„Jaws" - perfekt griezel-spektakel Frans avondje „Dit genre het moeilijkst" Uitstekende film over de dood Terminal Man meer dan alleen spannend GODARD NIET MEER TE VOLGEN Fitmweék Arnhem REGISSEUR FRANS WEISZ: „Pas de problème" "DONDERDAG 2 OKTOBER 1975 LEUSDER KRANT „Les Ordres" hoogtepunt R BERT VOS De Internationale Filmweek Arnhem mag zich - ondanks een wat aarzelend gin - toch in een behoorlijke belangstelling verheugen. Verschillende voor- ellingen waren uitverkocht en terecht. Naast de superieure dieptepunten ils Godard's Numero Deux") heeft deze filmweek in de Gelderse hoofdstad 1 el aan gevarieerde kwaliteit te bieden. Niet alleen het hoofdprogramma (in mbrandt) maar ook het „bijprogramma" (in Rembrandt Luxe) is met zorg kozen en krijgt de waardering die het verdient. Hoogtepunt het afgelopen weekend was ongetwijfeld de film ,,Jaws" van de ugdige Amerikaanse regisseur Steven Spielberg (26 jaar), die Peter Benchley's stseller ,,De zomer van de witte haai" op een voortreffelijke manier wist I verfilmen. Van deze film - die alleen in Amerika al miljoenen opbracht - in Rembrandt twee voorstellingen gegeven, die tot op de laatste plaats was. „Jaws" („Kaken", zoals de Nederlandse titel wordt) zal het gezien de reakties in Arnhem - ook in Nederland uitstekend gaan doen, ook al het een vrij kostbare aangelegenheid om deze film in roulatie te kunnen „Jaws" is één van de beste spektakelfilms van de laatste jaren en dat j eeo periode, dat „The Towering Inferno", „Earthquake" en andere super- zoveel belangstelling trekken. Wat regisseur Spielberg met het boek is zonder meer knap, ook al werd het scenario dan (samen met Carl door de schrijver Peter Benchley zelf geschreven. Nog afgezien kostbare) trucages die Spielberg toe moest passen, is „Jaws" een waar de spanning en de shock van het gebeuren reeds lange tijd voelbaar Inwezig is, nog ver voordat de toeschouwer ooiteen haai in beeld heeft gezien, lor een perfekte combinatie van beeld en geluidseffekten, gebaseerd op een Jrwachtingspatroon, heeft Spielberg de kijker reeds stevig in de ban vanaf |t eerste begin. In Amerika hebben critici Spielberg bij zijn eerste film betiteld een jeugdige meester-cineast met veel toekomst. „Jaws" kan dit alleen lar bevestigen. (Van onze filmredaktie) ARNHEM - De nieuwe Nederlandse film „Heb medelij, Jet" is door de pers redelijk goed ontvangen. Regis seur Frans Weisz zal daar ongetwijfeld gelukkig mee zijn, want na afloop van de première verklaarde hij. „Dit is mijn moeilijkste film tot nog toe geweest Ik heb het gevoel als een keizersne de, maar dan van achteren" Hij verduidelijkte die uitspraak door te zeggen „Ik heb eerst een thriller gemaakt. Van het spannende ben ik overgegaan op het melodrama. Dit is een eerste verkenning op de weg naar de komedie Het is een melan-komedie. En er is niets zo moeilijk als het ma ken van een goede komedie". Toch is het opmerkelijk dat Weisz nu juist een boek van Heeresma heeft uitgekozen om een eerste poging in de richting van een komedie te maken De sfeer van het boek is lang zo luch tig niet als die van de film Frans Weisz daarover: Heeresma is zeker harder en cynischer in zijn boek. Maar ik ben niet zo als Heeresma Ik ben niet zo n harde. Ik houd teveel van men sen om ze te misbruiken, ook in mijn films. Misschien mis ik de frustratie om zoiets voor elkaar te krijgen Mis schien is Heeresma ook wel helemaal niet zo blij met deze verfilming Voor hem was het thema van de twee mannen het belangrijkste". Somirtige mensen vinden dat de film als een nachtkaars. Tim (Johnny Kraai- kamp) gaat gewoon terug naar huis, nadat hij een paar dagen met zijn oude gabber Bodde (Piet Romer) aan het stappen is geweest Frans Weisz vindt dat nou een typisch Nederlands einde. „Oer-hollands, ja. Zo dat idee van aan alles komt een einde. Dat zit er toch sterk in. Maar je moet ook niet ver geten, dat het een melan-komedie is Vandaar die „anti-climax" na zeer komische hoogtepunten", aldus Frans Weisz. Jloewel van tevoren te verwachten dat „Jaws" volle zalen zou trek- (alleen al door de enorme voor- B>liciteit die deze film kreeg), toch deze film niet alleen een publiek- Ikker. Ook de nieuwste film van de fense Pool Walerian Borowczyk „La Ie" kreeg enorme belangstelling van 1 filmweekpubliek. De twee voorstel len in Luxe waren uitverkocht. Bo- fcczyk, die „Immorele Vertellingen" akte, trekt in „La Béte" dezelfde door en vertelt verder op zijn eigen, mmorele" manier Knap gefilmd, [ar dat wisten we reeds. Een land- lot van hem. de Poolse regisseur przej Wajda. trok met de drie uur jende film „Het land van de grote (ofte" overigens een volle zaal van inbrandt De moeite waard.' alleen maar het totaal van de film ten goéde komt .Love and Death' acht ik dan ook één van de uit schieters van de Arnhemse Film week tot nu toe llifomia Split ■Zondagavond had Rembrandt twee Amerikaanse films in haar programma. Dat was in de eerste plaats de nieuw ste film van de bekende regisseur •bert Altmann (maker van o m. jj A S.H „California Split", met 'irge Segal en Elliot Gould in de ifdrollen, naar een scenario van ieph Walsh. Het is .een film over [|0kken Nu zou daarmee alles gezegd men zijn, maar Altmann weet een trgelijk (simpel) gegeven toch op een •rtreffelijke wijze uit te bouwen tot een film, die van het begin tot het eind de pure sfeer van de gokwereld uit- imt Desondanks geloof ik niet, dat lalifornia Split" ondanks de sterke rtolkingen van Segal en Gould, bij bet grote publiek aan zal slaan, maar dat is maar een gevoel. Ine and death Anders is dat gesteld met de nieuwste van Woody Allen: „Love and Death'met Woody Allen zelf en Diana Keaton in de hoofdrollen. Wie de films van Woody Allen kent, *eet wat hem of haar te wachten staat en toch is het iedere keer weer een verrassing. Woody Allen schrijft, regisseert en vertolkt de hoofdrol Zonder dat het een te lij den heeft van het andere, maakte Allen met „Love and Death" op nieuw een schitterpndp Dersifie- 'ende film, ditmaal gesitueerd in de Napoleontische tijd van Rus land, doorspekt met gedachten uit bet heden Een razendknap scena- zorgt er voor, dat de toeschou wer van het begin tot het eind met een gulle glimlach de dolle, won derlijke capriolen blijft bekijken 'an een jonge Rus, die als laf- iard door het leven gaat, maar daar erder bijzonder weinig last van' leeft Woordspelingen, beeldgrap- |jes, te pas en te onpas gebruik 'an delen literatuur, snelle on- volgbare dialogen het is het sklare recept van Woody Allen, 'aarmee hij telkens weer debios- :°opbezoeker overrompelt. „Love jhd Death" is overigens niet zo aar een schitterende, persifle- ?nde komedie. Woody Allen debi- leert tal van waarheden, stelt vra- ^n zonder antwoorden te krijgen a's over het Godsbestaan), maar .eet dat op een zo luchtige wijze Fe doen, dat het nergens stoort. De Hongaarde regisseur Laszlo Szabo was dinsdagavond in Arnhem ter gelegenheid van de vertoning van zijn film „Zig Zig", die hij met Catherine Deneuve maakt in 1974. Hij was overigens niet de enige buitenlandse filmer of acteur/actrice die acte de presence gaf. Ook de acteur Bernard Menez (o.m. bekend van „Pleure pas la bouche pleine", gaf een persconferentie, nog voordat de film, waarin hij een hoofdrol speelt, „„Pas de problème", was vertoond. Het was een vrijwel geheel Frans avondje in Rembrandt. „Zig Zig", van Laszlo Szabo speelt zich af in Parijs (rond Pigalle) en handelt over twee danseressen (Catherine Deneuve en Bernadette Lafont), die naast hun dans- en zangcarrière nog andere bezigheden hebben om samen een droomhuis bij elkaar te sparen. Die bijverdienste bestaat uit het met naar bed gaan met mannen, bij voorkeur mensen uit de bouwwereldRegisseur Szabo slaagt er goed in om de specifieke sfeer van de Parijse zelfkant te ver filmen, maar toch raakt hij verstrikt in de manier, waarop hij humor en tragedie met elkaar tracht te vermengen. De zwarte humor in „Zig Zig" is niet altijd even toepasselijk, hoewel hij daardoor aan de andere kant ook wel tot schitterende scènes komt. „Zig Zig" zigzagt door alle genres en stemmingen, Laszlo Szabo heeft een „film noir" gemaakt over de beleve nissen van twee demi-mondames, over een politie-inspekteur (met een lint worm), een agent (die een vingerkootje kwijtraakt als hij op klandestien be zoek is bij de echtgenote van de in- spekteur). over een oud-politiecom- missaris die zo gek nog niet is als hij er uit ziet, over de dikke dame van een minister die ontvoerd wordt, over pop-musici, die hun muzikale droom waar proberen te maken door de mis daad in te duiken en over de vestiaire- juffrouw of wat daar voor door moet gaan die konstant bananen eet, ter wijl anderen over de schillen strui kelen, èn over de clochard, die aan de rand van het verhaal meeloopt, maar toch een dominerende rol blijft spelen van het begin tot het bittere eind. Het begin van „Zig Zig" heeft de sfeer van „Cabaret", en het optreden van Deneuve en Bernadette Lafont doet aan verschillende andere films den ken. Kortom, er is genoeg te beleven Het is een ware smeltkroes van men sen, die Szabo niet onverdienstelijk in zijn film uittekent Ondanks de soms wat abrupte overgangen, waar door hij de aangemeten filmstijl niet altijd handhaaft, is „Zig Zig" een goede tragi-komedie geworden, met de nadruk op het tragische. De nogal zwartgallige humor van Szabo raakt steeds meer op de achtergrond en het slot is zelfs pure tragedie Zo zelfs, dat het veel te zwaar overkomt en een indruk achterlaat, die niet overeenkomt met de rest van de film, die wel de aspekten van het slot in zich draagt, maar zo'n zwaar einde niet recht vaardigt De tweede Franse produktie van dinsdagavond was „Pas de problème" van de regisseur Georges Lautner Een komische film, ook al wordt er danig met een lijk gesold Het is Lautner's 23e film, die in Frankrijk bijzonder gunstig is ontvangen en het ook in Nederland vast aardig zal doen. Een film met slechts één lijk is wei nig voor Lautner, die in zijn gangster- en geheim-agentfilms minstens hon derden heeft laten vallen. Toch is dat ene lijk voldoende om van „Pas de problème een bijzonder aardige ko medie te maken, waarin Lautner („ik hou niet van het voor de hand liggende") begint met een grootse achtervolgings scène nog vóór het verhaal is begonnen, terwijl iets dergelijks normaal gespro ken ergens halverwege de film op duikt De verwachting, dat er méér van dergelijke scènes zullen volgen, wordt dan ook prompt gelogenstraft de rest van de kostelijke film heeft niets meer van dat wilde begin. De hoofdrollen in „Pas de problème" wor den gespeeld door Miou Miou (de jon ge Franse actrice die ook een be langrijk aandeel heeft in „LesValseu- ses") en Bernard Menez (o.m. domi nerend als de ietwat sullige minnaar in „Pleure pas la bouche pleine"). Het meisje wordt gekonfronteerd met v een volkomen onbekend lijk in haar kamer en weet niet wat ze er mee aan moet Ze ontmoet Jean-Pierre (Ber nard Menez). die graag met haar mee wil, maar toch de benen wil nemen, als hij het lijk ziet Dan beginnen de ver wikkelingen Jean-Pierre doet toch mee en het lijk wordt achter in de auto van zijn vader gelegd Jean- Pierre's vader komt echter onver wachts thuis en neemt de auto mee. De rest van het verhaal is gericht op de pogingen om de vader in te halen en het lijk uit de auto te halen Daarvoor wordt de hulp ingeroepen van een vriend van het meisje, die een schitte rende (verzwaarde en waarschijnlijk gepunterde auto bezit). George Lautner heeft twee generaties gebruikt in zijn film Aan de ene kant de jonge genera tie van Jean-Pierre, aan de andere kant die van zijn vader(Overigens voor treffelijk gespeeld door Jean Lefebre). Een scène uit „Pas de problème" Lautner heeft bewust de erotiek achter wege gelaten Miou Miou komt zelfs (in tegenstelling tot de film „Les Valseuses") niet uit de kleren. De vriendschap domineert en dat aspekt maakt „Pas de problème" tot een ko medie, die gezien mag worden Acteur Bernard Menez was dinsdag avond aanwezig bij de voorstelling en kreeg bloemen na afloop. Ook toen bleek, dat Menez in z'n gewone doen niet veel verschilt van zijn filmrollen. Het is een ietwat verlegen jongeman (van origine wiskundeleraar die graag toneelspeelde), die het applaus na af loop gelaten over zich heen liet gaan. Menez zullen we nog wel vaker zien in dit soort creaties. Terecht. Bert Vos Woody Allen in „Love and Death", één der hoogtepunten van de Arnhemse Filmweek. (Van een onzer verslaggevers) ARNHEM - Een stortvloed van pro blemen is de afgelopen dagen gegaan over de bezoekers van het Arnhems filmfestival, die de grote zaal in „Rem brandt" links hebben laten liggen en positie kozen in de zetels van „Luxe". Gefrustreerde vrouwen, een impotente man, slachtoffers van lomp politieop treden, vrouwen die uit het huishouden willen maar niet kunnen, dieren die ten behoeve van de wetenschap ontleed wordenRoept u maar. De meeste van de films, die ik tot nu toe in „Luxe" gezien heb zijn ge- engageerde werkjes. Regisseurs ver filmen rottigheid, omdat ze d'r wat aan willen doen Belangrijk is dan natuur lijk, hoe je dat doet Of je een manier weet te vinden om het publiek duide lijk te maken. Of je ze weet te boeien met onderwerpen, die niet iedereen even na aan het hart zullen liggen. Een man die daar duidelijk niet (meer) in slaagt is niemand minder dan Jan- Luc Godard Jarenlang is niets van de meester vernomen Nu blijkt dat hij zich een video-installatie heelt aange schaft, waarmee hij in zijn eigen studio in Grenoble aan het proberen is ge gaan Het eerste resultaat is „Numéro Deux". Ik kan er niet kapot van zijn Voor zover er een verhaal herkenbaar is, gaat het over een gezin, waar het met allemaal te best botert. Pa is im potent, ma is ook niet helemaal happy, de kinderen moeten worden voorgelicht, en af en toe zijn er nog een oma en een opa bovendien Maar belangrijker dan het verhaal van een film lijkt Godard momenteel het medium zeil te vinden Aan het begin van „Numéro Deux", geeft de regisseur, geleund op een monitor een lange uiteenzetting over video. In de rest van de film werkt hij bijna voortdurend met een beeld dat met helemaal gevuld wordt door twee televisieschelmen Daarop speelt zich het verhaal af Nieuw daarin is. dat Godard voor het eerst geslachtsdelen in zijn film te zien geeft Maar die zijn alleen weggelegd voor degenen die de eerste drie kwartier doorstaan Dat waren er in Arnhem niet zoveel. Maar daar moet wel bij gezegd worden dat de film nog niet vertaald is en men het dus zonder ondertiteling moest doen Om Godard en de zijnen te volgen moet je toch minstens een acht voor Frans hebben V1VJSECTIE Een stukje beter was „Primate" van de Amerikaan Frederick Wiseman. Een documentaire eigenlijk meer. Man met microfoon vraagt wat. man zonder microfoon antwoordt. De laatste blijkt dan werkzaam te zijn in een of ander Amerikaans instituut, waar men zich bezighoudt met proeven op apen. De rest van de film is een sec. verslag van de werkzaamheden in het instituut. Die blijken niet mals te zijn In een aap wordt een apparaatje ingebouwd, waarna hij, als de laborant op een knop drukt dringende drang tot copuleren voelt. Een ander aapje wordt onder verdoving gebracht Uitgebreid wordt vertoond, hoe het hoofdje van het beest geampu teerd wordt en de hersens er uitge haald Die worden dan vervolgens in ragfijne plakjes gesneden om als preparaten voor microscopisch onderzoek te kun nen dienen. Weer andere apen worden via elektroden aangesloten op allerlei registratie-apparatuur om waar te ne men wat hersenen, spieren en dat soort dingen allemaal doen tijdens be paalde handelingen In de film wordt ook verslag gedaan van wat waarschijnlijk een stafverga dering binnen het instituut is Sommige medewerkers twijfelen aan het nut van de door hen uitgevoerde experi menten. vragen zich af of het leed van de dieren in verhouding staat tot de resultaten ten behoeve van de mens heid. De baas van het spul - in ieder geval de man met de meeste grijze haren - maakt aan alle onzekerheid een einde Hij zegt „Ieder experi ment is zinnig Ook die waarvan je de zin niet inziet, terwijl je er mee bezig bent." Zo is dat. Aanbevolen propa ganda voor de Vereniging tegen Vivi sectie. Ook op een documentaire lijkt het werkstuk van de Canadees Michel Brault, „Les Ördres". In 1970 ont voerde het bevrijdingsfront van Quebec een Britse zakenman en een Canadese minister Kabinet en politie raken in een paniek, die veel overeenkomst ver toont met het optreden van de West- Duitse ordebewaarders in de aktieve dagen van de Baader-Meinhoff-groep. Een speciale wet wordt van kracht, waardoor de politie overal huiszoe kingen kan verrichten en iedereen zon der beschuldiging vast kan zetten. Bin nen de kortste keren zitten meer dan vierhonderd potentiële verdachten ach ter de tralies Verdacht worden onder meer een dokter, die wel eens kandi daat heeft gestaan voor de socialis tische partij tijdens de gemeenteraads verkiezingen, een taxi-chauffeur omdat hij aktief is binnen de vakbond en zijn vrouw omdat haar man niet thuis is, een werkeloze jongeman en zijn buur meisje omdat de hermandad op de verkeerde huisbel drukt. Al die men sen worden vastgezet, zonder dat ze weten waarom, zonder dat ze weten voor hoe lang. Vooral de mannen wor den door de gevangenbewaarders be handeld als terroristen. Tegen de wer keloze jongen wordt gezegd dat hij over drie dagen dood geschoten zal worden. Wanneer de dag daar is, ne men drie bewakers hem mee naar de kelder van het gebouw, waar ze enkele losse flodders langs zijn oren laten suizen. Na zijn vrijlating is de jongen maanden onder psychiatrische behan deling geweest. ZWART-WIT/KLEUR De film is gebaseerd op de verkla ringen van een vijftigtal mensen, die indertijd werden opgepakt. Brault heeft begrepen dat je aan een zo'n verbijs teren verhaal niets hoeft te doen. Hij heeft er een sober verslag van ge maakt De enige truc, die hij gebruikt t ïs .een afwisseling van kleur en zwart wit. Alles binnen de gevangenis is in kleur, de buitenwereld zwart-wit. Een truc die werkt VROUWEN Op een wat luchtiger wijze brengt de Noorse regiseusse Anja Breien de pro blematiek. Samen met de drie hoofd rolspeelsters maakte zij een film over „Vrouwen". De drie dames ontmoeten elkaar op een klasse-reünie. Zepraten wat over vroeger, over nu, het getrouwd zijn en dat soort zaken. Ze besluiten samen de dag verder leuk door te bren gen. Dat loopt wat uit de hand, want ze blijven weg en gaan een boottocht van enkele dagen maken Gewoon om van de sleur en hun mannen weg te zijn. Anja Breien is er in geslaagd een vrij vrolijke film over dit onderwerp te maken. De drie vrouwen halen allerlei vreemde dingen uit, waarom best gelachen kan worden Maar een komedie wordt het niet, omdh de drie vrouwen ieder op hun beurt door de vrolijkheid heen vallen en hun verhaal vertellen De een heeft er een baan op een cho coladefabriek, waar je op je lazerij krijgt als je ongesteld bent. De tweede vertelt in tranen over de vriend, die ze heeft. De derde vrouw, die in ver wachting is, komt er steeds meer achter hoe vastgebakken ze wel aan haar ge zinnetje zit. Hoe het met de vrouwen afloopt vertelt Anna Breien niet. Wanneer ze van het boottochtje terugkomen zegt een van de drie: „We kunnen d'r nou niet mee op houden". Maar dan blijft het beeld stilstaan en verschijnt de tekst: „Maar de film houdt hier wel op" Een ge slaagde film. HOUDEN VAN Een film die eigenlijk niet zo in dit rijtje thuishoort en volgens mij zeer wel geschikt is voor vertoning in nor male theaters is „L'important c'est d'aimerAndrzej Zulawski verfilmde de roman „La nuit Americain" van Christopher Frank, maar de titel van het boek kon hij niet meer overnemen, omdat Truffaut inmiddels een rolprent onder die titel had vervaardigd. Het ver haal is dat van de zeer moeilijk ver lopende liefde tussen een fotograaf (Fa- bio Testi) en een actrice (Romy Schnei der) De luitjes houden zeer veel van elkaar en via een relatie helpt de fotograaf de actrice aan werk. De ac trice wil hem dat lijfelijk betalen, maar daar blijkt het hem niet om te doen. De situatie is moeilijker doordat de actrice getrouwd is met een heel aardi ge jongen, waar ze ook erg veel van houdt De rol van de echtgenoot, die er op het laatst met meer tegen kan en meer pillen slikt dan goed voor hem is, wordt vertolkt door Jacques Dutronc. Maar ook de fotograaf gaat er aan. De relatie, die hem geld heeft geleend om een rol voor de actrice te kopen, komt zijn poen terughalen en als de jongen geen geld blijkt te hebben, wordt hij deerlijk in eïkaargeslagen De actrice vindt hem met zijn bebloede koppie en dan pas verklaart ze van hem te houden Het boek van Christopher Frank biedt alle mogelijkheden om er een draak van te maken Dat het dat met geworden is, is te danken aan Zulawski, maar vooral ook aan de drie (van een onzer verslaggevers) ARNHEM - De dood is een zaak, die in onze maatschappij verdrongen wordt We willen er niet aan, zijn er bang voor, maken er een taboe van. De Belgische regisseur Thierry Zeno heeft een film over dat taboe, de dood gemaakt Het is een gruwelijke film, die in Nederland met door de filmkeu ring is gekomen en daarom alleen in besloten voorstellingen te zien is. Het is het verhaal van de verloe dering, van het afglijden naar de dood van een jongeman Hij woont alleen met wat beesten, waarvan hij werkelijk houdt Met zijn zeug heeft hij sexu- ele contacten Maar hij doodt de big getjes van het varken, waarop het beest zelfmoord pleegt. Dat is in fei te het einde van de jongen. Hij leeft nog een tijdje voort maar is al zo aan de dood toe dat hij zich een tijdje naast zijn varken begraaft, zijn eigen uitwerpselen gaat eten, zich niet meer wast Het moment waarop hij zich verhangt betekent in feite enige opluch ting, want het moest toch zo zijn Ik vind „Vase de noces" een uit stekende film. Zeno weet door de beel den en de muziek gevoelens en sferen als liefde, haat, volkomen eenzaamheid en dood over te brengen Dat dat niet altijd even leuk is is duidelijk Maar het is goed dat het gebeurt Treurig dat een filmcommissie dat met inziet. M.K. hoofdrolspelers. Jacques Dutronc is formidabel. Alleen zit ik een beetje met dat bloederige slot Het boek loopt anders af en ik twijfel of Zulawski de scène er met voor het effect heeft in gezet. Maar het blijft een aardige film. PALESTIJNEN Een gaaf werkstuk heeft Johan van der Keuken afgeleverd. Hij maakte een film van drie kwartier m opdracht van het Nederlands Palestina Comité Hij filmt daarin de uitzichtloze moeilijkheden waarin het Palestijnse volk verkeert, nadat het in 1948 uit wat nu Palestina heet, vluchtte. Van der Keuken heefter meer van gemaakt dan je bijvoorbeeld in televisie-actualiteiten rubrieken ge wend bent te zien. Uiteraard ook beel den van bombardementen, huilende moe ders met portretten van hun gestorven^ zoons, de krotten naast de bankgebou wen^ Maar erg wat Vm der Keuken doet, wanpp^»" .,p >mentaarstem een stukje gec'wi,n' ciiis vertelt. Bruin zwarte beeiuen, slow-motion, van een wegrennende Palestijn, van een tierende Hitler, van oude soldaten, mannen met bolhoeden en ronddolende vluchtelin gen Een film, waar het Palestina Co mité gelukkig mee kan zijn. Marmx Kreyns (Van een onzer verslaggevers) ARNHEM - De dinsdagavond vertoon de film „The terminal man" van de Amerikaan Mike Hodges sloot prachtig aan bij de eerder deze week tijdens het filmfestival in Arnhem ge draaide „Primate" We beschreven gisteren, dat in die film getoond werd, hoe men zich in de USA op uitge breide schaal bezighield met experi menten op apen Pikant is daarbij nog te weten, dat die proeven gedaan wor den in een instituut van het Ameri kaanse leger. „The terminal man" is net dat ene stapje verder Proefneming op een mens. George Segal speelt een man, die van tijd tot tijd last heeft van black outs" Dat zijn momenten waarin hij een niet te stuiten drang tot geweld pleging krijgt. Een team van specialis ten is van mening dat men de black outs onder controle kan krijgen door in de hersens van de man elektroden in te planten. Deze staan dan in ver binding met een computer, die het ge drag van de man kan beheersen. Zo geschiedt het ook. Maar de Terminal man loopt weg uit het ziekenhuis en komt buiten het bereik van de compu ter Hij slaat helemaal los. de black outs komen frequenter, hij doodt men sen. En uiteindelijk wordt hij door de politie neergeschoten Een beetje een science-fiction achti- ge film, die je best als een spannende rolprent zou kunnen beschouwen Maar als je kort achter elkaar Primate" en „Terminal man" ziet, dan is 'tdui- delijk dat laatstgenoemde film meer beoogt dan alleen maar spannende ontspanning te zijn Marnix Kreyns

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1975 | | pagina 11