongeboren kind' hul digde.) Ik wil uitdi ukkelijk stellen, dat abor tus een moeilijk emotioneel probleem is. waarover ik niet de pretentie heb liet laatste woord te kunnen spreken. Dat mensen het opzettelijk verbreken van een bestaande zwangerschaoin ge weten alwijzen, beschouw ik als een fundamenteel recht van iedereen; maar ik wil me wel verzetten tegen mensen, die hun overtuiging, die ik wil respec teren. dwingend aan anderen opleggen. Ik juich het toe, dat inensen zich van uit hun diepste overtuiging en gevoe lens van verantwoordelijkheid bezig houden met de oordeelsvorming over deze zaak, die zozeer liet mensenrecht op leven raakt Jammer vir.d ik wel, dat deze betrokkenheid er in het artikel van de werkgroep niet toe heelt ge leid om dit probleem te plaatsen in liet grotere verband van waarden en normen, die in onze samenleving wor den aanvaard ol opgelegd, op een zo dwingende manier, dat het individu zich er haast niet aan kan onttrekken Vele algemeen geldende maatschappelijke (onjwaarden, zoals opvattingen over prestatie, welvaart, konsumptie, so ciaal aanzien, emancipatie enz. kunnen een vrouw ertoe brerigen de aanvaar ding van een kirtd als een te zware last te ervaren en de zwangerschap al te breken. Egn maatschappij, die dat voor haar wenselijk rnaakt, is on oprecht, als zij de morele kanten van dit probleem afwentelt op de vrouw, die voor de lasten staat, maar van diezellde maatschappij onvoldoende steun ervaart De samenleving heelt haar eerst de mogelijkheid ot lust ontnomen haar inzet te geven voor de verdere uitgroei van het a s. kind om haar vervolgens te brandmerken, als zij haar konklusies trekt en tot abor tus overgaat. Een vrouw, die het unieke vermogen heelt een nieuwe mens ter wereld te brengen, breekt dit proces niet zomaar at als het reeds begonnen is er is dan iets grondig mis met de wereld, waarin zij leelt, en als ze het wél zomaar doet. is er nog veel meer mis met de wereld, waarin zij is opgegroeid Het is voor mij de vraag ol wie dan ook wel het recht heelt haar een dwingende morele eis te stellen als de samenleving als geheel zich zo weinig aan morele normen gelegen laat liggen, dat aan miljoenen reeds gebo ren kinderen en volwassenen onaan vaardbaar leed wordt berokkend tot de dood erop volgt Ik denk hierbij aar de egoistische handelspolitiek van onze njke konsumptielanden tegenover vele t.ongerlanden, ik voel me zells onpas selijk worden, als ik „eerbied voor het leven" als absoluut argument tegen abortus hoor gebruiken door vertegen woordigers van politieke partijen, die miljarden willen uitgeven voorde meest alschrikkende wapens, vanuit de be reidheid om volkerenmoord te plegen op miljoenen machteloze onderdanen van regimes, die onze samenleving zouden bedreigen. Maar ook de interne inrichting van onze samenleving waarin op vele ge bieden nog gebundelde macht en het recht van de sterkste overheersen, doen die maatschappij als zodanig het recht verliezen om aan het individu een dwingende moraal op te leggen. Dit klemt nog meer, wanneer dat in dividu zich voelt in een situatie van overmacht, zoals een zwangere vrouw die abortus wenst ledereen, die in geweten abortus af wijst en dat ook aan anderen dwingend wil opleggen, zal zich bovendien moe ten afvragen, hoe hij voor zijn geweten kan verantwoorden, dat een groep vrouwen in uiterst moeilijke omstandig heden in de kou wordt gezet Abortus is een noodoplossing Maar voordat de abortusklinieken er waren lieten jaar lijks tussen de 20.000 en 50.000 vrouwen in Nederland zich aborteren in achter kamertjes door knoeiers De geeste lijke en lichamelijke ellende (dood. onvruchtbaarheid enz.) die door knoeierijen werd veroorzaakt en in ziekenhuizen en doktersspreekkamers naar boven kwam - en dat was slechts het topje van de ijsberg - was zo alschuwelijk, dat veel artsen een fel voorstander werden van het mogelijk maken van medies verantwoorde onder breking van zwangerschappen Het abortusprobleem is een pro bleem van en voor het belangrijkste deel veroorzaakt door onze maatschap pij Het heelt te maken met emotio nele weerstanden tegen voorbehoeds middelen. de moeizaamheid van de sexuele opvoeding, de diskriminatie -Gl- Nog diezelfde «lag kiest Rol) zee. Hot weer is prachtig en bij heersende wind kan hij in de namiddag van de volgende dag in Valeta aankomen Maar nauwelijks heeft hij de haven verlaten, of ook aan boord van de „Lola" wordt order gegeven de zeilen te hijsen De matrozen zijn zeer verbaasd de- jonge baas rouwt blijkbaar met erg om «Ie dood van zijn vader. Am- brosius heeft nchtni wol w.it anders aan zijn hoofd en staat aan di-k bevo len rond te schreeuwen, alsof zijn vader niet enkele uren geleden is overleden Maai dan komt zijn moeder aan «lek „Wat betekent dit, Ambro- sius?" vraagt zij, ,,w«- hebben im mers geen haast en nu vader is overleden „Dat is het juist," antwoordt de nieuw*.- schipper van de „Lola", moeder begrijpt echb.-r wel ware n-den overhaaste vertrek is. b r de „Lola" met valse sc,h« «.p.sjöJ nooit in Valeta kan biniif-iil«)j,<.i,'' wilt die viecmdcluig achtera zij tf.-gen haar zoon, h«:b je «l<m b maal geen eerbied voor do rj,,,,. je vader Je bent een «Im,^ schurk!" Maar Ambrosius J^i moeder rnaai praten -62- Wanneer Rob tegen de avond zijn boord- lichten controleert, ziet hij dat een schoener hem op korte afstand volgt Hij behoeft niet te raden, welk schip het is. Trouwens, hij zou nu de „Lo la" uit duizenden schepen herkennen, en naar de bedoelingen van Ambro sius hoeft hij ook niet lang te raden: die jongen schijnt zijn zinnen op Pau la te hebben gezet en bovendien ver onderstelt hij waarschijnlijk, dat Rob de verklaring van zijn vader nog bij zich heeft Rob zet meer zeil en het gaat nu pal voor de wind Maar wanneer deduisternis valt, flauwt de Noord-Oostpassaat af en de „Lola" heeft een sterke motor, zodat het Rob wel moeite zal kosten deze hardloper van zich af te schudden Maar hij is vast van plan zich niet zomltrg over te geven en met zijn jareijj zeilervaringen kari hij het «Jt j Ambrosius nog heel lastig maket derdaad heeft aan boord van «Je.L Ambrosius reeds ordergfegevendti tor bij te zetten. Nu de wind phdi is gaar. liggen ziet hij zijn kans s«l); om de „Vrijheid een loer te «In marga.ik hoop patje ep be&rip voor Hebt pat ik jouw i soort persoonlijkheid niet /mag. <934 'VOOR EEN VERHOUDING WAAKlN ZOVEEL BEGRIP; BESTAAT KON IK EP t toch wel bekaaid VANAF. waarom voel je je zo pot als je 's morgens opstaat waarom probeer je niet o optimistisch te zijn o. pat probeer ik zeker ik kom zingend en fluitend uit bed, en ik blijf opgewekt tot ik in de spiegel kijk.... (- PV7£"i<_ S*4iS van de ongehuwde moeder en het on wettige kind enz. De maatschappij - dat zijn wij met elkaar - staat nog steeds afwijzend tegenover de onge huwde moeder en de voorzieningen zijn kresjes en als ze er wel zijn, zijn ze altijd te duur. Goede woonruimte is er niet of nauwelijks voor de on gehuwde moeder en financieel is haar positie zeer slecht. Ook voor gehuw den zijn de redenen om tot abortus te besluiten vaak sociale slechte huis vesting, slechte financiële positie, ont slag enz. In vrijwel alle gevallen geldt, dat de laagstbetaalden weer het meest de dupe zijn. Het is voor vrouwen altijd een uiterst moeilijke en pijnlijke beslissing om tot abortus over te gaan, niet een gemak zuchtige oplossing om van de pro blemen ai te zijn Willen we ooit het abortusvraagstuk oplossen, dan zal alle energie gericht moeten worden op het voorkomen van ongewenste zwangerschappen, en wel door een grootscheepse voorlichting op scholen en fabrieken e d ten aan zien van antikonseptie en sexualiteit Er zijn aanwijzingen, dat een positieve waardering van de sexualiteit een be tere antikonseptie tot gevolg heeft. De kerk speelt hier wel een zeer ne gatieve rol. Het is de kerk (vooral de r k kerk), die zich tot opdedag van vandaag verzet tegen een goede anti konseptie en die het schuldgevoel en zondebesef heeft ingeprent: „Seks is vies. behalve als je getrouwd een kindje >..\akt". Zij is daarom in hoge mate medeverantwoordelijk voor het abortusprobleem Het ziet er naar uit - gelukkig, denk ik dan maar - dat binnenkort de wettelijke strafbaarheid van abortus zal worden opgeheven Tot de werk groep „Redt het ongeboren kind" zou ik willen zeggen: Ook iemand, wiens geweten geen abortus toelaat, werkt niet mee aan het straffeloos aantasten van menselijk leven, als hij de bestaande straffen tegen abortus helpt afsta fen. Hij pleit niet voor abortus i oplossing voor ongewenste z*»$ schap. Hij heft alleen de huicbelij tige toestand op, waarin de saffi» ving de ogen kan sluiten voor hete# lijke probleem, waardoor de beW te aan abortus bestaat. Hij weg vrij voor het inzicht, dat de sats' leving zo ingericht dient te zijb een vrouw niet ongewild moeder M te worden en dat een vrouw in j) wachting het graag wil wordeo. uit dat inzicht alleen kunnen de 0' regelen geboren worden, die lijk nodig zijn om mensen, iptMI val moeders én kinderen, gelijk*'1 sen te geven om gelukkig te 1*" Vanuit een dergelijke opstelling met u willen samenwerken Hein Piet van der Spek, voorzitter PPR-aktiece*1 Leusden.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1975 | | pagina 4