n:
De ontdekking van de Kirlian-
fotografie - zicht op aura
3
M
Woensdag 24 december 1975
KERST 1975
door Matthijs (Ted) van der Veer
Kirlian-fotografie
In deze bijlage is een speci
aal artikel over een nieuwe
vorm van fotografie: de
Kirlian-fotografie. Uit onder
zoekingen is gebleken, dat ie
der levend wezen, iedere plant
voor het menselijk oog on
zichtbare energie uitstraalt.
Vroeger werden heiligen af
gebeeld met een aureool rond
hun hoofd. Op onze voorplaat
Is dat ook duidelijk te zien (een
houtsnede).
Dergelijke afbeeldingen
werden als zuiver R.K. gezien.
De nieuwe onderzoekingen op
het gebied van de Kirlian-
fotografie, kunnen ons doen
afvragen, of dergelijke aureo
len alleen maar symbolisch
waren voor R.K. heiligen. Het
zou best nogelijk kunnen zijn,
dat in vroegere eeuwen het
„aura" van de mens voor ie
dereen zichtbaar was. Zoals
zoveel eigenschappen van de
mens in de loop der eeuwen
degenereerden, kan ook het
„zicht" op de menselijke
„ziel" zijn verdwenen.
In ieder geval biedt de
Kirlian-fotografie - nog afge
zien van bovenstaande over
wegingen - voor iedere en
thousiaste amateur-fotograaf
Interessante mogelijkheden
om te experimenteren. In bij
gaand artikel leest u er meer
over. De foto's vertellen u wat
er zo bijzonder is aan de
Kirlian-fotografie.
V.
van mening is dat alle vastgelegde
resultaten in het geheel niets met
het menselijk aura te maken heb
ben. Het is daarom goed deze
nieuwe ontwikkeling eens vanaf het
begin te volgen, en daartoe moeten
we teruggaan naar het jaar 1939 en
het Russische plaatsje Krasnodar
waar toen de Russische technicus
Semyon Kirlian woonde en werkte,
samen met zijn vrouw Walentina.
De ontdekking
Eind vorig jaar, en ook dit jaar,
kwamen we keer op keer in de in
formerende media de Kirlian- of au
rafotografie tegen. Soms nuchter
objectief beschouwd, maar
soms werd toch ook wel de esoteri
sche en mystieke kant van het ge
heel benadrukt.
Inmiddels is er al danig wat ver
warring ontstaan, en schijnt het
alsof niemand nu eigenlijk precies
weet waar het om gaat. De een be
weert met grote stelligheid dat we
nu in staat zijn om het menselijk
aura te fotograferen, terwijl een an
der eveneens met grote stelligheid
Terwijl Kirlian werkzaam was in
een kliniek zag hij dat een patiënt
behandeld werd met een therapeu
tisch apparaat, en van dit apparaat
zag hij een vonk overspringen naar
de patiënt, die op de behandeltafel
lag uitgestrekt. Omdat Kirlian naast
een begaafd technicus, ook ama
teurfotograaf was. vroeg hij zich af
of hij dit verschijnsel, de oversprin
gende vonk zou kunnen fotografe
ren. En na een aantal mislukte po
gingen slaagde hij daar inderdaad
in. Hierdoor aangemoedigd begon
hij een apparaat te construeren wat
met een hoog voltage (circa 25.000
volt) werkte, en toen dit eenmaal
voltooid was, nam hij een van de
meest voor de hand liggende objec
ten om mee verder te experimente
ren, namelijk de menselijke vinger
top Hij voerde de spanning toe aan
een geleidende plaat, meestal ko
per, terwijl bovenop de plaat een
isolator werd aangebracht (meestal
glas). Dit om te voorkomen dat de
mens direct in contact kwam met
het toch niet geheel ongevaarlijke
hoge voltage. Op deze isolator
(plaat glas) werd de fotografische
plaat neergelegd, en daarop kwam
dan weer het te fotograferen object.
Daarna werd gedurende een of
meer seconden de spanning inge
schakeld, en volgde de 'nu belichte'
fotografische plaat de normale pro
cedure zoals we die vandaag aan
de dag ook nog kennen (ont-
wikkelaarstopbad - fixeer - spoelen
drogen). Het resultaat in zwart/wit
wat op deze wijze verkregen werd
Voor het eerst ter wereld werden
in Nederland opnamen gemaakt
van de gehele menselijke hand. Dit
had tot gevolg dat er nu zowel in de
Verenigde Staten als in Rusland
met Nederlandse apparatuur wordt
gewerkt. (Omkeerpapier)
zag eruit als een vingertop met
daaromheen een uitwaaierend stra
lingspatroon. Later, toen hij na de
Tweede Wereldoorlog in kleur be
gon te werken leverde deze tech
niek de meest schitterende combi
naties van kleuren- en stralingspa
tronen op, en toen deed Kirlian ook
pas zijn eigenlijke ontdekking.
In de loop van de jaren begon hij
langzamerhand de belangstelling
te krijgen van wetenschappelijke
zijde, en op een keer toen hij de
apparatuur opstelde voor hoogge
leerd bezoek uit Moskou overkwam
het hem, dat, hoe hij de apparatuur
ook instelde het beeld onscherp, en
de kleuren vaag bleven. Omdat de
tijd drong, verzocht hij zijn vrouw
Walentina hem te assisteren, en tot
hun beider verbazing bleken de
kleuren en de straling bij Walentina
wel scherp, en van een hoge inten
siteit.
Toen daarna Kirlian de appara
tuur weer bediende, keerde het on
scherpe en vage beeld weer terug.
Nu was het zo dat Kirlian zich al een
paar dagen niet helemaal in orde
voelde, en daar er niet direct een
andere verklaring voorhanden was,
bracht hij het onscherpe en vage
beeld in verband met zijn nader
ende griep. En inderdaad is hem bij
verdere onderzoekingen gebleken
dat er een direct verband bestaat
tussen de lichamelijke en geeste
lijke conditie van de proefpersonen
en de uiteindelijke resultaten bij de
Kirlianfotografie.
Verspreiding van de
Kirlianfotografie
Nu alweer enkele jaren geleden
waaide de Kirlianfotografie over
naar het westen, en in de eerste
plaats naar de Verenigde Staten,
waar zij al binnen korte tijd zeer veel
belangstelling kreeg. En het ver
loop van deze belangstelling was
nogal stormachtig doordat de in
formerende media in ruime mate
aandacht schonken aan dit nieuwe,
uit Rusland afkomstige fenomeen.
En dit had op zich weer tot gevolg
dat de schare van belangstellen
den, en ook de wetenschappelijke
onderzoekers zich enorm uitbreid
de. Er verscheen bovendien een
welhaast ontelbaar aantal publica
ties, en daarvan kwamen er een
paar in Nederland terecht in handen
van de schrijver Ted van der Veer
en de fotograaf Jan Dulfer die zich
intensief met deze fotografie gingen
bezighouden, en daar al spoedig
schitterende resultaten mee be
haalden die we dan ook een aantal
malen op de t.v. hebben kunnen
zien Van Nederland uit ver
spreidde de Kirlianfotografie zich
weer verder over Europa, ook al
omdat een van de meest gestanda-
riseerde Kirlianapparaten van Ne
derlandse makelij is. en naar vnjwel
alle landen van de wereld (inclusief
de V.S. en Rusland) wordt geëxpor
teerd.
Fotograferen we nu met
het menselijk aura?
In tal van Russische- en Ameri
kaanse publicaties wordt beweerd
dat we nu in staat zijn om het men
selijk aura te fotograferen, maar is
dat nu wel zo? Al in de grijze oud
heid beweerde men het bestaan er
van, maar tot de komst van de Kir
lianfotografie is het menselijk aura
voor het grootste deel onbewezen
gebleven. Toch zijn er door alle
eeuwen heen een groot aantal
mensen geweest, die niet alleen ge
loofden in het bestaan van de aura,
maar sterker nog deze ook be
weerden te kunnen waarnemen.
Ziekten, emoties, en bijvoorbeeld
het gebruik van alcohol en medicij
nen veranderen dit aura, terwijl men
bovendien stelt dat ieder mens zijn
eigen specifieke aura, qua kleur,
vorm en intensiteit bezit En bij deze
beweringen moeten we wel beden
ken, dat er door de tijd zovelen zijn
geweest die hetzelfde hebben be
weerd, dat daardoor als het ware
een enorme bewijslast is ontstaan,
die zich niet zonder meer van tafel
laat vegen. En is daar niet de Dalai
Lama die zelf gebruik maakt van
twee van deze aurazieners, die
hem informeren over de goede (of
slechte) intenties van zijn bezoe
kers7 In ieder geval is het zo dat er
voor het aura een nieuw tijdperk
schijnt te zijn aangebroken, nu we
gebruik kunnen maken van de Kir
lianfotografie. En toch ligt hier een
probleem. In de V.S. en ook in Ne
derland is er een onderzoek ge
weest waarbij aan mensen die per
tinent beweren het aura te kunnen
waarnemen gevraagd werd of de
resultaten in kleur bij de Kirlianfoto
grafie dezelfde waren als het aura
dat zij met het blote oog waarne
men. Een deel beweerde dat de re
sultaten in kleur niets te maken
hebben met het aura zoals zij dat
zien.
Een ander deel echter, en deze
uitersten houden elkaar in even
wicht, beweert dat de Kirlianopna-
men precies lijken op datgeen wat
zij zien. Een score van 1 -1 dus, en
dat zal voorlopig nog wel zo blijven,
ook al omdat de techniek van de
Kirlianfotografie hiervoor toch nog
wel verbeterd zal moeten worden.
Bovendien zullen we moeten ko
men tot een nauwkeurige definitie
van het begrip aura, omdat men dit
op de meest uiteenlopende wijze
hoort uitleggen. Zo kennen diverse
wetenschappen het woord aura
(psychopathologie) aureool (me
teorologie) en fluidum (fysica) ter
wijl al deze benamingen ook nog in
esoterische zin verschillend wor
den uitgelegd. Er bestaat dus nogal
wat verwarring verbeterd, die eerst
weggenomen dient te worden, ter
wijl daarnaast de techniek dient te
worden alvorens we misschien iets
zinnigs over het menselijk aura
'kunnen zeggen, en of we het kun
nen fotograferen.
De techniek
In principe is de techniek sinds de
ontdekking van Kirlian niet veel
veranderd. Men heeft er nog immer
een apparaat voor nodig dat een
hoog voltage produceert, en dat
kan variëren van een van der Graaf-
fgenerator tot de bobine van een
auto. Veel gebruik wordt er ge
maakt van een zogenaamde Tesla
resonantietransformator die in staat
is om via het lichtnet onwaarschijn
lijk hoge, maar door het geringe
vermogen relatief ongevaarlijke vol
tages te produceren. Enige hon
derdduizenden volts of zelfs een
miljoen volt is hierbij niet onge
woon. Deze spanning wordt dan
toegevoerd aan een 'electrode' die
uit ieder geleidend materiaal kan
bestaan (zelfs water tussen twee
glasplaten) en waarop dan de film
wordt aangebracht, met daarop
weer het te fotograferen object. In
dien men opnamen maakt van de
len van het menselijk lichaam dan
fungeert dit lichaam als 'tweede
electrode' die het systeem aardt,
maar maakt men opnamen van
'dode stoffen' zoals bijvoorbeeld
munten dan dient men daar een
draad aan te bevestigen. Vaak
hoort men de vraag: wat voor foto
grafisch materiaal moet ik gebrui
ken, en wat voor soort camera? Het
antwoord is uiterst kort: vrijwel alle
fotografische emulsies geven resul
taat. Vlakfilm, diafilm, zwart/wit- en
kleurnegatieffilm, en zelfs gewoon
zwart/wit afdrukpapier waarop
normaal foto's worden afgedrukt
Verder is de ontwikkeling van de
fotografische materialen dezelfde
als voor foto's, dia's enz Ook is het
mogelijk op eenvoudige wijze een
diafilm met 20 of 26 opnamen op
vrijwel dezelfde manier te behande
len als dat met een camera gebeurt.
Na ontwikkelen en inramen verkrijgt
men dan hetzelfde aantal dia's als
met een camera, em kunnen ze ook -
Opname van een geraniumblad.
Opname van vingertoppen
Over de schrijver
De 35-jarige schrijver- en on
derzoeker Matthijs (Ted) van der
Veer geniet in Nederland in de
eerste plaats grote bekendheid
als schrijver van populair- we
tenschappelijk werken 'Nieuwe
Sporen naar het 'Verleden' -
'Verborgen Wereld' - en het bin
nenkort verschijnende 'Psycho-
tronica'. Zijn werken verschenen
in Engeland. Canada, Frankrijk,
Duitsland en recentelijk de Ver
enigde Staten Bovendien heeft
hij inmiddels wereldbekendheid
gekregen met zijn onderzoekin
gen op het terrein van de Kirlian-
of aurafotografie.
Hoezeer zijn werk gewaar
deerd wordt blijkt uit zijn lid
maatschap van de volgende
toonaangevende wetenschap
pelijke organisaties,
A A.A S. the American Associa
tion for the Advancement of
Science (lid);
I A P.R. International Organisa
tion for Psychotronic Research,
(lid van het bestuur);
I K R.A. International Kirlian Re
search Association (erelid)
In genoemde organisaties
hebben niet alleen westerse ge
leerden zitting, maar zijn ook
onderzoekers uit Oost-Europa
actief op onder meer het terrein
van de Kirlian-fotografie
Naast de voorgaand ge
noemde activiteiten is de heer
Van der Veer een zeer actief
schrijver van artikelen in binnen-
en buitenlandse periodieken.
Inlichtingen over de Kirlian-
fotografische apparatuur kunt u
krijgen bij Aura Electronics, tel.
010-349757 (Postbus 6020
Vlaardingen).
door middel van een projector op
een scherm vertoond worden.
Verder komt er bij de Kirlianfoto
grafie in het geheel geen camera
kijken, het apparaat alleen is vol
doende, en het is bovendien zo
eenvoudig te bedienen dat iemand
met totaal geen fotografische erva
ring het kan bedienen.
Toepassingsmogelijkheden
Erg onduidelijk wordt het als men
in de V.S probeert na te gaan waar
de Kirlianfotografie nu concreet
voor gebruikt kan worden. Verder
dan wat vage beweringen gaat men
niet. In Nederland kan men zeggen
dat de Kirlianfotografie in de eerste
plaats een volwaardig verlengstuk
is van de vak- en amateurfotograaf,
mede omdat de speciale effecten
van deze fotografie nu eenmaal met
geen enkele andere uitrusting, ca
mera of film bereikt kunnen worden.
Bovendien zal niemand ontkennen
dat de foto's en dia's in kleur een
schitterende, en ook decoratieve
waarde hebben.
Lees verder op
de volgende pagina