p de solotoer, maar toch samen the Stylistics: „You re beautiful" I Swingle II: formidabel vocaal geweld Billy Swan „Rock 'n roll moon" Energieke elpee van Leo Sayer: „Another Year" Ekseption„Mindmirror" voor de liefhebbers Dave Mason: „Split Coconut" Verrassende sound 'AUL SIMON EN ART GARFUNKEL: Hank the Knife and The Jets: „Guitar King" LEUSDcft KRANT Paul Simon: Still Crazy after all these years". CBS 86001 - Art Garfunkel: .Breakaway". CBS 86002. Uitgebracht door de platen maatschappij CBS te Haarlem. In goed stereo. Simon en Garfunkel hebben jarenlang ien duo gevormd, dat erg goed in de pop)-markt lag. Ondanks het feit. dat un muzikale opvattingen van elkaar lerschilden. hebben ze het behoorlijk ang samen volgehouden Daar is uit eindelijk toch de klad in gekomen en heren besloten het ieder voor zich e proberen Op de solotoer gaan, heet at dan. En ja hoor, de solo-platen erschenen Paul en Art maakten ieder «i, elpee en het resultaat was voorspel- oar Voeg de twee platen samen en je ebt opnieuw de Simon en Garfunkel- ound Dat gebeurde ook op de twee ortgeleden verschenen solo-elpees an Simon (Still crazy after all these ears) en Garfunkel (Breakaway). Zowel p die van Simon als op de plaat van jarfunkel staat het nummer ,,My little door Simon en Garfunkel samen ezongen. Het zullen wel hoofdzakelijk com- lerciële overwegingen zijn geweest, ie dit tot resultaat hebben gehad, maar i feite koop je als konsument - als je eide platen koopt - in ieder geval èl eén nummer, dat op beide platen flijk is Maar goed, de echte liefheb- er zal daar niet zo zwaar aan tillen, ek niet aan het bewuste nummer (My Itle town), want het is op de elpee in Simon in ieder geval niet de beste ack Wie de twee elpees achter elkaar at beluisteren, zal direkt het verschil Mud- ,,Use your imagination", el pee. Uitgebracht door de platen maatschappij Phonogram te Am sterdam op het Philips-label nr 6370 750. In uitstekend stereo. |De Engelse popgroep ..Mud" doet het ltstekend Kortgeleden kwam een nieu- elpee van hen uit (bij hun nieuwe latenmaatschappij Phonogram) onder B titel .Use your imagination"die van Jegin tot eind een lekker pittige rock- peer uitademt Voor de liefhebbers van dit soort muziek (de rock van de vijftiger jaren begint steeds weer de muzikale popwereld te beheersen) is deze nieuwe elpee van „Mud" beslist de moeite waard. Met verschillende uitstekende nummers van de bandleden Rob Davis en Ray Stiles en verder met nummers van Wainman en Goodison, Mount en Mindel en Tommy Boyce en Curtis Lee. Beginnend met.Are you man enough" tot ,,Use your imagination", met daar tussen „LT Lucy" (de hit van Mud), zijn de nummers van het duo Davis en Stiles de beste. ,,Use your imagination" is onge twijfeld een uitstekende plaats - vooral voor de discotheken - om op te dansen. Maar daarnaast ook fijn om naar te luisteren. En de teksten zijn apart bijgeleverd. Wat wil je nog meer? V. Op de foto- de groep ,,Mud" The Stylistics: ,,You are beautiful", elpee. Uitgebracht door de platen- I maatschappij Negram te Heemstede. Op het AVCO-label nr AV-69010-698. I In goed stereo. i ..The Stylistics". Russell Thompkins Jr., James Sunn, James Smith, Herb Prrek en Airrion Love. Vijf knapen, die met You are beautiful" een elpee pakten om rustig naar te luisteren, maar waar je - als je er gevoelig voor F "Eigenlijk niet stil kunt blijven zitten. produceerd door Hugo en Luigi-George David Weiss, is ,,You are beautifull" Plaat met in de eerste plaats vol met eigen nummers van de heren producers P». waarvan de titelsong wel één van de meeste aansprekende is Leadsmger pissen Thompkins Jr wordt daarop bijgestaan door Airrion Love. I. Jrrangementen zijn van Van McCoy, in Nederland ook al geen onbekende Fy. (n,euwste LP van Van McCoy. The Disco Kid) En dat bepaalt meteen de »t nV3u The Stylistics. hoewel deze groep toch nét iets meerde romantiek sPreken dan McCoy dat doet. Luister er eens naar fc- - V horen Paul Simon heeft alle nummers zelf geschreven. Art Garfunkel ge bruikt nummers, die door anderen zijn geschreven Hij vertolkt ze alleen. Zo iets moet je natuurlijk wel in je beoor deling opnemen, ook al gaat mijn voor keur uit naar Paul Simon, die wezen lijks iets nieuws brengt boven Garfun- kel's cover-versies. Art Garfunkel doet dat uitstekend, daar niet van, hoe wel het wel een beetje aan de al te zoete kant blijft, terwijl Paul Simon dat zoet voor een groot deel wist te vermijden. Nummers als ,,I believe" van Stevie Wonder, Disney Girls" van Bruce Johnston en ,,99 miles from L.A." van Albert Hammond krijgen daardoor die specifieke Garfunkel-sound mee. Overigens hebben beide artiesten een behoorlijk muzikale ruggesteun gehad van mensen als Bruce Johnston, Larry Knechtel, Klaus Voorman, Graham Nash, David Crosbeu, Jerrie Friedman en Toots Thielemans. Paul Simon neemt trouwens met deze elpee voortdurend afscheid, via zijn teksten En dat geeft de plaat een aparte sfeer mee, die je niet onder kunt bren gen. Maar dat het een uitstekende elpee is. kan men rustig aannemen. Met als beste nummers Still crazy after all these years", ,,Gone at last" (met Phoeve Snow), ..Have a good time en ..My little town" (maar die laatste dan in de S G-traditie) Simon en Garfunkel-fans kan ik aan raden beide platen te beluisteren. Is de ene niet goed, wel, misschien dat de andere dan aanspreekt. Een kans van vijftig procent en die krijg je niet altijd. V. Bolland Bolland: .Bolland Bolland", elpee. Uit gebracht door de platenmaatschap pij Phonogram te Amsterdam op Philips 6410 089. In uitstekend stereo. Het Nederlandse pop-duo Bolland en Bolland voltooiden kortgeleden bij Pho nogram een nieuwe elpee, met een enigszins nieuwe sound zoals werd Swingle II:Rags and all that jazz", elpee. Uitgebracht door de platen maatschappij CBS te Haarlem op het CBS-label nr 80947. Uitstekend stereo! Swingle II, een hoogst opmerkelijke vocal-group Dat is de konklusie na mijn eerste kennismaking met deze Engelse groep via hun nieuwste elpee ..Rags and all that jazz". Catherine Bott, Olive Simpson. Linde Hirst, Carol Hall. John Potter, Ward Swingle. John Lubbock en David Beavan. Acht uiterst muzikale mensen, die begeleid door een trio bestaande uit Patrick Gowers, keyboards, Allan Walley, bas en Tony McVey, drums, bij elke nieuwe plaat weer verrassen. Vooral bij de ken ners. die weten, met wat voor vakbe kwaamheid Ward Swingle en de zijnen de plaat vol zingen. Eigenlijk zouden ze het ook best zonder muzikale bege leiding kunnen doen. maar ook ik geef de voorkeur aan muziek bij dit achttal Voor hun nieuwste plaat kozen zij num mers van Scott Joplin, nadat ze zo'n succes hadden met hun versie van de Entertainer op hun vorige elpee Words and Music" De vijf nummers van Joplin worden aangevuld met werkjes van Jelly Roll Morton, Fats Waller en Bix Beiderbecke. Ragtime, vroege jazz. Het zit er allemaal geheid, swingend in. Licht sprankelend vertier, om met een glim lach naar te luisteren. De sound van Swingle II is - dacht ik - niet te imite ren. De stemmen zijn volledig uitge balanceerd en op elkaar afgestemd, vullen elkaar moeiteloos aan of nemen elkaar over. Door het uitstekende ste- reogebruik (en natuurlijk de perfekte studiotechniek) lijkt het, alsof de stem men elkaar achtervolgen, spelend de nummers brengen. Een fascinerende ervaring tijdens het luisteren. Knap werk Hoewel ik soms - vooral bij de uitstekende nummers van Joplin - iets te weinig piano (het kenmerk van Jop lin) terughoorde. Overigens vraag ik me af - en dat tussen haakjes - waarom van het werk van Joplin, nu we toch in een nostalgisch muziektijdperk leven, niet meer ter hand wordt genomen voor een moderne bewerking voor pianisten, die er wat van kunnen maken. (Zoals Peter Nero of Bobby Crush, die ook van de Entertainer een voortreffelijke versie op de plaat zette) Maar dat terzijde Voorlopig leveren de leden van Swingle II vijf gave exemplaren van Joplin's werk af en dat is ook niet niks. Bert Vos. aangekondigd Nu moet ik eerlijk be kennen. dat ik me tot nu toe vrijwel niet heb verdiept in de sound van Bol land en Bolland Ik neem aan, dat ik wel eens eerder een werkje van dit duo heb gehoord, maar het is dan blijkbaar niet tot me doorgedrongen Je kunt niet alles horen, moet je maardenken. Maar niet temin geeft deze basis voor mij de mogelijkheid om die nieuwe sound van ..Bolland en Bolland" met een onbe zoedelde zuiverheid te beoordelen, wat je daaronder ook mag verstaan. Ik weet niet wat B B's vorige sound inhield, maar wat ik wel weet is, dat wat de heren nu presenteren op hun nieuwste elpee, kortweg „Bolland Bolland" getiteld, een verrassende ver zameling aansprekende, gezellige num mers is Je weet hoe het in het alge meen gaat met bepaalde sounds vaneen bepaalde groep: het gaat op den duur vervelen. Na één, twee keer draaien weet je het allemaal wel en dan wordt de plaat bij je verzameling gestopt om zelden weer tevoorschijn te komen. Met deze elpee van Bolland Bolland is dat toch iets anders. Ik heb de plaat al bijna stukgedraaid, want persoonlijk vind ik het een uitstekende plaat, ook al zullen progressieve .popkenners" zo als gewoonlijk wel weer vertellen, dat het allemaal pure commercie is en niets origineels in zich draagt. Zal mij een zorg zijn. Als Nederlands popduo hebben B B een plaat gemaakt, die in de eerste plaats lekker swingt, goed in het gehoor ligt en derhalve goed aan zal slaan bij het publiek Naast enkele num mers van producer Hans van Hemert (die pik je er overigens zo uit door de arrangementen die wat.overdone'aan doen). vindt men op de plaat louter eigen nummers (als je.True love ways" van Holly tenminste niet meetelt) en dat is op zich al een pluspunt De arrangementen van Hans Holle- stelle en Harry van Hoof zijn uit stekend en dragen voldoende bij tot de kwaliteit van deze plaat, evenals Hans vq,n Hemert dat als producer deed Beste nummer vaa B B; ,.Linda", beste van Hans van Hemert „How I long to belong to a friend". En zo krijgt iedereen z'n deel. Fijn toch? Op de foto Bolland Bolland - nieuwe sound. Billy Swan: ,,Rock 'n' roll moon", elpee. Uitgebracht door de platen maatschappij CBS te Haarlem op het Monument-label nrMNT 69162. In fijn stereo. Billy Swan werkte eens inde opname studio, waar Bob Dylan toendertijd de elpee: „Blonde on Blonde" opnam. Billy leegde de asbakkenDie tijd is voorgoed verleden tijd, want na de hit ,,I can help" in november 1974, werd Billy Swan (eerst in Amerika) een nieuwe ster. Kris Kristofferson nam het baantje bij de CBS-studio's over en via het legen van asbakken, kwam ook die in de bekendheid door platen. Kortom: het schijnt een lukra- tieve bezigheid te zijn om asbakken leeg te gooien in de CBS studio's.... zo wil het verhaal. De nieuwste elpee van Billy, „Rock 'n' roll moon", volgens het etiket op de hoes „Nashville sound", is één van de betere platen, die de laatste tijd in dit genre verschenen. Bovendien is het niet alleen Nashville sound, wat de klok slaat. Billy Swan's sound, is - dacht ik - niet simpelweg onder „Nashville sound" onder te brengen. Country rock, C 4 W, blues. Billy Swan heeft al deze stijlen zo'n beetje in z'n (overwegens eigen) nummers ondergebracht en het totale resultaat isbeslist de moeite van het beluisteren waard Met nummers als „Everything's the same" (momenteel als single hoog genoteerd), „Stranger" (van Kris Kristofferson), „Home of the blues", „Overnight thing" en tenslotte „Rock and roll moon blues", Stuk voor stuk nummers, die de kwaliteit van deze voortreffelijke elpee bepalen. Om vaker dan eens te draaien. V. Op de foto: Billy Swan. Ekseption: Mindmirror. Elpee. Uitgebracht door de platenmaat schappij Phonogram te Amster dam. Op het Philips-label, nr. 6423 082. In uitstekend stereo. Met de nieuwe elpee van de formatie „Ekseption" heb ik het een beetje moeilijk. Nu moet men in de eerste plaats bij de naam „Ekseption" tegen woordig niet meer denken aan de groep „Ekseption" van weleer, want die be staat niet meer. Bij het vertrek van Rick van der Linden is ook de speci fieke sound van Ekseption meegenomen naar diens nieuwe groep „Tracé" en dat betekent, dat wat er over bleef, een nieuwe sound moet voorstellen Terwijl Rick van der Linden steeds zijn heil bleef zoeken bij de oude mees ters. zo nu en dan aangevuld met op de klassieken geihspireerde eigen num mers. zo heeft de nieuwe dormatie „Ekseption". dat, volgens hun, plat getreden pad verlaten, ook al handhaven ze min of meer de algemene conceptie van de muziek Het gevolg is wel, dat het herkenbare uit de muziek is ver dwenen De gemoderniseerde klassieke melodieën, die je onwillekeurig dichter naar de klassieken bracht, zijn verdwe nen en hebben plaats gemaakt voor een soort symfonische jazz. waarin voor de muzikale opvattingen van Rick van der Linden geen plaats is „Mindmirror" heet de elpee, die nu op de draaitafel ligt en waar ik nu al voor de zoveelste maal naar luister in een poging om er iets in te ontdek ken wat me aanspreekt Dat zou bij voorbeeld het nummer „Tramontane" van Piet Souer kunnen zijn of.Bourree" naar J. S Bach met arrangementen van Hans Hollestelle Het is beslist niét het titelnummer „Mindmirror" wat de gehele achterkant van de elpee in neemt. Dat is beslist teveel van het goede, ook al zitten er enkele prima gedeelten tussen ..Mindmirror" van Ekseption Geen gemakkelijk teaanvaarden muziek zoals dat vroeger met Ekseption was De commerciële" elementen zijn vrijwel geheel verdwenen en wat overbleef is muziek voor een kleine categorie lief hebbers, die ook bijvoorbeeld zo weg zijn van Chris Hinze en consorten (zij het dat Chris Hinze wat minder fors muzikaal uit de hoek komt dan Eksep tion). Maar goed, mijn smaak hoeft de uwe niet te zijn. Luister zelf maar eens naar deze „spiegel van de geest". Misschien ontdekt u, wat ik gemist heb. V. Hank The Knife and the Jets: „The Guitar King", elpee. Uitgebracht door de platenmaatschappij Negram te Heemstede. Op het eigen Ne gram-label nr 121. In uitstekend stereo. Toen in de vijftiger jaren de grote rock and roll-rage uitbarstte en de toenmalige popmuziek op alle fronten beihvloedde, overstemde, had men ei genlijk niet kunnen denken, dat die sound (ook al was die gebaseerd op bestaande genres) het zo'n twintig jaar later nog steeds uitstekend zou doen Toegegeven, in de tussentijd is er een tijdje stilte rond de echte rock geweest, maar dat is nu verleden tijd De rock and roll viert weer hoogtij, compleet met de vetkuiven van weleer, die, geheel in stijl blijvend, de rock weer omhoog stuwen in de vaart der moderne popmuziek Nederland, toch al geen achterblij vertje in de popwereld, blies een aardig roek-toontje mee door een groep als Long Tall Ernie en The Shakers Nostalgie in moderne verpakking, al snel gevolgd door een tweede groep ..Hank The Knife and The Jets", waar bij dient te worden aangetekend, dat Hank met het zonnebrilletje uit de Long Tall Ernie-stal afkomstig is. Hank The Kmfe en de zijnen wisten het uitstekend te brengen en al gauw- stonden ze op hetzelfde peil als Long Tall Ernie, met hits als „Guitar King' en „Stan the Gunman Het kan allemaal niet op De eerste elpee kon natuurlijk niet lang uitblijven En die is er dan nu „The Guitar King", waarop natuurlek de twee hits zijn terug te vinden, maar ook nog een tiental andere, eigen, com posities. zoals uitstekende nummers als „Mr. Dynamite", „Ghost Town". „The Knife". „Son ofthehangin' Tree" en „Much Too Late" Allemaal ge schreven door leden van de groep. Fijne rockers. Je luistert er eigen lijk steeds weer met een tikkeltje ver bazing naar. Want eerlijk, je kunt je niet meer indenken, dat juist deze muziek in de vijftiger jaren tal van ouders tot grote wanhoop dreef. „Dat is geen muziek," zeiden ze toen. En schudden meewarig hun verdoofde hoofd. Ze hadden ongelijk. V. Op de foto: Hank The Knife and The Jets Leo Sayer: Another Year, elpee. Uitgebracht door de platenmaat schappij Phonogram te Amster dam op het Chrysalis-label nr 6307 560. In uitstekend stereo. Als je Leo Sayer op de foto ziet, een klein, potsierlijk mannetje, dan denk je aan de clown, die hij is geweest Maar dat is allemaal verleden tijd. Leo Sayer is momenteel één van de meest bekende popzangers en zijn vo rige elpee, „Just a boy", deed het ook in Nederland uitstekend. Er is geen enkele reden om aan te nemen, dat zijn nieuwste langspeler, „Another Year" het minder zou moeten doen, want de muziek en zang van Leo Sayer is ook op deze elpee van een konstant niveau, vergelijkbaar met de vorige elpee. Met Russ Ballard achter de piano. Mike Giles, drums, Paul Keogh, gi taar. Dave Markee. bas. Frank Farrell, accordeon, Terry Star. trompet, Jolly van Derek, viool en het kompleteorkest van Davis Katz. met Adam Faith en Russ Mallard als producers en Louie Austin achter de knoppen, kon er bijna niets misgaan En dat gebeurde ook niet. Uitstekende teksten van Sayer zelf en Frank Farrell Met de nodige hu mor, maar geen zoete gevalletjes De energie, die Sayer uitstraalt, komt zon der meer in vrijwel elke song tot uiting, kompleet met die merkwaardig, maar fascinerend uitschietende stem van Sayer Beste nummers: „Bedsitterland", „On the Old dirt Road", „Moonlight ing" (wat mij betreft de beste!), en „Another Year", de titelsong, waarin Sayer het nieuwe jaar op zijn manier tegemoet ziet en ondergaat. „Year and yaer again, I'll be sitting here re flecting, How nothing changed, But lam still the same". Leo Sayer, „Another Year". Een plaat om beslist te hebben. Bert Vos. Op de foto Leo Sayer Dave Mason: „Split Coconut", el pee. Uitgebracht door de platen maatschappij CBS te Haarlem op het CBS-label nr 69 163. In uif-'T stekend stereo. Hoewel je bij de titel „Split Coconut" al heel gauw denkt aan één of andere Zuidamerikaanse sound met alles wat daarbij hoort, zit je bij Dave Mason wel fout als je juist daarom ongehoord de plaat koopt met deze titel Want Dave Mason zit op de voorkant van de hoes dan wel wat dromerig tussen de kokospalmen op een tropisch eiland terwijl de kokosnoten hem om de oren vliegen en op de binnekant van de hoes met een hoofd, gespleten als een ko kosnoot. zelfs de titelsong heeft niets weg van de Latijns-Amerikaanse zoet heid van een dromerige gitaar aan het zonnige strand Integendeel Kort om: Dave Mason belazert de kluit, maar wie verder kijkt dan de hoes fraai is, zal binnenin een plaat aantreffen, die uitstekend van kwaliteit is en niet één stijl vertegenwoordigt, maar vele stij len. „Split Coconut", zo leren wij uit een interview met de zanger, is genoemd naar een Londense nachtclub, waar Mason goede herinneringen aan heeft. Het nummer is niet het beste van de elpee, ook al is het de opening Het betere werk komt verderop, zoals „Crying, waiting, hoping" van Buddy Holly, „You can lose it", „Give me a reason why", „Sweet Music". David Crosby en Graham Nash staan Mason bij wat betreft de vocals, terwijl de Dave Mason Band, bestaande uit Dave Mason zelf (gitaar en lead zanger), Jim Krueger (gitaar), Rick Jaeger (drums), Gerald Johnson (bas) en Jay Winding (keyboards) voor een uitstekende muzikale begeleiding zorgt „Split Coconut", een sfeervolle plaat vol met muzikaal talent. V. Op de foto Dave Mason. Taj Mahal MUSIC KEEPS ME T06ETHER Including- My Ancestors/Further On DownThe Road Why?..And W© Repeat Why?...And W© Repeat! Aristocracy/West Indian Revelation s- "w .M Taj Mahal: „Music keeps me to gether", elpee. Uitgebracht door de platenmaatschappij CBS te Haar lem op het CBS-label nr 80972, in goed stereo. ..Music Keeps Me Together" is de nieuwe langspeler van de bluesexpert Taj Mahal, het repertoire is zoals ver wacht zeer gevarieerd met toch een heel andere totaal geluid dan zijn vo rige LP, „Mo Roots". Taja bespeelt veel verschillende in strumenten. zoals op deze plaat bij voorbeeld banjo, „National Steel Bodied Mandolin", gitaar, piano, elektrische piano en „Smokey Vocals". De overige instrumenten werden bespeeld door. Hoshal Wright (elektrische gitaar), Rudy Costa (saxofoon, fluit, clarinet en galimba), Kester Smith (drums, percussie), Earl Lindo (keyboards). Larry McDonald (conga's, percussie), Ray Fitzpatrick (bas). Backingvocals Carol Fredericks. Jo Baker. Annie Sampson en de I.S M B. (Intergalactic Soul Messengers Band). Taj Mahal staat bekend als dè blues- specialist doordat hij de blues in al zijn vormen heeft bestudeerd, wat niet wil zeggen dat hij zich beperkt tot deze muzieksoort; verre van dat, op zijn platen zijn veel traditionele muziek vormen terug te vinden. Beste nummers wat mij betreft ..When I feel the sea beneath my soul". „Aristrocrazy". ..Roll, turn, spin" en ..Whv and we repreat" CORRY WIL NIET TROUWEN Corry Konings, u weet wel, de blonde zangeres die eens bij de Krekels be hoorde. wil niet trouwen. Als we ten minste de A-kant van haar nieuwste single moeten geloven. Nu zal mij het een zorg zijn wat ze wel of niet wil, maar het schijnt dat tal van mensen daar erg veel belang m stellen. Van daar deze plaat, die wellicht weer bij velen een warm onthaal zal krijgen Op de B-kant .Robertino", waarin Corry op de zuidelijke toer gaat. Ove rigens was de zangeres maandag 17 november op TV te zien en kreeg ze een naar haar genoemde roos aange boden (Philips 6012 567). PENNY-SUPERSTAR Penny van der Linden-de Jager al jarenlang Nederlands meest bekende beatdanseres. heeft nu eindelijk een plaat gemaakt Niet vol met pittige danspassen, maar met een heus liedje Speciaal voor haar geschreven^ door producer-componist Piet Souer „Su perstar" is de titel van de st..gle, waar op Penny voor het eerst vocaal is te beluisteren. En eerlijk gezegd het klinkt aardig. Op de achterkant: That man (Philips 6012 545)

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1975 | | pagina 9