Gene Hackman de held in „The French Connection II Groene kool in de oven Wampieter tt jaar,.. Voor de kinderen Filmagenda Amersfoort KOOKHOEKJE EN TEN SLOTTE. )ERDAG 8 JANUARI 197fi LEUSDER KRANT - FILM/KUNST V»d de redtktie) LEUSDEN/CENTRUM - De Leusdense kunstenares Josephine van der lont exposeert vanaf saterdag 10 Januari ln Galerie Valk van Evelien Wolf n Amersfoort. De tentoonstelling wordt zaterdagmiddag geopend door Ie adjunkt-directeur van het Centraai Museum te Utrecht, Herman J. Ie Smedt en aal tot en met 4 februari in Galerie Valk aan de Valkestraat illjven Zondagmiddag a.s. van twee tot vijf Is de galerie eveneens geo- >end. De kunstenares zal dan zelf aanwezig zijn. De verdere openings- ijden zijn: dinsdag tot en met vrijdag van 13.30 uur tot 17.00 uur en taetrdag van 11.00 tot 17.00 uur. Zondags en maandags gesloten. Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 8 januari tot en met woens dag 14 januari 1976. GRAND THEATER „The French connection II", 14 jaar. Aanvang. 2.00 - 8.00 uur. Zaterdag: 2.00 - 6.45 - 9.15 uur. Zondag: 2.00 - 4.15 - 6 45-9.15uur. STUDIO G ..Some like it hot", 14 jaar. Aanvang. 2.15 - 7.00 - 9.30 uur Zondag: 2.15 - 4.30 - 7.00 - 9.30 uur. CINEMA 1 ..Jaws" (De zomer van de witte haai), 14 jaar Aanvang 2.00 - 7.00 - 9.30 uur. Zondag: 1.30 - 4.15 - 7.00 - 9.30uur. CINEMA 2 ,,Zo gezegd, zo gedaan", alle leeftij den. Aanvang. 1.45 - 6.30 - 9.00 uur. Zaterdag en woensdag: 6.30 - 9.00 uur- Zondag: 1.45 - 4.00 - 6.30 - 9.00uur. EURO CINEMA ..Histoire d'O", 18 jaar. Aanvang: 11.15 - 1.45 - 4.15 - 6.45- 9.15 uur. Zaterdag: 1.45 - 4.15 - 6.45 - 9.15 uur. CITY THEATER Vrijdag t/m woensdag, ,,Kato", 14 jaar. Aanvang: 2.00 - 8.00 uur. Zaterdag- 2.00 - 6.45 - 9.15 uur. Zondag 2.00 - 4.15 - 6.45 - 9.15uur. DONDERDAGCYCLUS CITY THEATER ..Electra Glide in blue", 14 jaar. Aanvang: 2.00 - 8 00 uur. NACHTVOORSTELLINGEN CITY THEATER ,,De maagd in de sexboetiek", 18 jaar. Aanvang, vrijdagavond 23.00 uur. ,,Het recht van de sterkste vuisten", 18 jaar. Aanvang: zaterdagavond 23.45 uur. KINDERVOORSTELLING CINEMA 2 Zaterdag- en woensdagmiddag, half twee (1 30 uur), „Kuifje en de blau we sinaasappel", alle leeftijden. KLEUTERTJE KIJK EENS EURO CINEMA Zaterdagmorgen, half elf (10.30 uur): „Dik Trom en het circus", alle leef tijden. VOORBESPREEKKASSA Voor al deze Amersfoortse bios copen kunt u telefonisch plaats bespre ken onder het centrale nummer 33655. U kunt voor één of meerdere dagen vooruitbespreken (geopend van 10.00 uur 's morgens tot 18.00 uur's avonds). Een heerlijke winterschotel die u van te voren klaar kunt maken. U hebt nodig 1 groene kool V/2 ons ontbijtspek 4 plakken varkensfilet of car- bonade (zonder been) peper, zout. 50 gram boter Ontdoe de kool van de buiten bladeren. Haal nu de rest uit el kaar. maar zorg dat de bladeren heel blijven Was ze goed en doe ze m een pan. Kook ze 10 mi nuten in kokend water. Beboter een vuurvaste schotel en leg er een laag ontbijtspek in en clan een laagje goed uitgerekte koolbla deren Zo gaat u door tot alles in de schotel is Bak het vlees gaar, leg het op de kool en giet de vleesjus er over heen Doe de deksel op de schaal en laat het geheel l1/, uur in de oven sudderen Geef ér gekookte aard appelen bij. Eet smakelijk, Japieja. ergere kalveren zich weer van elkaar los te maken en bij een ander persoon het ritueel te herhalen. Tot men ze allemaal op deze wijze heeft afgewerkt Ik hou niet van recepties; dat zijn v -v -v wampieters, waar ie niets dan F oma's W T hoort „Een wampieter waar mensen wat Foma's tegen elkaar zeidenIk leen even een paar woorden van Kurt Vonnegut jr., die onder meer de hebbelijkheid heeft in dit soort termen dingen kort en bondig duidelijk te maken En da's prettig, als je je brood moet verdienen als succesvol schrijver van romans en korte verhalen Wampieter: Object of gebeurtenis die mensen verbindt die verder niks met elkaar te maken hebben" Foma: Onschuldige waarheden (bijvoorbeeld: De ufelvaart staat voor de deur)" V begrijpt waar ik het over hèb: dé nieuwjaarsreceptie van de gemeente. Allerlei mensen, die elkaar allerlei dingen toewensenonderwijl 's andermans rechterhand aanrakend Om vervolgens onder het gebabbel over verschrikkelijke koeten en nog Maar laat u door mij niet ontmoedigen Want iedereen was er weer: raadsleden, militairen met veel streepjes, politiemannen met minder, ontboezemer Spaans, de Leusder zieleherders, stapels ambtenaren (waaronder vliegende keep Polak), een meneer met een toupet, de drie dubbel - befunktioneerde stadsuitlegger. milieu-agrariér Verbeek, elkaar in grappigheid beconcurrerende prinsen carnavalAllemaal waren ze er. Zelfs Van den Berg was voor één avond uit zijn Johannushoeve gekomen. En de ene Foma na de andere. Wat dacht u van deze: „Gelukkig nieuwjaar, al is het er dan één met een stormachtig begin ha, ha Ja, het halve dak van mijn schuur d'r af, zal je bedoelen. En een zooi pannen los op het huis. Ja, itïïgeitptsrgelukkig nieuwjaar. man aan de bar had al enige 1 somber voor zich heen gekeken ordat hij een fikse slok van zijn nam en me aankeek met een ge fit. dat niet veel goeds voorspel- Ik voelde aan m'n lever, dat hij gesprek wilde beginnen en ei- ilijk heb ik daar een gloeiende kei aan. Je hebt van die mensen i, als ze eenmaal hun mond open ■en, niet meer van ophouden we lt behalve voor het nemen van n slok. Die man leek op zo'n 'He doorprater. En nog van het 1erste soort ook. ette me schrap. En ja hoor. \gon. ,,U hebt er nogal plezier &e ik." Ik was me er niet van Hust dat ik een üiohj'k^gezwht: n hem had getrokken, maar zo n het begin van het nieuwe jaar ndai best het geval zijn geweest, b.egmt fris, nietwaar? „U niet? vroeg tk, mezelf in ge- ichten een schop gevend voor 'jfa voedsel voor een lang gesprek '■de, opmerking. Hij schudde er zijn hoofd. „Ne," zei hij, vind er niks aan. Het wordt een tjaar Ik weet het." Hij nam een <k en zette het lege glas met een op de glanzend bruine bar. Ik 'ond dit gebaar uitstekend en if de barman een wenk. Het volle 'as gaf stof tot meer praten. „Een rotjaar, dat wordt het. ouwelijks hebben we het oude ar uitgeluid of alle goede voor- smeris worden van de tafel ge- >'.egd, weggewaaid door die rot- torm Dat is een slecht teken, let op 'fijn woorden." Hij zweeg even fjinzend en keek door de bere- imde ruiten naar buiten, waar de 'mjiaristorm aan het uitwoeden en zijn laatste lusten botvierde lp een gammel schuurtje, dat ach- ]!r het café op z'n laatste funda menten stond te trillen van eerlijke 'motie i „Met de auto wordt het niks dit ijn: Ik ga dat kreng verkopen, 'lost me teveel. Ik ben werkeloos en jat zal dit jaar ook wel niet veran deren Niet dat ik er last van heb 1 oor, ik vermaak me best. Elke dag '°kker uitpitten tot een uur of ne ren, dan een boterhammetje en een ',lok koffie samen met moedei de 'touw. Een uurtje óf Wat timmeren \ian mijn boot en dah 'een slokkiq i >oor het eten bij ome „klaas /y<?e, rlatgaat best." y J Ik begreep, dat ome Klaas de nan achter de bar was. Die grijnsde Jvat en veegde doelloos met een tatte doek over zijn bar, op zoek 'war plekken die er met waren. Omdat een auto met de reden jfecn zijn van een rotjaar, wachtte ik iléduldig op wat er nog méér zou jkomen aan pessimistische geluiden. :iy°aT een rotjaar wordt het wel. \Heem nou die lotto. Ik doe er al aan mee zolang dat kan. Honderden guldens heb ik erin gestoken. Niks 'tboeche Alleen betalen, vangen is ernietbij. En met Ajax is het ook al niet meer zoals het was. Ze zeggen nou wel dat die Michels er wat aan zal doen, maar dat zie ik helemaal niet zitten. De pit is 't er uit. En de televisie meneer, kijkt u wel eens? Afschuwelijk. En daar moet je dan zoveel geld voor betalen. Niet dat ik dat doe, hoor. Ik heb een twee dehands kijkkastje op de kop kun nen tikken en m'n antenne ligt op 'zolder Mooi dat Joop naar de cen ten kan fluiten. Die wil toch al zo veel van ons vangen dat er bijna mets overblijft. Geef ons nog eens een pilsje, Ome Klaas". Hij keek vergenoegd naar de nieuwe aanvoer, die ome Klaas met de behendigheid, een vakman ei gen, voor zijn neus zette. ,,En dan lees ik verdorie in de krant, dat Joop ons ook nog voor het blok wil zetten met die kinderbijslag. Kijk meneer, en dat doet voor mij de deur helemaal dicht. Ik heb acht kinderen en reken maar, dat ik daarmee een behoorlijk zakcentje van Joop krijg. Heb ik m'n auto en de TV van betaald en ik hou er zelfs nog wat aan over voor het kopen van hout voor mijn boot. Ik ben namelijk botenbouwer van beroep en nu ik zoveel vrije tijd heb, bouw ik er eentje voor mezelf. Niet dat ik van varen hou, maar zo'n scheepje gaat er in als koek bij die intellec tuele hap die drie keer zoveel ver dient als ik. Vang ik minstens hon derd procent winst voor. „Ik zag dat hij zich nu ernstig begon op te winden. De vuist, die met een klap op de baf terécht kwam, kwam toch nog erg onverwacht. „Maar weet je wat ze me nu geflikt hebben? Ze hebben m'n wachtgeld ingetrokken. Want ik werkte, zeiden ze. Aan mijn boot, zeiden ze. Heb je ooit zulk zout gevreten? Het is maar goed, dat de boot op een haar na gevild is." Hij keek me met een taxerende blik aan. „Hebt u misschien trek in een kwiek bootje meneer? Loopt als een tiet, goeie lijn en vakwerk. Zo zie je ze niet elke dag meer, want wat ze er tegenwoordig van maken: om te huilen meneer, om te huilen. Toen ik mijn hóófd schudde, zakte zijn schouders in. Mistroostig nam hij de laatste slok uit zijn glas en veegde '.et schuim met de rug van zijn hand van zijn lippen. Een geroutineerd gebaar. Hij stond op en trok zijn dikke duffelse jas aan, verwéérd en door de levensstromen geteisterd als zijn getaande gezicht. „Zie je, ik heb nou nooit geluk. Een rotjaar wordt het. Een rotjaar." Hij gooide wat losse guldens op de bar. „Laat de rest maar zitten ome Klaas, je kunt ze gebruiken. Ik moet naar huis. Want voor je het weet staat de con trolerend arts voor je deur en reken maar dat ze snel klaar staan met hun pen. Maar van die centen blijft Joop mooi af. Als het moet blijf ik het hele jaar ziek." Hij knikte naar ome Klaas en mij en verdween in het natte storm weer. Een diep gefrusteerde, zwartgallige Nederlander. Die er Hetibeste van maakte.; Vj»«e Klaas zuchtte diep en staakte zijn geveeg diet de natte doek en begon met h'etspoelen van de glazen. „Ouwe Karei heeft ge lijk, meneer." Ik haalde mijn schouders op, maar met een heftig heid, die je niet achter hem zou zoeken, vervolgde Ome Klaas: „Hij heb gelijk. Het wordt een rot jaar. Neem nou mezelf. Het hore- cawezen gaat naar de bliksem me neer. Kijk naar die paar guldens van ouwe Karei. Een paar dagen geleden zou ik er een kwartje aan hebben overgehouden. Laat maar zitten, zei die. Nou vergeet het maar. Hij heeft me verdorie een kwartje te weinig gegeven Een rot jaar wordt het. Ik weet het." Buiten viel met veel geraas de ouwe schuur in elkaar. De storm wind had het pleit gewonnen. Ome Klaas keek er enige tijd mistroostig naar. „Ik zal ouwe Kareltje moeten vragen de zaak weer pi te lappen. Zei hij tenslotte niét een diepe zucht, "dat is een vakman en hij wil tenminste zwart werken. V. Scène uit „The French Connection II". Hoofdrolspeler Gene Hackman bezig met de laatste ronde in het gevecht met Charnier, de grote man achter de schermen van de handel in verdovende middelen. (door Bert Vos) De film van regisseur William Friedkin „The French Connection" (de man die ook „The Excorcist" maakte) werd in 1971 bekroond met het predikaat: beste film van het jaar. „The French Connection" kreeg maar liefst vijf Oscars. In hoeverre dat predikaat verdiend is geweest als je bedenkt dat in hetzelfde jaar bijvoorbeeld ook Stanley Kubrick's „A Clock work Orange" werd gemaakt, wordt aan de kijker overgelaten, maar een feit is, dat regisseur John Frankenheimer het niet gemakkelijk heeft gehad met zijn opdracht: maak een vervolg op „The French Connection". Want dat een dergelijk vervolg er moest komen, behoeft geen betoog. Zoals ook het tweede deel van bijvoorbeeld „The Godfather" in de bioscopen ver scheen. Wat dat betreft begint de bioscoopindustrie TV-neigingen te verto nen. Alleen de series duren dan wat langer: anderhalf tot twee uur per aflevering. De enige vertrouwde figuur uit het eerste deel, is in „The French Connection II" de hoofdrolspeler Gene Hackman, die de New Yorkse detective Popeye Doyle speelt. En dat doet hij uitstekend. Sterker nog: hij doet het beter dan in de eerste film, temeer omdat Hackman als volbloed Amerikaanse cop terecht komt in Marseille en gekonfron- teerd wordt met de Franse politie macht, die andere methoden ge bruikt dan Hackman gewend is te gebruiken. Een konfrontatie, die in het eerste deel van de film voor tal van komische verwikkelingen zorgt en waarin Hackman uitgroeit tot een filmheld van oude Hollywood- allure. In het tweede deel van de film wordt Hackman het slachtoffer van de heroine-handelaars waar hij op jaagt en wordt hij volgespoten met dnigs, zodanig, dat hij er aan verslaafd raakt. In sterke scènes maken de toeschouwers de ontwen ningskuur van Hackman mee. Regisseur Frankenheimer is er wel degelijk in geslaagd om de voorganger te evenaren, zij het dan, dat hij de situatie naar Europa ver plaatste en dus andere strukturen gebruikte in zijn filmverhaal. De achtervolging - een uiteraard tradi tioneel onderdeel - in „The French Connection II" is niet zo sterk als die in het eerste deel, maar voor het overige is het een film geworden, die wel degelijk uitsteekt boven de gemiddelde kwaliteit van de TV- series. Met vooral Gene Hackman als een bijzonder imponerende filmheld. Toen misschien niet, maar nu wel een Oscar waard. Eerste week in het Grand Thea tre. 14 jaar. Eveneens nieuw is de film, die deze week in City gaat draaien. Het is de film „Kato" met Bruce Lee in de hoofdrol, bijgestaan door Van Williams. Deze karate-film van re gisseur Norman Foster gaat over de steeds toenemende misdaad, die door een dagbladeigenaar persoon lijk wordt aangepakt, met behulp van de Kung Fu-fighter Kato, de rechterhand van dagbladeigenaar Reid. Om het ook voor de liefheb bers van andere misdaadfilms wat aantrekkelijk te maken, heeft regis seur Foster een nogal SF-achtig element ingebouwd door een ze kere doktor Mabouse aan te laten treden voor de vecht-polonaise. (een erg doorzichtige vermomming van de echte dr. Mabuse). Boven dien wordt er nog een atoomkop van een raket in de strijd geworpen, zodat het alles bij elkaar een nogal vreemd mengelmoesje is geworden. Maar dat mag dan de pret niet druk ken, deze week in City, eerste week, 14 jaar. PROLONGATIES „Sherlock Jones" is van het to neel verdwenen. Deze nieuwe Ne derlandse film van Nicolai van der Scène uit „Kato" met Bruce Lee in de hoofdrol. Heiden kon het Amersfoortse pu bliek blijkbaar toch niet voldoende amuseren om de film langer te handhaven. Niet in Grand, maar ook niet in de kleinere theaters. Alle overige films uit het kerst- programma worden geprolongeerd, evenals „Some Like It Hot" in Stu dio G. NACHTVOORSTELLINGEN In het City Theater kan men vrij dagavond gaan kijken naar „De maagd in de sexboetiek", een Duits sexprodukt, waarin een meisje van het platteland solliciteert voor een baan bij Beate Uhse, u weet wel de groothandelaarster in sexartikelen. Dat ze wordt aangenomen en dat daarbij de nodige misverstanden en „komische" situaties ontstaan, be hoeft geen betoog. De maagd van het platteland gaat aan het slot van de film - wel een stukje wijzer, braaf met haar verloofde naar het groene land terug. Zodat het allemaal toch nog erg gezellig kan worden. City Theater, vrijdagavond 23 uur, 18 jaar Zaterdagavond is het weer vech ten geblazen in het City Theater, waar om kwart voor twaalf de film „Het recht van de sterkste vuisten" van start gaat. Voor hen, die deze week aan „Kato" nog niet genoeg hebben natuurlijk een enorme uit komst. 18 jaar. KINDERVOORSTELLINGEN Zaterdag- en woensdagmiddag biedt Cinema 2 (dus niet zoals ge bruikelijk in Cinema 1) de jeugd weer plezier en spanning met de film „Kuifje en de blauwe sinaasap pel". De voorstellingen beginnen om half 2. Zaterdagmorgen, half elf in Euro Cinema kunnen de peuters en kleu ters weer anderhalf uur genieten. Deze week met de Nederlandse jeugdfilm „Dik Trom in het circus". Het verhaal is als volgt: De zomervakantie is begonnen en Dik Trom trekt er weer opuit om te ravotten. Op een van zijn tochten ziet hij dat Oude Kee, een oud vrouwtje uit het dorp, haar huisje wordt uitgezet omdat zij de huur niet kan betalen. Dik, erg met haar lot begaan, zorgt dat ze toch in het huisje kan blijven. Dan komt er een circus in het dorp, waar je tien gul- den kunt verdienen als je drie minu ten op een ezel blijft zitten. Dit lukt Dik. Hij is nu van plan een tweede hands fiets te kopen maar als hij hoort dat van Oude Kee al haar cen tjes gestolen zijn besluit hij haar de tien gulden te geven. Tot zijn grote schrik wordt het geld gestolen. Met zijn vriendjes spoort Dik de dief op en geeft Kee het geld. De burgemeester wil Dik Trom belonen voor zijn nobele daad en geeft hem zijn tien gulden terug, zodat hij toch de felbegeerde fiets kan kopen. Vandaag beginnen we zo maar een nieuwe rubriek. Een krant die zichzelf respekteert, zeggen kenners die bet kunnen weten, barst van de rubrieken op allerlei gebied. De Leusder Krant is wat dat betreft al aardig op weg zichzelf goed te respekteren, maar tot nu toe ontbrak nog één rubriek en wel een elke week terugkerend hoekje over de televisie in haar to taliteit. Het is niet zozeer bedoeld als een televisie-kritiek, maar het kan het wel zijn. Terugblik, vooruit blik, een overzicht, kortom alles was betrekking heeft op het fenomeen te levisie kan in deze rubriek ter sprake worden gebracht. Onder de titel „Buisbisnis" wil on dergetekende trachten ook het zijne bij te dragen aan de algemene ver warring en onkunde die heerst in de sector TV Een soms niet, maar soms wel serieus bedoelde rubriek. U moet zelf maar zien wanneer het één of het ander van toepassing is. Een nieuw jaar, een nieuwe start. Daar gaan we dan. Fris er tegen aan. Voor zo'n eerste keer dien je ei genlijk wat bescheiden te beginnen. Daarom willen we bet eens hebben over de kinderprogramma's, die de Nederlandse omroepen en de NOS aan onze nazaten voorschotelen. In het algemeen ben ik daar nogal pessi mistisch over. Dat komt, omdat mijn kinderen langzaam maar zeker in de leeftijd zijn gekomen, dat ze méér willen dan zo nu en dan een half uurtje in de middag. Vooral de zondag middag is een doorn in hun kleine oog. Meestal gaat die toom groten deels aan mij voorbij, omdat het weer buiten aardig genoeg is en de kinderen dan wel naar buiten ver dwijnen. maar als het regent en stormt, zoals de laatste weken nogal eens het geval was, dan is zo'n half uurtje voor de kinderen eigenlijk een lachertje. Nu is het Sesam-straat, wat van vier uur tot half vijf wordt uitgezonden en naar de reakties van mijn kinderen te horen, is dat een uitstekend pro gramma. Maar ook hier weer: te kort. Ik heb de indruk, dat de omroepen en de NOS in bet algemeen de kinderen onderschatten. Bovendien vergeet men de grote waarheid: wie de jeugd beeft, beeft de toekomst. Vooral in vakantie- tijd valt dat extra op. Dan is de TV-aktiviteit, gericht op de kinderen, niet merkbaar groter geworden. Ter wijl juist ln de vakantie de middag- TV louter op de kinderen gericht zou moeten zijn. Niet alleen op maan dag- woensdag- of zaterdagmiddag, maar elke dag. Het kost teveel, is een veelgehoorde klacht. Kan best zijn - ook al zou men daar in Hilversum best eens wat zuiniger met onze cen ten en guldens om kunnen springen - maar ook herhalingen van eerder ge maakte en vertoonde kinderprogram ma's kunnen al een heleboel goed maken. MONITOR. „Heb Ik even geluk. Ik verkoop bad-artikelen."

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 15