75 jaar „Op Hoop van zegen" Woensdag 24 december 1975 - KERST 1975 - met smeekogen aanziet. En hij zegt: „Wij nemen de vissen en God neemt óns De opstandige Rita in Heijer mans latere werk „Allerzielen" is 'echter niet tot een dergelijk fatalis tisch aanvaarden te bewegen. In dit toneelstuk ontroert vooral de figuur van pastoor Nansens. die dikwijls in conflict komt met datgene, wat de kerk van hem eist. Waarachtige menselijkheid Zijn gehele leven is Heijermans een dynamische explosieve figuur gebleven. In zijn toneelstukken werkte hij veel met sterke effecten en zijn kritische geschriften (Heijermans was een uitstekend toneelkritikus) droegen vaak het ka rakter van strijdschriften. Zijn schetsen, meestal onder het pseu doniem Samuel Falkland geschre ven. munten uit door puntige ironie, zodat men hem wel eens de voorlo per van Carmiggelt heeft genoemd Veel van wat hij heeft geschreven doet nu verouderd aan. Toch zijn er enkele toneel- en prozawerken, waarin wij ook thans de vakman ontdekken Werken, waarin de kunstenaar bij uitnemendheid zich doet kennen. 24 december is het 75 jaar geleden, dat te Amsterdam de première ging van Herman Heijermans' toneelstuk „Op Hoop van Zegen". Dertig jaar later beleefde het werk reeds zijn 1000ste voorstelling. En al veranderen de maatschappelijke toestanden, die Heijermans In zijn werk hekelt, ook de huidige generatie wordt nog geboeid door dit vissersdrama met zijn kleurige afwisseling en prachtige tonelen. Heijermans' drama is bepaald geen werkstuk, dat in klassieke rust is gedragen. Maar ontegenzeggelijk heeft „Op Hoop van Zegen" voldaan aan het verlangen naar goede en grote volkskunst. Heijer mans wilde zijn werk beschouwd zien als dat van een heftig- bewogene, een strijdbare natuur, die het geluk had over gaven te beschikken om zijn ideeën te beelden in vaste en dramatische vorm. Emotioneel schilder van maatschappelijke toestanden Herman Heijermans (1868- 1924), begaafd schrijver van to neelwerken, novellen, schetsen en romans, was jarenlang een der meest gelezen auteurs van ons land. Een overzicht van het geheel van zijn werk doet hem kennen als een tekenaar van toestanden en verhoudingen, een emotioneel schilder van maatschappelijk leed en verzet en hun invloed op de mensen. Heijermans zag zijn men sen het leven dragen, het leven lij den en onder het leven verworden door de werking van maatschappe lijke krachten. Als gevoelssocialist wilde Heijermans voor alles de schilder zijn van de ellende der verdrukten. Hij leefde in een tijd, dat zich sterke veranderingen in het maatschappe lijk stelsel voltrokken. De opbloei van het sociaal bewustzijn gaf de stoot tot een machtige hervor mingsbeweging, die door sterke maatschappelijke krachten gedre ven, op velerlei gebied inzette. Vele kunstenaars, die hun soci aal gevoel lieten meespreken, kwamen in opstand tegen de bur gerlijke cultuur uit die dagen, waarin o m. het romantisch denkbeeld van de Übermensch, de boven de grauwe massa uitstekende indivi dualist werd verheerlijkt. In Frank rijk en Engeland werden particu liere theaters gesticht, waar buiten de censuur om werken werden ge toond, waarin de bourgeois-cultuur er aardig van langs kreeg. Verschil lende toneelstukken van Bernard Shaw waren in Engeland verboden en in Amerika kreeg een actrice, die Shaw's „Mevrouw Warren" ten to nele voerde, veertien dagen ge vangenisstraf. De Zweed Strindberg, de En gelsman Shaw en de Nederlander Heijermans waren, hoe verschil lend hun kunst ook was. wel de meest bewuste en scherpe bekam- pers van het burgerdom en zijn cul tuur. Breuk met de burgerlijke tradities Heijermans stamde overigens zelf uit een burgerlijk milieu. Zijn vader was redacteur van de Nw. Rott. Courant, als kind verkeerde hij steeds in kringen der gegoede bur gers en het gelukte hem later niet zich geheel van deze oorsprong los te maken Op zijn 24ste jaar begon Heijer mans voor het toneel te schrijven.' Dora Kremer (1892) was zijn eer steling. Men was in die tijd nog mid denin de strijd om de Nieuwe Gids- Herman Heijermans beweging, die echter onze planken nog vrijwel onberoerd had gelaten Wel was er reeds veel verzet tegen wat dan wèl die planken beheerste en bovendien hadden enkele be langstellenden Ibsen reeds in ons land geïntroduceerd. In deze tijd ontstonden Heijermans werken, die in velerlei opzicht braken met de burgerlijke traditie. Vrijwel altijd hadden deze toneelwerken een maatschappelijke strekking, waarin zich een romantisch levensidea- lisme openbaarde, dat in verzet kwam tegen de maatschappelijke onrechtvaardigheid. En nimmer ontbraken de inspiratie en de gloed van hogere geestdrift in deze wer ken, waarvan naast „Op Hoop van Zegen" vooral „Ghetto", „Eva Bonheur", „Brand in de jonge Jan" en „Uitkomst" veel succes hadden. Als kunstenaar stond Heijermans boven partijen en politieke per sonen Zijn socialisme had niets met partijpolitiek uit te staan Zijn socialisme stroomde uit de eeuwig heidsbron, dat een goed kunste naar voor alles een goed mens zou moeten zijn. De grote droom die Heijermans koesterde was die van een algemeen hogere menselijk heid. Op hoop van zegen „Op Hoop van Zegen", het spel van de zee, het drama van de vis sers en vissersvrouwen, werd Heijermans' meest geliefde stuk. Al zijn de toestanden (gelukkig) ver anderd, dit drama met zijn kleurige afwisseling, zijn prachtige tonelen en zijn climax naar het slot, weet ook latere generaties te boeien Er zijn bezwaren geuit tegen dit stuk, er zijn veel kritische opmerkingen gemaakt, maar „Op Hoop van Ze gen" leefde in het hart van het volk. Het volk. dat wilde denken, voelen, verlangen, hopen En ook al heeft de opstandige Heijermans de tegenstelling tussen rijken en ar men tot een betrekkelijke en be grensde waarheid teruggebracht, de vissersvrouw Kniertje, door Es ther de Boer-van Rijk tijdens de première en daarna nog talloze ma len zo ontroerend vertolkt, is een figuur die slechts door een mens met fijn sentiment kon worden ge schapen. Natuurlijk heeft Heijermans zich vaak bezondigd aan een zwart-wit tekening van zijn figuren De een zijdige begiftiging van zijn tegen standers is hij ook in „Op Hoop van Zegen" niet geheel te boven geko men. De reder Bos. typisch verte genwoordiger van het onderne- merskapitalisme, wordt als een barbaar, een ongevoelige bruut ge tekend, hetgeen velen toch wel iets te ver gaat Maar ondanks derge lijke tekortkomingen boeit het stuk, omdat iedereen voelt dat het de schrijver uit het hart was gegrepen. Bovendien heeft het stuk een diepere ondertoon. Heijermans tracht hier ook tot klaarheid te ko men ten opzichte van de leidende Macht, die deze wereld bestuurt. Kan een wereld met zoveel leed en onrecht Gods wereld zijn? Deze vraag heeft Heijermans, die nimmer de essentie van het christelijk ge loof heeft afgewezen, zijn hele le ven gekweld In „Op Hoop van Ze gen" vertelt de oude visser Cobus zijn aangrijpende ervaring, als hij de gevangen vis moet kaken, die hem Mevrouw Esther de Boer-van Rijk als Kniertje. Want Heijermans was een schrij ver van het meest zuivere ras. Er zijn grotere bogen van kunstex pressiegewrocht, er zijn monumen- talere epossen geschapen, maar als rasschrijver en als warmvoelend medemens stond Heijermans op de top van waarachtige menselijkheid En het is deze menselijkheid, die ook het „Op Hoop van Zegen' tot zo n geliefd stuk maakte. Zo kan men prach tige opnamen van bladeren en bloemen maken, die werkelijk een sieraad aan de wand zijn. Zo ligt hier zelfs een heel terrein braak voor de reclamefotografie. In een aantal grote steden in de V S. zaols New York en Los Angeles is het mogelijk een Kirlian-opname van de hand of vingertoppen te laten maken, die dan ingelijst thuis aan de wand komt te hangen. De foto grafen die zich hierin gespeciali seerd hebben kunnen het werk niet aan, en ook is al bekend dat bij voorbeeld managers, wanneer zij van kantoor veranderen of verhui zen uit hun vertrek de opname van hun eigen hand of vingertoppen meenemen. En het schijnt dat zeer velen, die in hun vertrekken zo'n opname hebben hangen deze op name als een soort symbool zien en gebruiken. Een symbool in de geest van, wij hebben een 'open mind', wij staan open voor nieuwe dingen, zijn progressief en er kan met ons vrije lijk worden gesproken. Er kan bijna geen andere verklaring zijn. er zijn bijvoorbeeld in New York fotografen die zo'n tweehonderd opnamen per dag makenl Wetenschappelijk gezien lijkt de Kirlianfotografie interessant te wor den voor metallurgen bij de bestu dering van de textuur (oppervlak ken) van metalen, plantkundigen kunnen haar gebruiken bij het voor tijdig herkennen van plantenziek ten. terwijl het zeker niet ondenk baar is dat we in een zeer nabije toekomst hele batterijen van deze apparaten tegenkomen in allerlei laboratoria. Zo wordt er in Neder land al geëxperimenteerd met aller lei culturen (bijv. gistculturen) waarbij men aan de hand van de opnamen vaststelt of de cultuur dood dan wel levend is. Voorts is de Kirliantechniek bij uitstek geschikt om scholieren vertrouwd te maken met de verschijnselen die zich voordoen bij hoge spanningen. Met name in Nederland is de appara tuur, voorzien van een 'macroion' kunststofbehuizing al zo ver geëva lueerd dat zij volstrekt veilig is, en daarom ook door scholieren zonder De Verograph. Het eerste Kirlianapparaat ter wereld, waar mede grotere objekten gefotogra feerd kunnen worden dan munten en kleine blaadjes. enig gevaar gebruikt kan worden. Macroion is ozonbestendig en heeft een zeer hoog isolerend vermogen. Met de Kirlianfotografie hebben we te maken met een electrisch verschijnsel, namelijk de zoge naamde 'streamers' veroorzaakt door corona ontladingen. Van bij zonder belang is hierbij de samen stelling .van het dielectricum, het deel dat zich bevindt tussen de electrode en de fotografische emul sie. Buiten dit hebben we ook te maken met luchtionisatie terwijl er verder nog een aantal andere oor zaken zijn aan te voeren terwijl er verder nog een aantal andere oor zaken zijn aan te voeren die het uiteindelijk resultaat kunnen beïn vloeden. Onder meer vallen te noemen; a. de druk die bijvoorbeeld door een vinger op de emulsie wordt uitgeoefend. b. is het object vochtig of droog? c. zijn er chemische verontrei nigingen, zoals bijv. zoutkristal len? d. is de gebruikte electrode goed vlak, omdat er anders kleine ruimten onder de film ontstaan. Toch zijn dit zo maar een paar opsommingen van het complexe geheel dat Kirlianfotografie heet Een zuiver fysische, en afgeronde ontrafeling van deze nieuwe tech niek is lang niet zo eenvoudig als zij op het eerste gezicht lijkt. De toekomst van de Kirlianfotografie In een niet al te verre toekomst is het misschien mogelijk om aan de hand van Kirlian-opnamen te zien aan welke ziekte iemand lijdende is. Er wordt in deze richting door tal van instellingen in vele landen drif tig geëxperimenteerd, en de eerste resultaten zijn hoopgevend. Zo wordt er in de V.S. gewerkt met een groot t.v.-scherm waarop de vinger toppen of de gehele hand zichtbaar worden, en waar men de intensiteit en hoeveelheid kleur en straling zeer nauwkeurig kan meten, om er zo achter te komen welke invloeden het stralingspatroon- en ook de kleuren doen veranderen. In West-Duitsland onderzoekt men de relatie Kirlianfotografie en het 'bio logische licht'. Een ieder die wel eens 's avonds de zee heeft zien 'lichten', of bij een wandeling door de duinen het licht van glimwormen heeft gezien weet wat met dit ver schijnsel bedoeld wordt Deskundi gen noemen het 'bio-luminiscentie'. Recente onderzoekingen heb ben aangetoond dat er zelfs pad destoelen bestaan die in het donker licht uitstralen, en in principe schijnt ook de mens dat vermogen in zich te hebben, omdat wij over dezelfde stoffen in het lichaam beschikken als waarover lichtgevende orga nismen beschikken. En hier komt dan nog even duidelijk de parapsy chologie om de hoek kijken, want wordt deze relatie aangetoond, dan komen we een grote stap dichter bij het menselijk aura Wetenschap pers. niet-wetenschappers. parap sychologen en vooral vak- en ama teurfotografen kunnen meteen aan de slag. en zij zullen ons ongetwij feld binnekort gaan vertellen wat we allemaal kunnen doen met deze nieuwe, en fascinerende fotografiel Het is ook heel goed mogelijk Kirlianopnamen te maken van z g. (dode) voorwerpen, zoals munten bijvoorbeeld.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1975 | | pagina 29