,De zomer van de witte haai" (Jaws): lerreur van een perfekte vreetmachine „Sherlock Jones", een gezellige komedie van Nicolai' van der Heijde In het kort bekeken „De kaping van Pelham- express" |en „gehaaide" verfilming an Steven Spielberg met llfekten a la Hitchcock PIET BAM BERGEN ALS GEKKE PRIVE-DETECTIVE EN TEN SLOTTE Kerst LEUSDER KRANT en ernstige Jarschuwing JERDAG 18 DECEMBER 1975 LEUSDER KRANT als het nou straks Kerstmis is, ben ik bijna aan een jubileum toe. Vijfentwintig keer vijfentwintig december Niet dat ik het ga vieren, maar toch reden om heel even te overdenken Dat schijnt trouwens toch onlosmakelijk met Kerstmis verbonden te zijn overpeinzingen. Ik blijf dit jaar thuis. Er komen een aantal vrienden Er komt een boom voor de aanwezige kinderen Niet voor mij, ik haat die dingen Bovendien mogen kutten graag aanvallen uitvoeren op versierde bomen Maar goed, als gezegd, voor de kinderen dan. De gasten zullen gefêteerd worden op spijs en wijn, gordijnen dicht, kachel hoog Laat de sneeuw maar vallen, mij kan niks gebeuren. Vijf jaar geleden zat ik in de nacht van 24 op 25 december op de koude straatstenen van een groot plein, ergens m den lande. In hongerstaking, spandoek met „Vreten op aarde" en dat soort kreten Een collega-demonstrant had van enige latten een kruis vervaardigd, alwaar hij een bloederig konijn aan genageld had Daarmee paradeerde hij langs de mensen die in de nj stonden om de kerstnachtviering in de op het plein aanwezige kerk bij te wonen Een aantal van de demonstranten kwam uit de plaats waar de manifestatie plaatsvond Die lui kropen tegen vieren hun warme nest m De andere helft, die zoals ik elders woonde, moest wachten op de eerste trein. Tot mijn verbazing zei een ouder i persoon, dat hij wel een adresje wist, waar we de nacht door konden brengen. Het bleek een cafetaria, die in de kerstnacht altijd openbleef „voor de I hongerstakers" Het vastgenagelde konijn werd in een hoek gezet en de eigenaar at met smaak enkele kroketten De morsige man achter het fornuis had een goede naald Zo gaat i dat. Kersl-inns weet ik ook alles van. Heb ik meerdere kerstnachtelijke uren doorgebracht. Als medewerker dus. Hoewel, die ene keer Zat daar iemand op een stoeltje. Vraag ik vriendelijk of hij misschien al een kopje koffie heeft gehad Zegt die andere persoon „Ja al tien, ik ben ook medewerker en als we elkaar nou kopjes koffie aan moeten gaan bieden, kunnen we net zo goed naar huis gaan. Werken met Kerstmis heb ik ook al meer dan eens moeten doen. Maar dat valt wel mee. Mensen zijn dan extra aardig voor je. Maar als je pech hebt moet je op tweede kerstdag bij Willem Duys m de vuist verschijnen Zo heeft alles zijn schaduwkanten Daarom en om nog meer redenen een rustige Kerstmis, net als vroeger. Al hoorde ik vroeger ook bij de liePiebbers van de boom met de ballen. Kunnen we altijd bekijken of we volgend jaar misschien weer iets leuks, een demonstratie of kerst-inn, gaan doen. Als ik tenminste niet hoef te werken K Met de treinkaping van Wijster nog vers in ons geheugen, is het een beetje ironisch om deze week een film over een andere treinkaping te kunnen zien. Toen de film begin 1975 in Nederland werd uitge bracht, had niemand kunnen be vroeden, dat het misschien het be gin zou kunnen zijn van een echte treinkaping in Nederland. En toch is die mogelijkheid niet uitgesloten. „The taking of the Pelham 1-2-3." zou best eens model hebben kunnen staan voor wat er in Wijster plaats vond Ook de kapers van deze New Yorkse metro-trein stapten in met een veel te groot pakket onder hun armen. Regisseur Joseph Sargent heeft van „De kaping van de Pelham Ex press" (naar het gelijknamige boek) een keiharde thriller gemaakt met Robert Shaw (als de leider van de kapers) en Walter Matthau (als poli tiechef Garber) in uitstekende hoofdrollen. Met uitstekende dialo gen van scenai.oschrijver Peter Stone, waarbij echter de rol van de New Yorkse burgemeester als een zieke imbeciel, uit de toon valt door haar onwaarschijnlijkheid, maar zo staat het nu eenmaal ook in het boek. Dat regisseur Sargent het juist daarom er niet uit heeft gelaten, is jammer, maar zo'n schoonheids foutje doet verder niets af aan de rest van de film, die laat zien, dat het best mogelijk is om een trein te kapen en er dan met een behoorlijk losgeld van enkele miljoenen van door te gaan. Zelfs al is het dan een (moeilijker) ondergrondse kaping. De praktijk heeft inmiddels be wezen, dat het ook bovengrodds best gaat. Een kwestie van instap pen met een veel te groot pak onder je armen. Voor hen, die wat mqér willen zien dan vage TV-beelden zoals bij iedere kaping, nu in vojle kleuren en geuren in het City Théa- ter te zien FILMAGENDA OP PAGINA 11. 11 kunt liet niet zo ge li noemen op het gebied van familiedrukwerk kunnen wi| u in alle opzichten van dienst zijn: VERLOVINGS-, HUWELIJKS- EN GEBOORTE KAARTEN •VISITE-KAARTJES •BRIEFHOOFDEN ROUWKAARTEN Finnmark 3, leusden<entrum (Modellen-boeken kunt u thuis bezichtigen). Het beeldmerk van „Jaws" met de haai en het eerste slachtoffer. ken van de film verschenen. De aandeelhouders van Universal kunnen wat dat betreft blij zijn. Maar de ware winnaars zijn produ cers Richard Zanuck en David Brown, die ieder aan het eind van het volgend jaar twintig miljoen zul len bezitten, schrijver Peter Bench- ley, die tien miljoen dollar in de wacht sleept en regisseur Steven Spielberg, die weet, dat hij ver voor zijn dertigste enkele keren miljonair zal zijn. De verhalen over de steeds stijgende kosten (anderhalf miljoen meer dan het geraamde budget van vier miljoen dollar) van „Jaws" zijn legio, al zijn er genoeg redenen te vinden, waarom de film een tweede ..Cleopatra" dreigde te worden en al heeft niemand meer spijt, dat de film werd doorgezet zonder te be zuinigen. De opnamen begonnen twee maanden te vroeg, omdat er een staking van de Actors Guild dreig de. Er waren ook enige moeilijkhe den met de haai. De haai kostte een kwart miljoen dollar om te bouwen en het kostte een half miljoen om hem in beweging te houden. Kos- tenvermeerderend werkte ook de beslissing om de film op lokatie te draaien en niet in de studio en in een studiotank vol water. Dat laatste was maar gelukkig ook, want een studiofilm zou maar uit de toon zijn gevallen. De angstaanjagende scè nes werken, omdat zij herkenbaar buiten de studio's zijn opgenomen. Steven Spielberg is één van de jongste regisseurs die momenteel in Hollywood werken. Hij is zeven- twintig. Hij begon op zijn eenen twintigste en had reeds veel films in 8,16 en 35 mm. gemaakt. Toen hij twintig was kreeg hij een kontrakt bij Universal voor het maken van televisiefilms. Binnen de vier we ken regisseerde hij Joan Crawford, die in „Night Gallery" een blinde vrouw moest spelen tijdens het uit vallen van de electriciteit in New York. Daarna maakte Spielberg de eerste „Columbo", verder enkele andere bekende TV-serie's. Tevens maakte hij drie „movies of the week": „Duel," Something Evil" en „Savage „Duel" werd gezien door vijftien miljoen Amerikanen en werd dankzij de recommandatie NIEUW Naast „Sherlock Jones" (in bet Grand Theatre) en „De zomer van de witte haai" (Jaws - in Cinema I) en „De kaping van de Pelham Expres" (in City), kan men deze week in Cinema 2 een gezellige familiefilm met Louis de Funès bekijken: „Zo gezegd zo ge daan". „Le petit Baigneur" is de Franse titel en het is het verhaal van de scheepsbouwer Fourchaume (Louis de Funès) die zijn assistent André Cas- tagnier de laan uitschopt, omdat die blijkbaar iets heeft laten misgaan tij dens een tewaterlating de boot zonk onmiddellijk De driftkop heeft er later spijt van, want het blijkt, dat zijn assistent een revolutionair type boot heeft ontworpen en voor de nood lijdende werf zou dat een aardige in- jektie kunnen zijn Dus probeert Four chaume zijn assistent weer voor zich te winnen. Andrè Castagnier, voor treffelijk gespeeld door regisseur Ro bert Dhery, heeft echter een vrij grote familie achter zich staan en het kost de scheepsbouwer nogal wat moeite om de assistent te overtuigen van zijn goede wil. Dat dit pas gebeurt na heel wat komische situaties al dan niet op het water, behoeft geen betoog. Een uitstekende komedie, waarin naast De Funès ook Robert Dhèry een vakkundig komediant blijkt te zijn (èn een goed regisseur, wat o m eerder was ge bleken uit films als ..La belle Ameri- caine" en zijn verfilmde toneelstuk „Branguignol") Kortom plezierig amusement voor jong en oud met deze Franse lachfilm uit 1968 PROLONGATIES ..Histoire d'O", de Dieuwste film vaD regisseur Just Jaeckin (de maker van „Emmanuelle") gaat de tweede week in. Van Grand verhuisd naar Euro Cinema „Histoire d'O" met o m Christine Clery en Udo Kier in de hoofdrollen is bedoeld als een shockerende sexfilm met vooral per van de Engelse critici Dylis Powell in Europa in de bioscopen vertoond en had een gunstige ontvangst bij de kntiek en het publiek. „Sugerland Express" was de eerste speelfilm, die Spielberg voor de bioscoop re gisseerde en de film was op het film festival van Cannes te zien. Spielberg was vooral door het laatste deel van Peter Benchley's boek „Jaws" getroffen, het gevecht van de drie mannen met de grote haai op zee, een moderne Moby Dick" zonder verdere symbolische betekenis. Het eerste deel veran derde hij. Peter Benchley schreef drie scenario's en vereenvoudigde de persoonlijke banden voor de film: Hooper heeft geen verhouding met Brody's vrouw, de burgemees ter heeft geen banden met de Maffia en aan het eind van de film mag er één persoon méér blijven leven, dan in het boek. De haai werd gebouwd door Bob Mattey, die zijn sporen had ver diend met het ontwerpen van de reuze-oktopus voor de film „20.000 leagues under the sea" en die een haai maakte, die naar links en één die naar rechts kon zwenken en nog een volwaardige haai, die boven water totaal in beeld kon komen. Voor het gemak van de stuntman nen waren er twee gebitten voor „Bruce," zoals de haai door de crew werd genoemd: met zachte en met harde tanden. Bij het zien van „Jaws" wordt je getroffen door de wijze, waarop een groot deel werd gefilmd: op haai- ooghoogte. Ook daarvoor waren verschillende systemen bedacht om de camera in zee zelf te kunnen han teren. Cameraman William Butler (die Coppola's „The conversation" had gefilmd), is er in geslaagd om een extra dimensie aan het totaal toe te voegen, juist door deze film- methode, die spanningverhogend werkt, omdat je de aanwezigheid van de haai vermoedt, terwijl je geen haai ziet. Regisseur Spielberg heeft zoals ik reeds schreef een uitstekend stukje vakwerk afgeleverd. In de film, die ruim twee-uur duurt, zie-je dc eerste, drie kwartier geen haai, maar'je voelt dat hij aanwezig is. In dat ver band is het wel noodzakelijk, dat versie io de vorm van sadistische scènes. Het is bij die bedoeling geble ven. „Histoire d'O" is niet meer dan een kille film zonder enige warmte over vrouwen, die de pure slavin van de maa nthangen op een wijze, die alle geloofwaardigheid uitsluit. Door sommigen geïnterpreteerd als een li teraire sexfilm, maar voor mijn gevoel zelfs dat niet. Wel artistiek verfilmd door ex-modefotograaf Just Jaeckin, maar dat alleen kan de film niet red den. Tweede week. Euro Cinema, 18 jaar. NACHTVOORSTELLINGEN In de nachtvoorstelling van het City Theater kan men vrijdagavond kwart voor twaalf zoals gebruikelijk weer terecht voor de traditionele sexfilm in de late sex show Dit keer is het de film „De sex-sekte der zwarte nonnen" Wie beweert dat sex niet met magie bedreven kan worden of dat sex niets mysterieus heeft, moet maar gaan kijken 18 jaar. Zaterdagavond in het City Theater Anthony Quin in de aktiefilm „Across 110th Street" Een film - bepaald niet Quinn s beste - gaat over illegale lo terijen, door de Maffia georganiseerd, moord en de jacht van de politie op de gangsters Vroeger was het altijd zo. dat de hoofdrolspelers meestal le vend uit de gevechten tevoorschijn kwamen Anthony Quinn in ieder geval Maar laat die knaap nu steekpenningen aannemen' En daarom gaat Quinn aan het slot van de film ook ten onder Of iedereen dan tevreden is, vermeldt de geschiedenis niet 18 jaar. KINDERVOORSTELLINGEN In Cinema 1 zaterdag- en woensdag middag weer de traditionele jeugd voorstelling in de matinee. Ditmaal met een „Popev lachparade" Lekker lachen met Popev de zeeman, a l In de serie „Kleutertje kijk eens" van Euro Cinema kunnen peuters en kleu ters zaterdagmorgen om half elf hun hart ophalen aan een voortreffelijke kleurenfilm „Alice in wonderland" van regisseur William Sterling Een schitterend gemaakte verfilming van het gelijknamige boek van Lewis Caroll Of de film Nederlands gesproken wordt, is mij niet bekend, maar een simpel telefoontje naar het theater kan u wat dat betreft uit de droom helpen V. men de film vanaf het begin ziet. Missen van de eerste scènes, kan een deel van die daarna opgewekte spanning teniet doen en dat zou jammer zijn Spielberg werkt voor een gToot deel met suggesties en bouwt daarmee een enorm span ningsveld op, waardoor het kan ge beuren, dat zelfs een strand vol vro lijke mensen reeds een angstaanja gend beeld# oplevert. Subtiele de tails vullen die angst op, zoals Hitchcock dat in zijn films zo mees terlijk kan doen. Steven Spielberg speelt met die details, met zo nu en dan fikse shockeffecten om zo naar een enerverend hoogtepunt te ko men in het tweede deel van de film, waarin de haai wordt verslagen na een enorm gevecht met de drie mannen, die deze afschuwelijke taak samen op zich hebben geno men. Er wordt uitstekend spel geleverd door acteurs als Roy Schneider, de politieman, die er voor moet zor gen, dat iedereen zich veilig voelt, maar daarin wordt tegengewerkt door de burgemeester van de bad plaats (Murray Hamilton), Richard Dreyfuss, een jonge haai-des- kundige van het Oceanografisch In stituut en Robert Shaw, als de be- roepshaaienvanger Quint. Vooral Robert Shaw steelt de show. Het is maar goed, dat scenario schrijver Benchley niet zijn boek heeft gevolgd. De emotionele, per soonlijke verhalen, die in zijn boek een nogal belangrijke plaats inne men, zijn verdwenen. Ze zouden in de film ook alleen maar de aandacht van het werkelijke gegeven hebben afgeleid Wat er nu is overgebleven is een spannende thriller, zonder dat veel afbreuk wordt gedaan aan de opbouw van de karakterteke ning der hoofdfiguren. Een actie film, die nog lang na zal werken bij mensen, die daar gevoelig voor zijn. Wellicht dat u er aan terug denkt, als u volgend jaar zomer ergens aan de Middellandse Zee bijvoorbeeld op het punt staat een fikse duik in het zilte nat te doen. Misschien dat u zich dan nog een keer bedenkt. Wantje kunt tenslotte nooit weten, nietwaar? In hartje winter is „De zomer van de witte haai" ook in Nederland aangebroken. Vanaf deze week in Amersfoort. In Cinema 1, 14 jaar. r Bert Vos) i kreeg een film zoveel vóór-publiciteit als de Amerikaanse film Lvr" (De zomer van de witte haai). Van alle kanten komt de informatie Jfcjeaf: je moet em gezien hebben voordat je gaat zwemmen etc. Voordat ■deze film op de Arnhemse Filmweek dit jaar voor het eerst zag, leek me |l allemaal wat overdreven toe. Wat kan een film over een haai nu Lenlijk nog voor sensationele dingen brengen die andere filmers voordien Lniet hadden gedaan? Dat was een vergissing. De jonge regisseur Steven Jielberg in ons land o.m. bekend als de maker van dc voor TV-bedoelde leelfUm „Duel"), heeft met „De zomer van de witte haai" een film jmaakt, die niet alleen alle records heeft geslagen, maar dat ook verdient, [lis een zeer sterke rampenfilm geworden, met een spanningsopbouw, ir Hitchcock jaloers op zal kunnen zijn. Natuurlijk moetje van dit soort houden, maar in het algemeen kan wel gesteld worden, dat „Jaws" Ci kwaliteitsfilm is, waaraan acteurs als Roy Schneider, Robert Shaw en Ichard Dreyfuss in grote mate debet zijn. Naar het bekende boek van lier Benchley heeft regisseur Spielberg een film gemaakt, die niet alleen Jeandere moneymakers voorbijstreefde, maar hele bevolkingsgroepen in Iban kreeg. In de ban van de haai, die een heel eiland terroriseert voordat [ineengrandioos gevecht op zee met grote inspanning wordt verslagen, fclukkig hebben we hier in Nederland niet zoveel last van haaien, zeker tl van grote. Maar toch .Het is maar goed, dat „Jaws" in ons land in Ijije winter wordt gedraaid. Erg veel zin om nu te gaan zwemmen zal Vnand hebben. In Amerika was dat anders. Daar onstond door de film [d enorme angst voor haaien op de stranden. Opmerkelijk veel mensen Len met aanzienlijk minder zelfvertrouwen de zee in om daar verkoe- g te zoeken p, zult u zeggen, als u boven- 'e met diepe schrik hebt gele- J toat krijgen we nou7 Tja, ik Izelf ook een beetje onderste- pifan, want ik hou niet zo van "huwende vingertjes. Toch j ik wel Ik heb namelijk de glom gevaren, die ik ken, door naan mijn medemens. Dat is fenmaal de journalistieke code gebiedt dit te doen, om nog F helemaal met te spreken van ymedemenselijkheid, die een yd,e meespreekt, zij het soms in i fanbare taal, dat geef ik P^cen ernstige waarschuwing W me goed, ik wil u met aan wrikken maken (uw geweten w al niet smetteloos, ook al I dat tegen u zelf), ik wil op plaats ook met de onheilspro- Wuithangen die door middel van Wekelijkse horoscoop de toe- -,aaw 11 voorspelt. Dit laatste J A graag aan andere idioten r- die het ook niet weten. P este wensen, ik wil u ernstig TKhuwcn voor de werkelijke die de komende kerstda- en nieuwjaarsdag u be- Erc nu moet u met denken me zorgen maak over het dat u van plan bent over weken af te steken. U moet als u denkt de rest van wet enkele vingers of een door het leven te kun- Als u die verantwoording viv kinderen wilt nemen, ik het over wil hebben is anders Kijk, het gaat er u stTQks uit eigen vrije wil te gaan doen Want u een knappe, maar re- manier ten gronde, als u zich niet zorgvuldig houdt aan de voorschriften van de talrijke uiterst deskundige artsen, biologen, che mici en andere pessimisten, die zo ernstig hun waarschuwende vinger tjes opsteken tegen onze met te stui ten vraatzucht, die zich juist in de decemberdagen manifesteert Ik ben toch altijd weer blij, dat ik niet tot het geslacht der kalkoenen, kip pen en konijnen behoor, maar als je deze specialisten moet geloven, is het ook niet alles om juist in deze dagen als mens door het leven te moeten gaan Want het verderf slaat onverbiddelijk toe Ik wil het dan nog helemaal niet hebben over de schadelijke stoffen, die van buitenaf zo langzamerhand in onze complete voedselvoorraad zijn gekropen, zoals de enorme hoeveelheden kwik in de vis, die we tegenwoordig met de moed der ou derwetse wanhoop uit de IJslandse wateren halen met de dreiging van een met scherp gewapende kanno- neerboot op de achtergrond. Ik wil het ook met hebben over al dat ver- delgingsgif dat rijkelijk over onze groenten en ons fruit wordt gestort in de hoop, dat een nietig wormpje daaraan zal bezwijken. Een hoop, die binnenkort opgegeven zal moe ten worden, omdat het beestje zich voorbeeldig aan de omstandighe den zal hebben aangepast, zoals wij mensen ons steeds aanpassen aan de door ons zelf veroorzaakte lucht- en watervervuiling om ons heen. Mijn waarschuwing is ook niet gericht tegen de vraatzucht op zich. Het kan me werkelijk geen barst schelen als u misselijk wilt worden ■door de grote hoeveelheden voed sel die u denkt te moeten verorbe ren om werkelijk kerstfeest te kun nen vieren U mag dan wat mij be treft ook best stikken in een vis graat of een konijnebotje Maar ik wil u wèl waarschuwen voor een overmaat aan chlorestorol, u weet wel, die stof, die in vrijwel al ons voedsel zit, op zich met schadelijk is, maar waarbij een teveel van dat spul slecht is voor onze bloed- en hartvaten. En daar gaat het om. We moeten echt zuinig zijn op ons hart, vind ik. Want het aantal mensen met een goed hart wordt elk jaar maar weer kleiner. Daarom hoop ik het beste voor u en de uwen en wens u prettige feestdagen toe V Scène uit „De kaping van de Pelham-express." door Bert Vos Wc worden de laatste tijd erg ver wend met Nederlandse speclfilmpro- dukties, die al dan niet succes hebben. In Nederlandse filmkringen is de laatste maanden een diskussie onstaan over de waarde van die produktievermeerde- ring. Sommigen vinden, dat Nederland nog steeds geen eigen filmtraditie heeft opgebouwd, anderen zijn van mening, dat die traditie er wel begint te komen, maar dat de kwaliteit ver beneden in ternationaal peil ligt. De films worden te snel gemaakt, is ccn veel gehoorde klacht. En dat werkt slordigheden in de hand. Je ziet al gauw als je te maken hebt met een snelle produktie. Na Bert Haanstra's „Dokter Pulder zaait papa vers," terecht herkend als dc beste Ne derlandse speelfilm sinds lange tijden, is het eventjes rustig geweest. Nu - tegen de Kerst - zijn ze er weer, de nieuwe Nederlandse films. „Elckerlyc" van Jos Stelling (van „Marieke van Nieume- ghen") en „Sherlock Jones" van regis seur Nicolai van der Heijde. Deze laat ste film gaat deze week (ook) in Amers foort in première. In het Grand Theater. Het is een komedie met de bekende TV-komiek Piet Bambergen in de hoofdrol als een gekke privé-detective. Het is maar goed. dat regisseur Nico lai van der Heijde niet zijn hele film aan hoofdrolspeler Piet Bambergen heeft opgehangen. De film zou dan - naar alle waarschijnlijkheid - volledig de mist in zijn gegaan Piet Bambergen is een uit stekende komiek (als hij goede teksten heeft), maar niet sterk genoeg om met zijn onmiskenbare talenten een hele film te dragen. Van der Heijde heeft dat terecht ook niet gedaan en heeft daar naast enkele sterke bijrollen ingezet, die Bambergen goed steunen in zijn spel en de film tot een gezellige komedie maken zonder aanwijsbare dieptepunten Op zich is dat al een prestatie, want niets is zo moeilijk dan het maken van een goede komedie, die niet halverwege inzakt als een plumpudding, doordat de makers al hun grapjes hebben opge bruikt. In „Sherlock Jones" blijft de film tot het eind toe overeind Dat komt ook •dacht ik - doordat van der Heijde en zijn mede-scriptschrijvers Henk Bos en Chiem van Houweninge spaarzaam met slapstick-effecten hebben gewerkt, maar het meer hebben gezocht in soms aardige detail-grapjes en repeterende effecten. Mede door een vlotte montage is „Sherlock Jones" daarom zonder meer geslaagd te noemen. Zeker voor Nederlandse begrippen. Het verhaal is erg simpel gehouden, zoals in een komedie betaamt Sherlock Jones is een stuntel. Een wat sjovele man, die droomt van grootse daden en steeds weer wakker wordt in de povere werkelijkheid van zijn bestaan. Hij raakt er niet door ontgoocheld, want daar is hij te argeloos en te blijmoedig voor. De enige die het allemaal kop- schuddend aanziet en zich duidelijk zorgen maakt over het wel en wee van de dagdromende detective is diens trouwe en zeer schrandere hond Wat son. Samen raken zij, tegen wil en dank. Piet Bambergen (Sherlock Jones) en zijn hond Watson. betrokken bij de zaak van dc Kartoem- diamant. De legendarische Kartoem-diamant is er één van het zuiverste water, smette loos wit, meer dan 50 karaat en vele miljoenen waard. Deze paragon komt naar Nederland om gespleten en hersie pen te worden m dc gerenommeerde zaak van de firma Sondag (gespeeld door Alexander Pola). Het transport van Schiphol naar huize Sondag heeft plaats in een onneembare, rijdende ves ting, een zwaar bewaakte en gepant serde kluis-wagen, waarin zich bewa pende bewakers bevinden met daarom heen een politie eskorte. Niettemin zal de Maffia, onder lei ding van Don Rattazzi zelf (gespeeld door Al Mancini) proberen de diamant tijdens het transport te roven. Zodra de boeven horen, dat direkteur Sondag het zekere voor het onzekere neemt en ook nog ondanks alle veiligheidsmaatrege len een privé dective rondom het trans port wil laten speuren, zorgen zij er voor, dat Sondag maar één detective onder ogen knjgt en in dienst neemt: de oen van de eeuw, Sherlock Jones Deze Sherlock heeft niets in de gaten. Hij gaat druk in de weer, bloost steeds als hij de mooie sekretaresse van Son dag in de ogen ziet en staat met de mond vol tanden als de Maffia inderdaad, dwars door pantserplaten en vervaar lijke bewaking heen. de diamant steelt. Dat alles best weer op z'n pootjes komt, behoeft natuurlijk geen betoog. De trouwe hond Watson speelt daarin ook een belangrijke rol Zoals gezegd- dankzij een uitste kende rolbezetbng is „De dwaze lotge vallen van Sherlock Jones" een plezie rige film geworden, waar je- zonder overigens voortdurend in schateren uit te barsten- anderhalf uur zonder een greintje verveling naar blijft kijken. Nicolai van der Heijde heeft dan ook een deel van het Farce Majeur-tenm in gehuurd. Fred Bennvenlc (als een van de twee schitterende Maffia lijfwachten) en Alexander Pola. als de heer Sondag. Pola speelt zijn rol over igens iets te overdreven, maar dat kan allemaal in een komedie Chiem van Houweninge speelt het andere deel van het lijfwacht-duo cn deze twee weten heel wat van hun spel te maken. Een ander komisch duo bestaat uit Al Man cini als de Maffia-leider Rattazzi cn Max Schnur als de killer. Er wordt komisch gespeeld met dure Amerikaanse wagens, klapsigaren en wat al niet meer. Om de ondoordring bare pantserwagen toch te kunnen ne men. heeft van der Heijde de lichaams kunstenaar Maunce Delmonte inge huurd. Deze acrobaat is in staat om zich in een kastje van 49 centimeter in het vierkant en via een deurtje van 27 bij 28 centimeter op tc vouwen. In de film ver toont hij dit kunststukje ook meerdere malen, nadat hij Nederland is binnenge smokkeld in een gewone handkoffer Verder worden we nog gekonfron- teerd met een halfgare Amerikaan, die"** op weg is naar Paris (spreek uit Pcrrisch) en door Sherlock Jones konsekwent naar Pernis wordt gestuurd cn in het tweede deel van de film laat van der Heijde zijn verhaal grotendeels in de lucht afspelen, wat ook weer enkele kostelijke scènes met luchtacrobnbek oplevert. Piet Bambergen speelt, zoals hij ook in zijn shows is te zien. Dc schlemielige figuur, die niet helemaal op z'n achter hoofd is gevallen, maar toch vaak net achter het net vist. Een rol, die hem dus op het lijf geschreven is. Samen met dc anderen weet hij van „Sherlock Jones" een amusante geschiedenis te maken, amusant zonder een overdadigheid aan „gewilde grapjes." Uitstekend amuse ment voor jong cn oud en zo is het ook bedoeld. In het Kerstprogramma van het Grand Theater, eerste week, alle leef tijden. !*nt je er eigefjlijk niet van Bi, dat er haaien zijn en dat ze Igevaarlijk zijn ook, totdat je dat fenomeen wordt gekon- jlleerd. Je staat versteld wat je [niet van een haai weet. Het is lerkwaardig beest, niet te ver- Eken met welk ander zeedier Een perfekte vreetmachine, Imet z'n enorme omvang, z'n p vlijmscherpe tanden cn de kil- ide, nietsontziende ogen, sterk [en voorwereldlijk monster lijkt, n beest uit deze tijd. Maar ook lis een vergissing, zoals Bechiey en Spuelberg-ons erg duidelijk ma ken. En laat u verder door de re clame niets wijs maken: de film „Haaien" van regisseur/acteur Cornel Wilde, die al eerder in ons land in roulatie ging, heeft niets met de echte „Jaws" te maken. Die film is een zeer slap aftreksel van „De zomer van de witte haai". In Amerika heeft „Jaws" een rage veroorzaakt; politieke spot prenten haken in op de reclamete kening van de film, er werden co- verstories aan de film gewijd en er zijn een aantal boeken over het ma- De haai komt in aktie

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1975 | | pagina 23